7£7L voor 1 APPLAUSE ovatie Schrijftalent gezocht1 Goud Goed kijken waard Oplage: 91.000 ex. j Gastrubriek o.a. Deze week in de Automaat - gustus 1989 - pagina 11 Donderdag 10 augustus 1989 1 pag. 7 pag. 3 pag. 3 Jac Vos Autotest Honda Civic 1.5 i GLX Wijzigingen Mercedes-programma Met Monnereau terug in de tijd Jaargang 1 Nummer 30 ivertenties: l uur Bagageruimte De ruimte achterin is heel behoor lijk. Wordt de Skoda echter door een of twee personen bereden, dan kan de achterbank worden neergeklapt voor het vervoeren van nog meer bagage. De norma le bagageruimte zit namelijk voor bij het ontwerpen van deze auto voorop gestaan. Zo heeft de Ap plause een gelaagde voorruit, ha logeen koplampen, kreukelzones en dubbele lampjes in de achter- lichtunits. Op de autosalon van Genève in maart van dit jaar was op de stand van Diahatsu de MS-X90 te zien, een proto type van een nieuwe grote auto. Er werd echter al ver teld dat dit model in vrijwel ongewijzigde verschijning nog dit jaar zijn defintieve debuut op de automarkt zou maken. En zie hier, de zelfde auto is nu voorzien van de naam 'Applause' en wordt begin september in ons land te koop. Het Skoda-modellenprogramma voor de Nederlandse markt is onlangs uitgebreid met de 136 Rapid Coupé, een krachtigere versie van het bestaande coupé-model. De auto neemt al langer een unieke plaats in op de automarkt, daar het de enige auto met een dergelijk model is in het onderste marktsegment. De Rapid ken nen we al vanaf 1982 toen de auto in zijn eerste vorm werd gepresenteerd. Uiteraard is hij gebaseerd op de overige Skoda-modellen met de motor achterin. der compleet met onder andere een snelheidsmeter, toerenteller, tankinhouds- en temperatuurme ter en een aantal controlelampjes. De meeste bedieningsknopjes zit ten op één rij midden op het dash board, wat ontwerp betreft wat bejaard, maar daardoor zeker niet onhandig. Het uiterlijk van de Skoda Rapid ziet er netjes uit. De auto wordt ge leverd met fraaie lichtmetalen vel gen voor een bescheiden prijs: f.l5.495,=. Een paar jaar geleden werd de ouderwetse achterwielophanging met pendelassen vervangen door een onafhankelijke ophanging met triangels. De 136-motor heeft de auto bovendien veel goed ge daan door een heel behoorlijk vermogen van 62 pk die de Rapid een top van 153 km/u meegeeft. De zitpositie is wat wennen. De wielkasten komen redelijk ver naar binnen, zodat de pedalen wat naar het midden zijn opge schoven. Het dashboard is bijzon- De tijd gaat snel, zojuist is ook mijn vierde motorrijles weer verstreken. Gelukkig ging het deze keer wat beter, maar goed ook, want het examen komt steeds dichterbij. Na tuurlijk erger je je steeds als de instructeur je terecht moet wijzen, maar aan de andere kant is het toch heel goed om vele jaren na het behalen van je auto-rijbewijs weer eens op je vingers gekeken te worden tijdens je gang door het ver keer. Natuurlijk is het belangrijk dat je je voertuig beheerst, maar dat is iets wat je gaan deweg wel onder de knie krijgt, jezelf oplettend en netjes volgens de regels door het drukke stadsverkeer wur men is echter nog veel be langrijken En hierbij staat één ding bovenaan, "goed kijken Je moet op alle ver keerssituaties voorbereid zijn. Een auto die plotseling uit een zijstraat komt, een fietser die uitwijkt en een voorgan ger die ineens op de rem trapt. In de auto is dat zo langzamerhand iets vanzelf sprekends geworden, maar gezeten op zo 'n tweewieler is dat toch iets heel anders. Langzaam begin je nu al tij dens de lessen het soms egoïstische gedrag van auto mobilisten te herkennen. Woest werd ik toen ik, keurig netjes stilstaand voor het te gemoetkomende verkeer wat voorrang had, ineens werd gepasseerd door een auto die er toch nog langs ging. Hij had geen voorrang, maar nam het. Dit soort pipo's zor gen er echter wel voor dat je tijdens je examen soms tot foute beslissingen wordt ge dwongen en je zodoende van de heren van het CBR nog een keertje terug mag komen. De rekening van dit extra examen kun je niet aan zo iemand presenteren. In ieder geval opent zo'n rij les je weer volledig de ogen en vraag je je meerdere ma len af, waarom er nog niet meer ongelukken gebeuren... Tony Vos De Daihatsu Applause is een rui me auto voor vijf inzittenden, waarbij de opvallende vormge ving van de achterkant direkt op valt. De auto ziet er namelijk uit als een vierdeurs sedan, maar blijkt bij nader inzien nog een gro te vijfde deur te hebben. Eigenlijk mag de auto gerust gezien wor den als een wat late opvolger van de Charmant, de grote Daihatsu die hier nooit zo succesvol is ge weest. fietsen hebben, mag zijn zeg je doen. Hebt u in uw vakantie of in een ander verband iets mee gemaakt, waarover u de le zers van De Automaat wil vertellen, laat het dan aan de redaktie horen. Een stukje voor de gastrubriek is zo'n 350 tot 400 woorden lang en dat lijkt veel maar is het ab soluut niet. Stuur uw stukjes of eventuele suggesties naar: Postbus 410, 5000 AK Tilburg of geef ze af op het kantoor van de Tilburgse Koerier aan het NS-plein 14. die we al uit de Feroza kennen. De krachtbron levert met injectie en katalysator een vermogen van 105 pk. De auto is hierdoor een vlotte jongen met een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9.8 seconden en dat bij een gewicht van amper 1000 kg. Bovendien zijn zowel op de voor- als achterwielen schijfremmen te vinden, waarbij de voorste exem plaren geventileerd worden. Te gen meerprijs kan ook ABS wor- den besteld. De rondom onafhan- bchijtremmen kelijke ^elophanging zorgt voor Alle versies van de Applause krij- een sportief en comfortabel weg gen een 1.6 liter 16-kleppen motor gedrag. Ook de veiligheid heeft Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en adv dinsdag 22.00 v in. De afmetingen zijn heel be hoorlijk. Het reservewiel is onder de kofferruimte geplaatst zodat bij eventuele pech niet de hele baga ge verwijderd dient te worden. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek De Automaat bestaat nu al weer ruim een half jaar. Sinds de start in januari heb ben alle bij de D.A.T.O. aan gesloten dealers de mogelijk heid gekregen zich via de gastrubriek aan het publiek te presenteren. Trouwe lezers zullen inmiddels gezien heb ben dat we sindsdien ver schillende mensen aan het woord hebben gelaten. En dat is ook de opzet van deze rubriek. Iedereen die wat leuks of aardigs weet te ver tellen over zaken die enig raakvlak met auto's of motor- De alarmcentrale ANWB en SOS Internationaal melden nieuwe records van opgehaal de auto's en overgebrachte gewonden en zieken. Het aan tal pechvogels dat zonder ver zekering op stap ging, is niet bekend, ha mijn ogen zijn die te beklagen, omdat ze gauw voor grote problemen en hoge kosten komen te staan. Dat men niet speciaal vopr overlij den, ongevallen en genees kundige kosten is verzekerd, is niet zo erg als men hiervoor doorlopend maar voldoende dekking heeft. Dat men zijn bagage niet verzekerd heeft, kan wel betekenen dat men met een behoorlijke schade post blijft zitten. De kansen van met name diefstal zijn in vele landen niet gering. Mede omdat ook misbruik voorko men moet worden, is het be grijpelijk dat aan eigen voor zichtigheid de nodige eisen gesteld worden en dat er ter controle enige regels gelden. Ongetwijfeld zullen zeer velen regelmatig het belang van de ze dekking ervaren. Mocht men ooit al eens in deze dekking zijn teleurgesteld, dan moet men mijns inziens vooral niet gaan afzien van het slui ten van de verzekering, omdat vooral de dekking van hulp verlening en buitengewone kosten het geld dubbel en dwars waard is. Dat men in het buitenland nog niet direkt te maken hoeft te krijgen met een ernstige ziekte, ongeval of ramp, heb ik zelf ervaren. Op vakantie in Noorwegen gleed ik uit en brak mijn kuit been. Met enige moeite kon ik na een paar uur rijden een ziekenhuis bereiken. Daar bleek dat een opname van een paar dagen noodzakelijk was en verder reizen met de auto onmogelijk. Wanneer ge- zinsgenoten geen auto kunnen rijden, blijkt plotseling wat de handicaps zijn van een uitge strekt land met weinig open baar vervoer. Ook de regeling van een speciale terugreis is geen sinecure. Eén telefoontje met SOS Internationaal was voldoende om ons garant te stellen dat alle ter plaatse te maken reis- en verblijfkosten vergoed zouden worden, de auto door de ANWB opge haald zou worden en de terug reis per vliegtuig voor het ge hele gezin geregeld zou wor- Het ophalen van de koffers in het hotel met een lange taxirit, het verblijf van gezinsgenoten in een hotel kort bij het zieken huis leverden toen geen pro blemen meer op. Ondanks eerst een rit van an derhalf uur per ambulance en daarna vluchten in achtereen volgens drie vliegtuigen, wa ren wij binnen negen uur in Amsterdam, waar een ligtaxi klaar stond. Op de vliegvel den was voor een rolstoel ge zorgd en in de vliegtuigen was een extra stoel gereserveerd. Voor het ophalen van alleen mijn auto bleek later viere- neenhalve dag nodig te zijn geweest. Buiten de ziekenhuis kosten denk ik, dat alle kosten aardig in de richting van zo'n f 10.000,- gaan. Van onschat bare waarde is echter dat je van veel zorgen bevrijd wordt. Een reisverzekering voor nog geen f 100,- is daarom niet al leen zijn geld, maar zelfs goud waard. Wees overigens blij als je hem achteraf gezien niet nodig blijkt te hebben gehad. Power Package Het leveringsprogramma voor Ne derland bestaat uit 11 verschillen de versies, waarbij een handge- schakelde vijfversnellingsbak eveneens standaard is. Uiteraard is een automaat ook leverbaar. Bovendien vermeldt de optielijst een zogenaamd Electric Power Package met elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrende ling en een electrische antenne. Voor later in het jaar is nog in een versie met permanente vierwiel- aandrijving voorzien. De prijzen zijn nog niet bekend, maar er moet worden gedacht aan zo'n f.27.500,- als vanaf- prijs. Dit maakt de Applause in zijn seg ment bijzonder concurrerend. F te te-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 17