MET MONNEREAU TERUG IN DE TIJD AUDI Volvorijders opgelet! ■m •i LEPELAERS-OPEL j^pelaers ©Inruil wagens MAXIMA 1= X' ZUID-OOST Nieuwe windtunnel fris het nieuwe p Uw SAAB-dealer rgB.V. Wolfsburg produceert 25 miljoen Volkswagens modellen j aar in UW AUTO INRUILEN VOOR ’N PERFEKTE GEBRUIKTE AUTO MET DE LAAGSTE BIJBETALING DE GROOTSTE KEUZE IN ALLE MERKEN! COEHORST Automobielen BOVAG in Stuttgart nummer 1 in Amerikaans onderzoek nar DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 augustus 1989 - pagina 7 ustus 1989 - pagina 6 iEKER i 2.0 LX HER ezieux, hij 'ook sductie in Wolfs- iad, iat Uno. emperament. AUTO VAN DE WEEK I >n 013-321405 rtat. car INRUIL, FINANCIERING IN EEN DAG EN PERFECTE SERVICE Ook voor: A.P.K.-keurlng Reparatie en onderhoud 3 maandén volledige garantie Radiostraat 26-28, TILBURG Telefoon 013-426341 Irs ;h at 1989 .1986 .1985 .1984 .1984 .1984 .1982 .1979 auto’s is, is ken Car, Ringbaan Oost 102a 5013 CD TILBURG - Telefoon 013/434655 antraciet LPG wit S Sedan met.-blauw LPG antraciet ar, 1987, lie, met L.P.G. wordt uw voor- ils u een nieuwe >pt. De meest meest verkochte klasse in Europa. een tot f 3,000,- voor uw dan de ANWB/ rslijst aangeeft, ijke aanbod geldt uwe Uno’s, be- Rivièra. De Fiat anaf f 17.800,-. nu! Ook bij alle s nu een zeer e inruil mogelijk. keurings- bedriff APK BOVAG AUTO Volvo 340 Sedan diesel, rood, 1985 f 9.750,- Tot voor kort was aërodyna misch onderzoek uitsluitend gericht op de carrosserie- vorm. Opel is nu echter ook begonnen met stroomlijning De hoogste jaarproductie werd in 1964 bereikt, toen er 958.000 Ke vers van de banden rolden. combi. s. LPG 'S. LPG SL... Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor Iedere autoliefhebber droomt er vast wel eens van om eens wat jaren terug in de tijd te mogen en een de sfeer te proeven van bijvoorbeeld de jaren dertig en natuur lijk niet in de laatste plaats om de auto's uit die tijd ge woon op straat te zien rondrijden als waren het Ka- dett's. Golfjes en Escorts. Heel voorzichtig heb ik on langs deze sfeer even mogen proeven in Saint Médard de Barbezieux, in de directe omgeving van de stad Cog nac in Frankrijk. Onder een bloedhete zon reden we het ene na het an dere lokale weggetje om uiteindelijk tussen de landerij en een onverhard pad op te draaien. Aan het eind doemde een typisch Frans landhuis op met een fors woongedeelte, maar even zo groot uitgevallen schuren. Het stulpje is eigendom van Michel Monnereau, een autofanaat in hard en nieren. Van de totale productie in Wolfs burg wordt 10,8 miljoen ingeno men door de Kever, waarvan de productie in deze fabriek al in juli 1974 stopte. Natuurlijk staat de Golf met 7 miljoen op de tweede plaats. Daarna komt de VW 1500/ 1600 met 2,4 miljoen, de Polo (2 wat jaren terug in zijn miljoen) en de Jetta (1,7 miljoen). Frankrijk. Heel langza Van de eerste generatie Passat werden er 606.000 gemaakt, van de 411/412 219.000 en de Trans porter 165.000 stuks. Bovendien werden er in Wolfsburg nog een aantal Audi's 50, 80 en 100 ge maakt. Op dinsdag 4 juli jl. liep in de Volkswagenfabriek in Wolfsburg de 25 miljoenste auto van de mon tageband. Precies 44 jaar geleden ging de productie in deze fabriek van start. Uiteraard is dit produc- tie-record op gepaste wijze ge vierd. Toen de betreffende auto, een zilvergrijze Golf van de band af liep, waren daarbij VW-mede- werkers, vertegenwoordigers van de directie en ondernemingsraad, alsmede representanten van de stad Wolfsburg aanwezig. Het eerste miljoen werd in 10 jaar bereikt, terwijl na 18 jaar al de vijf miljoen bereikt werd. De gemid delde jaarproductie over de afge lopen 44 jaar bedraagt zodoende 800.000 voertuigen. rally gewonnen te hebben waarin hij auto's als een Mercedes 300 SL en ander groot geweld achter zich liet. Hij heeft de Simca puur als herinnering. der motor in de kleurencombinatie Monnereau had geen enkel be zwaar om een aantal pronkstuk ken voor de foto's naar buiten te rijden. Na een korte startseremo- nie plofte en tufte de twee Fordjes en de Dodge naar buiten, en ja ge- dan proef je toch heel even de ---1 zeker sfeer van ruim vijftig jaar terug gedacht worden aan zo'n vijftig tot toen een auto nog automobiel heette. Een prachtig gezicht drie van die oude schepsel voor een typisch oud Frans landhuis. Vaak lees je in advertenties van oldtimer-handelaren dat nieuws gierigen niet welkom zijn. Michel Monnereau heeft er met nadruk op gewezen dat hij zoiets nooit Volvo 340 GL Volvo 240 DL Volvo 360 GLSI Volvo 340 GL LI Volvo 340 GL Sedan LPG met.-blauw Volvo 240 Grand-Lux wit Volvo 245 Grand-Lux met.-blauw Volvo 240 GLE met.-blauw Audi heeft vrijwel aan al zijn modellen kleine wijzigingen aangebracht voor het nieuwe modellenjaar 1990 wat inmid dels al is aangebroken. Voor de Audi 80 betekent dit zoals verwacht de komst van de nieuwe 1.9 liter dieselmotor, die de toch wat trage 1.6 voorgoed vervangt. Het gaat om dezelfde krachtigere 68 pk machine met een uiterma te lage emissie van schadelij ke stoffen en een bijzonder aangenaam geluidsniveau. De auto wordt in standaard- Sinds kort heeft de universi- teit van Stuttgart een nieuwe windtunnel in gebruik geno men. Zowel schaalmodellen als modellen op ware grote kunnen in deze ruimte wor den beproefd. Door een trechterachtige constructie in de windtunnel, kunnen wind snelheden van 290 km/u. worden bereikt. Opel zal in de directe toekomst veel van deze voorziening gebruik gaan maken. bleken, net iets te veel autolief hebber voor. Voor wie de Franse, Engelse oi Spaanse taal op papier machtig is, is Michel Monnereau te berei- i op het adres: Monroe Old r, La Chardonne, 16300 St- Mé dard de Barbezieux, Frankrijk. Telefonisch is hij ook te bereiken, waarbij hij duidelijk de voorkeur geeft aan Frans en Spaans: vanuit Nederland: 09- 32.45.78.37.49. Wie echter het liefst inlichtingen in onze eigen taal wil hebben kan bellen of schrijven met Richard Ausems, Chateau "Le Verdoyer" Champs Romain, 24470 St. Par- douxs La Rivière, Frankrijk, tele foon 09-32.53.56.94.64. Hij kan bo vendien bij een bezoek aan Mi chel Monnereau zorgen voor een arrangement met gepaste over- zestigduizend gulden per stuk, ter wijl de prachtige Dodge ongeveer een ton moet opbrengen. Daar voor koop je dan echter wel het neusje van de zalm. Bovendien beschikt Monnereau, die zijn be drijf tot "Monroe Old Car" heeft omgedoopt, over een uitgebreide voorraad nieuwe onderdele banden voor allerhande old mers. Ook een deel van de l den wordt nieuw in Uruguay maakt, terwijl een ander de< Amerika komt. Maar ook mensen met een i< minder dikke portemonnee 1 nen bij hem terecht. Hij leve: melijk ook ongerestaureerdc auto's in de zojuist beschrev stekende staat. Er moet dan middeld op zo'n twintigduize gulden worden gerekend. De meest unieke auto die Mi reau in zijn bezit had, was v mij zonder twijfel een T-Forc het einde van de jaren twint ze auto was in een volledig nele conditie. Zelfs de bekle van het meubilair en de hen waren nog uit het jaar dat d auto van de band was gerol totaal niet versleten. Zelfs de Subliem De eerste auto die we op het erf zagen was een piepkleine donker blauwe jeep die werd bestuurd door een eveneens piepklein meisje, wat later het kleinkind van Michel bleek te zijn. Na een korte begroeting concentreerden we ons op al het fraais wat er achter de witte grote witte deuren schuil ging. De eerste auto waar ons oog op viel was een groen met zwarte A-Ford coupé uit 1931 in een wer kelijk sublieme staat. De auto was volledig gerestaureerd, maar het leek alsof je bij een depot van een Ford-dealer uit die jaren binnen stapte. Auto nummer twee was na melijk ook een A-Ford die met zijn diep donkerblauwe vierdeurs car rosserie met grijze kap zoniet nog fraaier was dan het eerste exem plaar. Tussen het ooooh- en aaah-ge- roep van ons door vertelde Mon nereau zijn verhaal. Voor zijn werk had hij drie jaar in Uruguay doorgebracht. In die jaren waren er in dat land nog volop old-timers te koop die in een zeer goede ori ginele staat nog vaak dagelijks rondreden. Geen rotte chassisbal- ken, of gedeeltelijk weggevreten spatborden, maar kei-hard mate riaal onder de helaas wat doffe originele lak. Tijdens zijn verblijf kocht Monnereau zo'n tweehon derd oude auto's voornamelijk van Amerikaanse makelij, waar bij de A-Ford veel voorkwam. Hij heeft zelfs van bepaalde auto's de opeenvolgende motornummers in zijn bezit. Maar ook een aantal zeer exclusieve Europese auto's, zoals een Citroën waarvan er maar drie gemaakt zijn, wist hij in Uruguay op de kop te tikken. Specialisten* En ja, zonder dat je het in de ga ten hebt, zit je in een korte tijd met een enorme hal vol auto's waar je eigenlijk geen weg meer mee weet. Nou die weg had Michel Monnereau snel gevonden. Ter plaatse richtte hij een restauratie- bedrijfje op met een aantal vaklie den die de auto's voor hem zou den gaan restaureren. En aldus geschiede. In Montevideo heeft hij een werkplaats waar de beste specialisten de auto's technisch in orde maken, de carrosserien nauwgezet uit elkaar halen, res- tauren en weer monteren, het houtwerk weer als nieuw maken en natuurlijk de bekleding tot in de kleinste details vervangen. Michel Monnereau is al weer heel -i x-vaderiand --angzaam, maar met de grootste preeizie laat hij zijn auto's aan de andere kant van de oceaan restaureren. Het is onvoorstelbaar als je het resultaat ziet. Ze lijken wel mooier dan dat ze ooit uit de fabriek zijn gekomen. De gerestaureerde auto's komen vervolgens naar Europa waar Monnereau inmiddels een be hoorlijke klantenkring heeft opge bouwd. aan de onderzijde, de vering, wielen en het motorblok. Juist de nieuwe tunnel bij Stuttgart is geschikt voor dit onder zoek, omdat er een speciale kraan aanwezig is. Deze tilt de auto in z'n geheel op, zo dat er makkelijk aan de on derzijde gewerkt kan wor den. Daarna brengt deze precisiekraan de auto in de zelfde positie als voorheen, zodat de metingen nauwkeu rig kunnen worden voortge zet. Zo kunnen bijvoorbeeld de verschillen in opwaartse druk bij verschillende wind snelheden mer speciale weegapparatuur worden ge meten. 82 pk, goed voor een top van 166 km/u. Deze krachtbron mag gerust gezien worden als het vijfcylinderbroertje van de nieuwe 1.9 liter viercy- linder. Op heel veel punten komen beide dieselstokers overeen. De Audi 100 met de nieuwe 2.4 dieselmotor is er vanaf f.66.075, De andere wijzigingen betref fen voornamelijk details zoals nieuwe deurontgrendelings- knopjes, andere hendels rond het stuur en verschillende nieuwe lakkleuren. De 'Initial Quality Survey' wordt in Amerika ieder jaar gehouden door J.D. Power and Associates, een bureau gespecialiseerd in grootschalige marktonderzoeken. In totaal werden 24.000 kopers van een nieuwe auto door het onderzoekbureau gevraagd om in de eerste drie maanden na aflevering nauwkeurig bij te houden welke gebreken er optraden. Dit betekent dus alles wat zich voordoet vanaf een rammeltje in het dash board tot en met belangrijke mechanische gebreken. In dit onderzoek is de Nissan Maxima als beste uit de bus gekomen, gevolgd door de Buick LeSabre/Toyota Corolla, Ford Crown Victoria, Mercedes-Benz S- klasse en Mercury Tracer. overgedaan, behalve dan van de kleine motorkap. Vreemd genoeg had hij dit exemplaar dichter bij huis gekocht, aan de Frans/Ita liaanse grens. Aronde Je valt werkelijk van de ene ver bazing in de andere als je door het complex rondloopt. Wat te denken van een Packard "One Twenty" cabriolet uit 1941. Gespoten in de kleur zwart met fraaie rode accenten en een wit lederen interieur. Het slijm loopt je inmiddels uit de mond. Europese auto's kom je er weinig tegen, behalve dan een half ge sloopte Renault Dauphine op een braakliggend stuk grond achter het huis en een Simca Aronde die wel binnen staat. Monnereau be weert met een dergelijke auto een uitvoering met een vijfbak aangeboden voor f.43.295,= wat een prijsverhoging bete kent van bijna drieduizend gulden ten opzichte van de 1.6. Overigens blijft die 1.6 li ter wel met een turbocom pressor op de leveringslijst. De Audi 100 was tot nog toe alleen leverbaar met een 2.0 turbodiesel krachtbron. Daar is nu verandering in gekomen met de komst van een nieuwe 2.4 liter 5 cylinder zonder compressor. Deze nieuwe mo tor levert een vermogen van Dodge Een ander werkelijk schitterend staaltje van vakmanschap stond achterin de schuur, een Dodge roadster uit 1929 met een zescylin- der motor in de licht met donker groen en zoals het hoort met een lederen inte rieur. Michel Monnereau is zeker niet goedkoop, maar daar is zijn kwa liteit ook naar. Voor de twee noemde A-Fordjes moet toch 8 8 6 6 6 6 vermeiat, nachting in een oi ms kasteel. g. De- >rigi- iing el sze maxima “1 1984 1984 1984 1984 1983 1983 1983 1982 1982 1982 1982

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23