p
Q1
I
v.m
Hatchback
model
L'
Sb
•J
Een deurtje extra
1
Oplage: 91.000 ex.
Open rijden
Vraagt een jaar geduld
‘I
I
o.a.
Pag.7
48
Deze week
in de
Automaat
25 jaar
Toyota in
Nederland
Pag.9
Rij-impressie:
Mercedes 300 SL
Autotest:
Peugeot 309
GL Profil
Pag.3
M
k
JU
Verkiezing
IS 1989-pagina 24
te^jtoLaat
Donderdag 31 augustus 1989
het motorer
MINE
algehele
il
Gebruiksauto
6,95
Opstelling
rield,
t aktie
ofie
faar
-itasie
?n aan en
i al gauw een
In dezellde
eerste rood-
i geïnstaleerd,
e al gauw een
De Automc
De Tilburg
D.A.T.O. en verse
Tilburg, Goirle, F
Zand, Udenhout,
Oisterwijk, Moei
Hilvarenbeek
ilferige
jk voor
uwstel-
etting
Twee motoren zullen nac
het vooronder van cL™»
te vinden zijn. De 1 r
B>95 M
*ko°Pvan 1
Hoekje
Het laatste nieuws van de 21-serie
is de vijfdeurs hatchback die be
gin september ook bij de Neder
landse dealers zal staan. De auto
heeft een wat bolle achterkant met
'om het hoekje' doorlopende licht-
„en naar keus in
1 deze Mitsubishi
1.5 liter benzine-
een ver-
I omw/
sraan een
ijfversnellings-
tegen meer-
voor een vier-
psnelheid
side versie
165 km/u, die van de auto-
naat op 156 km/u. De andere mo-
jelijkheid is de bekende 1.8 liter
Lees verder blz. 3.
Jaargang 1
Nummer 33
Vlak voor de zomervakantie heeft
Renault in Frankrijk de gefacelifte versie
van zijn 21 voorgesteld. Als vierdeurs
sedan of vijfdeurs Nevada werd de auto
daar meteen leverbaar. De vernieuwin
gen betreffen voornamelijk de gewijzigde
voorkant, de andere achterlichten en in
de kofferklep geïntegreerde spoiler en
een licht gewijzigd dashboard.
Oude Wetering - Binnenkort zullen de Mitsubishi-dea-
lers in ons land vol trots een nieuwe versie van de Lan
cer laten zien, de vijfdeurs Hatchback. In eerste instan
tie zullen de 1.5 GLXi en de 1.8 GLD aan het program- w M)kk. k,„
ma worden toegevoegd. Volgend jaar worden de moge- injectie krachtbron levert -
lijkheden nog verder uitgebreid met de 1.5 GLi en de 1.8 mogen van 84 pk bij 5500
GTi-16V. TTW-J!‘Ui-
Uiterlijk is er tot en met de twee achterste portieren wei
nig nieuws onder de zon. Achter zit er nu een handige
vijfde deur die tot en met de bumper open gaat. De
nieuwe achterzijde geeft de Lancer een nog dynami
scher uiterlijk. De extra zijruitjes lijken aan de buiten
kant heel behoorlijk, maar bieden van binnen helaas
wat weinig extra zicht.
Tijdens de komende Internationale Automobil Ausstel-
lung in Frankfurt zal op de Opel-stand het nieuwe cou-
pémodel van dit merk worden onthuld. Deze draagt de
naam Calibra en moet de Manta definitief doen verge
ten. De auto is duidelijk gebaseerd op de Vectra en
heeft zodoende de moderne Opel-lijn. Het is een be
paald gedurfd concept. Helaas zal de levering pas vol
gend jaar na de zomer gaan starten. Liefhebbers moe
ten zodoende even geduld hebben.
Maar ook op het motorenvlak is er
wat nieuws te melden. De basis
diesel, voorheen de TD, krijgt nu
de nieuwe 1.9 liter dieselmotor uit
de Renault 19. Bovendien zal het
programma begin volgend jaar
worden uitgebreid met de Renault
21 TXI met een 2 liter 12-kleppen
krachtbron.
VERDIEN
1.000,-
zie pag.4
EEUW
:me
net
lie en
rlijke
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Dat de Calibra op de Vectra ge
baseerd is, valt direkt te merken
aan de te leveren motoren, een 2
liter van 115 pk en de 2 liter 16-
klepper van 150 pk, die de voor
wielen aandrijven. Deze laatste
krachtbron zal ook leverbaar wor
den in combinatie met de perma
nente vierwielaandrijving die
Opel ook al in de Vectra toepast.
Daarnaast lijken de geruchten
over een nieuwe 2.5 liter V6-
krachtbron waarheid te worden.
terwijl een 95 pk sterke versie van
dezelfde krachtbron in de GTS
wordt geleverd. De 2.2 liter van
110 pk vinden we in de types GTX
rard zijn al deze mo-
mogen van 84 pk bij I
min. Uiteraard is hier
handgeschakelde vijf
bak gekoppeld, die
prijs is in te ruilen vc
traps automaat. De topsr
van de handgeschakeld
ligt op 165 km/u,
maat op 156 km/i
g<
De Opel Calibra is een sportieve
gebruiksauto. Dat is al duidelijk af
te leiden aan het feit dat de auto
-- voldoende ruimte heeft voor vier
personen. Bovendien is de rugleu-
Volgende week, op 6 septem
ber bepalen we weer een deel
van onze toekomst. De werk
gelegenheid, de economie, de
sociale wetgeving, ja bijna al
les staat onder druk en iedere
partij heeft er zo zijn eigen me
ning over. Hoofdonderwerp
echter bij de komende verkie
zing is zondermeer het milieu.
Zoals ik al vaak verteld heb,
speelt de auto in de hele dis
cussie rond ons leefklimaat
een grote rol. Dat is niet onte
recht, want naast de land
bouw en de industrie is onze
trouwe vierwieler een vervui
ler. De industrie bepaalt voor
een behoorlijk deel onze wel-
vaard en biedt bovendien aan
heel veel mensen werk. De
landbouw wordt in bescher
ming genomen omdat een
goed voedselpakket enorm
belangrijk is. Dus de oplossing
is makkelijk. Om geld los te
krijgen voor milieumaatrege
len moeten de-Nederlanders
zo breed mogelijk gepakt wor
den. Iedere automobilist merkt
dit door de enorm auto-on-
vriendelijke maatregelen die
genomen zijn of in de kast lig
gen om uitgevoerd te worden.
Ik ben er van overtuigd dat de
mens makkelijker tot iets te be
wegen is als een beloning in
het vooruitzicht wordt gest
dan hem met een straf tot
te krijgen. Daarom moet een
aanmerkelijke verbetering
van het openbaar vervoer lei
den tot een vermindering van
het autoverkeer. En dus niet
door het uitmelken van de
automobilist het huidige stel
sel van openbaar vervoer in
stand houden.
Het kunnen gaan waar je
maar wilt met je auto, be
schouw ik als een grote vrij
heid en velen zullen dat met
mij eens zijn. We moeten niet
zo primitief om als particuliere
autobezitter te denken dat
voornamelijk de zakelijke rij
ders worden gepakt. Die zake
lijke rijders blijven toch wel in
hun auto zitten, omdat ze geen
keus hebben.
De SGP spreekt alleen over
het terugdringen van het par
ticulier vervoer. Groen Links
blijft bij het belachelijke
standpunt dat de autokosten
fors verhoogd moeten worden
en reclame voor auto's be
perkt moet worden. Bovendien
vinden ze met de GPV en RPF
dat de maximum snelheid te
rug moet naar 100 km/ u. Het
GPV wil het lawaai van auto-
en motorcross terugdringen,
terwijl de RPF 12 autoloze zon
dagen voorsteld. Je begrijpt
dat je van dit viertal als auto
mobilist weinig te verwachten
hebt.
Kijken we naar de grote vier
dan wil D'66 het woon/werk
verkeer afremmen door het
openbaar vervoer te verbete
ren. Het CDA spreekt alleen
over 'extra aandacht' voor het
autogebruik, zodat ze nog alle
kanten op kunnen. Ook de
PvdA is zo reeel dat ze het
openbaar vervoer wil stimule
ren en verbeteren, terwijl de
WD de fiscale aftrek van het
woon/werkverkeer onveran
derd wil handhaven. De keuze
is uiteraard geheel aan u...
Tony Vos
toren voorzien van een brandsto-
finjectie en geregelde katalysator.
Voor dedieselaars is er dan de
reeds genoemde 1.9 liter motor in
de SD, de 2,1 liter in de GTD en de
bekende turbodiesel van 88 pk.
De prijzen van de vijfdeurs liggen
net iets hoger dan van de vier
deurs sedan. De TL Hatchback
begint bij f.28.750,-
.naaf is een uitgave van
irgse Koerier i.s.m.
srschijnt in geheel
Riel, Loon op
it, Berkel Enschot,
srgestel en
Herinnert u zich nog het ver
haal van het weggewaaide
matje? Men heeft mij nogmaals
gevraagd zo’n ervaring te ver
woorden. Dit verhaal dateert uit
de tijd dat we net ons rijbewijs
hadden, zo'n vijftien jaar gele
den.
Een van mijn schoolvriendjes,
van het meer verwende soort,
kreeg met het behalen van zijn
roze papiertje meteen van thuis
de beschikking over een knal
rode Chrysler cabriolet met een
witte en natuurlijk volautomati
sche kap, iets wat voor die tijd
zo’n beetje het summum van
hebben was. Met die auto kwa
men natuurlijk ook de vriendjes
en vriendinnetjes.
Mijn enige ervaring op cabrio-
let-gebied in die tijd was het rij
den op een opgevoerde Puch
met hoog stuur zonder de toen
nog niet verplichte valhelm,
dus vond ik al snel dat ik ook
bij de uitgelezen groep hoorde
die met deze Amerikaan mee
mocht flaneren.
Door de stad langs terrasjes
met 20 km/u de kap al z'n func
ties laten doorlopen. Ziet u het
voor zich: vier snotjongens in
zo'n slee, kap open, kap dicht,
eindeloos in herhaling. Mar
op die leeftijd neemt je fant
al snel enorme vormei
was het flaneren al ga
saaie bezigheid.
tijd werden de
licht-camera’s i,
dus hadden we
nieuw vermaak.
Ongeveer tien man op, in en
aan de auto en dan langzaam
door het rood licht rijden, er
vooral voor zorgend dat de ca
mera de nummerplaat niet kon
fotograferen. Zo gezegd, zo ge
daan. Om twee uur 's nachts
met de kap open, twaalf man
op de auto, benen en voeten
voor het nummerbord en hup,
door het rode licht en vooral la
chen en zwaaien. Flits, flits, ge
lukt. Nog maar een keertje dan.
Flits, Hits, weer gelukt. Na ze
ven keer door de radar te zijn
gereden en drie vrienden verlo
ren te hebben die van het la
chen uit de auto waren geval
len, gingen we huiswaarts.
Zo n maand later werden de
meest herkenbaren onder ons
bij papa op het matje geroe
pen. De foto's waren inderdaad
gelukt. In totaal 14 stuks, die,
als je ze naast elkaar legde, al
lemaal wel een letter of cijfer
van het nummerbord prijs ga
ven.
Blijkbaar zat er op de ontwik
kelkamer iemand die de humor
van onze escapades niet inzag
en of we zeven maal 50 gulden
wilden overmaken.
De vriend in kwestie heb ik
vanaf die dag alleen nog maar
gezien in de kever van z'n moe
der.
9,95
17,95
ning van de achterbank in delen
neerklapbaar voor bijvoorbeeld
het vervoeren van ski's.
Het front is één van de markante
delen van de nieuweling. De kop
lampen hebben een hoogte van
slechts 7 centimer. In één unit zijn
hoofdverlichting, mistlampen, ver-
stralers en richtingaanwijzers on
dergebracht. Het glas van de ach
terlichten is in rookkleur uitge
voerd, terwijl de bumpers in de
kleur van de carrosserie zijn ge
spoten.
De prestaties zijn een auto van ka
liber waardig. Zo heeft de 16-
klepper slechts 8,5 seconden no
dig om vanuit stilstand de 100 km/
u te bereiken. De topsnelheid be
draagt 227 km/u.
Kortom een auto die het waard is
om op te wachten.
units. Doordat de auto in zijn ge
heel iets korter is dan de sedan, is
de bagageruimte in standaardop
stelling ook iets beperkter, terwijl
de mogelijkheden met neerge
klapte rugleuning natuurlijk veel
groter zijn.
Uiteraard vinden we in de Renault
21 Hatchback dezelfde motoren
als in de overige 21-modellen. Zo
beschikken de TL en GTL over de Hier laten we het wat de Renault
bekende 1.7 liter motor van 75 pk, 21 Hatchback voor deze week bij.
”r In het volgende nummer leest u
een uitgebreide rij-impressie van
deze auto, alsmede van de 21 Tur
bo en TXI met Quadra permanen
te vierwielaandrijving.
■ijl een 95 pk ste
■elfde krachtbroi
rdt geleverd. I
pk vinden
en TXE. Uiterac