7£7L
voor
1
APPLAUSE
ovatie
Schrijftalent
gezocht1
Goud
Goed
kijken
waard
Oplage: 91.000 ex.
j
Gastrubriek
o.a.
Deze week
in de
Automaat
-
gustus 1989 - pagina 11
Donderdag 10 augustus 1989
1
pag. 7
pag. 3
pag. 3
Jac Vos
Autotest
Honda Civic 1.5 i GLX
Wijzigingen
Mercedes-programma
Met Monnereau
terug in de tijd
Jaargang 1
Nummer 30
ivertenties:
l uur
Bagageruimte
De ruimte achterin is heel behoor
lijk. Wordt de Skoda echter door
een of twee personen bereden,
dan kan de achterbank worden
neergeklapt voor het vervoeren
van nog meer bagage. De norma
le bagageruimte zit namelijk voor
bij het ontwerpen van deze auto
voorop gestaan. Zo heeft de Ap
plause een gelaagde voorruit, ha
logeen koplampen, kreukelzones
en dubbele lampjes in de achter-
lichtunits.
Op de autosalon van Genève in maart van dit jaar was
op de stand van Diahatsu de MS-X90 te zien, een proto
type van een nieuwe grote auto. Er werd echter al ver
teld dat dit model in vrijwel ongewijzigde verschijning
nog dit jaar zijn defintieve debuut op de automarkt zou
maken. En zie hier, de zelfde auto is nu voorzien van de
naam 'Applause' en wordt begin september in ons land
te koop.
Het Skoda-modellenprogramma voor de Nederlandse
markt is onlangs uitgebreid met de 136 Rapid Coupé,
een krachtigere versie van het bestaande coupé-model.
De auto neemt al langer een unieke plaats in op de
automarkt, daar het de enige auto met een dergelijk
model is in het onderste marktsegment. De Rapid ken
nen we al vanaf 1982 toen de auto in zijn eerste vorm
werd gepresenteerd. Uiteraard is hij gebaseerd op de
overige Skoda-modellen met de motor achterin.
der compleet met onder andere
een snelheidsmeter, toerenteller,
tankinhouds- en temperatuurme
ter en een aantal controlelampjes.
De meeste bedieningsknopjes zit
ten op één rij midden op het dash
board, wat ontwerp betreft wat
bejaard, maar daardoor zeker
niet onhandig.
Het uiterlijk van de Skoda Rapid
ziet er netjes uit. De auto wordt ge
leverd met fraaie lichtmetalen vel
gen voor een bescheiden prijs:
f.l5.495,=.
Een paar jaar geleden werd de
ouderwetse achterwielophanging
met pendelassen vervangen door
een onafhankelijke ophanging
met triangels. De 136-motor heeft
de auto bovendien veel goed ge
daan door een heel behoorlijk
vermogen van 62 pk die de Rapid
een top van 153 km/u meegeeft.
De zitpositie is wat wennen. De
wielkasten komen redelijk ver
naar binnen, zodat de pedalen
wat naar het midden zijn opge
schoven. Het dashboard is bijzon-
De tijd gaat snel, zojuist is ook
mijn vierde motorrijles weer
verstreken. Gelukkig ging het
deze keer wat beter, maar
goed ook, want het examen
komt steeds dichterbij. Na
tuurlijk erger je je steeds als
de instructeur je terecht moet
wijzen, maar aan de andere
kant is het toch heel goed om
vele jaren na het behalen van
je auto-rijbewijs weer eens op
je vingers gekeken te worden
tijdens je gang door het ver
keer.
Natuurlijk is het belangrijk
dat je je voertuig beheerst,
maar dat is iets wat je gaan
deweg wel onder de knie
krijgt, jezelf oplettend en
netjes volgens de regels door
het drukke stadsverkeer wur
men is echter nog veel be
langrijken En hierbij staat
één ding bovenaan, "goed
kijken Je moet op alle ver
keerssituaties voorbereid zijn.
Een auto die plotseling uit
een zijstraat komt, een fietser
die uitwijkt en een voorgan
ger die ineens op de rem
trapt. In de auto is dat zo
langzamerhand iets vanzelf
sprekends geworden, maar
gezeten op zo 'n tweewieler is
dat toch iets heel anders.
Langzaam begin je nu al tij
dens de lessen het soms
egoïstische gedrag van auto
mobilisten te herkennen.
Woest werd ik toen ik, keurig
netjes stilstaand voor het te
gemoetkomende verkeer wat
voorrang had, ineens werd
gepasseerd door een auto die
er toch nog langs ging. Hij
had geen voorrang, maar
nam het. Dit soort pipo's zor
gen er echter wel voor dat je
tijdens je examen soms tot
foute beslissingen wordt ge
dwongen en je zodoende van
de heren van het CBR nog
een keertje terug mag komen.
De rekening van dit extra
examen kun je niet aan zo
iemand presenteren.
In ieder geval opent zo'n rij
les je weer volledig de ogen
en vraag je je meerdere ma
len af, waarom er nog niet
meer ongelukken gebeuren...
Tony Vos
De Daihatsu Applause is een rui
me auto voor vijf inzittenden,
waarbij de opvallende vormge
ving van de achterkant direkt op
valt. De auto ziet er namelijk uit
als een vierdeurs sedan, maar
blijkt bij nader inzien nog een gro
te vijfde deur te hebben. Eigenlijk
mag de auto gerust gezien wor
den als een wat late opvolger van
de Charmant, de grote Daihatsu
die hier nooit zo succesvol is ge
weest.
fietsen hebben, mag zijn zeg
je doen.
Hebt u in uw vakantie of in
een ander verband iets mee
gemaakt, waarover u de le
zers van De Automaat wil
vertellen, laat het dan aan de
redaktie horen. Een stukje
voor de gastrubriek is zo'n
350 tot 400 woorden lang en
dat lijkt veel maar is het ab
soluut niet. Stuur uw stukjes
of eventuele suggesties naar:
Postbus 410, 5000 AK Tilburg
of geef ze af op het kantoor
van de Tilburgse Koerier aan
het NS-plein 14.
die we al uit de Feroza kennen.
De krachtbron levert met injectie
en katalysator een vermogen van
105 pk. De auto is hierdoor een
vlotte jongen met een top van 185
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 9.8 seconden en dat bij een
gewicht van amper 1000 kg.
Bovendien zijn zowel op de voor-
als achterwielen schijfremmen te
vinden, waarbij de voorste exem
plaren geventileerd worden. Te
gen meerprijs kan ook ABS wor-
den besteld. De rondom onafhan-
bchijtremmen kelijke ^elophanging zorgt voor
Alle versies van de Applause krij- een sportief en comfortabel weg
gen een 1.6 liter 16-kleppen motor gedrag. Ook de veiligheid heeft
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en adv
dinsdag 22.00 v
in. De afmetingen zijn heel be
hoorlijk. Het reservewiel is onder
de kofferruimte geplaatst zodat bij
eventuele pech niet de hele baga
ge verwijderd dient te worden.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
De Automaat bestaat nu al
weer ruim een half jaar.
Sinds de start in januari heb
ben alle bij de D.A.T.O. aan
gesloten dealers de mogelijk
heid gekregen zich via de
gastrubriek aan het publiek
te presenteren. Trouwe lezers
zullen inmiddels gezien heb
ben dat we sindsdien ver
schillende mensen aan het
woord hebben gelaten. En
dat is ook de opzet van deze
rubriek. Iedereen die wat
leuks of aardigs weet te ver
tellen over zaken die enig
raakvlak met auto's of motor-
De alarmcentrale ANWB en
SOS Internationaal melden
nieuwe records van opgehaal
de auto's en overgebrachte
gewonden en zieken. Het aan
tal pechvogels dat zonder ver
zekering op stap ging, is niet
bekend, ha mijn ogen zijn die
te beklagen, omdat ze gauw
voor grote problemen en hoge
kosten komen te staan. Dat
men niet speciaal vopr overlij
den, ongevallen en genees
kundige kosten is verzekerd, is
niet zo erg als men hiervoor
doorlopend maar voldoende
dekking heeft. Dat men zijn
bagage niet verzekerd heeft,
kan wel betekenen dat men
met een behoorlijke schade
post blijft zitten. De kansen
van met name diefstal zijn in
vele landen niet gering. Mede
omdat ook misbruik voorko
men moet worden, is het be
grijpelijk dat aan eigen voor
zichtigheid de nodige eisen
gesteld worden en dat er ter
controle enige regels gelden.
Ongetwijfeld zullen zeer velen
regelmatig het belang van de
ze dekking ervaren.
Mocht men ooit al eens in deze
dekking zijn teleurgesteld, dan
moet men mijns inziens vooral
niet gaan afzien van het slui
ten van de verzekering, omdat
vooral de dekking van hulp
verlening en buitengewone
kosten het geld dubbel en
dwars waard is. Dat men in
het buitenland nog niet direkt
te maken hoeft te krijgen met
een ernstige ziekte, ongeval of
ramp, heb ik zelf ervaren.
Op vakantie in Noorwegen
gleed ik uit en brak mijn kuit
been. Met enige moeite kon ik
na een paar uur rijden een
ziekenhuis bereiken. Daar
bleek dat een opname van
een paar dagen noodzakelijk
was en verder reizen met de
auto onmogelijk. Wanneer ge-
zinsgenoten geen auto kunnen
rijden, blijkt plotseling wat de
handicaps zijn van een uitge
strekt land met weinig open
baar vervoer. Ook de regeling
van een speciale terugreis is
geen sinecure. Eén telefoontje
met SOS Internationaal was
voldoende om ons garant te
stellen dat alle ter plaatse te
maken reis- en verblijfkosten
vergoed zouden worden, de
auto door de ANWB opge
haald zou worden en de terug
reis per vliegtuig voor het ge
hele gezin geregeld zou wor-
Het ophalen van de koffers in
het hotel met een lange taxirit,
het verblijf van gezinsgenoten
in een hotel kort bij het zieken
huis leverden toen geen pro
blemen meer op.
Ondanks eerst een rit van an
derhalf uur per ambulance en
daarna vluchten in achtereen
volgens drie vliegtuigen, wa
ren wij binnen negen uur in
Amsterdam, waar een ligtaxi
klaar stond. Op de vliegvel
den was voor een rolstoel ge
zorgd en in de vliegtuigen was
een extra stoel gereserveerd.
Voor het ophalen van alleen
mijn auto bleek later viere-
neenhalve dag nodig te zijn
geweest. Buiten de ziekenhuis
kosten denk ik, dat alle kosten
aardig in de richting van zo'n
f 10.000,- gaan. Van onschat
bare waarde is echter dat je
van veel zorgen bevrijd wordt.
Een reisverzekering voor nog
geen f 100,- is daarom niet al
leen zijn geld, maar zelfs goud
waard. Wees overigens blij
als je hem achteraf gezien niet
nodig blijkt te hebben gehad.
Power Package
Het leveringsprogramma voor Ne
derland bestaat uit 11 verschillen
de versies, waarbij een handge-
schakelde vijfversnellingsbak
eveneens standaard is. Uiteraard
is een automaat ook leverbaar.
Bovendien vermeldt de optielijst
een zogenaamd Electric Power
Package met elektrisch bediende
portierruiten, centrale vergrende
ling en een electrische antenne.
Voor later in het jaar is nog in een
versie met permanente vierwiel-
aandrijving voorzien. De prijzen
zijn nog niet bekend, maar er
moet worden gedacht aan zo'n
f.27.500,- als vanaf- prijs. Dit
maakt de Applause in zijn seg
ment bijzonder concurrerend.
F
te
te-