Honda Civic 1.5i GLX 'n Vluggertje I ife s Wijzigingen in Mercedes-programma Bokocar Tilburg B.V. OW Marijke E T Mazda-dealer B.V. Oppermans licht tipje van de sluier op Technische gegevens: Aanrijdingen juli: Spoorlaan loopt voorop wond in het ziekenhuis opge nomen, terwijl er 1 dode was te betreuren. Bij maar liefst 13 ongevallen speelde over matig drankgebruik een rol. Verruit de meeste schades werden veroorzaakt door het achteroprijden, 59 keer, ter wijl ook het niet verlenen van voorrang als van ouds goed scoort, 43 keer. Verder kreeg poEtie te maken met 35 irkeerschades, 30 mensen e hun voertuig niet onder us 1989-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 augustus 1989 - pagina 3 ren 1984 keuze begin •55. jverk jen: jven Prijs: 5 uit BE AUTOMAAT i vit vit p o L I T I E :wart silver vit silver )lauw :wart )lauw jrijs joud vit jrijs vit OFF. HONDA-DEALER Ringbaan Oost 98, Tilburg - Tel. 013-430005 Donderdag koopavond liefst verwonding mensen wei F het tot i voor u teling. Gewicht: Prestaties: Verbruik (ECE-norm): m op een antie ïheü illoos I. iddelste 1.5. de r pari die die de instap srpassagiers Mac- Bij het instappen valt direkt het enorme portier op, c voor voor- en achtei Enorm De motor uit oi Suropa een exacte cyl hij in 1493 cc en pro. >day en City nog dui- gen van £2^1. zich heeft staan. De uit de Cii~- In de zojuist afgelopen maand juli werden in totaal 282 aanrijdingen bij de Til- burgse politie bekend. In 73 gevallen werd de schade on derling geregeld, terwijl bij 58 aanrijdingen proces-ver- baal werd opgemaakt. Maar 33 mensen hepen Echte igen op, zeven erden zwaarge- Merk en type: Aantal cylinders: Cylinderinhoud: Boring x slag: Vermogt Koppel: Afmetingen: Twee jaar geleden verraste Honda de autowereld met de huidige Civic. De auto verving namelijk zijn vier jaar oude voorganger, die volgens velen nog lang niet aan vervanging toe was. Honda deed er dan ook goed aan de algehele lijn van deze auto in het nieuwe model te handhaven. De huidige Civic lijkt dan ook heel veel op zijn oudere broertjes, al is de carrosserie duidelijk ronder van vorm. Het motorenaanbod bestond meteen al uit 16-kleppers met naar ke"’0 een inhoud van 1.3, 1.4 of 1.6 liter. De middelste krachtbron werd 1 dit jaar vervangen door de iets forsere 1. vooral de voorruit is erg v getrokken en geeft een hc beperkt zicht. Van dode hoeken is bij de Civic nauwelijks sprake, daar de stijl tussen achterruiten en achterklep beperkt van dikte zijn gehouden. Gelukkig heeft Honda afgezien van het monteren van miniscule hoofdsteunen op de achterbank, wat ze in het verleden wel eens hebben gedaan. Deze boden door hun geringe afmetin gen weinig extra veiligheid en ontsierden de auto zodoende al leen maar. Voor wie het fijne ervan wil weten, lijke 'limited editions' te vinden: de v. nu eens^angs Blaze Red, Finish, Iris en Ensign die boven op de complete stan daarduitrusting nog een aantal leuke extra's bieden zoals bijvoor beeld een fraaie striping. Er is al een Mazda 323 vanaf f.21.803, want dat is de prijs die moet wor den betaald voor de 1.3 LX 3- deurs. te’ «Esleeïmdéuwe M^da SÏko pen, hoe groter de kans is op een kortings-cheque. >nze testauto heeft /linderinhoud van en produceert een vermo- i 90 pk. Zoals alle motoren u.. Civic-serie beschikt ook de ze krachtbron over vier kleppen per cylinder. Bovendien is de 1.5 voorzien van Honda's elektronisch gestuurde PGM-F1 injectiesys- teem. En verder is er in het uitlaat- a Volkswagen systeem een electronisch geregel- Opel Kadett. de driewegkatalysator met lamb- ï- dasonde opgenomen. Honda wordt wel eens de Merce des onder de Japanners ge noemd. Het is niet goed om op de ze manier merken te vergelijken, maar we moeten Honda meege ven dat ze er alles aan doen om als een degelijk en solide merk naar voren te komen. Dit doen ze niet door met allerhande poeha loze kreten van de daken te schreeuwen, maar door met kwa litatief uitstekende produkten op de markt te komen en daar een uitstekende service naast te zetten. gezicht, iets wat de Civic ook overduidelijk toont. De auto heeft hi ----- vrij moet vergemakkelijken. Maar zo- gegeven. als gezegd is de Civic behoorlijk Opvallend is verder bij deze Hon- laag, wat duidelijk ook voor de zit da het enorme ruitoppervlak, achter het stuur geldt. Je moet be- vooral de voorruit is erg ver door- hoorlijk diep stappen en je er ver- getrokken en geeft een haast on- volgens in laten zakken. Voor jon ge mensen geen enkel bezwaar, maar ik kan me voorstellen dat oudere mensen die wat minder goed ter been zijn, hier bezwaren tegen hebben. Overigens is er is de nieuwe aan de bijrijderskant keurig in liefst in twintig een beugel voorzien waaraan je je kunt optrekken bij het uitstap pen. De lage zit zorgt er echter wel voor dat het imago van een spor tieve auto benadrukt wordt. En dat imago maakt de Civic ook duidelijk waar. De wagen Egt werkelijk als een blok op de weg en helt bij forse stuurbewegingen nauwelijks over. Gelukkig zorgt de 'double wishbone' wielophan ging voor- en achter ervoor dat de auto comfortabel is afgeveerd. De auto is bovendien tegen meerprijs met stuurbekrachtiging te bestel len. Onze testauto was er in ieder geval mee uitgerust. Bij normaal gedraagd. 1 gebruik is deze voorziening zaEg, ziïn uitenna want je kunt hem werkehjk met tot een iors één vinger een bocht in sturen. Bij zeer sportief rijden, echter wordt die bekrachtiging wat vaag en is een conventionele besturing beter op zijn plaats. Immers een auto van nog geen 900 kg heeft geen bekrachtiging nodig. controle hadden, 29 aanrij dingen bij afslaan en 24 bot singen bij achteruitrijden. De bekende top 5 van ge- vaarEjke kruisingen en we gen laten we deze maand achterwege. De spoorlaan staat hierbij zo overtuigend op nummer 1 met 16 aanrij dingen, dat alle andere stra ten pas ver daarachteraan komen. De Tilburgse Kermis heeft hier bhjkbaar een in vloed op gehad. Voor wie het tijne moet echt vanaf nu eens langs gaan bij Mazda-dealer Opper mans. Ieder uur wordt er namelijk een cheque weggegeven met be dragen variërend van f.500,tot f.1.000, In de showroom hangt namehjk een grote klok met op ieder uur een envelop. Als u be sluit een nieuwe 323 te kopen mag u de envelop van het betreffende uur waarin 2__ kent van de klok halen. Het be drag wat op de cheque vermeldt staat, mag worden besteed aan accessoires. Maar Mazda's zijn af fabriek natuuriijk al bijzonder compleet uitgedost. Kunt u zo doende niets in de uitgebreide ac- cessoire-shop vinden dan wordt de heUt van het bedrag als korting gegeven. Divisies Honda bouwt niet alleen auto's, maar is ook groot in motorfietsen, brommers, aggregaten en aUer- hande machines voor tuin en landbouw. Ook bij deze divisies klinkt de na te streven kwaEteit door. Maar laten we ons even op de auto's concentreren. Honda heeft een belangrijk deel van zijn naam aan de Civic te danken. In is dit het basismodel, terwijl L_, Japan de Today en City nog J deEjk onder 2.—1. 12 eerste Civics die hier half jaren zeventig in de verkoop gingen rij den nog in een behoorlijk aantal rond. Het huidige model is echter wel een slag groter, zodat hij kan concurreren met een Volkswa- GoU, Ford Escort en C r 2 22 Honda heeft duideEjk een eigen Evenredig Vlak na de introductie van de hui dige Civic-reeks reed ik met de 1.4 Sedan die totaal geen uitblin ker was wat betreft het brandstof verbruik. De auto wist zelfs met boven de 1 op 10 uit to komen. Daarom ben ik zeer verrast dat ae 1.5-versie zich duideEjk braver De auto nodigt door late Echte bediening uit iwi ccn ivrs rijgedrag, terwijl de gemiddelde dorst tot 1 op 11,5 be perkt bleef en dat is een waarde waar heel goed mee te leven is. Zeker als we aan de uitstekende prestaties denken zoals de top van bijna 180 km/u en een accele ratie van 0 tot 100 die in een krap pe 10 seconden plaatsvindt. En dan natuuriijk weer de prijzen. Honda wil duideEjk een kwali teitsimago opbouwen, waarbij ze niet schuwen voor een evenredige prijs. De basis Civic 1.3 Luxe kost f.24.590,=. Wordt er voor de 1.5 GL gekozen dan ben je f .26.590, kwijt. In ons geval reden we de auto met een stuurbekrachtiging en radio waardoor er f.29.090,= Honda Civic 1.5i GLX 4 1493 cc 75 x 84,5 mm 90 pk bij 6000 tr/min 120 Nm bij 4500 tr/min lengte 3,97 meter, breedte 1,67 meter 890 kg topsnelheid 178 km/u bij 90 km/u 5,3 Eter/100 km bij 120 km/u 6,9 Eter/100 km f.29.090,= (incl. radio) De Honda Civic is nog steeds een frisse, moderne verschijning op onze wegen. De nieuwe 1.5 liter motor scoort op verschillende pun ten duideEjk beter dan zijn wat kleinere voorganger. Het enige minpunt is ook duideEjk een plus punt: de lage zit. De lage carros serie zorgt voor een goede weg- ligging, maar voor een wat diepe instap, die voor oudere mensen wat onhandig kan zijn. Eenvoud Het interieur straalt de zelfde de- geEjkheid uit als de buitenkant. We kunnen best concluderen dat Honda duideEjk naar de Duitse merken heeft gekeken. De uitrus ting is zeker niet zo overdadig als we van een Japanner mogen ver wachten, terwijl toch alle belang rijke zaken aanwezig zijn. Zo heeft onze 1.5 GL standaard een toeren- teUer, een verstelbaar 3-spaaks sportstuur, een opbergvak in het linker portier, van binnenuit te ont grendelen benzineklepje en derde deur, traploos verstelbare voor stoelen met hoofdsteunen, rolgor- dels voor- en achterin en een hoe- deplank. Het dashboard is door zijn eenvoud bijzonder fraai vorm- Bovendien heeft Oppermans nog een aardigheidje voor wie serieus naar een andere auto op zoek is. Wordt uw auto getaxeerd dan gaat u in ieder geval met een fraaie reiswekker naar huis, maar ook hier geldt net als bij de Maz da 323, op=op. Voor het verkrij gen van de reiswekker moet ech ter wel de bon uit de advertentie elders in deze Automaat worden ingeleverd. De Mazda 323 is een auto die zijn sporen inmiddels wel verdiend heeft. De auto is er zowel als han dige 3- en 5-deurs of als fraaie 4- deurs sedan. Mensen die nog meer ruimte willen, kiezen uiter aard voor de stationcar. In de showroom van Oppermans zijn bovendien een viertal aantrekke- op tafel moet komen. Een fors be drag echter voor een bijzonder degelijke auto die het op de twee de hands markt erg goed doet. Ie- wat sportiefs. Hij is heel laag ei 1, lijkt daarom ook erg breed. De lage neus en de vervolgens ver doorlopende dakhjn zijn al jaren dé kenmerken van de Civic die bij verschillende andere, vooral Ja panse merken navolging hebben gekregen. De Civic is er in maar liefst vier carrosserie-varianten: de drie- deurs, sedan. Shuttle en CRX. Als we hierbi, naar het totale Civic- gamma kijken dan is de nieuwe 1.5 Eter motor maar L_2_3 varianten te vinden. Alleen de driedeurs is nog leverbaar met de kleinere 1.3 Eter krachtbron, ter wijl alle modellen bovendien met de snellere 1.6 krachtbron te leve ren zijn. Op de aanstaande I.A.A. te Frankfurt zal Mercedes een aan tal gewijzigde versies van be staande auto's presenteren. De gehele 200/300-serie zal door het toepassen van nieuwe stijlaccen- ten voornamelijk uitgevoerd in hout, chroom en andere hoog waardige materialen een nog ele gantere uitstraling krijgen. Boven dien zullen de topversies uit de W-124-serie worden voorzien van een motor met 4-kleppentechniek. Het betreft hier de types Mercedes 300 E, TE en CE. Een nieuwtje voor alle modellen uit deze serie betreft de verbeterde stoelen waarbij nog meer nadruk is gelegd op de wel vingen van zitting en rugleuning voor het bieden van een optimale steun en zijdelingse stabiliteit. Een andere bestaande serie die danig onder handen is genomen, is de terreinwagenreeks. Het gaat hier zowel om uiterlijke wijzigin gen als verbeteringen in aandrijf- techniek. Ook het comfort is nog op een hoger plan gebracht, zo dat de bestuurder zich in een E- mousine waant. Meer details vol gen in de loop van volgende maand. Is het u ook al opgevallen dat het weer drukker is op de we gen? In de passerende auto's zie je lekkere bruine snoeten die er zeker afgelopen maan dag de pé in hadden dat het luie leventje weer voorbij was. Maar ik heb het lekker nog te goed en ik kan nu al af gaan tellen, want 15 september is de dag dat ik op vakantie mag. Ondertussen gaat het testrij- den gewoon door en deze week had ik het genoegen om met de Honda Civic te rijden. Ondanks dat het een kleinere auto is, vind ik het toch een brede jongen. In vergelijking met andere auto's uit zijn klas se wint de Civic enkele centi meters in de breedte. Als je instapt valt het op dat de entree behooriijk ruim is, heel prettig, zeker omdat hij vrij laag zit. De stoel zit goed. Het uitstap pen is voor oudere mensen wel even wennen. De lage zit deed me denken aan de botsau tootjes op de kennis. De Honda geeft een overzichteEjke in druk en je zit niet zomaar in deze auto, maar de auto zit overal om je heen. De grote buitenspiegels ge\ een goed zicht. Een mooie combinatie van vormgeving en ergonomie is de hendel om je raampje open te draaien. Is het niet in gebruik, dan Egt de ze mooi plat tegen de deur en gebruik je hem wel, dan trek je de hendel iets uit. Voor bood schappen is de Civic ideaal door de lage tildrempel. Van binnen is de bekleding mooi doorgevoerd en het dash board is gebruikers vriende- Ejk. Rij-impressie: een pittig ding waarmee je zo een eind weg bent. Hij schakelt lekker licht en trekt behooriijk snel op, maar de Civic heeft dan ook een 16- kleppen motor. De schakelpook Egt prettig in de hand. Een nadeel wat ik on dervond is dat het stuur wat minder direkt reageert door de stuurbekrachtiging Het uiteriijk van de Civic is modem en door zijn brede bo dy-builder achtige voorkomen heeft hij toch net iets meer dan menig andere auto uit zijn o vervolle marktsegment.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 19