Nissan Prairie
voor
Sail '90*
RS
BMW
318 i
Marijke
Autobedrijf "de Witsie
zoekt 4 snelle beslissers
Kr b
INTERNATIONALE
AUTOSPEEDWAYWEDSTRIJDEN
ns
su
3/434655
s
T
T
O
T
E
1
■EN
lAR
OW
I
I
TO
IG
(EN!
A U
aufeMiglas
IJZEN
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 augustus 1989 - pagina 3
itus 1989-pagina 2
tel. 013/422133
Markant
PEL. 355575
Digitaal
Restaurant
Vierwielaandrijving
Technische gegevens:
Daihatsu Applause
Uno.
perament.
OILERS
ELGEN
moet de:
de 1 op 1
VICE
Ui
- X
REPAREREN
VERNIEUWEN
l AUTORUITEN Xj
rdt uw voor-
i een nieuwe
De meest
ïst verkochte
se in Europa,
i tot f 3.000,-
jr uw
i de ANWB/
it aangeeft,
aanbod geldt
Uno’s, be-
rièra. De Fiat
f f 17.800,-.
Ook bij alle
i een zeer
ruil mogelijk.
van BMW af te lezen is. Ik denk
dan met name aan de rolhoes
over de bagageruimte en de
netjes beklede klepjes waarachter
het boordgereedschap, de krik en
een verbandtrommel schuil gaan.
Vorige week kondigden wij al de
nieuwe Daihatsu Applause aan.
Vanaf 12 september is deze nieu
weling bij "de Witsie" te zien.
Uiteraard kunnen de medewer
kers iedere geïnteresseerde al uit
gebreid informeren en een af
spraak maken voor een proefrit.
winnen. Francois Mols, die zeer
sterk rijdt en de gebroeders van
Spaandonk, zullen in ieder geval
sneller moeten gaan om de Jong
van zijn zoveelste overwinning af
te houden.
Zo vinden we nu in de 318 een hy
permoderne krachtbron, waarin
we nog enkele kenmerken van de
oude 1.8 motor terugvinden, maar
Fors rijden gaat bij BMW direkt
gepaard met een stevig brand
stofverbruik. Na een week wees
de balans een gemiddelde aan
van exact 1 op 9. Echter bij con
stante snelheden op de snelweg,
sze auto makkelijk boven
10 uit kunnen komen.
danken aan de forse banden
waarvan onze testauto was voor
zien. Overigens zijn de lichtmeta
len velgen een optie, evenals de
centrale vergrendeling in combi
natie met een alarm (wel vanaf de
320i Touring standaard).
En dan de prijzen. Exclusiviteiten
kosten geld en toch vind ik dat de
BMW 318i Touring met f.48.900,=
exact goed geprijsd is. Een snelle
rekensom leert dat de Touring
f.7.700,= meer kost dan zijn twee-
deurs broertje en f.6.250,= meer
dan de vierdeurs. Een relatief ge
ring verschil die de juiste prijs nog
eens bevestigd. Maar de Touring
is een hele serie, met verder al
leen 6 cylindermodellen. De 320i
kost f.60.150,= terwijl de duurste
telg, de 325iX met vierwielaandrij
ving voor f.86.850,= vermeld staat.
De vraag blijft natuurlijk wie de
en Donders zal gaan.
De klasse privecars is in korte tijd
uitgegroeid tot de grootste klasse.
In het begin van het seizoen wer
den 17 startlicenties afgegeven.
Twan van Amelsfoort, Patrick
Echelpoel en Joze Rombouts voe
ren het klassement nog aan, maar
dat kan zeer snel veranderen.
Tot slot zijn er dan nog de ban
gers, de meeste onvoorspelbare
klasse, waarbij geluk een enorme
rol speelt.
De makkelijke en lichte bediening
is al geroemd, maar daar hoort
zeker ook de goede wegligging
bij. Tijdens een test met de 316i vo
rig jaar, concludeerde ik dat deze
auto makkelijk uitbrak. Bij de 318i
Touring is daar niets van terug te
vinden, voor een deel natuurlijk te
Soms is het moeilijk een bepaalde voorkeur of voorlief
de uit te leggen. Dit komt omdat een deel van je familie,
vrienden en kennissen deze smaak niet met je delen en
probeer ze dan maar eens van het tegendeel te overtui
gen. Een enkeling moest ik afgelopen week ook de
charme van de BMW 3-serie Touring uitleggen, terwijl
het gros er wel over eens was, dat deze elegante auto
een topper is. We reden met de onlangs geintroduceer-
de BMW 318 i Touring.
8.500,- 7.750.-
3.950, -12.950.-
0.500,- 9.750,-
5.250,-14.250.-
3.850,-12.950.-
2.950, -12.000.-
4.950, -13.950,-
4.950,-13.950,-
De toch al zeer complete Daihatsu
Cuore 850 TS wordt door "de Wit
sie" in een speciale versie aange
boden, onder de naam Cuore
Carré. Van het oorspronkelijk be
schikbare aantal van 10 stuks zijn
er nog vier exemplaren. De Car-
ré's zijn voorzien van metallic-lak,
striping en matten, extra's die de
klant niet hoeft te betalen voor to
taal maar liefst f.750,
De Witsie biedt dit model namelijk
aan voor f.14.995,= rijklaar.
Voor berijders van Suzuki Alto,
Nissan Micra, Subaru Mini Jumbo,
Seat Marbella en uiteraard Dai
hatsu Cuore kan "de Witsie" een
interessant inruilaanbod doen.
De autospeedwaywedstrijden
starten op het circuit De Konings
hoeven om 13.00 uur.
In de klasse ministox krijgt Neder
lands en Europees kampioen Jan
Jozen het zeer moeilijk tegen de
flitsende Willem Verspaget uit
België. Jozen is in topvorm, maar
hij is zeker niet de enige, die de
Belg probeert te verslaan.
Jan de Jong wist in de klasse
stockcars al enkele wedstrijden te
Je vraagt je wel eens af wat BMW
heeft, wat andere merken niet
hebben. De populariteit van dit
Zuidduitse merk is ongekend.
Toch lijkt het grote publiek wat te
zijn uitgekeken op de 3-serie, een
ontwikkeling die begin 1991 zal
leiden tot de levering van een
nieuw model. Toch vergeten velen
dat de kleinste BMW telg door de
jaren heen met de moderne tech
niek is meegegroei.
klanten zijn voor de BMW Tou
ring. Het aantal zal in ieder geval
gering blijven, wat voor sommi
gen juist de aanleiding kan zijn
om tot koop over te gaan. In ieder
geval mag BMW Nederland de
318i Touring gerust bij mij voor de
deur laten staan.
De BMW 318i Touring is een auto
met een uitstraling en allure die
haast geen ander model uit deze
prijsklasse meedraagt. De fijne
viercylinder motor is precies vol
doende voor deze vijfdeurs. Uit
details blijkt iedere keer weer de
zorg die BMW aan zijn auto's be
steed.
Op het circuit De Koningshoeven
in Tilburg komen aanstaande zon
dag 20 augustus autospeedway-
coureurs aan de start in de klas
sen ministox, stockrods, privecars,
stockcars, hotrods, superstox en
bangers.
Dat snelheid niet altijd met
leeftijd heeft te maken, heb ik
vorige week ervaren. Op de
Oude Bredaseweg reed ik
gewoon lekker rustig van
mijn werk naar huis en in
mijn spiegel zag ik een klein
wit autootje succesievelijk al
le achter mij liggende auto 's
inhalen. Ik dacht of hij heeft
haast, of het is een jonge trot
se autobezitter die wil kijken
wat erin zit.
Niets was minder waar! Het
was een oud mannetje met de
nodige rimpels die heel beze
ten achter het stuur zat, bijna
met zijn neus op de voorruit
en zijn blik op oneindig en
maar planken...
Dat was wel zo komisch om te
zien dat ik bijna zelf de berm
in reed. Een heuse snelle opa
die zich ook niet bewust was
van de snelheidslimiet. Schit
terend!
De BMW Touring die ik reed
is ook niet aan een bepaalde
leeftijd gebonden. Zelf vind ik
hem mooier en meer klasse
uitstralen dan de gewone 3-
serie van BMW. Er wordt echt
naar gekeken, vooral door
BMW-rijders, maar hij is dan
ook erg sjiek en er rijden er
niet veel van.
Van binnen is hij niet echt rui
mer dan de andere 3-serie
modellen. Een voordeel is wel
dat voor de achterpassagiers
het verlengde achterstuk het
gevoel van ruimte accen
tueert. Uiteraard heb je met
een een grote laadbak als je
de bank neerklapt. Je zit er
prettig in, de stoel is behalve
van voor naar achter ook in
de hoogte verstelbaar.
Het dashboard is echt gericht
op de bestuurder, een beetje
cockpit-achtig wat erg spor
tief aandoet. Verder zit er al
les op wat je nodig hebt tij
dens het rijden en er is geen
overbodige luxe. Het interieur
is mooi afgewerkt, onze muis
grijze auto had dito bekle
ding. Ook de kofferruimte is
netjes bekleed. Met een grap
pig rolgordijn zorg je dat je
bagage mooi is weggewerkt.
Een lust voor het oog is deze
Touring en mijn hart heeft de
ze charmeur alvast gewon
nen. De 318i die ik reed is ge
woon af, ook al is hij met een
zwaardere motor te krijgen,
deze voldoet meer dan ge
noeg. Ik zag hem zelf al hele
maal voor... Superb!
Rij-impressie: een auto waar
mee je fijn kunt toeren, maar
ook lekker sportief kunt rij
den. Hij ligt goed op de weg,
lekker zwaar en vast, een ste
vige wind brengt hem niet
van izjn apropos. Hij schakelt
en stuurt heel direkt en ook
het zicht vanuit alle hoeken is
zeer onverzichtelijk. Wel even
opletten met parkeren met
zijn extra derrière.
Résumé: Je moet hem echt
zien als een 'gewone'perso
nenauto, want om hem te ge
bruiken als ‘bestei daar is hij
gewoon te sjiek voor en ook
de kleine achterklep is dan
onpraktisch. Deze kan name
lijk niet over de hele breedte
gebruikt worden. Desalniette
min een echte hartedief deze
BMW Touring.
En...opaatje, mocht u dit le-
ze(n)...probeert u uwrace-
kwaliteiten dan ook eens uit
op deze...
Merk en type: BMW 318i Touring
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 81 x 84 mm
Vermogen: 113 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 162 Nm bij 4250 tr/min
Prestaties: topsnelheid 188 km/u
acceleratie 0-100 in 11,7 sec.
Afmetingen: lengte 4,32 meter,
breedte 1,65 meter
Gewicht: 1182 kg
Verbruik: bij 90 km/u 6,9 liter/100
km
bij 120 km/u 8,7 liter/100 km
Prijs: f.48.900,=
het wat zangerige typische BMW
4-cylinder geluid. Uiteraard is
standaard een vijfversnellingsbak
aanwezig. De korte pook schakelt
licht en direct de kort op elkaar
liggende versnellingen in. De ach
teruit is zoals gebruikelijk be
schermd met een sterke veer, die
bij het inschakelen overwonnen
moet worden.
Peter van den Broek is de te klop
pen man bij de stockrods. Maar
met grote spanning wordt uitgeke
ken naar het optreden van Leon
Bekkers, die naast de Wereldtitel
greep toen zijn auto niet aan de
voorschriften bleek te voldoen.
Maar liefst 12 wagens aan start
bij de superstox, waar de grote
strijd voornamelijk tussen Damen
De combinatie motor/versnel
lingsbak zorgt voor een behoorlijk
prestatieniveau met een top van
188 km/u en een acceleratie van 0
die verder helemaal opnieuw is tot
opgebouwd. De 1796 cc metende De
machine levert met katalysator en
injectie een vermager 11 n
Uiteraard zorgt de bij BMW
bruikelijke digitale mot
nica voor de juiste hoex
brandstof op het juist-
318 is daarom onder alle omstan
digheden een levendige automo
biel. Het is echter wel duidelijk
dat zijn maximale koppel net bo
ven de 4000 toeren ligt, want op
dat moment is de soeplesse het
grootst. Onderin pakt de kracht
bron zonder horten of stoten op,
maar moet dan even op gang ko
men. Het geluidsniveau is bijzon
der laag. In de verte hoor je nog
Toch is de Touring heel goed
bruikbaar, bijvoorbeeld voor de
restaurant- eigenaar, die repre
sentatief voor de dag wil komen,
maar ook even bij de groothandel
wat spullen moet kunnen halen.
Of wat te denken van de dames
die na het halen van hun bood
schappen met hun vriendinnen
gaan tenissen of golfen. Maar in
dat laatste geval mogen we zeker
niet vergeten dat manlief de Tou
ring in het weekend graag mee
zal nemen naar zijn hobby's, of
gewoon een lekker eindje gaat rij
den. Want ja, rijden daar zijn
BMW's bij uitstek voor gemaakt.
Nissan is de hoofdsponsor van
Sail '90 een uniek nautisch evene
ment dat eens in de vijf jaar geor
ganiseerd wordt door de Stichting
Sail Amsterdam. Op woensdag 9
augustus jl, precies een jaar voor
de aanvang van Sail '90 is de eer
ste Nissan voor dit evenement in
gebruik genomen. De geheel in de
Sail- kleuren gespoten Prairie
werd door Dhr. C. r Haar, vice-
president van Niss Motor Ne
derland BV overhar ligd aan Mw.
M. Key, directeur vua de organi
serende stichting. De Prairie
wordt ingezet tijdens alle, inmid
dels in volle gang zijnde werk
zaamheden die er bij de organi
satie van het wereldberoemde
evenement in en rond de Amster
damse IJ-haven komen kijken.
Tijdens Sail '90 van 9 tot en met 14
augustus 1990 verzorgt Nissan te
vens exclusief het vervoer van de
speciale genodigden.
Voor de start van BMW's 3-serie
moeten we al weer jerug naar
1975 toen deze populaire auto in
zijn eerste vorm verscheen. Het
huidige model kwam in november
1982 op de markt, in 1985 gevolgt
door de cabriolet en in het voor
jaar van 1988 als Touring.
>restatieniveau met e
3 km/u en een acct*.
100 in 12 seconden,
j bestuurder en bijrijder zitten
op welliswaar harde, maar goed
sn van 113 pk. verstelbare stoelen. Het dash-
BMW ge- board is nog steeds volgens BMW
storelectro- traditie rond de bestuurder gebo
jveelheid gen voor een optimaal zicht en
riste moment. De makkelijke bediening. Vier klok
ken geven informatie omtrent de
brandstofvoorraad, snelheid, toe
rental en de motortemperatuur.
Bovendien bestaat de onderste
helft van de toerenteller uit een
verbruiksmeter die bij constante
snelheden netjes stilstaat en bij
optrekken en overschakelen fors
heen en weer zwaait.
De besturing is voldoende licht,
zodat een bekrachtiging niet
noodzakelijk is. Alle bedieningen
zijn op een logische plaats aange
bracht, zodat de auto zonder het
aandachtig bestuderen van het
instruktieboekje makkelijk te berij
den is.
Het meest markante deel van deze
auto zit aan de achterkant. Een
vijfde deur opent de toegang tot
de bagageruimte die door het
neerklappen van de achterbank
kan worden vergroot. Toch moe
ten we deze auto niet als een pure
stationcar zien. Natuurlijk zijn de
gebruiksmogelijkheden duidelijk
groter dan bij de conventionele 3-
serie. Toch verraadt bijvoorbeeld
de vrij kleine achterklep dat het
bij deze auto in de eerste plaats
om de gigantisch fraaie styling
gaat en daarna pas om het prak
tisch nut. Maar ook hier weer een
berg details, waarin de perfectie
Hart van Brabantlaan 96
.Telefoon 013-433000
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-