SEAT MALAGA 5 G X L Spaanse eenvoud EN SEAï Aanrijdingen augustus IS Marijke Nissan Fietsende politiemensen bij Van Roosmalen Denissen sponsert Forward l/IZj u Is!!! te I- L M A S T T O E T 'TEMBER. N Automobielbedrijf ZUID-OOST Nissan Micra L vanaf 17.195,- nu voor 16.445,- DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 7 september 1989 - pagina 3 oer 1989-pagina 2 1988 1985 H ?.o. tro- me Meest Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405 gebi Roos l T I E O L 1 P 200 VANAF 26.995, L M 0 ie Officieel dealer voor Tilburg en omstreken jpulairste serste in start. Volvo is één van de hoolds sors van de fietstocht. Afge 1986 m 1986 ■NS sl van 4.500,- 4.950, - 2.750,- 3.950, - 2.950, - )81 4.950,- Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, 013-683911 werd tij- >sch-Waal- ourg aan- 3 NISSAN^, K GARAGE DENISSEN BVa ispon- jelopen gedaan, waar een bezoek werd gebracht aan Volvo-dealer Van >smalen. In de vakantiemaand tus werden in totaal 31 tijdingen bij de Tilburgse po litie bekend. Hierbij werd in 43 gevallen proces-verbaal Volkswagen Seat wil het maar al te graag weten dat ze onder Volkswagen vlag doorvaren. Maar ze doen dat niet alleen door het in alle reclame-uitingen te vermelden. NOG2X 750,- registratievoordeel Evenals de afgelopen twee hockeyseizoenen vond Tilburgs grootste Hockeyclub "Forward" (meer dan duizend leden) de Til burgse Nissan dealer, Garage Denissen, bereid als shirtsponsor voor het eerste heren en dames team op te treden.Het jeugdige eerste herenteam komt uit in de landelijke overgangsklasse."De combinatie Nissan Denissen en Forward is vanzelfsprekend", zo verklaart F. Denissen, die verder vermeld dat Forward een hockey club is die zowel qua volume als kwaliteit de afgelopen jaren ge weldig vooruit is gegaan, hetgeen ook voor het merk Nissan geldt. Niet voor niets werd de Nissan Maxima, die op bijgaande foto gedeeltelijk te zien is, in een Ame rikaans kwaliteitsonderzoek tot beste auto uitgeroepen en ontving ons bedrijf van de importeur de "Gouden Wiel" onderscheiding die borg staat voor kwaliteit en service, aldus de trotse heer De nissen. Wij reden de Malaga in de luxueuze GLX-uitvoering. Aan de buitenkant is deze auto buiten het typeplaatje te herkennen aan de lichtmetalen wielen, in de carrosseriekleur gespoten bumpers en brede stootstrips op de flanken. maandag 4 september dens het traject Den Bosc wijk-Den Bosch ook Tilbi Het is in de historie van veel merken gebleken dat het grote publiek niet snel bepaalde opmerkelijk feiten vergeet. Ook het Spaanse merk Seat heeft daar duidelijk mee te kampen. Al weer heel wat jaren terug voer het onder de vlag van Fiat, wat ook duidelijk aan de modellen te zien was. Vervolgens werd Seat zelfstandig, maar bleef een aantal van Fiat afgeleide modellen maken. De Ibiza echter maakte hier een einde aan. Toch zijn er ook nu nog auto's die nog duidelijk aan de Fiat dinastie doen denken, ondanks dat Seat inmiddels is overgenomen door Volkswagen. opgemaakt. Er raakten 32 mensen licht gewond, terwijl 2 personen met zwaar letsel naar het ziekenhuis werden gebracht. Gelukkig vielen er in de maand augustus geen verkeersdoden in en om Til burg te betreuren. Was in de maand juli vooral de Spoorlaan de plaats waar de meeste aanrijdingen plaatsvonden, in augustus spande de Ringbaan Oost echter de kroon met 11 aan rijdingen. Ruim de helft hier van werd veroorzaakt door het achteroprijden. Van alle bekende aanrijdingen was in 64 gevallen dit de schade- oorzaak. Natuurlijk scoorde ook het niet of verkeerd voor rang verlenen weer erg hoog met 50 gevallen. Aanrijdin gen bij afslaan, het voertuig Deze week rijden voor het zesde achtereenvolgende jaar een groep politiemensen van de Dienst Luchtvaart en de Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie een ronde door Nederland voor een goed doel. In onze provincie Brabant liggen dit jaar de belang rijkste etappe-plaatsen. Een geza- melijk initiatief van de ANWB, de Landelijke Organisatie Slachtof ferhulp (LOS) en het Instituut voor Psychotrauma (IVP), financieel gesteund door de Stichting Natio naal Verkeersveiligheidsfonds is "Hulp aan Verkeersslachtoffers". En voor dit doel wordt nu gefietst door de 25 politiemensen. "Hulp aan Verkeersslachtoffers" gaat er voor zorgen dat verkeersslachtof fers goed worden opgevangen en begeleid. In Breda en Waalwijk zijn inmiddels proefprojekten ge- Nee, Volkswagen heeft de afgelopen tijd duidelijk verbeteringen doorgevoerd bij de fabricage in Spanje. In een half jaar tijd werd het hele programma onder handen genomen en op vele punten verbeterd. De Ibiza is veruit de pop Seat en kwam dus als et aanmerking voor de kwaliteitverbeterende maatregelen. Maar ook de overige modellen, de Marbella, Terra en ons testonderwerp de Malaga kwamen aan de beurt. De grote Malaga werd uiterlijk slechts op details gewijzigd. Kenners zien het grote embleem op de in de carrosseriekleur Meest opmerkelijk voorbeeld is natuurlijk de Marbella die voor een groot deel van de Panda is afgeleid. De op de Fiat Ritmo gebaseerde Ronda is al weer enkele jaren uit productie. Echter de grootste Seat, de Malaga, is van deze Ronda afgeleid. Toch is de Malaga een eigen model van Seat. Alleen de vormen van de deuren doen nog een beetje aan Fiat denken. interieurinrichting. Je kunt duidelijk zien dat Spanje op het gebied van mode toekomst heeft. De GLX beschikt over fraai meubilair bekleed met een stijlvolle velours bekleding. Net als de voorstoelen beschikt ook de achterbank over hoofdsteunen. De vloer is netjes voorzien van een dikke kwaliteit grijze tapijt. Roffelend Binnenruimte biedt de Malaga in voldoende maten, zodat zowel de voor- als achterpassagiers niet hebben te klagen. De 1.2 liter motor is ten opzichte van de vorige serie komen te vervallen. Dat betekent dat alle benzine-uitvoeringen automatisch worden voorzien van de potente 1.5 liter System Porsche motor met monopoint injectie en een geregelde katalysator. De krachtbron levert hiermee 90 pk en dat blijkt voldoende om de 945 kg wegende auto een top van 165 km/u mee te geven. De auto heeft een vijf- versnellingsbak die met een vrij lange pook wordt bediend. De bak schakelt probleemloos, maar vertoont hetzelfde roffelende sluid als bij de Ibiza. van de grote Seat ligt 200 serie. Standaard met een rjjk verleden en van alle denkbare en die het autorijden ht genoegen maken. De Seat Malaga is niet bepaald een opvallende verschijning op onze wegen. Toch is het een representatieve auto met veel binnenruimte en een complete uitrusting. Ook de rijeigenschappen zijn meer dan bevredigend, terwijl de prestaties, het brandstofverbruik en de prijs de Malaga tot een aantrekkelijk alternatief maken. gespoten grille en het zwart gespoten vlak rond de nummerplaat. Verder bleef alles bij het oude. De Malaga is niet bepaald een opvallende verschijning. Het is een vrij hoekige auto met een klassieke lijn. Lelijk is de Malaga zeker niet. Het neusje doet veel denken aan de Ibiza. Het is vooral een zeer bruikbare auto. De kofferklep schaniert bijna tot aan de bumper en geeft zo een gemakkelijke toegang tot een gigantische bagageruimte. De hele vakantiebagage voor een behoorlijk gezin kan er gemakkelijk in. Componenten De veranderingen in het interieur moeten ook in details gezocht worden. Het dashboard ziet er in eerste aanblik hetzelfde uit, maar heeft toch een aantal nieuwe componenten. Onder het nieuwe stuurwiel zitten de 'normale' hendels voor ruitewissers en richtingaanwijzers. Het klokkendeel is ook vernieuwd. Verder werd de bediening voor geluid als bij de Ibiza, verwarming en ventilatie van de Het comfort van de grote Seat ligt Ibiza overgenomen. Wat gebleven op een zeer aanvaardbaar is, is de typisch opstelling van het niveau. De vernieuwde stoelen stuur, een beetje plat, wat niet vyil zitten uitstekend en bieden op de zeggen dat dit onprettig is. nodige plaatsen voldoende steun. Het dashboard in onze testauto Maar ook de vering is op comfort was in lichtgrijs uitgevoerd; het berekend, zonder dat de Malaga was beter wat donkerder geweest, een deinerige auto is. Alle Seat's Complimenten overigens voor de vertonen immers nog steeds een De auto komt erg behaaglijk over. De GLX heeft alleen nog de Injection-versie boven zich staan, zodat de uitvoering erg compleet is. Standaard zijn bijvoorbeeld de getinte ramen, een toerenteller en twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels. De schakelaars van de elektrisch te bedienen portierruiten zijn bij de vernieuwde Malaga direct tegen de ruit geplaatst, niet de meest handige positie. niet onder controle hebben, schade ontstaan bij achter uitrijden en parkeerschades volgen direkt hier achter. Ook in augustus weer een tiental gevallen waarbij het rijden onder invloed een bij komende oorzaak was. Tot slot reden bij 41 aanrij dingen de veroorzakers door en bleven zodoende onbe kend. Technische gegevens: Merk en type: Seat Malaga GLXi Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1461 cc Boring x slag: 83 x 67,5 Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/ min Koppel: 120 Nm bij 4600 tr/min Afmetingen: lengte 4,27 meter, breedte 1,65 meter Gewicht: 945 kg Prestaties: topsnelheid 166 km/u Acceleratie: 0-100 in 13 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,9 liter/100 km; bij 120 km/u 6,5 titer/100 km Prijs: f.24.695,- flinke dosis Italiaanse sportiviteit, die nog uit de Fiat-tijd stamt. Ook de Malaga is vlot te berijden en flink een bocht in de gooien. Af en toe gooit het net even één achterwiel omhoog. Opvallend is dat de grote Seat Malaga niet veel zwaarder is dan de kleinere Ibiza. Dat verklaart meteen waarom het verbruik niet veel minder is. Er kan bij stevig rijden met de Malaga een gemiddelde van 1 op 12 worden gehaald en dat is voor een dergelijke auto heel keurig. En dan tot slot de prijs. De Malaga-koper kan vanaf f.20.495,- deze ruime vierdeurs sedan voor de deur hebben. De completere XL kost f.21.995,- waarvoor onder meer zonwerend glas en een toerenteller wordt geleverd. Onze Malaga GLX verlaat de dealer voor f.24.695,-. Prijzen die heel keurig zijn gezien de complete uitrusting en de levendige motor. Misschien een tikkeltje te wild senor? Is een vraag die je in eerste instantie niet zou stellen bij deze Seat Malaga. Hij ziet er immers vrij braai en gewoon uit. Maar dit Spaanse paard blijkt bij het rijden een pittig temperament te bezitten! Daarnaast brengt de naam Seat Malaga je in Spaanse sieren. Het deed me denken aan onze vakantie jaren ge leden. Voor het eerst Paella eten, flamengo dansen, stie rengevechten zien en op een ezel rijden, die geen kant in wil en iedere keer op het randje van de afgrond ba lanceerde... Gelukkig had ik deze Seat beter in de hand en met de Nederlandse zon op je dak- kie, waan je je onderhand in Spanje met de afgelopen i pische temperaturen. Het leek wel een beetje op va kantie. De Malaga heeft een be schaafd uiterlijk en valt in de massa denk ik zeker niet op als trendsetter. Wel ziet hij er zeer verzorgd uit. Alles is netjes afgewerkt met overal looie bekleding en een goe de kleurencombinatie van stof en kunststof. De Malaga die wij reden was grijs en het dashboard was ook van lichtgrijze kunststof en dat vond ik zelf nogal plastic achtig overkomen. Ook wa ren de twee hendels aan het stuur wat iel., .een tikkeltje te licht senor? Na deze minnen zijn er ge lukkig meer plussen. Maar eerst het slechte en dan het goede nieuws is mij geleerd. Deze Seat rijdt soepel en ook het schakelen en sturen gaat vrij licht. Het dashboard biedt alle bedieningsgemak, waarbij de automatisch uit schakelende verlichting heel erg handig is. Ook al vergeet je de schakelaar om te zetten, dan heb je 's morgens nog geen lege accu...alleen moet je hem dan de volgende dag wel uitzetten, anders krijg je allemaal van die lichtsigna len 's morgens vroeg...gaap, gaap... De grote bagageruimte kan heel wat koffers bergen, dus stel dat je met je gezin naar Malaga gaat, dan is deze naamgenoot een goede kan didaat. Mi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23