w
'^r\
B
Marijke
Lepelaers Opel, 40 jaar A.T.C.-lid
fff
ZUID-OOST
A
U
T
O
E
S
T
Uw SAAB-dealer
10 miljoen Suzuki's en 10 jaar
Suzuki-dealerschap
Toyota Corolla 1.6 XL! 4WD
Recreation
Bé
^**4
lugustus 1989 - pagina;
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 24 augustus 1989 - pagina 3
)reid in dit blad.
van mei
?ze
Inspuiting
Uitschieter
Achterlichten
Tussenbak
sre-
Technische gegevens:
OCCASIONS
2.0 IEX
1986
1986
v.a. 1986
v.a. 1985
1983
1987
1985
1986
1988
1986
1985
1986
20
1985
aum
srboc
v.a. 1986
1983
1984
1984
1985
EN
1986
1985
1985
1982
1988
1989
>n 013-321405
i - Balanceren
- Remmen - Banden
v APK-station
or Udenhout
Vraag de
specialist om
vlotte service
Koppeling o.k.
Prijs o.k.
de oude Tercel
Naast de
de auto
t in het
nummer-
hadden we vast
elkaar
enorme
EWAGENS
v
dat
tnaam
perplusbeurt
3-4 cil.
t 259,-
u^VN-keurin9
EDPI1F
[EULEN
EL 04241-2247
De koppeling is kapot!
URG B.V.
burg en omstreken
Tel. 013-430005
ivond
komst kijken, en ze het vieren van
dit jubileum in alle bescheiden
heid overbodig vinden, is dit toch
een felicitatie waard. Ga zo door
en doe er voorlopig nog maar
weer tien jaar bij.
1587 cc
x 77 mm
u pk bij 5600 tr/min
m bij 4800 tr/ min
sngte 4,25 meter,
op 10 jaar Suzuki. Gijsbers heeft
zodoende vrijwel volledig de
liep groei van het merk in ons land
meegemaakt en ook daadwerke
lijk meegewerkt aan het succes
wat Suzuki nu kent. Alhoewel ze
bij Gijsbers vooral naar de toe-
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg - -
Telefoon 013-321405
auto's, maar toch moet hij gezien
worden als een alleskunner op de
normale weg. Toyota heeft dan
ook niet de illusie dat ze veel van
deze wagens in ons land zal ver
kopen. De Alpen-landen zullen
ons altijd voor gaan waar het
4WD's betreft. Toch is het een bij
zonder aardig auto die ook onder
Nederlandse omstandigheden
volledig tot zijn recht kan komen.
rayon Midden-Bra-
j dit moment 213 leden
rdigde dhr. J. Hen-
drikx van de ATC een klok aan
/ij maken uw
beter!
dode hoeken.
Dat waar vier wielen meedraaien,
ook vier wielen mee eten blijkt uit
de brandstofverbruik cijfers.
Gemiddeld noteerden we 1 liter
Eurosuper op 9,3 kilometer, geen
uitschieter dus. Toch zal de auto in
de praktijk makkelijk op 1 op 10
zitten, daar wij in onze testweek
natuurlijk wat met de R.V. ge
speeld hebben.
Vierwielaandrijving draagt dui
delijk bij tot de veiligheid van een
auto en die moet vaak dik betaald
worden. De Corolla-reeks begint
bij een prijs van f.21.295,= voor de
1.3 Economie 3-deurs. Onze test-
auto is de duurste uit de serie voor
In ver
gelijking met de tweewielaange-
dreven Wagon betekent dit een
Met de Tercel begaf Toyota zich eigenlijk voor het eerst
op het vlak van de voorwielaandrijving. Zoals gebrui
kelijk werd deze eerste Tercel een paar jaar na zijn in
troductie vervangen door een moderner, hoekiger
exemplaar. Van deze auto verscheen tevens een leuke
vierwielaangedreven versie, met de neus van de Ter
cel, maar met een achterzijde die volledig afwijkend
was. De gewone Tercel modellen worden niet meer in
ons land geleverd. Ter opvolging van de 4WD kennen
we sinds begin 1988 een Corolla-versie die hier luistert
naar de naam Recreation Vehicle.
den betrokken moeten zijn bij de
auto- branche. De ATC is zeker
geen hobby-club. Dit betekent dat
ATC-leden naast in garagebedrij
ven ook werkzaam kunnen zijn bij
transportbedrijven, fleetowners
etc.
Namens het r-i
Geel aan bant, wat op d
telt, overhandi
Klok
In Tilburg is Lepelaers het eerste
bedrijf dat jubileert als 40-jarig
ATC-lid. De ATC werd vlak na de
oorlog opgericht om het gebrek
aan informatie op technisch ge
bied op te heffen.
Op 2 november 1948 werd door
Eduard Lepelaers het aanvraag
formulier ingevuld, wat resulteer
de in het veertigjarige lidmaat
schap.,
Huidige ATC-leden betalen f.90,
per jaar en ontvangen dan auto
matisch het blad Auto Motor
Techniek, waarin de mededelin
gen van de ATC zijn opgenomen.
De ATC stelt als enige eis dat le-
1985
1985
1984
1977
1978
1983 1
1984
1980
1982
De Corolla R.V. is net als het over
grote deel van de Japanners een
uitermate gemakkelijk te berijden
auto. Zowel de besturing als de
bediening van de versnellingsbak een bedrag van f.41.995,=
gaat licht. Het uitzicht rondom is gelijking met de tweewie
zeer behoorlijk, zonder al te veel
meerprijs van zo'n veertiendui-
zend gulden voor de vierwielaan
drijving, de grappige carrosserie,
de injectie en wat uitvoeringsex-
tra's. Een van de weinige concur
renten die we ook op onze Neder-
i landse markt kennen is de Honda
Civic Shuttle 1,6i 4WD, een auto
waarmee de Toyota prijstechnisch
redelijk mee in de pas loopt.
De Toyota Corolla 1.6 XLi Recrea
tion Vehicle is een opvallende
verschijning, die duidelijk nog wat
1 kenmerken van de oude Tercel
heeft. Het moge duidelijk zijn dat
deze auto met zijn vierwielaandrij
ving in de Alpen-landen het meest
op zijn plaats is, wat niet weg
neemt dat hij ook in ons land bij
zonder tot zijn recht komt vanwege
de prima gebruiksmogelijkheden.
dhr. E. Lepelaers. Deze klok sym
boliseert het feit dat Lepelaers
veertig jaar bij de tijd is gebleven.
Verder op de foto dhr. M. van
Beek, ledenadministrateur van de
ATC, Dhr. Goedhart, directeur Le
pelaers Opel en dhr. A. Appel
doorn die 40 jaar lang chefwerk-
plaats en technisch bedrijfsleider
was bij Lepelaers.
Foto: Geert van Loon
Als we naar deze Corolla kijken
dan zien we op enkele details na
tot en met de achterportieren de
zelfde auto als de Corolla Wagon.
Daar achter worden de verschil
len duidelijk groter. Het verhoog
de tak loopt tot achteraan door,
waar het door een flinke spoiler
wordt gesierd. De achterste zijrui
ten zijn duidelijk minder hoog dan
de exemplaren in de deuren, zo
dat de doorlopende lijn op grap
pige wijze wordt onderbroken.
is de R.V. een flinke stationcar met
veel mogelijkheden voor het ber
gen van bagage en inzittenden.
Natuurlijk is de achterbank
neerklapbaar. Een aardig detail
is het kleine kastje in het dak, wat
aan twee kanten te openen is.
Gezeten achter het stuur, is er wei
nig anders dan bij de overige Co
rolla- modellen. Het fraai vormge
geven dashboard heeft naast de
snelheidsmeter een toerenteller,
brandstofmeter en temperatuur
meter. De meeste bedienings
knopjes zijn direct rond de stuur-
kolom geplaatst. Het enige waar
aan je kunt zien dat je met een
vierwielaandrijver te maken hebt,
is een knopje op de middenconso
le.
Op 5 juli van dit jaar werd bij Su
zuki in Japan een enorm produc-
tie-record bereikt. Op die dag
namelijk de tienmiljoenste auto
van dit merk van de band. Het
ging hier om een exemplaar van
de Swift, zondermeer het meest
succesvolle modellen uit de Suzu-
ki-geschiedenis.
Suzuki heeft een snelle groei mee
gemaakt. In 1970 werd het eerste
miljoen behaald, terwijl in 1983 de
5 miljoen werd gepasseerd. De
eerste Suzuki, een exemplaar van
het type Suzulight werd in 1955
gemaakt. In 1961 volgde de eerste
versie van de Carry bestelwagen,
terwijl in 1970 de productie van
4x4 terreinauto's een aanvang
nam.
Suzuki produceert op dit moment
in 16 landen, waarbij vaak een
vorm van samenwerking met na
tionale automobielindustrie n
wordt gerealiseerd. In Japan
staan de twee belangrijkste Suzu-
ki-fabrieken in Kosai en Iwata
waar jaarlijks samen zo'n 850.000
auto's van de band rollen.
Maar veel dichter bij huis is er
ook een Suzuki-jubileum te mel
den. Suzuki- dealer Gijsbers was
één van de eerste vertegenwoor
digers van dit merk in ons land.
Daarom kunnen ze op de Bosche-
weg sinds 16 augustus terugkijken
Zeg pa, "kan dit ook nog
mee, en dit? En dit ook? En
als we dan toch zo'n grote
auto hebben, dan haal ik
snel de opblaasboot ook nog,
en dan kan Bart zijn fiets ook
nog wel mee, er is nog zoveel
ruimte over!"
En eindelijk tuften we dan
weg, propvol geladen met al
lemaal blije vakantie- ge
zichten. Pa en ma enigszins
geïrriteerd, dat was altijd net
voor we op vakantie gingen;
vakantiestress denk ik.
Als we toen deze Toyota Co
rolla hadden gehad, dan wa
ren we nu nog niet wegge
weest, denk ik, zoveel had
hier nog extra bij gegaan.
Daarbij had pa zijn hart kun
nen ophalen aan de 16 Valve
en dan ook nog eens vierwiel
aangedreven. Alhoewel deze
laatste twee termen mijn va
der denk ik niet zoveel zeg
gen. Als het maar rijdt en
blijft rijden, is zijn uitgangs
punt.
Onderweg hadd^.,
ook niet zo dicht op
gezeten, gezien de e
binnenruimte. Iedereen had
dan zijn eigen stekje gehad.
In het begin zaten we altijd
braaf naast elkaar en naar
gelang de uren verstreken,
werden we toch wel ongedul
dig. In het begin was een ap
pel of peer nog een afleiding,
maar heel veel kilometers
verder begon je je toch wel te
vervelen? ...of "krijg ik een
ijsje?" doet me beseffen hoe
veel geduld ouders met jen
gelende kinderen moeten
hebben.
Deze Toyota zal een vakantie
zeker tot genot maken en je
rijdt nog eens blits ook, want
hij is erg fraai om te zien. En
voor de rest van het jaar is
het een aangename zaken
auto met pit erin...en laad in,
laad in je handel!
Wat bijzonder grappig is,
zijn de achterlichten die ver
ticaal langs de achterramen
geplaatst zijn. Zelf vind ik de
achterkant het mooist omdat
hij zo robuust is en stoer, ter
wijl de voorkant iets fijner is,
maar het loopt mooi in elkaar
over.
Het rijden behoeft enige ge
wenning omdat je toch heel
wat onder je vingers hebt.
Het is immers niet zomaar
een luxe bestelauto en
begrijp je wel als je de
voluit ziet staan...
Een echte liefhebber krijgt bij
het zien van deze fraaie al-
les-in-één-auto, fantasieën en
vochtige ogen van wat je er
allemaal mee kunt doen.
Tegen de tijd dat ik met win
tersport ga, zal ik toch eens
een balletje bij Toyota op
gooien...want daar is ie ook
al ideaal voor.
De meest typische aanblik biedt
eigenlijk de achterkant. Hier her
kennen we duidelijk een aantal
kenmerken van de oude 7
met vierwielaandrijving.
ruiten zitten heel hoog in
de achterlichten. Precies
midden onderaan zit het i
bord wat wordt gevat in een
kunststof omlijsting. Rechts in die
omlijsting zit het achteruitrijlicht
en de ontgrendeling van de vijfde
deur. Dit paneel geeft hierdoor
een typische verstoring van de
symmetrie van de rest van de ach
terzijde. Je kunt aan de achterkant
duidelijk zien dat de ontwerpers
met gebruikmaking van de voor
steven van de Corolla een grappi
ge auto hebben mogen maken.
Tevens bewijst deze Corolla dat
een origineel ontwerp heel duide
lijk kan samengaan met veel ge
bruiksmogelijkheden. Van binnen
Kempen voorzitter is. Iedere
maand wordt er door dit rayon
een lezing gehouden en wel op de
tweede donderdag van de maand
bij de Postelse Hoeve. Als we op
de agend<^ van dit jaar kijken dan
zien we dat bedrijven als Volvo
Bedrijfswagens, Michelin, Slick,
Daf Nederland en van
bod zijn geweest of nog komen.
Maar ook zijn er bijeenkomsten
over externe communicatie en
over aansprakelijkheid (Audatex).
Kortom een zeer divers aanbod,
waarvoor ook steeds een wisse
lend groepje leden geinteresseerd
is. Daarnaast worden er regelma
tig excursies georganiseerd en
mag de ATC ook zeker als gezel
ligheidsclub gezien worden.
rechtuitrijden worden gebruik.
Aan de buitenkant onderscheidt
deze auto zich verder van zijn 'ge
wone' broertjes door een iets ge
wijzigde grille en de stoere wie
len.
Het grote voordeel van de Corolla
is zijn enorme inzetbaarheid. Je
kunt ermee naar de surfplas,
boodschappen doen, kinderen
naar school brengen, op vakantie
gaan, een zakelijk bezoek mee af
leggen en natuurlijk ten volle ge
nieten van de vierwielaandrijving.
Ten eerste zijn de voordelen hier
van merkbaar op natte en gladde
wegdekken, waar de auto duide
lijk meer grip heeft. Daarnaast is
het natuurlijk een ideale auto voor
in de bergen en op wintersport.
Wie de laatste zomer in Oostenrijk
of Zwitserland is geweest, zal deze
Corolla R.V. regelmatig hebben
gezien.
Daarmee kan namelijk het diffe-
rentieelslot worden ingeschakeld.
Via een tussenbak worden de
aandrijfkrachten tussen voor- en
achterwielen verdeeld. De Toyota
Corolla R.V. heeft namelijk per
manente vierwielaandrijving. Als
nu de voorwielen op een glad op
pervlak staan en de achterwielen
wel grip hebben, dan zorgt de
normale differentieelwerking er
voor dat de auto niet weg kan rij
den. Door nu de aandrijfkrachten
gelijk over voor- en achterwielen
te verdelen, kan de auto op zijn
achterwielen toch wegrijden.
Uiteraard mag dit slot alleen bij
Onder de motorkap van deze auto
vinden we de bekende 4 cylinder
1.6 Eter 16- kleppen motor die we
ook in andere Corolla-modellen
zien. Echter dit exemplaar is voor
zien van een brandstofinspuiting,
waardoor een hoger vermogen
van 105 pk wordt geproduceerd.
Uiteraard wordt ook deze auto
standaard uitgerust met een gei
gelde driewegkatalystor. Mede
door zijn gewicht van 1140 kg
komt de R.V. tot heel behoorlijke
prestaties zoals het bekende
sprintje in 12 seconden en een top
van 175 km/u.
Toyota heeft onder deze auto een
starre achteras gemonteerd die
door twee schroefveren wordt af
geveerd. Toch is de R.V. behoor
lijk comfortabel. Het enige wat je
merkt, is het klapperen van die
achteras bij het rijden door kuilen
en gaten. Maar we mogen de auto
dan ook niet als een terreingan-
ger zien. Natuurlijk komt hij met
zijn vierwielaandrijving veel ver
der dan tweewielaangedreven
Merk en type: Toyota Corolla 1.6
XLi 4WD R.V.
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud:
Boring x slag: 81
Vermogen: 105 pl
Koppel: 142 Nm
Afmetingen: Ier.,
breedte 1,67 meter
Gewicht: 1140 kg
Prestaties: topsnelheid 175 km/u
acceleratie 0-100 in 12 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,5 liter/
100 km
bij 120 km/u 8,2 liter/100 km
Prijs: f.41.995,=
De Vereniging van Automobiel-
technici - ATC zal de gemiddelde
automobilist weinig zeggen. Toch
is de vereniging al 43 jaar oud.
Het oorspronkelijk ledental van 20
is inmiddels uitgegroeid tot 4800
leden verdeeld over 21 afdelin
gen, waarvan twee zelfs in Belgi
De leden van de ATC zijn mensen
die in hun dagelijks leven met de
autotechniek te maken hebben.
Ook bedrijven kunnen in hun ge
heel lid worden van de ATC. Een
voorbeeld van zo'n bedrijf is de
Tilburgse Opel-dealer Lepelaers,
die kort geleden als 40-jarig ATC-
lid werd gehuldigd.
Tilburg valt onder het rayon Mid-
den-Brabant, waarvan dhr. v.
Suzulight