MERCEDES 300 SL
I
y\l l;M VKJISIIVÏI.
I ”Enorm auto-voordeel
S plus de kans op
een reis naar Rome.
r
■HwOoHi
nf),- en maximaal f 10.000,-. Een aanbetaling van minimaal 25 van de catgioguswaarde
urkoopovereenkomst gelden de gebruikelijke voorwaarden van Fiat Credit Nederland.
Hoe maak ik mijn buurman jaloers...
Klassiekers en
oldtimers in
Eindhoven
11
I
E
S
R
I
S
J
E
I
M
P
R
K
GE
i
F
Starring:
pagina 6
>a4
DE AUTOMAAT - Donderdag 31 augustus 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
500,-
750,-
.900,-
Brullend
Voorproeven
Om bij het begin te beginnen
ot
88.
ngen
Fiat. Eén brok temperament.
M.
PANDA
io
500,-
aar
500,-
aux-
inig
I84
900,-
ToT en met maandag 11 sep
tember a.s. zit uw geluk nog in
onze sterren: de stralende Panda
Dance i.e. met f 1.000,- aan gratis
extra’s, de Fiat Uno i.e. met enorm
voordeel naar keuze: rij nu, betaal
pas over 2 jaar.* Of met een inruil-
bonus tot f 3.000,- boven de
ANWB/BOVAG koerslijst. Of met
een financiering over 3 jaar tegen
0% rente.* Of zit uw geluk in de
Fiat Tipo, Auto van het Jaar 1989.
En wint u ook nog een reis naar
Rome plus misschien een Philips
CD-speler? Kom snel en ontdek
het in onze showroom.
o,z seconaen
lelheid i-
-grenou.
"«g 228 km/
u voor de 300
53.000 km
56.000 km
84.000 km
95.000 km
107.000 km
68.000 km
49.000 km
62.000 km
76.000 km
45.000 km
34.000 km
58.000 km
45.000 km
18.000 km
36.000 km
44.000 km
73.000 km
31.000 km
73.000 km
31.000 km
106.000 km
69 000 km
102.000 km
de kick-down gebruik wordt ge
maakt. In dat geval beweegt de
ster zich brullend als koning
leeuw voort. Overigens wor
300 SL en 300 SL-24 standac
met een vijf bak uitgerust. D.
de type heeft een 230 1
de 24-kleppen uitvoering
bekende 6 cylinder. Het n*_
van de zalm is uiteraard
met zijn 326 pk levei
krachtbron. Hiermei
van 0 tot
af te legi
Het is haast gebruikelijk dat een
nieuwe top-Mercedes direct ge
paard gaat met lange levertijden.
■Aanbiedingen voor aanschaf van auto s onder voorwaarden van uitgestelde betaling voert Fiat Auto Nederland B.V. uit in samenwerking met Fiat Credit Nederland. De te financieren bedragen zi)n minimaal f S.f>00,-
van de aan te schaffen auto is vereist. Dit bedrag tal doorgaans gedekt worden door de inruil van uw huidige auto, zodat u voor de tijd van de overeenkomst geen kosten van belang maakt. Bi/ deze vorm van huurka
AUTOMOBIELBEDRIJF SPOORMAKERS B.V.
OISTERWIJK, SPRENDLINGENSTRAAT10, TEL. 04242 - 8 35 68/8 46 83
-5rden de
DivuiMjard
srust. Dit twee-
0 pk leveren-
sring van de
neusje
1 de 500 SL
ïn dat brengt ons meteen op de met zijn 326 pk leverende V8-
>laats waar we als automobilist krachtbron. Hiermee is de sprint
snen te vertoeven, achter het van 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden
Als je in de 300 SL zit, voel je af te leggen. De topsneüic*.
»n in een Mercedes. De 250 km/u elektronisch begi
De 300 SL weet altijd nog 2'.
u te behalen tegen 240 voo,
SL-24.
De auto is echter alles behalve
lichtvoetig. De basis 300 SL legt
nog altijd voor 1610 kg gewicht in
de schaal (500 SL: 1750 kg). Maar
om een beetje wegenbelasting zal
de SL-rijder zich niet druk maken.
In standaarduitvoering kost de
300 SL f.170.100, De 24-klepper
En dat brengt
pla<
dier
stuur,
je meteei
auto straalt een enorme degelijk
heid uit, die het merk in het verle
den vele malen heeft bewezen.
Ondanks het feit dat de SL vol zit
met snufjes, doet de auto zeker
niet overdreven aan. Zijn sober
heid is juist één van de aantrekke
lijke kanten.
De 300 SL rijdt bijzonder makke
lijk. De 3 liter 190 pk motor doet
rustig zijn werk, behalve als van
dak omhoog. Door het uiterst ge
ringe gewicht (34 kg) is dit fraai
afgewerkte kleinood makkelijk te
verwijderen. De zelfde rode knop
in de andere richting duwend,
gaan eerst de zijruiten automa
tisch omlaag. Vervolgens klapt
achter een deksel open. Het ca-
briodak ontvouwt zich zonder
menselijk ingrijpen, trekt zichzelf
mooi strak en zorgt zelf voor een
muurvaste vergrendeling.
Om het werk helemaal af te ma
ken sluiten de zijruiten zich vervol
gens weer. De auto weet zelf of hij
met de hardtop te doen heeft, of
dat hij de canvas kap moet slui
ten.
Een ander slimmigheidje is in de
volledig nieuwe stoelen inge
bouwd. Deze zijn uiteraard volle
dig elektrisch verstelbaar. Mocht
je echter als bestuurder de stoel
heel erg ver naar achter willen
schuiven, dan gaat op een gege
ven moment de rugleuning rechter
staan, dit om te voorkomen dat de
stoel zich klem zet.
Voorafgaand organiseert Autose-
lekt een concours voor Neder
lands meest zeldzame historische
automobielen. In de speciale Ja-
guar-categorie geven tenminste
twintig XK, E-types en MK 2's acte
de présence. In de vrije klasse
zullen evenzovele vooroorlogse
automobielen voor hotel Cocagne
worden opgesteld ter beoordeling
van een deskundige jury.
Dit Autoselekt-concours begint om
13.00 uur, waarna prijzen worden
uitgereikt en de stoet eenmaal
door de straten van Eindhoven
rijdt. Daarna komen de snellere
>gse auto's aan de start,
het hotel Cocagne plaats-
Een enkel merk presteert het iedere keer weer om bij
het uitbrengen van een nieuw model al voor de intro
ductie zoveel bewondering te oogsten, dat het uiteinde
lijk rijden met de vierwieler als 'a dream come true' be
schouwd mag worden. Voor mij stond vorige week iets
dergelijks op het programma, mijn eerste korte proefrit
met de Mercedes 300 SL, een auto die tot in lengte van
dagen vele liefhebbers de mond zal doen openvallen.
heeft de SL een enorme uitstra
ling. Het is onmiskenbaar een
echte Benz, maar met nog meer
elegantie en stijl dan de overige
modellen. De sterk achteroverlig
gende grille heeft een fors em
bleem in het midden. Alle lijnen
lopen vloeiend door, zodat de
stroomlijn bijzonder gunstig is. De t Rolbeugel
Cwfcvaarde van de auto met de v
hardtop bedraagt 0,32 en met de
linnen kap 0,34. Maar zelfs met de
cabriokap en de zijruiten hele
maal omlaag scoort de auto nog
uitzonderlijk goed met 0,43. Ter
vergelijking, bij het oude model
waren deze waarden respectieve
lijk 0,44, 0,41 en 0,54.
Het is haast onmogelijk om in het
kort alle technische foefjes en
nieuwtjes uit de Mercedes SL te
noemen. Zowel de hardtop als de
cabriokap zijn volledig elektrisch
te ver- en ontgrendelen. Met een
grote rode knop klikt het coupé-
Daarom maken ze er echt niet
meer per jaar, ook al kunnen ze ze
makkelijk kwijt.
De Nederlandse importeur kan op
dit moment slechts over een hand
je vol van deze auto's beschikken
die momenteel him ronde doen
langs de grote autobladen, lande
lijke dagbladen en natuurlijk de
dealers. Een complete test laat
nog even op zich wachten, maar
toch kreeg ik de gelegenheid om
even voor te proeven.
De nieuwe SL is nog maar net uit
en er wordt al over jaren gespro
ken. Mercedes redeneert dat er
markt is voor zo'n 12.000 auto's op
jaarbasis, ook op de lange duur.
Hoogtepunten daaronder zijn bij
voorbeeld een reeks Jaguars, de
Ford GT40 en de Ferrari LM. Ook
Jam Lammers zal van de partij
zijn. Het publiek heeft vrij toegang na-oorlogs
achter de hekken langs het par- die voor h<
cours. vindt.
In normale stand is de Mercedes I
SL een volcabriolet. Echter bij ex- I
treme vertraging, zoals bij een on
géval, klapt in een fraktie van een
sekonde een rolbeugel omhoog,
om de inzittenden extra te be
schermen. Ook bij een bepaalde
zijdelingse overhelling in combi
natie met een bepaalde uitvering
van de achterwielen klapt de beu
gel omhoog.
Het enige nadeel van cabriolet-rij-
den is de wind die in je nek waait.
Hiervoor heeft Mercedes een netje
bedacht wat bij opstaande rol
beugel deze wind tegenhoud. Ver
gelijkbare verhalen zijn te vertel
len over andere veiligheidscon-
structies, de remmen, antidiefstal-
voorzieningen, de veiligheidsgor
dels en noem maar op.
De Nederlandse standaarduitrus
ting is uiterst compleet met een c
airbag, ABS, lichtmetalen velgen, t
een elektrisch bediende antenne,
^feeMB^wfy^rasf centrale ver- j
grendeling, elektrisch verstelbare
stoelen en wortelnotenhouten inte-
rieurafwerking.
Op zondag 3 september komen in
Eindhoven veel oude auto's bij el
kaar. De Stichting Automobiel
Festival organiseert dan zijn jaar
lijkse demonstraties met klassieke
sportwagens. Op een stratencir
cuit in de Eindhovense binnenstad
zullen 's middags van 15.00 tot
17.00 uur rensportwagens in klei
ne groepjes voor het publiek op
treden.
staat voor f.187.750,= in de prijs
lijst, terwijl voor het topmodel, de
500 SL, f.235.200,= afgerekend
dient te worden. Maar het kan nog
duurder. Inclusief alle fabrieksop-
ties kost deze laatste auto
f.274.364,= waarvoor de auto on
der andere is voorzien van ADS,
ASR, ASD (staan voor Aktief Dem
per Systeem, Anti Doorslip Rege
ling en Automatisch Sperdifferen-
tieel), infrarood afstandsbedie
ning op de portiersloten en air-
is op conditioning. Overigens kan
msd. daarnaast nog de automatische
vierversnellingsbak worden om
geruild voor een automatische
vijfbak.
Je kunt uren doorgaan over de
nieuwe Mercedes SL. Het blijft in
ieder geval een auto voor de hap-
py-few. En ik troost me maar met
de gedachte dat ook de mensen
die tot nu toe met de SL hebben
gereden zich tot de happy-few
mogen rekenen.
lio: ss sisi sm