VOLVO
Open
rijden
ingetogen
Alcohol
distinctie
round-up
voor 1990
met 300 ZX op IAA
J
o.a.
Deze week
in de
Automaat
mber 1989 - pagina 20
Oplage: 91.250 ex.
Donderdag 7 september 1989
J
I
I
Lees verder op biz. 7
Pag.3
Huib Luiten
Rij-impressies:
-Renault 21 TXi en Quadra
-Audi Quatro 20 V
Pag.5 en 7
Autosport:
Een Co-piloot met een
"kick" voor snelheid...
Pag.9
Jaargang 1
Nummer 34
zullen
t wat
Autotest:
Seat Malaga
1.5 GLX
V6-krachtbron
In eerste instantie zullen alleen de
benzine-uitvoeringen leverbaar
worden. Vanaf 2 oktober kan de
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Zoals de afgelopen weken als dui
delijk is geworden, wordt de IAA
in Frankfurt dit jaar de autoten
toonstelling met de meeste pri
meurs. Ook Nissan doet hier aan
mee en laat voor het eerst in Euro
pa de nieuwe 300 ZX zien. Dit
nieuwe model zal het sportieve
teem niet overbodig. Ook wordt
de nieuwe 300 ZX standaard met
een snelheidsafhankelijk vierwiel-
besturing uitgerust. De auto is zes
centimeter korter en 7,5 centimeter
breder dan het huidige model. De
auto wordt pas in het voorjaar in
Nederland verwacht.
Het gebeurt niet vaak dat autojournalisten in grote
getalen op een zaterdag een nieuwe auto krijgen
voor geschoteld. Maar in het geval van Peugeot's
nieuwste topmodel maken we daar graag een uit
zondering voor. We togen naar Souchaux in de
Franse Elzas waar Peugeot een gigantische fa
briek heeft staan. Op de lopende band lopen de
205, 405, 505 en nu ook de nieuwe 605 gebroeder
lijk naast en achter elkaar de hypermoderne lak-
straat door.
De nieuwe 605 die op de IAA voor het eerst voor
het grote publiek te zien is, vervangt de 505-serie.
De auto werd parallel aan de nieuwe XM van Ci
troën ontwikkeld. Vandaar dat deze twee auto's
veel overeenkomsten kennen, zonder dat dat aan
het uiterlijk te zien is. Peugeot stapt voor het eerst
bij zijn topmodel over naar voorwielaandrijving,
zodat nu alleen de 505 nog zijn voortstuwing via
de achterwielen verzorgd. Die 505 blijft voorlopig
nog even leverbaar, omdat het 605-gamma lang
zaam wordt uitgebreid.
Franse klant kiezen uit vijf model
len. De basis 605 SL heeft de 2 liter
TU-motor met een vermogen van
84 kW. Daarboven zit de 94 kW le
verende injectie-versie van deze
programma van Nissan naar bo
ven toe afronden. De auto wordt
voortgestuwd door een 3 liter V6-
motor met 24 kleppen, intercooling
en twee turbo's. Hiermee wordt
een vermogen van 280 pk bereikt.
Uiteraard is bij een dergelijke
auto een standaard ABS-remsys-
Het Volvo-programma ondergaat
voor het nieuwe modellenjaar een
aantal aardige wijzigingen. Zo
worden alle modellen voorzien
van de zogenaamde Safety Lights.
In Scandinavische landen is het
voeren van verlichting ook over
dag verplicht. Het is niet ondenk- InQGliilTld
baar dat dit ook bij ons ingevoerd J
zal worden. Volvo loopt nu al
voorop en levert al zijn auto's
voortaan met automatisch inscha
kelende dimlichten.
van 102 pk en is voortaan ook in
de basis 480 te vinden. Verder
zien we veranderde bekledings-
stoffen en een verbeterd verwar-
mings- en ventilatiesysteem.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
krachtbron. De vermogens z
voor de Nederlandse markt
afwijken in verband met het toe
voegen van een katalysator. Bo
venaan het programma vinden
we de tot 3 liter vergrootte V6-
krachtbron. De types SR 3.0 en SV
3.0 beschikken over de 12-kleppen
variant met een vermogen van 123
kW. De auto weet hiermee een top
van 222 km/u te bereiken, terwijl
voor het sprintje van 0 naar 100
slechts 8,9 seconden in de gege
vens staan. De absolute top in het
programma wordt gevormd door
de SV 24, voorzien van de zelfde
zescylinder motor nu echter met
een 24-kleppenkop en een vermo
gen van 147 kW (200 pk). Deze
J sportieveling zet natuurlijk nog
betere waarden neer zoals een
top van 235 km/u en de bekende
acceleratie in 8 seconden.
De 300-serie is nog lang niet dood.
Dat blijkt wel uit het feit dat Volvo
met een nieuwe, veel completere
basisversie komt. Alle modellen
hebben nu standaard een vijfbak
en worden met schone motoren
geleverd. Nieuw is de mogelijk
heid om in combinatie met de 1.4
liter motor een CVT-automaat te
bestellen. Eindelijk weer een Ne
derlandse vinding in een Neder
landse auto.
Bij de 440 vervangt een nieuwe
versie van de 1.7 liter motor met
injectie en geregelde katalysator
twee bestaande versies. Deze
krachtbron levert een vermogeti
Ook een wijziging bij de 240-mo-
dellen, in de vorm van een grotere
ingelijmde achterruit voor de Es
tate. De 240-lijn wordt alleen nog
met de 2.3 liter benzine motor en
de 6 cylinder diesel geleverd.
Nadat Volvo's topmodel, de 760,
al weer een hele tijd terug een
nieuwe neus kreeg, krijgen de
740-modellen vanaf 1990 een an
dere aanblik. De basisversies krij
gen een front met smallere, niet op
de grille aansluitende koplampen.
De snelle versies, zoals de GLT,
krijgen brede koplampen met in
gebouwde mistlampen en verstra-
lers.
Volvo biedt de autokoper zo een
breed programma in prijs varië
rend van f.22.990,= (340 3-deurs)
tot f. 154.850, voor de 780.
Dat ik hier dus nu voor de
derde keer een column zit
te schrijven is eigenlijk
mijn eigen schuld. De ma
ker van deze krant wist mij
te strikken, omdat ik nog
wel een paar leuke anek
dotes had. Vandaar de ge
schiedenis van het matje,
de stoplichtcamera en nu
dan het derde en echt mijn
laatste verhaal.
Ik ben in het bezit van een
lieve, luie hond die alleen
zeer nadrukkelijk zijn spo
ren achterlaat in de auto,
dus moest er een vervoer
middel komen dat qua in
terieur hier wat beter tegen
bestand was, een jeep dus.
Het werd een auto met soft-
top, die volgens de verko
per met drie simpele han
delingen erop en eraf kon.
Nu denk ik dat die man
voorheen altijd in een ten
tenwinkel heeft staan de
monstreren! Na een halve
winter te hebben gevoch
ten met klitteband, ritsslui
tingen, in- en uithaakbeu-
gels, spangoten en
zeilklemmen, werd het
weer wat beter en verhuis
de de softtop naar de bak
en maar hopen dat het niet
te hard zou gaan regenen.
Wel had ik, nadat hij er
een keer met hond en al
was uitgewaaid, twee
oude veiligheids heupgor-
dels aan de bodem ge
schroefd om daar de kap
onder vast te kunnen leg
gen.
Op een gegeven moment
besloot ik om er een paar
dagen tussenuit te waaien,
naar een stel vrienden die
in Italië op een camping
stonden, 's Morgens om ze
ven uur, winterjack aan,
tent en hoognodige andere
bagage onder de heupgor-
dels, hond uitbesteed, en
weg naar Italië.
Na een prachtige dag
autobahn begon het bij Ba
sel toch wel koud te wor
den en de lucht dusdanig
te betrekken dat het me be
ter leek om de kap er maar
eens op te gaan zetten.
Auto bij een raststatte aan
de kant gezet, want tegen
de tijd dat die kap erop
zat, had ik het gevoel dat
ik een hele camping had
verhuisd en daar word je
verdomd hongerig van.
Even de kap uit de auto
halen en erop zetten en
eten, maar na het uitladen
van de bagage lag er
niets, helemaal niets, de
kap lag gewoon thuis
naast de garage. Dan kun
je twee dingen doen, door
rijden op hoop van géén
zegen of terug. Ik heb voor
het eerste gekozen. Uitein
delijk heb ik de auto maar
één keer leeg hoeven te
hozen na een nachtelijke
stortbui en regelmatig wel
op stap geweest met een
grote parasol op de auto,
maar dat geeft wel een
beetje extra vacantiege-
voel.
Ik denk wel dat de huidige
eigenaar zich iedere keer
afvraagt hoe dat water in
het dashboardkastje komt
en waarvoor die parasol-
standaard toch dient.
Rijden onder invloed. Ie leest
het haast dagelijks in de krant,
dat een behoorlijk aantal ver
keersslachtoffers voorkomen
had kunnen worden, als de
veroorzaker van het ongeval
minder of geen alcohol van te
voren had gebruikt. Gelukkig
neemt het rijden onder invloed
duidelijk af. Een intensieve re
clame- campagne heelt er ge
lukkig toe geleid dat rijden on
der invloed door je medemen
sen als onjuist wordt gezien.
Het is niet meer een schande
als je tijdens een feestje op tijd
stopt met drinken, omdat je nog
moet rijden. Maar het komt nog
steeds veel te vaak voor.
Onlangs kwam ik midden in
de nacht terug uit Kampen.
Een tiental kilometers voor de
brug bij Gorinchem reed er
een auto voor me, die enorm
de aandacht trok. De bestuur
der had namelijk de hele weg
nodig. In een golvende bewe
ging reed hij van de vlucht
strook! over de twee banen
naar de middenberm en weer
terug.
Het kan haast niet anders of
zo 'n figuur heeft flink aan de
alcohol gezeten. Want iemand
die dit soort capriolen uit me
ligheid doet, houdt er wel mee
op als er iemand komt aange
reden. Maar nee, rustig zeilde
hij over de snelweg. Het is
doodeng om zo iets te zien en
ik wilde er zo snel mogelijk
voorbij. Ik zette me schrap en
op moment dat hij met zijn auto
vanaf de middenberm weer
richting vluchtstrook deinde,
trapte ik diep mijn gaspedaal
in en haalde hem gelukkig
zonder brokken in. Je weet na
melijk ook niet of zo 'n persoon
schrikt op moment dat hij
wordt ingehaald en vervolgens
de macht over zijn stuur ver
liest. Flink doorrijdend wist ik
hem een stuk achter me te la
ten. En met een diepe zucht
van verlichting reed ik door.
Maar ik had het nog niet ge
had. Ik was net de brug bij
Gorinchem over en keek in
mijn spiegel. In het flauwe
schijnsel van de brugverlich-
ting zag ik met behoorlijk vaart
een auto aankomen die zonder
verlichting reed, midden in de
nacht. Levens gevaarlijk, en de
oorzaak hiervan zal waar
schijnlijk wel in de alcohol te
vinden zijn. Eigenlijk zou ieder
een die wel eens met drank op
achter het stuur kruipt zo ge
confronteerd moeten worden in
het verkeer en nut van het la
ten staan van dat heerlijk
schuimende pilsje inzien...
Tony Vos
IQHL 424|