Nissan Prairie voor Sail '90* RS BMW 318 i Marijke Autobedrijf "de Witsie zoekt 4 snelle beslissers Kr b INTERNATIONALE AUTOSPEEDWAYWEDSTRIJDEN ns su 3/434655 s T T O T E 1 ■EN lAR OW I I TO IG (EN! A U aufeMiglas IJZEN DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 augustus 1989 - pagina 3 itus 1989-pagina 2 tel. 013/422133 Markant PEL. 355575 Digitaal Restaurant Vierwielaandrijving Technische gegevens: Daihatsu Applause Uno. perament. OILERS ELGEN moet de: de 1 op 1 VICE Ui - X REPAREREN VERNIEUWEN l AUTORUITEN Xj rdt uw voor- i een nieuwe De meest ïst verkochte se in Europa, i tot f 3.000,- jr uw i de ANWB/ it aangeeft, aanbod geldt Uno’s, be- rièra. De Fiat f f 17.800,-. Ook bij alle i een zeer ruil mogelijk. van BMW af te lezen is. Ik denk dan met name aan de rolhoes over de bagageruimte en de netjes beklede klepjes waarachter het boordgereedschap, de krik en een verbandtrommel schuil gaan. Vorige week kondigden wij al de nieuwe Daihatsu Applause aan. Vanaf 12 september is deze nieu weling bij "de Witsie" te zien. Uiteraard kunnen de medewer kers iedere geïnteresseerde al uit gebreid informeren en een af spraak maken voor een proefrit. winnen. Francois Mols, die zeer sterk rijdt en de gebroeders van Spaandonk, zullen in ieder geval sneller moeten gaan om de Jong van zijn zoveelste overwinning af te houden. Zo vinden we nu in de 318 een hy permoderne krachtbron, waarin we nog enkele kenmerken van de oude 1.8 motor terugvinden, maar Fors rijden gaat bij BMW direkt gepaard met een stevig brand stofverbruik. Na een week wees de balans een gemiddelde aan van exact 1 op 9. Echter bij con stante snelheden op de snelweg, sze auto makkelijk boven 10 uit kunnen komen. danken aan de forse banden waarvan onze testauto was voor zien. Overigens zijn de lichtmeta len velgen een optie, evenals de centrale vergrendeling in combi natie met een alarm (wel vanaf de 320i Touring standaard). En dan de prijzen. Exclusiviteiten kosten geld en toch vind ik dat de BMW 318i Touring met f.48.900,= exact goed geprijsd is. Een snelle rekensom leert dat de Touring f.7.700,= meer kost dan zijn twee- deurs broertje en f.6.250,= meer dan de vierdeurs. Een relatief ge ring verschil die de juiste prijs nog eens bevestigd. Maar de Touring is een hele serie, met verder al leen 6 cylindermodellen. De 320i kost f.60.150,= terwijl de duurste telg, de 325iX met vierwielaandrij ving voor f.86.850,= vermeld staat. De vraag blijft natuurlijk wie de en Donders zal gaan. De klasse privecars is in korte tijd uitgegroeid tot de grootste klasse. In het begin van het seizoen wer den 17 startlicenties afgegeven. Twan van Amelsfoort, Patrick Echelpoel en Joze Rombouts voe ren het klassement nog aan, maar dat kan zeer snel veranderen. Tot slot zijn er dan nog de ban gers, de meeste onvoorspelbare klasse, waarbij geluk een enorme rol speelt. De makkelijke en lichte bediening is al geroemd, maar daar hoort zeker ook de goede wegligging bij. Tijdens een test met de 316i vo rig jaar, concludeerde ik dat deze auto makkelijk uitbrak. Bij de 318i Touring is daar niets van terug te vinden, voor een deel natuurlijk te Soms is het moeilijk een bepaalde voorkeur of voorlief de uit te leggen. Dit komt omdat een deel van je familie, vrienden en kennissen deze smaak niet met je delen en probeer ze dan maar eens van het tegendeel te overtui gen. Een enkeling moest ik afgelopen week ook de charme van de BMW 3-serie Touring uitleggen, terwijl het gros er wel over eens was, dat deze elegante auto een topper is. We reden met de onlangs geintroduceer- de BMW 318 i Touring. 8.500,- 7.750.- 3.950, -12.950.- 0.500,- 9.750,- 5.250,-14.250.- 3.850,-12.950.- 2.950, -12.000.- 4.950, -13.950,- 4.950,-13.950,- De toch al zeer complete Daihatsu Cuore 850 TS wordt door "de Wit sie" in een speciale versie aange boden, onder de naam Cuore Carré. Van het oorspronkelijk be schikbare aantal van 10 stuks zijn er nog vier exemplaren. De Car- ré's zijn voorzien van metallic-lak, striping en matten, extra's die de klant niet hoeft te betalen voor to taal maar liefst f.750, De Witsie biedt dit model namelijk aan voor f.14.995,= rijklaar. Voor berijders van Suzuki Alto, Nissan Micra, Subaru Mini Jumbo, Seat Marbella en uiteraard Dai hatsu Cuore kan "de Witsie" een interessant inruilaanbod doen. De autospeedwaywedstrijden starten op het circuit De Konings hoeven om 13.00 uur. In de klasse ministox krijgt Neder lands en Europees kampioen Jan Jozen het zeer moeilijk tegen de flitsende Willem Verspaget uit België. Jozen is in topvorm, maar hij is zeker niet de enige, die de Belg probeert te verslaan. Jan de Jong wist in de klasse stockcars al enkele wedstrijden te Je vraagt je wel eens af wat BMW heeft, wat andere merken niet hebben. De populariteit van dit Zuidduitse merk is ongekend. Toch lijkt het grote publiek wat te zijn uitgekeken op de 3-serie, een ontwikkeling die begin 1991 zal leiden tot de levering van een nieuw model. Toch vergeten velen dat de kleinste BMW telg door de jaren heen met de moderne tech niek is meegegroei. klanten zijn voor de BMW Tou ring. Het aantal zal in ieder geval gering blijven, wat voor sommi gen juist de aanleiding kan zijn om tot koop over te gaan. In ieder geval mag BMW Nederland de 318i Touring gerust bij mij voor de deur laten staan. De BMW 318i Touring is een auto met een uitstraling en allure die haast geen ander model uit deze prijsklasse meedraagt. De fijne viercylinder motor is precies vol doende voor deze vijfdeurs. Uit details blijkt iedere keer weer de zorg die BMW aan zijn auto's be steed. Op het circuit De Koningshoeven in Tilburg komen aanstaande zon dag 20 augustus autospeedway- coureurs aan de start in de klas sen ministox, stockrods, privecars, stockcars, hotrods, superstox en bangers. Dat snelheid niet altijd met leeftijd heeft te maken, heb ik vorige week ervaren. Op de Oude Bredaseweg reed ik gewoon lekker rustig van mijn werk naar huis en in mijn spiegel zag ik een klein wit autootje succesievelijk al le achter mij liggende auto 's inhalen. Ik dacht of hij heeft haast, of het is een jonge trot se autobezitter die wil kijken wat erin zit. Niets was minder waar! Het was een oud mannetje met de nodige rimpels die heel beze ten achter het stuur zat, bijna met zijn neus op de voorruit en zijn blik op oneindig en maar planken... Dat was wel zo komisch om te zien dat ik bijna zelf de berm in reed. Een heuse snelle opa die zich ook niet bewust was van de snelheidslimiet. Schit terend! De BMW Touring die ik reed is ook niet aan een bepaalde leeftijd gebonden. Zelf vind ik hem mooier en meer klasse uitstralen dan de gewone 3- serie van BMW. Er wordt echt naar gekeken, vooral door BMW-rijders, maar hij is dan ook erg sjiek en er rijden er niet veel van. Van binnen is hij niet echt rui mer dan de andere 3-serie modellen. Een voordeel is wel dat voor de achterpassagiers het verlengde achterstuk het gevoel van ruimte accen tueert. Uiteraard heb je met een een grote laadbak als je de bank neerklapt. Je zit er prettig in, de stoel is behalve van voor naar achter ook in de hoogte verstelbaar. Het dashboard is echt gericht op de bestuurder, een beetje cockpit-achtig wat erg spor tief aandoet. Verder zit er al les op wat je nodig hebt tij dens het rijden en er is geen overbodige luxe. Het interieur is mooi afgewerkt, onze muis grijze auto had dito bekle ding. Ook de kofferruimte is netjes bekleed. Met een grap pig rolgordijn zorg je dat je bagage mooi is weggewerkt. Een lust voor het oog is deze Touring en mijn hart heeft de ze charmeur alvast gewon nen. De 318i die ik reed is ge woon af, ook al is hij met een zwaardere motor te krijgen, deze voldoet meer dan ge noeg. Ik zag hem zelf al hele maal voor... Superb! Rij-impressie: een auto waar mee je fijn kunt toeren, maar ook lekker sportief kunt rij den. Hij ligt goed op de weg, lekker zwaar en vast, een ste vige wind brengt hem niet van izjn apropos. Hij schakelt en stuurt heel direkt en ook het zicht vanuit alle hoeken is zeer onverzichtelijk. Wel even opletten met parkeren met zijn extra derrière. Résumé: Je moet hem echt zien als een 'gewone'perso nenauto, want om hem te ge bruiken als ‘bestei daar is hij gewoon te sjiek voor en ook de kleine achterklep is dan onpraktisch. Deze kan name lijk niet over de hele breedte gebruikt worden. Desalniette min een echte hartedief deze BMW Touring. En...opaatje, mocht u dit le- ze(n)...probeert u uwrace- kwaliteiten dan ook eens uit op deze... Merk en type: BMW 318i Touring Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 81 x 84 mm Vermogen: 113 pk bij 5500 tr/min Koppel: 162 Nm bij 4250 tr/min Prestaties: topsnelheid 188 km/u acceleratie 0-100 in 11,7 sec. Afmetingen: lengte 4,32 meter, breedte 1,65 meter Gewicht: 1182 kg Verbruik: bij 90 km/u 6,9 liter/100 km bij 120 km/u 8,7 liter/100 km Prijs: f.48.900,= het wat zangerige typische BMW 4-cylinder geluid. Uiteraard is standaard een vijfversnellingsbak aanwezig. De korte pook schakelt licht en direct de kort op elkaar liggende versnellingen in. De ach teruit is zoals gebruikelijk be schermd met een sterke veer, die bij het inschakelen overwonnen moet worden. Peter van den Broek is de te klop pen man bij de stockrods. Maar met grote spanning wordt uitgeke ken naar het optreden van Leon Bekkers, die naast de Wereldtitel greep toen zijn auto niet aan de voorschriften bleek te voldoen. Maar liefst 12 wagens aan start bij de superstox, waar de grote strijd voornamelijk tussen Damen De combinatie motor/versnel lingsbak zorgt voor een behoorlijk prestatieniveau met een top van 188 km/u en een acceleratie van 0 die verder helemaal opnieuw is tot opgebouwd. De 1796 cc metende De machine levert met katalysator en injectie een vermager 11 n Uiteraard zorgt de bij BMW bruikelijke digitale mot nica voor de juiste hoex brandstof op het juist- 318 is daarom onder alle omstan digheden een levendige automo biel. Het is echter wel duidelijk dat zijn maximale koppel net bo ven de 4000 toeren ligt, want op dat moment is de soeplesse het grootst. Onderin pakt de kracht bron zonder horten of stoten op, maar moet dan even op gang ko men. Het geluidsniveau is bijzon der laag. In de verte hoor je nog Toch is de Touring heel goed bruikbaar, bijvoorbeeld voor de restaurant- eigenaar, die repre sentatief voor de dag wil komen, maar ook even bij de groothandel wat spullen moet kunnen halen. Of wat te denken van de dames die na het halen van hun bood schappen met hun vriendinnen gaan tenissen of golfen. Maar in dat laatste geval mogen we zeker niet vergeten dat manlief de Tou ring in het weekend graag mee zal nemen naar zijn hobby's, of gewoon een lekker eindje gaat rij den. Want ja, rijden daar zijn BMW's bij uitstek voor gemaakt. Nissan is de hoofdsponsor van Sail '90 een uniek nautisch evene ment dat eens in de vijf jaar geor ganiseerd wordt door de Stichting Sail Amsterdam. Op woensdag 9 augustus jl, precies een jaar voor de aanvang van Sail '90 is de eer ste Nissan voor dit evenement in gebruik genomen. De geheel in de Sail- kleuren gespoten Prairie werd door Dhr. C. r Haar, vice- president van Niss Motor Ne derland BV overhar ligd aan Mw. M. Key, directeur vua de organi serende stichting. De Prairie wordt ingezet tijdens alle, inmid dels in volle gang zijnde werk zaamheden die er bij de organi satie van het wereldberoemde evenement in en rond de Amster damse IJ-haven komen kijken. Tijdens Sail '90 van 9 tot en met 14 augustus 1990 verzorgt Nissan te vens exclusief het vervoer van de speciale genodigden. Voor de start van BMW's 3-serie moeten we al weer jerug naar 1975 toen deze populaire auto in zijn eerste vorm verscheen. Het huidige model kwam in november 1982 op de markt, in 1985 gevolgt door de cabriolet en in het voor jaar van 1988 als Touring. >restatieniveau met e 3 km/u en een acct*. 100 in 12 seconden, j bestuurder en bijrijder zitten op welliswaar harde, maar goed sn van 113 pk. verstelbare stoelen. Het dash- BMW ge- board is nog steeds volgens BMW storelectro- traditie rond de bestuurder gebo jveelheid gen voor een optimaal zicht en riste moment. De makkelijke bediening. Vier klok ken geven informatie omtrent de brandstofvoorraad, snelheid, toe rental en de motortemperatuur. Bovendien bestaat de onderste helft van de toerenteller uit een verbruiksmeter die bij constante snelheden netjes stilstaat en bij optrekken en overschakelen fors heen en weer zwaait. De besturing is voldoende licht, zodat een bekrachtiging niet noodzakelijk is. Alle bedieningen zijn op een logische plaats aange bracht, zodat de auto zonder het aandachtig bestuderen van het instruktieboekje makkelijk te berij den is. Het meest markante deel van deze auto zit aan de achterkant. Een vijfde deur opent de toegang tot de bagageruimte die door het neerklappen van de achterbank kan worden vergroot. Toch moe ten we deze auto niet als een pure stationcar zien. Natuurlijk zijn de gebruiksmogelijkheden duidelijk groter dan bij de conventionele 3- serie. Toch verraadt bijvoorbeeld de vrij kleine achterklep dat het bij deze auto in de eerste plaats om de gigantisch fraaie styling gaat en daarna pas om het prak tisch nut. Maar ook hier weer een berg details, waarin de perfectie Hart van Brabantlaan 96 .Telefoon 013-433000 Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 19