Sportpqkket voor Mercedes 190 Volkswagen zorgt voor gezinsuitbreiding Vakantie! Oplage: 91.000 ex. Boulevard wagens o.a. DeTilburgse Kt.'erier Deze week in de Automaat Nissan bedrijfs- Autotest: Renault 25 V6 injection automaat Pag.3 Opel Dealer Team Holland in Russische rally Pag.5 Uw partner in vervoer NRS Alpen Toer Rally 1989... 'n verslag Pag.7 Bijlage van: S!JU 9460 i 1989-pagina 20 ml Donderdag 13 juli 1989 Uitstoot Cylindervulling Stuurapparaat Tony Vos Bur >rijs NISSAN e Jaargang 1 Nummer 28 GARAGE DENISSEN BV. jvoorbeeld één 1de ondergrond sring. >t Volks- 12.000 wat «.ciitvan sn advertenties: 22.00 uur op de septem- sft voor urg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 Maar ook bij wegtrekken in een gelijke situatie brengt EDS de op lossing. EDS maakt overigens ge bruikt van de belangrijkste onder delen van het ABS-systeem zoals de sensoren, de voeding en het stuurapparaat. Keulen - Het heeft even geduurd voordat alle aange- kondigde versies van de huidige Volkswagen Passat ook daadwerkelijk in productie gingen. Met de komst van de turbodiesel enkele maanden terug, werden ech ter alle beloftes waarheid. Het is daarom tijd om het Passat-gezin weer eens verder uit te breiden. Vorige week werden maar liefst twee nieuwe versies aan de pers voorgesteld: een nieuwe 1.9 liter diesel en een syn- cro met 1.8 liter G-lader motor. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie er dinsdag 22 standaard s teverstellinc pen voor, elektrische lampsproeie achterin. Bovendien zijn er vanai nu een aantal nieuwe opties leverbaar zoals de Thermotronic, een elek tronisch geregelde verwarming en ventilatie, een niveauregeling op de achteras en een nieuwe ra- dio-gamma met ingebouwde CD- speler. De Passat Syncro is een vlotte jon gen, die meer dan behoorlijk met het verkeer meekomt. Toch toont de auto zijn beste troeven in berg achtig terrein met liefst een wat gladde ondergrond. Zelf wil ik de Passat Syncro dan ook liever een functioneel kaartje opplakken dan een sportief. Met de Syncro hoopt Volkswagen zowel de functie-gerichte koper als de meer innovatief en high tech gerichte koper te interesse ren. Om het uiterlijk hoeven ze het niet te doen, want de auto is al leen herkenbaar aan twee kleine "syncro" plaatsjes op de flanken en de "G60" vermelding grille. De auto die vanaf i ber leverbaar zal zijn, heef Nederland een richtprijs van f.75.000, in de sedan uitvoei Op de lange termijn hoopt wagens wereldwijd zo'n 11 syncro's per jaar te verkopen, een aandeel van 5% betekent de totale Passat-productie. Het unieke van de nieuwe diesel is de minieme uitstoot aan schade lijke stoffen. De uitstoot is verge lijkbaar met een benzine-auto met geregelde katalysator. Hiermee voldoet deze nieuwe Passat diesel aan de voor 1992 geplande uit- laatgasseneisen voor dieselmoto ren. Daarnaast is ook de deeltje- suitstoot zeer gering. Een andere verdienste is de enorm rustige loop van de kracht- Door de montage van een aange dreven achteras is de vloer van de kofferruimte bij de sedanmo dellen hoger komen liggen. De bagageinhoud nam af van 495 tot 390 liter. Bij een neergeklapte achterbank is er altijd nog plaats voor 630 liter bagage. Bij de va riant blijven de inhouden gelijk aan de voorwielaangedreven ver sies. De Syncro G-60 wordt in de GT-uitmonstering geleverd met Nissan is al jaren sterk op het ge bied van terreinwagens. Opmer kelijk is ook de emorme keus die dit merk biedt. Voor Nissan zelf was het echter nog niet genoeg. Er is inmiddels een uitbreiding verschenen in de vorm van een Terrano Turbo-diesel met een 2.7 liter motor van 94 pk. De Urvan en Cabstar zijn bovendien vanaf nu beschikbaar met een nieuwe 2,5 liter dieselmotor van 80 pk. Het in- en exterieur van zowel de Urvan als de Cabstar is verfraaid, terwijl vanaf augustus de laatste ook met een dubbele cabine geleverd kan worden. Nissan's Vanette- en King Cab- De tweede nieuwe versie van de Passat betreft de Syncro G60. Het vierwielaandrijvingssysteem van Volkswagen mag inmiddels be kend verondersteld worden. Af hankelijk van de belasting en het toerenverschil tussen voor- en achterwielen worden de aandrij- vingskrachten over de wielen ver- cylindervulling. De dieselaars hadden tot nog toe bij de Passat maar een beperkte keuze. Als motor was er alleen de 1.6 Eter turbodiesel voor handen die naar wens te combineren was met verschillende uitrustingsni veau en met de twee carrosserie- varianten. De ongeblazen 1.6 Eter diesel uit de Jetta en Golf was niet in de Passat leverbaar. Het is erg verstandig van Volkswagen ge weest om dan ook eerst een grote re diesel krachtbron te ontwikke len. Met 1896 cc heeft de ontwik- kelingsafdeling 68 pk aan de nieuwe krachtbron weten te ont lokken. Dit maximale vermogen wordt al bij 4400 tr/min bereikt. Veel belangrijker is dat het kop pel van 127 Nm tussen de 2100 en 2600 tr/min volledig beschikbaar is. Bovendien blijft 90% hiervan tussen de 1250 en 4000 tr/min aan wezig. bron. Bij welke snelheden dan ook, is een conversatie voorin zon der al te veel stemverheffen goed mogelijk. Volkswagen heeft dit weten te bereiken door het toepas sen van een aantal rubberen op hangingen en dempingen binnen in de motor. De nieuwe diesel is een uiterst welkome aanvulling. De prestaties zijn echter niet verbazingwek kend. Voor het sprintje van 0 tot 100 km/u heeft de vierdeurs se dan altijd nog 19 seconden nodig. Je moet deze auto dan ook echt zien als een lange afstandenkrui ser. Eenmaal op snelheid, rijdt hij fantastisch, zijn top ligt op ruim 160 km/u. Enige sportiviteit moet je er echter nooit van verwachten. Met een prijs van rond de f.41.000,= is hij een prima alterna tief voor wie de turbodiesel net iets te duur vindt (f.46.500,=)en natuurlijk voor een aantal mensen die anders bij een concurrent zou den gaan kijken. deeld. Dit geschiedt uiteraard middels een lamellenkoppeling. Onder de motorkap huist het com plete aggregaat uit de snelle Volkswagen Corrado, een 1.8 liter met G-lader, Volkswagens tegen hanger van de turbocompressor. De krachtbron levert een maxi maal vermogen van 160 pk en haalt hiermee een top van 215 km/u. Binnen 9,6 seconden wordt de 100 km/u behaald. Standaard beschikt de auto ook over een in tercooler die zorgt voor een betere j. De toegevoerde De populaire 'kleine' Merce des, de 190, is voortaan lever baar met een zogenaamd Sportlinepakket. Hiermee kan de elegante auto de ambitieu ze uitstraling van de 16klep- per worden gegeven. Tot voor kort waren er alleen tuningfir- ma's die verschillende opti sche veranderingen voor de Mercedes 190 in hun program ma hadden. Mercedes biedt nu voor zijn kleinste telg zelf deze mogelijkheid. De carros serie wordt voor en achter met 20 mm verlaagd, terwijl de ve ring zwaarder wordt gemaakt en de demping straffer wordt ingesteld. De overbrenging van het stuur is directer ge maakt en de lichtmetalen wie len worden van bredere ban den voorzien.Ook in het inte rieur zijn een aantal verande- n te vinden zoals de toelen van de 16klepper. leze snelle broeder heeft de 190 Sportline ook de met leer beklede stuurwiel en ver- snellingshendel gekregen. Het totale pakket kost 8.528,- ter wijl voor de losse verlagings- set 5.302,- betaald moet wor den. Ook het sportieve inte rieur is afzonderlijk leverbaar tegen een meerprijs van 4.832,-. Stel je eens voor. Met dit uiter mate fraaie weer, zit je op een boulevard ergens aan de Ne derlandse kust. Je zit lekker uit de wind te genieten van de zon. Langs je heen lopen aller hande soorten mensen, waar van een belangrijk deel er al leen maar loopt om gezien te worden. Ook automobilisten kunnen dat heel goed. Gezeten in verschillende cabriolets en sportwagens proberen ze de jaloerse blikken van het pu bliek op te vangen. Gelukkig voor hen is het publiek ook nog zo gek om uitgebreid deze boli des na te staren. Een groepje studenten maakte hier dankbaar gebruik van, maar voerde tegelijkertijd een kostelijk show op. Ze reden met een MG in ontblote toestand (de MG, niet de studenten) over de boulevard. Tot de verbazing van de toeschouwers vielen er om de paar meter verschillen de auto-onderdelen onder de auto uit, midden op straat. Het bleef niet alleen bij schroefjes, moertjes en boutjes, nee zelfs een complete carburateur zocht zijn rustplaats op de straatstenen. Enkele meters verder leek het alsof de MG zijn laatste adem uitblies. In ieder geval stond het autootje stil. Met een verschrikte blik liepen de inzittenden over de boulevard om de verloren on derdelen bij elkaar te rapen. En ja, door weinig geld voor een garage, moesten de heren zelf hun auto repareren. En waar kun je dat beter doen, dan op de plaats waar hij ka pot is gegaan, midden op die zelfde boulevard dus. Na een aantal minuten onder de auto gelegen te hebben, stapten de heren met een tevreden gezicht weer in. Even proberen, en ja hoor, de MG liep weer als een zonnetje. En onder grote pu blieke belangstelling reed het stel weer verder. Waarschijn lijk om even verder deze show te herhalen. Wat was namelijk het geval. Een MG heeft in de bodem tussen de stoelen een klepje zijten om bij de aandrij ving te kunnen komen. De jon gens hadden een doos met oude auto-onderdelen en schroeven meegenomen, die ze langzaam via het klepje op de straat ledigde. De MG verloor dus zelf helemaal geen onder delen. Een prachtige act, die maar weer eens bewijst dat de hu mor op straat ligt... programma is uitgebreid met 500 kilo laadvermogen-varianten. Een voordeel van het geredeceerde nuttig laadvermogen is dat de rij tijdenwet niet van toepassing is. Als extra op de King Cab zijn nu een 'comfort achterveerpakket' en een tweetal containerunits lever baar. Uniek is ook dat voortaan op Nis san bedrijfswagens dezelfde ga rantie wordt gegeven als op de personenauto's van het merk. De vakantie is weer aangebro ken. Veel mensen blijven in Ne derland; immers over het weer hebben we de afgelopen weken niet te klagen. En wanneer je naar gebieden gaat waar je zel den komt, kom je tot de ontdek king dat Nederland nog vele mooie plekjes te bieden heeft waar je uren kunt wandelen en fietsen, zonder dat het er overvol is. Veel Nederlanders daarentegen gaan naar het buitenland. Vaak reeds lang geleden een hotel, camping of appartement ge boekt in alle uithoeken van Euro pa, of zelfs daarbuiten. Het ver baasde mij echter toen ik afgelo pen weekend van een mede werkster van een reisbureau hoorde dat de last-minute- reizen als warme broodjes over de toon bank vlogen. Ik zou zoiets ver wachten wanneer het vier weken aan een stuk geregend heeft, maar zelfs met weken zonnig weer zijn er veel mensen die op het laatste moment nog besluiten hun koffers te pakken en af te rei zen naar verre oorden. Laat ik even stilstaan bij die tien duizenden mensen die met de auto op vakantie gaan. Rij in de ze tijd van het jaar eens op een willekeurige zaterdag- of zon dagmorgen heel vroeg over de Nederlandse autosnelwegen. Lange rijen vakantievierders in hun auto, al dan niet uitgebreid met caravan, boot of aanhangw- agentje. Blij dat men er enkele weken tussen uit kan. Waar ik mij persoonlijk aan er ger zijn auto's met ondeugdelijke verlichting. En daarmee bedoel ik dan niet eens auto's waarvan een achterlicht niet werkt, of een' dimlicht stuk is, maar de zwaar beladen auto's, vaak ook nog met caravan, waarvan de kop lampen na het beladen niet juist afgesteld zijn. Doordat de koffer bak zwaar geladen is met baga ge, zakt hij achter extra door de vering, waardoor de koplampen niet meer naar de grond schij nen, zoals het hoort, maar recht vooruit, waardoor het lijkt als of de bestuurder groot licht inge schakeld heeft. Wanneer je als automobilist voor zo'n auto rijdt, of erger, hem tegemoet rijdt, wordt je verblind door een zee van licht. Dit is toch niet nodig. Bij de meeste auto's is het een klein klusje om de koplampen te verstellen. Wanneer de auto zwaar beladen is, moet je de koplampen iets meer omlaag stellen. Meestal dient dit te ge beuren onder de motorkap aan de achterzijde van de koplamp, bij sommige auto's kun je zelfs achter het stuur met een draaik nop beide lampen in een keer verstellen. Kijk even in je instruc tieboekje voor de juiste werkwij ze. En nog één tip: denk er aan om de lampen terug in de origi nele stand te zetten nadat je de auto uitgeladen hebt. Frank Raymann sportstoelen met hoog- ig, toerenteller, mistlam- stuurbekrachtiging, ie buitenspiegels, kop- iers en hoofdsteunen lucht wordt maar liefst zo'n 50 gra den afgekoeld. Ten opzichte van de Golf Syncro is de achteras iets gemodificeerd en worden er op de Passat grotere remschijven gemonteerd. Naast een standaard ABS- remsysteem wordt de Passat Syncro uitgerust met EDS, een Electronische Diffe rentieel Sper. Deze sper werkt overigens alleen op de voorwielen en zal binnenkort als optie ook op andere modellen verkrijgbaar worden. Bij remmen treedt het in werking als er bip wiel op een gladd zit. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21