FORD P 100
VOLKSWAGEN
SKODA
pick-up
lactt je fantasie maar los
wijzigingen voor 1990
met nieuwe
F avorit-versies
Oplage: 91.000 ex.
“i
TEN
N
o.a.
Internationale
autospeedway-
wedstrijden
Pag.3
Diverse
auto-nieuwtjes
Pag.7
Geen
wijziging
autoprijzen
Deze week
in de
Automaat
Europese
Commissie
overweegt
overgangs
periode voor
auto-industrie
I
Autotest:
BMW 318 i
Touring
Pag.3
Waardigheid
stus 1989-pagina 16
Donderdag 17 augustus 1989
Lees verder op blz. 7
coupé voortaan gelijk.
3 voor het
Luchtvaart
lunicatie:
stationcar
Tony Vos
Lees verder op blz. 7
e en economie:
Turbodiesel
;en
Jaargang 1
Nummer 31
Het modellenjaar 1990 start officieel op 1 september, zo
dat de meeste merken hun wijzigingen klaar hebben.
Volkswagen neemt zijn hele programma onder de loep.
eenvoudig tot ingrijpend. We lopen het programma na.
De kleine Polo krijgt een nieuwe 1.3 liter motor die voor
zien van een Digifant injectiesysteem en geregelde ka-
Groesbeek - Als we naar de totale autoverkopen over
de hele wereld kijken, dan maakt de pick-up hier een
groot deel van uit. Immers in de meeste landen is de
combinatie van personen- en goederenvervoer zeer ge
wenst. In ons en de ons omringende geasfalteerde lan
den echter is het nog steeds een sterk ondergewaar
deerd type auto. Toch wordt de keuze in dit segment
steeds groter. Ford heeft in zijn programma een nieuwe
pick-up opgenomen, luisterend naar de naam P 100 met
een maximum laadvermogen van 1088 kg.
I
I
I
I
maand op basis
3.000 km per jaar.
rfect
rwerking met
net D-Base III (plus)
-2-3
Nederlands
tordPerfect)
Een uitstekend alternatief is de
nieuwe 1.8 liter turbodieselmotor
met een maximum vermogen van
75 pk. De motor is afgeleid van de
De Golf GTD krijgt voortaan een
laadlucht-koeling af-fabriek mee
voor betere prestaties en een nog
lager verbruik. De Golf cabriolet,
nog steeds gebaseerd op het vori
ge model, is tegen meerprijs uit te
rusten met een automatische kap-
ar
I,-*
i Personeelsbeleid
omend Binnen-
eatie)
leid voor het
ten (BKB)
louden (PDB)
/MS-DOS
tordPerfect en
neren
andelen
11 EB EINDHOVEN
irkt 17
.040-44 28 32
afetaria. bistro.
oefenen of in de K
Restaurant ra
bedrijf I
bedrijf I
■kende diploma's ra
ran bij het
RL Eindhoven g
id 04750-1 54.40.
rijf I
terwijsirattllingen
Digifant
Zowel bij de Jetta als Golf gaat nu
de milieu-vriendelijke-diesel" in
productie. Door een combinatie
van een turbo-lader met een oxy-
datiekatalysator in het uitlaatsys
teem, vindt er een volledigere ver
branding plaats en zitten er zelfs 9el
bij volle last geen zichtbare roet 4
meer in de uitlaatgassen.
Iedereen die de P 100 ziet, zal er
meteen de frontpartij van de Siër
ra in herkennen. En inderdaad, tot
en met de portieren is de carros
serie volledig van de Sierra over
genomen. Dit geldt ook voor het
interieur waar we een bekend
dashboard en identieke stoelen
tegenkomen.
De wijzigingen lopen van Polo tot en met Passat en zijn Bedrijfswagen
talysator nu volledig aan de US-normen voldoet. Boven- j^n
dien liggen de prijzen van de vergelijkbare 3-deurs en
Tijdens de afgelopen Auto-Rai in
februari werd de nieuwe Skoda
Favorit officieel in West-Europa
gepresenteerd. Met de Favorit
breekt Skoda definitief met oude
principes: zowel de motor als aan
drijving gingen van achter naar
voor. Echter dat het bij één Favorit
zou blijven, was niet de verwach
ten en zie hier, het programma
breidt zich uit.
krachtbron uit de Escort, Orion en
Fiesta echter nu voorzien van een
compressor. Het maximum koppel
van 152 Nm wordt geleverd bij
2200 tr/min. Voor het gebruik van
een turbocompressor worden
nieuwe spruitstukken, zuigers,
kleppen en brandstofinspuitappa-
ratuur toegepast. Ook beschikt de
turbodieselmotor over een olie-
koeler en een krachtigere olie- en
waterpomp.
Zonder met de benzineversie ge
reden te hebben, durf ik te conclu
deren dat deze turbodiesel de
meest ideale krachtbron is voor
dit type auto.
De Ford P 100 is er slechts in één
uitrustingsniveau, echter naar
keuze met twee motoren. Voor de
benzine liefhebbers is er de 2 liter
viercylinder met een bovenliggen
de nokkenas. De krachtbron levert
een vermogen van 77 pk bij 4900
tr/min en beschikt over een kop
pel van 143 Nm bij 2800 tr/min.
Standaard heeft de P 100 een
handgeschakelde vijf versnellings
bak, die goed op de motorkarak-
teristiek is aangepast.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Zo'n vier jaar geleden kwam
ik voor het eerst in aanraking
met de autojoumalistiek. Het
ging destijds nog maar om
één autorubriek per maand,
iets wat goed met mijn studie
te combineren was. In april
een jaar later was ik de ko-
ning te rijk, dat ik voor het
eerst werd uitgenodigd voor
een introductie in het buiten
land. Een hele belevenis, voor
het eerst vliegen en lekker in
Italië rondrijden met een
nieuwe auto, wat kun je je
nog meer wensen als autofa-
naat. De algelopen jaren is
die ene autopagina uitge
groeid tot een veelvoud daar
van, zodat ik er een dagtaak
aan heb. De vele introducties
die ik heb meegemaakt, zijn
al lang niet meer op de vin
gers van één of twee handen
na te tellen. Wat me echter
van begin al aan is opgeval
len, is dat een aantal van
mijn collega's zich tijdens de
verschillende reizen enorm
beklaagd. Want ach wat had
het vliegtuig een enorme ver
traging, wat was het bed in
hun vier sterren hotel toch
slecht, de bediening in de bar
ondermaats en de tempera
tuur veel te hoog. Bovendien
viel het uitgereikte relatiege-
schenkje niet in goede aarde.
Ik vroeg me in het begin af oi
ik ook zo zou worden. Het is
zondermeer zo dat je steeds
meer verwend raakt en je be
paalde zaken met elkaar kunt
vergelijken. De ene organisa
tie is nu eenmaal beter dan
de andere. Maar om op zo'n
kleine details zo enorm te
gaan mopperen, dat staat me
enorm tegen.
Ook met andere voorvallen
schaam ik me ai en toe voor
mijn vak. Testauto's die wer
kelijk als zwijnenstallen wor
den teruggebracht. Een colle
ga wond zich op over het feit
dat een importeur een blad
had aangeschreven met de
vraag waar in een bepaald
artikel de foto van hun auto
was gebleven. Voor de im
porteur immers de tegenpres
tatie voor het ter beschikking
stellen. Plaatsgebrek luidde
de reden. Dat kan ik me nog
voorstellen, maar dat je dan
als buitenstaande collega
woest bent op de reaktie van
zo'n importeur vind ik bene
den alle waardigheid...
Onder de naam Favorit 'Praktik'
verschijnt er een model op grijs
kenteken. De ruiten van de achter
deuren zijn verdwenen, alsmede
de achterbank en hoedenplank.
De Praktik biedt een behoorlijke
laadruimte met 1 x b x h van 1,38 x
1,08 x 0,95 meter. Aan de buiten
kant ziet deze Favorit er afgezien
van de ontbrekende ruiten exact
hetzelfde uit als zijn vierzits
broertjes.
Maar met deze bestel Favorit zijn
we er nog niet. Binnenkort komt
Skoda met een versie met een 1.1
liter motor en een zogenaamde
Favorit 1.3 LS, met een completere
uitrusting. Vervolgens zal er vol
gend jaar een stationcar verschij
nen, waarvan de definitieve lijn al
vast staat en ook van de hand van
Bertone komt. Verder gaan er nog
geruchten over een cabriolet die
zou worden gebouwd op basis
van de Favorit pick-up, een auto
die op de thuismarkt al enige tijd
rondrijdt. De pick-up wordt als
basis gekozen vanwege zijn ver
stevigde onderstel.
Bovendien gaat Skoda met de Fa
vorit de leasemarkt op. MKB lease
biedt de auto aan voor een tarief
van f.542,= per r
van 4 jaar en 20.
sluiting, voor nog meer comfort.
Overigens blijft voorlopig de aan
trekkelijk Golf Manhattan nog in
de verkoop. Het Manhattan-pak-
ket wordt voor een meerprijs van
f.825, aangeboden.
De Jetta ondergaat ook een aantal
kleine wijzigingen waaronder
nieuwe, gedeeltelijk in de
koetskleur c 1
van binnenuit verstel
buitenspiegel en 6 J x 14 velgen
met 185-er brede banden.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Bijzondere Verbruiksbelas
ting op personenauto 's blijft in
dezelfde vorm bestaan. Dit be
tekent dat er geen wijziging
komt in de fiscale behandeling
van nieuwe auto's en dat de
prijzen dus onverdnderd blij
ven.
Dit kan worden afgeleid uit
een uitspraak van het Europe
se Hof van Justitie in Luxem
burg. Een Nederlandse onder
nemer had via zijn fiscale ad
viseur de Hoge Raad de vraag
voorgelegd of deze Neder
landse belasting niet in strijd
zou zijn met het Europese
recht. Daarbij werd aange
voerd dat een lid-staat niet ge
machtigd is een ander soort
omzetbelasting te hebben dan
waartoe in EG- verband is be
sloten. Hieruit zou moeten vol
gen dat de Nederlandse BVB
of niet toelaatbaar is of be
schouwd moet worden als een
BTW en derhalve voor onder
nemers aftrekbaar. De Hoge
Raad besloot de zaak voor te
leggen aan het Europese Hof
van Justitie alvorens zelf een
uitspraak te doen.
Het Europese Hof heeft nu
geoordeeld dat van strijdig
heid met het Europese recht
geen sprake is, zodat derhalve
de Nederlandse regering mag
doorgaan met het heffen van
Bijzondere Verbruiksbelasting.
De autoprijzen veranderen niet
en ook voor ondernemers blijft
de situatie ongewijzigd: zij mo
gen wel de BTW aftrekken,
maar niet de B VB.
Hoewel de Europese Com
missie streeft naar volledige
vrijhandel na 1992 is het toch
niet onmogelijk dat er voor de
auto-industrie een over
gangsperiode wordt inge
steld. Dit heeft de Europese
commissaris voor de Indus
trie, de heer Bangemann
meegedeeld aan de Japanse
minister voor Internationale
Handel en Industrie Kajiya-
ma.
In principe moet de gemeen
schappelijke markt in 1993
ook voor auto's een feit zijn.
Dit betekent o.a. dat bestaan
de nationale beperkingen die
lidstaten ten opzichte van Ja
panse auto's hanteren, dan
moeten zijn afgeschaft. Een
overgangsperiode na 1 ja
nuari 1993 behoort echter tot
de mogelijkheden. De Japan
se minister heeft verklaard
dat hij bereid is hierover na
der overleg te voeren.
Ook de Europese commissa
ris voor Externe Betrekkingen,
Andriessen, heeft met Kajiya-
ma gesproken. Hij zal degene
zijn die verder overleg met de
Japanse overheid zal voeren.
De geschiedenis van de P 100
startte al in 1982, toen in Engeland
i de Ford Cortina
markt kwam. Ook
deze auto combineerde al het
comfort van een personenauto met
de efficiency van een bedrijfswa
gen. Binnen een jaar veroverde
de P 100 maar hef st 51 procent
van de totale pick- up verkopen.
De weg die met de eerste P 100
werd ingeslagen, wordt door het
nieuwe model voortgezet.
De basis wordt gevormd door een
chassisframe waarop het zelfdra
gende front en de laadbak in de
assemblagefabriek in Portugal
gespoten bumpers, een worden gemonteerd. De laadbak
nuit verstelbare rechter die harmonieus geintegreerd is in
i c t i a i de styling van de voorzijde is dub
belwandig uitgevoerd en voorzien
van een achterklep. De lengte is
2,11 meter, de breedte 1,37 meter
(tussen de wielkasten 1,09 meter)
en de hoogte 0,43 meter. Stan
daard wordt de auto voorzien van
een PVC-afdekzeil met steunstan-
gen. Dit wordt met elastische be-
vestigingslussen vastgezet en kan
"emakkelijk worden opgerold.
totaal mag er voor 1088 kg aan
lading in de P 100 vervoerd wor
den. Achter is hiertoe een starre
as gemonteerd die middels trape-
ziumbladveren en dubbelwerken-
de telescoopdempers is afge
veerd. Voor is een onafhankelijke
ophanging toegepast met Mac-
Phersonelementen, schroefveren
en een stabilisator stang.
Bumpers
Bij de Golf verdwijnt de C-uitvoe-
ring. De basis wordt voortaan
door de CL gevormd, die vanaf nu
standaard ook nog eens een van
binnenuit verstelbare tweede bui
tenspiegel heeft. Het tweede mo
del is de GL die onder meer wordt
voorzien van centrale vergrende
ling en getint glas. Vanaf model
lenjaar 1990 heeft deze auto nieu
we bumpers gespoten in de car-
rosseriekleur. Deze laatste ver
nieuwing zien we ook terug op de
Golf GTI'en GTI16V. De geïnte
greerde mistlampen zijn stan
daard. Tevens krijgen deze types
nieuw ontworpen velgen.