Renault 25 V6
Marijke
Injection automaat
NT
B
BK
Pico de luxe
Wereldkampioenschap Stockrods
A
U
T
O
T
E
S
T
TECHNISCHE GEGEVENS:
Suzuki Vitara Commercial
Tilburgse politie
gaat Canada binnenvallen
Prijswinnaars
kleurwedstrijd Autonova
cend
113 juli 1989-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 juli 1989 - pagina 3
f F 12.495,-
n omstreken
Limousine
Vergelijkbaar
Kussentjes
Ingenieus
1988
1986
5400 tr/min
1987
1985
BS,
Foto: Geert van Loon
Foto: Geert van Loon
litenspiegel
)urg e.o.
/ven wij
i.a. Car-
1985
1985
1987
1988
1987
1986
1980
1980
1986
1986
1987
1987
1987
1988
1986
1987
1987
1987
1984
1987
1985
1985
1985
1986
1986
1987
1986
1986
1988
1985
1987
seconden van 0
nieuwe auto-
jn kan
weel
1988
1989
derbouw,
staat 1987
it tijdelijk bij ons te
ieet met:
mie wieldoppen
e ruitewisser
net hoofdsteunen
oedenplank
trekt binnen de 9,3 i
naar 100 km/u. De
maat doet daar 9,5 seconden over.
houden
hoeven i
om 13.0C
lode, vrijdag 14
jn wij normaal
Van de Wouw: "ik kan mijl
sen moeilijk inschatten. Ik y
niet hoeveel man er op de 30 kilo
meter zullen uitkomen en zodoen
de weet ik ook niet hoe goed ze
zullen zijn. Zo is de winnaar van
de marathon van Rotterdam ook
een politie- agent, maar ik weet
niet of hij ook aanwezig zal zijn."
n zijn echter
en bereikbaar.
1986
k 1985
1984
1985
>ak 1985
1984
1985
1986
1987
velgen,
1979
gebouwde versnellingsbak met
een laag gewicht.
ders r
een 2,5
gens
al enige tij<
bluffende
complete t
der zit de V6
V6-motor hee
inhoud van 2
katalysator een vermogen van 153
pk. Ook het koppel van 225 Nm
maakt deze 25 niet alleen geschikt
als luxueuze limousine, maar ze
ker ook als lastdier voor het trek
ken van bijvoorbeeld een cara
van.
Volledig nieuw aan onze testauto
is de automatische versnellings
bak. Al vanaf zijn introductie is de
Renault 25 leverbaar met een
automaat. Dit was echter nog
steeds de bak uit de Renault 30
met drie trappen. De huidige AR4
bak heeft vier overbrengingen.
Het gaat hier om de vierde gene
ratie automatische versnellings
bakken van Renault. De nieuwe
bak heeft als belangrijke eigen
schap dat de prestaties en het ver
bruik de waarden van een auto
met een handgeschakelde vijfbak
benaderen. De vierde overbren
ging is dus echt een overdrive. Bo
vendien is de AR4 een compact
Renault heeft een lange historie, ook waar het auto's in
de hogere prijsklasse betreft. Voor de oorlog waren er
verschillende series met 6- en 8- cylindermotoren be
schikbaar, waar de rijken der aarden zich in verplaats
ten. Na de oorlog werd eerst voor een klein model geko
zen. Toch verscheen al in 1951 de Frégate, die een dui
delijke tegenhanger was voor de Citroën Traction
Avant en later de DS. Tussen 1960 en 1965 had het
Franse staatsconcern geen topper, totdat de 16 werd
geïntroduceerd. De eerste na-oorlogse 6 cylinder Re
nault, de 30, verscheen in 1975 en werd in 1984 door de
fraai gelijnde 25 opgevolgd. We reden met de aller
nieuwste versie van deze top-Renault.
Renault heeft op verschillende gebieden een naam
hoog te houden. Het zijn de voornaamste kenmerken
van Franse auto's: zuinig, comfortabel en fraai van
vormgeving. De vormgeving van deze Renault dwingt
zelfs vijf jaar na zijn introductie nog steeds bewonde
ring af. De auto is uitermate elegant van lijn. Een jaar
geleden werden zowel het front als de achterkant hele
maal geretoucheerd, zodat de auto er weer wat moder
ner uitziet.
Merk en type: Renault 26 V6 Injection Automaat
Aantal cylinders: 6 in V-vorm
Cylinderinhoud:
Boring x slag: 91
Vermot
Koppel
Afmetingt
Gewicht:
Prestaties: t
acceleratie 0-
VerbruikfECL
bij 120 km/u 9,6 litei
Prijs: f.68.550,
zijn dui-
Renault
een top van
ïchts 4 kilo-
zijn broertje
tite van de
straps automaat betekent
De Renault 25 rijdt bijzonder ge-
’"'’•'kelijk. Je hoeft eigen1”1' -11—
maar het gaspedaal in te trappen
en te sturen. Wordt bovendien de
tegen meerprijs leverbare cruise
-control aangeschaft, dan hoef je
bij constante snelheden zelfs geen
gas meer te geven.
heeft u een com-
egen 0% rente te
ons langs
wordt een
Rij-impressie: lekker comforta
bel en heerlijk luxe om mee op
vakantie te gaan naar Zuid
Frankrijk. Een auto ideaal voor
lange afstanden, om heerlijk
lang van te genieten. Ik vind
het persoonlijk geen 'jonge'
auto, maar wel uitzonderlijk
statig voor een direkteur met
chauffeur. Een autotelefoon zou
hier niet missta
Resumé: Deze
verrast je keer
heel rustig en
staat hij
De oude automaat vroeg voor een
vergelijkbare inspanning echter
11,3 seconden. Dit betekent dat in
de praktijk de automatische versie
van deze Renault 25 helemaal niet
onderdoet voor de handgescha
kelde.
land komen onder andere
Henk van Leuven, Guus en
Peter van den Broek, Wim
Wijten en Leon Bekkers aan
de start.
Zeer waarschijnlijk zullen de
coureurs zich voor dit kam
pioenschap moeten kwalifice
ren door middel van de zoge
naamde "time-trails", waarbij
de coureurs een voor een in
de baan komen voor een race
tegen de klok over drie ron
den; de snelste tijd is dan be
palend voor de startplaats.
Naast dit wereldkampioen
schap wordt een volledig
autospeedwayprogramma af
gewerkt, met ministox, stock
cars, superstox, hotrods en
bangers.
De wedstrijden worden ge-
i op de De Konings-
i in Tilburg en starten
10 uur precies.
ronden lang om enkele plaat
sen te winnen en de "snelle
jongens" stuiten meerdere
malen per wedstrijd op ach
terblijvers, die hun opmars
vertragen. Het vergt de uiter
ste concentratie van de cou
reurs en die moeten dat veer
tig ronden lang volhouden.
Uit Engeland komen wereld
kampioen Mel Cook, Mark
Willie, Graham White, Nor
man Hicks, Kevin Nevard,
Rick Lemon, Andy Brown en
Dawn Sparks, dochter uit een
Engels autospeedwaygezin.
Haar broer Gerry Sparks
werd enkele weken geleden
op De Koningshoeven Euro
pees kampioen in de klasse
superstox. Schotland wordt
vertegenwoordigd door de
gebroeders Andy en Alistair
Steward, en uit Ierland komt
Mick O'Rourke. Voor Neder-
Tijdens de openingsshow van
Toyota-dealer Autonova werd
voor de kleintjes een kleurwed
strijd gehouden, waarin een
aantal leuke prijzen te winnen
waren. Op vrijdag 7 juli jl. wa
ren de kunstenaartjes van de
fraaiste kleurplaten wederom
Hierop worden zaken als de afge
legde afstand, nog te rijden kilo
meters, gemiddeld verbruik, mo
mentaan verbruik en gemiddelde
snelheid weergegeven.
In het deurpaneel van de bestuur
der zitten zes knoppen voor de zij-
ruitbediening en de elektrische
buitenspiegelverstelling.'Rechts
naast de'stoel vinden we de elek
trische verstelmogelijkheden van
dit uitstekende meubilair. Renault-
stoelen beschikken over het
spreekwoordelijke Franse com
fort. Hoogte, lengte en rugleuning-
verstelling gebeuren volledig
elektrisch en dus traploos. Boven
dien kan op de voorstoelen een
ergonomiepakket worden besteld.
Op maar liefst vijf plaatsen kun
nen dan kussentjes worden opge- j
blazen om een nog betere onder-
steuning te krijgen. Daarnaast is I
dan de bestuurdersstoel van een I
geheugen voorzien, waarin drie
geprogrammeerde stoelstanden
kunnen worden opgeslagen. Het
is natuurlijk even zoeken naar de
juiste stand, maar heb je die een
maal gevonden, dan zit je als een
vorst.
De Renault 25 blijft natuurlijk bo
venal een gebruiksauto met een
handige vijfde d eur. Nog steeds is
de handige achterbank construc
tie niet geimmiteerd. Als je de
Van 29 juli tot en met 7 augustus
worden in Canada de Wereldspe-
len voor politie en brandweer ge
houden. Uit negentien verschillen
de landen over de gehele wereld
zullen politie-agenten en brand
weerlieden in verschillende tak
ken van sport tegen elkaar uitko
men. De Tilburgse eer zal door
Dolf v.d. Wouw worden vertegen
woordigd. Hij zal als atleet uitko
men op de langste afstand die tij
dens deze spelen wordt gelopen,
de 30 kilometer.
direktei
autotek
isstaan.
e degelijke heer,
sr op keer. Zo is hij
i tam en ineens
weer in vuur en vlam.
Met overal vakantiegezichten
om je heen en vrienden en ken
nissen die enthousiast vertellen
over hun vakantieplannen,
krijg je er al echt zin in. 'n Heer
lijk gevoel, lekker even er tus
sen uit, relaxen, genieten van
zon, zee en water en lekker eten
en even geen gejaag. Voelt je
het ook al in je buik: de vakan-
tie-kriebels.
Het rijden met deze Renault 25
is net zoiets. Als je instapt is het
net 'n hele luxe hotelkamer; al
les zit er op en eraan en je wilt
eerst alles uitproberen. De
elektrisch verstelbare stoel, het
schuifdak, de ramen, afstand
bediening op de portieren. En
alle overige knopjes van de
cruise- control tot en met de
boordcomputer.
En als je de schakelpook van
deze snelle automaat instelt,
denk je dat je gaat vliegen, niet
alleen omdat het er net uitziet
als een vliegtuigpook, maar
ook het beest wat eronder
schuilt. Deze beschaafde heer
heeft een pittig temperament.
De 25 heeft toch wel iets, een
bepaalde klasse in de juiste
proporties, want buiten al het
elektrische speelgoed, straalt
er een degehjke stijl vanaf, zo
wel binnen als buiten.
Wat ik een bijzonder handig
iets vond, is de mogelijkheid
het audio-gedeelte met een
hendel bij het stuur te bedie
nen. Er zit een knop voor het vo
lume en de zenderkeus. En dan
de mysterieuze stem niet te ver
geten, die je waarschuwt als je
deur niet goed gesloten is. Nee,
dames, het is niet de stem van
bijvoorbeeld Tom Cruise, maar
een heel vreemd computer-
stemmetje, maar toch grappig
om te horen.
De Stichting Spedeworth
Continental organiseert aan
staande zondag het wereld
kampioenschap in de klasse
stockrods. Dit is een klasse
waarin praktisch iedereen
met enig racetalent van start
kan gaan. Aan de auto’s mag
immers niet zo veel gesleuteld
worden. Wel moeten de wa
gens aan strenge veiligheids
eisen voldoen.
Een stockrod is een normale
productiewagen tot en met
1300 cc, waaraan, binnen een
zeer streng reglement, "iets"
gesleuteld mag worden.
Meestal blijft dit beperkt tot
het monteren van een specia
le race-nokkenas. Maar de
kansen voor de coureurs zijn
praktisch gelijk en dat maakt
een kampioenschapsrace in
deze klasse juist zo spectacu
lair. De coureurs knokken
bij Autonova te gast. Op de foto
staan ze vol trots te glunderen:
v.l.n.r. Barbara Dielen, Mariëlle
van Linschoten en Rens van Lin-
schoten. Verkoopleider A. Diep
straten mocht hen de prijzen
overhandigen.
Het leveringsprogramma van de
vrolijke Suzuki Vitara zal met in
gang van september worden uit
gebreid met twee versies op grijs
kenteken en zodoende geblin
deerde achterruiten. Uiteraard is
ook de achterbank komen te ver
vallen en onstaat er zo een vlakke
laadruimte. De vierwielaangedre-
ven Vitara bechikt over een 1590
cc 4 cylinder motor met een vijf-
versneUingsbak. Met een extra
pookje kunnen de voorwielen wor
den bijgeschakeld. De auto kan
worden geleverd met een kanvas
dak voor een prijs van f.27.495,=
inclusief BTW. Daarnaast is er de
Vitara JLX met een stalen dak
voor f.28.495,
De verbeterde prestaties
delijk te zien. De huidige
25 V6 automaat heeft e
204 km/u en dat is slee
meter minder dan zijn broertje met ue D1,2O^r
vijfbak. Ten opzichte van de oude makkek)k- Ie h°eft ejgenhjk alleen
drietraps automaat betekent dit
een winst van acht kilometer. De
goede kwaliteiten van de nieuw
komer worden het meest duidelijk
als we kijken naar de acceleratie-
cijfers. De handgeschakelde auto
De Renault 25 V6 Injection zal
zelfs de meest verwende automo
bilist versteld doen staan. Haast
alles wat maar denkbaar is, is
standaard in de auto aanwezig.
Het dashboard lijkt in eerste in
stantie een bonte kermis. De grote
reeks knopjes en wijzertjes zijn bij
ingeschakelde lampen sfeervol
verlicht. Het klokkendeel biedt
naast de bekende meters een dis
play voor de boordcomputer.
2849 cc
-91 x 73 mm
>gen: 153 pk (1 IQ kW) bij I
>1: 225 Nm bij 2500 tr/min
jen: lengte 4,71 meter, breedte 1,81 meter
1235 kg
topsnelheid 204 km/u I
e 0-100 in 9,5 sec. I
JE-norm): bij 90 km/u 7,6 liter/100 km I
"-’iter/lOOkm
rugleuning neerklapt, gaat de zit
ting midd<als een ingenieus hevel-
systeem gelijk mee naar voren.
Het was natuurlijk even afwach
ten hoe de nieuwe automaat zou
uitwerken op het gemiddelde ver
bruik. Tijdens onze testweek no
teerden we 1 liter Eurosuper op
9,2 kilometer. Dat is een waarde
die door de handgeschakelde V6
nauwelijks verbeterd kan worden.
De Renault 25 V6 Injection Auto
maat is zeker geen goedkope
auto, maar door zijn uiterst com
plete uitvoering en fantastische
comfort en krachtbron toch uiterst
concurreren!. De V6 met vijfbak
kost f.64.350, terwijl voor de door
ons geteste automaat f.68.550,
op tafel moet komen. Wordt deze
auto dan bovendien nog voorzien
van metallic lak, cruise- control,
een elektrisch bediend schuifdak
en het ergonomiepakket dan staat
de auto voor f.75.180,= voor de
deur. Voor wie het dan nog niet
genoeg is vermeld de optielijst
nog lederen bekleding, aircondi
tioning en ABS, zodat de meest
complete 25 V6 automaat
f.91.285,= kost. De verzekering wil
hieraan graag een alarminstalla
tie toegevoegd zien. Onze auto be
schikte over een Sodicam-alarm
wat direct via de Renault dealer
kan worden geleverd. Met af
standsbediening wordt het alarm
in werking gezet en sluiten tegelij
kertijd de deuren. Een prima sys
teem met één nadeel. Het kastje
van de afstandsbediening is zoge-
voelig, dat de auto zelfs binnen in
huis geopend kan worden. Even
opletten dus.
De Renault 25 blijft, ook vijf j aar
na zijn introductie een uiterst be-
gerenswaardige auto. De nieuwe
viertraps automaat is op een be
hoorlijk aantal details duidelijk
beter dan zijn voorganger met
drie overbrengingen. De auto is er
zuiniger door geworden, maar le
vert bovendien prestaties die vrij
wel gelijk zijn aan de handge
schakelde versie. De auto is onge
kend comfortabel en uiterst com
pleet
De Renault 25 V6 Injection is uiter
aard zeer compleet met zonwe
rend glas, vier elektrische zijrui
ten, een achterruitwisser, toeren-
teller, stuurbekrachtiging, veel op-
bergmogelijkheden en die fantas
tische radio-Renault. Het gaat om
een combinatie van radio, casset
terecorder, versterker met een uit
gaand vermogen van 4 X 20 Watt.
Uniek is nog steeds de bediening
aan het stuur, zodat de automobi
list zijn blik op het verkeer kan
houden, terwijl hij gemakkelijk de
geluid harder of zachter zet en
zelfs een andere zender inscha-
keld. Deze voorziening is geen pu
re verwennerij, maar zorgt voor
een berg extra veiligheid.
Suzuki-dealer Gijsbers onder
steund Dolf als sponsor en hoopt
met ons dat hij met een fraaie plak
terug naar Tilburg zal komen.
Zoals Renault gewend is, is ook de
25-serie in een groot aantal va
rianten leverbaar. De dieselrijder
kan kiezen uit een 2.1 liter onge
blazen krachtbron of dezelfde mo
tor met turbo. Het basismodel is
nog steeds de TS met een 2 liter
krachtbron. De overige vier-cylin-
zijn de TX en GTX beide met
2,2 liter injectiekrachtbron vol-
is US'83-norm. Het topmodel is
jd de V6 turbo met ver-
prestaties en een uiterst
uitvoering. Net daaron-
“6 injection. De soepele
jeft in deze auto een
van 2849 cc en levert met
jen v
225
r-
•w
Autonova