Audi Quattro 20V
FORD FIESTA
s
l@l
naar boven afgerond
fAud?
Op verzoek weer terug
Nbv
ZUID-OOST
Tilburg bv SS
R
I
J
I
M
S
P
R
S
1
E
E
aar
|rgB.V.
Uw SAAB-dealer
'X'
BOVAG
auto’s
BolsenKooiiman g|
Hge
T'ngs-
[den
biedingen
at 4-1983 53.000 km
iber 1989 - pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 september 1989 - pagina 7
nanciering
v
Vervolg van blz. 1
Blinkend
De koppeling is kapot!
^0
Agressiever
•AIM
>n 013-321405
|LAGE WITSIEBAAN 78 TEL. 6343551
niet
Mac
let
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
1989, demo-auto
cruise control
Audi
- Balanceren
L Remmen - Banden
a Carina I11.6 GL
3 km
bruin met., 1986
1300 CL
km
rood,1986
RAGE
\lS5ENBVA
1100 CL
km
.rood, 1985
oon 04255-3944
wagensg
tieel op de achterwielen, dat zich
met een simpele druk op de knop
inschakeld en bij een snelheid bo-
zoals het een echte vierwiela
drijver betaamd een sperdiff
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
rij maken uw
beter!
r Uttge-
De exportlanden zullen nog een
hele tijd op de 605 moeten wach
ten. Pas na de autosalon van
Genève in maart volgend jaar, zal
Als auto journalist krijg je enorm veel mogelijk
heden om met nieuwe auto's te rijden en daar
over indrukken op te doen. Toch zijn er nog
steeds modellen die al wat langer op de markt
zijn, maar die ik nog niet gereden heb. Van
een aantal vind je dat over het algemeen niet
zo erg, maar er is nog altijd een rijtje exclusivi-
teiten die op mijn verlanglijstje staan. Eén
daarvan is de echte Audi Quattro, oftewel de
Oer-Quattro. De auto was echter al een tijd uit
produktie. Maar niet getreurd, door de enorme
vraag is het model weer terug van wegge
weest en nu met een super-potente 20-klep-
penmotor.
Om hard te rijden hoef je niet meer op onze va
derlandse wegen te komen, daar is de atmos
feer al helemaal verpest. Nee, gelukkig ligt de
Duitse grens niet te ver en deed de importeur
er zeer verstandig aan dit vernieuwde snel
heidsmonster bij de oosterburen aan de vader
landse automobielpers voor te stellen.
lerplusbeurt
3 - 4 cil.
259,-
tegreerde spoiler, forse mistlam
pen en verstralers. Maar ook wiel-
kastverbreders en skirts horen tot
de standaard outfit van de XR2.
De achterbumper heeft een iets
andere vorm. De fraaie lichtmeta
len velgen maken vervolgens het
beeld compleet. Overigens zijn al
le carrosseriedelen van deze auto
in de koetskleur gespoten.
De sportiefste Fiesta-telg is com
pleet uitgerust met getint glas,
centrale vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten, luxueuze
vloerbedekking en uitgebreide
geluidsisolatie.
csDicvvx mi. Ook het onderstel werd onder
stevige voorbumper met gein- handen genomen, onder andere
4- 1987 56.000 km
3- 1985 95.000 km
5- 1988 18.000 km
2-1988 36.000 km
4- 1987 31.000 km
4-1986 73.000 km
10-1984 31.000 km
2-1984 106.000 km
4-1986 69.000 km
i 5-1986 68.000 km
8-1986 62.000 km
i 2-1988 34.000 km
8-1986 45.000 km
padel gespaard blijven. De auto
is bovendien duidelijk van de 'ge
wone' Audi coupé van het oude
type te onderscheiden door de
fraai uitgebouwde voor-en achter-
spatborden. Lichtmetalen velgen
met dunne spaken, een flinke
spoiler achterop en het Audi-em-
bleem op de flanken zorgen er
mede voor dat deze auto enig in
zijn soort is.
gels met verwarming en si
warming zijn standaard, t
airconditioning en een scl
als opties moeten worden
steld.
om een lange rit uiterst
naam te laten verlopen,
reo-voorbereiding met v
sprekers, centrale vergi
elektrisch bediende por
De Fiesta XR2i onderscheidt zich
niet alleen door de vlotte motor,
maar ziet er uiterlijk ook veel
agressiever uit. Zo heeft de auto
een s
een enorme klasse uitstraalt. Hij is
zeker niet overdreven en heeft al
les in de juiste proporties. De klas
sieke lijn wordt benadrukt door
klassieke details, waardoor hij
duidelijk een ander type klant zal
krijgen dan de XM-rijder die toch
voor de originaliteit valt.
het merk met de levering buiten
de Franse grenzen beginnen. Het
is dan tevens de bedoeling dat de
totale dagproduktie dicht naar de
500 stuks is gegaan. Later zullen
nog de 12- kleppen diesels vol
gen. Over prijzen is nog niets be
kend. Begin november gaan we
met de auto rijden en volgt er
uiteraard meer. Binnenkort echter
zal ik uitgebreid berichten over de
fabriek in Souchaux waar de 605
wordt gemaakt.
De Peugeot 605 zal voornamelijk
met zijn Franse tegenstrijders
moeten concurreren, de Citroën
XM uit eigen huis en de Renault
25. Toch hebben alle drie de auto
een heel eigen gezicht. De XM is
duidelijk vooruitstrevend, de Re
nault 25 wint het op het punt van
elegance, terwijl de 605 wat be
houdend van karakter is.
door het monteren van 16 procent
stuggere veren en een dikkere
stabilisatorstang voor. De achter-
veren zijn maar liefst 36 procent
stugger.
En tot slot dan voor de prestatie-
jagers: de Fiesta XR2i heeft een
topsnelheid van 187 km/u en weet
de 100 km/u vanuit stilstand in
10,1 seconden te bereiken.
maakt. het noemen van de prijs. De koper
Jammer dat je bij dergelijke auto's van de Audi Quattro 20V moeten
vaak aan het eind wat roet in het rekenen op een uitgave van
Manoeuvres
De turbocompressor krijgt zijn
lucht via een intercooler aange
voerd. In luttele seconden worden
inhaalmanoeuvres uitgevoerd, om
nog maar niet te spreken over de
geweldige acceleratiekracht die
de auto uit stilstand binnen 6,3 se
conden naar de 100 km/u slingert.
Opmerkelijk is bovendien dat al
dit geweld gepaard gaat met een
behoorlijke rust in het interieur.
De Audi is uitermate geschikt om
hoge gemiddelden mee te rijden.
Zonder probleem schiet je met
kruissnelheden boven de 200 km/
u over de autobaan. Als de snel
heidsmeter 247 km/u aanwijst,
vindt de auto het wel genoeg.
Overigens rijdt het gevaarte dan
:-t veel harder dan 230 km/u.
laar ach, een pietlut die daar op
Permanent
In 1980 kwam Audi voor het eerst
met de vooruitstrevende perma
nente vierwielaandrijving in een
coupé-model, de Oer-Quattro. De
auto zou in de daarop volgende
jaren Audi's naam in de Rally-we-
reld verdedigen. Voor homologa-
tie-doeleinden zouden er aanvan
kelijk maar 400 stuks voor de par
ticuliere verkoop worden ge
maakt. Het productie-aantal heeft
echter de 10.000 al gepasseerd.
Het uiterlijk ziet er nog even puur
uit als voorheen. Vooral in de ag-
gressieve kleur 'rood' is de Quat
tro een uiterst vervaarlijke ver
schijning. Je kunt duidelijk zien
dat het om een rally-auto gaat, de
auto ligt namelijk helemaal niet
laag op zijn wielen, zodat de spoi
lers en skirts op zand- en kiezel-
Digitaal
De exclusiviteit van de Quattro zet
zich in het interieur voort. De stoe
len zijn aan de randen met leer
bekleed. Dezelfde leren bekleding
is verder te vinden op de deurpa
nelen, het dashboard en de con
sole tussen de voorstoelen. Het
middendeel van de stoelen is
overtrokken met een stevige stof
die veelvuldig vermeldt dat je met
een Quattro te doen hebt.
Het klokkendeel van het dash
board is geheel digitaal uitge
voerd. Het is opvallend dat in te
genstelling tot vele andere mer
ken, dit dashboard zeer overzich
telijk en snel afleesbaar is. Wie
niet wil worden afgeleid door de
toerenteller, brandstofmeter en
temperatuurmeter kan deze met
een knopje uitschakelen. De Audi
Quattro heeft een prettig in de
hand liggend, klein stuurt je. Met
een lekker kort pookje bedien je
de snel te schakelen versnellings
bak. Deur dicht en het spel kan
beginnen!
En inderdaad, het is puur speel
goed. De nieuwe 2.2 liter vijfcylin-
der met 20 kleppenkop produceert
echt vuurwerk. Maar liefst 220 wil
de paarden worden over de vier
wielen verdeeld. Dit maximale
vermogen wordt bij 5900 tr/min
bereikt. Veel belangrijker is dat
het gigantische koppel van 309
Nm al bij 1950 tr/min volledig be
schikbaar is.
Zoals aangekondigd zal de XR2i
het topmodel uit de Fiesta-reeks
worden. We hebben echter even
op de auto moeten wachten. In de
loop van deze maand zal het spor
tieve model definitief in de Spaan
se Ford-fabriek in productie gaan.
Vervolgens zal de XR2i op de ver
schillende Europese markten te
koop zijn. Begin oktober is een uit
gebreide kennismaking met de
nieuweling geplanned.
De nieuwe XR2i heeft een 1.6 liter
injectiemotor met een maximaal
vermogen van 104 pk bij 6000 tr/
min. Het koppel van 135 Nm wordt
al bij 2800 tr/min bereikt. Om de
motor het gewenste sportieve ka
rakter te geven is het inlaatspruit-
stuk aangepast en wordt een nok-
kenas met speciale kleptiming ge
monteerd. Uiteraard voldoet de
krachtbron met zijn geregelde
driewegkatalysator volledig aan
de US-83-norm.
De meer dan geweldige weglig-
ging zorgt er voor dat je je ook bij
dit soort snelheden veilig voelt. De
permanente vierwielaandrijving
en een fijne directe besturing
doen je alle gevoel voor snelheid
verliezen. Als je 80 km/u rijdt, lijkt
het stapvoets. Bij 200 km/u lijkt het
zeker niet meer dan 120, terwijl op
topsnelheid het redelijk lijkt op te
schieten. Je realiseert je nauwe
lijks dat je met 230 km/u in princi
pe het traject Amsterdam/Parijs in
twee uur kunt afleggen. Uiteraard
heeft Audi ook voor de veiligheid
gezorgd. ABS zorgt voor een pro
bleemloze korte remweg, terwijl
een stevige veiligheidskooi met
kreukelzones de inzittenden weet
te beschermen.
CARRÉ
autohuistilburg [jOg]
Sperdifferentieel
"Sportwagens zijn alleen gemc
om hard te rijden", hoor je vaa
zeggen. Voor de Audi Quattro
gaat dat zeker niet op. De auto
uitermate gemakkelijk en licht
bedienen, Zódat "druk stadsver
keer geen probleem zal opleve
ren. Je weet immers dat je buit<
de bebouwde kom het gas wee
kunt trappen.
De Audi Quattro is een heerlijk
auto om even alle frustraties ei
agqressiviteit van je af te rijde:
Helaas geen auto om alleen m
in Nederland te gebruiken.
Zowel op foto's als in het echt valt
direkt de gelijkenis op met de
Peugeot 405 en de Alfa 164, beide
ontwerpen van Pininfarina. Het is
natuurlijk even de vraag of de
klant in deze hoge prijsklasse niet
meer onderscheid verlangt, maar
de tijd zal het leren.
Leuk is dat met de komst van de
605 het chroom bij auto's weer he
lemaal terug is. De bumpers en
grille zijn van een beschaafde
hoeveelheid blinkend metaal
voorzien.
Het dashboard wat ook grote ge
lijkenis vertoont met de 164, heeft
een houten paneel, terwijl bij de
uitvoering met leren bekleding de
deuren ook met een beschaafd
reepje Califomisch notenhout zijn
ingelegd.
De Peugeot 605 is een auto die