Honda Civic 1.5i GLX
'n Vluggertje
I
ife
s
Wijzigingen in
Mercedes-programma
Bokocar Tilburg B.V.
OW
Marijke
E
T
Mazda-dealer
B.V.
Oppermans
licht tipje van
de sluier op
Technische gegevens:
Aanrijdingen juli:
Spoorlaan loopt voorop
wond in het ziekenhuis opge
nomen, terwijl er 1 dode was
te betreuren. Bij maar liefst
13 ongevallen speelde over
matig drankgebruik een rol.
Verruit de meeste schades
werden veroorzaakt door het
achteroprijden, 59 keer, ter
wijl ook het niet verlenen van
voorrang als van ouds goed
scoort, 43 keer. Verder kreeg
poEtie te maken met 35
irkeerschades, 30 mensen
e hun voertuig niet onder
us 1989-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 augustus 1989 - pagina 3
ren
1984
keuze
begin
•55.
jverk
jen:
jven
Prijs:
5 uit
BE AUTOMAAT
i
vit
vit
p
o
L
I
T
I
E
:wart
silver
vit
silver
)lauw
:wart
)lauw
jrijs
joud
vit
jrijs
vit
OFF. HONDA-DEALER
Ringbaan Oost 98, Tilburg - Tel. 013-430005
Donderdag koopavond
liefst
verwonding
mensen wei
F het tot
i voor u
teling.
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik (ECE-norm):
m
op
een
antie
ïheü
illoos
I.
iddelste
1.5.
de r
pari
die
die de instap
srpassagiers
Mac-
Bij het instappen valt direkt het
enorme portier op, c
voor voor- en achtei
Enorm
De motor uit oi
Suropa een exacte cyl
hij in 1493 cc en pro.
>day en City nog dui- gen van £2^1.
zich heeft staan. De uit de Cii~-
In de zojuist afgelopen
maand juli werden in totaal
282 aanrijdingen bij de Til-
burgse politie bekend. In 73
gevallen werd de schade on
derling geregeld, terwijl bij
58 aanrijdingen proces-ver-
baal werd opgemaakt. Maar
33 mensen hepen Echte
igen op, zeven
erden zwaarge-
Merk en type:
Aantal cylinders:
Cylinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogt
Koppel:
Afmetingen:
Twee jaar geleden verraste Honda de autowereld met de huidige
Civic. De auto verving namelijk zijn vier jaar oude voorganger, die
volgens velen nog lang niet aan vervanging toe was. Honda deed er
dan ook goed aan de algehele lijn van deze auto in het nieuwe model
te handhaven. De huidige Civic lijkt dan ook heel veel op zijn oudere
broertjes, al is de carrosserie duidelijk ronder van vorm.
Het motorenaanbod bestond meteen al uit 16-kleppers met naar ke"’0
een inhoud van 1.3, 1.4 of 1.6 liter. De middelste krachtbron werd 1
dit jaar vervangen door de iets forsere 1.
vooral de voorruit is erg v
getrokken en geeft een hc
beperkt zicht. Van dode hoeken is
bij de Civic nauwelijks sprake,
daar de stijl tussen achterruiten
en achterklep beperkt van dikte
zijn gehouden. Gelukkig heeft
Honda afgezien van het monteren
van miniscule hoofdsteunen op de
achterbank, wat ze in het verleden
wel eens hebben gedaan. Deze
boden door hun geringe afmetin
gen weinig extra veiligheid en
ontsierden de auto zodoende al
leen maar.
Voor wie het fijne ervan wil weten, lijke 'limited editions' te vinden: de
v. nu eens^angs Blaze Red, Finish, Iris en Ensign
die boven op de complete stan
daarduitrusting nog een aantal
leuke extra's bieden zoals bijvoor
beeld een fraaie striping. Er is al
een Mazda 323 vanaf f.21.803,
want dat is de prijs die moet wor
den betaald voor de 1.3 LX 3-
deurs.
te’ «Esleeïmdéuwe M^da SÏko
pen, hoe groter de kans is op een
kortings-cheque.
>nze testauto heeft
/linderinhoud van
en produceert een vermo-
i 90 pk. Zoals alle motoren
u.. Civic-serie beschikt ook de
ze krachtbron over vier kleppen
per cylinder. Bovendien is de 1.5
voorzien van Honda's elektronisch
gestuurde PGM-F1 injectiesys-
teem. En verder is er in het uitlaat-
a Volkswagen systeem een electronisch geregel-
Opel Kadett. de driewegkatalysator met lamb-
ï- dasonde opgenomen.
Honda wordt wel eens de Merce
des onder de Japanners ge
noemd. Het is niet goed om op de
ze manier merken te vergelijken,
maar we moeten Honda meege
ven dat ze er alles aan doen om
als een degelijk en solide merk
naar voren te komen. Dit doen ze
niet door met allerhande poeha
loze kreten van de daken te
schreeuwen, maar door met kwa
litatief uitstekende produkten op
de markt te komen en daar een
uitstekende service naast te zetten.
gezicht, iets wat de Civic ook
overduidelijk toont. De auto heeft
hi -----
vrij moet vergemakkelijken. Maar zo- gegeven.
als gezegd is de Civic behoorlijk Opvallend is verder bij deze Hon-
laag, wat duidelijk ook voor de zit da het enorme ruitoppervlak,
achter het stuur geldt. Je moet be- vooral de voorruit is erg ver door-
hoorlijk diep stappen en je er ver- getrokken en geeft een haast on-
volgens in laten zakken. Voor jon
ge mensen geen enkel bezwaar,
maar ik kan me voorstellen dat
oudere mensen die wat minder
goed ter been zijn, hier bezwaren
tegen hebben. Overigens is er
is de nieuwe aan de bijrijderskant keurig in
liefst in twintig een beugel voorzien waaraan je
je kunt optrekken bij het uitstap
pen.
De lage zit zorgt er echter wel
voor dat het imago van een spor
tieve auto benadrukt wordt. En
dat imago maakt de Civic ook
duidelijk waar. De wagen Egt
werkelijk als een blok op de weg
en helt bij forse stuurbewegingen
nauwelijks over. Gelukkig zorgt
de 'double wishbone' wielophan
ging voor- en achter ervoor dat de
auto comfortabel is afgeveerd. De
auto is bovendien tegen meerprijs
met stuurbekrachtiging te bestel
len. Onze testauto was er in ieder
geval mee uitgerust. Bij normaal gedraagd. 1
gebruik is deze voorziening zaEg, ziïn uitenna
want je kunt hem werkehjk met tot een iors
één vinger een bocht in sturen. Bij
zeer sportief rijden, echter wordt
die bekrachtiging wat vaag en is
een conventionele besturing beter
op zijn plaats. Immers een auto
van nog geen 900 kg heeft geen
bekrachtiging nodig.
controle hadden, 29 aanrij
dingen bij afslaan en 24 bot
singen bij achteruitrijden.
De bekende top 5 van ge-
vaarEjke kruisingen en we
gen laten we deze maand
achterwege. De spoorlaan
staat hierbij zo overtuigend
op nummer 1 met 16 aanrij
dingen, dat alle andere stra
ten pas ver daarachteraan
komen. De Tilburgse Kermis
heeft hier bhjkbaar een in
vloed op gehad.
Voor wie het tijne
moet echt vanaf nu eens langs
gaan bij Mazda-dealer Opper
mans. Ieder uur wordt er namelijk
een cheque weggegeven met be
dragen variërend van f.500,tot
f.1.000, In de showroom hangt
namehjk een grote klok met op
ieder uur een envelop. Als u be
sluit een nieuwe 323 te kopen mag
u de envelop van het betreffende
uur waarin 2__
kent van de klok halen. Het be
drag wat op de cheque vermeldt
staat, mag worden besteed aan
accessoires. Maar Mazda's zijn af
fabriek natuuriijk al bijzonder
compleet uitgedost. Kunt u zo
doende niets in de uitgebreide ac-
cessoire-shop vinden dan wordt
de heUt van het bedrag als korting
gegeven.
Divisies
Honda bouwt niet alleen auto's,
maar is ook groot in motorfietsen,
brommers, aggregaten en aUer-
hande machines voor tuin en
landbouw. Ook bij deze divisies
klinkt de na te streven kwaEteit
door.
Maar laten we ons even op de
auto's concentreren. Honda heeft
een belangrijk deel van zijn naam
aan de Civic te danken. In
is dit het basismodel, terwijl L_,
Japan de Today en City nog J
deEjk onder 2.—1. 12
eerste Civics die hier half jaren
zeventig in de verkoop gingen rij
den nog in een behoorlijk aantal
rond. Het huidige model is echter
wel een slag groter, zodat hij kan
concurreren met een Volkswa-
GoU, Ford Escort en C r 2 22
Honda heeft duideEjk een eigen
Evenredig
Vlak na de introductie van de hui
dige Civic-reeks reed ik met de
1.4 Sedan die totaal geen uitblin
ker was wat betreft het brandstof
verbruik. De auto wist zelfs met
boven de 1 op 10 uit to komen.
Daarom ben ik zeer verrast dat ae
1.5-versie zich duideEjk braver
De auto nodigt door
late Echte bediening uit
iwi ccn ivrs rijgedrag, terwijl de
gemiddelde dorst tot 1 op 11,5 be
perkt bleef en dat is een waarde
waar heel goed mee te leven is.
Zeker als we aan de uitstekende
prestaties denken zoals de top
van bijna 180 km/u en een accele
ratie van 0 tot 100 die in een krap
pe 10 seconden plaatsvindt.
En dan natuuriijk weer de prijzen.
Honda wil duideEjk een kwali
teitsimago opbouwen, waarbij ze
niet schuwen voor een evenredige
prijs. De basis Civic 1.3 Luxe kost
f.24.590,=. Wordt er voor de 1.5
GL gekozen dan ben je f .26.590,
kwijt. In ons geval reden we de
auto met een stuurbekrachtiging
en radio waardoor er f.29.090,=
Honda Civic 1.5i GLX
4
1493 cc
75 x 84,5 mm
90 pk bij 6000 tr/min
120 Nm bij 4500 tr/min
lengte 3,97 meter, breedte
1,67 meter
890 kg
topsnelheid 178 km/u
bij 90 km/u 5,3 Eter/100 km
bij 120 km/u 6,9 Eter/100 km
f.29.090,= (incl. radio)
De Honda Civic is nog steeds een
frisse, moderne verschijning op
onze wegen. De nieuwe 1.5 liter
motor scoort op verschillende pun
ten duideEjk beter dan zijn wat
kleinere voorganger. Het enige
minpunt is ook duideEjk een plus
punt: de lage zit. De lage carros
serie zorgt voor een goede weg-
ligging, maar voor een wat diepe
instap, die voor oudere mensen
wat onhandig kan zijn.
Eenvoud
Het interieur straalt de zelfde de-
geEjkheid uit als de buitenkant.
We kunnen best concluderen dat
Honda duideEjk naar de Duitse
merken heeft gekeken. De uitrus
ting is zeker niet zo overdadig als
we van een Japanner mogen ver
wachten, terwijl toch alle belang
rijke zaken aanwezig zijn. Zo heeft
onze 1.5 GL standaard een toeren-
teUer, een verstelbaar 3-spaaks
sportstuur, een opbergvak in het
linker portier, van binnenuit te ont
grendelen benzineklepje en derde
deur, traploos verstelbare voor
stoelen met hoofdsteunen, rolgor-
dels voor- en achterin en een hoe-
deplank. Het dashboard is door
zijn eenvoud bijzonder fraai vorm-
Bovendien heeft Oppermans nog
een aardigheidje voor wie serieus
naar een andere auto op zoek is.
Wordt uw auto getaxeerd dan
gaat u in ieder geval met een
fraaie reiswekker naar huis, maar
ook hier geldt net als bij de Maz
da 323, op=op. Voor het verkrij
gen van de reiswekker moet ech
ter wel de bon uit de advertentie
elders in deze Automaat worden
ingeleverd.
De Mazda 323 is een auto die zijn
sporen inmiddels wel verdiend
heeft. De auto is er zowel als han
dige 3- en 5-deurs of als fraaie 4-
deurs sedan. Mensen die nog
meer ruimte willen, kiezen uiter
aard voor de stationcar. In de
showroom van Oppermans zijn
bovendien een viertal aantrekke-
op tafel moet komen. Een fors be
drag echter voor een bijzonder
degelijke auto die het op de twee
de hands markt erg goed doet.
Ie- wat sportiefs. Hij is heel laag ei
1, lijkt daarom ook erg breed. De
lage neus en de vervolgens ver
doorlopende dakhjn zijn al jaren
dé kenmerken van de Civic die bij
verschillende andere, vooral Ja
panse merken navolging hebben
gekregen.
De Civic is er in maar liefst vier
carrosserie-varianten: de drie-
deurs, sedan. Shuttle en CRX. Als
we hierbi, naar het totale Civic-
gamma kijken dan is de nieuwe
1.5 Eter motor maar L_2_3
varianten te vinden. Alleen de
driedeurs is nog leverbaar met de
kleinere 1.3 Eter krachtbron, ter
wijl alle modellen bovendien met
de snellere 1.6 krachtbron te leve
ren zijn.
Op de aanstaande I.A.A. te
Frankfurt zal Mercedes een aan
tal gewijzigde versies van be
staande auto's presenteren. De
gehele 200/300-serie zal door het
toepassen van nieuwe stijlaccen-
ten voornamelijk uitgevoerd in
hout, chroom en andere hoog
waardige materialen een nog ele
gantere uitstraling krijgen. Boven
dien zullen de topversies uit de
W-124-serie worden voorzien van
een motor met 4-kleppentechniek.
Het betreft hier de types Mercedes
300 E, TE en CE. Een nieuwtje voor
alle modellen uit deze serie betreft
de verbeterde stoelen waarbij nog
meer nadruk is gelegd op de wel
vingen van zitting en rugleuning
voor het bieden van een optimale
steun en zijdelingse stabiliteit.
Een andere bestaande serie die
danig onder handen is genomen,
is de terreinwagenreeks. Het gaat
hier zowel om uiterlijke wijzigin
gen als verbeteringen in aandrijf-
techniek. Ook het comfort is nog
op een hoger plan gebracht, zo
dat de bestuurder zich in een E-
mousine waant. Meer details vol
gen in de loop van volgende
maand.
Is het u ook al opgevallen dat
het weer drukker is op de we
gen? In de passerende auto's
zie je lekkere bruine snoeten
die er zeker afgelopen maan
dag de pé in hadden dat het
luie leventje weer voorbij was.
Maar ik heb het lekker nog te
goed en ik kan nu al af gaan
tellen, want 15 september is de
dag dat ik op vakantie mag.
Ondertussen gaat het testrij-
den gewoon door en deze
week had ik het genoegen om
met de Honda Civic te rijden.
Ondanks dat het een kleinere
auto is, vind ik het toch een
brede jongen. In vergelijking
met andere auto's uit zijn klas
se wint de Civic enkele centi
meters in de breedte.
Als je instapt valt het op dat de
entree behooriijk ruim is, heel
prettig, zeker omdat hij vrij
laag zit.
De stoel zit goed. Het uitstap
pen is voor oudere mensen wel
even wennen. De lage zit deed
me denken aan de botsau
tootjes op de kennis. De Honda
geeft een overzichteEjke in
druk en je zit niet zomaar in
deze auto, maar de auto zit
overal om je heen.
De grote buitenspiegels ge\
een goed zicht. Een mooie
combinatie van vormgeving en
ergonomie is de hendel om je
raampje open te draaien. Is
het niet in gebruik, dan Egt de
ze mooi plat tegen de deur en
gebruik je hem wel, dan trek je
de hendel iets uit. Voor bood
schappen is de Civic ideaal
door de lage tildrempel. Van
binnen is de bekleding mooi
doorgevoerd en het dash
board is gebruikers vriende-
Ejk.
Rij-impressie: een pittig ding
waarmee je zo een eind weg
bent. Hij schakelt lekker licht
en trekt behooriijk snel op,
maar de Civic heeft dan ook
een 16- kleppen motor. De
schakelpook Egt prettig in de
hand. Een nadeel wat ik on
dervond is dat het stuur wat
minder direkt reageert door de
stuurbekrachtiging
Het uiteriijk van de Civic is
modem en door zijn brede bo
dy-builder achtige voorkomen
heeft hij toch net iets meer dan
menig andere auto uit zijn
o vervolle marktsegment.