MET MONNEREAU TERUG IN DE TIJD
AUDI
Volvorijders
opgelet!
■m
•i
LEPELAERS-OPEL
j^pelaers ©Inruil wagens
MAXIMA 1=
X'
ZUID-OOST
Nieuwe windtunnel
fris
het nieuwe
p
Uw SAAB-dealer
rgB.V.
Wolfsburg produceert
25 miljoen Volkswagens
modellen j aar
in
UW AUTO INRUILEN VOOR
’N PERFEKTE GEBRUIKTE AUTO
MET DE LAAGSTE BIJBETALING
DE GROOTSTE KEUZE IN ALLE MERKEN!
COEHORST
Automobielen
BOVAG
in Stuttgart
nummer 1 in Amerikaans onderzoek
nar
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 augustus 1989 - pagina 7
ustus 1989 - pagina 6
iEKER
i 2.0 LX
HER
ezieux,
hij 'ook
sductie in Wolfs-
iad,
iat Uno.
emperament.
AUTO VAN DE WEEK
I
>n 013-321405
rtat. car
INRUIL, FINANCIERING IN EEN DAG EN PERFECTE SERVICE
Ook voor:
A.P.K.-keurlng
Reparatie en onderhoud
3 maandén volledige garantie
Radiostraat 26-28, TILBURG
Telefoon 013-426341
Irs
;h
at
1989
.1986
.1985
.1984
.1984
.1984
.1982
.1979
auto’s
is, is
ken
Car,
Ringbaan Oost 102a 5013 CD TILBURG - Telefoon 013/434655
antraciet
LPG wit
S Sedan met.-blauw
LPG antraciet
ar, 1987,
lie, met L.P.G.
wordt uw voor-
ils u een nieuwe
>pt. De meest
meest verkochte
klasse in Europa.
een tot f 3,000,-
voor uw
dan de ANWB/
rslijst aangeeft,
ijke aanbod geldt
uwe Uno’s, be-
Rivièra. De Fiat
anaf f 17.800,-.
nu! Ook bij alle
s nu een zeer
e inruil mogelijk.
keurings-
bedriff
APK
BOVAG
AUTO
Volvo 340 Sedan diesel, rood, 1985
f 9.750,-
Tot voor kort was aërodyna
misch onderzoek uitsluitend
gericht op de carrosserie-
vorm. Opel is nu echter ook
begonnen met stroomlijning
De hoogste jaarproductie werd in
1964 bereikt, toen er 958.000 Ke
vers van de banden rolden.
combi.
s. LPG
'S. LPG
SL...
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
Iedere autoliefhebber droomt er vast wel eens van om
eens wat jaren terug in de tijd te mogen en een de sfeer
te proeven van bijvoorbeeld de jaren dertig en natuur
lijk niet in de laatste plaats om de auto's uit die tijd ge
woon op straat te zien rondrijden als waren het Ka-
dett's. Golfjes en Escorts. Heel voorzichtig heb ik on
langs deze sfeer even mogen proeven in Saint Médard
de Barbezieux, in de directe omgeving van de stad Cog
nac in Frankrijk.
Onder een bloedhete zon reden we het ene na het an
dere lokale weggetje om uiteindelijk tussen de landerij
en een onverhard pad op te draaien. Aan het eind
doemde een typisch Frans landhuis op met een fors
woongedeelte, maar even zo groot uitgevallen schuren.
Het stulpje is eigendom van Michel Monnereau, een
autofanaat in hard en nieren.
Van de totale productie in Wolfs
burg wordt 10,8 miljoen ingeno
men door de Kever, waarvan de
productie in deze fabriek al in juli
1974 stopte. Natuurlijk staat de
Golf met 7 miljoen op de tweede
plaats. Daarna komt de VW 1500/
1600 met 2,4 miljoen, de Polo (2 wat jaren terug in zijn
miljoen) en de Jetta (1,7 miljoen). Frankrijk. Heel langza
Van de eerste generatie Passat
werden er 606.000 gemaakt, van
de 411/412 219.000 en de Trans
porter 165.000 stuks. Bovendien
werden er in Wolfsburg nog een
aantal Audi's 50, 80 en 100 ge
maakt.
Op dinsdag 4 juli jl. liep in de
Volkswagenfabriek in Wolfsburg
de 25 miljoenste auto van de mon
tageband. Precies 44 jaar geleden
ging de productie in deze fabriek
van start. Uiteraard is dit produc-
tie-record op gepaste wijze ge
vierd. Toen de betreffende auto,
een zilvergrijze Golf van de band
af liep, waren daarbij VW-mede-
werkers, vertegenwoordigers van
de directie en ondernemingsraad,
alsmede representanten van de
stad Wolfsburg aanwezig.
Het eerste miljoen werd in 10 jaar
bereikt, terwijl na 18 jaar al de vijf
miljoen bereikt werd. De gemid
delde jaarproductie over de afge
lopen 44 jaar bedraagt zodoende
800.000 voertuigen.
rally gewonnen te hebben waarin
hij auto's als een Mercedes 300 SL
en ander groot geweld achter zich
liet. Hij heeft de Simca puur als
herinnering.
der motor in de kleurencombinatie Monnereau had geen enkel be
zwaar om een aantal pronkstuk
ken voor de foto's naar buiten te
rijden. Na een korte startseremo-
nie plofte en tufte de twee Fordjes
en de Dodge naar buiten, en ja
ge- dan proef je toch heel even de
---1 zeker sfeer van ruim vijftig jaar terug
gedacht worden aan zo'n vijftig tot toen een auto nog automobiel
heette. Een prachtig gezicht drie
van die oude schepsel voor een
typisch oud Frans landhuis.
Vaak lees je in advertenties van
oldtimer-handelaren dat nieuws
gierigen niet welkom zijn. Michel
Monnereau heeft er met nadruk
op gewezen dat hij zoiets nooit
Volvo 340 GL
Volvo 240 DL
Volvo 360 GLSI
Volvo 340 GL LI
Volvo 340 GL Sedan LPG met.-blauw
Volvo 240 Grand-Lux wit
Volvo 245 Grand-Lux met.-blauw
Volvo 240 GLE met.-blauw
Audi heeft vrijwel aan al zijn
modellen kleine wijzigingen
aangebracht voor het nieuwe
modellenjaar 1990 wat inmid
dels al is aangebroken. Voor
de Audi 80 betekent dit zoals
verwacht de komst van de
nieuwe 1.9 liter dieselmotor,
die de toch wat trage 1.6
voorgoed vervangt. Het gaat
om dezelfde krachtigere 68
pk machine met een uiterma
te lage emissie van schadelij
ke stoffen en een bijzonder
aangenaam geluidsniveau.
De auto wordt in standaard-
Sinds kort heeft de universi-
teit van Stuttgart een nieuwe
windtunnel in gebruik geno
men. Zowel schaalmodellen
als modellen op ware grote
kunnen in deze ruimte wor
den beproefd. Door een
trechterachtige constructie in
de windtunnel, kunnen wind
snelheden van 290 km/u.
worden bereikt. Opel zal in
de directe toekomst veel van
deze voorziening gebruik
gaan maken.
bleken, net iets te veel autolief
hebber voor.
Voor wie de Franse, Engelse oi
Spaanse taal op papier machtig
is, is Michel Monnereau te berei-
i op het adres: Monroe Old
r, La Chardonne, 16300 St- Mé
dard de Barbezieux, Frankrijk.
Telefonisch is hij ook te bereiken,
waarbij hij duidelijk de voorkeur
geeft aan Frans en Spaans: vanuit
Nederland: 09- 32.45.78.37.49.
Wie echter het liefst inlichtingen in
onze eigen taal wil hebben kan
bellen of schrijven met Richard
Ausems, Chateau "Le Verdoyer"
Champs Romain, 24470 St. Par-
douxs La Rivière, Frankrijk, tele
foon 09-32.53.56.94.64. Hij kan bo
vendien bij een bezoek aan Mi
chel Monnereau zorgen voor een
arrangement met gepaste over-
zestigduizend gulden per stuk, ter
wijl de prachtige Dodge ongeveer
een ton moet opbrengen. Daar
voor koop je dan echter wel het
neusje van de zalm. Bovendien
beschikt Monnereau, die zijn be
drijf tot "Monroe Old Car" heeft
omgedoopt, over een uitgebreide
voorraad nieuwe onderdele
banden voor allerhande old
mers. Ook een deel van de l
den wordt nieuw in Uruguay
maakt, terwijl een ander de<
Amerika komt.
Maar ook mensen met een i<
minder dikke portemonnee 1
nen bij hem terecht. Hij leve:
melijk ook ongerestaureerdc
auto's in de zojuist beschrev
stekende staat. Er moet dan
middeld op zo'n twintigduize
gulden worden gerekend.
De meest unieke auto die Mi
reau in zijn bezit had, was v
mij zonder twijfel een T-Forc
het einde van de jaren twint
ze auto was in een volledig
nele conditie. Zelfs de bekle
van het meubilair en de hen
waren nog uit het jaar dat d
auto van de band was gerol
totaal niet versleten. Zelfs de
Subliem
De eerste auto die we op het erf
zagen was een piepkleine donker
blauwe jeep die werd bestuurd
door een eveneens piepklein
meisje, wat later het kleinkind van
Michel bleek te zijn. Na een korte
begroeting concentreerden we
ons op al het fraais wat er achter
de witte grote witte deuren schuil
ging. De eerste auto waar ons oog
op viel was een groen met zwarte
A-Ford coupé uit 1931 in een wer
kelijk sublieme staat. De auto was
volledig gerestaureerd, maar het
leek alsof je bij een depot van een
Ford-dealer uit die jaren binnen
stapte. Auto nummer twee was na
melijk ook een A-Ford die met zijn
diep donkerblauwe vierdeurs car
rosserie met grijze kap zoniet nog
fraaier was dan het eerste exem
plaar.
Tussen het ooooh- en aaah-ge-
roep van ons door vertelde Mon
nereau zijn verhaal. Voor zijn
werk had hij drie jaar in Uruguay
doorgebracht. In die jaren waren
er in dat land nog volop old-timers
te koop die in een zeer goede ori
ginele staat nog vaak dagelijks
rondreden. Geen rotte chassisbal-
ken, of gedeeltelijk weggevreten
spatborden, maar kei-hard mate
riaal onder de helaas wat doffe
originele lak. Tijdens zijn verblijf
kocht Monnereau zo'n tweehon
derd oude auto's voornamelijk
van Amerikaanse makelij, waar
bij de A-Ford veel voorkwam. Hij
heeft zelfs van bepaalde auto's de
opeenvolgende motornummers in
zijn bezit. Maar ook een aantal
zeer exclusieve Europese auto's,
zoals een Citroën waarvan er
maar drie gemaakt zijn, wist hij in
Uruguay op de kop te tikken.
Specialisten*
En ja, zonder dat je het in de ga
ten hebt, zit je in een korte tijd met
een enorme hal vol auto's waar je
eigenlijk geen weg meer mee
weet. Nou die weg had Michel
Monnereau snel gevonden. Ter
plaatse richtte hij een restauratie-
bedrijfje op met een aantal vaklie
den die de auto's voor hem zou
den gaan restaureren. En aldus
geschiede. In Montevideo heeft hij
een werkplaats waar de beste
specialisten de auto's technisch in
orde maken, de carrosserien
nauwgezet uit elkaar halen, res-
tauren en weer monteren, het
houtwerk weer als nieuw maken
en natuurlijk de bekleding tot in
de kleinste details vervangen.
Michel Monnereau is al weer heel
-i x-vaderiand
--angzaam, maar
met de grootste preeizie laat hij
zijn auto's aan de andere kant
van de oceaan restaureren. Het is
onvoorstelbaar als je het resultaat
ziet. Ze lijken wel mooier dan dat
ze ooit uit de fabriek zijn gekomen.
De gerestaureerde auto's komen
vervolgens naar Europa waar
Monnereau inmiddels een be
hoorlijke klantenkring heeft opge
bouwd.
aan de onderzijde, de vering,
wielen en het motorblok. Juist
de nieuwe tunnel bij Stuttgart
is geschikt voor dit onder
zoek, omdat er een speciale
kraan aanwezig is. Deze tilt
de auto in z'n geheel op, zo
dat er makkelijk aan de on
derzijde gewerkt kan wor
den. Daarna brengt deze
precisiekraan de auto in de
zelfde positie als voorheen,
zodat de metingen nauwkeu
rig kunnen worden voortge
zet. Zo kunnen bijvoorbeeld
de verschillen in opwaartse
druk bij verschillende wind
snelheden mer speciale
weegapparatuur worden ge
meten.
82 pk, goed voor een top van
166 km/u. Deze krachtbron
mag gerust gezien worden
als het vijfcylinderbroertje
van de nieuwe 1.9 liter viercy-
linder. Op heel veel punten
komen beide dieselstokers
overeen. De Audi 100 met de
nieuwe 2.4 dieselmotor is er
vanaf f.66.075,
De andere wijzigingen betref
fen voornamelijk details zoals
nieuwe deurontgrendelings-
knopjes, andere hendels rond
het stuur en verschillende
nieuwe lakkleuren.
De 'Initial Quality Survey' wordt in Amerika ieder jaar gehouden door J.D. Power and
Associates, een bureau gespecialiseerd in grootschalige marktonderzoeken. In totaal
werden 24.000 kopers van een nieuwe auto door het onderzoekbureau gevraagd om
in de eerste drie maanden na aflevering nauwkeurig bij te houden welke gebreken er
optraden. Dit betekent dus alles wat zich voordoet vanaf een rammeltje in het dash
board tot en met belangrijke mechanische gebreken.
In dit onderzoek is de Nissan Maxima als beste uit de bus gekomen, gevolgd door de
Buick LeSabre/Toyota Corolla, Ford Crown Victoria, Mercedes-Benz S- klasse en
Mercury Tracer.
overgedaan, behalve dan van de
kleine motorkap. Vreemd genoeg
had hij dit exemplaar dichter bij
huis gekocht, aan de Frans/Ita
liaanse grens.
Aronde
Je valt werkelijk van de ene ver
bazing in de andere als je door
het complex rondloopt. Wat te
denken van een Packard "One
Twenty" cabriolet uit 1941.
Gespoten in de kleur zwart met
fraaie rode accenten en een wit
lederen interieur. Het slijm loopt je
inmiddels uit de mond.
Europese auto's kom je er weinig
tegen, behalve dan een half ge
sloopte Renault Dauphine op een
braakliggend stuk grond achter
het huis en een Simca Aronde die
wel binnen staat. Monnereau be
weert met een dergelijke auto een
uitvoering met een vijfbak
aangeboden voor f.43.295,=
wat een prijsverhoging bete
kent van bijna drieduizend
gulden ten opzichte van de
1.6. Overigens blijft die 1.6 li
ter wel met een turbocom
pressor op de leveringslijst.
De Audi 100 was tot nog toe
alleen leverbaar met een 2.0
turbodiesel krachtbron. Daar
is nu verandering in gekomen
met de komst van een nieuwe
2.4 liter 5 cylinder zonder
compressor. Deze nieuwe mo
tor levert een vermogen van
Dodge
Een ander werkelijk schitterend
staaltje van vakmanschap stond
achterin de schuur, een Dodge
roadster uit 1929 met een zescylin-
der motor in de
licht met donker groen en zoals
het hoort met een lederen inte
rieur.
Michel Monnereau is zeker niet
goedkoop, maar daar is zijn kwa
liteit ook naar. Voor de twee
noemde A-Fordjes moet toch
8
8
6
6
6
6
vermeiat,
nachting in een oi
ms kasteel.
g. De-
>rigi-
iing
el
sze
maxima
“1
1984
1984
1984
1984
1983
1983
1983
1982
1982
1982
1982