Afscheid van 18 jaar
geschiedenis
ALFA 33
S L
318is
BE
meer kleppen
uit Beieren
Oplage: 91.000 ex.
Open rijden
o.a.
Deze week
in de
Automaat
Duurtest:
Seat Ibiza
1.5 XL Injection
Pag.9
Rij-impressie:
Opel Kadett GSi
Cabriolet
Pag.7
Autotest:
Toyota Corolla
1.6XLi4WD
Pag.3
Help
S:HV 9830
ustus 1989 - pagina 20
Donderdag 24 augustus 1989
Tony Vos
MIW
Jaargang 1
Nummer 32
Lijnmotor
Na de 350 SL met zijn 200 pk ster-
r milieu
om er-
lensen
soep
snoegen ne-
ter eurosuper
kwam het merk in
450 SL met een ver-
lel-
met
itste-
impor-
116-
zo-
wordt ko rt na
i de IAA ook in
rar.
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
fewe
st berm-
VERDIEN
1.000,-
Zie pag. 10.
Alfa Romeo Nederland heeft zo
juist een nieuwe tijdelijke uitgave
van de Alfa 33 op de markt ge
bracht die luistert naar de naam:
Alfa 33 Red. Uiteraard is deze
auto in de bekende kleur Alfa
rood gespoten. Dit geeft de auto
een bijzonder sportieve uitstra
ling, iets wat door andere details
nog wordt versterkt. De auto heeft
aërodynamische dorpelschilden,
een achterspoiler en voorspoiler.
Voor het contrast zijn de bumpers
en de onderkanten van de flanken
in zilvergrijs uitgevoerd.
De zwart/rood geblokte stof waar
mee de sportstoelen zijn bekleed
komt ook terug op de portieren.
Om geheel in stijl te blijven is de
vloerbedekking in donkerrood
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie er
grepen, rubberstrips op de flan
ken en het volledig beklede veilig-
heidsstuur met royale claxon.
Maar de Mercedes SL was na
tuurlijk voornamelijk bedoeld om
van te genieten. De auto was in
geopende toestand werkelijk een
schoonheid, maar ook in gesloten
toestand of 's winters met de stan
daard bijgeleverde hard-top be
hield de auto zijn onnavolgbare
uitstraling.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
De BMW 318is is een sportieve
auto die alleen in een tweedeurs
variant zal worden geleverd. Wat
basis betreft viel BMW helemaal
terug op de bestaande 318 motor.
De aangepaste krachtbron levert
nu een vermogen van 136 pk en is
uiteraard gekoppeld aan een vijf-
versnellingsbak. De vierkleppen-
kop heeft een verhoging van de
compressieverhouding mogelijk
gemaakt, waardoor de motor een
Eens kijken of de kersverse nieu
we SL over 18 jaar het zelfde suc-
cemummer te noemen is.
Iedereen kent natuurlijk de
reclame-leus van het benzine-
merk met de grote gele
schelp. Shell Helpt, valt er op
allerhande publiciteitsuitin
gen van dit bedrijf te lezen. En
inderdaad op heel wat gebie
den zijn de oliemaatschappij
en het publiek behulpzaam.
Shell geeft al enige jaren han
dige boekjes uit waarin infor
matie over allerhande onder
werpen te vinden zijn.
Een toelichting op het gebruik
van loodvrije benzine is na
tuurlijk een informatie die de
oliemaatschappijen verplicht
zijn te geven, ten eerste j
tuurlijk om een schoner
te promoten, maar ook o
voor te zorgen dat mt
hun motor niet in de t
draaien.
Zodoende gaf Shell een boek
je uit met een lijst van welke
auto's op loodvrije benzine
mogen rijden, eventueel met
een toelichting erbij. Voor een
aantal auto's is het aan te ra
den om na iedere drie keer
loodvrij tanken, wat liters
loodhoudend er doorheen te
spoelen. Bij andere exempla
ren moet het ontstekingstijd-
stip worden aangepast, van
wege het lagere octaangehal-
Natuurlijk ging ik in het be
treffende boekje meteen op
zoek naar mijn eigen auto, en
ja hoor, na het aanpassen van
het ontstekingstijdstip kon ik
ongestraft op Eurosuper rij
den. Toch hield ik het nog
even op de ouderwetse lood
houdende benzine, omdat ik
stiekum het gevoel heb, dat
oudere motoren zich daar
veel happier mee voelen.
Maar Shell zat niet stil en in
troduceerde de Super Plus en
tegelijkertijd natuurlijk een
nieuw boekje, waarin nu van
alle gangbare auto's staat
vermeld welke benzine het
meest geschikt is. Ik trok nu
de conclusie dat ik met mijn
auto rustig Super Plus loodvrij
met een octaangehalte van 98
kon gaan tanken, ik hoefde
dan immers mijn ontstekings
tijdstip niet meer aan te pas
sen. Tot mijn grote verbazing
mag mijn auto nu ineens hele
maal niet meer op loodvrij rij
den. De klantenservice meld
de dat dit de laatste gegevens
waren van de officiële impor
teur. De betreffende importeur
verklaarde dat de auto geen
loodvrije benzine mag heb
ben en dat Shell de vermt
ding in het eerste boekje i
aanpassing van het ont
kingstijdstip niet bij de j
teur vandaan had.
Je vraagt je dan af of Shell
werkelijk helpt, of je alleen
maar van het kastje naar de
muur stuurt...
bouclé uitgevoerd. Tot de stan
daarduitvoering behoren onder
meer een met leer bekleed stuur,
een wis/wasinstallatie op de ach
terruit, afsluitbare tankdop, getint
glas, twee van binnenuit te ver
stellen buitenspiegels, elektrische
voorportierruiten, toerenteller, di
gitaal klokje en een in twee delen
neerklapbare achterbank.
Onder de motorkap zit de beken
de 1351 cc metende viercylinder
boxermotor met een vermogen
van 86 pk. Deze krachtbron geeft
de 33 Red een top van 172 km/u.
en een acceleratie van 0 tot 100 in
10,3 seconden.
De in beperkte oplage te leveren
Alfa 33 Red heeft een sympathiek
prijskaartje van f.26.750,
hoge mate van elasticiteit paart
met een gunstig verbruik. Uiter
aard wordt de BMW 318is voor
zien van een geregelde drieweg-
katalysator.
techniek bekend, ter- De Digitale Motor Elektronica
werd speciaal op deze motor aan
gepast.
Prestaties
De prestaties liggen zoals je mag
verwachten op een hoog niveau.
De 318is heeft 9,9 seconden nodig
om vanuit stilstand de 100 km/u. te
bereiken, terwijl de snelheidsme
ter het pas bij 202 km/u. opgeeft.
Volgens opgaaf zou deze nieuwe
telg uit de 3-serie gei
men met slechts 8 lite
per 100 km.
Bij een dergelijk sportieve auto
past ook een sportieve uitrusting.
Zo tonen de foto's nieuwe wiel
doppen en is het interieur voor
zien van speciale bekleding op
stoelen en bank en heeft de be
stuurder een M-Technik-stuur in
de hand. De auto wordt kort na
zijn introductie op de IAA ook in
ons land leverbaar.
Meerkleppen-techniek is niet iets
nieuws voor BMW. Onlangs intro
duceerde het merk de M5, die vier
kleppen per cylinder telt. Maar de
motorfietsenafdeling is al veel lan
ger met deze techniek bekend, tei
wijl er in de autosport ook al lan
ger gebruik van wordt gemaakt.
Echter tot een serieproductie bij
personenauto's was het bij BMW
nog niet gekomen. Naast de spec
taculaire BMW 8-serie introdu
ceert het merk over enkele weken
op de IAA in Frankfurt ook een
kleppenversie van de 318i, die
doende het achtervoegsel «s»
krijgt.
De BMW 318is is een
Vormgeving
De SL blonk uit op het gebied van
vormgeving en uitstraling. Maar
ook op het technische vlak werden
in de SL zaken geïntroduceerd,
die pas later in de limousines wer
den toegepast. Zo verscheen de
3,5 liter V8-motor voor het eerst in
deze SL. De SL was ook de eerste
Mercedes waarbij de tot nog toe
nog steeds toegepaste vuilweren-
de achterlichten werden gebruikt.
Andere novitieten van de in 1971
geïntroduceerde SL waren de om
de hoek doorgetrokken knipper
lichten, uitermate veilige portier-
ke V8-motor,
1973 met de 4
mogen van 225 pk. De «kleine»
280 SL met 6 cylinder lijnmotor
verscheen in 1974 en ook hij
bracht het publiek in verrukking
met het aanzienlijke vermogen
van 185 pk. Deze auto werd in
1985 door de 300 SL opgevolgd. In
totaal Hepen er van de beide 6-cy-
linders 38.000 eenheden van de
band.
De 380 SL (van 1980 tot 1985) met
een vermogen van 204 pk, de ver
volgens op de markt gebrachte
420 SL en de vanaf 1980 gebouw
de 500 SL, evenals de in de ex
portlanden uitgebrachte 560 SL
maakten de R 107-serie compleet.
Het is geen geheim dat de Merce
des-Benz SL met name in de V.S.
het grootste aantal fans heeft ge
kregen. Van de R 107 serie werd
81% uitgevoerd, waarvan 66%
naar Amerika.
Hoe mooi het weer. Hoe leuk
om open te rijden. Zo ook af
gelopen zondag, met een
compleet ontklede jeep het
land van Maas en Waal in.
De regelmatige bestuurder
had helaas alleen het voeten
compartiment van de bijrijder
tot prullenbak gepromoveerd.
Dus voordat ik mijn 2 meter
een beetje comfortabel kon
installeren, was ik verplicht
de auto van los puin te ont
doen. Zo ook nog even het
matje uitkloppen. Wat schets
mijn verbazing, dat bij hon
derd kilometer per uur dat
matje in een grote boogvlucht
de auto verliet en zich t<
den nestelde tussen het
gras bij km-paal 45.3.
Na 100 meter lachen toch
maar de auto aan de kant ge
zet om dit accessoire terug te
halen. Maar waarom zou je
dit hele eind teruglopen met
deze temperatuur, als je er
tenslotte met een jeep door de
berm veel sneller bent.
Ukent ze wel, zo'n twee-
baansweg met aan beide
kanten een berm voor nog
eens een tweebaansweg, die
er waarschijnlijk in verband
met allerhande begrotingste
korten toch niet komt. Maar ze
hebben erin ieder geval de
mogelijkheid gecreerd om
hier riant te keren.
Langzaam rijdend en staan
de op de passagiersstoel
spiedde ik de berm af voor
het verloren gewaaide matje
dat zich ergens tussen het zo
ongeveer 1 meter hoge berm
gras had genesteld.
Na de naar ons gevoel afge
legde afstand tussen verlies
en stoppunt, maar weer heel
voorzichtig omgedraaid en
de weg weer opgereden te
zijn ligt, daar dus het matje
half op de weg, half in het
gras. Langzaam rijdend en
hangend uit de jeep veeg ik
het matje aan boord en leg
het terug op de plaats waar
zo'n matje dus hoort te liggen.
Waar we niet zo goed op ge
let hadden, was dat vanaf de
overkant een rijkspolitie-auto
in burger (u kent ze wel, die
bruine Sierra's) onze escapa
des vanaf het begin had
staan bewonderen. Dat werd
dus stoppen.
Heren u hebt zojuist vier over
tredingen begaan. Na lang
bladeren in zijn boekje waren
het er nog maar drie en toen
zij het belachelijke van de
zaak inzagen, bleven er twee
verbalen over waarvan ze er
uiteindelijk maar één schre
ven en dat was volgens hen
«het verkeer in gevaar bren
gen».
Helaas hebben we tijdens de
hele manoeuvre geen auto
gezien, behalve dan die brui
ne Sierra. Of we tachtig gul
den wilden overmaken in hun
pensioenfonds en weg waren
de heren weer op weg naar
het volgende matje, waarvan
je er voor tachtig gulden vier
nieuwe kunt kopen.
Volgende keer weer...
Autobladen berichten voornamelijk over auto's die zojuist verschenen
zijn. Toch zijn er af en toe legendarische wagens die van het toneel ver
dwijnen. Zo liep op 4 augustus van dit jaar het laatste exemplaar van
de Mercedes SL-serie van de band, een auto die ruim 18 jaar tot de ex
clusieve top van dit Duitse merk heeft behoord. Door het onsterfelijke
I karakter van deze auto zullen we hem gelukkig nog lange tijd op onze
wegen zien rijden. En uiteraard zullen vele verzamelaars van klassieke
auto's zich over deze SL ontfermen.
Het laatste exemplaqr was een signaalrode 500 SL die per traditie een
plaats krijgt in het Mercedes-museum in Stuttgart-Unterturkheim. In to
taal werden er van april 1971 tot en met augustus 1989 van deze R 107-
serie 237.287 exemplaren in de fabriek van Sindelfingen gebouwd.