V Matagalpees Dagboek Op de fiets door India, een apart verslag F 3 MEN EET GEZOND EET VIS Gordijnen ©koppelmans VERSE MOSSELEN REMMERS-DE JAGER Fiets wint nog steeds aan populariteit !5,- PJE 1989-pagina 12 Donderdag 13 juli 1989-pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Marie inten 25 snell zijn ?n d. 432292 geopend iger ien Jen Tijssen. Geen Vervolg van blz. 1 Dinsdag 13 juni 1989. lans, 1989. Professionele haarhulp voor dames en heren tensia, teren Is sorting >aar lastafels in st. annaplein 16 tel. 430617 Parkeren geen probleem de Indiaase fami- <e tijd verbleef. i een g ook ïperkt Verse groenten en sauzen euwste HTING ng en fumé F VISSPECI AAL ZAAK k BESTERDRING 27 TILBURG,TEL 420424 Del- nge- zijn tukje iets i als we d landelas idee, :rdg< ien van cust van i uit, mans en zou er land c weeg d teland mg m< jaren: steeds kon i aantal gefietste steld worden. Daarbij j a 70 miljoen kilon als toeristen ii i immers de maat weten om de ste hoeveelheid thee te kunnen af- een zaal. De jongens slapen een kamer. De gehele ing bestaat uit 95 leerlin- i wonder dat het de laatste 10 kilomet de brug was weggespoeld. (Foto Jen nog uit de c en prol bedwants' ral ratten nu Marion Brun op het fietspad langs de National Highway richting Bombay.. "“creëerd, waarbij ze 'jnen te trekken v normen van de Ind Wellicht is dit beeld weest. Je t airen aan, die ital gebouwen ver een jezi ehel- dat uaoi iettoacuAoaiAeld Indiase sa- in den lijve irion is een sari bij d< lie waar zij geruime lishoudelijk «belangnj- moest be- alleen de er in rang Kaasje, kaasje... Pure kwaliteit van uw kaasspecialist 'tkaasbolkka Besterdring 155, Tilburg Tel. 013-423972 ^^^■■^■^■■■■^^■kaas-vleeswaren-saladesl d: Ma :hikbare stoe- ‘“■>n als er een man op die onze kleren uit moest koken en poet- en met ze mee kennis- lenlands fietsverkeer jrtief en recrea- «u. wat verplaat- in school, werk en/of 'jkt de fiets als ver- s meer in de smaak zigerswereldje enigsins overdreven, maar het is de indruk die wij ervan kregen. Na enkele dagen besloten we dan ook verder te fietsen. Het was lek ker om weer eens «westers» te eten, westerse muziek te horen, andere reizi gers te ontmoeten, Nederlands te spre ken, te zwemmen. Maar het leverde heel gemengde gevoelens op en we voelden er ons toch niet thuis. Twee kilometer buiten dit stadje be gon India weer, van de invloed van het toerisme was niets meer te merken. Je vraagt je af of het jammer is of juist een geluk, dat zovele toeristen dit an dere India niet ontdekken. Wat bren gen zij teweeg in hun Indiase enclaver, met hun westers voedsel, hasjish, walk- topless gezonnebaad? Wat gebeuren als iedereen het platte- opging? Wat brengen wij zelf te- door al fietsend het Indiase plat- >d te gaan verkennen? Het zijn in teressante vragen, waarmee je weer verder kunt worstelen tijdens je ont dekking van India, én van jezelf... Toerisme Tenslotte gaan de aan die dagen dat we van India zaten, in een j op het Toeristische Spoor, den lang hadden we zo onj enkele buitenlander gezk eens zaten we er midden tels en «dure» tc van de stad, Ind aantallen in een anc slotte de rugzakrei ander gede budget kwr zakkers. lebei overeind: binnengedron- •“'■en'kist naast letterlijk Volgens recente traal Bureau gedachten terug hebben Nede aan de oostkust ;aar in eigen plaatsje gelegen >oor. Vier maan- eensl igeveer geen ien. Toen in- i in: g ■- toeristen in één v idiase toeristen in g"'“* ider gedeelte, en eizigers in weer een ieelte. Gezien ons eigen lage vwamen wij terecht bij de rug- Na die lange tijd op teland was dat wel even een overgang: opdringerige Indiërs die goedkope ka mers aanbevelen; stalletjes met fruit, batiklappen, ansichtkaarten en hout snijwerk; fluisterende verkopers van hasjish en allerlei speciale pijpjes om het spul te roken; njen met restau rantjes met westers voedsel, zoals fri tes, pannekoeken, pizza’s, fruitsappen. Grauwe-ouwe popmuziek zoals The Rolling Stones, Bob Dylan, Bob Marly en Pink Floyd is overal te horen. Hier zien we ineens twee Indiase bedelaars ïter zo rustig was op de weg: die om een roepie vragen. Ook een i Tijssen) Franse bedelaar, die zegt zijn paspoort cijfers van het Cen- voor de Statistiek (CBS) ierlanders het afgelopen ui eigen land samen 11,6 miljard imeter afgelegd. Dit feit is in over eenstemming met de ontwikkeling van de laatste jaren: steeds kon een toena- - me in het aantal gefietste kilometers gro je 1 vastgesteld worden. Daarbij komt nog- n gedeelte eens zo>n -jq miljoen kilometer, die Ne- n in grote derlanders als toeristen in het buiten- ~n ten‘ land onder de fietswielen door laten glijden. jij de rug- Wat het binnenlands het plat- betreft is niet alleen sport overgang: tief fietsen populair. Ook singen naar en van winkel betreft blijk voersmiddel steeds te vallen. schikking, en daarin moest het alle maal gebeuren: koken, eten, slapen, ruzie maken, kinderen maken. Zelfs de brommer stpnd in de kamer. We baanden ons in het donker een weg terug naar «ons huisje», wasten ons nog met water uit een emmer, wat aap. we uit de dorpshut opgepompt had- niet den, en probeerden te slapen. Muskie ten, bedwantsen, kakkerlakken en al ratten maakten het ons die keer gelijks bepaald gemakkelijk. Midden in verschi lacht schoten we allebei overeind: ben eer t was ons huisje binnengedron- vooral op een ijzeren'kist naast nen. Door Tongen. Om je letterlijk laria-koorts, r ken... lever gëïnfect was kon e* Toen d ste teke snogs Deze lijk en f en betrokke er een hecht moeder verzot^ wat ze aan moede had. Dagelijks buik, ontroerer Marion anderde de posit stuk. Hij mocht steeds mei pen in dat Indiase heiligde vrouw: de keuken. Samer beerd voedsel te bereider wel binnen zou kunnen houdt Indiaas eten zonder al te v» zonder hete pepers, zonder pap en Terug April 1987. Terug in New Delhi, en tijd om te gaan. Met weemoed denken we terug aan onze fietsen. 5.000 kilo meter waren het «onze maatjes». Nu hebben we ze achtergelaten bij «onze» Indiase familie. Niet als een sti barmhartigheid of om zonodig i goeds te willen doen, maar gewoon «familiefietsen». Als we weer eens te rug komen in India, kunnen we zo weer op de fiets weg... Inmiddels is het 1989, maanden ge leden keerden we terug in Nederland. Na vier maanden vonden we een huis om in te wonen, zelfs met een tuin. Marion vond al snel een baan, Jen be sloot zijn studie af te maken. Het huis wordt al meer en meer een «thuis». «Kunnen jullie wel weer wennen?», vraagt iedereen op zijn tijd heel be langstellend. «Jawel», zeggen we dan, «maar soms...» Stimuleren Naast de Stichting Fiets is de Stich ting Natuur en Milieu één van de orga nisaties die de stijgende populariteit van de niet-gemotoriseerde tweewieler toejuichen. Laatstgenoemde stichting pleit er bij de overheid voor, om het fietsgebruik verder te stimuleren. Vol gens de Stichting Natuur en Milieu zou er jaarlijks 150 miljoen gulden be schikbaar moeten komen voor Reis voorzieningen, zoals fietsroutes en be waakte rijwielstallingen. De stichting wil dat het autorijden binnen 20 jaar met de helft is verminderd vanwege de enorme schade aan milieu, natuur en landschap. Dit departement gaat voor dezelfde periode echter uit van een groei in het autoverkeer van 25 pro cent. toch juiste meten! De problemen met water en voedsel leidden de eerste weken tot nogal wat maag- en darmstoomissen. Een onver wacht aantal verplichte rustdagen werd ingelast: het is moeilijk fietsen met zware aanvallen van diarree... Langzamerhand bouwden we echter weerstand op en kregen we meer vat op hetgeen we naar binnen kregen. De laatste maanden van de tocht verlie pen dan ook een stuk eenvoudiger. Wat die eerste twee maanden tot een extra beproeving maakte, was het feit dat Marion malaria kreeg. Dit on danks het slikken van malariatablet- ten. We hadden het geluk dat we op dat moment net bij een Indiase familie verbleven die we toevallig ontmoet hadden. Zij waren bovendien zeer ver trouwd met de verschijnselen van ma laria, ze kregen het zelf vrijwel elk jaar en deden alsof het een griepje was. Desalniettemin was Marion 10 dagen zwaar ziek, met hevige koortsaanvallen en rillingen. De dokter kwam bijna da- hs en Marion kreeg een achttal :hillende medicijnen. Indiërs heb- een heilig geloof in het slikken van J veel en verschillende medicij- - de medicijnen zakte de ma- maar nu bleek ook nog de r geïnfecteerd te zijn. Het gevolg dat Marion 6 dagen vrijwel niets eten en met de dag verzwakte. n dan na anderhalve week de eer- vKenen van herstel optraden, woog slechts 46 kilogram... dagen van ziekte waren moei- frusterend, maar door de zorg 'eenheid van de familie werd schte band geschapen. De jrgde Marion met alles oederlijke liefde te geven _s masseerde ze Marion’s ontroerend om te zien. Omdat n niets binnen kon houden, ie de positie van Jen ook c. Hij mocht steeds meer meet in dat Indiase heiligdom van de Samen werd gepro- :n wat Marion houden. Eerst i eten zonder al te veel zout, hete pepers, zonder vet; toen spaghetti. Toen dat alles niet Eten Behalve het vinden van slaapplaat sen leverde het Indiase voedsel in het begin nogal wat problemen op. Vooral ze op het platteland is het voedsel wat je in de restaurantje voorgezet krijgt, heel simpel en eentonig: rijst, linzensaus, groenten-curry’s. Voor ons was het vaak gewoonweg te vet en veel te heet gekruid. Geleidelijk wen je wel enigs zins aan dat hete eten, maar het heeft wel wat traantjes gekost. We zijn ter afwisseling ook steeds meer op onze eigen brander gaan koken. Het voor deel is dat je wat gevarieerder en meer naar eigen smaak kunt eten. Het maakt een fietsdag echter wel zwaar der. Na het vinden van een slaapplaats moet je ook nog eens de bazaar op om te zien of er wat eetbaars in de aanbie ding ligt en dan moet je ook nog eens zelf gaan koken. Ook de wijze waarop de gemeente haar organisatie heeft opgezet klinkt lo gisch. Alleen hier is een goed resultaat afhankelijk van goedopgeleide men sen. En daaraan ontbreekt het helaas. Dat blijft het probleem van dit land. Veel mensen met een goede opleiding, vaak genoten in het buitenland, ver blijven nog steeds in dat buitenland. De algemene klacht over het eigen on derwijs is dat de resultaten gebrekkig „a<u. ^11, ook omdat de leraren niet ade laren Quaat zijn geschoold.. De twee leraren talen Engels die ik spreek op de middelbare school zijn niet voor hun taak opge leid. De oudste heeft door vroegere werkzaamheden engels leren spreken, terwijl de jongste een paar jaar engels als bijvak heeft gehad op de universi- teit. werkte, werd er zelfs wortelstamp uit de keuken tevoorschijn getoverd! Contact Het contact met deze familie is uit gegroeid tot het hoogtepunt van wat we aan ervaringen tijdens onze fiets tocht hebben opgedaan. Daarbij heb ben we wel ontzettend veel profijt ge had van de basis-cursus Hindi, die we tijdens de voorbereiding van onze reis gevolgd hadden (Hindi is, samen met Engels, de voornaamste taal van In dia). In die negen maanden hebben we hen in totaal vijf keer bezocht. Mede door de ziekte van Marion veranderde onze positie al snel van «gast» tot «fa- milie-lid». Daardoor waren we al gauw staat om elke dag de normale bood- avnappen op de bazaar te doen, waar door we min of meer in staat wa voor ons verblijf in natura te betalv.. en we niet op hun kosten hoefden te leven. Het heeft overigens wel wat strijd gekost om dat «dagelijkse bood schappen doen» geaccepteerd te krij gen. Nergens hebben we de L menleving zo direct en aan Goeie fiets-landkaarten zijn er voor India (nog) niet; een reisgids die ook geschikt is voor fietsers bestaat niet. De normale reisgidsen beschrijven de interessante plekken van India op het gebied van historie, cultuur, architec tuur, natuurschoon, folklore e.d. Daar door volgen bijna alle toeristen in gro te lijnen hetzelfde spoor. Op dat spoor zijn de faciliteiten voor toeristen rede lijk tot goed. Als je als fietser je eigen weg gaat, ligt dat wel even anders. Bo vendien lag onze interesse ook nog eens op het gebied van plattelandsont wikkeling, waardoor we helemaal diep op het platteland terecht kwamen. In het begin hadden we met name problemen om elke nacht een slaap plaats te vinden. In India wordt rUvt gekampeerd, we hadden er daarom vanaf gezien een tentje mee te nemen, voorj Dat zou elke avond mensenmassa’s niet rond dat tentje veroorzaken. Dan had- de nach den we net zo goed fietsen met 10 ver- een kat snellingen en fietscomputer mee kun- gen en ineens o* nen nemen om al die mensen bij het ons bed gespro tentje weg te houden... dood te schrikke Buiten de Indiase steden zijn er nau welijks hotels of hotelletjes te vinden. Geleidelijk aan ontdekten we dat er tocht elke nacht wel een slaapplaats opdook. Om er een paar te noemen: de dharmsala, een nachtverblijf voor In diase pelgrims; meestal zijn het beton nen blokjes zonder emg meubilair waar je dan je matje en slaapzak uit gf£ kunt rollen. Het geeft je de kans van nabij iets mee te maken van het luid ruchtige leven van de Indiase pelgrims. Ze komen laat in de avond aan met hun bussen, radio’s, kook- en slaapge- rei, produceren een ontstellende hoe veelheid lawaai en zijn voor dag en dauw al weer bezig om alles gereed te maken voor hun vertrek. Nou ja, van je eigen nachtrust komt niet al te veel terecht, maar je ziet wel iets van het Indiase leven... Een andere mogelijke slaapplaats is de ashram: een soort woon-werkge meenschap op spirituele of ideologi sche basis, waar je vaak wel voor één of meerdere nachten kunt verblijven. Grotere dorpjes hebben altijd wel een schoolgebouwtje, waar de hoofd onderwijzer je voor een nachtje in een klaslokaal kan laten slapen. Het schoohneubilair is vaak zo schaars dat het nauwelijks in de weg staat. Zo valt er ook wel te slapen in de tuin of op de binnenplaats van een tempel. Tenslotte is er in India het systeem van dakbungalows, een nog door de Britten opgezet netwerk van een soort bungalows met een viertal kamers. Ze zijn bedoeld voor rondtrekkende amb tenaren. Alhoewel ze officieel niet voor toeristen zijn, kun je er toch meestal wel een slaapplaats krijgen. Als je om vijf uur ’s middags plotseling met je fiets bij zo’n bungalow verschijnt, ter wijl het volgende stadje nog tientallen kilometers verderop ligt, wordt je zel den een kamer geweigerd. Als de be schikbare kamers tenminste niet volge boekt zijn door ambténaren, wat we wel eens meemaakten. Of als de desbe treffende bungalow, die je dan na lang zoeken gevonden hebt, niet afgebrand is, wat we ook wel eens meemaakten. Maar dan duikt er altijd wel weer «Nooi een behulpzaam iemand op die iets reisgic voor je regelt. In het geval van die af- niet mee a gebrande bungalow werden we meege- thuis over nomen naar een rij kleine huisjes en. tijd eerst water aangebo :nd. De eens uit dat hun water rein» is en dat je daar r- of tabletjes in moet doen en een half uur moet wachten... I fietsen heb je nog eens extra aan veel vocht. Dat lost“" veel thee te drinken, al te krijgen is. The< en melk, soms c a. damom («special tea»), maar dat zijn we wel lekker gaan vinden. Het pro bleem zat meer in de glazen: de simpe- in st le theestalletjes langs de weg hebben scha uiteraard nooit stromend water. De theeverkoper spoelt de hele dag de gla zen af in een emmer met steeds troebe ler wordend water. In het begin van onze fietstocht dachten we eens slim te zijn en namen onze eigen plastic mok ken mee. Maar de theeverkoper vulde eerst zijn eigen glazen alvorens die in onze mokken over te gieten: hij moest nomen naar een rij werd er eentje voor ons geopend. De man die ons hielp, legde stralend uit dat de desbetreffende ambtenaar er niet was en dat we dit huis wel voor een nachtje mochten gebruiken. Het was wel even schrikken toen de deur open ging: overal etensresten, stof, wegschietende kakkerlakken, vuilnis, en een afschuwelijke stank. De man vertelde dat hij drie huizen verder woonde en dat we hem altijd mochten roepen als we iets nodig hadden. Wel, we veegden de etensresten naar buiten en lieten de deur openstaan om de stank weg te laten trekken. Inmiddels hadden de kinderen uit de buurt zich verzameld en sloegen met grote be langstelling onze activiteiten gade. Vooral toen we gingen koken was de verwondering enorm. Het betrof ons kleine benzinebrandertje. Helaas was de benzine op toen we nog maar half klaar waren met koken. Ik liep naar het huis van de man die ons geholpen had en legde ons probleem uit. Een benzinepomp bleek er niet te zijn in deze omgeving, maar: geen probleem, met een slangetje slurpte hij een halve liter benzine uit zijn brommer en we konden weer vooruit. Later op de avond kwam dezelfde behulpzame man ons halen, we moes ten thee komen drinken. Dat beteken de dat we ook weer vanalles te eten voorgeschoteld kregen, maar we wis ten het beperkt te houden tot thee. Rondkijkend in hun huisje vroegen we ons af hoe deze familie hier met zijn achten konden leven. Slechts twee klei ne kamertjes hadden ze tnt hun he ervaren als in de totaal zes weken die we bij «onze familie» hebben doorge bracht. Nergens anders hebben we zo geworsteld met andere waarde- en nor menpatronen, andere opvattingen over tijd, kleding, status, uiterlijk vertoon, rollenpatronep, houding en verplich tingen ten aanzien van de buitenwe reld. We waren te gast bij deze fainile, groeiden er steeds meer in en kozen er voor de rollen te spelen die van ons verwacht werden. Soms was dat heel moeilijk en confronterend: Marion die van één van de twee bescl len op moest staan bezoek kwam; die moest wassen, moest koken en sen; die mooi moest zijn in sari en een stip op het voorhoofd als op bezoek moest bij familie of sen. Voor Jen werk te 1 ker» zake slissinj straat en v?rdwij- meisjes op e andere met acht op iemand schoolbevolkir tudeerd gen- Bij de evaluatie van junta en Til- burgse delegatie blijkt dat op gebieden als waterleiding, waterafvoer, onder- houd van wegen, etc., er nuttige ge- 3 sprekken zijn geweest tussen onze r®.o mensen van P.W. en die van Matagal- pa. De mogelijke hulp die we kunnen bieden zal nader moeten worden beke ken. Ook komt duidelijk over dat de verschillende projecten van afgebaken de omvang die via Tilburg zijn opge- ondersteuning moeten behouden lat met hulp vanuit Tilburg nieuwe project611 moeten worden opgezet, iveneur Mieke’ de voorzitter van de SSTN, is iveneur uitsteken<| Op de hoogte van de noden V<^r' en ze heeft kijk op de manieren waar- ®e.5>' op geholpen kan worden. Het is de ignjKe taak van de SSTN en de gemeente om *n Tilburg voldoende steun te verkrij- gen van organisaties en particulieren. Ik ben van mening dat je voorbij kunt gaan aan de discussie over de politiek in Nicaragua, zeker als je niet erg goed bent ingevoerd in de concrete proble matiek daar. Er is alleen al om huma nitaire redenen alles voor te zeggen het de mensen daar mogelijk te maken meer te profiteren van de positieve verworvenheden van onze welvarende samenleving. Een bezoek van i week, hoe goed de voorbereiding is geweest, bezorgt slechts een bep: inzicht in de complexe situatie. Jan Timmemu juni IS in de handboeien geslagen en v nen in het voertuig. De twee worden gefouilleerd. Nadat van de politie een lijst heeft besti worden de jongelui weer losgelaten en gaat eenieder weer zijn gang. Hoewel alles er erg luidruchtig aan toe ging, zeker de komst en het vertrek van het voertuig, heb ik niet kunnen volg'”1 wat er aan de hand is gewe op straat wel meer militair vaak alleen zijn. Een aanU wordt bewaakt. Daaronder^valt ook ons hotel. Dag en nacht bevindt zich aan de ingang een semi-militair, voor- ae zien van een door hem graag getoonde “et revolver. Of er al dan niet sprake is van een repressief bestuur, heb ik niet nroje kunnen beoordelen in die kort Ook in het gesprek met de gom van de provincie dat we deze dag den, wordt geen duidelijkheid b den. Wel geeft hij aan dat belangrij benoemingen, en hij noemt directe ren van scholen en ziekenhuis, politie ke benoemingen zijn. Ook vermeldt hij dat de politieke vorming op school, en v" heeft het dan over vorming over- ^Jcomstig de gedachten van de rege ringspartij, een belangrijke rol inneemt binnen het lesprogramma. Tijdens het bezoek aan de verpleegstersopleiding ■ordt dat ook bevestigd. Opmerkelijk dat deze opleiding vooral wordt be zocht door meisjes, de jongens vormen slechts 10%, die afkomstig zijn uit de J -i:-ver van Ma. lat bepaalde huis gaan Jen was al dat huis laag, hij werd op ken aangesproken, r ingen nemen, mocht wel a it op, stond een stuk hoger i status. «Ontdek India, ontdek jezelf» is een slogan van het Indiase toeristenburo. Als je zo’n stuk de Indiase samenle ving induikt, betekent dat inderdaad een hele confrontatie met jezelf en daarmee ook een ontdekking van je zelf. Zo hebben ook de weken die we bij de ontwikkelingsorganisaties op het platteland hebben doorgebracht ons veel geleerd over India. Tijdens he fiet sen zie je veel ellende, armoede, droog- je ner te, schaarste, vanalles wat kapot is, door verwaarloosd is, niet deugt. Dan kan baad wordt gemakkelijk tot een sceptische en cyni- ben hier blij sche houding ten aanzien van India gecre leiden: «Het is toch allemaal maar el- schijt lende». Maar dat is slechts één kant. Door zo’n verblijf bij een familie voel je warmte, gastvrijheid, hartelijkheid, sfeer. De inspanningen van bijvoor beeld ontwikkelingsorganisaties laten je zien dat India volop in beweging is, __t er mogelijkheden liggen, dat er plaats is voor een optimistischer per spectief. Als ik ’s nachts om half één toevallig hij hi uit het raam van mijn hotelkamer naar eenkc buiten kijk, zie ik op het kruispunt een vijftal jongelui met elkaar staan te pra ten. Vanuit één van de vier straten na dert een patrouille. Deze spreekt de worn jongens aan. Er ontstaat een discussie, is da' die er in eindigt dat de patrouille via zocht - de mobilofoon versterking vraagt. De- slechts o ze arriveert snel daarna in de vorm van dorpen. Deze liggen vaak ve een militair voertuig. Eén van de jon- tagalpa, hetgeen betekent da gens weet zich te verschuilen, daar het leerlingen bijna nooit naar huis go’n vierde huis in de straat wat naar achter tijdens de opleiding, maar dat ze in springt. Twee andere jongens worden tern zijn. Daarbij slapen ze met 74 Dames- en herenpruiken Haanveving voor dames e Alle Fusion methoden voor heren e Haartransplantatie en haarinplant Laserbehandelingen voor huidziekten en kaalheid Behandeling uitsluitend na afspraak Haarwerken 5021 GV Tilburg 013-360023 N 144 oopavon^j Slapen Die eerste twee fietsmaanden waren erg zwaar. Meermalen hebben we toen tegen elkaar gezegd: «Als het zo door gaat, stoppen we ermee». Geleidelijk aan ging het echter steeds beter en slaagden we erin onszelf beter staande te houden in de Indiase samenleving. Maar confronterend was het vaak wel. Naast de gebruikelijke problemen waar elke India-reiziger mee te kam pen krijgt - de drukte, het chaotische, het lawaai, de immense tegenstellingen tussen rijk en arm, de andere cultuur, het voedsel, de taal, de houding van de mensen - kampten wij met een aantal praktische problemen. Omdat we de tocht helemaal zelfstandig maakten zonder ondersteuning van een of ande re reisorgnisatie, moesten we ook hele maal onze eigen weg vinden. Een boeiende opdracht, maar zeker in het begin toch nog niet zo eenvoudig. Marion Brun en Jen Tijssen vertrokken in april 1986 naar Azië. In mei 1988 keerden ze terug, een schat aan ervaringen rijker. Hun tocht begon met een elf jaar oud busje, dat werd omgebouwd tot camper. Na drie maanden in Turkije rondgezworven te hebben met dit busje, waren ze gedwongen terug te keren naar Nederland: het lukte hen niet om in Turkije een doorreis-visum voor Iran te krij gen. Na een onverwacht, maar warm en hartelijk weerzien met familie, vrienden en kennissen, vertrokken ze - na deze «tussenstop» van drie weken in Nederland - opnieuw. Ditmaal per vliegtuig, bestemming: New Delhi, India. Daar reisen ze 9 maanden per fiets over het platteland van India. Verbleven 3 maanden in Pakistan en vertrokken over de Karakoram Hihgway naar China. Ze zwierven 6 maanden door China en Tibet, 2 maanden door Nepal. Tenslotte namen ze in Peking de trein naar Nederland: De Trans-Siberian Ex press, dwars door Noord-China, Mongolië, Rusland, Polen, Oost- en West-Duits- land. Om uiteindelijk terug te keren in Goirie. Een fase uit hun leven is afgesloten: zwaar, soms heel moeilijk, met tal van ups en downs, maar... intens de moeite waard! Hier treft u enkele fragmenten aan uit hun relaas over hun fiestocht door India. April 1987. Wéér terug in New Del hi, waar onze fietstocht 9 maanden ge leden begonnen was. Vanavond zijn we terug geweest naar dat straatje in de oude binnenstad van Delhi, waar we toendertijd een hotelkamertje geno men hadden. Het is er nog even druk en chaotisch als toen. Hetzelfde res taurantje waar dezelfde bezwete man nen in grote pannen vóór op straat het eten voor je ogen klaar maken. Het aanbod is simpel en de Indiase curry’s blijven te heet naar onze smaak. Het went wel, maar toch niet echt. Ook zit daar nog dezelfde theever koper als toen, die ons zowaar nog herkent! Dat komt waarschijnlijk om dat we toen nogal opvielen: na enkele dagen verschenen we plotseling met twee spiksplinternieuwe Indiase fiet sen bij ons hotelletje; het verhaal dat we met die fietsen door India zouden gaan trekken baarde nogal wat opzien. We hadden besloten Indiase fietsen te gebruiken omdat je daarmee veel min der aandacht trekt dan met uit Neder land meegebrachte fietsen met 10 ver snellingen en fietscomputer. In India zijn dergelijke fietsen een nog onbe kend verschijnsel en we hadden niet zo’n zin om negen maanden lang ge duldig te werken van een voor- en ach- ter-derailleur uit te leggen aan de altijd aanwezige Omstanders. Om over de fietscomputer nog maar te zwijgen... Indiase fietsen zijn redelijk van kwa liteit, vrij goedkoop, en bijna overal zijn fietsenmakers en reserve-onderde- len aanwezig. Als je je fiets eens ergens neerzet of hem per trein of op het dak van een bus wilt laten vervoeren, hoef je niet zo voor^jchtig en bezorgd te zijn. Het begon al goed toen we de fiet sen kochten. De fietsenhandelaar was enthousiast over ons idee, een extra stevige bagagedrager werd gemonteerd en we werden de avond voordat we aan onze tocht zouden beginnen uitge nodigd om bij hem te komen eten. Toen we die avond naar de winkel van de handelaar fietsten, hadden we al en kele dagen geoefend om te wennen aan het Indiase verkeer. Behalve het feit dat het verkeer links was, hadden we niet veel meer verkeersregels kunnen ontdekken. Die eerste dagen waren we dan ook bang en heel voorzichtig in die verkeerschaos van auto’s, bussen, scooters, rickshaws, fietsers, voetgan gers en vee. Bij de winkel aangekomen, nam de fietsenmaker ons met z’n twee ën achterop zijn scooter mee naar zijn huis, een moordende en doldwaze rit van zo’n 10 kilometer dwars door het spitsuur van Delhi. Daar werden we vriendelijk ontvangen door een verba zingwekkend aantal familieleden en kregen we voor het eerst de gelegen heid bij Indiase mensen thuis mee te eten. Het was heel veel en heel heet... De fietsenmaker was geen erg strikte hindoe, want hij schonk volop sterke drank. Met menig glaasje achter zijn kiezen bood ie om half elf aan ons weer terug te brengen. Inmiddels was het spitsuur wel voorbij, maar vanwege de alcohol was de scooterrit ditmaal niet minder imponerend. Met knik kende knieën stapten we bij de fietsen winkel af, bedankten de goeie man vriendelijk, beloofden hem een kaartje te sturen vanaf ons «verste punt» en begaven ons toen op onze nieuwe fiet sen zonder licht terug naar onze hotel kamer. De volgende morgen allebei zwaar aan de diarree, het vertrek werd twee dagen uitgesteld... verloren te hebben en die om tien roe pies vraagt. Voor een restaurantje, on der een palmboom, zit een groepje rugzakkers wat te blowen, walkman erbij, koptelefoons op het hoofd, cas settes liggen in het rond. Een bedelaar vraagt om geld. Ze geven hem een ba naan, maar de bedelaar hoeft die niet; hij wil een cassette... ’s Avonds hebben we gegeten in één van die restaurantjes: harde westerse muziek, relatief duur westers eten, veel geblow, haveloze, soms kapotte en bij de dames nogal wat «blote» kleren. Af en toe ook wat bedelaars, waaronder ditmaal enkele Westerse Sadhus («hei lige mannen»). Behalve het bedienen de personeel is er geen Indiër te zien! We raakten aan de praat met enkele rugzak-reizigers, waaronder enkele Nederlanders. Leuk om weer eens Ne derlands te spreken! Ze vertelden dat velen van deze budgetreizigers in enke le maanden een min of meer vast cir cuit afleggen door India: ze hebben hun eigen Toeristische Spoor. Velen kennen elkaar dan ook, ze komen el kaar regelmatig wel hier of daar tegen. «Hoogtepunt en vaste prik» voor de meesten is Kerstmis vieren aan de stranden van Goa en Kovalam aan de Westkust van India. Ze wisselen erva ringen uit, geven elkaar reistips door, vooral met betrekking tot goede en goedkope overnachtingsmogelijkhe den. Ze doen allemaal zo’n beetje het zelfde via min of meer dezelfde route. We hadden de indruk dat deze mensen op hun manier «een goeie tijd hebben» in India, waarbij het leren kennen van India en het contact met de Indiërs wat minder belangrijk is. Als we de volgende morgen een kijk- :men op het strand zien we dat er r sommigen ook topless gezonne- wordt. Deze buitenlanders heb- iixv* o lijkbaar een «eigen eilandje» “J, waarbij ze zich weinig aan van de waarden en idiase samenleving, d van het rugzakrei- Ook met het Indiase drinkwater hadden we aanvankelijk problemen. «Nooit water drinken», schrijven de jdsen vastberaden. Dat valt echter als je veel bij Indiase mensen :r de vloer komt: je krijgt al- boden. Leg maar r voor jou «on ar eerst druppeltjes doen en minimaal uur moet wachten... Door het behoefte l. <osten we op door die altijd en over- _.iee, met veel suiker ook met gember en kar- cial tea»), maar dat zijn gaan in de _1' lang strome

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 13