f i 1
)0M
PEUGEOT 3 0 9
GL Pio
UnnnnLJLJL 77 777MëërTdgn^ëënnïëüwebrïl
FAVORIT VEDETTE,
urg
17 SEPTEMBER:
jeugdige Skoda
Suzuki 4x4 Terrein-Treffen
L
Marijke
rit
Maak ’n proefrit met de FAVORIT
lens
A
U
T
O
S
T
E
T
ditie-
Mitsubishi Lancer Hatchback,
ï-team
S3Z3SÏ3
>on 013/434655
R
lUTO
ING
ERKEN!
ngstelling
lere kleur?
IWmBHREFTO
BolsenKooijman
Tilburg bv
Jben wij in
iroom
ELAN”
CARRÉ
autohuis tilburg
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 31 augustus 1989 - pagina 3
ugustus 1989 - pagina;
Technische gegevens:
V eranderingen
Karakter
is
jkp
aanleiding
over-
Vervolg van blz. 1
schrijving is beperkt tot 700 deelnemers.
4
To erenteller
LAGE WITSIEBAAN 78TEL 634355
Automobielbedrijf
Zuid Oosterstraat 22A - Tilburg
Tel.: 013-363924
I
3
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
voor de tien bekwaamste Suzuki-
terreinrijders.
17.950, -
17.250, -
12.950, -
10.950, -
13.950, -
13.950, -
18.950, -
10.950, -
20.950, -
16.950, -
16.250, -
11.950, -
15.950, -
SERVICE
013-435911
n omstreken
ieek, 04255-2951
bron. De p
1.22.200,=
de vijfc
f.24.85(
Miniparcours
Het Suzuki 4x4 Terrein-Treffen is
een gebeurtenis voor het hele ge-
Iweer twee maanden
a dat ik een introductie
eugeot in Frankrijk
f de "New Look" van
111 GTD
KN-67-HF
200 km
950,-
d. garantie
Vooral dit laatste is een aanmer
kelijke verbetering ten opzichte
van de eerst serie met een erg ho
ge tildrempel. Nu de 405 nog. Zo
als het de laatste tijd schijnt te ho
ren, zijn de achterlichten gedeel
telijk in rookglas uitgevoerd.
Op zondag 17 september kunnen de eigenaren van Su
zuki 4x4-modellen zichzelf weer eens helemaal uitleven
bij het jaarlijkse Terrein-Treffen. Importeur Nimag heeft
dit jaar een ruig terrein gevonden aan de autsnelweg
Utrecht-Den Bosch, vlak bij het verkeersplein Ouderijn.
Iedereen die een vierwielaangedreven Suzuki heeft
kan gratis aan het evenement deelnemen, echter de in-
Opvallend is dat de 309 een erg
makkelijke auto is om te rijden. Er
is haast niets waar je, gezeten
achter het stuur, aan moet wen
nen. Alles zit op de juiste plaats
van duidelijke symbolen voorzien
en alle bedieningen gaan uiter
mate licht.
Over het exterieur van de auto
zullen verschillende mensen het
niet gauw eens worden. In het ge
hele Peugeot-programma was de
309 al vanaf zijn introductie een
vreemde eend. Zonder al te uit
bundig en origineel te zijn, is de
Merk en type: Peugeot 309 GL
Profil
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1360 cc
Boring x slag: 75 x 77
Vermogen: 80 pk bij 6200 tr/min
Koppel: 109 Nm bij 4000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 11,1 sec.
Afmetingen: lengte 4,01 meter,
breedte 1,63 meter
Gewicht: 850 kg
Verbruik (ECE-norm): bij 90 km/
u 5,3 liter/100 km
bij 120 km/u 7,2 liter/100 km
Prijs: f .24.850,-
de GLXi de variabele interval,
toerenteller, elektrische spiegels
en de van binnenuit te openen
achterklep.
De Hatchback gedraagt zich op
de weg als een makkelijke auto.
De stoelen zitten goed en het inte
rieur is voldoende ruim. Vooral
naar voor en opzij is het uitzicht
uitstekend. De benzinemotor pres
teert ruim voldoende in vergelij
king met zijn concurrenten. Mitsu
bishi zet hier wel een stevige prijs
tegenover, maar dat is nu een
maal het be leid. 1En het merk staat
niet voor niets zeer goed bekend
als maker van één van de minst
storingsgevoelige auto's.
309 toch een auto met een eigen
gezicht. De achterkant heeft bo
vendien nu wat meer karakter ge
kregen. De achterlichten zijn wel
liswaar kleiner, maar bieden nu
de mogelijkheid voor een tot de
bumper te openen vijfde deur.
zin. Voor de kleintjes is er dan ook
een miniparcours. Bovendien kan
iedereen een rondje met terrein-
specialisten van Gijsbers Tilburg
meerijden. Tussen 9.00 en 17.00
uur zijn zowel deelnemers als niet-
deelnemers van harte welkom.
Om het evenement echter te kun
nen overzien heeft de organisatie
gemeend niet meer dan 700 auto's vooral het jongere koper
toe te laten. Alle geïnteresseerden moet gaan aanspreken.
De Favorit Vedette wordt geleverd
in de kleuren rood of wit. De bum
pers worden in deze kleur mee
boten. De fantasievolle wieldek-
sel zijn wit. Stootstrips op de flan
ken verminderen de kans op klei
ne schades, maar dienen eigenlijk
meteen als striping doordat ze de
naam "Vedette" dragen. Tot slot
wordt de auto nog eens extra op-
gefrist door de beschaafde spoiler
boven de achterruit. De auto staat
bij de Skoda-dealers voor
1.16.695,=.
De GLX-uitvoering is meer dan
compleet met zijn getint glas, elek
trisch bediende buitenspiegels,
een digitaal klokje, regelbare in
terval op de ruitewissers, uitste
kend verstelbare stoelen en een
toerenteller. Tegen meerprijs is de
auto onder andere uit te rusten
met vier elektrisch bediende por
tierruiten, centrale vergrendeling
en een schuif dak.
De nieuwe Lancer Hatchback 1.5
GLXi staat binnenkort in de show
room voor 1.32.245,=. De 1.8 GLD
kost inclusief stuurbekrachtiging
f.36.695,= en mist ten opzichte van
Tijdens het evenement zullen vol
doende deskundigen aanwezig
zijn om eventueel beginnende ter-
reinrijders te begeleiden. Boven
dien kan iedereen meedoen aan
de Gymkhana, een uitdagende
behendigheidsproef met prijzen
diesel met een maximum vermo
gen van 60 pk bij 4500 omw/min.
In combinatie met deze motor
weet de Lancer Hatchback 148
km/u op de teller te zetten.
In standaard opstelling kan de
Lancer Hatchback 320 liter aan
bagage vervoeren. De achter
bank rugleuning is in twee onge
lijke delen neerklapbaar en ver
groot zo het laadvolume enorm. In
totaal mag er maar liefst 510 kg
spullen in de auto vervoerd wor
den. De achterklep is van binnen-
le g
zijn echter van harte uitgenodigd
om eens naar al het geploeter te
komen kijken. Zowel de deelname
als de toegang zijn voor iedereen
gratis. Verder informatie en in- spoten. De fantasiev
schrijfformulieren bij de plaatselij- sel zi)n wit Stootstrij
ke Suzuki-dealer kon verminderen de
Over de nieuwe TU-variant ook
niets dan lof. Rumoerig is hij zeker
niet. De auto is ook bij lagere toe
ren behoorlijk pittig. Een accele
ratie van 0 tot 100 km/u in slechts
11,1 seconden is heel keurig. Voor
een 1.4 liter motor is een koppel
van 109 Nm zeer behoorlijk, wat
tevens het vlotte karakter van de
auto bepaald.
De besturing van de auto is nor
maal, niet te licht maar ook zeker
niet te zwaar.
ander gemis is ook het afwezig
zijn van een rechter buitenspiegel.
Het linker exemplaar is overigens
keurig van binnenuit verstelbaar.
Spreekwoordelijk
Het uitzicht naar voor en opzij is
dik in orde, terwijl de dode hoe
ken achterin redelijk fors zijn.
De Peugeot 309 is en blijft een ty
pisch Franse auto met het bijbeho
rende spreekwoordelijke comfort.
De vering van de auto is uiterst
plezierig, zonder dat de koets fors
gaat overhellen in snel genomen
bochten. De sportieve inborst van
Peugeot zit ook duidelijk in de
auto gebakken. Ondanks de rela
tief kleine motor, is de 309 lekker
vlot te rijden. En dat alles gebeurt
bij een zeer aanvaardbaar ge
middeld brandstofverbruik. Een
gemiddelde van 1 liter Eurosuper
op 13 kilometer is in deze klasse
heel netjes. Overigens Zal dit ge
middelde al bij iets rustiger rijden
fors gunstiger worden.
Ten opzichte van het programma
van de vorige 309 zijn er nu wat
minder versies verkrijgbaar. De
XE, XL/GL Profil, XR en GR be
schikken allemaal over de door
ons geteste 1.4 liter injectie kracht
bron. De prijzen starten bij
200,= voor de XE. De testauto,
ijfdeurs GL Profil staat voor
j50,= in de lijst. De 1.6 motor
is alleen nog maar in de Auto
maat verkrijgbaar. Natuurlijk zijn
de diesels en de GTI normaal op
het programma gebleven. In ja
nuari volgen de GTI 16 en de Tur
bodiesel.
De 309 is welliswaar een wat af
wijkende verschijning in het Peu
geot-programma, toch gaat het
om een echte Franse auto. Het
comfort staat op een hoog peil. De
nieuwe 1.4 liter injectiemotor doet
meer dan bevredigend zijn werk
bij een gunstig verbruik. Ook de
concurrerende prijzen staan de
aankoop niet in de weg.
uit te openen en is bovendien
standaard voorzien van een wis
ser en sproeier.
Opmerkelijk binnenin is de zeer
behoorlijk hoofdruimte. Bij Mitsu
bishi heeft bij het ontwikkelen van
de huidige generatie auto's een
goede stroomlijn niet voorop ge
staan. Zodoende loopt de daklijn
van de verschillende modellen ver
door.
De PSA Group is de grootste autoproducent van Frank
rijk. In het verleden werden eerst Citroen en later
Chrysler Simca overgenomen. Citroën vormt binnen
het concern een gescheiden merk, terwijl Simca werd
omgedoopt in Talbot en samen met de Peugeot-model-
len in de showroom kwam. Na de 1510. Horizon, Solara,
Murena en Tagora was het echter met het merk ge
daan. In 1985 kwam Peugeot met de 309, eigenlijk de
opvolger van de Talbot Horizon. De auto kwam uit de
Talbot-fabrieken en had in de lichte uitvoering een Tal-
bot-motor. Eigenlijk ontbrak alleen de naam.
Als je vlak na de introductie van de 309 vroeg of er nog
Talbot's geproduceerd werden, luidde het antwoord
meestal "ja, de 309". PSA koos er echter voor om de
nieuweling de leeuw op te plakken, vooral vanwege
het aanmerkelijk betere imago van Peugeot.
Spoiler
De grille is ook iets gewijzigd. De
ze bestaat nu uit drie dikke spij
len, terwijl het oude exemplaar uit
een viertal strepen bestond. Je
moet er echter twee naast elkaar
zetten om het verschil te zien. De
GL Profil ziet er van buiten leuk uit
met zijn vlakke wielplaten, be
schaafde achterspoiler en keurige
striping.
Ook het interieur is beschaafd in
gericht. De stoelen hebben wellis
waar een korte zitting, maar bie
den toch voldoende steun. De zit is
daarom comfortabel. Achterpas-
sagiers hebben behoorlijk de
ruimte, al houdt de hoofdruimte
voor langere mensen niet over. De
309 is keurig voorzien van veilig
heidsgordels op de achterbank. In
de GL Profil-versie kan de bank
alleen in z'n geheel worden neer
geklapt ter vergroting van de ba
gageruimte. Nodig zal dat niet
gauw zijn, daar het laadvolume in
standaardopstelling al heel fors
is.
De binnenuitrusting van de 309
Profil is voldoende, maar zeker
niet meer dan dat. Het dashbaord
heeft een keurig klokje op de plek
waar bij duurdere modellen de
toerenteller zit. Uiteraard zijn een
mistachterlicht, verwarmde ach
terruit en alarmlicht standaard.
Helaas ontbreekt de wisser op de
achterruit, die alleen tegen meer
prijs is aan te schaffen. Gelukkig
wordt de relatief platte achterruit
niet zo snel vies dan bij een auto
met een rechte achterkant. Een
Het is alw«
geleden dc
had bij Pet
vanwege d
de 309.
Daar ging ik dan, gelukkig niet
helemaal in mijn uppie want ik
werd vergezeld van collega
journalisten uit alle delen van
het land. We vlogen met een
priv- vliegtuigje. Aangezien er
nogal wat luchtzakken waren
scheelde het niet veel of ik was
ziek geworden. Stel je voor dat
je als n van de weinige vrou
wen tussen al die mannen
doodziek wordt. Schaam,
schaam....
Hierna volgde de rit naar een
klein chaletje waar het hoofd
P.R. Peugeot (een snelle Ita
liaan) ons opwachtte om in een
korte briefing de veranderin
gen aan de 309 door te nemen.
Daarna stonden buiten twintig
brandnieuwe 309's op ons te
wachten voor een testrit naar
weer een andere locatie. Per
fect geregeld.
Mijn ervaringen met de 309 van
toen en nu zijn nog steeds posi
tief en ik moet zeggen dat van
de restyling aan deze Peugeot
het embleem, de gril, het dash
board en de mooie styling van
de achterlichten nog het meest
opvallen. Weet u trouwens ook
waarom Peugeot tot deze resty
ling is gekomen?? Juist ja, van
wege nieuwe concurrentie in
zijn segment, nl. de Fiat Tipo en
de Renault 19. Toen moest ook
Peugeot iets ondernemen en in
plaats van een hele nieuwe
auto op de markt te brengen
heeft men toch besloten tot een
complete nieuwe look voor de
309. Al de marketingtheorien en
de investeringen van miljoenen
Francs aan onderzoek etc. die
hieraan vooraf gegaan zijn,
vernam ik tijdens de persconfe
rentie. Daar werd ik toch wel
stil van.
Zo'n Peugeot 309 rijdt heerlijk
comfortabel en is m.i. een ras
echte familie- auto. Daarbij is
hij ook nog eens ideaal als za
kenauto want hij stuurt ook op
de grote weg zeer prettig. Uiter
aard is de 309 in allerlei varia
ties te koop.
De 309 GTi uitvoering die ik in
Frankrijk reed was echt hele
maal te gek! Heerlijk rijden op
een speciaal daarvoor uitgeko
zen berg met niets dan haar
scherpe bochten, we gingen he
lemaal uit onze bol. Ken je dat,
dat je zo hard door een bocht
heen vliegt dat je er zelf van
schrikt....spannend h I
Wat het ontwerp betreft is de
gewone 309 niet echt exentriek
maar hij heeft iets van de gul
den middenweg.
Onlangs wist Skoda al een aantal
uitbreidingen van zijn Favorit-pro-
gramma te melden. Het betrof een
versie op grijs kenteken, de komst
van een 1.1 liter motor en een
luxueuze versie, de LS. Op basis
van de reeds bestaande Favorit is
er nu de Vedette, een auto die
e koperpubliek
Na vier jaar productie was de 309
duidelijk aan een face-lift toe.
Vooral door sterke concurrentie
van Renault en Fiat op de Europe
se markt was dit echt nodig. De
veranderingen zijn echter beperkt
gebleven tot een licht gewijzigde
grille, een nieuw ontworpen ach
terkant en wat wjzigingen in het
interieur. Maar vooral ook op mo
torisch gebied is er heel wat inte
ressant nieuws in de 309 te vin
den.
Binnenkort komt de 309 namelijk
met een spectaculaire 1.9 liter 16-
kleppen krachtbron van 160 pk en
een fijne 1.8 liter turbodiesel.
Maar onderaan het programma is
ook een nieuwe krachtbron ver
schenen, de TU 3 voorzien van
een monopoint injectie en gere
gelde katalysator met lambdason-
de. Het gaat om de bekende 1360
cc krachtbron die in deze versie
80 pk levert. De motor is een oude
bekende uit de 205 en Citroen AX
en BX. Dit exemplaar vervangt bij
de 309 de oude Talbot-motoren,
maar ook de moderne 1.6 liter van
Peugeot zelf. De auto weet met de
1.4 i een topsnelheid van 170 km/u
te bereiken. Ook nieuw in de 309
is de BE3 versnellingbak. Deze
heeft een zogenaamde 'dubbele
H' schakelpatroon, waarbij de
achteruit tegenover de vijfde over
brenging zit. Zoals we gewend
zijn van Peugeot schakelt ook de
ze bak voorbeeldig en licht.
4 li