VOLVO Open rijden ingetogen Alcohol distinctie round-up voor 1990 met 300 ZX op IAA J o.a. Deze week in de Automaat mber 1989 - pagina 20 Oplage: 91.250 ex. Donderdag 7 september 1989 J I I Lees verder op biz. 7 Pag.3 Huib Luiten Rij-impressies: -Renault 21 TXi en Quadra -Audi Quatro 20 V Pag.5 en 7 Autosport: Een Co-piloot met een "kick" voor snelheid... Pag.9 Jaargang 1 Nummer 34 zullen t wat Autotest: Seat Malaga 1.5 GLX V6-krachtbron In eerste instantie zullen alleen de benzine-uitvoeringen leverbaar worden. Vanaf 2 oktober kan de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Zoals de afgelopen weken als dui delijk is geworden, wordt de IAA in Frankfurt dit jaar de autoten toonstelling met de meeste pri meurs. Ook Nissan doet hier aan mee en laat voor het eerst in Euro pa de nieuwe 300 ZX zien. Dit nieuwe model zal het sportieve teem niet overbodig. Ook wordt de nieuwe 300 ZX standaard met een snelheidsafhankelijk vierwiel- besturing uitgerust. De auto is zes centimeter korter en 7,5 centimeter breder dan het huidige model. De auto wordt pas in het voorjaar in Nederland verwacht. Het gebeurt niet vaak dat autojournalisten in grote getalen op een zaterdag een nieuwe auto krijgen voor geschoteld. Maar in het geval van Peugeot's nieuwste topmodel maken we daar graag een uit zondering voor. We togen naar Souchaux in de Franse Elzas waar Peugeot een gigantische fa briek heeft staan. Op de lopende band lopen de 205, 405, 505 en nu ook de nieuwe 605 gebroeder lijk naast en achter elkaar de hypermoderne lak- straat door. De nieuwe 605 die op de IAA voor het eerst voor het grote publiek te zien is, vervangt de 505-serie. De auto werd parallel aan de nieuwe XM van Ci troën ontwikkeld. Vandaar dat deze twee auto's veel overeenkomsten kennen, zonder dat dat aan het uiterlijk te zien is. Peugeot stapt voor het eerst bij zijn topmodel over naar voorwielaandrijving, zodat nu alleen de 505 nog zijn voortstuwing via de achterwielen verzorgd. Die 505 blijft voorlopig nog even leverbaar, omdat het 605-gamma lang zaam wordt uitgebreid. Franse klant kiezen uit vijf model len. De basis 605 SL heeft de 2 liter TU-motor met een vermogen van 84 kW. Daarboven zit de 94 kW le verende injectie-versie van deze programma van Nissan naar bo ven toe afronden. De auto wordt voortgestuwd door een 3 liter V6- motor met 24 kleppen, intercooling en twee turbo's. Hiermee wordt een vermogen van 280 pk bereikt. Uiteraard is bij een dergelijke auto een standaard ABS-remsys- Het Volvo-programma ondergaat voor het nieuwe modellenjaar een aantal aardige wijzigingen. Zo worden alle modellen voorzien van de zogenaamde Safety Lights. In Scandinavische landen is het voeren van verlichting ook over dag verplicht. Het is niet ondenk- InQGliilTld baar dat dit ook bij ons ingevoerd J zal worden. Volvo loopt nu al voorop en levert al zijn auto's voortaan met automatisch inscha kelende dimlichten. van 102 pk en is voortaan ook in de basis 480 te vinden. Verder zien we veranderde bekledings- stoffen en een verbeterd verwar- mings- en ventilatiesysteem. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur krachtbron. De vermogens z voor de Nederlandse markt afwijken in verband met het toe voegen van een katalysator. Bo venaan het programma vinden we de tot 3 liter vergrootte V6- krachtbron. De types SR 3.0 en SV 3.0 beschikken over de 12-kleppen variant met een vermogen van 123 kW. De auto weet hiermee een top van 222 km/u te bereiken, terwijl voor het sprintje van 0 naar 100 slechts 8,9 seconden in de gege vens staan. De absolute top in het programma wordt gevormd door de SV 24, voorzien van de zelfde zescylinder motor nu echter met een 24-kleppenkop en een vermo gen van 147 kW (200 pk). Deze J sportieveling zet natuurlijk nog betere waarden neer zoals een top van 235 km/u en de bekende acceleratie in 8 seconden. De 300-serie is nog lang niet dood. Dat blijkt wel uit het feit dat Volvo met een nieuwe, veel completere basisversie komt. Alle modellen hebben nu standaard een vijfbak en worden met schone motoren geleverd. Nieuw is de mogelijk heid om in combinatie met de 1.4 liter motor een CVT-automaat te bestellen. Eindelijk weer een Ne derlandse vinding in een Neder landse auto. Bij de 440 vervangt een nieuwe versie van de 1.7 liter motor met injectie en geregelde katalysator twee bestaande versies. Deze krachtbron levert een vermogeti Ook een wijziging bij de 240-mo- dellen, in de vorm van een grotere ingelijmde achterruit voor de Es tate. De 240-lijn wordt alleen nog met de 2.3 liter benzine motor en de 6 cylinder diesel geleverd. Nadat Volvo's topmodel, de 760, al weer een hele tijd terug een nieuwe neus kreeg, krijgen de 740-modellen vanaf 1990 een an dere aanblik. De basisversies krij gen een front met smallere, niet op de grille aansluitende koplampen. De snelle versies, zoals de GLT, krijgen brede koplampen met in gebouwde mistlampen en verstra- lers. Volvo biedt de autokoper zo een breed programma in prijs varië rend van f.22.990,= (340 3-deurs) tot f. 154.850, voor de 780. Dat ik hier dus nu voor de derde keer een column zit te schrijven is eigenlijk mijn eigen schuld. De ma ker van deze krant wist mij te strikken, omdat ik nog wel een paar leuke anek dotes had. Vandaar de ge schiedenis van het matje, de stoplichtcamera en nu dan het derde en echt mijn laatste verhaal. Ik ben in het bezit van een lieve, luie hond die alleen zeer nadrukkelijk zijn spo ren achterlaat in de auto, dus moest er een vervoer middel komen dat qua in terieur hier wat beter tegen bestand was, een jeep dus. Het werd een auto met soft- top, die volgens de verko per met drie simpele han delingen erop en eraf kon. Nu denk ik dat die man voorheen altijd in een ten tenwinkel heeft staan de monstreren! Na een halve winter te hebben gevoch ten met klitteband, ritsslui tingen, in- en uithaakbeu- gels, spangoten en zeilklemmen, werd het weer wat beter en verhuis de de softtop naar de bak en maar hopen dat het niet te hard zou gaan regenen. Wel had ik, nadat hij er een keer met hond en al was uitgewaaid, twee oude veiligheids heupgor- dels aan de bodem ge schroefd om daar de kap onder vast te kunnen leg gen. Op een gegeven moment besloot ik om er een paar dagen tussenuit te waaien, naar een stel vrienden die in Italië op een camping stonden, 's Morgens om ze ven uur, winterjack aan, tent en hoognodige andere bagage onder de heupgor- dels, hond uitbesteed, en weg naar Italië. Na een prachtige dag autobahn begon het bij Ba sel toch wel koud te wor den en de lucht dusdanig te betrekken dat het me be ter leek om de kap er maar eens op te gaan zetten. Auto bij een raststatte aan de kant gezet, want tegen de tijd dat die kap erop zat, had ik het gevoel dat ik een hele camping had verhuisd en daar word je verdomd hongerig van. Even de kap uit de auto halen en erop zetten en eten, maar na het uitladen van de bagage lag er niets, helemaal niets, de kap lag gewoon thuis naast de garage. Dan kun je twee dingen doen, door rijden op hoop van géén zegen of terug. Ik heb voor het eerste gekozen. Uitein delijk heb ik de auto maar één keer leeg hoeven te hozen na een nachtelijke stortbui en regelmatig wel op stap geweest met een grote parasol op de auto, maar dat geeft wel een beetje extra vacantiege- voel. Ik denk wel dat de huidige eigenaar zich iedere keer afvraagt hoe dat water in het dashboardkastje komt en waarvoor die parasol- standaard toch dient. Rijden onder invloed. Ie leest het haast dagelijks in de krant, dat een behoorlijk aantal ver keersslachtoffers voorkomen had kunnen worden, als de veroorzaker van het ongeval minder of geen alcohol van te voren had gebruikt. Gelukkig neemt het rijden onder invloed duidelijk af. Een intensieve re clame- campagne heelt er ge lukkig toe geleid dat rijden on der invloed door je medemen sen als onjuist wordt gezien. Het is niet meer een schande als je tijdens een feestje op tijd stopt met drinken, omdat je nog moet rijden. Maar het komt nog steeds veel te vaak voor. Onlangs kwam ik midden in de nacht terug uit Kampen. Een tiental kilometers voor de brug bij Gorinchem reed er een auto voor me, die enorm de aandacht trok. De bestuur der had namelijk de hele weg nodig. In een golvende bewe ging reed hij van de vlucht strook! over de twee banen naar de middenberm en weer terug. Het kan haast niet anders of zo 'n figuur heeft flink aan de alcohol gezeten. Want iemand die dit soort capriolen uit me ligheid doet, houdt er wel mee op als er iemand komt aange reden. Maar nee, rustig zeilde hij over de snelweg. Het is doodeng om zo iets te zien en ik wilde er zo snel mogelijk voorbij. Ik zette me schrap en op moment dat hij met zijn auto vanaf de middenberm weer richting vluchtstrook deinde, trapte ik diep mijn gaspedaal in en haalde hem gelukkig zonder brokken in. Je weet na melijk ook niet of zo 'n persoon schrikt op moment dat hij wordt ingehaald en vervolgens de macht over zijn stuur ver liest. Flink doorrijdend wist ik hem een stuk achter me te la ten. En met een diepe zucht van verlichting reed ik door. Maar ik had het nog niet ge had. Ik was net de brug bij Gorinchem over en keek in mijn spiegel. In het flauwe schijnsel van de brugverlich- ting zag ik met behoorlijk vaart een auto aankomen die zonder verlichting reed, midden in de nacht. Levens gevaarlijk, en de oorzaak hiervan zal waar schijnlijk wel in de alcohol te vinden zijn. Eigenlijk zou ieder een die wel eens met drank op achter het stuur kruipt zo ge confronteerd moeten worden in het verkeer en nut van het la ten staan van dat heerlijk schuimende pilsje inzien... Tony Vos IQHL 424|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21