Marijke
VOLKSWAGEN
PASSAT
EN
25
OEKT
AUTOSPORTTALENT
FORD MUSTANG
.V.
CL 1.9 Diesel
A
U
T
O
T
E
JM
00,
aulbftaa^las
95,-
JAAR j
stus 1989-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 augustus 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
11
juni
420067
WAARD
□AIHATBU
m
zijn
Han
mee
sten
ng
De huidige Volkswagen Passat zie je helaas veel te
weinig op de Nederlandse wegen. Alhoewel de fabriek
in Duitsland zeker geen klachten heeft over de verko
pen, hobbelt Nederland er een beetje achteraan. Ik
denk dat daar een duidelijke reden voor is. De Passat
Hart van Brabantlaan 96
-Telefoon 013-433000 -
celijk te be-
jimte voor
ge en pas-
superzuinig
Dodvrij nor-
1985
1985
1981
1984
1984
1984
1987
1984
1985
1985
1982
1985
1984
1986
1987
1986
1980
1985
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
ipressie: lekker stil, niet
mei in het optrekken
J op toeren
de maxi-
i het een
Carré
14.395,-
450,-
200,-
370,-
189,-
"X,
REPAREREN
VERNIEUWEN
^AUTORUITEN
15.604,-
oor
wordt nog teveel met zijn voorganger vergeleken. De
nieuweling is echter een slag groter, waardoor de prij
zen erg hoog lijken, maar dat duidelijk niet zijn. We re
den met de nieuwste versie met de 1.9 liter dieselmotor.
Volkswagen was in de jaren zeventig het eerste merk
wat een compacte auto ging voorzien van een diesel
motor. Het betreft hier de 1.6 liter krachtbron in de po
pulaire Golf. Door de jaren heen is deze krachtbron
uiteraard regelmatig gemoderniseerd, zodat hij nog
steeds te vinden is in de Golf, Jetta en Audi 80 en voor
zien van een turbocompressor ook in de Passat en
eveneens Audi 80.
febr.
april
jan.
juni
aug.
jan.
april
april
nov.
jan.
okt.
aug.
jan.
maart 1984
jan.
overigens nooit in de huidige Pas
sat leverbaar geweest. Vergelij
ken we de prestaties even met de
Audi 80 1.6 diesel dan zien we een
top die van 153 km/u nu naar 160
km/u is gegaan. Ook de accele
ratie van 0 tot 100 is duidelijk ver
beterd van 22 naar 19 seconden,
waarmee direkt bewezen wordt
dat de Passat diesel geen sport
auto is. De auto is echter voor het
doel waarvoor hij gemaakt is uit
stekend; veel kilometers zonder
problemen achter elkaar doorja
gen, tegen een gunstige prijs.
Volkswagen een behoorlijke stap
vooruit is, alleen mogen we hopen
dat ze voor de komende jaren niet
weer in zullen slapen.
Dezelfde krachtbron mogen we
binnenkort verwachten in de Audi
80 (gelukkig en waarschijnlijk
de Jetta. Of we hem ook nog in de
huidige Golf zullen zien, is niet erg
waarschijnlijk. Ook een turbodie
sel op basis van deze motor moe
ten we pas over minimaal een
jaar of twee tegemoet zien.
De exact 1896 cc metende vierpit-
ter levert een vermogen van 68 pk
en dat is maar liefst 14 meer dan
de 1.6. De oude 1.6 is zonder turbo
Volledig 'los'
We reden in Nederland als een
van de eersten met de nieuwe 1.9
liter diesel zodat de auto met 3500
km op de teller nog niet als inge
reden beschouwd mag worden.
Dit betekent dat het verbruik nog
wat hoger is dan als hij na zo'n
10.000 km volledig 'los' is. Ik mag
Gesloten
Het uiterlijk van een auto is nou
eenmaal wel of niet de smaak van
iemand, maar ik vind de Passat
erg fraai. Vooral 'en profile' ziet
hij er origineel uit. Ook door de
gesloten voorkant heeft hij duide
lijk een eigen gezicht.
De Passat is vooral erg ruim. De
achterpassagiers beschikken over
een zee aan ruimte zowel voor het
hoofd als de onderdanen. En dan
die kofferbak. Met een inhoud van
495 liter zal deze niet snel te klein
zijn. Bovendien is de tildrempel
makkelijk laag gehouden.
We reden de Passat in de basis
uitvoering die de toevoeging CL
krijgt. Toch is de auto voorzien
van alles wat strikt noodzakelijk
is. De voorstoelen hebben een
traploos verstelbare rugleuning.
De zit is erg hard, maar daar ber
je snel aan gewend. Het dash
board is in alle soberheid uitge
voerd en beschikt over een klokje, Koonef
snelheidsmeter, dagteller, brand- Prestatie
stofmeter en temperatuurmeter. n<w»Uw
Ook in het interieur is de hoofd
functie van de auto door zijn func
tionaliteit goed te zien.
De Passat rijdt grandioos. Door
zijn lange wielbasis en uitstekend
afgestemde vering en schokdem-
ping is hij bijzonder comfortabel,
zonder teveel over te hellen in
bochten. De besturing is aange
naam licht, waardoor de auto zich
juist wel sportief een bocht laat in
sturen. Enig minpunt is dat bij niet
al te hoge verkeersdrempels de
voorbumper over de grond
schuurt, als er niet werkelijk stap
voets gereden wordt.
Mijn zomer kan niet meer stuk
want ik heb mijn Midden
stand op zak. Zo zit je te stres
sen en zo ben je weer zorge
loos blij dat je hét papiertje
hebt. Want voor wat het dan
ook mag zijn, slagen is altijd
leuk!
Leuk was ook de kermis. Na
een wandeling tussen diverse
attrakties en waarbij je ieder
jaar wel weer wat nieuws ziet
staan en altijd weer mensen
ziet lopen met nog grotere
knuffelbeesten, stapte ik in de
rustige Passat Diesel 1.9. Een
zee van ruimte en rust zeker
na alle toeters, bellen en vele
lichtjes op de kermis.
Het dashboard is uitgekiend
degelijk. In een paar secon
den weet je dat wat erin zit
gewoon noodzakelijk is en
dat je bijv, geen knopje per
ongeluk in kunt drukken zon
der dat je gelijk plat ligt met
je stoel. Nee, recht to the
point, geen flauwekul bij deze
stille, stevige knul. Speciaal
aan deze Passat is de nieuwe
super schone en stille motor
die zelfs nog ruim onder de
EEG normen zit. Wellicht gaat
de komende jaren ons milieu
zo'n grote rol spelen dat we
straks geen auto meer kiezen
op styling en comfort maar op
"wie heeft de schoonste mo
tor?".
Zoals gezegd is de auto meer
dan ruim en ook achterin is
het prettig zitten. Een paar
van de straat geplukte Duit
sers heb ik verzocht even ach
terin plaats te nemen en ver
taald zeiden ze: "wat een
heerlijk ruime auto, kunnen
we die in Duitsland ook ko
pen?" "Aber natürlich!"
woorde ik.
In Nederland is hij in ieder
geval vanaf september te
koop. Het model is verder niet
veranderd. Het is een fraaie
middenkals auto, die er qua
design niet echt uitspringt
maar er gewoon oerdegelijk
uitziet. Best apart gestyled
zijn de beide buitenspiegels.
Handig is de knop op de ach
terbak zodat je niet moeilijk
hoeft te doen om het zware
geval omhoog te hijsen. Nee,
hup één druk op de knop en
open gaat de klep. Ook de
lichtschakelaar is 's avonds
handig verlicht zodat je met
een ziet waar hij zit. De auto
is mooi bekleed tot in de rui
me kofferbak toe en ook Cen
tral Lock ontbreekt er niet
aan.
Rij-imj
echt snel in het optre
maar is hij eenmaal
dan zit je zo boven
mum snelheid. Dat
diesel is merk je dan niet
meer. Het schakelen en stu
ren gaat lekker licht en ook
de wegligging is optimaal.
Wat ik zelf een groot pluspunt
vind, is het zicht in de achter
uitkijkspiegel via de brede
achterraam. Bijna "a room
with a view".
Konklusie: eenvoud siert niet
alleen de mens maar ook de
auto.
dan over een gemiddelde con
sumptie van 1 op 15,5 totaal niet
ontevreden zijn. Op dit punt kan
hij zeker met zijn concurrentie
mee.
En dan tot slot de prijs. Al bij de
introductie een paar weken gele
den werd een richtbedrag gege
ven van eenenveertigduizend gul
den. De importeur heeft zich netjes
aan de afspraak gehouden en
biedt de auto in de basis CL- uit
voering aan voor f.41.125,=. Hier
mee zit hij duidelijk boven auto's
als de Peugeot 405 Diesel, Renault
21 Diesel, Toyota Carina Diesel en
Mazda 626 Diesel en duidelijk on
der de Renault 25, Ford Scorpio
en Opel Omega en dat betekent
dat die prijs eigenlijk best keurig
gekozen is.
De nieuwe Volkswagen Passat
Diesel is duidelijk een aanwinst
op het programma van dit Duitse
merk. De auto is comfortabel en
vooral erg ruim. De motor is bij
zonder stil en heeft een lage uit
stoot aan schadelijke stoffen. Wat
zijn prijs^betreft is de Passat 1.9
Diesel góed geplaatst.
Heb je een rijbewijs, woon je in
Nederland of heb je de Neder
landse nationaliteit, dan kun je
meedoen aan de Ford Camel
Find-a-Driver. Hiermee wil Ford
sluimerend auto sporttalent een
kans geven. Doe je mee, dan
maak je kans om in een echte Be-
netton-Ford Formule 1-auto te rij
den. Bij de Ford-dealers ligt een
inschrijfformulier, wat voor 11
augustus 1989 moet worden inge
leverd.
Op 21 september zullen op het
testterrein van Ford Nederland
honderd kandidaten worden uit
genodigd voor de landelijke fina
le. Ford-rijders Jeroen Hin en Er
win Doctor maken deel uit van de
jury. In diverse oefeningen wor
den de kandidaten op hun rijca-
paciteiten beoordeeld. De hoofd
prijs is niet mis, een gloednieuwe
Ford Fiesta XR2i.
Maar daar houdt het niet bij op.
Op 14 en 15 november wordt bij
Ford Motorsport op de testbaan in
het Engelse Boreham de Europese
finale van de Ford Camel Find-a-
Driver selectie gehouden. Uit elf
verschillende landen komen de
winnaars tegen elkaar uit. De win
naar mag uiteindelijk in de For
mule 1-auto rijden.
Dit jaar viert de sportieve Ameri
kaanse Ford Mustang zijn vijfen
twintigjarig bestaan. De auto
wordt sinds 1964 in de assembla
gefabriek in Dearborn (Michigan,
USA) geproduceerd. Hij ver
scheen voor het eerst tijdens de
"baby- boom" van de jaren zestig
en kostte toen 2.368 dollar. De auto
was een overweldigend succes.
Tijdens de eerste verkoopdagen
werden er maar liefst 22.000 Mus
tangs besteld en tijdens het eerste
jaar werden er 417.00 exemplaren
verkocht. De auto was te leveren
met een veelheid aan motoren zo
als een 3,3 liter 6 cylinder lijnmo
tor, een 4,7 liter V8 en een 6,4 of
7,0 liter V8. De auto was er in ver
schillende carrossie-varianten
waaronder een fraaie cabriolet.
Uiteraard ging de Mustang met
zijn tijd mee er kunnen we nu te
rug kijken op een aantal genera
ties van deze auto. In de afgelo
pen 25 jaar werden maar 4,5 mil
joen Ford's van dit type gemaakt.
Autoverkopen
Tijdens de introductie van de
nieuwe 1.9 liter diesel gaven de
heren constructeurs zelf een
beetje toe, dat door het enorme
succes van de 1.6 de ontwikke-
lingsafdeling even niet meer aan
de diesel dacht. Niet verwonder
lijk overigens als we kijken naar
het geringe aantal diesels in de
Duitse autoverkopen. Maar goed,
de 1.9 liter is er nu eindelijk en
daar mag Volkswagen met recht
trots op zijn.
Je mag de Passat 1.9 diesel zeker
niet gaan vergelijken met auto's
ajs de Peugeot 405, Renault 21 en
de bekende reeks Japanners als
Mazda 626, Mitsubishi Galant,
Nissan Bluebird en Toyota Cari
na. Deze auto's zijn net een slagje
kleiner, en hebben door hun ge
ringere gewicht een duidelijk
sportiever karakter met een zelf-
onsteker in het vooronder.
Nee, de Passat 1.9 is een voor
beeld van een modem werkpaard
wat duidelijk op een ander vlak
zijn grote kwaliteiten heeft liggen.
Allereerst betreft dat het motorge
luid, wat enorm laag is. Of er nu
stapvoets gêreden wordt of met
topsnelheid over een gladde as-
faltbaan, het maakt niet uit, de
motor doet fluisterstil zijn werk.
Volkswagen heeft namelijk een
aantal verbinden binnen het blok
met rubberafdichtingen trillings-
vrijer kunnen realiseren. Eigenlijk
hoor je alleen nog maar buiten
dat het een diesel is. De stille loop
is er mede de oorzaak van dat je
met de Passat makkelijk hard
gaat rijden.
Minimaal
Een ander belangrijk pluspunt
van deze nieuwe dieselkrachtbron
zijn de bijzonder lage emissie-
waarden. De 1.9 voldoet nu al
ruimschoots aan de eisen die bin
nen de E.E.G. vanaf 1992 zullen
worden gesteld. Dit betekent dat
Technische gegevens
Merk en type: Volkswagen Passat
CL 1.9 Diesel
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1896 cc
Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm
Vermogen: 68 pk bij 4400 tr/min
v ïl: 127 Nm bij 2400 tr/min
ies: topsnelheid 160 km/u
acceleratie 0-100 in 19 sec.
Afmetingen: lengte 4,57 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1180 kg
Verbruik: bij 90 km/u 4,6 liter/100
km
bij 120 km/u 6,4 liter/100 km
Prijs: f.41.125,=
4