Sportpqkket voor Mercedes 190
Volkswagen
zorgt voor gezinsuitbreiding
Vakantie!
Oplage: 91.000 ex.
Boulevard
wagens
o.a.
DeTilburgse Kt.'erier
Deze week
in de
Automaat
Nissan
bedrijfs-
Autotest:
Renault 25 V6
injection automaat
Pag.3
Opel Dealer Team
Holland
in Russische rally
Pag.5
Uw partner
in vervoer
NRS Alpen Toer
Rally 1989...
'n verslag
Pag.7
Bijlage van:
S!JU 9460
i 1989-pagina 20
ml
Donderdag 13 juli 1989
Uitstoot
Cylindervulling
Stuurapparaat
Tony Vos
Bur
>rijs
NISSAN
e
Jaargang 1
Nummer 28
GARAGE
DENISSEN BV.
jvoorbeeld één
1de ondergrond
sring.
>t Volks-
12.000
wat
«.ciitvan
sn advertenties:
22.00 uur
op de
septem-
sft voor
urg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
Maar ook bij wegtrekken in een
gelijke situatie brengt EDS de op
lossing. EDS maakt overigens ge
bruikt van de belangrijkste onder
delen van het ABS-systeem zoals
de sensoren, de voeding en het
stuurapparaat.
Keulen - Het heeft even geduurd voordat alle aange-
kondigde versies van de huidige Volkswagen Passat
ook daadwerkelijk in productie gingen. Met de komst
van de turbodiesel enkele maanden terug, werden ech
ter alle beloftes waarheid. Het is daarom tijd om het
Passat-gezin weer eens verder uit te breiden. Vorige
week werden maar liefst twee nieuwe versies aan de
pers voorgesteld: een nieuwe 1.9 liter diesel en een syn-
cro met 1.8 liter G-lader motor.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie er
dinsdag 22
standaard s
teverstellinc
pen voor,
elektrische
lampsproeie
achterin.
Bovendien zijn er vanai nu een
aantal nieuwe opties leverbaar
zoals de Thermotronic, een elek
tronisch geregelde verwarming
en ventilatie, een niveauregeling
op de achteras en een nieuwe ra-
dio-gamma met ingebouwde CD-
speler.
De Passat Syncro is een vlotte jon
gen, die meer dan behoorlijk met
het verkeer meekomt. Toch toont
de auto zijn beste troeven in berg
achtig terrein met liefst een wat
gladde ondergrond. Zelf wil ik de
Passat Syncro dan ook liever een
functioneel kaartje opplakken dan
een sportief.
Met de Syncro hoopt Volkswagen
zowel de functie-gerichte koper
als de meer innovatief en high
tech gerichte koper te interesse
ren. Om het uiterlijk hoeven ze het
niet te doen, want de auto is al
leen herkenbaar aan twee kleine
"syncro" plaatsjes op de flanken
en de "G60" vermelding
grille. De auto die vanaf i
ber leverbaar zal zijn, heef
Nederland een richtprijs van
f.75.000, in de sedan uitvoei
Op de lange termijn hoopt
wagens wereldwijd zo'n 11
syncro's per jaar te verkopen,
een aandeel van 5% betekent
de totale Passat-productie.
Het unieke van de nieuwe diesel
is de minieme uitstoot aan schade
lijke stoffen. De uitstoot is verge
lijkbaar met een benzine-auto met
geregelde katalysator. Hiermee
voldoet deze nieuwe Passat diesel
aan de voor 1992 geplande uit-
laatgasseneisen voor dieselmoto
ren. Daarnaast is ook de deeltje-
suitstoot zeer gering.
Een andere verdienste is de
enorm rustige loop van de kracht-
Door de montage van een aange
dreven achteras is de vloer van
de kofferruimte bij de sedanmo
dellen hoger komen liggen. De
bagageinhoud nam af van 495 tot
390 liter. Bij een neergeklapte
achterbank is er altijd nog plaats
voor 630 liter bagage. Bij de va
riant blijven de inhouden gelijk
aan de voorwielaangedreven ver
sies. De Syncro G-60 wordt in de
GT-uitmonstering geleverd met
Nissan is al jaren sterk op het ge
bied van terreinwagens. Opmer
kelijk is ook de emorme keus die
dit merk biedt. Voor Nissan zelf
was het echter nog niet genoeg.
Er is inmiddels een uitbreiding
verschenen in de vorm van een
Terrano Turbo-diesel met een 2.7
liter motor van 94 pk. De Urvan en
Cabstar zijn bovendien vanaf nu
beschikbaar met een nieuwe 2,5
liter dieselmotor van 80 pk. Het in-
en exterieur van zowel de Urvan
als de Cabstar is verfraaid, terwijl
vanaf augustus de laatste ook met
een dubbele cabine geleverd kan
worden.
Nissan's Vanette- en King Cab-
De tweede nieuwe versie van de
Passat betreft de Syncro G60. Het
vierwielaandrijvingssysteem van
Volkswagen mag inmiddels be
kend verondersteld worden. Af
hankelijk van de belasting en het
toerenverschil tussen voor- en
achterwielen worden de aandrij-
vingskrachten over de wielen ver- cylindervulling.
De dieselaars hadden tot nog toe
bij de Passat maar een beperkte
keuze. Als motor was er alleen de
1.6 Eter turbodiesel voor handen
die naar wens te combineren was
met verschillende uitrustingsni
veau en met de twee carrosserie-
varianten. De ongeblazen 1.6 Eter
diesel uit de Jetta en Golf was niet
in de Passat leverbaar. Het is erg
verstandig van Volkswagen ge
weest om dan ook eerst een grote
re diesel krachtbron te ontwikke
len. Met 1896 cc heeft de ontwik-
kelingsafdeling 68 pk aan de
nieuwe krachtbron weten te ont
lokken. Dit maximale vermogen
wordt al bij 4400 tr/min bereikt.
Veel belangrijker is dat het kop
pel van 127 Nm tussen de 2100 en
2600 tr/min volledig beschikbaar
is. Bovendien blijft 90% hiervan
tussen de 1250 en 4000 tr/min aan
wezig.
bron. Bij welke snelheden dan
ook, is een conversatie voorin zon
der al te veel stemverheffen goed
mogelijk. Volkswagen heeft dit
weten te bereiken door het toepas
sen van een aantal rubberen op
hangingen en dempingen binnen
in de motor.
De nieuwe diesel is een uiterst
welkome aanvulling. De prestaties
zijn echter niet verbazingwek
kend. Voor het sprintje van 0 tot
100 km/u heeft de vierdeurs se
dan altijd nog 19 seconden nodig.
Je moet deze auto dan ook echt
zien als een lange afstandenkrui
ser. Eenmaal op snelheid, rijdt hij
fantastisch, zijn top ligt op ruim
160 km/u. Enige sportiviteit moet
je er echter nooit van verwachten.
Met een prijs van rond de
f.41.000,= is hij een prima alterna
tief voor wie de turbodiesel net
iets te duur vindt (f.46.500,=)en
natuurlijk voor een aantal mensen
die anders bij een concurrent zou
den gaan kijken.
deeld. Dit geschiedt uiteraard
middels een lamellenkoppeling.
Onder de motorkap huist het com
plete aggregaat uit de snelle
Volkswagen Corrado, een 1.8 liter
met G-lader, Volkswagens tegen
hanger van de turbocompressor.
De krachtbron levert een maxi
maal vermogen van 160 pk en
haalt hiermee een top van 215
km/u. Binnen 9,6 seconden wordt
de 100 km/u behaald. Standaard
beschikt de auto ook over een in
tercooler die zorgt voor een betere
j. De toegevoerde
De populaire 'kleine' Merce
des, de 190, is voortaan lever
baar met een zogenaamd
Sportlinepakket. Hiermee kan
de elegante auto de ambitieu
ze uitstraling van de 16klep-
per worden gegeven. Tot voor
kort waren er alleen tuningfir-
ma's die verschillende opti
sche veranderingen voor de
Mercedes 190 in hun program
ma hadden. Mercedes biedt
nu voor zijn kleinste telg zelf
deze mogelijkheid. De carros
serie wordt voor en achter met
20 mm verlaagd, terwijl de ve
ring zwaarder wordt gemaakt
en de demping straffer wordt
ingesteld. De overbrenging
van het stuur is directer ge
maakt en de lichtmetalen wie
len worden van bredere ban
den voorzien.Ook in het inte
rieur zijn een aantal verande-
n te vinden zoals de
toelen van de 16klepper.
leze snelle broeder heeft
de 190 Sportline ook de met
leer beklede stuurwiel en ver-
snellingshendel gekregen. Het
totale pakket kost 8.528,- ter
wijl voor de losse verlagings-
set 5.302,- betaald moet wor
den. Ook het sportieve inte
rieur is afzonderlijk leverbaar
tegen een meerprijs van
4.832,-.
Stel je eens voor. Met dit uiter
mate fraaie weer, zit je op een
boulevard ergens aan de Ne
derlandse kust. Je zit lekker uit
de wind te genieten van de
zon. Langs je heen lopen aller
hande soorten mensen, waar
van een belangrijk deel er al
leen maar loopt om gezien te
worden. Ook automobilisten
kunnen dat heel goed. Gezeten
in verschillende cabriolets en
sportwagens proberen ze de
jaloerse blikken van het pu
bliek op te vangen. Gelukkig
voor hen is het publiek ook nog
zo gek om uitgebreid deze boli
des na te staren.
Een groepje studenten maakte
hier dankbaar gebruik van,
maar voerde tegelijkertijd een
kostelijk show op. Ze reden met
een MG in ontblote toestand
(de MG, niet de studenten) over
de boulevard. Tot de verbazing
van de toeschouwers vielen er
om de paar meter verschillen
de auto-onderdelen onder de
auto uit, midden op straat. Het
bleef niet alleen bij schroefjes,
moertjes en boutjes, nee zelfs
een complete carburateur
zocht zijn rustplaats op de
straatstenen. Enkele meters
verder leek het alsof de MG
zijn laatste adem uitblies. In
ieder geval stond het autootje
stil. Met een verschrikte blik
liepen de inzittenden over de
boulevard om de verloren on
derdelen bij elkaar te rapen.
En ja, door weinig geld voor
een garage, moesten de heren
zelf hun auto repareren. En
waar kun je dat beter doen,
dan op de plaats waar hij ka
pot is gegaan, midden op die
zelfde boulevard dus. Na een
aantal minuten onder de auto
gelegen te hebben, stapten de
heren met een tevreden gezicht
weer in. Even proberen, en ja
hoor, de MG liep weer als een
zonnetje. En onder grote pu
blieke belangstelling reed het
stel weer verder. Waarschijn
lijk om even verder deze show
te herhalen. Wat was namelijk
het geval. Een MG heeft in de
bodem tussen de stoelen een
klepje zijten om bij de aandrij
ving te kunnen komen. De jon
gens hadden een doos met
oude auto-onderdelen en
schroeven meegenomen, die ze
langzaam via het klepje op de
straat ledigde. De MG verloor
dus zelf helemaal geen onder
delen.
Een prachtige act, die maar
weer eens bewijst dat de hu
mor op straat ligt...
programma is uitgebreid met 500
kilo laadvermogen-varianten. Een
voordeel van het geredeceerde
nuttig laadvermogen is dat de rij
tijdenwet niet van toepassing is.
Als extra op de King Cab zijn nu
een 'comfort achterveerpakket' en
een tweetal containerunits lever
baar.
Uniek is ook dat voortaan op Nis
san bedrijfswagens dezelfde ga
rantie wordt gegeven als op de
personenauto's van het merk.
De vakantie is weer aangebro
ken. Veel mensen blijven in Ne
derland; immers over het weer
hebben we de afgelopen weken
niet te klagen. En wanneer je
naar gebieden gaat waar je zel
den komt, kom je tot de ontdek
king dat Nederland nog vele
mooie plekjes te bieden heeft
waar je uren kunt wandelen en
fietsen, zonder dat het er overvol
is.
Veel Nederlanders daarentegen
gaan naar het buitenland. Vaak
reeds lang geleden een hotel,
camping of appartement ge
boekt in alle uithoeken van Euro
pa, of zelfs daarbuiten. Het ver
baasde mij echter toen ik afgelo
pen weekend van een mede
werkster van een reisbureau
hoorde dat de last-minute- reizen
als warme broodjes over de toon
bank vlogen. Ik zou zoiets ver
wachten wanneer het vier weken
aan een stuk geregend heeft,
maar zelfs met weken zonnig
weer zijn er veel mensen die op
het laatste moment nog besluiten
hun koffers te pakken en af te rei
zen naar verre oorden.
Laat ik even stilstaan bij die tien
duizenden mensen die met de
auto op vakantie gaan. Rij in de
ze tijd van het jaar eens op een
willekeurige zaterdag- of zon
dagmorgen heel vroeg over de
Nederlandse autosnelwegen.
Lange rijen vakantievierders in
hun auto, al dan niet uitgebreid
met caravan, boot of aanhangw-
agentje. Blij dat men er enkele
weken tussen uit kan.
Waar ik mij persoonlijk aan er
ger zijn auto's met ondeugdelijke
verlichting. En daarmee bedoel
ik dan niet eens auto's waarvan
een achterlicht niet werkt, of een'
dimlicht stuk is, maar de zwaar
beladen auto's, vaak ook nog
met caravan, waarvan de kop
lampen na het beladen niet juist
afgesteld zijn. Doordat de koffer
bak zwaar geladen is met baga
ge, zakt hij achter extra door de
vering, waardoor de koplampen
niet meer naar de grond schij
nen, zoals het hoort, maar recht
vooruit, waardoor het lijkt als of
de bestuurder groot licht inge
schakeld heeft. Wanneer je als
automobilist voor zo'n auto rijdt,
of erger, hem tegemoet rijdt,
wordt je verblind door een zee
van licht. Dit is toch niet nodig.
Bij de meeste auto's is het een
klein klusje om de koplampen te
verstellen. Wanneer de auto
zwaar beladen is, moet je de
koplampen iets meer omlaag
stellen. Meestal dient dit te ge
beuren onder de motorkap aan
de achterzijde van de koplamp,
bij sommige auto's kun je zelfs
achter het stuur met een draaik
nop beide lampen in een keer
verstellen. Kijk even in je instruc
tieboekje voor de juiste werkwij
ze. En nog één tip: denk er aan
om de lampen terug in de origi
nele stand te zetten nadat je de
auto uitgeladen hebt.
Frank Raymann
sportstoelen met hoog-
ig, toerenteller, mistlam-
stuurbekrachtiging,
ie buitenspiegels, kop-
iers en hoofdsteunen
lucht wordt maar liefst zo'n 50 gra
den afgekoeld.
Ten opzichte van de Golf Syncro
is de achteras iets gemodificeerd
en worden er op de Passat grotere
remschijven gemonteerd. Naast
een standaard ABS- remsysteem
wordt de Passat Syncro uitgerust
met EDS, een Electronische Diffe
rentieel Sper. Deze sper werkt
overigens alleen op de voorwielen
en zal binnenkort als optie ook op
andere modellen verkrijgbaar
worden. Bij remmen treedt het in
werking als er bip
wiel op een gladd
zit.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek