GSi cabriolet ...en de zon scheen op z'n bolletje coupes Opel Geen asbest meer V. een lange traditie r - M P R E S S 1 J I I R E op alternatieve brandstof veer ONS ND XF-52-XS DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 24 augustus 1989 - pagina 7 stus 1989 - pagina 6 ealer ind >emen. Diesel i.d. Ophanging •erament. Technische gegevens: Charmant 68/8 46 83 s Ontgrendeling V8-motor Noodzitjes ■RSB.V. niets te klagen, rbo Diesel i.d. i en comforta- d getint glas, :ning vóór, ver- ïkrachtiging en :ndeling. roefrit maken techniek, dat u 44.150,- (ind. 360015 d één model, zo'n 90.000 ze auto ge- 66-2450 jen mee verkrijgt 3 Stt 115 pk bij 5400 tr/min 'min i km/u sec. 1,00 meter, Gemidde per 11,5 1 legd. Van een cabriolet wordt altijd een hoge prijs verwacht. Ik vind dat dat bij de Kadett erg meevalt. De door ons gereden GSi met kataly- Deze met een hardtop leverbare auto was eveneens door Goertz ontworpen en werd in 1956 geïn troduceerd. Over enkele weken wordt de nieuwe BMW 850i aan het grote pu bliek getoond tijdens de Internationale Automo- bil Ausstellung in Frank: furt. In april dit jaar werd het laatste exem plaar van de oude 6-se- rie gebouwd. Het was het 86.113-de exemplaar sinds de introductie in 1976. Met een korte tus- senpoze zet de 850i bin nenkort de lange coupé- traditie van BMW voort. Eindelijk was het dan zover, een week lang met een ca briolet rijden zonder 's morgens met een bedrukt ge zicht naar donkere wolken te moeten staren. Nee, het zonder er bij na te denken zondermeer de kap open gooien, is een ongekende luxe, die we in ons land wei nig mee zullen maken. Ie voortbewegen in een cabrio let is nog steeds één van de prettigste vormen van auto rijden. Uit een behoorlijk compleet aanbod kozen we de Opel Kadett GSi in ontblote uitvoering. De volgende BMW-coupé was de 3200 CS, een ontwerp van Nuccio Bertone. Ook in deze auto werd de V8-motor gebruik, die inmiddels was opgevoerd tot 160 pk. In to taal werden er 603 exemplaren van deze vierzits coupé gemaakt. Al weer vier jaar geleden werd tij dens de IAA in Frankfurt de Opel Kadett als cabriolet in de GSi uit voering voorgesteld. Het lijkt een goed gebruik dat cabrioletmodel- len gebaseerd worden op de het niet het toppi meest sportieve types. Gelukkig baarheid. Het sp werd korte tijd later het program- ma uitgebreid met een versie op de wat eenvoudigere GL, in ons land nu leverbaar met een 1.6 krachtbron. Je kunt dus niet via de achterbank in deze ruimte komen. De inhoud voor bagage is niet echt groot, daar de bak waarin de kap wordt opgeslagen een behoorlijk volu me voor zich opeist. Het is de bedoeling dat er na 1 januari 1990 geen asbest houdende materialen meer in het autobedrijf worden ver werkt. Als dat incidenteel toch moet gebeuren, omdat er geen alternatief is, wordt de klant een toeslag van f.75, berekend. Dit bedrag dient om extra investeringen goed te maken. De BOVAG en de Merk en type: Opel Kadett GSi ca briolet ital cylinders: 4 inderinhoud: 1998 cc ing x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 115 pk bij 5400 t Koppel: 170 Nm bij 3000 tr/i Prestaties: topsnelheid 195 1 acceleratie 0-100 in 10 Afmetingen: lengte 4,0C breedte 1,67 meter Gewicht: 1020 kg Testverbruik: 1 op 11,5 Prijs: f.49.572,= Het rijden met de Kadett GSi ca- brio is uiteraard een groot genot. Zolang de kap maar open kan is het een juweel van een auto. Het eerste moment dat je in deze Opel rijdt, voel je het torderen van de carrosserie. Een cabriolet is im mers nooit volledk krijgen. Na een dag ervaar je als normaal en valt het helemaal niet meer op. De auto heeft een uitstekende wegligging vanwege de volledig uit de gewone GSi overgenomen ophanging, vering en schokdemping. Zodoende is Aantal cylindei lekker doorrijden met deze cabrio Cylii zeer verantwoord. En wie dat ook Borii werkelijk doet, wordt niet afge- strafd met een hoog verbruik. leid kon met 1 liter Eurosu- i kilometer worden afge- door Albert Graf Goertz ontwor pen 503 als coupé en cabriolet werd voorgesteld. Van deze auto werden er tot 1959 412 stuks gefa briceerd. Haast tijdloos is de 507 met zijn V8-motor van 150 pk en een topsnelheid van 200 km/u. bruik gemaakt. Op dit moment rij den er in Amerika, voornamelijk in Califomië zo'n 700 Ford's rond die uitsluitend op methanol ge stookt worden. Sensor Een ingebouwde optisèhe sensor meet het percentage alcohol in de brandstoftank. Deze sensor zendt een signaal naar de boordcompu ter die zowel de hoeveelheid toe gevoerde brandstof naar de motor als het onstekingstijdstip regelt. Een zuurstofsensor in de uitlaat zorgt voor de fijnregeling van de brandstofdosering, zodat aan de uitlaatemissienormen wordt vol daan. Er zijn echter ook nog een aantal problemen die overwonnen die nen te worden. De betrouwbaar heid van de sensor op lange ter mijn is nog niet bekend. De klant moet bereid zijn enig verlies aan actieradius te accepteren in ruil voor een prestatieverbetering. En er is nog geen dicht netwerk van vulpunten voorhanden. Maar de ze laatste problemen zullen vast in de komende jaren worden over wonnen. Uiteraard is ook het interieur vol ledig GSi. Dit zien we al direkt aan de sportief ogende stoelen met fraaie velours bekleding. Door de opstaande randen, wordt je keurig op je plaats gehouden. “et Achterpassagiers zullen het met dien is de bagageruimte ook al- twee noodzitjes moeten doen. leen met de sleutel te openen. De Voor lange reizen is de cabrio ze- rugleuningen van de achterbank ker geen vierzitter. zi)n neerklapbaar, maar de ont- Het dashboard is digitaal uitge- grendeling dac voerd met in het mie Meneer Bertone heeft zorggedra gen voor de onthoofding van de Kadett en we kunnen niet anders stellen dat deze operatie een be hoorlijk charmante afloop heeft gehad. De Kadett cabrio is een bijzonder elegante en jong ogen de auto die nog tot in lengte van jaren als begerenswaardig aan gemerkt kan worden. De sportieve GSi krachtbron heeft een inhoud van 1998 cc en levert met Motronic brandstofinjectie en geregelde driewegkatalysator een vermogen van 115 pk. Bij een leeggewicht van 1020 kg staat dit voor bijzonder aardige prestaties zoals een top van 195 km/u en eQrl acceleratie van 0 tot 100 in ruim seconden. De vraag is alleen of een cabriolet dergelijke flitsende waarden nodig heeft. Is het niet veel aardiger om rustig langs een boulevard te rijden. Maar het is natuurlijk wel fijn dat de GSi voor meerdere rijstijlen geschikt is. Het uiterlijk van deze cabrio kent een behoorlijk aantal details die direct van de gesloten GSi zijn overgenomen. Zo zien we de grote voor- en achterbumper, de ken merkende GSi-grille, spiegels in de carroseriekleur en de motor- e tijd hoog kap met twee luchtinlaten. De De snellere fraaie lichtmetalen velgen zijn al leen tegen meerprijs bij de norma le GSi verkrijgbaar, maar waren op onze auto standaard. J Ook mogen we de bekende en le gendarische 328 niet onvermeld laten. Een Britse firma verwierf de licentierechten van de veelgepre zen krachtbron en monteerde de ze zelfs na de Tweede Wereldoor log nog in sportwagens van Bristol en Fraser- Nash. De coupé-reeks werd vanaf 1955 weer voortgezet toen op de IAA de heidsmeter en rechts daarvan een toerenteller in de vorm van een vermogenskromme. Alhoewel een dergelijke voorziening aardig bij het allure van deze auto past, blijft 1 punt van aflees- -sportieve stuurtje ligt lekker in de hand. Echter bij manouvreersnelheden stuurt de auto te zwaar en is de als optie le- liter verbare stuurbekrachtiging geen overbodige luxe. De cabriokap is eenvoudig te ope nen en sluiten. Er hoeft alleen een vergrendeling boven de voorruit te worden losgemaakt en het ge heel kan in een fractie van een se conde worden ingeklapt. Een groot compliment dat de achter ruit van glas is en zodoende voor zien is van een verwarming. Vaak worden cabrio's van een kunststof ruitje voorzien, wat bij de minste regenval beslaat. Een ander voor deel van deze kap is de fraaie binnenbekleding, die het ijzeren frame volledig bedekt en boven dien voor extra isolatie zorgt. In het onderzoek wordt gekeken naar methanol, ethanol, samenge perst aardgas en LPG en naar het gebruik van elektrisch aangedre ven voertuigen. De productie van methanol gestookte auto's ging bij Ford in 1979 al van start in Brazi lië. Van opgedane ervaringen wordt uiteraard dankbaar ge- Een nieuw tijdperk startte in 1965 toen de 2000 C in productie ging. Deze auto beschikte over de jong ste generatie BMW viercilinder- motor met een voor die tijd hoog vermogen van 100 pk. De snellere CS-versie beschikte zelfs over 120 pk. De later geintroduceerde 2800 CS had welliswaar dezelfde car rosserie, maar kreeg een nieuwe zescilinder lijnmotor in het vooron der. Van deze coupé inclusief zijn zespitter verschenen door de ja ren nog verschillende varianten. Vleugel-coupé De ontwikkeling begon met de 170 pk sterke 2800 CS (1968 tot 1971; 9.399 stuks), en leidde via de 2.5 CS (1974 en 1975; 844 stuks) naar de 3.0 CSi met 180 pk, de 3.0 CSL met 206 pk en de 3.0 CSi met 200 pk. Van de 3.0-typen werden tus sen 1971 en 1975 20.303 exempla ren gebouwd. De meest spectaculaire auto was de CSL, waarbij de laatste letter staat voor Leichtbau. Het was een lichtgewicht auto voor gebruik in de autosport. Net als de huidige M3 was de auto voorzien van functionele spoilers. Ze werden al gauw 'Vleugel-coupé's" ge noemd. En dan de 6-serie, die als laatste aan de huidige modelstructuur werd toegevoegd; naast de com pacte 3-serie, de middenklasse 5- serie en de grote 7- serie. Tussen de 630 CS/633 CSi van 1976 en de laatste 635 CSi ligt een wereld van verschil. De 630 CS leverde 185 pk, de M-coupé met de 24-klep- penmotor in zijn sterkste versie 286 pk. Dertien productiejaren zijn een lang leven voor één model. In die periode werden z exemplaren van deze bouwd. Het is alleen jammer dat het wind- een geruis met een gesloten kap be- m 10 hoorlijk hoog is boven zo'n 60 km/ u. Wil je met volle teugen van de ze auto kunnen genieten, dan zul je echt open moeten rijden. Door de hoge voorruit, is de Kadett ook op de snelweg bijzonder rustig zo dat in de open lucht op normale toon een gesprek tussen bestuur der en bijrijder gevoerd kan wor den. Tijdens een kort verblijf in de was serette bleek de Kadett Cabrio bij zonder goed bestand tegen de ag- gressieve borstels. Slechts een en kel druppeltje kwam langs de af- sluitrubbers naar binnen. Een goed verwarmingssysteem is bij een cabriolet onontbeerlijk. Im mers zolang het droog is, kun je open rijden en wat lékkere warme lucht op je voeten en handen is dan bijzonder prettig. De installa tie in de Kadett kan mijn goedkeu ring volledig krijgen. Een nadeel van een cabriolet is dat je er niets in achter kunt laten. Gelukkig is het dashboardkastje ™et de sleutel af te sluiten. Boven ben is de bagageruimte ook leen met de sleutel te openen, rug’ zijn neerklapbaar, maar de ont- ligitaal uitge- grendeling daarvoor is ook weer stoffen. F idden de snel in de bagageruimte aangebracht, zo'n 20 jc sator kost f.49.572,= en dat is ruim dertienduizend gulden meer dan de GSi 3-deurs met een stalen dak. Er is echter al een Kadett ca briolet vanaf f.42.370,= want dat is het bedrag wat op tafel moet ko men voor de GL met 1.6 liter injec- tiemotor. De Opel Kadett cabriolet is zeker in GSi-uitvoering een bijzonder prettige auto zolang het weer het niet laat afweten. Helaas is het windgeruis bij gesloten kap wat aan de hoge kant. De auto heeft bijzonder sportieve allures en een daarbij horende complete uitvoe- sdig torsievrij te rin9- Ook bij flink doorrijden, blijft dag ervaar je dit het verbruik binnen de perken. Ford heeft in de Verenigde Staten een experimentele auto gemaakt die kan rijden op methanol, etha nol en benzine, evenals op iedere combinatie van deze drie brand stoffen. Ford experimenteert al 2" jaar met alternatieve brandstoffen en hoopt binnen één tot anderhalf jaar daar de vruch ten van te kunnen plukken. Ford hoopt hiermee een positieve bij drage te kunnen leveren aan een oplossing voor milieuproblema tiek en grondstoffenschaarste. De vierdeurs Ford Taurus die on langs in gebruik werd genomen, is de derde auto uit het ''Flexible Fuel Vehicle "-programma dat in 1982 van start ging. Eerder wer den al verschillende Escorts 1.6 en Crown Victoria-modellen als re- searchwagen ingezet. De eerste coupé van BMW werd tussen 1934 en 1937 gebouwd door chefconstructeur Fritz Fiedler. De ze 315 coupé was voorzien van een moderne zescilinder korte- slagmotor. Aan het eind van de jaren dertig volgde de klassieke 327 die als coupé en roadster werd gemaakt. vakbonden hebben hierover in principe overeenstemming bereikt. Volgens de BOVAG is de nieuwe regeling een vervolg op het convenant dat de meeste auto- importeurs hebben gesloten met het mi nisterie van Milieubeheer in zake het niet toepassen van asbesthoudende voeringen in voertuigen en onderdelen. NL "SFTwbS BI mi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27