Marijke VOLKSWAGEN PASSAT EN 25 OEKT AUTOSPORTTALENT FORD MUSTANG .V. CL 1.9 Diesel A U T O T E JM 00, aulbftaa^las 95,- JAAR j stus 1989-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 3 augustus 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 11 juni 420067 WAARD □AIHATBU m zijn Han mee sten ng De huidige Volkswagen Passat zie je helaas veel te weinig op de Nederlandse wegen. Alhoewel de fabriek in Duitsland zeker geen klachten heeft over de verko pen, hobbelt Nederland er een beetje achteraan. Ik denk dat daar een duidelijke reden voor is. De Passat Hart van Brabantlaan 96 -Telefoon 013-433000 - celijk te be- jimte voor ge en pas- superzuinig Dodvrij nor- 1985 1985 1981 1984 1984 1984 1987 1984 1985 1985 1982 1985 1984 1986 1987 1986 1980 1985 Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- ipressie: lekker stil, niet mei in het optrekken J op toeren de maxi- i het een Carré 14.395,- 450,- 200,- 370,- 189,- "X, REPAREREN VERNIEUWEN ^AUTORUITEN 15.604,- oor wordt nog teveel met zijn voorganger vergeleken. De nieuweling is echter een slag groter, waardoor de prij zen erg hoog lijken, maar dat duidelijk niet zijn. We re den met de nieuwste versie met de 1.9 liter dieselmotor. Volkswagen was in de jaren zeventig het eerste merk wat een compacte auto ging voorzien van een diesel motor. Het betreft hier de 1.6 liter krachtbron in de po pulaire Golf. Door de jaren heen is deze krachtbron uiteraard regelmatig gemoderniseerd, zodat hij nog steeds te vinden is in de Golf, Jetta en Audi 80 en voor zien van een turbocompressor ook in de Passat en eveneens Audi 80. febr. april jan. juni aug. jan. april april nov. jan. okt. aug. jan. maart 1984 jan. overigens nooit in de huidige Pas sat leverbaar geweest. Vergelij ken we de prestaties even met de Audi 80 1.6 diesel dan zien we een top die van 153 km/u nu naar 160 km/u is gegaan. Ook de accele ratie van 0 tot 100 is duidelijk ver beterd van 22 naar 19 seconden, waarmee direkt bewezen wordt dat de Passat diesel geen sport auto is. De auto is echter voor het doel waarvoor hij gemaakt is uit stekend; veel kilometers zonder problemen achter elkaar doorja gen, tegen een gunstige prijs. Volkswagen een behoorlijke stap vooruit is, alleen mogen we hopen dat ze voor de komende jaren niet weer in zullen slapen. Dezelfde krachtbron mogen we binnenkort verwachten in de Audi 80 (gelukkig en waarschijnlijk de Jetta. Of we hem ook nog in de huidige Golf zullen zien, is niet erg waarschijnlijk. Ook een turbodie sel op basis van deze motor moe ten we pas over minimaal een jaar of twee tegemoet zien. De exact 1896 cc metende vierpit- ter levert een vermogen van 68 pk en dat is maar liefst 14 meer dan de 1.6. De oude 1.6 is zonder turbo Volledig 'los' We reden in Nederland als een van de eersten met de nieuwe 1.9 liter diesel zodat de auto met 3500 km op de teller nog niet als inge reden beschouwd mag worden. Dit betekent dat het verbruik nog wat hoger is dan als hij na zo'n 10.000 km volledig 'los' is. Ik mag Gesloten Het uiterlijk van een auto is nou eenmaal wel of niet de smaak van iemand, maar ik vind de Passat erg fraai. Vooral 'en profile' ziet hij er origineel uit. Ook door de gesloten voorkant heeft hij duide lijk een eigen gezicht. De Passat is vooral erg ruim. De achterpassagiers beschikken over een zee aan ruimte zowel voor het hoofd als de onderdanen. En dan die kofferbak. Met een inhoud van 495 liter zal deze niet snel te klein zijn. Bovendien is de tildrempel makkelijk laag gehouden. We reden de Passat in de basis uitvoering die de toevoeging CL krijgt. Toch is de auto voorzien van alles wat strikt noodzakelijk is. De voorstoelen hebben een traploos verstelbare rugleuning. De zit is erg hard, maar daar ber je snel aan gewend. Het dash board is in alle soberheid uitge voerd en beschikt over een klokje, Koonef snelheidsmeter, dagteller, brand- Prestatie stofmeter en temperatuurmeter. n<w»Uw Ook in het interieur is de hoofd functie van de auto door zijn func tionaliteit goed te zien. De Passat rijdt grandioos. Door zijn lange wielbasis en uitstekend afgestemde vering en schokdem- ping is hij bijzonder comfortabel, zonder teveel over te hellen in bochten. De besturing is aange naam licht, waardoor de auto zich juist wel sportief een bocht laat in sturen. Enig minpunt is dat bij niet al te hoge verkeersdrempels de voorbumper over de grond schuurt, als er niet werkelijk stap voets gereden wordt. Mijn zomer kan niet meer stuk want ik heb mijn Midden stand op zak. Zo zit je te stres sen en zo ben je weer zorge loos blij dat je hét papiertje hebt. Want voor wat het dan ook mag zijn, slagen is altijd leuk! Leuk was ook de kermis. Na een wandeling tussen diverse attrakties en waarbij je ieder jaar wel weer wat nieuws ziet staan en altijd weer mensen ziet lopen met nog grotere knuffelbeesten, stapte ik in de rustige Passat Diesel 1.9. Een zee van ruimte en rust zeker na alle toeters, bellen en vele lichtjes op de kermis. Het dashboard is uitgekiend degelijk. In een paar secon den weet je dat wat erin zit gewoon noodzakelijk is en dat je bijv, geen knopje per ongeluk in kunt drukken zon der dat je gelijk plat ligt met je stoel. Nee, recht to the point, geen flauwekul bij deze stille, stevige knul. Speciaal aan deze Passat is de nieuwe super schone en stille motor die zelfs nog ruim onder de EEG normen zit. Wellicht gaat de komende jaren ons milieu zo'n grote rol spelen dat we straks geen auto meer kiezen op styling en comfort maar op "wie heeft de schoonste mo tor?". Zoals gezegd is de auto meer dan ruim en ook achterin is het prettig zitten. Een paar van de straat geplukte Duit sers heb ik verzocht even ach terin plaats te nemen en ver taald zeiden ze: "wat een heerlijk ruime auto, kunnen we die in Duitsland ook ko pen?" "Aber natürlich!" woorde ik. In Nederland is hij in ieder geval vanaf september te koop. Het model is verder niet veranderd. Het is een fraaie middenkals auto, die er qua design niet echt uitspringt maar er gewoon oerdegelijk uitziet. Best apart gestyled zijn de beide buitenspiegels. Handig is de knop op de ach terbak zodat je niet moeilijk hoeft te doen om het zware geval omhoog te hijsen. Nee, hup één druk op de knop en open gaat de klep. Ook de lichtschakelaar is 's avonds handig verlicht zodat je met een ziet waar hij zit. De auto is mooi bekleed tot in de rui me kofferbak toe en ook Cen tral Lock ontbreekt er niet aan. Rij-imj echt snel in het optre maar is hij eenmaal dan zit je zo boven mum snelheid. Dat diesel is merk je dan niet meer. Het schakelen en stu ren gaat lekker licht en ook de wegligging is optimaal. Wat ik zelf een groot pluspunt vind, is het zicht in de achter uitkijkspiegel via de brede achterraam. Bijna "a room with a view". Konklusie: eenvoud siert niet alleen de mens maar ook de auto. dan over een gemiddelde con sumptie van 1 op 15,5 totaal niet ontevreden zijn. Op dit punt kan hij zeker met zijn concurrentie mee. En dan tot slot de prijs. Al bij de introductie een paar weken gele den werd een richtbedrag gege ven van eenenveertigduizend gul den. De importeur heeft zich netjes aan de afspraak gehouden en biedt de auto in de basis CL- uit voering aan voor f.41.125,=. Hier mee zit hij duidelijk boven auto's als de Peugeot 405 Diesel, Renault 21 Diesel, Toyota Carina Diesel en Mazda 626 Diesel en duidelijk on der de Renault 25, Ford Scorpio en Opel Omega en dat betekent dat die prijs eigenlijk best keurig gekozen is. De nieuwe Volkswagen Passat Diesel is duidelijk een aanwinst op het programma van dit Duitse merk. De auto is comfortabel en vooral erg ruim. De motor is bij zonder stil en heeft een lage uit stoot aan schadelijke stoffen. Wat zijn prijs^betreft is de Passat 1.9 Diesel góed geplaatst. Heb je een rijbewijs, woon je in Nederland of heb je de Neder landse nationaliteit, dan kun je meedoen aan de Ford Camel Find-a-Driver. Hiermee wil Ford sluimerend auto sporttalent een kans geven. Doe je mee, dan maak je kans om in een echte Be- netton-Ford Formule 1-auto te rij den. Bij de Ford-dealers ligt een inschrijfformulier, wat voor 11 augustus 1989 moet worden inge leverd. Op 21 september zullen op het testterrein van Ford Nederland honderd kandidaten worden uit genodigd voor de landelijke fina le. Ford-rijders Jeroen Hin en Er win Doctor maken deel uit van de jury. In diverse oefeningen wor den de kandidaten op hun rijca- paciteiten beoordeeld. De hoofd prijs is niet mis, een gloednieuwe Ford Fiesta XR2i. Maar daar houdt het niet bij op. Op 14 en 15 november wordt bij Ford Motorsport op de testbaan in het Engelse Boreham de Europese finale van de Ford Camel Find-a- Driver selectie gehouden. Uit elf verschillende landen komen de winnaars tegen elkaar uit. De win naar mag uiteindelijk in de For mule 1-auto rijden. Dit jaar viert de sportieve Ameri kaanse Ford Mustang zijn vijfen twintigjarig bestaan. De auto wordt sinds 1964 in de assembla gefabriek in Dearborn (Michigan, USA) geproduceerd. Hij ver scheen voor het eerst tijdens de "baby- boom" van de jaren zestig en kostte toen 2.368 dollar. De auto was een overweldigend succes. Tijdens de eerste verkoopdagen werden er maar liefst 22.000 Mus tangs besteld en tijdens het eerste jaar werden er 417.00 exemplaren verkocht. De auto was te leveren met een veelheid aan motoren zo als een 3,3 liter 6 cylinder lijnmo tor, een 4,7 liter V8 en een 6,4 of 7,0 liter V8. De auto was er in ver schillende carrossie-varianten waaronder een fraaie cabriolet. Uiteraard ging de Mustang met zijn tijd mee er kunnen we nu te rug kijken op een aantal genera ties van deze auto. In de afgelo pen 25 jaar werden maar 4,5 mil joen Ford's van dit type gemaakt. Autoverkopen Tijdens de introductie van de nieuwe 1.9 liter diesel gaven de heren constructeurs zelf een beetje toe, dat door het enorme succes van de 1.6 de ontwikke- lingsafdeling even niet meer aan de diesel dacht. Niet verwonder lijk overigens als we kijken naar het geringe aantal diesels in de Duitse autoverkopen. Maar goed, de 1.9 liter is er nu eindelijk en daar mag Volkswagen met recht trots op zijn. Je mag de Passat 1.9 diesel zeker niet gaan vergelijken met auto's ajs de Peugeot 405, Renault 21 en de bekende reeks Japanners als Mazda 626, Mitsubishi Galant, Nissan Bluebird en Toyota Cari na. Deze auto's zijn net een slagje kleiner, en hebben door hun ge ringere gewicht een duidelijk sportiever karakter met een zelf- onsteker in het vooronder. Nee, de Passat 1.9 is een voor beeld van een modem werkpaard wat duidelijk op een ander vlak zijn grote kwaliteiten heeft liggen. Allereerst betreft dat het motorge luid, wat enorm laag is. Of er nu stapvoets gêreden wordt of met topsnelheid over een gladde as- faltbaan, het maakt niet uit, de motor doet fluisterstil zijn werk. Volkswagen heeft namelijk een aantal verbinden binnen het blok met rubberafdichtingen trillings- vrijer kunnen realiseren. Eigenlijk hoor je alleen nog maar buiten dat het een diesel is. De stille loop is er mede de oorzaak van dat je met de Passat makkelijk hard gaat rijden. Minimaal Een ander belangrijk pluspunt van deze nieuwe dieselkrachtbron zijn de bijzonder lage emissie- waarden. De 1.9 voldoet nu al ruimschoots aan de eisen die bin nen de E.E.G. vanaf 1992 zullen worden gesteld. Dit betekent dat Technische gegevens Merk en type: Volkswagen Passat CL 1.9 Diesel Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1896 cc Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm Vermogen: 68 pk bij 4400 tr/min v ïl: 127 Nm bij 2400 tr/min ies: topsnelheid 160 km/u acceleratie 0-100 in 19 sec. Afmetingen: lengte 4,57 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1180 kg Verbruik: bij 90 km/u 4,6 liter/100 km bij 120 km/u 6,4 liter/100 km Prijs: f.41.125,= 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 15