Renault 25 V6 Marijke Injection automaat NT B BK Pico de luxe Wereldkampioenschap Stockrods A U T O T E S T TECHNISCHE GEGEVENS: Suzuki Vitara Commercial Tilburgse politie gaat Canada binnenvallen Prijswinnaars kleurwedstrijd Autonova cend 113 juli 1989-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 13 juli 1989 - pagina 3 f F 12.495,- n omstreken Limousine Vergelijkbaar Kussentjes Ingenieus 1988 1986 5400 tr/min 1987 1985 BS, Foto: Geert van Loon Foto: Geert van Loon litenspiegel )urg e.o. /ven wij i.a. Car- 1985 1985 1987 1988 1987 1986 1980 1980 1986 1986 1987 1987 1987 1988 1986 1987 1987 1987 1984 1987 1985 1985 1985 1986 1986 1987 1986 1986 1988 1985 1987 seconden van 0 nieuwe auto- jn kan weel 1988 1989 derbouw, staat 1987 it tijdelijk bij ons te ieet met: mie wieldoppen e ruitewisser net hoofdsteunen oedenplank trekt binnen de 9,3 i naar 100 km/u. De maat doet daar 9,5 seconden over. houden hoeven i om 13.0C lode, vrijdag 14 jn wij normaal Van de Wouw: "ik kan mijl sen moeilijk inschatten. Ik y niet hoeveel man er op de 30 kilo meter zullen uitkomen en zodoen de weet ik ook niet hoe goed ze zullen zijn. Zo is de winnaar van de marathon van Rotterdam ook een politie- agent, maar ik weet niet of hij ook aanwezig zal zijn." n zijn echter en bereikbaar. 1986 k 1985 1984 1985 >ak 1985 1984 1985 1986 1987 velgen, 1979 gebouwde versnellingsbak met een laag gewicht. ders r een 2,5 gens al enige tij< bluffende complete t der zit de V6 V6-motor hee inhoud van 2 katalysator een vermogen van 153 pk. Ook het koppel van 225 Nm maakt deze 25 niet alleen geschikt als luxueuze limousine, maar ze ker ook als lastdier voor het trek ken van bijvoorbeeld een cara van. Volledig nieuw aan onze testauto is de automatische versnellings bak. Al vanaf zijn introductie is de Renault 25 leverbaar met een automaat. Dit was echter nog steeds de bak uit de Renault 30 met drie trappen. De huidige AR4 bak heeft vier overbrengingen. Het gaat hier om de vierde gene ratie automatische versnellings bakken van Renault. De nieuwe bak heeft als belangrijke eigen schap dat de prestaties en het ver bruik de waarden van een auto met een handgeschakelde vijfbak benaderen. De vierde overbren ging is dus echt een overdrive. Bo vendien is de AR4 een compact Renault heeft een lange historie, ook waar het auto's in de hogere prijsklasse betreft. Voor de oorlog waren er verschillende series met 6- en 8- cylindermotoren be schikbaar, waar de rijken der aarden zich in verplaats ten. Na de oorlog werd eerst voor een klein model geko zen. Toch verscheen al in 1951 de Frégate, die een dui delijke tegenhanger was voor de Citroën Traction Avant en later de DS. Tussen 1960 en 1965 had het Franse staatsconcern geen topper, totdat de 16 werd geïntroduceerd. De eerste na-oorlogse 6 cylinder Re nault, de 30, verscheen in 1975 en werd in 1984 door de fraai gelijnde 25 opgevolgd. We reden met de aller nieuwste versie van deze top-Renault. Renault heeft op verschillende gebieden een naam hoog te houden. Het zijn de voornaamste kenmerken van Franse auto's: zuinig, comfortabel en fraai van vormgeving. De vormgeving van deze Renault dwingt zelfs vijf jaar na zijn introductie nog steeds bewonde ring af. De auto is uitermate elegant van lijn. Een jaar geleden werden zowel het front als de achterkant hele maal geretoucheerd, zodat de auto er weer wat moder ner uitziet. Merk en type: Renault 26 V6 Injection Automaat Aantal cylinders: 6 in V-vorm Cylinderinhoud: Boring x slag: 91 Vermot Koppel Afmetingt Gewicht: Prestaties: t acceleratie 0- VerbruikfECL bij 120 km/u 9,6 litei Prijs: f.68.550, zijn dui- Renault een top van ïchts 4 kilo- zijn broertje tite van de straps automaat betekent De Renault 25 rijdt bijzonder ge- ’"'’•'kelijk. Je hoeft eigen1”1' -11— maar het gaspedaal in te trappen en te sturen. Wordt bovendien de tegen meerprijs leverbare cruise -control aangeschaft, dan hoef je bij constante snelheden zelfs geen gas meer te geven. heeft u een com- egen 0% rente te ons langs wordt een Rij-impressie: lekker comforta bel en heerlijk luxe om mee op vakantie te gaan naar Zuid Frankrijk. Een auto ideaal voor lange afstanden, om heerlijk lang van te genieten. Ik vind het persoonlijk geen 'jonge' auto, maar wel uitzonderlijk statig voor een direkteur met chauffeur. Een autotelefoon zou hier niet missta Resumé: Deze verrast je keer heel rustig en staat hij De oude automaat vroeg voor een vergelijkbare inspanning echter 11,3 seconden. Dit betekent dat in de praktijk de automatische versie van deze Renault 25 helemaal niet onderdoet voor de handgescha kelde. land komen onder andere Henk van Leuven, Guus en Peter van den Broek, Wim Wijten en Leon Bekkers aan de start. Zeer waarschijnlijk zullen de coureurs zich voor dit kam pioenschap moeten kwalifice ren door middel van de zoge naamde "time-trails", waarbij de coureurs een voor een in de baan komen voor een race tegen de klok over drie ron den; de snelste tijd is dan be palend voor de startplaats. Naast dit wereldkampioen schap wordt een volledig autospeedwayprogramma af gewerkt, met ministox, stock cars, superstox, hotrods en bangers. De wedstrijden worden ge- i op de De Konings- i in Tilburg en starten 10 uur precies. ronden lang om enkele plaat sen te winnen en de "snelle jongens" stuiten meerdere malen per wedstrijd op ach terblijvers, die hun opmars vertragen. Het vergt de uiter ste concentratie van de cou reurs en die moeten dat veer tig ronden lang volhouden. Uit Engeland komen wereld kampioen Mel Cook, Mark Willie, Graham White, Nor man Hicks, Kevin Nevard, Rick Lemon, Andy Brown en Dawn Sparks, dochter uit een Engels autospeedwaygezin. Haar broer Gerry Sparks werd enkele weken geleden op De Koningshoeven Euro pees kampioen in de klasse superstox. Schotland wordt vertegenwoordigd door de gebroeders Andy en Alistair Steward, en uit Ierland komt Mick O'Rourke. Voor Neder- Tijdens de openingsshow van Toyota-dealer Autonova werd voor de kleintjes een kleurwed strijd gehouden, waarin een aantal leuke prijzen te winnen waren. Op vrijdag 7 juli jl. wa ren de kunstenaartjes van de fraaiste kleurplaten wederom Hierop worden zaken als de afge legde afstand, nog te rijden kilo meters, gemiddeld verbruik, mo mentaan verbruik en gemiddelde snelheid weergegeven. In het deurpaneel van de bestuur der zitten zes knoppen voor de zij- ruitbediening en de elektrische buitenspiegelverstelling.'Rechts naast de'stoel vinden we de elek trische verstelmogelijkheden van dit uitstekende meubilair. Renault- stoelen beschikken over het spreekwoordelijke Franse com fort. Hoogte, lengte en rugleuning- verstelling gebeuren volledig elektrisch en dus traploos. Boven dien kan op de voorstoelen een ergonomiepakket worden besteld. Op maar liefst vijf plaatsen kun nen dan kussentjes worden opge- j blazen om een nog betere onder- steuning te krijgen. Daarnaast is I dan de bestuurdersstoel van een I geheugen voorzien, waarin drie geprogrammeerde stoelstanden kunnen worden opgeslagen. Het is natuurlijk even zoeken naar de juiste stand, maar heb je die een maal gevonden, dan zit je als een vorst. De Renault 25 blijft natuurlijk bo venal een gebruiksauto met een handige vijfde d eur. Nog steeds is de handige achterbank construc tie niet geimmiteerd. Als je de Van 29 juli tot en met 7 augustus worden in Canada de Wereldspe- len voor politie en brandweer ge houden. Uit negentien verschillen de landen over de gehele wereld zullen politie-agenten en brand weerlieden in verschillende tak ken van sport tegen elkaar uitko men. De Tilburgse eer zal door Dolf v.d. Wouw worden vertegen woordigd. Hij zal als atleet uitko men op de langste afstand die tij dens deze spelen wordt gelopen, de 30 kilometer. direktei autotek isstaan. e degelijke heer, sr op keer. Zo is hij i tam en ineens weer in vuur en vlam. Met overal vakantiegezichten om je heen en vrienden en ken nissen die enthousiast vertellen over hun vakantieplannen, krijg je er al echt zin in. 'n Heer lijk gevoel, lekker even er tus sen uit, relaxen, genieten van zon, zee en water en lekker eten en even geen gejaag. Voelt je het ook al in je buik: de vakan- tie-kriebels. Het rijden met deze Renault 25 is net zoiets. Als je instapt is het net 'n hele luxe hotelkamer; al les zit er op en eraan en je wilt eerst alles uitproberen. De elektrisch verstelbare stoel, het schuifdak, de ramen, afstand bediening op de portieren. En alle overige knopjes van de cruise- control tot en met de boordcomputer. En als je de schakelpook van deze snelle automaat instelt, denk je dat je gaat vliegen, niet alleen omdat het er net uitziet als een vliegtuigpook, maar ook het beest wat eronder schuilt. Deze beschaafde heer heeft een pittig temperament. De 25 heeft toch wel iets, een bepaalde klasse in de juiste proporties, want buiten al het elektrische speelgoed, straalt er een degehjke stijl vanaf, zo wel binnen als buiten. Wat ik een bijzonder handig iets vond, is de mogelijkheid het audio-gedeelte met een hendel bij het stuur te bedie nen. Er zit een knop voor het vo lume en de zenderkeus. En dan de mysterieuze stem niet te ver geten, die je waarschuwt als je deur niet goed gesloten is. Nee, dames, het is niet de stem van bijvoorbeeld Tom Cruise, maar een heel vreemd computer- stemmetje, maar toch grappig om te horen. De Stichting Spedeworth Continental organiseert aan staande zondag het wereld kampioenschap in de klasse stockrods. Dit is een klasse waarin praktisch iedereen met enig racetalent van start kan gaan. Aan de auto’s mag immers niet zo veel gesleuteld worden. Wel moeten de wa gens aan strenge veiligheids eisen voldoen. Een stockrod is een normale productiewagen tot en met 1300 cc, waaraan, binnen een zeer streng reglement, "iets" gesleuteld mag worden. Meestal blijft dit beperkt tot het monteren van een specia le race-nokkenas. Maar de kansen voor de coureurs zijn praktisch gelijk en dat maakt een kampioenschapsrace in deze klasse juist zo spectacu lair. De coureurs knokken bij Autonova te gast. Op de foto staan ze vol trots te glunderen: v.l.n.r. Barbara Dielen, Mariëlle van Linschoten en Rens van Lin- schoten. Verkoopleider A. Diep straten mocht hen de prijzen overhandigen. Het leveringsprogramma van de vrolijke Suzuki Vitara zal met in gang van september worden uit gebreid met twee versies op grijs kenteken en zodoende geblin deerde achterruiten. Uiteraard is ook de achterbank komen te ver vallen en onstaat er zo een vlakke laadruimte. De vierwielaangedre- ven Vitara bechikt over een 1590 cc 4 cylinder motor met een vijf- versneUingsbak. Met een extra pookje kunnen de voorwielen wor den bijgeschakeld. De auto kan worden geleverd met een kanvas dak voor een prijs van f.27.495,= inclusief BTW. Daarnaast is er de Vitara JLX met een stalen dak voor f.28.495, De verbeterde prestaties delijk te zien. De huidige 25 V6 automaat heeft e 204 km/u en dat is slee meter minder dan zijn broertje met ue D1,2O^r vijfbak. Ten opzichte van de oude makkek)k- Ie h°eft ejgenhjk alleen drietraps automaat betekent dit een winst van acht kilometer. De goede kwaliteiten van de nieuw komer worden het meest duidelijk als we kijken naar de acceleratie- cijfers. De handgeschakelde auto De Renault 25 V6 Injection zal zelfs de meest verwende automo bilist versteld doen staan. Haast alles wat maar denkbaar is, is standaard in de auto aanwezig. Het dashboard lijkt in eerste in stantie een bonte kermis. De grote reeks knopjes en wijzertjes zijn bij ingeschakelde lampen sfeervol verlicht. Het klokkendeel biedt naast de bekende meters een dis play voor de boordcomputer. 2849 cc -91 x 73 mm >gen: 153 pk (1 IQ kW) bij I >1: 225 Nm bij 2500 tr/min jen: lengte 4,71 meter, breedte 1,81 meter 1235 kg topsnelheid 204 km/u I e 0-100 in 9,5 sec. I JE-norm): bij 90 km/u 7,6 liter/100 km I "-’iter/lOOkm rugleuning neerklapt, gaat de zit ting midd<als een ingenieus hevel- systeem gelijk mee naar voren. Het was natuurlijk even afwach ten hoe de nieuwe automaat zou uitwerken op het gemiddelde ver bruik. Tijdens onze testweek no teerden we 1 liter Eurosuper op 9,2 kilometer. Dat is een waarde die door de handgeschakelde V6 nauwelijks verbeterd kan worden. De Renault 25 V6 Injection Auto maat is zeker geen goedkope auto, maar door zijn uiterst com plete uitvoering en fantastische comfort en krachtbron toch uiterst concurreren!. De V6 met vijfbak kost f.64.350, terwijl voor de door ons geteste automaat f.68.550, op tafel moet komen. Wordt deze auto dan bovendien nog voorzien van metallic lak, cruise- control, een elektrisch bediend schuifdak en het ergonomiepakket dan staat de auto voor f.75.180,= voor de deur. Voor wie het dan nog niet genoeg is vermeld de optielijst nog lederen bekleding, aircondi tioning en ABS, zodat de meest complete 25 V6 automaat f.91.285,= kost. De verzekering wil hieraan graag een alarminstalla tie toegevoegd zien. Onze auto be schikte over een Sodicam-alarm wat direct via de Renault dealer kan worden geleverd. Met af standsbediening wordt het alarm in werking gezet en sluiten tegelij kertijd de deuren. Een prima sys teem met één nadeel. Het kastje van de afstandsbediening is zoge- voelig, dat de auto zelfs binnen in huis geopend kan worden. Even opletten dus. De Renault 25 blijft, ook vijf j aar na zijn introductie een uiterst be- gerenswaardige auto. De nieuwe viertraps automaat is op een be hoorlijk aantal details duidelijk beter dan zijn voorganger met drie overbrengingen. De auto is er zuiniger door geworden, maar le vert bovendien prestaties die vrij wel gelijk zijn aan de handge schakelde versie. De auto is onge kend comfortabel en uiterst com pleet De Renault 25 V6 Injection is uiter aard zeer compleet met zonwe rend glas, vier elektrische zijrui ten, een achterruitwisser, toeren- teller, stuurbekrachtiging, veel op- bergmogelijkheden en die fantas tische radio-Renault. Het gaat om een combinatie van radio, casset terecorder, versterker met een uit gaand vermogen van 4 X 20 Watt. Uniek is nog steeds de bediening aan het stuur, zodat de automobi list zijn blik op het verkeer kan houden, terwijl hij gemakkelijk de geluid harder of zachter zet en zelfs een andere zender inscha- keld. Deze voorziening is geen pu re verwennerij, maar zorgt voor een berg extra veiligheid. Suzuki-dealer Gijsbers onder steund Dolf als sponsor en hoopt met ons dat hij met een fraaie plak terug naar Tilburg zal komen. Zoals Renault gewend is, is ook de 25-serie in een groot aantal va rianten leverbaar. De dieselrijder kan kiezen uit een 2.1 liter onge blazen krachtbron of dezelfde mo tor met turbo. Het basismodel is nog steeds de TS met een 2 liter krachtbron. De overige vier-cylin- zijn de TX en GTX beide met 2,2 liter injectiekrachtbron vol- is US'83-norm. Het topmodel is jd de V6 turbo met ver- prestaties en een uiterst uitvoering. Net daaron- “6 injection. De soepele jeft in deze auto een van 2849 cc en levert met jen v 225 r- •w Autonova

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23