p Q1 I v.m Hatchback model L' Sb •J Een deurtje extra 1 Oplage: 91.000 ex. Open rijden Vraagt een jaar geduld ‘I I o.a. Pag.7 48 Deze week in de Automaat 25 jaar Toyota in Nederland Pag.9 Rij-impressie: Mercedes 300 SL Autotest: Peugeot 309 GL Profil Pag.3 M k JU Verkiezing IS 1989-pagina 24 te^jtoLaat Donderdag 31 augustus 1989 het motorer MINE algehele il Gebruiksauto 6,95 Opstelling rield, t aktie ofie faar -itasie ?n aan en i al gauw een In dezellde eerste rood- i geïnstaleerd, e al gauw een De Automc De Tilburg D.A.T.O. en verse Tilburg, Goirle, F Zand, Udenhout, Oisterwijk, Moei Hilvarenbeek ilferige jk voor uwstel- etting Twee motoren zullen nac het vooronder van cL™» te vinden zijn. De 1 r B>95 M *ko°Pvan 1 Hoekje Het laatste nieuws van de 21-serie is de vijfdeurs hatchback die be gin september ook bij de Neder landse dealers zal staan. De auto heeft een wat bolle achterkant met 'om het hoekje' doorlopende licht- „en naar keus in 1 deze Mitsubishi 1.5 liter benzine- een ver- I omw/ sraan een ijfversnellings- tegen meer- voor een vier- psnelheid side versie 165 km/u, die van de auto- naat op 156 km/u. De andere mo- jelijkheid is de bekende 1.8 liter Lees verder blz. 3. Jaargang 1 Nummer 33 Vlak voor de zomervakantie heeft Renault in Frankrijk de gefacelifte versie van zijn 21 voorgesteld. Als vierdeurs sedan of vijfdeurs Nevada werd de auto daar meteen leverbaar. De vernieuwin gen betreffen voornamelijk de gewijzigde voorkant, de andere achterlichten en in de kofferklep geïntegreerde spoiler en een licht gewijzigd dashboard. Oude Wetering - Binnenkort zullen de Mitsubishi-dea- lers in ons land vol trots een nieuwe versie van de Lan cer laten zien, de vijfdeurs Hatchback. In eerste instan tie zullen de 1.5 GLXi en de 1.8 GLD aan het program- w M)kk. k,„ ma worden toegevoegd. Volgend jaar worden de moge- injectie krachtbron levert - lijkheden nog verder uitgebreid met de 1.5 GLi en de 1.8 mogen van 84 pk bij 5500 GTi-16V. TTW-J!‘Ui- Uiterlijk is er tot en met de twee achterste portieren wei nig nieuws onder de zon. Achter zit er nu een handige vijfde deur die tot en met de bumper open gaat. De nieuwe achterzijde geeft de Lancer een nog dynami scher uiterlijk. De extra zijruitjes lijken aan de buiten kant heel behoorlijk, maar bieden van binnen helaas wat weinig extra zicht. Tijdens de komende Internationale Automobil Ausstel- lung in Frankfurt zal op de Opel-stand het nieuwe cou- pémodel van dit merk worden onthuld. Deze draagt de naam Calibra en moet de Manta definitief doen verge ten. De auto is duidelijk gebaseerd op de Vectra en heeft zodoende de moderne Opel-lijn. Het is een be paald gedurfd concept. Helaas zal de levering pas vol gend jaar na de zomer gaan starten. Liefhebbers moe ten zodoende even geduld hebben. Maar ook op het motorenvlak is er wat nieuws te melden. De basis diesel, voorheen de TD, krijgt nu de nieuwe 1.9 liter dieselmotor uit de Renault 19. Bovendien zal het programma begin volgend jaar worden uitgebreid met de Renault 21 TXI met een 2 liter 12-kleppen krachtbron. VERDIEN 1.000,- zie pag.4 EEUW :me net lie en rlijke Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Dat de Calibra op de Vectra ge baseerd is, valt direkt te merken aan de te leveren motoren, een 2 liter van 115 pk en de 2 liter 16- klepper van 150 pk, die de voor wielen aandrijven. Deze laatste krachtbron zal ook leverbaar wor den in combinatie met de perma nente vierwielaandrijving die Opel ook al in de Vectra toepast. Daarnaast lijken de geruchten over een nieuwe 2.5 liter V6- krachtbron waarheid te worden. terwijl een 95 pk sterke versie van dezelfde krachtbron in de GTS wordt geleverd. De 2.2 liter van 110 pk vinden we in de types GTX rard zijn al deze mo- mogen van 84 pk bij I min. Uiteraard is hier handgeschakelde vijf bak gekoppeld, die prijs is in te ruilen vc traps automaat. De topsr van de handgeschakeld ligt op 165 km/u, maat op 156 km/i g< De Opel Calibra is een sportieve gebruiksauto. Dat is al duidelijk af te leiden aan het feit dat de auto -- voldoende ruimte heeft voor vier personen. Bovendien is de rugleu- Volgende week, op 6 septem ber bepalen we weer een deel van onze toekomst. De werk gelegenheid, de economie, de sociale wetgeving, ja bijna al les staat onder druk en iedere partij heeft er zo zijn eigen me ning over. Hoofdonderwerp echter bij de komende verkie zing is zondermeer het milieu. Zoals ik al vaak verteld heb, speelt de auto in de hele dis cussie rond ons leefklimaat een grote rol. Dat is niet onte recht, want naast de land bouw en de industrie is onze trouwe vierwieler een vervui ler. De industrie bepaalt voor een behoorlijk deel onze wel- vaard en biedt bovendien aan heel veel mensen werk. De landbouw wordt in bescher ming genomen omdat een goed voedselpakket enorm belangrijk is. Dus de oplossing is makkelijk. Om geld los te krijgen voor milieumaatrege len moeten de-Nederlanders zo breed mogelijk gepakt wor den. Iedere automobilist merkt dit door de enorm auto-on- vriendelijke maatregelen die genomen zijn of in de kast lig gen om uitgevoerd te worden. Ik ben er van overtuigd dat de mens makkelijker tot iets te be wegen is als een beloning in het vooruitzicht wordt gest dan hem met een straf tot te krijgen. Daarom moet een aanmerkelijke verbetering van het openbaar vervoer lei den tot een vermindering van het autoverkeer. En dus niet door het uitmelken van de automobilist het huidige stel sel van openbaar vervoer in stand houden. Het kunnen gaan waar je maar wilt met je auto, be schouw ik als een grote vrij heid en velen zullen dat met mij eens zijn. We moeten niet zo primitief om als particuliere autobezitter te denken dat voornamelijk de zakelijke rij ders worden gepakt. Die zake lijke rijders blijven toch wel in hun auto zitten, omdat ze geen keus hebben. De SGP spreekt alleen over het terugdringen van het par ticulier vervoer. Groen Links blijft bij het belachelijke standpunt dat de autokosten fors verhoogd moeten worden en reclame voor auto's be perkt moet worden. Bovendien vinden ze met de GPV en RPF dat de maximum snelheid te rug moet naar 100 km/ u. Het GPV wil het lawaai van auto- en motorcross terugdringen, terwijl de RPF 12 autoloze zon dagen voorsteld. Je begrijpt dat je van dit viertal als auto mobilist weinig te verwachten hebt. Kijken we naar de grote vier dan wil D'66 het woon/werk verkeer afremmen door het openbaar vervoer te verbete ren. Het CDA spreekt alleen over 'extra aandacht' voor het autogebruik, zodat ze nog alle kanten op kunnen. Ook de PvdA is zo reeel dat ze het openbaar vervoer wil stimule ren en verbeteren, terwijl de WD de fiscale aftrek van het woon/werkverkeer onveran derd wil handhaven. De keuze is uiteraard geheel aan u... Tony Vos toren voorzien van een brandsto- finjectie en geregelde katalysator. Voor dedieselaars is er dan de reeds genoemde 1.9 liter motor in de SD, de 2,1 liter in de GTD en de bekende turbodiesel van 88 pk. De prijzen van de vijfdeurs liggen net iets hoger dan van de vier deurs sedan. De TL Hatchback begint bij f.28.750,- .naaf is een uitgave van irgse Koerier i.s.m. srschijnt in geheel Riel, Loon op it, Berkel Enschot, srgestel en Herinnert u zich nog het ver haal van het weggewaaide matje? Men heeft mij nogmaals gevraagd zo’n ervaring te ver woorden. Dit verhaal dateert uit de tijd dat we net ons rijbewijs hadden, zo'n vijftien jaar gele den. Een van mijn schoolvriendjes, van het meer verwende soort, kreeg met het behalen van zijn roze papiertje meteen van thuis de beschikking over een knal rode Chrysler cabriolet met een witte en natuurlijk volautomati sche kap, iets wat voor die tijd zo’n beetje het summum van hebben was. Met die auto kwa men natuurlijk ook de vriendjes en vriendinnetjes. Mijn enige ervaring op cabrio- let-gebied in die tijd was het rij den op een opgevoerde Puch met hoog stuur zonder de toen nog niet verplichte valhelm, dus vond ik al snel dat ik ook bij de uitgelezen groep hoorde die met deze Amerikaan mee mocht flaneren. Door de stad langs terrasjes met 20 km/u de kap al z'n func ties laten doorlopen. Ziet u het voor zich: vier snotjongens in zo'n slee, kap open, kap dicht, eindeloos in herhaling. Mar op die leeftijd neemt je fant al snel enorme vormei was het flaneren al ga saaie bezigheid. tijd werden de licht-camera’s i, dus hadden we nieuw vermaak. Ongeveer tien man op, in en aan de auto en dan langzaam door het rood licht rijden, er vooral voor zorgend dat de ca mera de nummerplaat niet kon fotograferen. Zo gezegd, zo ge daan. Om twee uur 's nachts met de kap open, twaalf man op de auto, benen en voeten voor het nummerbord en hup, door het rode licht en vooral la chen en zwaaien. Flits, flits, ge lukt. Nog maar een keertje dan. Flits, Hits, weer gelukt. Na ze ven keer door de radar te zijn gereden en drie vrienden verlo ren te hebben die van het la chen uit de auto waren geval len, gingen we huiswaarts. Zo n maand later werden de meest herkenbaren onder ons bij papa op het matje geroe pen. De foto's waren inderdaad gelukt. In totaal 14 stuks, die, als je ze naast elkaar legde, al lemaal wel een letter of cijfer van het nummerbord prijs ga ven. Blijkbaar zat er op de ontwik kelkamer iemand die de humor van onze escapades niet inzag en of we zeven maal 50 gulden wilden overmaken. De vriend in kwestie heb ik vanaf die dag alleen nog maar gezien in de kever van z'n moe der. 9,95 17,95 ning van de achterbank in delen neerklapbaar voor bijvoorbeeld het vervoeren van ski's. Het front is één van de markante delen van de nieuweling. De kop lampen hebben een hoogte van slechts 7 centimer. In één unit zijn hoofdverlichting, mistlampen, ver- stralers en richtingaanwijzers on dergebracht. Het glas van de ach terlichten is in rookkleur uitge voerd, terwijl de bumpers in de kleur van de carrosserie zijn ge spoten. De prestaties zijn een auto van ka liber waardig. Zo heeft de 16- klepper slechts 8,5 seconden no dig om vanuit stilstand de 100 km/ u te bereiken. De topsnelheid be draagt 227 km/u. Kortom een auto die het waard is om op te wachten. units. Doordat de auto in zijn ge heel iets korter is dan de sedan, is de bagageruimte in standaardop stelling ook iets beperkter, terwijl de mogelijkheden met neerge klapte rugleuning natuurlijk veel groter zijn. Uiteraard vinden we in de Renault 21 Hatchback dezelfde motoren als in de overige 21-modellen. Zo beschikken de TL en GTL over de Hier laten we het wat de Renault bekende 1.7 liter motor van 75 pk, 21 Hatchback voor deze week bij. ”r In het volgende nummer leest u een uitgebreide rij-impressie van deze auto, alsmede van de 21 Tur bo en TXI met Quadra permanen te vierwielaandrijving. ■ijl een 95 pk ste ■elfde krachtbroi rdt geleverd. I pk vinden en TXE. Uiterac

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25