FRANSE PATRIOTTEN CITROEN a I Drome oBum IK P.ROKSenZN. s HET LICHTEND VOORBEELD Bink Tilburg B.V. autofeaglas J. VANDAAG VOORU APART GEZET SPUKERSBV GOIRLE ^GEBRUIKTE AUTO’S I J I M R P R E S I E TILBURG /?OI/£/?200ua.26.595r Citroen BX 16V, Peugeot 405 MI 16, Renault 21 Turbo end W show LEUKE AUTO’S BEHOEVEN k NIET DUUR TE ZIJN. KOM MAAR KIJKEN BIJ J AUTODROME. IS HET SOMS DE BEDOELING DAT IEDEREEN ROVER GAAT RIJDEN? i lil 6 juli 1989-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT -Donderdag 6 juli 1989-pagina 5 EN Compliment Onderstaande auto's zijn APK-gekeurd en 3 mnd. garantie op de motor. ïn Foto: Geert van Loon k van gebruikte auto’s itenspiegel was 8.800,- was 7.750,- lurg e.o. Winkler Prinsstraat 24, tel. 013420143 1982 1983 Peugeot-Talbotdealer voor Goirle ILAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355 Spoorlaan 175, 5038 CB Tilburg, tel 013-350045 /en wij a. Car- Daihatsu Charade, zwart Datsun Cherry HB, rood Ford Escort, blauw Ford Granada, groen met. Fiat 131 S, Mirafiori, grijs Renault 5 TL, rood Renault 5 TL, rood Renault 18 GTS, groen met. Lada 1200 S, blauw Citroën GSA, grijs Peugeot 305 GL, blauw Fiat Ritmo, blauw A nos enfants de la patrie, le jour de gloire est arrivé, zo begint het oude Franse volkslied, de Marseillaise. Deze tekst is volledig van toepassing op drie snelle Franse gezinsauto's die in de tweede helft van vorig jaar werden gelanceerd. Het gaat hier om de 16-klep- penuitvoering van de Citroën BX GTi en de Peugeot 405. Het staatsbedrijf Renault zet hier een forse turbo- versie van zijn 21 tegenover. Inruil en gemakkelijke betaling. Hart van Brabantlaan 96 -Telefoon 013-433000 - ...1988 ...1987 ...1984 ...1986 ...1986 ...1987 ...1985 ...1986 1987 .1984 ...1985 1985 1984 irco ....1985 airco, ^NISSAN CHERRY 1.3 1983 metaallak, radio Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- eigen LPG was 8.750,- NU 7.900,- ^PEUGEOT 205 XR 1987 metaallak, 1e eigenaar, ra- diokit was 16.950,- NU 15.900, was 10.950,- K NU 9.950,-J Kloosterstr. 42 (zijstr. Tilburgseweg) GOIRLE was 16.500,- NU 15.250,- PEUGEOT 305 GL 1984 op de klok 46.000 km radiokit, bordeaux rood was 10.900,- l NU 9.950,- 1985 1983 1985 1985 1985 1983 1984 1984 1984 1985 1982 1983 1980 1983 1983 1984 1981 /repareren VERNIEUWEN AUTORUITEN 1985 1986 1987 alu velgen, 1979 ƒ3— JU eerste narkt te „er volg- fPEUGEOT 305 S 1.6 1985 metaallak, 5-bak, 1e eige naar. zonnedak, trekhaak, getint glas was 12.950,- NU 11.950,-J FIAT UNO 55 1985 63.000 km TALBOT HORIZON 1.3, oersterk, 1984, metaallak, radiokit NU 7.900, 1986 1988 1982 1983 1989 onderbouw, 1987 CITROËN VISA 1.1 1984, wit en compleet NU 6.900, Goed betrouwbaar Dorpsstraat 47 Tel. 013/347771 Rover 200. 5 versnellir r Voor een goede gebruikte auto naar I ridt niunu, uiduw laöZ I En nog vele andere Interessante occasions tegen scherpe prijzen! De heer P. Romijn overhandigt de prijs aan de gelukkige winnaar, het echtpaar Maes, Vlierlaan 41 te Tilburg. i spiegels en verstelbaar stuur. Autobedrijf PLAN WEST hard gereden worden. Aan de buitenkant hebben de ontwerpers hun fantasie kunnen botvieren. Forse spoilers, bumpers met mist lampen, skirts en licht metalen velgen sieren en ontsieren het drietal. Vooral de mooie vloeien de lijn van de Peugeot wordt brusk door de achterspoiler on derbroken. Door de rechthoekige lijnen van de Citroen en de Re nault komen deze accessoires minder storend en zelfs fraai over. Renault heeft voor zijn 21 Turbo zelfs een volledig nieuw front ont worpen. Het interieur is natuurlijk van een groot aantal extra's voor zien. De dashboards zijn uiterst compleet met toerenteller, olie- drukmeters en bij de Renault een turbodrukmeter. Elektrisch be diende portierruiten en centrale vergrendeling (met afstandsbe diening op Peugeot en Renault) vinden we op alle drie. Vreemd genoeg moet de Peugeot zijn rech ter buitenspiegel missen, een vreemde zaak. Bij de Citroen en de Renault zijn beide spiegels elektrisch verstelbaar. Citroen had de eer om de e° Franse 16-klepper op de ma brengen, enkele dagen latei de de Peugeot 405 MI 16. Moto risch zijn beide auto's gelijk. De bekende 1905 cc motor werd gron dig aangepakt en voorzien van een cylinderkop met 4 kleppen vinden bij het slalomrijden. De auto blijft flink onderstuurd en wil zodoende over de banden recht uit. Ook de achterkant wordt bij plotseling uitwijken onrustig, waardoor enige stuurmanskunst vereist is. Op normale wegen blijkt duidelijk dat deze sportieve Peugeot voornamelijk op comfort gebouwd is. Wegoneffenheden worden gezond glad gestreken. Hydropneumatisch Citroën vormt op dit punt natuur lijk een verhaal apart. Door de hy- dropneumatische vering vallen de veranderingen ten gevolge van de sportiviteit nauwelijks op. Ieder wegdek lust ie rauw. De Citroen had dan ook veruit het meest goedmoedige wegkarakter. Zowel bij slalommen als bij uitwijken blijft de carrosserie volledig rustig en neutraal reageren. Het brand stofverbruik speelt bij dit soort auto's wat minder mee. Peugeot blijkt hier als beste uit de bus te komen met een gemiddeld ver bruik van 1 op 10,5. De Citroënrij- der zal genoegen moeten nemen met 1 op 9,8. En voor wat hoort wat, de Renault is veruit het spor tiefste en lust dan ook de meeste benzine. Toch blijft een gemiddeld testverbruik van 1 op 8,9 zeer netjes voor een auto van dit kali ber. Tenslotte blijven dan nog de prijzen over. De prijs van de Re nault is vastgesteld op f.61.725,- en dat is aanmerkelijk meer dan het PSA-duo. De Peuge - kost 52.810,- en de Tijdens de hilvermert, organiseer den diverse Tilburgse autobedrij ven een geweldig succesvolle oc casionshow bij Bols en Kooijman. Iedere bezoeker kon aan een prijs vraag meedoen. Men moest het juiste aankoopbedrag raden van een fiks pakket levensmiddelen, de winnaar werd eigenaar van het to tale pakket. FIAT PANDA S 1983 metaallak, radiokit, wisser achter was 6.750,- NU 5.950, Wie een opname ziet van de Eif- feltoren in Parijs met een sierlijke Citroën- verlichting, zal misschien denken dat dit kiekje gemaakt werd tussen 1925 en 1934 toen An dré Citroën het monument tot de grootste lichtreclame ter wereld maakte. Toen werd zijn naam na melijk door 250.000 gloeilampen gevormd, verbonden met 600 km elektrische draad. Echter in het kader van de mani festatie Paris '89 zette het exentrie- ke Franse merk op zaterdag 17 ju ni jl. de nachtelijke hemel boven Parijs in lichterlaaie. Vanaf 11 uur die avond prijkte de leters Citroën weer als vanouds op de Eifeltoren. Op een podium defileerde tegelij kertijd een aantal oude Citroëns tot en met de Traction Avant. Showroom geopend vanaf 10 uur. X CARRÉ Rf8l autohuis tilbury 1983 1984 1987 1985 1985 1985 1985 1986 1986 1986 1987 1986 1986 1987 1987 1987 .1987 eigen .1987 1985 1988 1985 1987 1985 haak 1986 )kit1987 1987 1987 1987 alarm 1988 ABS.. 1986 gen .1986 1980 1980 1984 1986 1986 1987 1987 1987 1988 alarm 1985 1985 1987 1987 1988 1984 1986 diokit .1986 w.w., rbs 1986 1986 darm 1986 JS, per zuiger. Hierdoor is de motor in staat grotere hoeveelheden brandstofmengsel en uitlaatgas er doorheen te jagen. Het totale ver mogen bedraagt hierdoor maar liefst 160 pk en dat is ruim vol doende voor beide wagens. De prestaties liegen er dan ook niet Met Bovag-garantie, APK-/WN-keuring en 10.000 km beurt Mercedes 300 E (als nieuw) Ford Sierra 5-deurs Peugeot 205 XE Peugeot 505 GL Peugeot 205 GLD Ford Escort 1600 met gas Ford Escort Bravo Fiat 127 Sport Opel Corsa 12 S Opel Rekord 2.0 Ford Escort Suzuki Alto automaat Honda Civic automaat BMW 316 nieuw model Citroën BX16XR Seat Ronda 16 GLX Audi 80 coupé Opel Ascona 16 S 4-deurs, met gas Ford Escort Estate En vele andere... zeer mooi 27.500, - metallic, ^chtme- 28.500, - -’•"■'Sa. 7.950,- automaat 17.950,- geen sprake. Vanuit alle toeren tallen pakt de 2 litermotor pro bleemloos op. Opmerkelijk is het uiterst lage geluidsniveau waarbij dit alles gebeurt. Zelfs bij fors op trekken zijn geen oordopjes nodig, iets wat bij de Peugeot en Citroën tot de standaarduitrusting zou moeten behoren. Bij forse presta- vindt hij ties horen natuurlijk ook goede lagt remmen. Zowel Citroën, Peugeot kor- als Renault levert standaard een te tijd en zijn top ligt zo'n 5 kilome- ABS-remsysteem. Hiermee kan er ter lager. Het halen van de top ge- gelukkig op een veilige manier beurt behoorlijk snel. Dit heeft hard gereden wor kant hebbei Het drietal beschikt over met ve lours beklede stoelen. De stoelen bij de Peugeot en Citroën wijken niet veel af van het standaard- meubilair uit eenvoudigere types. Door hun prima verstelbaarheid geven ze voldoende steun en ver moeien nooit en te nimmer. Bij de Renault verdienen de zetels een extra compliment. De voorstoelen zijn haast perfect. De verstelbaar heid is uitstekend (helaas niet traploos) en de steun voor benen en rug is subliem. Achterin biedt de Renault de meeste hoofd- en beenruimte. Peugeot en Citroën zijn door de aflopende daklijn wat krapper. De kofferruimte van de BX is mooi recht van vorm en be hoorlijk van volume. De capaciteit is natuurlijk uit te breiden door het neerklappen van de achterbank. Deze mogelijkheid biedt Renault in zijn 21 Turbo ook. Alhoewel de inhoud van 490 liter van de koffer ruimte al voldoende ruim zal zijn. Helaas heeft de Peugeot geen uit breidingsmogelijkheden. Het stuurwiel van de Peugeot is veruit het prettigste. Het is volledig met leer bekleed. Bij Renault kan er slechts gedeeltelijk leren bekle ding af, terwijl de Citro n een kunststof stuur heeft. Alle drie be schikken ze over stuurbekrachti ging. Over het algemeen kunnen auto's van dit allure zo'n installa tie beter missen, omdat de bestu ring wat vager wordt. Bij dit drie tal vind je daar niets van terug, onder alle omstandigheden sturen ^PEUGEOT 205 XS 1987 wit, radiokit, 1.3 met 5-bak, kuipstoelen, wisser achter en 1e eigenaar was 19.250,- NU 18.250, 'PEUGEOT 205 GE 1.1 1985 metaallak, radiokit, 62.500 km was 11.900,- NU 10.900,^ Nog 1 week extra groot voordeel: ^PEUGEOT 309 GE 1986 1e eigenaar, radiokit, bor deaux rood, trekhaak ze zeer precies en toch lekker licht. Boordcomputer Als enige beschikt de Renault 21 Turbo over een boordcomputer, een aardig apparaatje wat infor matie geeft over gemiddeld brandstofverbruik, gereden af stand en nog te rijden afstand met de huidige tankinhoud en rijstijl. Wat overzichtelijkheid betreft van het dashboard en het gemak van bediening ontlopen ze elkaar wei nig. Schakelen doen Citroën en Peugeot licht en gemakkelijk. De Renault schakelt duidelijk strak ker en sportiever. Sportieve auto's zijn over het algemeen vrij strak afgeveerd. Renault heeft een uit stekend compromis gesloten tus sen comfort en sportiviteit. Over hellen in bochten is de 21 Turbo vreemd en oneffen wegen neemt de auto zonder problemen. De schokdemping is goed afgesteld. Bij slalomrijden wil de achterkant van de auto pas bij hoge snelhe den weglopen. Een plotselinge uitwijking is goed te corrigeren. De besturing is bijzonder direct. De bestuurder van een 21 Turbo bevindt zich wat dichter op het wegdek dan zijn collega 21-rijder, omdat de auto wat lager op de wielen is gezet en de licht metalen velgen voorzien worden van laag- profiel 195/55 R 15 Michelin ban den. Dit alles verhoogt nog eens extra het idee dat je met een sportauto te maken hebt. rïOok bij PSA-duo. De Peugeot 405 MI 16 de Peugeot zijn vering en schok- kost 52.810,- en de Citroën BX breking aangepast. Toch zijn deze GTi 16V is de meest betaalbare verbeteringen nauwelijks terug te met 50.475,-. 1982 4.500,- 1981 2.950,- 1980 3.950,- n 1981 5.950,- 1982 3.950,- H 1983 5.950,- A 1981 2.950,- 1981 2.950,- |JI 1985 4.950,- 1983 4.950,- 1982 3.950,- 1982 2.950,- K Opel Ascona 1600 LS Sedan 70.000 km, automaat, LPG van 15.000,- voor 12.950,- om. De Peugeot heeft nog geen 9 seconden nodig om naar de 100 km/u te trekken en pas bij een topsnelheid van 220 km/u het voldoende. De Citroën vrac voor zijn acceleratie dezelfde l 1 en zijn top ligt zo'n 5 kiloi ger. Het halen van de top behoorlijk Snfcl. XX., X1OCX, vooral te maken met de karakte ristiek van de motor. Het gaat hier om een hoog toerenmachine. Dit betekent dat hij pas echt tot zijn recht komt vanaf 4000 a 4500 toe ren. Tot zo'n 7000 tr/min kan er ongestoord worden doorgetrok ken. Of eigenlijk niet ongestoord, de motor maakt in zo'n geval een behoorlijke herrie. Constant heb je het idee van «dit kan nooit goed zijn». Over de hele linie bleek de Citroën wat stiller dan de Peu geot. Galopperen Renault heeft bij de snelle 21 ge kozen voor een turbocompressor, een apparaat waarmee het merk al veel ervaring heeft, onder an dere uit de Formule 1. In totaal 175 paarden galopperen erop los om de 1175 kilogram wegende auto voort te trekken. De prestaties zijn nog een klasse beter als van bei de 16-kleppers. De sprint tot 100 km/u doet de Renault binnen de 8 seconden en de top bedraagt 222 km/u. Van een turbo-gat is totaal

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25