FRANSE
PATRIOTTEN
CITROEN
a
I Drome
oBum
IK
P.ROKSenZN.
s
HET LICHTEND
VOORBEELD
Bink Tilburg B.V.
autofeaglas
J.
VANDAAG
VOORU
APART GEZET
SPUKERSBV GOIRLE
^GEBRUIKTE AUTO’S
I
J
I
M
R
P
R
E
S
I
E
TILBURG
/?OI/£/?200ua.26.595r
Citroen BX 16V, Peugeot 405 MI 16,
Renault 21 Turbo
end
W
show
LEUKE AUTO’S BEHOEVEN k
NIET DUUR TE ZIJN.
KOM MAAR KIJKEN BIJ J
AUTODROME.
IS HET SOMS DE
BEDOELING DAT IEDEREEN
ROVER GAAT RIJDEN?
i
lil
6 juli 1989-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT -Donderdag 6 juli 1989-pagina 5
EN
Compliment
Onderstaande auto's zijn APK-gekeurd en 3 mnd. garantie op de motor.
ïn
Foto: Geert van Loon
k
van gebruikte auto’s
itenspiegel
was 8.800,-
was 7.750,-
lurg e.o.
Winkler Prinsstraat 24, tel. 013420143
1982
1983
Peugeot-Talbotdealer voor Goirle
ILAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355
Spoorlaan 175, 5038 CB Tilburg, tel 013-350045
/en wij
a. Car-
Daihatsu Charade, zwart
Datsun Cherry HB, rood
Ford Escort, blauw
Ford Granada, groen met.
Fiat 131 S, Mirafiori, grijs
Renault 5 TL, rood
Renault 5 TL, rood
Renault 18 GTS, groen met.
Lada 1200 S, blauw
Citroën GSA, grijs
Peugeot 305 GL, blauw
Fiat Ritmo, blauw
A nos enfants de la patrie, le jour de gloire est arrivé,
zo begint het oude Franse volkslied, de Marseillaise.
Deze tekst is volledig van toepassing op drie snelle
Franse gezinsauto's die in de tweede helft van vorig
jaar werden gelanceerd. Het gaat hier om de 16-klep-
penuitvoering van de Citroën BX GTi en de Peugeot
405. Het staatsbedrijf Renault zet hier een forse turbo-
versie van zijn 21 tegenover.
Inruil en
gemakkelijke
betaling.
Hart van Brabantlaan 96
-Telefoon 013-433000 -
...1988
...1987
...1984
...1986
...1986
...1987
...1985
...1986
1987
.1984
...1985
1985
1984
irco ....1985
airco,
^NISSAN
CHERRY 1.3 1983
metaallak, radio
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
eigen
LPG
was 8.750,-
NU 7.900,-
^PEUGEOT
205 XR 1987
metaallak, 1e eigenaar, ra-
diokit
was 16.950,-
NU 15.900,
was 10.950,-
K NU 9.950,-J
Kloosterstr. 42
(zijstr. Tilburgseweg)
GOIRLE
was 16.500,-
NU 15.250,-
PEUGEOT
305 GL 1984
op de klok 46.000 km
radiokit, bordeaux rood
was 10.900,-
l NU 9.950,-
1985
1983
1985
1985
1985
1983
1984
1984
1984
1985
1982
1983
1980
1983
1983
1984
1981
/repareren
VERNIEUWEN
AUTORUITEN
1985
1986
1987
alu velgen,
1979
ƒ3— JU
eerste
narkt te
„er volg-
fPEUGEOT
305 S 1.6 1985
metaallak, 5-bak, 1e eige
naar. zonnedak, trekhaak,
getint glas
was 12.950,-
NU 11.950,-J
FIAT
UNO 55 1985
63.000 km
TALBOT HORIZON
1.3, oersterk, 1984, metaallak, radiokit
NU 7.900,
1986
1988
1982
1983
1989
onderbouw,
1987
CITROËN VISA
1.1 1984, wit en compleet
NU 6.900,
Goed betrouwbaar
Dorpsstraat 47
Tel. 013/347771
Rover 200.
5 versnellir
r
Voor een goede
gebruikte auto naar
I ridt niunu, uiduw laöZ
I En nog vele andere Interessante occasions tegen scherpe prijzen!
De heer P. Romijn overhandigt de prijs
aan de gelukkige winnaar, het
echtpaar Maes,
Vlierlaan 41 te Tilburg.
i
spiegels en
verstelbaar
stuur.
Autobedrijf PLAN WEST
hard gereden worden. Aan de
buitenkant hebben de ontwerpers
hun fantasie kunnen botvieren.
Forse spoilers, bumpers met mist
lampen, skirts en licht metalen
velgen sieren en ontsieren het
drietal. Vooral de mooie vloeien
de lijn van de Peugeot wordt
brusk door de achterspoiler on
derbroken. Door de rechthoekige
lijnen van de Citroen en de Re
nault komen deze accessoires
minder storend en zelfs fraai over.
Renault heeft voor zijn 21 Turbo
zelfs een volledig nieuw front ont
worpen. Het interieur is natuurlijk
van een groot aantal extra's voor
zien. De dashboards zijn uiterst
compleet met toerenteller, olie-
drukmeters en bij de Renault een
turbodrukmeter. Elektrisch be
diende portierruiten en centrale
vergrendeling (met afstandsbe
diening op Peugeot en Renault)
vinden we op alle drie. Vreemd
genoeg moet de Peugeot zijn rech
ter buitenspiegel missen, een
vreemde zaak. Bij de Citroen en
de Renault zijn beide spiegels
elektrisch verstelbaar.
Citroen had de eer om de e°
Franse 16-klepper op de ma
brengen, enkele dagen latei
de de Peugeot 405 MI 16. Moto
risch zijn beide auto's gelijk. De
bekende 1905 cc motor werd gron
dig aangepakt en voorzien van
een cylinderkop met 4 kleppen
vinden bij het slalomrijden. De
auto blijft flink onderstuurd en wil
zodoende over de banden recht
uit. Ook de achterkant wordt bij
plotseling uitwijken onrustig,
waardoor enige stuurmanskunst
vereist is. Op normale wegen
blijkt duidelijk dat deze sportieve
Peugeot voornamelijk op comfort
gebouwd is. Wegoneffenheden
worden gezond glad gestreken.
Hydropneumatisch
Citroën vormt op dit punt natuur
lijk een verhaal apart. Door de hy-
dropneumatische vering vallen de
veranderingen ten gevolge van
de sportiviteit nauwelijks op. Ieder
wegdek lust ie rauw. De Citroen
had dan ook veruit het meest
goedmoedige wegkarakter. Zowel
bij slalommen als bij uitwijken
blijft de carrosserie volledig rustig
en neutraal reageren. Het brand
stofverbruik speelt bij dit soort
auto's wat minder mee. Peugeot
blijkt hier als beste uit de bus te
komen met een gemiddeld ver
bruik van 1 op 10,5. De Citroënrij-
der zal genoegen moeten nemen
met 1 op 9,8. En voor wat hoort
wat, de Renault is veruit het spor
tiefste en lust dan ook de meeste
benzine. Toch blijft een gemiddeld
testverbruik van 1 op 8,9 zeer
netjes voor een auto van dit kali
ber. Tenslotte blijven dan nog de
prijzen over. De prijs van de Re
nault is vastgesteld op f.61.725,- en
dat is aanmerkelijk meer dan het
PSA-duo. De Peuge -
kost 52.810,- en de
Tijdens de hilvermert, organiseer
den diverse Tilburgse autobedrij
ven een geweldig succesvolle oc
casionshow bij Bols en Kooijman.
Iedere bezoeker kon aan een prijs
vraag meedoen. Men moest het
juiste aankoopbedrag raden van
een fiks pakket levensmiddelen, de
winnaar werd eigenaar van het to
tale pakket.
FIAT
PANDA S 1983
metaallak, radiokit,
wisser achter
was 6.750,-
NU 5.950,
Wie een opname ziet van de Eif-
feltoren in Parijs met een sierlijke
Citroën- verlichting, zal misschien
denken dat dit kiekje gemaakt
werd tussen 1925 en 1934 toen An
dré Citroën het monument tot de
grootste lichtreclame ter wereld
maakte. Toen werd zijn naam na
melijk door 250.000 gloeilampen
gevormd, verbonden met 600 km
elektrische draad.
Echter in het kader van de mani
festatie Paris '89 zette het exentrie-
ke Franse merk op zaterdag 17 ju
ni jl. de nachtelijke hemel boven
Parijs in lichterlaaie. Vanaf 11 uur
die avond prijkte de leters Citroën
weer als vanouds op de Eifeltoren.
Op een podium defileerde tegelij
kertijd een aantal oude Citroëns
tot en met de Traction Avant.
Showroom
geopend
vanaf 10 uur.
X CARRÉ Rf8l
autohuis tilbury
1983
1984
1987
1985
1985
1985
1985
1986
1986
1986
1987
1986
1986
1987
1987
1987
.1987
eigen .1987
1985
1988
1985
1987
1985
haak 1986
)kit1987
1987
1987
1987
alarm
1988
ABS.. 1986
gen .1986
1980
1980
1984
1986
1986
1987
1987
1987
1988
alarm 1985
1985
1987
1987
1988
1984
1986
diokit .1986
w.w., rbs
1986
1986
darm 1986
JS,
per zuiger. Hierdoor is de motor in
staat grotere hoeveelheden
brandstofmengsel en uitlaatgas er
doorheen te jagen. Het totale ver
mogen bedraagt hierdoor maar
liefst 160 pk en dat is ruim vol
doende voor beide wagens. De
prestaties liegen er dan ook niet
Met Bovag-garantie, APK-/WN-keuring en 10.000 km beurt
Mercedes 300 E (als nieuw)
Ford Sierra 5-deurs
Peugeot 205 XE
Peugeot 505 GL
Peugeot 205 GLD
Ford Escort 1600 met gas
Ford Escort Bravo
Fiat 127 Sport
Opel Corsa 12 S
Opel Rekord 2.0
Ford Escort
Suzuki Alto automaat
Honda Civic automaat
BMW 316 nieuw model
Citroën BX16XR
Seat Ronda 16 GLX
Audi 80 coupé
Opel Ascona 16 S
4-deurs, met gas
Ford Escort Estate
En vele andere...
zeer mooi
27.500, -
metallic, ^chtme-
28.500, -
-’•"■'Sa.
7.950,-
automaat
17.950,-
geen sprake. Vanuit alle toeren
tallen pakt de 2 litermotor pro
bleemloos op. Opmerkelijk is het
uiterst lage geluidsniveau waarbij
dit alles gebeurt. Zelfs bij fors op
trekken zijn geen oordopjes nodig,
iets wat bij de Peugeot en Citroën
tot de standaarduitrusting zou
moeten behoren. Bij forse presta-
vindt hij ties horen natuurlijk ook goede
lagt remmen. Zowel Citroën, Peugeot
kor- als Renault levert standaard een
te tijd en zijn top ligt zo'n 5 kilome- ABS-remsysteem. Hiermee kan er
ter lager. Het halen van de top ge- gelukkig op een veilige manier
beurt behoorlijk snel. Dit heeft hard gereden wor
kant hebbei
Het drietal beschikt over met ve
lours beklede stoelen. De stoelen
bij de Peugeot en Citroën wijken
niet veel af van het standaard-
meubilair uit eenvoudigere types.
Door hun prima verstelbaarheid
geven ze voldoende steun en ver
moeien nooit en te nimmer. Bij de
Renault verdienen de zetels een
extra compliment. De voorstoelen
zijn haast perfect. De verstelbaar
heid is uitstekend (helaas niet
traploos) en de steun voor benen
en rug is subliem. Achterin biedt
de Renault de meeste hoofd- en
beenruimte. Peugeot en Citroën
zijn door de aflopende daklijn wat
krapper. De kofferruimte van de
BX is mooi recht van vorm en be
hoorlijk van volume. De capaciteit
is natuurlijk uit te breiden door het
neerklappen van de achterbank.
Deze mogelijkheid biedt Renault
in zijn 21 Turbo ook. Alhoewel de
inhoud van 490 liter van de koffer
ruimte al voldoende ruim zal zijn.
Helaas heeft de Peugeot geen uit
breidingsmogelijkheden. Het
stuurwiel van de Peugeot is veruit
het prettigste. Het is volledig met
leer bekleed. Bij Renault kan er
slechts gedeeltelijk leren bekle
ding af, terwijl de Citro n een
kunststof stuur heeft. Alle drie be
schikken ze over stuurbekrachti
ging. Over het algemeen kunnen
auto's van dit allure zo'n installa
tie beter missen, omdat de bestu
ring wat vager wordt. Bij dit drie
tal vind je daar niets van terug,
onder alle omstandigheden sturen
^PEUGEOT
205 XS 1987
wit, radiokit, 1.3 met 5-bak,
kuipstoelen, wisser achter
en 1e eigenaar
was 19.250,-
NU 18.250,
'PEUGEOT
205 GE 1.1 1985
metaallak, radiokit,
62.500 km
was 11.900,-
NU 10.900,^
Nog 1 week extra groot voordeel:
^PEUGEOT
309 GE 1986
1e eigenaar, radiokit, bor
deaux rood, trekhaak
ze zeer precies en toch lekker
licht.
Boordcomputer
Als enige beschikt de Renault 21
Turbo over een boordcomputer,
een aardig apparaatje wat infor
matie geeft over gemiddeld
brandstofverbruik, gereden af
stand en nog te rijden afstand met
de huidige tankinhoud en rijstijl.
Wat overzichtelijkheid betreft van
het dashboard en het gemak van
bediening ontlopen ze elkaar wei
nig. Schakelen doen Citroën en
Peugeot licht en gemakkelijk. De
Renault schakelt duidelijk strak
ker en sportiever. Sportieve auto's
zijn over het algemeen vrij strak
afgeveerd. Renault heeft een uit
stekend compromis gesloten tus
sen comfort en sportiviteit. Over
hellen in bochten is de 21 Turbo
vreemd en oneffen wegen neemt
de auto zonder problemen. De
schokdemping is goed afgesteld.
Bij slalomrijden wil de achterkant
van de auto pas bij hoge snelhe
den weglopen. Een plotselinge
uitwijking is goed te corrigeren.
De besturing is bijzonder direct.
De bestuurder van een 21 Turbo
bevindt zich wat dichter op het
wegdek dan zijn collega 21-rijder,
omdat de auto wat lager op de
wielen is gezet en de licht metalen
velgen voorzien worden van laag-
profiel 195/55 R 15 Michelin ban
den. Dit alles verhoogt nog eens
extra het idee dat je met een
sportauto te maken hebt. rïOok bij PSA-duo. De Peugeot 405 MI 16
de Peugeot zijn vering en schok- kost 52.810,- en de Citroën BX
breking aangepast. Toch zijn deze GTi 16V is de meest betaalbare
verbeteringen nauwelijks terug te met 50.475,-.
1982 4.500,-
1981 2.950,-
1980 3.950,- n
1981 5.950,-
1982 3.950,- H
1983 5.950,- A
1981 2.950,-
1981 2.950,- |JI
1985 4.950,-
1983 4.950,-
1982 3.950,-
1982 2.950,- K
Opel Ascona 1600 LS Sedan
70.000 km, automaat, LPG
van 15.000,- voor 12.950,-
om. De Peugeot heeft nog geen 9
seconden nodig om naar de 100
km/u te trekken en pas bij een
topsnelheid van 220 km/u
het voldoende. De Citroën vrac
voor zijn acceleratie dezelfde l
1 en zijn top ligt zo'n 5 kiloi
ger. Het halen van de top
behoorlijk Snfcl. XX., X1OCX,
vooral te maken met de karakte
ristiek van de motor. Het gaat hier
om een hoog toerenmachine. Dit
betekent dat hij pas echt tot zijn
recht komt vanaf 4000 a 4500 toe
ren. Tot zo'n 7000 tr/min kan er
ongestoord worden doorgetrok
ken. Of eigenlijk niet ongestoord,
de motor maakt in zo'n geval een
behoorlijke herrie. Constant heb
je het idee van «dit kan nooit goed
zijn». Over de hele linie bleek de
Citroën wat stiller dan de Peu
geot.
Galopperen
Renault heeft bij de snelle 21 ge
kozen voor een turbocompressor,
een apparaat waarmee het merk
al veel ervaring heeft, onder an
dere uit de Formule 1. In totaal 175
paarden galopperen erop los om
de 1175 kilogram wegende auto
voort te trekken. De prestaties zijn
nog een klasse beter als van bei
de 16-kleppers. De sprint tot 100
km/u doet de Renault binnen de 8
seconden en de top bedraagt 222
km/u. Van een turbo-gat is totaal