I
fiat panda
1000 S UB.
Marijke
de klas
De slimste van
ito
Wereldkampioenschap Bangers op de
isse
hoofdsponsor Profronde Koningshoeven
Tilburg
Wereldpremière BMW 850i
T
U
A
ïkar
a
aufe&^las
er 1989 - pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 september 1989-pagina 3
kleine
BER 1989
te
Afmetingen
f 19.325,-
f 24.785,-
f 22.200,-
f 27.650,-
128.780,-
f 29.650,-
f 34.600.-
f 44.200,-
f 32.585,-
op
kle:
t vei
Ant
Andere klassen
Technische gegevens:
Merk en type: Fiat Panda 1000 S
liter/100 km
is, door
ag bi
Een
LD
f37.455,-
n vijf-
met
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
aflevering-
houden).
lEPRUSD
f 17.650,-
/repareren J-vAVjA
VERNIEUWEN 1
^AUTORUITEN
ogramma naar
srdure coupé
12 cylinder
Natuurlijk biedt hij plaats aan vier
personen, maar daarnaast kan hij
tot een kleine bestelauto worden
omgevormd. Om het beladen 20
makkelijk mogelijk te maken is de
tildrempel erg laag gehouden. In
alle kansen op
ne mechanische fout is reeds vol
doende om de weegschaal door
te laten slaan. In de klasse super-
verkoopcijfers te zien. Ook in de
tweedehands markt doet de Pan
da nog goede zaken.
Hart van Brabantlaan 96 I
- Telefoon 013-433000 I
van Spaandonk, met
xandonk als kam-
jpa, een naam die
iker zullen onthou-
verzamelen om de aansluiting niet hebben dus nog a
te missen en het verschil tussen de de nationale titel,
hotrodcoureurs Antony van den
Oetelaar en Stan Franken is nog
maar acht punten. Beide rijders
motor it
e L, CL en S t
in luxe,
behoorlijk vier-
-Ij de wielen zo
ogelijk op de uiteinden ge-
zijn. Je mag de Panda rus-
'het doosje' noemen, wat dan
ijk dan spottend bedoeld
lers in een doos kunnen
Hen. Ook de Panda loopt
de gebruiksmogelijkhe-
de Vie"
90 doet
idatuin
tal heel
hebben
ns eens een
meemaken
rnien kijken,
smaken met
ie automaat
pk!) en de
De liefhebbers van het echte
autospeedwaygeweld kunnen a.s.
zondag 17 sej 1_
het circuit De Koningshoeven,
waar 25 coureurs gaan strijden
om het wereldkampioenschap
"Bangers", de meest spectaculai
re vorm van autospeedway.
QU hmikXogeliikheden en Pre‘üg® jaar tenig
tuS i» nog steeveeh dn
dÏdSc aantrekkelijker geworden.
ningen voor verwarming en venti
latie met erboven een aantal be
dieningsknoppen voor onder an
dere de verlichting, alarmlicht,
achterruitverwarming, mistlamp
en ruitenwisser achter. Het klok
kendeel bestaat uit een snelheids
meter met kilometerteller, brand
stof- en temperatuurmeter en een
bovenaanzicht van de auto met
verschillende controlelampjes er
omheen. Twee zaken ontbreken
hier duidelijk, vooral omdat het
om de duurste Panda gaat, een
klokje en een dagteller.
Stootkussen
Brouwers in een titanenstrijd ge-
aygeweld kunnen a.s. wikkeld zijn.
sptember terecht op 'Bij de privecars zullen Rudy Ver-
braeken, Johan Damen en Toin
van Amelsfoort punten moeten
Maar voor Nederland starten de
gebroeders 1
John van Spac
pioen van Euroj
de Engelsen zei
den.
De ondertekening van het hoofdsponsorkontrakt door Jan Bertens van
Bertens Citroën Tilburg. Hij word geflankeerd door Frans-Jan Bertens,
bestuurslid van de Stichting Profwielerronde Tilburg en belast met de
P.R.
uit rijdt, als laatste, "rode lan
taarn" auto en als auto voor het
vervoer van speciale gasten. Een
team huisartsen zal overigens tij
dens de Prominenten-wedstrijd
rondrijden in speciale Bertens Ci
troen Tilburg truien.
Het stuurwiel is op de bekende
Fiat-manier geplaatst, een beetje
plat, maar niet onprettig. De
claxon zit netjes midden op het
stootkussen. Het grootlicht heeft
een aparte schakelaar, evenals
de richtingaanwijzers en de rui
tenwisser. De buitenspiegel is van
binnenuit instelbaar. De Fiat Pan
da heeft een behoorlijk ruit opper
vlak. De neus is goed te overzien,
wat ook voor de achtersteven
geldt. Zodoende is de Panda een
ideale auto in druk stadsverkeer.
Door zijn bescheiden maten is hij
overal doorheen te sturen. Boven
dien zorgt de pittige injectiemotor
ervoor dat dit allemaal lekker vlot
gebeurt.
De Panda heeft voor een onafhan
kelijke wielophanging, terwijl
achter gebruik is gemaakt van de
Omega-as. Dit is een semi-starre
as met in het midden een ophang-
punt. De Panda heeft hierdoor een
behoorlijk sportieve wegligging.
Het is echt een genot om eens met
het kleine karretje te stoeien. Pittig
optrekken, lekker in bochten han
gen en heerlijk de banden laten
piepen. Ja, dan ontpopt de kleine
slimme Fiat zich als een leuk stuk
speelgoed. Helaas gooiden de
remmen bij onze testauto wat roet
in het eten. Er moest behoorlijk
hard en diep getrapt worden om
de niet bepaald zware auto tot
stilstand te krijgen.
Weigeren
De besturing is lekker licht. De
Panda S heeft standaard een
versnellingsbak. Deze wordt n
De Fiat Panda kan ondanks zijn
leeftijd nog heel wat jaren mee.
De auto ziet er vrolijk auto en is
ideaal in het stadsverkeer. Jam
mer dat de stoelen niet wat verder
naar achter kunnen en dat de
remmen van ons testexemplaar
niet voorbeeldig waren. De injec
tiemotor heeft de Panda nog wat
extra pit gegeven.
Aan de start komen 25 coureurs
die allen maar één doel voor ogen
hebben: 30 ronden rijden en als
eerste over de finish gaan, echter
rammen mag en 't liefst zodanig
dat de concurentie niet meer ver
der kan rijden. Onder de rijders
bevinden zich elf Engelse topcou-
reurs zoals daar zijn ex wereld
kampioen Roger Wilkinson, de
huidige "Champ" van Engeland
Dousie Giorsi en huidig wereld
kampioen Terry Coke.
stox is de spanning ook weer te
rug door het uitmuntende rijden
van Toon Schut, die al enkele
wedstrijden achter elkaar wist te
winnen, waardoor hij de top dicht
genaderd is.
Het beloofd een zeer spannende
en spectaculaire race-middag te
worden op de Koningshoeven,
waar de wedstrijden om 13.00 uur
beginnen.
normale opstelling mag je niet al
te veel bagageruimte verwachten,
maar wat verwacht je anders bij
deze beperkte afmetingen.
De Fiat Panda is redelijk ruim
voorin. De hoofdruimte is heel be
hoorlijk. Ook de beenruimte is
netjes, al zijn de stoelen niet al
vér naar achteren te schuiven.
Vooral voor wat langere mensen
zijn verlengde stoelrails aan te, ra
den. De rugleuningen zijn verstel
baar en beide voorstoelen zijn
van hoofdsteunen voorzien. Voor
het dagelijks gebruik zitten de
stoeltjes goed. Op echte lange rit
ten zullen ze toch wat vermoeid
heid veroorzaken.
Het dashboard heeft nog steeds
dezelfde basisvorm als de aller
eerste Panda. De hele voorkant is
met de bekledingsstof beplakt.
Over de grote stootrand schuift
nog steeds de handige asbak. Het
dashboard zelf bestaat uit één
unit. Rechts zitten uitstroomope-
een lange vloerpook bediend. De
bak schakelt wat hakerig, maar
vertoond nauwelijks meer de be
kende Italiaanse nukken, zoals
het af en toe weigeren van de'
achteruit.
Naast de uitstekende bruikbaar
heid in de stad, toont de Panda
zich volwassen op de snelweg.
Een top van rond de 140 km/u is
makkelijk te halen, zodat een be
hoorlijk gemiddelde gereden kan
worden. Regelmatig zag ik bij
stoplichten verbaasde blikken
vanuit grote auto's naar de Panda
gericht.
De keuze in kleine auto's is niet
groot, zeker als het om Europese
wagens gaat. De Lancia Ypsilon
is duidelijk duurder. Zodoende
kunnen eigenlijk alleen de Mini
en de Marbella van Seat ge
noemd worden als echte tegen
hanger. De Japanners hebben
uiteraard de Alto, Cuore en Mini-
Jumbo. De Panda heeft zodoende
relatief weinig concurrentie en dat
is duidelijk aan de uitstekende
Kleintjes
De Panda let ook duidelijk op de
kleintjes, door zijn bestuurder met
een laag brandstofverbruik te be
lonen. Een gemiddelde van 1 op
15 is makkelijk te halen, terwijl be
tere waarden zeker niet onmoge
lijk zijn. Uiteraard moet het
autootje vanwege zijn katalysator
op Eurosuper gestookt worden.
De Panda is bovendien heel braaf
geprijsd. Het basismodel is de L
die voor f. 13.250,= de dealer ver
laat. De iets completere CL kost
exact duizend gulden meer, ter
wijl onze testauto de S voor
1.15.550,= in de prijslijst staat. De
auto heeft de meest complete uit
voering met onder andere wiel
doppen, brede beschermstrips,
een ruitenwisser/sproeier achter
op, van binnenuit verstelbare bin
nenspiegel, verstelbare rugleu
ningen en hoofdsteunen.
Op 1 oktober wordt de Tilburgse
Profronde verreden in het centrum
van de stad. De wielrenners wor
den gevolgd door een kleine ka
ravaan van auto's met daarin een
aantal officials, eregasten en eer
ste hulp-verleners. Bei
Tilburg heeft onlangs 1
sponsorkontrakt ondei
larmee is o vereer g'
bedrijf drie Citroëns beschik-
De BMW-stand is tijdens de IAA
één van de drukst bezochte plaat
sen. Twee exemplaren van de ha
gelnieuwe 850i staan er te pron
ken.
De auto is de modernste af
ronding van het proc
boven toe. De peperc
heeft een bekende 1L
krachtbron uit de 750 voorin. Zoals
je mag verwachten staat de auto
bol van de snufjes. Deze week la
ten we het dan ook bij het plaatje,
om volgende week uitgebreid op
terug te komen.
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 999 cc
Boring x slag: 70 x 64,9 mm
Vermogen: 45 pk bij 5000 tr/min
Koppel: 80 Nm bij 2750 tr/min
Afmetingen: lengte 3,41 meter,
breedte 1,50 meter
Gewicht: 730 kg
Prestaties: topsnelheid 140 km/u
acceleratie 0-100 in 16 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,6 liter/100
km
bij 120 km/u 6,5
Prijs: f. 15.550,=
Voor mij graag één zoetbruin,
1 krenfebrood, 2 bolussen en
ook een panda- broodje. En
dan doe nog maar 1 ons co-
burger ham en 3 ons maas-
lander kaas.
Ja mensen, tegenwoordig kan
een brood niet zomaar brood
genoemd wérden en ook de
kazen en hammen worden
graag met naam en toenaam
genoemd.
Hoe groter het assortiment,
hoe ondoorzichtiger. Ik ben
soms gewoon aan het twijfe
len als ik in de supermarkt sta
wat voor chips ik zal pakken.
Deze Fiat Panda kun je uiter
aard niet met etenswaar ver
gelijken, maar toch...
Een pandabroodje trekt aan
doordat het net iets anders is
als zijn soorgenoten en dat is
bij deze Fiat Panda idem dito.
Alleen qua prijs komt de Fiat
weer beter uit de bus als het
broodje, want de Fiat Panda
is relatief goedkoop en het
broodje juist niet. Maar daar
zit een goed doel achter (het
Wereldnatuurfonds).
Het is een zalig autootje voor
in de stad en ideaal om je za
terdagse boodschappen mee
te doen. Want ondanks de
drukte is er altijd wel een
gaatje waar je 'm inpiept. En
ook het tempo van deze Pan
da valt niet tegen. Het
autootje is lekker sportief te
berijden. Je hoeft je helemaal
niet benadeelt te voelen als je
voor de stoplichten staat tus
sen allerhande dikke'koet
sen.
Het tijgenot mag goed ge
noemd worden en deze luxu
euze Super-uitvoering heeft
net dat beetje meer. De stoe
len zijn stevig, niet meer dat
kampeer-achtige van de
vroegere Panda. De bekle
ding is heel vrolijk en makke
lijk schoon te houden, wat
makkelijk kan zijn als er re
gelmatig een kinderschaar in
de auto zit met plakkende
handen en kauwgom.
Dus wat mij betreft "mag het
gerust ietsjes meer zijn
Naast het wereldkampioenschap
"Bangers" wordt er ook gestreden
in alle andere klassen. Bij de mi-
nistox spitst de strijd zich toe tus
sen Jozen, Rosenhart en Michels,
terwijl in de klasse stockrods Wim
Wijten, Toon Draqnen en Rob
De Panda-reeks in Nederland is
er met slechts een motor, de 1 liter
FIRE- krachtbron. Deze motor is te
combineren met de L, CL en S uit
voering, oplopend in luxe.
De auto heeft een behc
kante koets, waarbij
veel mogelijk op de
plaatst zijn. Je mag de Panda
tig 'het doosje' noemen, wat d<
meer lieflij
is. Imme
veel spullei
over van c«
den.
burg is zeer blij met de onderteke
ning van het kontrakt. Een woord
voerder van dat bestuur merkt
desgevraagd op dat Citroen een
zeer goed automerk is dat be
trouwbare produkten aflevert.
"Bovendien zijn het veilige
auto's", aldus de woordvoerder.
De drie Citroëns zullen fungeren
srtens Citroen als eerste auto die voor het pele-
het hoofd- ton uit rijdt, als laatste, "rode lan-
ïrtekend
waarmee is overeengekomen dat
dit bedrijf drie Citroëns beschik
baar stelt voor het volgen van de
renners.
Het bestuur van de Profronde Til-
634355