f i 1 )0M PEUGEOT 3 0 9 GL Pio UnnnnLJLJL 77 777MëërTdgn^ëënnïëüwebrïl FAVORIT VEDETTE, urg 17 SEPTEMBER: jeugdige Skoda Suzuki 4x4 Terrein-Treffen L Marijke rit Maak ’n proefrit met de FAVORIT lens A U T O S T E T ditie- Mitsubishi Lancer Hatchback, ï-team S3Z3SÏ3 >on 013/434655 R lUTO ING ERKEN! ngstelling lere kleur? IWmBHREFTO BolsenKooijman Tilburg bv Jben wij in iroom ELAN” CARRÉ autohuis tilburg DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 31 augustus 1989 - pagina 3 ugustus 1989 - pagina; Technische gegevens: V eranderingen Karakter is jkp aanleiding over- Vervolg van blz. 1 schrijving is beperkt tot 700 deelnemers. 4 To erenteller LAGE WITSIEBAAN 78TEL 634355 Automobielbedrijf Zuid Oosterstraat 22A - Tilburg Tel.: 013-363924 I 3 Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer voor de tien bekwaamste Suzuki- terreinrijders. 17.950, - 17.250, - 12.950, - 10.950, - 13.950, - 13.950, - 18.950, - 10.950, - 20.950, - 16.950, - 16.250, - 11.950, - 15.950, - SERVICE 013-435911 n omstreken ieek, 04255-2951 bron. De p 1.22.200,= de vijfc f.24.85( Miniparcours Het Suzuki 4x4 Terrein-Treffen is een gebeurtenis voor het hele ge- Iweer twee maanden a dat ik een introductie eugeot in Frankrijk f de "New Look" van 111 GTD KN-67-HF 200 km 950,- d. garantie Vooral dit laatste is een aanmer kelijke verbetering ten opzichte van de eerst serie met een erg ho ge tildrempel. Nu de 405 nog. Zo als het de laatste tijd schijnt te ho ren, zijn de achterlichten gedeel telijk in rookglas uitgevoerd. Op zondag 17 september kunnen de eigenaren van Su zuki 4x4-modellen zichzelf weer eens helemaal uitleven bij het jaarlijkse Terrein-Treffen. Importeur Nimag heeft dit jaar een ruig terrein gevonden aan de autsnelweg Utrecht-Den Bosch, vlak bij het verkeersplein Ouderijn. Iedereen die een vierwielaangedreven Suzuki heeft kan gratis aan het evenement deelnemen, echter de in- Opvallend is dat de 309 een erg makkelijke auto is om te rijden. Er is haast niets waar je, gezeten achter het stuur, aan moet wen nen. Alles zit op de juiste plaats van duidelijke symbolen voorzien en alle bedieningen gaan uiter mate licht. Over het exterieur van de auto zullen verschillende mensen het niet gauw eens worden. In het ge hele Peugeot-programma was de 309 al vanaf zijn introductie een vreemde eend. Zonder al te uit bundig en origineel te zijn, is de Merk en type: Peugeot 309 GL Profil Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1360 cc Boring x slag: 75 x 77 Vermogen: 80 pk bij 6200 tr/min Koppel: 109 Nm bij 4000 tr/min Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 11,1 sec. Afmetingen: lengte 4,01 meter, breedte 1,63 meter Gewicht: 850 kg Verbruik (ECE-norm): bij 90 km/ u 5,3 liter/100 km bij 120 km/u 7,2 liter/100 km Prijs: f .24.850,- de GLXi de variabele interval, toerenteller, elektrische spiegels en de van binnenuit te openen achterklep. De Hatchback gedraagt zich op de weg als een makkelijke auto. De stoelen zitten goed en het inte rieur is voldoende ruim. Vooral naar voor en opzij is het uitzicht uitstekend. De benzinemotor pres teert ruim voldoende in vergelij king met zijn concurrenten. Mitsu bishi zet hier wel een stevige prijs tegenover, maar dat is nu een maal het be leid. 1En het merk staat niet voor niets zeer goed bekend als maker van één van de minst storingsgevoelige auto's. 309 toch een auto met een eigen gezicht. De achterkant heeft bo vendien nu wat meer karakter ge kregen. De achterlichten zijn wel liswaar kleiner, maar bieden nu de mogelijkheid voor een tot de bumper te openen vijfde deur. zin. Voor de kleintjes is er dan ook een miniparcours. Bovendien kan iedereen een rondje met terrein- specialisten van Gijsbers Tilburg meerijden. Tussen 9.00 en 17.00 uur zijn zowel deelnemers als niet- deelnemers van harte welkom. Om het evenement echter te kun nen overzien heeft de organisatie gemeend niet meer dan 700 auto's vooral het jongere koper toe te laten. Alle geïnteresseerden moet gaan aanspreken. De Favorit Vedette wordt geleverd in de kleuren rood of wit. De bum pers worden in deze kleur mee boten. De fantasievolle wieldek- sel zijn wit. Stootstrips op de flan ken verminderen de kans op klei ne schades, maar dienen eigenlijk meteen als striping doordat ze de naam "Vedette" dragen. Tot slot wordt de auto nog eens extra op- gefrist door de beschaafde spoiler boven de achterruit. De auto staat bij de Skoda-dealers voor 1.16.695,=. De GLX-uitvoering is meer dan compleet met zijn getint glas, elek trisch bediende buitenspiegels, een digitaal klokje, regelbare in terval op de ruitewissers, uitste kend verstelbare stoelen en een toerenteller. Tegen meerprijs is de auto onder andere uit te rusten met vier elektrisch bediende por tierruiten, centrale vergrendeling en een schuif dak. De nieuwe Lancer Hatchback 1.5 GLXi staat binnenkort in de show room voor 1.32.245,=. De 1.8 GLD kost inclusief stuurbekrachtiging f.36.695,= en mist ten opzichte van Tijdens het evenement zullen vol doende deskundigen aanwezig zijn om eventueel beginnende ter- reinrijders te begeleiden. Boven dien kan iedereen meedoen aan de Gymkhana, een uitdagende behendigheidsproef met prijzen diesel met een maximum vermo gen van 60 pk bij 4500 omw/min. In combinatie met deze motor weet de Lancer Hatchback 148 km/u op de teller te zetten. In standaard opstelling kan de Lancer Hatchback 320 liter aan bagage vervoeren. De achter bank rugleuning is in twee onge lijke delen neerklapbaar en ver groot zo het laadvolume enorm. In totaal mag er maar liefst 510 kg spullen in de auto vervoerd wor den. De achterklep is van binnen- le g zijn echter van harte uitgenodigd om eens naar al het geploeter te komen kijken. Zowel de deelname als de toegang zijn voor iedereen gratis. Verder informatie en in- spoten. De fantasiev schrijfformulieren bij de plaatselij- sel zi)n wit Stootstrij ke Suzuki-dealer kon verminderen de Over de nieuwe TU-variant ook niets dan lof. Rumoerig is hij zeker niet. De auto is ook bij lagere toe ren behoorlijk pittig. Een accele ratie van 0 tot 100 km/u in slechts 11,1 seconden is heel keurig. Voor een 1.4 liter motor is een koppel van 109 Nm zeer behoorlijk, wat tevens het vlotte karakter van de auto bepaald. De besturing van de auto is nor maal, niet te licht maar ook zeker niet te zwaar. ander gemis is ook het afwezig zijn van een rechter buitenspiegel. Het linker exemplaar is overigens keurig van binnenuit verstelbaar. Spreekwoordelijk Het uitzicht naar voor en opzij is dik in orde, terwijl de dode hoe ken achterin redelijk fors zijn. De Peugeot 309 is en blijft een ty pisch Franse auto met het bijbeho rende spreekwoordelijke comfort. De vering van de auto is uiterst plezierig, zonder dat de koets fors gaat overhellen in snel genomen bochten. De sportieve inborst van Peugeot zit ook duidelijk in de auto gebakken. Ondanks de rela tief kleine motor, is de 309 lekker vlot te rijden. En dat alles gebeurt bij een zeer aanvaardbaar ge middeld brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 liter Eurosuper op 13 kilometer is in deze klasse heel netjes. Overigens Zal dit ge middelde al bij iets rustiger rijden fors gunstiger worden. Ten opzichte van het programma van de vorige 309 zijn er nu wat minder versies verkrijgbaar. De XE, XL/GL Profil, XR en GR be schikken allemaal over de door ons geteste 1.4 liter injectie kracht bron. De prijzen starten bij 200,= voor de XE. De testauto, ijfdeurs GL Profil staat voor j50,= in de lijst. De 1.6 motor is alleen nog maar in de Auto maat verkrijgbaar. Natuurlijk zijn de diesels en de GTI normaal op het programma gebleven. In ja nuari volgen de GTI 16 en de Tur bodiesel. De 309 is welliswaar een wat af wijkende verschijning in het Peu geot-programma, toch gaat het om een echte Franse auto. Het comfort staat op een hoog peil. De nieuwe 1.4 liter injectiemotor doet meer dan bevredigend zijn werk bij een gunstig verbruik. Ook de concurrerende prijzen staan de aankoop niet in de weg. uit te openen en is bovendien standaard voorzien van een wis ser en sproeier. Opmerkelijk binnenin is de zeer behoorlijk hoofdruimte. Bij Mitsu bishi heeft bij het ontwikkelen van de huidige generatie auto's een goede stroomlijn niet voorop ge staan. Zodoende loopt de daklijn van de verschillende modellen ver door. De PSA Group is de grootste autoproducent van Frank rijk. In het verleden werden eerst Citroen en later Chrysler Simca overgenomen. Citroën vormt binnen het concern een gescheiden merk, terwijl Simca werd omgedoopt in Talbot en samen met de Peugeot-model- len in de showroom kwam. Na de 1510. Horizon, Solara, Murena en Tagora was het echter met het merk ge daan. In 1985 kwam Peugeot met de 309, eigenlijk de opvolger van de Talbot Horizon. De auto kwam uit de Talbot-fabrieken en had in de lichte uitvoering een Tal- bot-motor. Eigenlijk ontbrak alleen de naam. Als je vlak na de introductie van de 309 vroeg of er nog Talbot's geproduceerd werden, luidde het antwoord meestal "ja, de 309". PSA koos er echter voor om de nieuweling de leeuw op te plakken, vooral vanwege het aanmerkelijk betere imago van Peugeot. Spoiler De grille is ook iets gewijzigd. De ze bestaat nu uit drie dikke spij len, terwijl het oude exemplaar uit een viertal strepen bestond. Je moet er echter twee naast elkaar zetten om het verschil te zien. De GL Profil ziet er van buiten leuk uit met zijn vlakke wielplaten, be schaafde achterspoiler en keurige striping. Ook het interieur is beschaafd in gericht. De stoelen hebben wellis waar een korte zitting, maar bie den toch voldoende steun. De zit is daarom comfortabel. Achterpas- sagiers hebben behoorlijk de ruimte, al houdt de hoofdruimte voor langere mensen niet over. De 309 is keurig voorzien van veilig heidsgordels op de achterbank. In de GL Profil-versie kan de bank alleen in z'n geheel worden neer geklapt ter vergroting van de ba gageruimte. Nodig zal dat niet gauw zijn, daar het laadvolume in standaardopstelling al heel fors is. De binnenuitrusting van de 309 Profil is voldoende, maar zeker niet meer dan dat. Het dashbaord heeft een keurig klokje op de plek waar bij duurdere modellen de toerenteller zit. Uiteraard zijn een mistachterlicht, verwarmde ach terruit en alarmlicht standaard. Helaas ontbreekt de wisser op de achterruit, die alleen tegen meer prijs is aan te schaffen. Gelukkig wordt de relatief platte achterruit niet zo snel vies dan bij een auto met een rechte achterkant. Een Het is alw« geleden dc had bij Pet vanwege d de 309. Daar ging ik dan, gelukkig niet helemaal in mijn uppie want ik werd vergezeld van collega journalisten uit alle delen van het land. We vlogen met een priv- vliegtuigje. Aangezien er nogal wat luchtzakken waren scheelde het niet veel of ik was ziek geworden. Stel je voor dat je als n van de weinige vrou wen tussen al die mannen doodziek wordt. Schaam, schaam.... Hierna volgde de rit naar een klein chaletje waar het hoofd P.R. Peugeot (een snelle Ita liaan) ons opwachtte om in een korte briefing de veranderin gen aan de 309 door te nemen. Daarna stonden buiten twintig brandnieuwe 309's op ons te wachten voor een testrit naar weer een andere locatie. Per fect geregeld. Mijn ervaringen met de 309 van toen en nu zijn nog steeds posi tief en ik moet zeggen dat van de restyling aan deze Peugeot het embleem, de gril, het dash board en de mooie styling van de achterlichten nog het meest opvallen. Weet u trouwens ook waarom Peugeot tot deze resty ling is gekomen?? Juist ja, van wege nieuwe concurrentie in zijn segment, nl. de Fiat Tipo en de Renault 19. Toen moest ook Peugeot iets ondernemen en in plaats van een hele nieuwe auto op de markt te brengen heeft men toch besloten tot een complete nieuwe look voor de 309. Al de marketingtheorien en de investeringen van miljoenen Francs aan onderzoek etc. die hieraan vooraf gegaan zijn, vernam ik tijdens de persconfe rentie. Daar werd ik toch wel stil van. Zo'n Peugeot 309 rijdt heerlijk comfortabel en is m.i. een ras echte familie- auto. Daarbij is hij ook nog eens ideaal als za kenauto want hij stuurt ook op de grote weg zeer prettig. Uiter aard is de 309 in allerlei varia ties te koop. De 309 GTi uitvoering die ik in Frankrijk reed was echt hele maal te gek! Heerlijk rijden op een speciaal daarvoor uitgeko zen berg met niets dan haar scherpe bochten, we gingen he lemaal uit onze bol. Ken je dat, dat je zo hard door een bocht heen vliegt dat je er zelf van schrikt....spannend h I Wat het ontwerp betreft is de gewone 309 niet echt exentriek maar hij heeft iets van de gul den middenweg. Onlangs wist Skoda al een aantal uitbreidingen van zijn Favorit-pro- gramma te melden. Het betrof een versie op grijs kenteken, de komst van een 1.1 liter motor en een luxueuze versie, de LS. Op basis van de reeds bestaande Favorit is er nu de Vedette, een auto die e koperpubliek Na vier jaar productie was de 309 duidelijk aan een face-lift toe. Vooral door sterke concurrentie van Renault en Fiat op de Europe se markt was dit echt nodig. De veranderingen zijn echter beperkt gebleven tot een licht gewijzigde grille, een nieuw ontworpen ach terkant en wat wjzigingen in het interieur. Maar vooral ook op mo torisch gebied is er heel wat inte ressant nieuws in de 309 te vin den. Binnenkort komt de 309 namelijk met een spectaculaire 1.9 liter 16- kleppen krachtbron van 160 pk en een fijne 1.8 liter turbodiesel. Maar onderaan het programma is ook een nieuwe krachtbron ver schenen, de TU 3 voorzien van een monopoint injectie en gere gelde katalysator met lambdason- de. Het gaat om de bekende 1360 cc krachtbron die in deze versie 80 pk levert. De motor is een oude bekende uit de 205 en Citroen AX en BX. Dit exemplaar vervangt bij de 309 de oude Talbot-motoren, maar ook de moderne 1.6 liter van Peugeot zelf. De auto weet met de 1.4 i een topsnelheid van 170 km/u te bereiken. Ook nieuw in de 309 is de BE3 versnellingbak. Deze heeft een zogenaamde 'dubbele H' schakelpatroon, waarbij de achteruit tegenover de vijfde over brenging zit. Zoals we gewend zijn van Peugeot schakelt ook de ze bak voorbeeldig en licht. 4 li

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27