MERCEDES 300 SL I y\l l;M VKJISIIVÏI. I ”Enorm auto-voordeel S plus de kans op een reis naar Rome. r ■HwOoHi nf),- en maximaal f 10.000,-. Een aanbetaling van minimaal 25 van de catgioguswaarde urkoopovereenkomst gelden de gebruikelijke voorwaarden van Fiat Credit Nederland. Hoe maak ik mijn buurman jaloers... Klassiekers en oldtimers in Eindhoven 11 I E S R I S J E I M P R K GE i F Starring: pagina 6 >a4 DE AUTOMAAT - Donderdag 31 augustus 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER 500,- 750,- .900,- Brullend Voorproeven Om bij het begin te beginnen ot 88. ngen Fiat. Eén brok temperament. M. PANDA io 500,- aar 500,- aux- inig I84 900,- ToT en met maandag 11 sep tember a.s. zit uw geluk nog in onze sterren: de stralende Panda Dance i.e. met f 1.000,- aan gratis extra’s, de Fiat Uno i.e. met enorm voordeel naar keuze: rij nu, betaal pas over 2 jaar.* Of met een inruil- bonus tot f 3.000,- boven de ANWB/BOVAG koerslijst. Of met een financiering over 3 jaar tegen 0% rente.* Of zit uw geluk in de Fiat Tipo, Auto van het Jaar 1989. En wint u ook nog een reis naar Rome plus misschien een Philips CD-speler? Kom snel en ontdek het in onze showroom. o,z seconaen lelheid i- -grenou. "«g 228 km/ u voor de 300 53.000 km 56.000 km 84.000 km 95.000 km 107.000 km 68.000 km 49.000 km 62.000 km 76.000 km 45.000 km 34.000 km 58.000 km 45.000 km 18.000 km 36.000 km 44.000 km 73.000 km 31.000 km 73.000 km 31.000 km 106.000 km 69 000 km 102.000 km de kick-down gebruik wordt ge maakt. In dat geval beweegt de ster zich brullend als koning leeuw voort. Overigens wor 300 SL en 300 SL-24 standac met een vijf bak uitgerust. D. de type heeft een 230 1 de 24-kleppen uitvoering bekende 6 cylinder. Het n*_ van de zalm is uiteraard met zijn 326 pk levei krachtbron. Hiermei van 0 tot af te legi Het is haast gebruikelijk dat een nieuwe top-Mercedes direct ge paard gaat met lange levertijden. ■Aanbiedingen voor aanschaf van auto s onder voorwaarden van uitgestelde betaling voert Fiat Auto Nederland B.V. uit in samenwerking met Fiat Credit Nederland. De te financieren bedragen zi)n minimaal f S.f>00,- van de aan te schaffen auto is vereist. Dit bedrag tal doorgaans gedekt worden door de inruil van uw huidige auto, zodat u voor de tijd van de overeenkomst geen kosten van belang maakt. Bi/ deze vorm van huurka AUTOMOBIELBEDRIJF SPOORMAKERS B.V. OISTERWIJK, SPRENDLINGENSTRAAT10, TEL. 04242 - 8 35 68/8 46 83 -5rden de DivuiMjard srust. Dit twee- 0 pk leveren- sring van de neusje 1 de 500 SL ïn dat brengt ons meteen op de met zijn 326 pk leverende V8- >laats waar we als automobilist krachtbron. Hiermee is de sprint snen te vertoeven, achter het van 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden Als je in de 300 SL zit, voel je af te leggen. De topsneüic*. »n in een Mercedes. De 250 km/u elektronisch begi De 300 SL weet altijd nog 2'. u te behalen tegen 240 voo, SL-24. De auto is echter alles behalve lichtvoetig. De basis 300 SL legt nog altijd voor 1610 kg gewicht in de schaal (500 SL: 1750 kg). Maar om een beetje wegenbelasting zal de SL-rijder zich niet druk maken. In standaarduitvoering kost de 300 SL f.170.100, De 24-klepper En dat brengt pla< dier stuur, je meteei auto straalt een enorme degelijk heid uit, die het merk in het verle den vele malen heeft bewezen. Ondanks het feit dat de SL vol zit met snufjes, doet de auto zeker niet overdreven aan. Zijn sober heid is juist één van de aantrekke lijke kanten. De 300 SL rijdt bijzonder makke lijk. De 3 liter 190 pk motor doet rustig zijn werk, behalve als van dak omhoog. Door het uiterst ge ringe gewicht (34 kg) is dit fraai afgewerkte kleinood makkelijk te verwijderen. De zelfde rode knop in de andere richting duwend, gaan eerst de zijruiten automa tisch omlaag. Vervolgens klapt achter een deksel open. Het ca- briodak ontvouwt zich zonder menselijk ingrijpen, trekt zichzelf mooi strak en zorgt zelf voor een muurvaste vergrendeling. Om het werk helemaal af te ma ken sluiten de zijruiten zich vervol gens weer. De auto weet zelf of hij met de hardtop te doen heeft, of dat hij de canvas kap moet slui ten. Een ander slimmigheidje is in de volledig nieuwe stoelen inge bouwd. Deze zijn uiteraard volle dig elektrisch verstelbaar. Mocht je echter als bestuurder de stoel heel erg ver naar achter willen schuiven, dan gaat op een gege ven moment de rugleuning rechter staan, dit om te voorkomen dat de stoel zich klem zet. Voorafgaand organiseert Autose- lekt een concours voor Neder lands meest zeldzame historische automobielen. In de speciale Ja- guar-categorie geven tenminste twintig XK, E-types en MK 2's acte de présence. In de vrije klasse zullen evenzovele vooroorlogse automobielen voor hotel Cocagne worden opgesteld ter beoordeling van een deskundige jury. Dit Autoselekt-concours begint om 13.00 uur, waarna prijzen worden uitgereikt en de stoet eenmaal door de straten van Eindhoven rijdt. Daarna komen de snellere >gse auto's aan de start, het hotel Cocagne plaats- Een enkel merk presteert het iedere keer weer om bij het uitbrengen van een nieuw model al voor de intro ductie zoveel bewondering te oogsten, dat het uiteinde lijk rijden met de vierwieler als 'a dream come true' be schouwd mag worden. Voor mij stond vorige week iets dergelijks op het programma, mijn eerste korte proefrit met de Mercedes 300 SL, een auto die tot in lengte van dagen vele liefhebbers de mond zal doen openvallen. heeft de SL een enorme uitstra ling. Het is onmiskenbaar een echte Benz, maar met nog meer elegantie en stijl dan de overige modellen. De sterk achteroverlig gende grille heeft een fors em bleem in het midden. Alle lijnen lopen vloeiend door, zodat de stroomlijn bijzonder gunstig is. De t Rolbeugel Cwfcvaarde van de auto met de v hardtop bedraagt 0,32 en met de linnen kap 0,34. Maar zelfs met de cabriokap en de zijruiten hele maal omlaag scoort de auto nog uitzonderlijk goed met 0,43. Ter vergelijking, bij het oude model waren deze waarden respectieve lijk 0,44, 0,41 en 0,54. Het is haast onmogelijk om in het kort alle technische foefjes en nieuwtjes uit de Mercedes SL te noemen. Zowel de hardtop als de cabriokap zijn volledig elektrisch te ver- en ontgrendelen. Met een grote rode knop klikt het coupé- Daarom maken ze er echt niet meer per jaar, ook al kunnen ze ze makkelijk kwijt. De Nederlandse importeur kan op dit moment slechts over een hand je vol van deze auto's beschikken die momenteel him ronde doen langs de grote autobladen, lande lijke dagbladen en natuurlijk de dealers. Een complete test laat nog even op zich wachten, maar toch kreeg ik de gelegenheid om even voor te proeven. De nieuwe SL is nog maar net uit en er wordt al over jaren gespro ken. Mercedes redeneert dat er markt is voor zo'n 12.000 auto's op jaarbasis, ook op de lange duur. Hoogtepunten daaronder zijn bij voorbeeld een reeks Jaguars, de Ford GT40 en de Ferrari LM. Ook Jam Lammers zal van de partij zijn. Het publiek heeft vrij toegang na-oorlogs achter de hekken langs het par- die voor h< cours. vindt. In normale stand is de Mercedes I SL een volcabriolet. Echter bij ex- I treme vertraging, zoals bij een on géval, klapt in een fraktie van een sekonde een rolbeugel omhoog, om de inzittenden extra te be schermen. Ook bij een bepaalde zijdelingse overhelling in combi natie met een bepaalde uitvering van de achterwielen klapt de beu gel omhoog. Het enige nadeel van cabriolet-rij- den is de wind die in je nek waait. Hiervoor heeft Mercedes een netje bedacht wat bij opstaande rol beugel deze wind tegenhoud. Ver gelijkbare verhalen zijn te vertel len over andere veiligheidscon- structies, de remmen, antidiefstal- voorzieningen, de veiligheidsgor dels en noem maar op. De Nederlandse standaarduitrus ting is uiterst compleet met een c airbag, ABS, lichtmetalen velgen, t een elektrisch bediende antenne, ^feeMB^wfy^rasf centrale ver- j grendeling, elektrisch verstelbare stoelen en wortelnotenhouten inte- rieurafwerking. Op zondag 3 september komen in Eindhoven veel oude auto's bij el kaar. De Stichting Automobiel Festival organiseert dan zijn jaar lijkse demonstraties met klassieke sportwagens. Op een stratencir cuit in de Eindhovense binnenstad zullen 's middags van 15.00 tot 17.00 uur rensportwagens in klei ne groepjes voor het publiek op treden. staat voor f.187.750,= in de prijs lijst, terwijl voor het topmodel, de 500 SL, f.235.200,= afgerekend dient te worden. Maar het kan nog duurder. Inclusief alle fabrieksop- ties kost deze laatste auto f.274.364,= waarvoor de auto on der andere is voorzien van ADS, ASR, ASD (staan voor Aktief Dem per Systeem, Anti Doorslip Rege ling en Automatisch Sperdifferen- tieel), infrarood afstandsbedie ning op de portiersloten en air- is op conditioning. Overigens kan msd. daarnaast nog de automatische vierversnellingsbak worden om geruild voor een automatische vijfbak. Je kunt uren doorgaan over de nieuwe Mercedes SL. Het blijft in ieder geval een auto voor de hap- py-few. En ik troost me maar met de gedachte dat ook de mensen die tot nu toe met de SL hebben gereden zich tot de happy-few mogen rekenen. lio: ss sisi sm

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31