Afscheid van 18 jaar geschiedenis ALFA 33 S L 318is BE meer kleppen uit Beieren Oplage: 91.000 ex. Open rijden o.a. Deze week in de Automaat Duurtest: Seat Ibiza 1.5 XL Injection Pag.9 Rij-impressie: Opel Kadett GSi Cabriolet Pag.7 Autotest: Toyota Corolla 1.6XLi4WD Pag.3 Help S:HV 9830 ustus 1989 - pagina 20 Donderdag 24 augustus 1989 Tony Vos MIW Jaargang 1 Nummer 32 Lijnmotor Na de 350 SL met zijn 200 pk ster- r milieu om er- lensen soep snoegen ne- ter eurosuper kwam het merk in 450 SL met een ver- lel- met itste- impor- 116- zo- wordt ko rt na i de IAA ook in rar. redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur fewe st berm- VERDIEN 1.000,- Zie pag. 10. Alfa Romeo Nederland heeft zo juist een nieuwe tijdelijke uitgave van de Alfa 33 op de markt ge bracht die luistert naar de naam: Alfa 33 Red. Uiteraard is deze auto in de bekende kleur Alfa rood gespoten. Dit geeft de auto een bijzonder sportieve uitstra ling, iets wat door andere details nog wordt versterkt. De auto heeft aërodynamische dorpelschilden, een achterspoiler en voorspoiler. Voor het contrast zijn de bumpers en de onderkanten van de flanken in zilvergrijs uitgevoerd. De zwart/rood geblokte stof waar mee de sportstoelen zijn bekleed komt ook terug op de portieren. Om geheel in stijl te blijven is de vloerbedekking in donkerrood Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie er grepen, rubberstrips op de flan ken en het volledig beklede veilig- heidsstuur met royale claxon. Maar de Mercedes SL was na tuurlijk voornamelijk bedoeld om van te genieten. De auto was in geopende toestand werkelijk een schoonheid, maar ook in gesloten toestand of 's winters met de stan daard bijgeleverde hard-top be hield de auto zijn onnavolgbare uitstraling. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek De BMW 318is is een sportieve auto die alleen in een tweedeurs variant zal worden geleverd. Wat basis betreft viel BMW helemaal terug op de bestaande 318 motor. De aangepaste krachtbron levert nu een vermogen van 136 pk en is uiteraard gekoppeld aan een vijf- versnellingsbak. De vierkleppen- kop heeft een verhoging van de compressieverhouding mogelijk gemaakt, waardoor de motor een Eens kijken of de kersverse nieu we SL over 18 jaar het zelfde suc- cemummer te noemen is. Iedereen kent natuurlijk de reclame-leus van het benzine- merk met de grote gele schelp. Shell Helpt, valt er op allerhande publiciteitsuitin gen van dit bedrijf te lezen. En inderdaad op heel wat gebie den zijn de oliemaatschappij en het publiek behulpzaam. Shell geeft al enige jaren han dige boekjes uit waarin infor matie over allerhande onder werpen te vinden zijn. Een toelichting op het gebruik van loodvrije benzine is na tuurlijk een informatie die de oliemaatschappijen verplicht zijn te geven, ten eerste j tuurlijk om een schoner te promoten, maar ook o voor te zorgen dat mt hun motor niet in de t draaien. Zodoende gaf Shell een boek je uit met een lijst van welke auto's op loodvrije benzine mogen rijden, eventueel met een toelichting erbij. Voor een aantal auto's is het aan te ra den om na iedere drie keer loodvrij tanken, wat liters loodhoudend er doorheen te spoelen. Bij andere exempla ren moet het ontstekingstijd- stip worden aangepast, van wege het lagere octaangehal- Natuurlijk ging ik in het be treffende boekje meteen op zoek naar mijn eigen auto, en ja hoor, na het aanpassen van het ontstekingstijdstip kon ik ongestraft op Eurosuper rij den. Toch hield ik het nog even op de ouderwetse lood houdende benzine, omdat ik stiekum het gevoel heb, dat oudere motoren zich daar veel happier mee voelen. Maar Shell zat niet stil en in troduceerde de Super Plus en tegelijkertijd natuurlijk een nieuw boekje, waarin nu van alle gangbare auto's staat vermeld welke benzine het meest geschikt is. Ik trok nu de conclusie dat ik met mijn auto rustig Super Plus loodvrij met een octaangehalte van 98 kon gaan tanken, ik hoefde dan immers mijn ontstekings tijdstip niet meer aan te pas sen. Tot mijn grote verbazing mag mijn auto nu ineens hele maal niet meer op loodvrij rij den. De klantenservice meld de dat dit de laatste gegevens waren van de officiële impor teur. De betreffende importeur verklaarde dat de auto geen loodvrije benzine mag heb ben en dat Shell de vermt ding in het eerste boekje i aanpassing van het ont kingstijdstip niet bij de j teur vandaan had. Je vraagt je dan af of Shell werkelijk helpt, of je alleen maar van het kastje naar de muur stuurt... bouclé uitgevoerd. Tot de stan daarduitvoering behoren onder meer een met leer bekleed stuur, een wis/wasinstallatie op de ach terruit, afsluitbare tankdop, getint glas, twee van binnenuit te ver stellen buitenspiegels, elektrische voorportierruiten, toerenteller, di gitaal klokje en een in twee delen neerklapbare achterbank. Onder de motorkap zit de beken de 1351 cc metende viercylinder boxermotor met een vermogen van 86 pk. Deze krachtbron geeft de 33 Red een top van 172 km/u. en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 seconden. De in beperkte oplage te leveren Alfa 33 Red heeft een sympathiek prijskaartje van f.26.750, hoge mate van elasticiteit paart met een gunstig verbruik. Uiter aard wordt de BMW 318is voor zien van een geregelde drieweg- katalysator. techniek bekend, ter- De Digitale Motor Elektronica werd speciaal op deze motor aan gepast. Prestaties De prestaties liggen zoals je mag verwachten op een hoog niveau. De 318is heeft 9,9 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u. te bereiken, terwijl de snelheidsme ter het pas bij 202 km/u. opgeeft. Volgens opgaaf zou deze nieuwe telg uit de 3-serie gei men met slechts 8 lite per 100 km. Bij een dergelijk sportieve auto past ook een sportieve uitrusting. Zo tonen de foto's nieuwe wiel doppen en is het interieur voor zien van speciale bekleding op stoelen en bank en heeft de be stuurder een M-Technik-stuur in de hand. De auto wordt kort na zijn introductie op de IAA ook in ons land leverbaar. Meerkleppen-techniek is niet iets nieuws voor BMW. Onlangs intro duceerde het merk de M5, die vier kleppen per cylinder telt. Maar de motorfietsenafdeling is al veel lan ger met deze techniek bekend, tei wijl er in de autosport ook al lan ger gebruik van wordt gemaakt. Echter tot een serieproductie bij personenauto's was het bij BMW nog niet gekomen. Naast de spec taculaire BMW 8-serie introdu ceert het merk over enkele weken op de IAA in Frankfurt ook een kleppenversie van de 318i, die doende het achtervoegsel «s» krijgt. De BMW 318is is een Vormgeving De SL blonk uit op het gebied van vormgeving en uitstraling. Maar ook op het technische vlak werden in de SL zaken geïntroduceerd, die pas later in de limousines wer den toegepast. Zo verscheen de 3,5 liter V8-motor voor het eerst in deze SL. De SL was ook de eerste Mercedes waarbij de tot nog toe nog steeds toegepaste vuilweren- de achterlichten werden gebruikt. Andere novitieten van de in 1971 geïntroduceerde SL waren de om de hoek doorgetrokken knipper lichten, uitermate veilige portier- ke V8-motor, 1973 met de 4 mogen van 225 pk. De «kleine» 280 SL met 6 cylinder lijnmotor verscheen in 1974 en ook hij bracht het publiek in verrukking met het aanzienlijke vermogen van 185 pk. Deze auto werd in 1985 door de 300 SL opgevolgd. In totaal Hepen er van de beide 6-cy- linders 38.000 eenheden van de band. De 380 SL (van 1980 tot 1985) met een vermogen van 204 pk, de ver volgens op de markt gebrachte 420 SL en de vanaf 1980 gebouw de 500 SL, evenals de in de ex portlanden uitgebrachte 560 SL maakten de R 107-serie compleet. Het is geen geheim dat de Merce des-Benz SL met name in de V.S. het grootste aantal fans heeft ge kregen. Van de R 107 serie werd 81% uitgevoerd, waarvan 66% naar Amerika. Hoe mooi het weer. Hoe leuk om open te rijden. Zo ook af gelopen zondag, met een compleet ontklede jeep het land van Maas en Waal in. De regelmatige bestuurder had helaas alleen het voeten compartiment van de bijrijder tot prullenbak gepromoveerd. Dus voordat ik mijn 2 meter een beetje comfortabel kon installeren, was ik verplicht de auto van los puin te ont doen. Zo ook nog even het matje uitkloppen. Wat schets mijn verbazing, dat bij hon derd kilometer per uur dat matje in een grote boogvlucht de auto verliet en zich t< den nestelde tussen het gras bij km-paal 45.3. Na 100 meter lachen toch maar de auto aan de kant ge zet om dit accessoire terug te halen. Maar waarom zou je dit hele eind teruglopen met deze temperatuur, als je er tenslotte met een jeep door de berm veel sneller bent. Ukent ze wel, zo'n twee- baansweg met aan beide kanten een berm voor nog eens een tweebaansweg, die er waarschijnlijk in verband met allerhande begrotingste korten toch niet komt. Maar ze hebben erin ieder geval de mogelijkheid gecreerd om hier riant te keren. Langzaam rijdend en staan de op de passagiersstoel spiedde ik de berm af voor het verloren gewaaide matje dat zich ergens tussen het zo ongeveer 1 meter hoge berm gras had genesteld. Na de naar ons gevoel afge legde afstand tussen verlies en stoppunt, maar weer heel voorzichtig omgedraaid en de weg weer opgereden te zijn ligt, daar dus het matje half op de weg, half in het gras. Langzaam rijdend en hangend uit de jeep veeg ik het matje aan boord en leg het terug op de plaats waar zo'n matje dus hoort te liggen. Waar we niet zo goed op ge let hadden, was dat vanaf de overkant een rijkspolitie-auto in burger (u kent ze wel, die bruine Sierra's) onze escapa des vanaf het begin had staan bewonderen. Dat werd dus stoppen. Heren u hebt zojuist vier over tredingen begaan. Na lang bladeren in zijn boekje waren het er nog maar drie en toen zij het belachelijke van de zaak inzagen, bleven er twee verbalen over waarvan ze er uiteindelijk maar één schre ven en dat was volgens hen «het verkeer in gevaar bren gen». Helaas hebben we tijdens de hele manoeuvre geen auto gezien, behalve dan die brui ne Sierra. Of we tachtig gul den wilden overmaken in hun pensioenfonds en weg waren de heren weer op weg naar het volgende matje, waarvan je er voor tachtig gulden vier nieuwe kunt kopen. Volgende keer weer... Autobladen berichten voornamelijk over auto's die zojuist verschenen zijn. Toch zijn er af en toe legendarische wagens die van het toneel ver dwijnen. Zo liep op 4 augustus van dit jaar het laatste exemplaar van de Mercedes SL-serie van de band, een auto die ruim 18 jaar tot de ex clusieve top van dit Duitse merk heeft behoord. Door het onsterfelijke I karakter van deze auto zullen we hem gelukkig nog lange tijd op onze wegen zien rijden. En uiteraard zullen vele verzamelaars van klassieke auto's zich over deze SL ontfermen. Het laatste exemplaqr was een signaalrode 500 SL die per traditie een plaats krijgt in het Mercedes-museum in Stuttgart-Unterturkheim. In to taal werden er van april 1971 tot en met augustus 1989 van deze R 107- serie 237.287 exemplaren in de fabriek van Sindelfingen gebouwd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21