Marijke
De
geëvolueerde
Bestel-Eend
Citroen C15D
■h
Autonova en 20 jaar Toyota
A
T
U
T
O
S
T
E
)’S
O,
abant.
TECHNISCHE GEGEVENS:
li 1989-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 juli 1989 - pagina 3
20067
ARD
Positief
Graansilo's
Een van de nieuwe uitvoeringen van de Corolla...
auto indruk
wel uit het f
ge
ol
br.
aril
n.
jg-
n.
aril
aril
)V.
n.
et.
tril
>ril
jg
n.
ei
1986
1985
1984
1987
1983
1987
1985
1985
1984
1985
1985
ven een aantal van deze modellen
kwijt zou kunnen.
4011.
-■é
v wf mijn
hij niet st
van een 1
op t
Als
Cl
lappen van de C15
al. De motor levert
goede prestaties, de vering is
Frans comfortabel en de bedie
ningen zijn licht. Kortom een ide
aal bestellertje voor in de stad en
daarbuiten. Maar ook voor de
particulier die voor weinig geld
veel ruimte wenst, is de Cl5 een
goede keus.
en maar
i, rijden,
d rijdt u
>otste
Op 23 juni jl. werd het totaal vernieuwde pand van
Autonova, de officiële Toyota-dealer voor Tilburg en
omstreken, geopend. Na een ingrijpende verbouwing
voldoen zowel de werkplaats, het magazijn als de
showroom aan alle moderne eisen. Maar er is natuur
lijk heel wat aan de verbouwing vooraf gegaan. Bij
Autonova kunnen ze inmiddels terugkijken op twintig
jaar Toyota-ervaring.
I
De Franse autoproducenten blazen een behoorlij
ke partij mee waar het gaat om de bestelauto-
markt op Europees niveau. Citroen, Peugeot en
Renault bezetten hiermee royaal de eerste plaats.
Het is duidelijk dat daar dan een aantal aantrek
kelijke auto's tegenover staat. We namen de proef
op de som en reden een week met de Citroën Cl5,
die gerust de modernste navolger van de bestel-
Eend genoemd mag worden.
Merk en type: Citroën C15 D
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1769 cc
Boring x slag: 80 x 88
Vermogen: 60 pk bij 4600 tr/min
Koppel: 110 Nm bij 2000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,995 meter, breedte 1,636 meter
Gewicht: 905 kg
Prestaties: topsnelheid 134 km/u
Verbruik (ECE-norm): bij 90 km/u 5,1 liter/100 km
bij 120 km/u 7,5 km/100 km
Prijs: f.18.805,95 incl. BTW
Het gemis van de vijfversnellings-
bak, die overigens wel als optie
verkrijgbaar is, wordt nauwelijks
Het bleef echter niet bij de Crown.
Het programma werd al spoedig
uitgebreid met de Corona, een
vierdeurs sedan. In 1969 versche
nen vervolgens de Corolla 1100 en
de Carina. De Toyota 1000, de
voorloper van de huidige Starlet
stond vanaf 1971 op de prijslijsten
evenals de sportieve Celica. De
meeste namen zijn nog steeds in
is standaard bovendien voorzien
van opbergvakken in de portie
ren.
De twee voorstoelen zijn met.
kunstleer bekleed, wat bij de hoge
van de laatste we-
1 kan zijn. Het zitcom-
bij deze besteller op
De rugleuningen
>os verstelbaar. Ook na
nog ontspannen achter
srkende één-spakige
1981
1984
1984
1984
1987
1984
1985
1985
1982
1985
1984
1984
1987
1986
1987
1987
1982
aart 1984
n. 1986
aart 1984
grote auto werd voor f.9.995,= ver
kocht en was vooral uiterst popu
lair als taxi. Dat het merk met deze
ik gemaakt heeft, blijkt
feit dat de importeur re
gelmatig de vraag wordt gesteld
^f dit model nog leverbaar is. Ook
verkoopleider Diepstraten van
Autonova is er van overtuigd dat
hij ook nu weer aan taxi- bedrij-
ren dat ze per 1 januari 1989 zou
den worden aangesteld als de
enige Toyota-dealer voor Tilburg
en omstreken. Deze belangrijke
verandering voor het bedrijf was
de uiteindelijke reden voor de zo
juist gereedgekomen verbouwing.
Je kunt gerust stellen dat het be
drijf het oude vertrouwde jasje
heeft behouden, maar dat alles
binnenin is veranderd. De aparte
kantoren voor de verkopers, de
ruimere receptie, de volledig nieu
we en grotere werkplaats en ma
gazijn geven Autonova een veel
modernere aanblik, maar zorgen
er bovendien voor dat er efficiën
ter gewerkt kan worden. Alle ver
anderingen komen ook de klant
vriendelijkheid ten goede.
gebruik, wat niet wil zeggen dat
Toyota heeft stilgezeten. Datzelfde
geldt ook voor Autonova. In 1973
werd het huidige pand gekocht
van de Boerenbond. Op dat mo
ment stonden er nog graansilo's in
en waren er verschillende takels
aan het dak bevestigd. Er was dus
heel wat werk te doen om er een
autobedrijf van te maken. In 1975
was de hele operatie achter de
rug en verhuisde Autonova defini
tief naar de Ringbaan Noord.
Toyota zat wat verkoopaantallen
betreft duidelijk in de lift. Toch
was de aankoop van het nieuwe
pand een waagstuk. Het gebeur
de immers midden in de oliecrisis.
Terugkijkend kunnen we gerust
stellen dat Autonova destijds een
juiste beslissing heeft genomen.
Ook aan het einde van de jaren
zeventig bleven de verkopen fors
stijgen, een opgaande lijn die in
de jaren tachtig werd voortgezet.
Zodoende ontstond de behoefte
aan een grotere showroom. In
1984 kreeg de verkoopafdeling de
beschikking over 1500 vierkante
meter, in tegenstelling tot de 1000
van voorheen.
temperaturen vc
ken erg warm k<
fort staat ook bij
Frans niveau. I
zijn traploc
uren zit je i
het kenmei
stuurwiel.
De besturing gaat enorm licht,
or de auto vooral ook in
het stadverkeer zeer wendbaar is.
Ook de als boter schakelende ver
snellingsbak draagt bij tot een
prettige algehele bediening.
De Citroën C15 ziet er alles behal-
ve lelijk uit. Achter de Visa-neus
In 1969 startten de heren Vester en
Van Alkemade een Toyota-dea-
lerschap aan de Bredaseweg. Het
merk was op de Nederlandse
markt nog kersvers. De officiële
introductie had in 1966 geplaats-
gevonden. Het programma be
stond in die jaren eigenlijk maar
uit één model, de Crown. Deze
Een lichte bestelwagen wordt
veelal afgeleid van een bestaan
de personenauto. Ook bij de Cl5
is dat het geval. In één oogopslag
herken je de neus van de Visa,
een auto die inmiddels van de le
veringslijst is geschrapt. De Cl5
werd een aantal jaren geleden
geïntroduceerd als directe opvol
ger van de Acadiane.
Aantrekkelijk
De Cl5 is er in drie motorvarian-
ten. De basisversie beschikt over
een 1124 cc motor met een vermo
gen van 55 pk. Aan deze kracht
bron is een vierversnellingsbak
gekoppeld, waarmee een top van
126 km/u wordt bereikt. Aantrek
kelijker is ongetwijfeld dezelfde
auto maar dan met een 1.4 liter
motor van 67 pk met standaard
een vijfversnellingsbak. Dit model
biedt net wat betere prestaties bij
een vrijwel gelijkblijvend brand
stofverbruik.
gemerkt. Ook bij topsnelheid is de
auto niet rumoerig.
Opbergvakken
Wat ook direct opvalt is de enorm
makkelijke bediening. Het dash
board is volledig identiek aan de
laatste Visa-modellen. Het klok
kendeel beschikt naast een reeks
controlelampjes over de snel
heidsmeter met dagteller en een
brandstofmeter. Direct rond het
stuurwiel zijn alle bedienings
knopjes en - hendels gegroe
peerd. In de console zit alleen nog waardoor
de bediening voor verwarming en
ventilatie en de asbak met sigaret-
te-aansteker. Onder het dash
board zit aan weerszijde een vak
voor het opbergen van verschil
lende losliggende zaken. De C15
Bedrijfswagens
Autonova is niet alleen dealer van
Toyota personenauto's, maar le
vert ook een uitgebreide range
bedrijfswagens. In 1985 werd door
Wederom kwamen wat herin
neringen naar boven bij het
rijden met de Citroën Cl5.
Mijn allereerste autootje was
een tweede-hands Eend. En
oh, wat was ik daar toen mee
in mijn schik. Ik heb hier vele
plezierige situaties mee ge
trotseerd, waar ik nu nog wel-
eens hartelijk om moet la
chen. Varieerend van een
paar kwajongens die brood
voor mijn Eend strooide toen
startte, tot het nemen
i hele scherpe bocht
p twee wielen.
Js je vernieuwde Citroën
!15 ziet, denk je meteen aan
een ambachtelijk beroep zo
als een bakker, loodgieter of
manusje van alles, omdat de
ze auto hier uitgesproken ge
schikt voor is. De brede en ho
ge achterbak biedt enorm
veel ruimte. Uiteraard reden
wij hem geheel standaard,
maar ik kon me er onmidde-
lijk een efficient ingerichte
klussenwagen bij voorstellen.
Van buiten heelt hij iets gezel
ligs met zijn smalle voorkant
en wat verbrede achterbak.
Uiteraard zijn de buitenspie
gels zodanig gebouwd dat je
makkelijk langs de verbrede
achterkant kunt kijken met als
handig detail dat ze
dichtklappen als het allemaal
net iets te smal is. Maar
ook...merkte ik, bij hogere
snelheden en dan is het niet
zo handig. Waarschijnlijk is
dat af te stellen.
De C15 heeft een dichte bak
met alleen in de achterdeuren
en één zijpaneel ruiten. Niet
temin geeft dit voldoende
zicht. Uiteraard vergt het rij
den met deze auto enige in
schatting met het parkeren.
Maar als je de breedte een
maal gewend bent, is het
geen probleem.
Van binnen heeft hij zoals ge
zegd een grote bak en de
twee stoelen zijn door een
rekje enigszins afgescheiden.
Voor een lange bestuurder
geeft dit wat minder bewe
gingsvrijheid, omdat de stoel
niet lekker achteruit te zetten
is. Een actieve zit dus, maar
eigenlijk past dat wel bij dit
type auto. Het dashboard is
vrij eenvoudig, maar toch zit
er alles op en aan. Wat je niet
verwacht is het bekende ma
ke-up spiegeltje, maar dat zit
er juist wel.
Rijimpressie: je blijft erin rij
den. Het heerlijk soepele
schakelmechanisme en pittig,
doch rustige dieselmotortje
maken van deze C15D een
aangename partner. Als ik
Citroën even zonder accent
mag gebruiken, dan zou ik
zeggen: Beste Citroen, je ver
dient een dikke zoen!
Laadrooster
De dieselmotor zorgt bovendien
voor een aangenaam verbruik,
wat tijdens onze testweek, met een
nog nauwelijks ingereden auto op
1 op 14,5 lag.
Tot slot komen we dan weer bij de
prijzen. De meest eenvoudig C15
kost f.13.310,= exclusief BTW
(f.15.772,= inclusief). De door ons
geteste diesel kost in de basisuit
voering op f.15.870,= excl.
(f.!8.805,95,= incl). Daarnaast zijn
tegen meerprijs verkrijgbaar: 2
achterdeuren, een laadrooster,
stoffen bekleding, een hoger laad
vermogen en een vijfversnellings
bak. In de meest complete uitvoe
ring komt de auto dan op
f.20.875,76 inclusief BTW.
Het was werkelijk een verade
ming om een weekje met de Cl5
van Citroën te sturen. De auto ont
popte zich als'een echte Citroën
met een onberispelijk rijgedrag
en vergelijkbaar comfort. De die
selmotor is zondermeer het sterk
ste punt aan deze auto. Hij is stil,
krachtig en behoorlijk zuinig.
Toyota-importeur bouwman
Parqui een verkiezing uitgeschre
ven naar de beste Toyota Bedrijfs-
autodealer. Hierbij werd het land
in gedeeld in de regio's Noord,
Oost, West en Zuid. Er werd geke
ken naar de verkoopaantallen,
maar ook naar de service en
klantgerichtheid. Voor de regio
Zuid wist Autonova de titel "beste
Toyota Bedrijfswagendealer" in
de wacht te slepen, een bevesti
ging dat ze als bedrijf de goede
weg waren ingeslagen.
Eind 1988 kreeg het bedrijf te ho-
Echter bij de kleine ondernemer
tellen de exploitatiekosten van
een auto zeer sterk mee. Daarom
is wellicht de dieseluitvoering de
meest interessante. Het gaat hier
om de bekende 1769 cc kracht
bron die we goed kennen uit de
Peugeot 205. De motor levert een
vermogen van 60 pk en bereikt
middels zijn vierversnellingsbak
een top van 134 km/u. Ook in de
Cl5 is dit een juweel van een mo
tor. Slechts heel in de verte is te
horen dat je met een diesel te ma
ken hebt. Hij maakt zelfs een zeer
fraai geluid. Bij hogere snelheden
verdwijnt de dieselklop volledig.
Het fijne van de motor is ook de
enorme pit waarover de bestuur
der kant beschikken. Er kan rustig
vanuit lage toeren worden opge
trokken in een hogere versnelling.
zit een uitgebouwde laadruimte
met aan de rechter kant een zijruit
en naar keuze één of twee achter
deuren.
Eurostandaard
De laadruimte heeft een inhoud
van 2,67 m3. Door de hoogte van
1,23 meter, de breedte van 1,54
meter en lengte van 1,64 is de C15
geschikt voor het laden van een
pallet (Euro-standaard). De
breedte tussen de wielkasten van
1,114 meter en een breedte van
1,156 meter tussen de portieren
laat dit toe. Standaard heeft de
Citroën Cl5 Diesel een laadver
mogen van 640 kg. Er is echter
ook een 765 kg-versie beschik
baar. Bovendien mag de auto nog
een aanhanggewicht trekken van
800 kg (geremd).
Voor het modellenjaar 1990 is de
C15 uiterlijk wat gewijzigd. Dit is
vooral te zien aan de nieuwe neus
en de richtingaanwijzers in de
bumpers. Ook worden nu nieuwe
buitenspiegels gemonteerd. De
twee spiegels op ons testexem-
plaar hadden echter de vreemde
neiging om bij snelheden vanaf
zo'n 120 km/u naar de auto toe te
bewegen, zodat je er alleen nog
de zijruit door kon zien. Ik hoop
dat dit euvel verholpen kan wor
den door het aandraaien van een
simpel schroefje.
De rij-eigenschaj
zijn fenomemaal.
Zo is de Tilburgse Toyota-dealer
meegegroeid met zijn merk. Een
merk wat niet stilstaat. Denk maar
eens aan de introductie van de
meerkleppen techniek in normale
gebruiksauto's in 1985 en de ver
schijning van de huidige Land-
Cruiser- serie in datzelfde jaar.
In ieder geval heeft Autonova be
wezen te kunnen meegroeien met
zijn merk. In 1969 werd gestart met
2 personen, terwijl er nu voor 22
mensen werk aan de winkel is.
Autonova gaat gemoderniseerd
de toekomst tegemoet, een toe
komst die met recht positief tege
moet gezien mag worden.
VF
77*KK
en een Corolla uit vervlogen tijden.
-Wi
f
f