w '^r\ B Marijke Lepelaers Opel, 40 jaar A.T.C.-lid fff ZUID-OOST A U T O E S T Uw SAAB-dealer 10 miljoen Suzuki's en 10 jaar Suzuki-dealerschap Toyota Corolla 1.6 XL! 4WD Recreation Bé ^**4 lugustus 1989 - pagina; DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 24 augustus 1989 - pagina 3 )reid in dit blad. van mei ?ze Inspuiting Uitschieter Achterlichten Tussenbak sre- Technische gegevens: OCCASIONS 2.0 IEX 1986 1986 v.a. 1986 v.a. 1985 1983 1987 1985 1986 1988 1986 1985 1986 20 1985 aum srboc v.a. 1986 1983 1984 1984 1985 EN 1986 1985 1985 1982 1988 1989 >n 013-321405 i - Balanceren - Remmen - Banden v APK-station or Udenhout Vraag de specialist om vlotte service Koppeling o.k. Prijs o.k. de oude Tercel Naast de de auto t in het nummer- hadden we vast elkaar enorme EWAGENS v dat tnaam perplusbeurt 3-4 cil. t 259,- u^VN-keurin9 EDPI1F [EULEN EL 04241-2247 De koppeling is kapot! URG B.V. burg en omstreken Tel. 013-430005 ivond komst kijken, en ze het vieren van dit jubileum in alle bescheiden heid overbodig vinden, is dit toch een felicitatie waard. Ga zo door en doe er voorlopig nog maar weer tien jaar bij. 1587 cc x 77 mm u pk bij 5600 tr/min m bij 4800 tr/ min sngte 4,25 meter, op 10 jaar Suzuki. Gijsbers heeft zodoende vrijwel volledig de liep groei van het merk in ons land meegemaakt en ook daadwerke lijk meegewerkt aan het succes wat Suzuki nu kent. Alhoewel ze bij Gijsbers vooral naar de toe- Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg - - Telefoon 013-321405 auto's, maar toch moet hij gezien worden als een alleskunner op de normale weg. Toyota heeft dan ook niet de illusie dat ze veel van deze wagens in ons land zal ver kopen. De Alpen-landen zullen ons altijd voor gaan waar het 4WD's betreft. Toch is het een bij zonder aardig auto die ook onder Nederlandse omstandigheden volledig tot zijn recht kan komen. rayon Midden-Bra- j dit moment 213 leden rdigde dhr. J. Hen- drikx van de ATC een klok aan /ij maken uw beter! dode hoeken. Dat waar vier wielen meedraaien, ook vier wielen mee eten blijkt uit de brandstofverbruik cijfers. Gemiddeld noteerden we 1 liter Eurosuper op 9,3 kilometer, geen uitschieter dus. Toch zal de auto in de praktijk makkelijk op 1 op 10 zitten, daar wij in onze testweek natuurlijk wat met de R.V. ge speeld hebben. Vierwielaandrijving draagt dui delijk bij tot de veiligheid van een auto en die moet vaak dik betaald worden. De Corolla-reeks begint bij een prijs van f.21.295,= voor de 1.3 Economie 3-deurs. Onze test- auto is de duurste uit de serie voor In ver gelijking met de tweewielaange- dreven Wagon betekent dit een Met de Tercel begaf Toyota zich eigenlijk voor het eerst op het vlak van de voorwielaandrijving. Zoals gebrui kelijk werd deze eerste Tercel een paar jaar na zijn in troductie vervangen door een moderner, hoekiger exemplaar. Van deze auto verscheen tevens een leuke vierwielaangedreven versie, met de neus van de Ter cel, maar met een achterzijde die volledig afwijkend was. De gewone Tercel modellen worden niet meer in ons land geleverd. Ter opvolging van de 4WD kennen we sinds begin 1988 een Corolla-versie die hier luistert naar de naam Recreation Vehicle. den betrokken moeten zijn bij de auto- branche. De ATC is zeker geen hobby-club. Dit betekent dat ATC-leden naast in garagebedrij ven ook werkzaam kunnen zijn bij transportbedrijven, fleetowners etc. Namens het r-i Geel aan bant, wat op d telt, overhandi Klok In Tilburg is Lepelaers het eerste bedrijf dat jubileert als 40-jarig ATC-lid. De ATC werd vlak na de oorlog opgericht om het gebrek aan informatie op technisch ge bied op te heffen. Op 2 november 1948 werd door Eduard Lepelaers het aanvraag formulier ingevuld, wat resulteer de in het veertigjarige lidmaat schap., Huidige ATC-leden betalen f.90, per jaar en ontvangen dan auto matisch het blad Auto Motor Techniek, waarin de mededelin gen van de ATC zijn opgenomen. De ATC stelt als enige eis dat le- 1985 1985 1984 1977 1978 1983 1 1984 1980 1982 De Corolla R.V. is net als het over grote deel van de Japanners een uitermate gemakkelijk te berijden auto. Zowel de besturing als de bediening van de versnellingsbak een bedrag van f.41.995,= gaat licht. Het uitzicht rondom is gelijking met de tweewie zeer behoorlijk, zonder al te veel meerprijs van zo'n veertiendui- zend gulden voor de vierwielaan drijving, de grappige carrosserie, de injectie en wat uitvoeringsex- tra's. Een van de weinige concur renten die we ook op onze Neder- i landse markt kennen is de Honda Civic Shuttle 1,6i 4WD, een auto waarmee de Toyota prijstechnisch redelijk mee in de pas loopt. De Toyota Corolla 1.6 XLi Recrea tion Vehicle is een opvallende verschijning, die duidelijk nog wat 1 kenmerken van de oude Tercel heeft. Het moge duidelijk zijn dat deze auto met zijn vierwielaandrij ving in de Alpen-landen het meest op zijn plaats is, wat niet weg neemt dat hij ook in ons land bij zonder tot zijn recht komt vanwege de prima gebruiksmogelijkheden. dhr. E. Lepelaers. Deze klok sym boliseert het feit dat Lepelaers veertig jaar bij de tijd is gebleven. Verder op de foto dhr. M. van Beek, ledenadministrateur van de ATC, Dhr. Goedhart, directeur Le pelaers Opel en dhr. A. Appel doorn die 40 jaar lang chefwerk- plaats en technisch bedrijfsleider was bij Lepelaers. Foto: Geert van Loon Als we naar deze Corolla kijken dan zien we op enkele details na tot en met de achterportieren de zelfde auto als de Corolla Wagon. Daar achter worden de verschil len duidelijk groter. Het verhoog de tak loopt tot achteraan door, waar het door een flinke spoiler wordt gesierd. De achterste zijrui ten zijn duidelijk minder hoog dan de exemplaren in de deuren, zo dat de doorlopende lijn op grap pige wijze wordt onderbroken. is de R.V. een flinke stationcar met veel mogelijkheden voor het ber gen van bagage en inzittenden. Natuurlijk is de achterbank neerklapbaar. Een aardig detail is het kleine kastje in het dak, wat aan twee kanten te openen is. Gezeten achter het stuur, is er wei nig anders dan bij de overige Co rolla- modellen. Het fraai vormge geven dashboard heeft naast de snelheidsmeter een toerenteller, brandstofmeter en temperatuur meter. De meeste bedienings knopjes zijn direct rond de stuur- kolom geplaatst. Het enige waar aan je kunt zien dat je met een vierwielaandrijver te maken hebt, is een knopje op de middenconso le. Op 5 juli van dit jaar werd bij Su zuki in Japan een enorm produc- tie-record bereikt. Op die dag namelijk de tienmiljoenste auto van dit merk van de band. Het ging hier om een exemplaar van de Swift, zondermeer het meest succesvolle modellen uit de Suzu- ki-geschiedenis. Suzuki heeft een snelle groei mee gemaakt. In 1970 werd het eerste miljoen behaald, terwijl in 1983 de 5 miljoen werd gepasseerd. De eerste Suzuki, een exemplaar van het type Suzulight werd in 1955 gemaakt. In 1961 volgde de eerste versie van de Carry bestelwagen, terwijl in 1970 de productie van 4x4 terreinauto's een aanvang nam. Suzuki produceert op dit moment in 16 landen, waarbij vaak een vorm van samenwerking met na tionale automobielindustrie n wordt gerealiseerd. In Japan staan de twee belangrijkste Suzu- ki-fabrieken in Kosai en Iwata waar jaarlijks samen zo'n 850.000 auto's van de band rollen. Maar veel dichter bij huis is er ook een Suzuki-jubileum te mel den. Suzuki- dealer Gijsbers was één van de eerste vertegenwoor digers van dit merk in ons land. Daarom kunnen ze op de Bosche- weg sinds 16 augustus terugkijken Zeg pa, "kan dit ook nog mee, en dit? En dit ook? En als we dan toch zo'n grote auto hebben, dan haal ik snel de opblaasboot ook nog, en dan kan Bart zijn fiets ook nog wel mee, er is nog zoveel ruimte over!" En eindelijk tuften we dan weg, propvol geladen met al lemaal blije vakantie- ge zichten. Pa en ma enigszins geïrriteerd, dat was altijd net voor we op vakantie gingen; vakantiestress denk ik. Als we toen deze Toyota Co rolla hadden gehad, dan wa ren we nu nog niet wegge weest, denk ik, zoveel had hier nog extra bij gegaan. Daarbij had pa zijn hart kun nen ophalen aan de 16 Valve en dan ook nog eens vierwiel aangedreven. Alhoewel deze laatste twee termen mijn va der denk ik niet zoveel zeg gen. Als het maar rijdt en blijft rijden, is zijn uitgangs punt. Onderweg hadd^., ook niet zo dicht op gezeten, gezien de e binnenruimte. Iedereen had dan zijn eigen stekje gehad. In het begin zaten we altijd braaf naast elkaar en naar gelang de uren verstreken, werden we toch wel ongedul dig. In het begin was een ap pel of peer nog een afleiding, maar heel veel kilometers verder begon je je toch wel te vervelen? ...of "krijg ik een ijsje?" doet me beseffen hoe veel geduld ouders met jen gelende kinderen moeten hebben. Deze Toyota zal een vakantie zeker tot genot maken en je rijdt nog eens blits ook, want hij is erg fraai om te zien. En voor de rest van het jaar is het een aangename zaken auto met pit erin...en laad in, laad in je handel! Wat bijzonder grappig is, zijn de achterlichten die ver ticaal langs de achterramen geplaatst zijn. Zelf vind ik de achterkant het mooist omdat hij zo robuust is en stoer, ter wijl de voorkant iets fijner is, maar het loopt mooi in elkaar over. Het rijden behoeft enige ge wenning omdat je toch heel wat onder je vingers hebt. Het is immers niet zomaar een luxe bestelauto en begrijp je wel als je de voluit ziet staan... Een echte liefhebber krijgt bij het zien van deze fraaie al- les-in-één-auto, fantasieën en vochtige ogen van wat je er allemaal mee kunt doen. Tegen de tijd dat ik met win tersport ga, zal ik toch eens een balletje bij Toyota op gooien...want daar is ie ook al ideaal voor. De meest typische aanblik biedt eigenlijk de achterkant. Hier her kennen we duidelijk een aantal kenmerken van de oude 7 met vierwielaandrijving. ruiten zitten heel hoog in de achterlichten. Precies midden onderaan zit het i bord wat wordt gevat in een kunststof omlijsting. Rechts in die omlijsting zit het achteruitrijlicht en de ontgrendeling van de vijfde deur. Dit paneel geeft hierdoor een typische verstoring van de symmetrie van de rest van de ach terzijde. Je kunt aan de achterkant duidelijk zien dat de ontwerpers met gebruikmaking van de voor steven van de Corolla een grappi ge auto hebben mogen maken. Tevens bewijst deze Corolla dat een origineel ontwerp heel duide lijk kan samengaan met veel ge bruiksmogelijkheden. Van binnen Kempen voorzitter is. Iedere maand wordt er door dit rayon een lezing gehouden en wel op de tweede donderdag van de maand bij de Postelse Hoeve. Als we op de agend<^ van dit jaar kijken dan zien we dat bedrijven als Volvo Bedrijfswagens, Michelin, Slick, Daf Nederland en van bod zijn geweest of nog komen. Maar ook zijn er bijeenkomsten over externe communicatie en over aansprakelijkheid (Audatex). Kortom een zeer divers aanbod, waarvoor ook steeds een wisse lend groepje leden geinteresseerd is. Daarnaast worden er regelma tig excursies georganiseerd en mag de ATC ook zeker als gezel ligheidsclub gezien worden. rechtuitrijden worden gebruik. Aan de buitenkant onderscheidt deze auto zich verder van zijn 'ge wone' broertjes door een iets ge wijzigde grille en de stoere wie len. Het grote voordeel van de Corolla is zijn enorme inzetbaarheid. Je kunt ermee naar de surfplas, boodschappen doen, kinderen naar school brengen, op vakantie gaan, een zakelijk bezoek mee af leggen en natuurlijk ten volle ge nieten van de vierwielaandrijving. Ten eerste zijn de voordelen hier van merkbaar op natte en gladde wegdekken, waar de auto duide lijk meer grip heeft. Daarnaast is het natuurlijk een ideale auto voor in de bergen en op wintersport. Wie de laatste zomer in Oostenrijk of Zwitserland is geweest, zal deze Corolla R.V. regelmatig hebben gezien. Daarmee kan namelijk het diffe- rentieelslot worden ingeschakeld. Via een tussenbak worden de aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen verdeeld. De Toyota Corolla R.V. heeft namelijk per manente vierwielaandrijving. Als nu de voorwielen op een glad op pervlak staan en de achterwielen wel grip hebben, dan zorgt de normale differentieelwerking er voor dat de auto niet weg kan rij den. Door nu de aandrijfkrachten gelijk over voor- en achterwielen te verdelen, kan de auto op zijn achterwielen toch wegrijden. Uiteraard mag dit slot alleen bij Onder de motorkap van deze auto vinden we de bekende 4 cylinder 1.6 Eter 16- kleppen motor die we ook in andere Corolla-modellen zien. Echter dit exemplaar is voor zien van een brandstofinspuiting, waardoor een hoger vermogen van 105 pk wordt geproduceerd. Uiteraard wordt ook deze auto standaard uitgerust met een gei gelde driewegkatalystor. Mede door zijn gewicht van 1140 kg komt de R.V. tot heel behoorlijke prestaties zoals het bekende sprintje in 12 seconden en een top van 175 km/u. Toyota heeft onder deze auto een starre achteras gemonteerd die door twee schroefveren wordt af geveerd. Toch is de R.V. behoor lijk comfortabel. Het enige wat je merkt, is het klapperen van die achteras bij het rijden door kuilen en gaten. Maar we mogen de auto dan ook niet als een terreingan- ger zien. Natuurlijk komt hij met zijn vierwielaandrijving veel ver der dan tweewielaangedreven Merk en type: Toyota Corolla 1.6 XLi 4WD R.V. Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: Boring x slag: 81 Vermogen: 105 pl Koppel: 142 Nm Afmetingen: Ier., breedte 1,67 meter Gewicht: 1140 kg Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in 12 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,5 liter/ 100 km bij 120 km/u 8,2 liter/100 km Prijs: f.41.995,= De Vereniging van Automobiel- technici - ATC zal de gemiddelde automobilist weinig zeggen. Toch is de vereniging al 43 jaar oud. Het oorspronkelijk ledental van 20 is inmiddels uitgegroeid tot 4800 leden verdeeld over 21 afdelin gen, waarvan twee zelfs in Belgi De leden van de ATC zijn mensen die in hun dagelijks leven met de autotechniek te maken hebben. Ook bedrijven kunnen in hun ge heel lid worden van de ATC. Een voorbeeld van zo'n bedrijf is de Tilburgse Opel-dealer Lepelaers, die kort geleden als 40-jarig ATC- lid werd gehuldigd. Tilburg valt onder het rayon Mid- den-Brabant, waarvan dhr. v. Suzulight

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23