FORD P 100 VOLKSWAGEN SKODA pick-up lactt je fantasie maar los wijzigingen voor 1990 met nieuwe F avorit-versies Oplage: 91.000 ex. “i TEN N o.a. Internationale autospeedway- wedstrijden Pag.3 Diverse auto-nieuwtjes Pag.7 Geen wijziging autoprijzen Deze week in de Automaat Europese Commissie overweegt overgangs periode voor auto-industrie I Autotest: BMW 318 i Touring Pag.3 Waardigheid stus 1989-pagina 16 Donderdag 17 augustus 1989 Lees verder op blz. 7 coupé voortaan gelijk. 3 voor het Luchtvaart lunicatie: stationcar Tony Vos Lees verder op blz. 7 e en economie: Turbodiesel ;en Jaargang 1 Nummer 31 Het modellenjaar 1990 start officieel op 1 september, zo dat de meeste merken hun wijzigingen klaar hebben. Volkswagen neemt zijn hele programma onder de loep. eenvoudig tot ingrijpend. We lopen het programma na. De kleine Polo krijgt een nieuwe 1.3 liter motor die voor zien van een Digifant injectiesysteem en geregelde ka- Groesbeek - Als we naar de totale autoverkopen over de hele wereld kijken, dan maakt de pick-up hier een groot deel van uit. Immers in de meeste landen is de combinatie van personen- en goederenvervoer zeer ge wenst. In ons en de ons omringende geasfalteerde lan den echter is het nog steeds een sterk ondergewaar deerd type auto. Toch wordt de keuze in dit segment steeds groter. Ford heeft in zijn programma een nieuwe pick-up opgenomen, luisterend naar de naam P 100 met een maximum laadvermogen van 1088 kg. I I I I maand op basis 3.000 km per jaar. rfect rwerking met net D-Base III (plus) -2-3 Nederlands tordPerfect) Een uitstekend alternatief is de nieuwe 1.8 liter turbodieselmotor met een maximum vermogen van 75 pk. De motor is afgeleid van de De Golf GTD krijgt voortaan een laadlucht-koeling af-fabriek mee voor betere prestaties en een nog lager verbruik. De Golf cabriolet, nog steeds gebaseerd op het vori ge model, is tegen meerprijs uit te rusten met een automatische kap- ar I,-* i Personeelsbeleid omend Binnen- eatie) leid voor het ten (BKB) louden (PDB) /MS-DOS tordPerfect en neren andelen 11 EB EINDHOVEN irkt 17 .040-44 28 32 afetaria. bistro. oefenen of in de K Restaurant ra bedrijf I bedrijf I ■kende diploma's ra ran bij het RL Eindhoven g id 04750-1 54.40. rijf I terwijsirattllingen Digifant Zowel bij de Jetta als Golf gaat nu de milieu-vriendelijke-diesel" in productie. Door een combinatie van een turbo-lader met een oxy- datiekatalysator in het uitlaatsys teem, vindt er een volledigere ver branding plaats en zitten er zelfs 9el bij volle last geen zichtbare roet 4 meer in de uitlaatgassen. Iedereen die de P 100 ziet, zal er meteen de frontpartij van de Siër ra in herkennen. En inderdaad, tot en met de portieren is de carros serie volledig van de Sierra over genomen. Dit geldt ook voor het interieur waar we een bekend dashboard en identieke stoelen tegenkomen. De wijzigingen lopen van Polo tot en met Passat en zijn Bedrijfswagen talysator nu volledig aan de US-normen voldoet. Boven- j^n dien liggen de prijzen van de vergelijkbare 3-deurs en Tijdens de afgelopen Auto-Rai in februari werd de nieuwe Skoda Favorit officieel in West-Europa gepresenteerd. Met de Favorit breekt Skoda definitief met oude principes: zowel de motor als aan drijving gingen van achter naar voor. Echter dat het bij één Favorit zou blijven, was niet de verwach ten en zie hier, het programma breidt zich uit. krachtbron uit de Escort, Orion en Fiesta echter nu voorzien van een compressor. Het maximum koppel van 152 Nm wordt geleverd bij 2200 tr/min. Voor het gebruik van een turbocompressor worden nieuwe spruitstukken, zuigers, kleppen en brandstofinspuitappa- ratuur toegepast. Ook beschikt de turbodieselmotor over een olie- koeler en een krachtigere olie- en waterpomp. Zonder met de benzineversie ge reden te hebben, durf ik te conclu deren dat deze turbodiesel de meest ideale krachtbron is voor dit type auto. De Ford P 100 is er slechts in één uitrustingsniveau, echter naar keuze met twee motoren. Voor de benzine liefhebbers is er de 2 liter viercylinder met een bovenliggen de nokkenas. De krachtbron levert een vermogen van 77 pk bij 4900 tr/min en beschikt over een kop pel van 143 Nm bij 2800 tr/min. Standaard heeft de P 100 een handgeschakelde vijf versnellings bak, die goed op de motorkarak- teristiek is aangepast. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Zo'n vier jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met de autojoumalistiek. Het ging destijds nog maar om één autorubriek per maand, iets wat goed met mijn studie te combineren was. In april een jaar later was ik de ko- ning te rijk, dat ik voor het eerst werd uitgenodigd voor een introductie in het buiten land. Een hele belevenis, voor het eerst vliegen en lekker in Italië rondrijden met een nieuwe auto, wat kun je je nog meer wensen als autofa- naat. De algelopen jaren is die ene autopagina uitge groeid tot een veelvoud daar van, zodat ik er een dagtaak aan heb. De vele introducties die ik heb meegemaakt, zijn al lang niet meer op de vin gers van één of twee handen na te tellen. Wat me echter van begin al aan is opgeval len, is dat een aantal van mijn collega's zich tijdens de verschillende reizen enorm beklaagd. Want ach wat had het vliegtuig een enorme ver traging, wat was het bed in hun vier sterren hotel toch slecht, de bediening in de bar ondermaats en de tempera tuur veel te hoog. Bovendien viel het uitgereikte relatiege- schenkje niet in goede aarde. Ik vroeg me in het begin af oi ik ook zo zou worden. Het is zondermeer zo dat je steeds meer verwend raakt en je be paalde zaken met elkaar kunt vergelijken. De ene organisa tie is nu eenmaal beter dan de andere. Maar om op zo'n kleine details zo enorm te gaan mopperen, dat staat me enorm tegen. Ook met andere voorvallen schaam ik me ai en toe voor mijn vak. Testauto's die wer kelijk als zwijnenstallen wor den teruggebracht. Een colle ga wond zich op over het feit dat een importeur een blad had aangeschreven met de vraag waar in een bepaald artikel de foto van hun auto was gebleven. Voor de im porteur immers de tegenpres tatie voor het ter beschikking stellen. Plaatsgebrek luidde de reden. Dat kan ik me nog voorstellen, maar dat je dan als buitenstaande collega woest bent op de reaktie van zo'n importeur vind ik bene den alle waardigheid... Onder de naam Favorit 'Praktik' verschijnt er een model op grijs kenteken. De ruiten van de achter deuren zijn verdwenen, alsmede de achterbank en hoedenplank. De Praktik biedt een behoorlijke laadruimte met 1 x b x h van 1,38 x 1,08 x 0,95 meter. Aan de buiten kant ziet deze Favorit er afgezien van de ontbrekende ruiten exact hetzelfde uit als zijn vierzits broertjes. Maar met deze bestel Favorit zijn we er nog niet. Binnenkort komt Skoda met een versie met een 1.1 liter motor en een zogenaamde Favorit 1.3 LS, met een completere uitrusting. Vervolgens zal er vol gend jaar een stationcar verschij nen, waarvan de definitieve lijn al vast staat en ook van de hand van Bertone komt. Verder gaan er nog geruchten over een cabriolet die zou worden gebouwd op basis van de Favorit pick-up, een auto die op de thuismarkt al enige tijd rondrijdt. De pick-up wordt als basis gekozen vanwege zijn ver stevigde onderstel. Bovendien gaat Skoda met de Fa vorit de leasemarkt op. MKB lease biedt de auto aan voor een tarief van f.542,= per r van 4 jaar en 20. sluiting, voor nog meer comfort. Overigens blijft voorlopig de aan trekkelijk Golf Manhattan nog in de verkoop. Het Manhattan-pak- ket wordt voor een meerprijs van f.825, aangeboden. De Jetta ondergaat ook een aantal kleine wijzigingen waaronder nieuwe, gedeeltelijk in de koetskleur c 1 van binnenuit verstel buitenspiegel en 6 J x 14 velgen met 185-er brede banden. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Bijzondere Verbruiksbelas ting op personenauto 's blijft in dezelfde vorm bestaan. Dit be tekent dat er geen wijziging komt in de fiscale behandeling van nieuwe auto's en dat de prijzen dus onverdnderd blij ven. Dit kan worden afgeleid uit een uitspraak van het Europe se Hof van Justitie in Luxem burg. Een Nederlandse onder nemer had via zijn fiscale ad viseur de Hoge Raad de vraag voorgelegd of deze Neder landse belasting niet in strijd zou zijn met het Europese recht. Daarbij werd aange voerd dat een lid-staat niet ge machtigd is een ander soort omzetbelasting te hebben dan waartoe in EG- verband is be sloten. Hieruit zou moeten vol gen dat de Nederlandse BVB of niet toelaatbaar is of be schouwd moet worden als een BTW en derhalve voor onder nemers aftrekbaar. De Hoge Raad besloot de zaak voor te leggen aan het Europese Hof van Justitie alvorens zelf een uitspraak te doen. Het Europese Hof heeft nu geoordeeld dat van strijdig heid met het Europese recht geen sprake is, zodat derhalve de Nederlandse regering mag doorgaan met het heffen van Bijzondere Verbruiksbelasting. De autoprijzen veranderen niet en ook voor ondernemers blijft de situatie ongewijzigd: zij mo gen wel de BTW aftrekken, maar niet de B VB. Hoewel de Europese Com missie streeft naar volledige vrijhandel na 1992 is het toch niet onmogelijk dat er voor de auto-industrie een over gangsperiode wordt inge steld. Dit heeft de Europese commissaris voor de Indus trie, de heer Bangemann meegedeeld aan de Japanse minister voor Internationale Handel en Industrie Kajiya- ma. In principe moet de gemeen schappelijke markt in 1993 ook voor auto's een feit zijn. Dit betekent o.a. dat bestaan de nationale beperkingen die lidstaten ten opzichte van Ja panse auto's hanteren, dan moeten zijn afgeschaft. Een overgangsperiode na 1 ja nuari 1993 behoort echter tot de mogelijkheden. De Japan se minister heeft verklaard dat hij bereid is hierover na der overleg te voeren. Ook de Europese commissa ris voor Externe Betrekkingen, Andriessen, heeft met Kajiya- ma gesproken. Hij zal degene zijn die verder overleg met de Japanse overheid zal voeren. De geschiedenis van de P 100 startte al in 1982, toen in Engeland i de Ford Cortina markt kwam. Ook deze auto combineerde al het comfort van een personenauto met de efficiency van een bedrijfswa gen. Binnen een jaar veroverde de P 100 maar hef st 51 procent van de totale pick- up verkopen. De weg die met de eerste P 100 werd ingeslagen, wordt door het nieuwe model voortgezet. De basis wordt gevormd door een chassisframe waarop het zelfdra gende front en de laadbak in de assemblagefabriek in Portugal gespoten bumpers, een worden gemonteerd. De laadbak nuit verstelbare rechter die harmonieus geintegreerd is in i c t i a i de styling van de voorzijde is dub belwandig uitgevoerd en voorzien van een achterklep. De lengte is 2,11 meter, de breedte 1,37 meter (tussen de wielkasten 1,09 meter) en de hoogte 0,43 meter. Stan daard wordt de auto voorzien van een PVC-afdekzeil met steunstan- gen. Dit wordt met elastische be- vestigingslussen vastgezet en kan "emakkelijk worden opgerold. totaal mag er voor 1088 kg aan lading in de P 100 vervoerd wor den. Achter is hiertoe een starre as gemonteerd die middels trape- ziumbladveren en dubbelwerken- de telescoopdempers is afge veerd. Voor is een onafhankelijke ophanging toegepast met Mac- Phersonelementen, schroefveren en een stabilisator stang. Bumpers Bij de Golf verdwijnt de C-uitvoe- ring. De basis wordt voortaan door de CL gevormd, die vanaf nu standaard ook nog eens een van binnenuit verstelbare tweede bui tenspiegel heeft. Het tweede mo del is de GL die onder meer wordt voorzien van centrale vergrende ling en getint glas. Vanaf model lenjaar 1990 heeft deze auto nieu we bumpers gespoten in de car- rosseriekleur. Deze laatste ver nieuwing zien we ook terug op de Golf GTI'en GTI16V. De geïnte greerde mistlampen zijn stan daard. Tevens krijgen deze types nieuw ontworpen velgen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 17