Marijke De geëvolueerde Bestel-Eend Citroen C15D ■h Autonova en 20 jaar Toyota A T U T O S T E )’S O, abant. TECHNISCHE GEGEVENS: li 1989-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 juli 1989 - pagina 3 20067 ARD Positief Graansilo's Een van de nieuwe uitvoeringen van de Corolla... auto indruk wel uit het f ge ol br. aril n. jg- n. aril aril )V. n. et. tril >ril jg n. ei 1986 1985 1984 1987 1983 1987 1985 1985 1984 1985 1985 ven een aantal van deze modellen kwijt zou kunnen. 4011. -■é v wf mijn hij niet st van een 1 op t Als Cl lappen van de C15 al. De motor levert goede prestaties, de vering is Frans comfortabel en de bedie ningen zijn licht. Kortom een ide aal bestellertje voor in de stad en daarbuiten. Maar ook voor de particulier die voor weinig geld veel ruimte wenst, is de Cl5 een goede keus. en maar i, rijden, d rijdt u >otste Op 23 juni jl. werd het totaal vernieuwde pand van Autonova, de officiële Toyota-dealer voor Tilburg en omstreken, geopend. Na een ingrijpende verbouwing voldoen zowel de werkplaats, het magazijn als de showroom aan alle moderne eisen. Maar er is natuur lijk heel wat aan de verbouwing vooraf gegaan. Bij Autonova kunnen ze inmiddels terugkijken op twintig jaar Toyota-ervaring. I De Franse autoproducenten blazen een behoorlij ke partij mee waar het gaat om de bestelauto- markt op Europees niveau. Citroen, Peugeot en Renault bezetten hiermee royaal de eerste plaats. Het is duidelijk dat daar dan een aantal aantrek kelijke auto's tegenover staat. We namen de proef op de som en reden een week met de Citroën Cl5, die gerust de modernste navolger van de bestel- Eend genoemd mag worden. Merk en type: Citroën C15 D Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1769 cc Boring x slag: 80 x 88 Vermogen: 60 pk bij 4600 tr/min Koppel: 110 Nm bij 2000 tr/min Afmetingen: lengte 3,995 meter, breedte 1,636 meter Gewicht: 905 kg Prestaties: topsnelheid 134 km/u Verbruik (ECE-norm): bij 90 km/u 5,1 liter/100 km bij 120 km/u 7,5 km/100 km Prijs: f.18.805,95 incl. BTW Het gemis van de vijfversnellings- bak, die overigens wel als optie verkrijgbaar is, wordt nauwelijks Het bleef echter niet bij de Crown. Het programma werd al spoedig uitgebreid met de Corona, een vierdeurs sedan. In 1969 versche nen vervolgens de Corolla 1100 en de Carina. De Toyota 1000, de voorloper van de huidige Starlet stond vanaf 1971 op de prijslijsten evenals de sportieve Celica. De meeste namen zijn nog steeds in is standaard bovendien voorzien van opbergvakken in de portie ren. De twee voorstoelen zijn met. kunstleer bekleed, wat bij de hoge van de laatste we- 1 kan zijn. Het zitcom- bij deze besteller op De rugleuningen >os verstelbaar. Ook na nog ontspannen achter srkende één-spakige 1981 1984 1984 1984 1987 1984 1985 1985 1982 1985 1984 1984 1987 1986 1987 1987 1982 aart 1984 n. 1986 aart 1984 grote auto werd voor f.9.995,= ver kocht en was vooral uiterst popu lair als taxi. Dat het merk met deze ik gemaakt heeft, blijkt feit dat de importeur re gelmatig de vraag wordt gesteld ^f dit model nog leverbaar is. Ook verkoopleider Diepstraten van Autonova is er van overtuigd dat hij ook nu weer aan taxi- bedrij- ren dat ze per 1 januari 1989 zou den worden aangesteld als de enige Toyota-dealer voor Tilburg en omstreken. Deze belangrijke verandering voor het bedrijf was de uiteindelijke reden voor de zo juist gereedgekomen verbouwing. Je kunt gerust stellen dat het be drijf het oude vertrouwde jasje heeft behouden, maar dat alles binnenin is veranderd. De aparte kantoren voor de verkopers, de ruimere receptie, de volledig nieu we en grotere werkplaats en ma gazijn geven Autonova een veel modernere aanblik, maar zorgen er bovendien voor dat er efficiën ter gewerkt kan worden. Alle ver anderingen komen ook de klant vriendelijkheid ten goede. gebruik, wat niet wil zeggen dat Toyota heeft stilgezeten. Datzelfde geldt ook voor Autonova. In 1973 werd het huidige pand gekocht van de Boerenbond. Op dat mo ment stonden er nog graansilo's in en waren er verschillende takels aan het dak bevestigd. Er was dus heel wat werk te doen om er een autobedrijf van te maken. In 1975 was de hele operatie achter de rug en verhuisde Autonova defini tief naar de Ringbaan Noord. Toyota zat wat verkoopaantallen betreft duidelijk in de lift. Toch was de aankoop van het nieuwe pand een waagstuk. Het gebeur de immers midden in de oliecrisis. Terugkijkend kunnen we gerust stellen dat Autonova destijds een juiste beslissing heeft genomen. Ook aan het einde van de jaren zeventig bleven de verkopen fors stijgen, een opgaande lijn die in de jaren tachtig werd voortgezet. Zodoende ontstond de behoefte aan een grotere showroom. In 1984 kreeg de verkoopafdeling de beschikking over 1500 vierkante meter, in tegenstelling tot de 1000 van voorheen. temperaturen vc ken erg warm k< fort staat ook bij Frans niveau. I zijn traploc uren zit je i het kenmei stuurwiel. De besturing gaat enorm licht, or de auto vooral ook in het stadverkeer zeer wendbaar is. Ook de als boter schakelende ver snellingsbak draagt bij tot een prettige algehele bediening. De Citroën C15 ziet er alles behal- ve lelijk uit. Achter de Visa-neus In 1969 startten de heren Vester en Van Alkemade een Toyota-dea- lerschap aan de Bredaseweg. Het merk was op de Nederlandse markt nog kersvers. De officiële introductie had in 1966 geplaats- gevonden. Het programma be stond in die jaren eigenlijk maar uit één model, de Crown. Deze Een lichte bestelwagen wordt veelal afgeleid van een bestaan de personenauto. Ook bij de Cl5 is dat het geval. In één oogopslag herken je de neus van de Visa, een auto die inmiddels van de le veringslijst is geschrapt. De Cl5 werd een aantal jaren geleden geïntroduceerd als directe opvol ger van de Acadiane. Aantrekkelijk De Cl5 is er in drie motorvarian- ten. De basisversie beschikt over een 1124 cc motor met een vermo gen van 55 pk. Aan deze kracht bron is een vierversnellingsbak gekoppeld, waarmee een top van 126 km/u wordt bereikt. Aantrek kelijker is ongetwijfeld dezelfde auto maar dan met een 1.4 liter motor van 67 pk met standaard een vijfversnellingsbak. Dit model biedt net wat betere prestaties bij een vrijwel gelijkblijvend brand stofverbruik. gemerkt. Ook bij topsnelheid is de auto niet rumoerig. Opbergvakken Wat ook direct opvalt is de enorm makkelijke bediening. Het dash board is volledig identiek aan de laatste Visa-modellen. Het klok kendeel beschikt naast een reeks controlelampjes over de snel heidsmeter met dagteller en een brandstofmeter. Direct rond het stuurwiel zijn alle bedienings knopjes en - hendels gegroe peerd. In de console zit alleen nog waardoor de bediening voor verwarming en ventilatie en de asbak met sigaret- te-aansteker. Onder het dash board zit aan weerszijde een vak voor het opbergen van verschil lende losliggende zaken. De C15 Bedrijfswagens Autonova is niet alleen dealer van Toyota personenauto's, maar le vert ook een uitgebreide range bedrijfswagens. In 1985 werd door Wederom kwamen wat herin neringen naar boven bij het rijden met de Citroën Cl5. Mijn allereerste autootje was een tweede-hands Eend. En oh, wat was ik daar toen mee in mijn schik. Ik heb hier vele plezierige situaties mee ge trotseerd, waar ik nu nog wel- eens hartelijk om moet la chen. Varieerend van een paar kwajongens die brood voor mijn Eend strooide toen startte, tot het nemen i hele scherpe bocht p twee wielen. Js je vernieuwde Citroën !15 ziet, denk je meteen aan een ambachtelijk beroep zo als een bakker, loodgieter of manusje van alles, omdat de ze auto hier uitgesproken ge schikt voor is. De brede en ho ge achterbak biedt enorm veel ruimte. Uiteraard reden wij hem geheel standaard, maar ik kon me er onmidde- lijk een efficient ingerichte klussenwagen bij voorstellen. Van buiten heelt hij iets gezel ligs met zijn smalle voorkant en wat verbrede achterbak. Uiteraard zijn de buitenspie gels zodanig gebouwd dat je makkelijk langs de verbrede achterkant kunt kijken met als handig detail dat ze dichtklappen als het allemaal net iets te smal is. Maar ook...merkte ik, bij hogere snelheden en dan is het niet zo handig. Waarschijnlijk is dat af te stellen. De C15 heeft een dichte bak met alleen in de achterdeuren en één zijpaneel ruiten. Niet temin geeft dit voldoende zicht. Uiteraard vergt het rij den met deze auto enige in schatting met het parkeren. Maar als je de breedte een maal gewend bent, is het geen probleem. Van binnen heeft hij zoals ge zegd een grote bak en de twee stoelen zijn door een rekje enigszins afgescheiden. Voor een lange bestuurder geeft dit wat minder bewe gingsvrijheid, omdat de stoel niet lekker achteruit te zetten is. Een actieve zit dus, maar eigenlijk past dat wel bij dit type auto. Het dashboard is vrij eenvoudig, maar toch zit er alles op en aan. Wat je niet verwacht is het bekende ma ke-up spiegeltje, maar dat zit er juist wel. Rijimpressie: je blijft erin rij den. Het heerlijk soepele schakelmechanisme en pittig, doch rustige dieselmotortje maken van deze C15D een aangename partner. Als ik Citroën even zonder accent mag gebruiken, dan zou ik zeggen: Beste Citroen, je ver dient een dikke zoen! Laadrooster De dieselmotor zorgt bovendien voor een aangenaam verbruik, wat tijdens onze testweek, met een nog nauwelijks ingereden auto op 1 op 14,5 lag. Tot slot komen we dan weer bij de prijzen. De meest eenvoudig C15 kost f.13.310,= exclusief BTW (f.15.772,= inclusief). De door ons geteste diesel kost in de basisuit voering op f.15.870,= excl. (f.!8.805,95,= incl). Daarnaast zijn tegen meerprijs verkrijgbaar: 2 achterdeuren, een laadrooster, stoffen bekleding, een hoger laad vermogen en een vijfversnellings bak. In de meest complete uitvoe ring komt de auto dan op f.20.875,76 inclusief BTW. Het was werkelijk een verade ming om een weekje met de Cl5 van Citroën te sturen. De auto ont popte zich als'een echte Citroën met een onberispelijk rijgedrag en vergelijkbaar comfort. De die selmotor is zondermeer het sterk ste punt aan deze auto. Hij is stil, krachtig en behoorlijk zuinig. Toyota-importeur bouwman Parqui een verkiezing uitgeschre ven naar de beste Toyota Bedrijfs- autodealer. Hierbij werd het land in gedeeld in de regio's Noord, Oost, West en Zuid. Er werd geke ken naar de verkoopaantallen, maar ook naar de service en klantgerichtheid. Voor de regio Zuid wist Autonova de titel "beste Toyota Bedrijfswagendealer" in de wacht te slepen, een bevesti ging dat ze als bedrijf de goede weg waren ingeslagen. Eind 1988 kreeg het bedrijf te ho- Echter bij de kleine ondernemer tellen de exploitatiekosten van een auto zeer sterk mee. Daarom is wellicht de dieseluitvoering de meest interessante. Het gaat hier om de bekende 1769 cc kracht bron die we goed kennen uit de Peugeot 205. De motor levert een vermogen van 60 pk en bereikt middels zijn vierversnellingsbak een top van 134 km/u. Ook in de Cl5 is dit een juweel van een mo tor. Slechts heel in de verte is te horen dat je met een diesel te ma ken hebt. Hij maakt zelfs een zeer fraai geluid. Bij hogere snelheden verdwijnt de dieselklop volledig. Het fijne van de motor is ook de enorme pit waarover de bestuur der kant beschikken. Er kan rustig vanuit lage toeren worden opge trokken in een hogere versnelling. zit een uitgebouwde laadruimte met aan de rechter kant een zijruit en naar keuze één of twee achter deuren. Eurostandaard De laadruimte heeft een inhoud van 2,67 m3. Door de hoogte van 1,23 meter, de breedte van 1,54 meter en lengte van 1,64 is de C15 geschikt voor het laden van een pallet (Euro-standaard). De breedte tussen de wielkasten van 1,114 meter en een breedte van 1,156 meter tussen de portieren laat dit toe. Standaard heeft de Citroën Cl5 Diesel een laadver mogen van 640 kg. Er is echter ook een 765 kg-versie beschik baar. Bovendien mag de auto nog een aanhanggewicht trekken van 800 kg (geremd). Voor het modellenjaar 1990 is de C15 uiterlijk wat gewijzigd. Dit is vooral te zien aan de nieuwe neus en de richtingaanwijzers in de bumpers. Ook worden nu nieuwe buitenspiegels gemonteerd. De twee spiegels op ons testexem- plaar hadden echter de vreemde neiging om bij snelheden vanaf zo'n 120 km/u naar de auto toe te bewegen, zodat je er alleen nog de zijruit door kon zien. Ik hoop dat dit euvel verholpen kan wor den door het aandraaien van een simpel schroefje. De rij-eigenschaj zijn fenomemaal. Zo is de Tilburgse Toyota-dealer meegegroeid met zijn merk. Een merk wat niet stilstaat. Denk maar eens aan de introductie van de meerkleppen techniek in normale gebruiksauto's in 1985 en de ver schijning van de huidige Land- Cruiser- serie in datzelfde jaar. In ieder geval heeft Autonova be wezen te kunnen meegroeien met zijn merk. In 1969 werd gestart met 2 personen, terwijl er nu voor 22 mensen werk aan de winkel is. Autonova gaat gemoderniseerd de toekomst tegemoet, een toe komst die met recht positief tege moet gezien mag worden. VF 77*KK en een Corolla uit vervlogen tijden. -Wi f f

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23