I fiat panda 1000 S UB. Marijke de klas De slimste van ito Wereldkampioenschap Bangers op de isse hoofdsponsor Profronde Koningshoeven Tilburg Wereldpremière BMW 850i T U A ïkar a aufe&^las er 1989 - pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 14 september 1989-pagina 3 kleine BER 1989 te Afmetingen f 19.325,- f 24.785,- f 22.200,- f 27.650,- 128.780,- f 29.650,- f 34.600.- f 44.200,- f 32.585,- op kle: t vei Ant Andere klassen Technische gegevens: Merk en type: Fiat Panda 1000 S liter/100 km is, door ag bi Een LD f37.455,- n vijf- met Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- aflevering- houden). lEPRUSD f 17.650,- /repareren J-vAVjA VERNIEUWEN 1 ^AUTORUITEN ogramma naar srdure coupé 12 cylinder Natuurlijk biedt hij plaats aan vier personen, maar daarnaast kan hij tot een kleine bestelauto worden omgevormd. Om het beladen 20 makkelijk mogelijk te maken is de tildrempel erg laag gehouden. In alle kansen op ne mechanische fout is reeds vol doende om de weegschaal door te laten slaan. In de klasse super- verkoopcijfers te zien. Ook in de tweedehands markt doet de Pan da nog goede zaken. Hart van Brabantlaan 96 I - Telefoon 013-433000 I van Spaandonk, met xandonk als kam- jpa, een naam die iker zullen onthou- verzamelen om de aansluiting niet hebben dus nog a te missen en het verschil tussen de de nationale titel, hotrodcoureurs Antony van den Oetelaar en Stan Franken is nog maar acht punten. Beide rijders motor it e L, CL en S t in luxe, behoorlijk vier- -Ij de wielen zo ogelijk op de uiteinden ge- zijn. Je mag de Panda rus- 'het doosje' noemen, wat dan ijk dan spottend bedoeld lers in een doos kunnen Hen. Ook de Panda loopt de gebruiksmogelijkhe- de Vie" 90 doet idatuin tal heel hebben ns eens een meemaken rnien kijken, smaken met ie automaat pk!) en de De liefhebbers van het echte autospeedwaygeweld kunnen a.s. zondag 17 sej 1_ het circuit De Koningshoeven, waar 25 coureurs gaan strijden om het wereldkampioenschap "Bangers", de meest spectaculai re vorm van autospeedway. QU hmikXogeliikheden en Pre‘üg® jaar tenig tuS i» nog steeveeh dn dÏdSc aantrekkelijker geworden. ningen voor verwarming en venti latie met erboven een aantal be dieningsknoppen voor onder an dere de verlichting, alarmlicht, achterruitverwarming, mistlamp en ruitenwisser achter. Het klok kendeel bestaat uit een snelheids meter met kilometerteller, brand stof- en temperatuurmeter en een bovenaanzicht van de auto met verschillende controlelampjes er omheen. Twee zaken ontbreken hier duidelijk, vooral omdat het om de duurste Panda gaat, een klokje en een dagteller. Stootkussen Brouwers in een titanenstrijd ge- aygeweld kunnen a.s. wikkeld zijn. sptember terecht op 'Bij de privecars zullen Rudy Ver- braeken, Johan Damen en Toin van Amelsfoort punten moeten Maar voor Nederland starten de gebroeders 1 John van Spac pioen van Euroj de Engelsen zei den. De ondertekening van het hoofdsponsorkontrakt door Jan Bertens van Bertens Citroën Tilburg. Hij word geflankeerd door Frans-Jan Bertens, bestuurslid van de Stichting Profwielerronde Tilburg en belast met de P.R. uit rijdt, als laatste, "rode lan taarn" auto en als auto voor het vervoer van speciale gasten. Een team huisartsen zal overigens tij dens de Prominenten-wedstrijd rondrijden in speciale Bertens Ci troen Tilburg truien. Het stuurwiel is op de bekende Fiat-manier geplaatst, een beetje plat, maar niet onprettig. De claxon zit netjes midden op het stootkussen. Het grootlicht heeft een aparte schakelaar, evenals de richtingaanwijzers en de rui tenwisser. De buitenspiegel is van binnenuit instelbaar. De Fiat Pan da heeft een behoorlijk ruit opper vlak. De neus is goed te overzien, wat ook voor de achtersteven geldt. Zodoende is de Panda een ideale auto in druk stadsverkeer. Door zijn bescheiden maten is hij overal doorheen te sturen. Boven dien zorgt de pittige injectiemotor ervoor dat dit allemaal lekker vlot gebeurt. De Panda heeft voor een onafhan kelijke wielophanging, terwijl achter gebruik is gemaakt van de Omega-as. Dit is een semi-starre as met in het midden een ophang- punt. De Panda heeft hierdoor een behoorlijk sportieve wegligging. Het is echt een genot om eens met het kleine karretje te stoeien. Pittig optrekken, lekker in bochten han gen en heerlijk de banden laten piepen. Ja, dan ontpopt de kleine slimme Fiat zich als een leuk stuk speelgoed. Helaas gooiden de remmen bij onze testauto wat roet in het eten. Er moest behoorlijk hard en diep getrapt worden om de niet bepaald zware auto tot stilstand te krijgen. Weigeren De besturing is lekker licht. De Panda S heeft standaard een versnellingsbak. Deze wordt n De Fiat Panda kan ondanks zijn leeftijd nog heel wat jaren mee. De auto ziet er vrolijk auto en is ideaal in het stadsverkeer. Jam mer dat de stoelen niet wat verder naar achter kunnen en dat de remmen van ons testexemplaar niet voorbeeldig waren. De injec tiemotor heeft de Panda nog wat extra pit gegeven. Aan de start komen 25 coureurs die allen maar één doel voor ogen hebben: 30 ronden rijden en als eerste over de finish gaan, echter rammen mag en 't liefst zodanig dat de concurentie niet meer ver der kan rijden. Onder de rijders bevinden zich elf Engelse topcou- reurs zoals daar zijn ex wereld kampioen Roger Wilkinson, de huidige "Champ" van Engeland Dousie Giorsi en huidig wereld kampioen Terry Coke. stox is de spanning ook weer te rug door het uitmuntende rijden van Toon Schut, die al enkele wedstrijden achter elkaar wist te winnen, waardoor hij de top dicht genaderd is. Het beloofd een zeer spannende en spectaculaire race-middag te worden op de Koningshoeven, waar de wedstrijden om 13.00 uur beginnen. normale opstelling mag je niet al te veel bagageruimte verwachten, maar wat verwacht je anders bij deze beperkte afmetingen. De Fiat Panda is redelijk ruim voorin. De hoofdruimte is heel be hoorlijk. Ook de beenruimte is netjes, al zijn de stoelen niet al vér naar achteren te schuiven. Vooral voor wat langere mensen zijn verlengde stoelrails aan te, ra den. De rugleuningen zijn verstel baar en beide voorstoelen zijn van hoofdsteunen voorzien. Voor het dagelijks gebruik zitten de stoeltjes goed. Op echte lange rit ten zullen ze toch wat vermoeid heid veroorzaken. Het dashboard heeft nog steeds dezelfde basisvorm als de aller eerste Panda. De hele voorkant is met de bekledingsstof beplakt. Over de grote stootrand schuift nog steeds de handige asbak. Het dashboard zelf bestaat uit één unit. Rechts zitten uitstroomope- een lange vloerpook bediend. De bak schakelt wat hakerig, maar vertoond nauwelijks meer de be kende Italiaanse nukken, zoals het af en toe weigeren van de' achteruit. Naast de uitstekende bruikbaar heid in de stad, toont de Panda zich volwassen op de snelweg. Een top van rond de 140 km/u is makkelijk te halen, zodat een be hoorlijk gemiddelde gereden kan worden. Regelmatig zag ik bij stoplichten verbaasde blikken vanuit grote auto's naar de Panda gericht. De keuze in kleine auto's is niet groot, zeker als het om Europese wagens gaat. De Lancia Ypsilon is duidelijk duurder. Zodoende kunnen eigenlijk alleen de Mini en de Marbella van Seat ge noemd worden als echte tegen hanger. De Japanners hebben uiteraard de Alto, Cuore en Mini- Jumbo. De Panda heeft zodoende relatief weinig concurrentie en dat is duidelijk aan de uitstekende Kleintjes De Panda let ook duidelijk op de kleintjes, door zijn bestuurder met een laag brandstofverbruik te be lonen. Een gemiddelde van 1 op 15 is makkelijk te halen, terwijl be tere waarden zeker niet onmoge lijk zijn. Uiteraard moet het autootje vanwege zijn katalysator op Eurosuper gestookt worden. De Panda is bovendien heel braaf geprijsd. Het basismodel is de L die voor f. 13.250,= de dealer ver laat. De iets completere CL kost exact duizend gulden meer, ter wijl onze testauto de S voor 1.15.550,= in de prijslijst staat. De auto heeft de meest complete uit voering met onder andere wiel doppen, brede beschermstrips, een ruitenwisser/sproeier achter op, van binnenuit verstelbare bin nenspiegel, verstelbare rugleu ningen en hoofdsteunen. Op 1 oktober wordt de Tilburgse Profronde verreden in het centrum van de stad. De wielrenners wor den gevolgd door een kleine ka ravaan van auto's met daarin een aantal officials, eregasten en eer ste hulp-verleners. Bei Tilburg heeft onlangs 1 sponsorkontrakt ondei larmee is o vereer g' bedrijf drie Citroëns beschik- De BMW-stand is tijdens de IAA één van de drukst bezochte plaat sen. Twee exemplaren van de ha gelnieuwe 850i staan er te pron ken. De auto is de modernste af ronding van het proc boven toe. De peperc heeft een bekende 1L krachtbron uit de 750 voorin. Zoals je mag verwachten staat de auto bol van de snufjes. Deze week la ten we het dan ook bij het plaatje, om volgende week uitgebreid op terug te komen. Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 999 cc Boring x slag: 70 x 64,9 mm Vermogen: 45 pk bij 5000 tr/min Koppel: 80 Nm bij 2750 tr/min Afmetingen: lengte 3,41 meter, breedte 1,50 meter Gewicht: 730 kg Prestaties: topsnelheid 140 km/u acceleratie 0-100 in 16 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,6 liter/100 km bij 120 km/u 6,5 Prijs: f. 15.550,= Voor mij graag één zoetbruin, 1 krenfebrood, 2 bolussen en ook een panda- broodje. En dan doe nog maar 1 ons co- burger ham en 3 ons maas- lander kaas. Ja mensen, tegenwoordig kan een brood niet zomaar brood genoemd wérden en ook de kazen en hammen worden graag met naam en toenaam genoemd. Hoe groter het assortiment, hoe ondoorzichtiger. Ik ben soms gewoon aan het twijfe len als ik in de supermarkt sta wat voor chips ik zal pakken. Deze Fiat Panda kun je uiter aard niet met etenswaar ver gelijken, maar toch... Een pandabroodje trekt aan doordat het net iets anders is als zijn soorgenoten en dat is bij deze Fiat Panda idem dito. Alleen qua prijs komt de Fiat weer beter uit de bus als het broodje, want de Fiat Panda is relatief goedkoop en het broodje juist niet. Maar daar zit een goed doel achter (het Wereldnatuurfonds). Het is een zalig autootje voor in de stad en ideaal om je za terdagse boodschappen mee te doen. Want ondanks de drukte is er altijd wel een gaatje waar je 'm inpiept. En ook het tempo van deze Pan da valt niet tegen. Het autootje is lekker sportief te berijden. Je hoeft je helemaal niet benadeelt te voelen als je voor de stoplichten staat tus sen allerhande dikke'koet sen. Het tijgenot mag goed ge noemd worden en deze luxu euze Super-uitvoering heeft net dat beetje meer. De stoe len zijn stevig, niet meer dat kampeer-achtige van de vroegere Panda. De bekle ding is heel vrolijk en makke lijk schoon te houden, wat makkelijk kan zijn als er re gelmatig een kinderschaar in de auto zit met plakkende handen en kauwgom. Dus wat mij betreft "mag het gerust ietsjes meer zijn Naast het wereldkampioenschap "Bangers" wordt er ook gestreden in alle andere klassen. Bij de mi- nistox spitst de strijd zich toe tus sen Jozen, Rosenhart en Michels, terwijl in de klasse stockrods Wim Wijten, Toon Draqnen en Rob De Panda-reeks in Nederland is er met slechts een motor, de 1 liter FIRE- krachtbron. Deze motor is te combineren met de L, CL en S uit voering, oplopend in luxe. De auto heeft een behc kante koets, waarbij veel mogelijk op de plaatst zijn. Je mag de Panda tig 'het doosje' noemen, wat d< meer lieflij is. Imme veel spullei over van c« den. burg is zeer blij met de onderteke ning van het kontrakt. Een woord voerder van dat bestuur merkt desgevraagd op dat Citroen een zeer goed automerk is dat be trouwbare produkten aflevert. "Bovendien zijn het veilige auto's", aldus de woordvoerder. De drie Citroëns zullen fungeren srtens Citroen als eerste auto die voor het pele- het hoofd- ton uit rijdt, als laatste, "rode lan- ïrtekend waarmee is overeengekomen dat dit bedrijf drie Citroëns beschik baar stelt voor het volgen van de renners. Het bestuur van de Profronde Til- 634355

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29