GSi cabriolet
...en de zon
scheen op
z'n bolletje
coupes
Opel
Geen asbest
meer
V.
een lange traditie
r -
M
P
R
E
S
S
1
J
I
I
R
E
op alternatieve brandstof
veer
ONS
ND
XF-52-XS
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 24 augustus 1989 - pagina 7
stus 1989 - pagina 6
ealer
ind
>emen.
Diesel i.d.
Ophanging
•erament.
Technische gegevens:
Charmant
68/8 46 83
s
Ontgrendeling
V8-motor
Noodzitjes
■RSB.V.
niets te klagen,
rbo Diesel i.d.
i en comforta-
d getint glas,
:ning vóór, ver-
ïkrachtiging en
:ndeling.
roefrit maken
techniek, dat u
44.150,- (ind.
360015
d
één model,
zo'n 90.000
ze auto ge-
66-2450
jen mee
verkrijgt
3 Stt
115 pk bij 5400 tr/min
'min
i km/u
sec.
1,00 meter,
Gemidde
per 11,5 1
legd.
Van een cabriolet wordt altijd een
hoge prijs verwacht. Ik vind dat
dat bij de Kadett erg meevalt. De
door ons gereden GSi met kataly-
Deze met een hardtop leverbare
auto was eveneens door Goertz
ontworpen en werd in 1956 geïn
troduceerd.
Over enkele weken
wordt de nieuwe BMW
850i aan het grote pu
bliek getoond tijdens de
Internationale Automo-
bil Ausstellung in Frank:
furt. In april dit jaar
werd het laatste exem
plaar van de oude 6-se-
rie gebouwd. Het was
het 86.113-de exemplaar
sinds de introductie in
1976. Met een korte tus-
senpoze zet de 850i bin
nenkort de lange coupé-
traditie van BMW voort.
Eindelijk was het dan zover, een week lang met een ca
briolet rijden zonder 's morgens met een bedrukt ge
zicht naar donkere wolken te moeten staren. Nee, het
zonder er bij na te denken zondermeer de kap open
gooien, is een ongekende luxe, die we in ons land wei
nig mee zullen maken. Ie voortbewegen in een cabrio
let is nog steeds één van de prettigste vormen van auto
rijden. Uit een behoorlijk compleet aanbod kozen we de
Opel Kadett GSi in ontblote uitvoering.
De volgende BMW-coupé was de
3200 CS, een ontwerp van Nuccio
Bertone. Ook in deze auto werd de
V8-motor gebruik, die inmiddels
was opgevoerd tot 160 pk. In to
taal werden er 603 exemplaren
van deze vierzits coupé gemaakt.
Al weer vier jaar geleden werd tij
dens de IAA in Frankfurt de Opel
Kadett als cabriolet in de GSi uit
voering voorgesteld. Het lijkt een
goed gebruik dat cabrioletmodel-
len gebaseerd worden op de het niet het toppi
meest sportieve types. Gelukkig baarheid. Het sp
werd korte tijd later het program-
ma uitgebreid met een versie op
de wat eenvoudigere GL, in ons
land nu leverbaar met een 1.6
krachtbron.
Je kunt dus niet via de achterbank
in deze ruimte komen. De inhoud
voor bagage is niet echt groot,
daar de bak waarin de kap wordt
opgeslagen een behoorlijk volu
me voor zich opeist.
Het is de bedoeling dat er na
1 januari 1990 geen asbest
houdende materialen meer in
het autobedrijf worden ver
werkt. Als dat incidenteel toch
moet gebeuren, omdat er
geen alternatief is, wordt de
klant een toeslag van f.75,
berekend. Dit bedrag dient
om extra investeringen goed
te maken. De BOVAG en de
Merk en type: Opel Kadett GSi ca
briolet
ital cylinders: 4
inderinhoud: 1998 cc
ing x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 115 pk bij 5400 t
Koppel: 170 Nm bij 3000 tr/i
Prestaties: topsnelheid 195 1
acceleratie 0-100 in 10
Afmetingen: lengte 4,0C
breedte 1,67 meter
Gewicht: 1020 kg
Testverbruik: 1 op 11,5
Prijs: f.49.572,=
Het rijden met de Kadett GSi ca-
brio is uiteraard een groot genot.
Zolang de kap maar open kan is
het een juweel van een auto. Het
eerste moment dat je in deze Opel
rijdt, voel je het torderen van de
carrosserie. Een cabriolet is im
mers nooit volledk
krijgen. Na een dag ervaar je
als normaal en valt het helemaal
niet meer op. De auto heeft een
uitstekende wegligging vanwege
de volledig uit de gewone GSi
overgenomen ophanging, vering
en schokdemping. Zodoende is Aantal cylindei
lekker doorrijden met deze cabrio Cylii
zeer verantwoord. En wie dat ook Borii
werkelijk doet, wordt niet afge-
strafd met een hoog verbruik.
leid kon met 1 liter Eurosu-
i kilometer worden afge-
door Albert Graf Goertz ontwor
pen 503 als coupé en cabriolet
werd voorgesteld. Van deze auto
werden er tot 1959 412 stuks gefa
briceerd. Haast tijdloos is de 507
met zijn V8-motor van 150 pk en
een topsnelheid van 200 km/u.
bruik gemaakt. Op dit moment rij
den er in Amerika, voornamelijk
in Califomië zo'n 700 Ford's rond
die uitsluitend op methanol ge
stookt worden.
Sensor
Een ingebouwde optisèhe sensor
meet het percentage alcohol in de
brandstoftank. Deze sensor zendt
een signaal naar de boordcompu
ter die zowel de hoeveelheid toe
gevoerde brandstof naar de motor
als het onstekingstijdstip regelt.
Een zuurstofsensor in de uitlaat
zorgt voor de fijnregeling van de
brandstofdosering, zodat aan de
uitlaatemissienormen wordt vol
daan.
Er zijn echter ook nog een aantal
problemen die overwonnen die
nen te worden. De betrouwbaar
heid van de sensor op lange ter
mijn is nog niet bekend. De klant
moet bereid zijn enig verlies aan
actieradius te accepteren in ruil
voor een prestatieverbetering. En
er is nog geen dicht netwerk van
vulpunten voorhanden. Maar de
ze laatste problemen zullen vast in
de komende jaren worden over
wonnen.
Uiteraard is ook het interieur vol
ledig GSi. Dit zien we al direkt
aan de sportief ogende stoelen
met fraaie velours bekleding.
Door de opstaande randen, wordt
je keurig op je plaats gehouden. “et
Achterpassagiers zullen het met dien is de bagageruimte ook al-
twee noodzitjes moeten doen. leen met de sleutel te openen. De
Voor lange reizen is de cabrio ze- rugleuningen van de achterbank
ker geen vierzitter. zi)n neerklapbaar, maar de ont-
Het dashboard is digitaal uitge- grendeling dac
voerd met in het mie
Meneer Bertone heeft zorggedra
gen voor de onthoofding van de
Kadett en we kunnen niet anders
stellen dat deze operatie een be
hoorlijk charmante afloop heeft
gehad. De Kadett cabrio is een
bijzonder elegante en jong ogen
de auto die nog tot in lengte van
jaren als begerenswaardig aan
gemerkt kan worden.
De sportieve GSi krachtbron heeft
een inhoud van 1998 cc en levert
met Motronic brandstofinjectie en
geregelde driewegkatalysator
een vermogen van 115 pk. Bij een
leeggewicht van 1020 kg staat dit
voor bijzonder aardige prestaties
zoals een top van 195 km/u en eQrl
acceleratie van 0 tot 100 in ruim
seconden. De vraag is alleen of
een cabriolet dergelijke flitsende
waarden nodig heeft. Is het niet
veel aardiger om rustig langs een
boulevard te rijden. Maar het is
natuurlijk wel fijn dat de GSi voor
meerdere rijstijlen geschikt is.
Het uiterlijk van deze cabrio kent
een behoorlijk aantal details die
direct van de gesloten GSi zijn
overgenomen. Zo zien we de grote
voor- en achterbumper, de ken
merkende GSi-grille, spiegels in
de carroseriekleur en de motor-
e tijd hoog kap met twee luchtinlaten. De
De snellere fraaie lichtmetalen velgen zijn al
leen tegen meerprijs bij de norma
le GSi verkrijgbaar, maar waren
op onze auto standaard.
J Ook mogen we de bekende en le
gendarische 328 niet onvermeld
laten. Een Britse firma verwierf de
licentierechten van de veelgepre
zen krachtbron en monteerde de
ze zelfs na de Tweede Wereldoor
log nog in sportwagens van
Bristol en Fraser- Nash.
De coupé-reeks werd vanaf 1955
weer voortgezet toen op de IAA de
heidsmeter en rechts daarvan een
toerenteller in de vorm van een
vermogenskromme. Alhoewel een
dergelijke voorziening aardig bij
het allure van deze auto past, blijft
1 punt van aflees-
-sportieve stuurtje
ligt lekker in de hand. Echter bij
manouvreersnelheden stuurt de
auto te zwaar en is de als optie le-
liter verbare stuurbekrachtiging geen
overbodige luxe.
De cabriokap is eenvoudig te ope
nen en sluiten. Er hoeft alleen een
vergrendeling boven de voorruit
te worden losgemaakt en het ge
heel kan in een fractie van een se
conde worden ingeklapt. Een
groot compliment dat de achter
ruit van glas is en zodoende voor
zien is van een verwarming. Vaak
worden cabrio's van een kunststof
ruitje voorzien, wat bij de minste
regenval beslaat. Een ander voor
deel van deze kap is de fraaie
binnenbekleding, die het ijzeren
frame volledig bedekt en boven
dien voor extra isolatie zorgt.
In het onderzoek wordt gekeken
naar methanol, ethanol, samenge
perst aardgas en LPG en naar het
gebruik van elektrisch aangedre
ven voertuigen. De productie van
methanol gestookte auto's ging bij
Ford in 1979 al van start in Brazi
lië. Van opgedane ervaringen
wordt uiteraard dankbaar ge-
Een nieuw tijdperk startte in 1965
toen de 2000 C in productie ging.
Deze auto beschikte over de jong
ste generatie BMW viercilinder-
motor met een voor die tijd hoog
vermogen van 100 pk. De snellere
CS-versie beschikte zelfs over 120
pk. De later geintroduceerde 2800
CS had welliswaar dezelfde car
rosserie, maar kreeg een nieuwe
zescilinder lijnmotor in het vooron
der. Van deze coupé inclusief zijn
zespitter verschenen door de ja
ren nog verschillende varianten.
Vleugel-coupé
De ontwikkeling begon met de 170
pk sterke 2800 CS (1968 tot 1971;
9.399 stuks), en leidde via de 2.5
CS (1974 en 1975; 844 stuks) naar
de 3.0 CSi met 180 pk, de 3.0 CSL
met 206 pk en de 3.0 CSi met 200
pk. Van de 3.0-typen werden tus
sen 1971 en 1975 20.303 exempla
ren gebouwd.
De meest spectaculaire auto was
de CSL, waarbij de laatste letter
staat voor Leichtbau. Het was een
lichtgewicht auto voor gebruik in
de autosport. Net als de huidige
M3 was de auto voorzien van
functionele spoilers. Ze werden al
gauw 'Vleugel-coupé's" ge
noemd.
En dan de 6-serie, die als laatste
aan de huidige modelstructuur
werd toegevoegd; naast de com
pacte 3-serie, de middenklasse 5-
serie en de grote 7- serie. Tussen
de 630 CS/633 CSi van 1976 en de
laatste 635 CSi ligt een wereld van
verschil. De 630 CS leverde 185
pk, de M-coupé met de 24-klep-
penmotor in zijn sterkste versie 286
pk. Dertien productiejaren zijn
een lang leven voor één model. In
die periode werden z
exemplaren van deze
bouwd.
Het is alleen jammer dat het wind-
een geruis met een gesloten kap be-
m 10 hoorlijk hoog is boven zo'n 60 km/
u. Wil je met volle teugen van de
ze auto kunnen genieten, dan zul
je echt open moeten rijden. Door
de hoge voorruit, is de Kadett ook
op de snelweg bijzonder rustig zo
dat in de open lucht op normale
toon een gesprek tussen bestuur
der en bijrijder gevoerd kan wor
den.
Tijdens een kort verblijf in de was
serette bleek de Kadett Cabrio bij
zonder goed bestand tegen de ag-
gressieve borstels. Slechts een en
kel druppeltje kwam langs de af-
sluitrubbers naar binnen.
Een goed verwarmingssysteem is
bij een cabriolet onontbeerlijk. Im
mers zolang het droog is, kun je
open rijden en wat lékkere warme
lucht op je voeten en handen is
dan bijzonder prettig. De installa
tie in de Kadett kan mijn goedkeu
ring volledig krijgen.
Een nadeel van een cabriolet is
dat je er niets in achter kunt laten.
Gelukkig is het dashboardkastje
™et de sleutel af te sluiten. Boven
ben is de bagageruimte ook
leen met de sleutel te openen,
rug’
zijn neerklapbaar, maar de ont-
ligitaal uitge- grendeling daarvoor is ook weer stoffen. F
idden de snel in de bagageruimte aangebracht, zo'n 20 jc
sator kost f.49.572,= en dat is ruim
dertienduizend gulden meer dan
de GSi 3-deurs met een stalen
dak. Er is echter al een Kadett ca
briolet vanaf f.42.370,= want dat is
het bedrag wat op tafel moet ko
men voor de GL met 1.6 liter injec-
tiemotor.
De Opel Kadett cabriolet is zeker
in GSi-uitvoering een bijzonder
prettige auto zolang het weer het
niet laat afweten. Helaas is het
windgeruis bij gesloten kap wat
aan de hoge kant. De auto heeft
bijzonder sportieve allures en een
daarbij horende complete uitvoe-
sdig torsievrij te rin9- Ook bij flink doorrijden, blijft
dag ervaar je dit het verbruik binnen de perken.
Ford heeft in de Verenigde Staten
een experimentele auto gemaakt
die kan rijden op methanol, etha
nol en benzine, evenals op iedere
combinatie van deze drie brand
stoffen. Ford experimenteert al
2" jaar met alternatieve
brandstoffen en hoopt binnen één
tot anderhalf jaar daar de vruch
ten van te kunnen plukken. Ford
hoopt hiermee een positieve bij
drage te kunnen leveren aan een
oplossing voor milieuproblema
tiek en grondstoffenschaarste.
De vierdeurs Ford Taurus die on
langs in gebruik werd genomen,
is de derde auto uit het ''Flexible
Fuel Vehicle "-programma dat in
1982 van start ging. Eerder wer
den al verschillende Escorts 1.6 en
Crown Victoria-modellen als re-
searchwagen ingezet.
De eerste coupé van BMW werd
tussen 1934 en 1937 gebouwd door
chefconstructeur Fritz Fiedler. De
ze 315 coupé was voorzien van
een moderne zescilinder korte-
slagmotor. Aan het eind van de
jaren dertig volgde de klassieke
327 die als coupé en roadster
werd gemaakt.
vakbonden hebben hierover
in principe overeenstemming
bereikt. Volgens de BOVAG
is de nieuwe regeling een
vervolg op het convenant dat
de meeste auto- importeurs
hebben gesloten met het mi
nisterie van Milieubeheer in
zake het niet toepassen van
asbesthoudende voeringen in
voertuigen en onderdelen.
NL
"SFTwbS BI
mi