SEAT MALAGA
5
G
X
L
Spaanse
eenvoud
EN
SEAï
Aanrijdingen augustus
IS
Marijke
Nissan
Fietsende politiemensen bij Van Roosmalen
Denissen
sponsert Forward
l/IZj
u
Is!!!
te
I-
L M
A
S
T
T
O
E
T
'TEMBER.
N
Automobielbedrijf
ZUID-OOST
Nissan Micra L
vanaf 17.195,-
nu voor 16.445,-
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 september 1989 - pagina 3
oer 1989-pagina 2
1988
1985 H
?.o.
tro-
me
Meest
Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405
gebi
Roos
l
T
I
E
O
L
1
P
200 VANAF 26.995,
L M
0
ie
Officieel dealer
voor Tilburg en omstreken
jpulairste
serste in
start.
Volvo is één van de hoolds
sors van de fietstocht. Afge
1986 m
1986
■NS
sl van
4.500,-
4.950, -
2.750,-
3.950, -
2.950, -
)81 4.950,-
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, 013-683911
werd tij-
>sch-Waal-
ourg aan-
3 NISSAN^,
K GARAGE
DENISSEN BVa
ispon-
jelopen
gedaan, waar een bezoek werd
gebracht aan Volvo-dealer Van
>smalen.
In de vakantiemaand
tus werden in totaal 31
tijdingen bij de Tilburgse po
litie bekend. Hierbij werd in
43 gevallen proces-verbaal
Volkswagen
Seat wil het maar al te graag
weten dat ze onder Volkswagen
vlag doorvaren. Maar ze doen dat
niet alleen door het in alle
reclame-uitingen te vermelden.
NOG2X
750,-
registratievoordeel
Evenals de afgelopen twee
hockeyseizoenen vond Tilburgs
grootste Hockeyclub "Forward"
(meer dan duizend leden) de Til
burgse Nissan dealer, Garage
Denissen, bereid als shirtsponsor
voor het eerste heren en dames
team op te treden.Het jeugdige
eerste herenteam komt uit in de
landelijke overgangsklasse."De
combinatie Nissan Denissen en
Forward is vanzelfsprekend", zo
verklaart F. Denissen, die verder
vermeld dat Forward een hockey
club is die zowel qua volume als
kwaliteit de afgelopen jaren ge
weldig vooruit is gegaan, hetgeen
ook voor het merk Nissan geldt.
Niet voor niets werd de Nissan
Maxima, die op bijgaande foto
gedeeltelijk te zien is, in een Ame
rikaans kwaliteitsonderzoek tot
beste auto uitgeroepen en ontving
ons bedrijf van de importeur de
"Gouden Wiel" onderscheiding
die borg staat voor kwaliteit en
service, aldus de trotse heer De
nissen.
Wij reden de Malaga in de
luxueuze GLX-uitvoering. Aan de
buitenkant is deze auto buiten het
typeplaatje te herkennen aan de
lichtmetalen wielen, in de
carrosseriekleur gespoten
bumpers en brede stootstrips op
de flanken.
maandag 4 september
dens het traject Den Bosc
wijk-Den Bosch ook Tilbi
Het is in de historie van veel merken gebleken dat
het grote publiek niet snel bepaalde opmerkelijk
feiten vergeet. Ook het Spaanse merk Seat heeft
daar duidelijk mee te kampen. Al weer heel wat
jaren terug voer het onder de vlag van Fiat, wat
ook duidelijk aan de modellen te zien was.
Vervolgens werd Seat zelfstandig, maar bleef een
aantal van Fiat afgeleide modellen maken.
De Ibiza echter maakte hier een einde aan. Toch
zijn er ook nu nog auto's die nog duidelijk aan de
Fiat dinastie doen denken, ondanks dat Seat
inmiddels is overgenomen door Volkswagen.
opgemaakt. Er raakten 32
mensen licht gewond, terwijl
2 personen met zwaar letsel
naar het ziekenhuis werden
gebracht. Gelukkig vielen er
in de maand augustus geen
verkeersdoden in en om Til
burg te betreuren.
Was in de maand juli vooral
de Spoorlaan de plaats waar
de meeste aanrijdingen
plaatsvonden, in augustus
spande de Ringbaan Oost
echter de kroon met 11 aan
rijdingen. Ruim de helft hier
van werd veroorzaakt door
het achteroprijden. Van alle
bekende aanrijdingen was in
64 gevallen dit de schade-
oorzaak. Natuurlijk scoorde
ook het niet of verkeerd voor
rang verlenen weer erg hoog
met 50 gevallen. Aanrijdin
gen bij afslaan, het voertuig
Deze week rijden voor het zesde
achtereenvolgende jaar een
groep politiemensen van de
Dienst Luchtvaart en de Algemene
Verkeersdienst van de Rijkspolitie
een ronde door Nederland voor
een goed doel. In onze provincie
Brabant liggen dit jaar de belang
rijkste etappe-plaatsen. Een geza-
melijk initiatief van de ANWB, de
Landelijke Organisatie Slachtof
ferhulp (LOS) en het Instituut voor
Psychotrauma (IVP), financieel
gesteund door de Stichting Natio
naal Verkeersveiligheidsfonds is
"Hulp aan Verkeersslachtoffers".
En voor dit doel wordt nu gefietst
door de 25 politiemensen. "Hulp
aan Verkeersslachtoffers" gaat er
voor zorgen dat verkeersslachtof
fers goed worden opgevangen en
begeleid. In Breda en Waalwijk
zijn inmiddels proefprojekten ge-
Nee, Volkswagen heeft de
afgelopen tijd duidelijk
verbeteringen doorgevoerd bij de
fabricage in Spanje. In een half
jaar tijd werd het hele
programma onder handen
genomen en op vele punten
verbeterd.
De Ibiza is veruit de pop
Seat en kwam dus als et
aanmerking voor de
kwaliteitverbeterende
maatregelen. Maar ook de
overige modellen, de Marbella,
Terra en ons testonderwerp de
Malaga kwamen aan de beurt.
De grote Malaga werd uiterlijk
slechts op details gewijzigd.
Kenners zien het grote embleem
op de in de carrosseriekleur
Meest opmerkelijk voorbeeld is
natuurlijk de Marbella die voor
een groot deel van de Panda is
afgeleid. De op de Fiat Ritmo
gebaseerde Ronda is al weer
enkele jaren uit productie.
Echter de grootste Seat, de
Malaga, is van deze Ronda
afgeleid. Toch is de Malaga een
eigen model van Seat. Alleen de
vormen van de deuren doen nog
een beetje aan Fiat denken.
interieurinrichting. Je kunt
duidelijk zien dat Spanje op het
gebied van mode toekomst heeft.
De GLX beschikt over fraai
meubilair bekleed met een
stijlvolle velours bekleding.
Net als de voorstoelen beschikt
ook de achterbank over
hoofdsteunen. De vloer is netjes
voorzien van een dikke kwaliteit
grijze tapijt.
Roffelend
Binnenruimte biedt de Malaga in
voldoende maten, zodat zowel de
voor- als achterpassagiers niet
hebben te klagen.
De 1.2 liter motor is ten opzichte
van de vorige serie komen te
vervallen. Dat betekent dat alle
benzine-uitvoeringen automatisch
worden voorzien van de potente
1.5 liter System Porsche motor met
monopoint injectie en een
geregelde katalysator.
De krachtbron levert hiermee 90
pk en dat blijkt voldoende om de
945 kg wegende auto een top van
165 km/u mee te geven.
De auto heeft een vijf-
versnellingsbak die met een vrij
lange pook wordt bediend.
De bak schakelt probleemloos,
maar vertoont hetzelfde roffelende
sluid als bij de Ibiza.
van de grote Seat ligt
200 serie. Standaard
met een rjjk verleden
en van alle denkbare
en die het autorijden
ht genoegen maken.
De Seat Malaga is niet bepaald
een opvallende verschijning op
onze wegen. Toch is het een
representatieve auto met veel
binnenruimte en een complete
uitrusting. Ook de
rijeigenschappen zijn meer dan
bevredigend, terwijl de prestaties,
het brandstofverbruik en de prijs
de Malaga tot een aantrekkelijk
alternatief maken.
gespoten grille en het zwart
gespoten vlak rond de
nummerplaat. Verder bleef alles
bij het oude. De Malaga is niet
bepaald een opvallende
verschijning. Het is een vrij
hoekige auto met een klassieke
lijn. Lelijk is de Malaga zeker niet.
Het neusje doet veel denken aan
de Ibiza. Het is vooral een zeer
bruikbare auto. De kofferklep
schaniert bijna tot aan de bumper
en geeft zo een gemakkelijke
toegang tot een gigantische
bagageruimte. De hele
vakantiebagage voor een
behoorlijk gezin kan er
gemakkelijk in.
Componenten
De veranderingen in het interieur
moeten ook in details gezocht
worden. Het dashboard ziet er in
eerste aanblik hetzelfde uit, maar
heeft toch een aantal nieuwe
componenten. Onder het nieuwe
stuurwiel zitten de 'normale'
hendels voor ruitewissers en
richtingaanwijzers.
Het klokkendeel is ook vernieuwd.
Verder werd de bediening voor geluid als bij de Ibiza,
verwarming en ventilatie van de Het comfort van de grote Seat ligt
Ibiza overgenomen. Wat gebleven op een zeer aanvaardbaar
is, is de typisch opstelling van het niveau. De vernieuwde stoelen
stuur, een beetje plat, wat niet vyil zitten uitstekend en bieden op de
zeggen dat dit onprettig is. nodige plaatsen voldoende steun.
Het dashboard in onze testauto Maar ook de vering is op comfort
was in lichtgrijs uitgevoerd; het berekend, zonder dat de Malaga
was beter wat donkerder geweest, een deinerige auto is. Alle Seat's
Complimenten overigens voor de vertonen immers nog steeds een
De auto komt erg behaaglijk over.
De GLX heeft alleen nog de
Injection-versie boven zich staan,
zodat de uitvoering erg compleet
is. Standaard zijn bijvoorbeeld de
getinte ramen, een toerenteller en
twee van binnenuit verstelbare
buitenspiegels. De schakelaars
van de elektrisch te bedienen
portierruiten zijn bij de
vernieuwde Malaga direct tegen
de ruit geplaatst, niet de meest
handige positie.
niet onder controle hebben,
schade ontstaan bij achter
uitrijden en parkeerschades
volgen direkt hier achter.
Ook in augustus weer een
tiental gevallen waarbij het
rijden onder invloed een bij
komende oorzaak was.
Tot slot reden bij 41 aanrij
dingen de veroorzakers door
en bleven zodoende onbe
kend.
Technische gegevens:
Merk en type:
Seat Malaga GLXi
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1461 cc
Boring x slag: 83 x 67,5
Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/ min
Koppel: 120 Nm bij 4600 tr/min
Afmetingen: lengte 4,27 meter,
breedte 1,65 meter
Gewicht: 945 kg
Prestaties: topsnelheid 166 km/u
Acceleratie: 0-100 in 13 sec.
Verbruik:
bij 90 km/u 4,9 liter/100 km;
bij 120 km/u 6,5 titer/100 km
Prijs: f.24.695,-
flinke dosis Italiaanse sportiviteit,
die nog uit de Fiat-tijd stamt.
Ook de Malaga is vlot te berijden
en flink een bocht in de gooien.
Af en toe gooit het net even één
achterwiel omhoog.
Opvallend is dat de grote Seat
Malaga niet veel zwaarder is dan
de kleinere Ibiza. Dat verklaart
meteen waarom het verbruik niet
veel minder is. Er kan bij stevig
rijden met de Malaga een
gemiddelde van 1 op 12 worden
gehaald en dat is voor een
dergelijke auto heel keurig.
En dan tot slot de prijs.
De Malaga-koper kan vanaf
f.20.495,- deze ruime vierdeurs
sedan voor de deur hebben. De
completere XL kost f.21.995,-
waarvoor onder meer zonwerend
glas en een toerenteller wordt
geleverd. Onze Malaga GLX
verlaat de dealer voor f.24.695,-.
Prijzen die heel keurig zijn gezien
de complete uitrusting en de
levendige motor.
Misschien een tikkeltje te
wild senor?
Is een vraag die je in eerste
instantie niet zou stellen bij
deze Seat Malaga. Hij ziet er
immers vrij braai en gewoon
uit. Maar dit Spaanse paard
blijkt bij het rijden een pittig
temperament te bezitten!
Daarnaast brengt de naam
Seat Malaga je in Spaanse
sieren. Het deed me denken
aan onze vakantie jaren ge
leden. Voor het eerst Paella
eten, flamengo dansen, stie
rengevechten zien en op een
ezel rijden, die geen kant in
wil en iedere keer op het
randje van de afgrond ba
lanceerde...
Gelukkig had ik deze Seat
beter in de hand en met de
Nederlandse zon op je dak-
kie, waan je je onderhand in
Spanje met de afgelopen i
pische temperaturen. Het
leek wel een beetje op va
kantie.
De Malaga heeft een be
schaafd uiterlijk en valt in de
massa denk ik zeker niet op
als trendsetter. Wel ziet hij er
zeer verzorgd uit. Alles is
netjes afgewerkt met overal
looie bekleding en een goe
de kleurencombinatie van
stof en kunststof. De Malaga
die wij reden was grijs en het
dashboard was ook van
lichtgrijze kunststof en dat
vond ik zelf nogal plastic
achtig overkomen. Ook wa
ren de twee hendels aan het
stuur wat iel., .een tikkeltje te
licht senor?
Na deze minnen zijn er ge
lukkig meer plussen. Maar
eerst het slechte en dan het
goede nieuws is mij geleerd.
Deze Seat rijdt soepel en ook
het schakelen en sturen gaat
vrij licht. Het dashboard
biedt alle bedieningsgemak,
waarbij de automatisch uit
schakelende verlichting heel
erg handig is. Ook al vergeet
je de schakelaar om te zetten,
dan heb je 's morgens nog
geen lege accu...alleen moet
je hem dan de volgende dag
wel uitzetten, anders krijg je
allemaal van die lichtsigna
len 's morgens vroeg...gaap,
gaap...
De grote bagageruimte kan
heel wat koffers bergen, dus
stel dat je met je gezin naar
Malaga gaat, dan is deze
naamgenoot een goede kan
didaat.
Mi