Audi Quattro 20V FORD FIESTA s l@l naar boven afgerond fAud? Op verzoek weer terug Nbv ZUID-OOST Tilburg bv SS R I J I M S P R S 1 E E aar |rgB.V. Uw SAAB-dealer 'X' BOVAG auto’s BolsenKooiiman g| Hge T'ngs- [den biedingen at 4-1983 53.000 km iber 1989 - pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 7 september 1989 - pagina 7 nanciering v Vervolg van blz. 1 Blinkend De koppeling is kapot! ^0 Agressiever •AIM >n 013-321405 |LAGE WITSIEBAAN 78 TEL. 6343551 niet Mac let Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer 1989, demo-auto cruise control Audi - Balanceren L Remmen - Banden a Carina I11.6 GL 3 km bruin met., 1986 1300 CL km rood,1986 RAGE \lS5ENBVA 1100 CL km .rood, 1985 oon 04255-3944 wagensg tieel op de achterwielen, dat zich met een simpele druk op de knop inschakeld en bij een snelheid bo- zoals het een echte vierwiela drijver betaamd een sperdiff Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor rij maken uw beter! r Uttge- De exportlanden zullen nog een hele tijd op de 605 moeten wach ten. Pas na de autosalon van Genève in maart volgend jaar, zal Als auto journalist krijg je enorm veel mogelijk heden om met nieuwe auto's te rijden en daar over indrukken op te doen. Toch zijn er nog steeds modellen die al wat langer op de markt zijn, maar die ik nog niet gereden heb. Van een aantal vind je dat over het algemeen niet zo erg, maar er is nog altijd een rijtje exclusivi- teiten die op mijn verlanglijstje staan. Eén daarvan is de echte Audi Quattro, oftewel de Oer-Quattro. De auto was echter al een tijd uit produktie. Maar niet getreurd, door de enorme vraag is het model weer terug van wegge weest en nu met een super-potente 20-klep- penmotor. Om hard te rijden hoef je niet meer op onze va derlandse wegen te komen, daar is de atmos feer al helemaal verpest. Nee, gelukkig ligt de Duitse grens niet te ver en deed de importeur er zeer verstandig aan dit vernieuwde snel heidsmonster bij de oosterburen aan de vader landse automobielpers voor te stellen. lerplusbeurt 3 - 4 cil. 259,- tegreerde spoiler, forse mistlam pen en verstralers. Maar ook wiel- kastverbreders en skirts horen tot de standaard outfit van de XR2. De achterbumper heeft een iets andere vorm. De fraaie lichtmeta len velgen maken vervolgens het beeld compleet. Overigens zijn al le carrosseriedelen van deze auto in de koetskleur gespoten. De sportiefste Fiesta-telg is com pleet uitgerust met getint glas, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten, luxueuze vloerbedekking en uitgebreide geluidsisolatie. csDicvvx mi. Ook het onderstel werd onder stevige voorbumper met gein- handen genomen, onder andere 4- 1987 56.000 km 3- 1985 95.000 km 5- 1988 18.000 km 2-1988 36.000 km 4- 1987 31.000 km 4-1986 73.000 km 10-1984 31.000 km 2-1984 106.000 km 4-1986 69.000 km i 5-1986 68.000 km 8-1986 62.000 km i 2-1988 34.000 km 8-1986 45.000 km padel gespaard blijven. De auto is bovendien duidelijk van de 'ge wone' Audi coupé van het oude type te onderscheiden door de fraai uitgebouwde voor-en achter- spatborden. Lichtmetalen velgen met dunne spaken, een flinke spoiler achterop en het Audi-em- bleem op de flanken zorgen er mede voor dat deze auto enig in zijn soort is. gels met verwarming en si warming zijn standaard, t airconditioning en een scl als opties moeten worden steld. om een lange rit uiterst naam te laten verlopen, reo-voorbereiding met v sprekers, centrale vergi elektrisch bediende por De Fiesta XR2i onderscheidt zich niet alleen door de vlotte motor, maar ziet er uiterlijk ook veel agressiever uit. Zo heeft de auto een s een enorme klasse uitstraalt. Hij is zeker niet overdreven en heeft al les in de juiste proporties. De klas sieke lijn wordt benadrukt door klassieke details, waardoor hij duidelijk een ander type klant zal krijgen dan de XM-rijder die toch voor de originaliteit valt. het merk met de levering buiten de Franse grenzen beginnen. Het is dan tevens de bedoeling dat de totale dagproduktie dicht naar de 500 stuks is gegaan. Later zullen nog de 12- kleppen diesels vol gen. Over prijzen is nog niets be kend. Begin november gaan we met de auto rijden en volgt er uiteraard meer. Binnenkort echter zal ik uitgebreid berichten over de fabriek in Souchaux waar de 605 wordt gemaakt. De Peugeot 605 zal voornamelijk met zijn Franse tegenstrijders moeten concurreren, de Citroën XM uit eigen huis en de Renault 25. Toch hebben alle drie de auto een heel eigen gezicht. De XM is duidelijk vooruitstrevend, de Re nault 25 wint het op het punt van elegance, terwijl de 605 wat be houdend van karakter is. door het monteren van 16 procent stuggere veren en een dikkere stabilisatorstang voor. De achter- veren zijn maar liefst 36 procent stugger. En tot slot dan voor de prestatie- jagers: de Fiesta XR2i heeft een topsnelheid van 187 km/u en weet de 100 km/u vanuit stilstand in 10,1 seconden te bereiken. maakt. het noemen van de prijs. De koper Jammer dat je bij dergelijke auto's van de Audi Quattro 20V moeten vaak aan het eind wat roet in het rekenen op een uitgave van Manoeuvres De turbocompressor krijgt zijn lucht via een intercooler aange voerd. In luttele seconden worden inhaalmanoeuvres uitgevoerd, om nog maar niet te spreken over de geweldige acceleratiekracht die de auto uit stilstand binnen 6,3 se conden naar de 100 km/u slingert. Opmerkelijk is bovendien dat al dit geweld gepaard gaat met een behoorlijke rust in het interieur. De Audi is uitermate geschikt om hoge gemiddelden mee te rijden. Zonder probleem schiet je met kruissnelheden boven de 200 km/ u over de autobaan. Als de snel heidsmeter 247 km/u aanwijst, vindt de auto het wel genoeg. Overigens rijdt het gevaarte dan :-t veel harder dan 230 km/u. laar ach, een pietlut die daar op Permanent In 1980 kwam Audi voor het eerst met de vooruitstrevende perma nente vierwielaandrijving in een coupé-model, de Oer-Quattro. De auto zou in de daarop volgende jaren Audi's naam in de Rally-we- reld verdedigen. Voor homologa- tie-doeleinden zouden er aanvan kelijk maar 400 stuks voor de par ticuliere verkoop worden ge maakt. Het productie-aantal heeft echter de 10.000 al gepasseerd. Het uiterlijk ziet er nog even puur uit als voorheen. Vooral in de ag- gressieve kleur 'rood' is de Quat tro een uiterst vervaarlijke ver schijning. Je kunt duidelijk zien dat het om een rally-auto gaat, de auto ligt namelijk helemaal niet laag op zijn wielen, zodat de spoi lers en skirts op zand- en kiezel- Digitaal De exclusiviteit van de Quattro zet zich in het interieur voort. De stoe len zijn aan de randen met leer bekleed. Dezelfde leren bekleding is verder te vinden op de deurpa nelen, het dashboard en de con sole tussen de voorstoelen. Het middendeel van de stoelen is overtrokken met een stevige stof die veelvuldig vermeldt dat je met een Quattro te doen hebt. Het klokkendeel van het dash board is geheel digitaal uitge voerd. Het is opvallend dat in te genstelling tot vele andere mer ken, dit dashboard zeer overzich telijk en snel afleesbaar is. Wie niet wil worden afgeleid door de toerenteller, brandstofmeter en temperatuurmeter kan deze met een knopje uitschakelen. De Audi Quattro heeft een prettig in de hand liggend, klein stuurt je. Met een lekker kort pookje bedien je de snel te schakelen versnellings bak. Deur dicht en het spel kan beginnen! En inderdaad, het is puur speel goed. De nieuwe 2.2 liter vijfcylin- der met 20 kleppenkop produceert echt vuurwerk. Maar liefst 220 wil de paarden worden over de vier wielen verdeeld. Dit maximale vermogen wordt bij 5900 tr/min bereikt. Veel belangrijker is dat het gigantische koppel van 309 Nm al bij 1950 tr/min volledig be schikbaar is. Zoals aangekondigd zal de XR2i het topmodel uit de Fiesta-reeks worden. We hebben echter even op de auto moeten wachten. In de loop van deze maand zal het spor tieve model definitief in de Spaan se Ford-fabriek in productie gaan. Vervolgens zal de XR2i op de ver schillende Europese markten te koop zijn. Begin oktober is een uit gebreide kennismaking met de nieuweling geplanned. De nieuwe XR2i heeft een 1.6 liter injectiemotor met een maximaal vermogen van 104 pk bij 6000 tr/ min. Het koppel van 135 Nm wordt al bij 2800 tr/min bereikt. Om de motor het gewenste sportieve ka rakter te geven is het inlaatspruit- stuk aangepast en wordt een nok- kenas met speciale kleptiming ge monteerd. Uiteraard voldoet de krachtbron met zijn geregelde driewegkatalysator volledig aan de US-83-norm. De meer dan geweldige weglig- ging zorgt er voor dat je je ook bij dit soort snelheden veilig voelt. De permanente vierwielaandrijving en een fijne directe besturing doen je alle gevoel voor snelheid verliezen. Als je 80 km/u rijdt, lijkt het stapvoets. Bij 200 km/u lijkt het zeker niet meer dan 120, terwijl op topsnelheid het redelijk lijkt op te schieten. Je realiseert je nauwe lijks dat je met 230 km/u in princi pe het traject Amsterdam/Parijs in twee uur kunt afleggen. Uiteraard heeft Audi ook voor de veiligheid gezorgd. ABS zorgt voor een pro bleemloze korte remweg, terwijl een stevige veiligheidskooi met kreukelzones de inzittenden weet te beschermen. CARRÉ autohuistilburg [jOg] Sperdifferentieel "Sportwagens zijn alleen gemc om hard te rijden", hoor je vaa zeggen. Voor de Audi Quattro gaat dat zeker niet op. De auto uitermate gemakkelijk en licht bedienen, Zódat "druk stadsver keer geen probleem zal opleve ren. Je weet immers dat je buit< de bebouwde kom het gas wee kunt trappen. De Audi Quattro is een heerlijk auto om even alle frustraties ei agqressiviteit van je af te rijde: Helaas geen auto om alleen m in Nederland te gebruiken. Zowel op foto's als in het echt valt direkt de gelijkenis op met de Peugeot 405 en de Alfa 164, beide ontwerpen van Pininfarina. Het is natuurlijk even de vraag of de klant in deze hoge prijsklasse niet meer onderscheid verlangt, maar de tijd zal het leren. Leuk is dat met de komst van de 605 het chroom bij auto's weer he lemaal terug is. De bumpers en grille zijn van een beschaafde hoeveelheid blinkend metaal voorzien. Het dashboard wat ook grote ge lijkenis vertoont met de 164, heeft een houten paneel, terwijl bij de uitvoering met leren bekleding de deuren ook met een beschaafd reepje Califomisch notenhout zijn ingelegd. De Peugeot 605 is een auto die

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27