PEUGEOT
7£7L
Misleidend
na facelift ook als
16-klepper
en turbodiesel
nog dit jaar
verwacht
Belangrijke uitbreiding
Volkswagen Passat
Oplage 91.000 ex.
o.a.
DeTilburgse Koerier
Milieu-
keuring
volgend jaar
verplicht
Deze week
in de
Automaat
Autotest:
Citroen C 15 D,
de "bestel-Eend"
Pag.3
Franse Patriotten...
Pag.5
Motormaat:
BMW's Superbike
Hogere
boetes
onverzekerd
rijden
Aanrijdingen in juni
Pag.7
GOUDEN
WIEL
Zie pag. 8
Ï&A
f
uli 1989-pagina 20
Tony Vos
jsta-
'f
Jaargang 1
Nummer 27
ook
den
len e.<
sn de voor-
sportieve
i behoren
14 inch
duitrusting.
”1 Justitie
maatrege-
ensen die
jden. In
degene
Bijlage van:
Monster
Voor de sportievelingen zal nu
ook de 1.9 liter 16-kleppenmotor
uit de 405 MI 16 zijn plaats in de
Tussen de uitest populaire 205 en 405 van Peugeot hebben we nog
steeds de 309. een drie- en vijfdeursmodel, wat ondanks zijn uitsteken
de eigenschappen door zijn twee broertjes dreigt te worden onderge
sneeuwd. De concurrentie is in deze klasse erg groot, zeker na de
komst van de Fiat Tipo en Renault 19, een facelift was daarom zeer op
z'n plaats. Tevens worden op het motorische vlak drie interessante
nieuwe varianten voorgesteld.
?breid
>eide ge
ls nu ein-
J8 pk.
Nouveauté
Maar ook de voorzijde heeft een
aantal kleine retouches onder
gaan. Je moet echt twee keer kij
ken, maar de licht gewijzigde gril
le geeft de auto net een andere
aanblik. De laatste verandering
betreft het nieuwe dashboard. Het
klokkendeel gaat vloeiend over in
de middenconsole. De autoradio
kan nu hoger worden geplaatst,
wat de makkelijke bediening
weer ten goede komt.
De meest interessante nouveautés
zijn echter drie voor de 309 nieu
we motoren. Het gaat hierbij om
1.4 liter, een turbodiesel en de 16-
kleppen benzinemotor. De TU3
motor die wel al lang kennen uit
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het meest duidelijk zijn de ver
nieuwingen aan de achterzijde
van de auto. Dë achterlichten lo
pen nu net als bij de 405 schuin
naar beneden, terwijl de geribbel
de kunststof plaat er tussenin ge
handhaafd is gebleven. Nieuw is
echter wel dat in tegenstelling tot
het oude type de achterklep nu
bijna tot aan de bumper open
gaat, zodat de tildrempel aanmer
kelijk lager is geworden.
de AX komt in 80 pk versie het
309- gamma versterken. De auto
heeft een top van 170 km/u en zal
ig Nederland worden geleverd
met injectie en geregelde kataly
sator. De komst van deze kracht
bron betekent waarschijnlijk het
definitieve einde van de oude 1.3
liter Talbot-motor die voorheen in
de 309 te vinden was. Voorlopig
zal alleen nog de XA bestelwaren
hiermee worden uitgerust.
De turbodiesel werd al eerder
voorgesteld in de 405, maar is nu
echter zonder intercooler ook voor
de 309 beschikbaar. Door 78 pk
leverende machine zet de 309 een
top van 175 km/u neer en trekt hij
binnen 13 seconden van 0 tot 100
km/u. Deze krachtbron zal wor
den geleverd in de XR en GR uit
voering. De auto's krijgen
trein met triangel van de s
309-modellen. Bovendien
stuurbekrachtiging en 1/
wielen tot de standaardi
Het kabinet is accoord ge
gaan met de invoering van
een verplichte jaarlijkse mi-
lieukeuring voor alle auto's.
De keuring moet volgend
jaar ingaan voor auto's van
vier jaar en ouder en wordt
uitgevoerd door garages.
Voor deze auto's wordt de
keuring gecombineerd met
de Algemene Periodieke
Keuring (APK).
Volgens de nieuwe regeling,
die ook voor de rookuitstoot
van dieselauto's zal gelden,
moet het maximaal toegesta-
ne CO-percentage bij een
stationair draaiende motor
worden verlaagd van 4,5
naar 3,5 procent. In 1993
wordt bezien of de milieukeu-
ring afdoende werkt. Mocht
blijken dat gebreken in gara
ges niet worden ontdekt en
afdoende verholpen, dan
wordt de keuring verzwaard.
Daarvoor zullen dan meer
centrale keuringscentra in
het leven worden geroepen.
Het Ministerie van
gaat vanaf 1 juli m<
len nemen tegen mei
onverzekerd rondrijde
eerste instantie zal de<_
die niet verzekerd is een boe
te krijgen van f 400,=. Mocht
geen betaling volgen dan zal
een boeten worden gevor
derd van f 600,=.
Dit voorjaar heeft de Rijks-
dienst voor het Wegverkeer
ruim 600.000 brieven verzon
den aan houders van kente
kenbewijzen die volgens de
bij de RDW geautomatiseer
de registratie als niet-verze-
kerd tegen wettelijke aan
sprakelijkheid moesten wor
den aangemerkt. In deze
brief werd verzocht na te
gaan of de in het systeem
van de RDW opgenomen ge
gevens nog in overeenstem
ming met de werkelijkheid
waren, en zo niet, het bewijs
te leveren dat het motorrijtuig
niet (meer) in het bezit van de
geadresseerde was, de ver-
zekeringsgegevens in orde te
laten brengen, of (alsnog) on-
middelijk een verzekering af
te sluiten.
Naar aanleiding van deze
actie zijn ongeveer 100.000
nieuwe verzekeringen afge
sloten. Ongeveer 125.000 per
sonen lieten weten het motor
rijtuig niet meer in bezit te
hebben, 50.000 schreven wel
te zijn verzekerd (hetgeen
veelal te bewijzen viel) en
nog enkele tienduizenden
reageerden op uiteenlopen
de andere manieren.
Ongeveer de helft van de
aangeschrevenen kon op de
ze wijze correct in het sys
teem worden opgenomen, of
daaruit worden geschrapt.
Met betrekking tot de andere
helft worden vanaf 1 juli jl.
justitiële maatregelen getrof
fen, op basis van foto's die
door het Centraal Bureau
Motorrijtuigenbelasting wor
den gemaakt.
Xmh/ Donderdag 6 juli 1989
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Op het moment dat deze krant in de bus valt, heb ik inmiddels uitgei
kunnen kennismaken met twee nieuwe Volkswagens. Het gaat in be
vallen om een nieuwe versie van de Passat. De 1.6 liter dieselmotor is
delijk vervangen door een grotere 1.9 die een vermogen levert van 6E
Hierdoor kan de auto nu beter met zijn concurrentie meekomen.
Een ander nieuwtje is de Passat GT sycro G60. De inmiddels bekende Syn-
cro vierwielaandrijving is gekoppeld aan de 160 pk leverende 1.8 motor met
G-lader uit de Corrado.
Volgende week zullen we uitgebreider op beide auto's ingaan.
Vorig jaar was voor Mitsubishi erg belangrijk.
Binnen twaalf maanden werd maar liefst het
grootste deel van het programma volledig ver
nieuwd. Eerst kwam de Galant en later ook de
Colt en Lancer. In de tussentijd is er ook nog
een vijfdeurs hatchback-versie van de Galant
bij gekomen. Een vergelijkbare variant komt er
ook op basis van de iets kleinere Lancer. De
neuspartij is natuurlijk van de sedan overgeno
men. Achter vinden we een vijfde deur, wat
vormgeving betreft vergelijkbaar met die van
de Galant met fraai doorlopende ruit. Natuurlijk
is de binnenruimte door een neerklapbare ach
terbank variabel. Uiteraard vinden we in deze
nieuwe versie de bekende benzine- en diesel
motoren uit de reeds bestaande Lancer-serie.
De prijzen van de auto zijn nog niet bekend, er
moet gerekend worden op een vanafprijs van
zo'n f.32.000,=. De nieuweling staat vanaf begin
september bij de dealers.
309 krijgen. Zoals te verwachten is
deze auto een echt monster die
zijn concurrentie behoorlijk zal
doen verbazen. De krachtbron le
vert maar liefst 160 pk en weet
daarom een top van 220 km/u te
bereiken. Deze waarden zijn ook
voor een deel te danken aan het
relatief lage gewicht van 675 kg.
Het bekende sprintje van 0 tot 100
geschied in 7,8 seconden. De GTI
wordt standaard in een metallic
kleur gespoten en voorzien van
blauwe moquette vloerbedekking.
De kuipstoelen zijn bekleed met
dezelfde stof als van de 405 MI 16.
Overigens blijft de 'gewone' GTI
met 122 pk motor gewoon lever
baar, uiteraard wel met de ge
noemde optische veranderingen.
De nieuwe motoren in de 309 ge
ven de auto zeker een enorme ex
tra concurrentiekracht. Hierdoor
zal de auto de komende tijd dui
delijk hogere ogen gaan gooien,
ook op de Nederlandse markt.
Omstreeks augustus zal de 309 in
gefacelifte versie op de Neder
landse markt verschijnen. Op de
309 GTI 16 en de turbodiesel zul
len we echter nog tot januari moe
ten wachten.
Het wordt nu onderhand eens
tijd om het begrip "schoon en
"milieuvriendelijk" zoals dat in
de autobranche wordt gebruikt
toe te lichten. Regelmatig wordt
ik in een discussie gelokt om
trent deze kreten. Ik moet inder
daad toegeven dat beide
eigenlijk verkeerd gebruikt
worden en misschien zelfs een
beetje misleidend zijn.
Kijk maar eens naar bijvoor
beeld de schone motor. Om
heel eerlijk te zijn moet er
eigenlijk schonere motor ge
zegd worden. De betreffende
krachtbron produceert minder
schadelijke stoffen dan een
exemplaar dat niet aan deze
eisen voldoet. En daar draait
nu alles om. De overheid heeft
een eisenpakket opgesteld
waaraan een auto moet vol
doen om voor een subsidie in
aanmerking te komen. We heb
ben dan ook te maken met de
S6 en K6 en tegenwoordig ook
nog de U9. Kleine motoren die
wat minder uitstoot hebben en
grotere met een tweeweg kata
lysator krijgen zo de toevoe
ging S6, in het vakjargon van
de automobielbranche
"schoon genoemd. Beter is het
om te spreken over beperkt
schoon. Dus als er wordt ge
sproken over een schone auto,
dan wil dat niet meer zeggen
dan dat het betreffende exem
plaar aan bepaalde eisen vol
doet. De US'83- norm is echter
veel strenger en auto's die
daaraan voldoen zijn zodoende
nog schoner dan een auto vol
gens de S6 norm. Ik hoop dat ik
zo een beetje heb duidelijk ge
maakt dat begrippen als mi
lieuvriendelijk en schoon zuiver
en alleen te maken hebben met
wetgeving en dat het nu een
maal de gebruikte termen zijn.
Geen enkele auto is voor de
volle 100% schoon en zal dat
ook nooit worden zolang er ver
brandingsmotoren worden ge
bruikt.
De genoemde begrippen zijn
inmiddels zo populair dat ze
door toeleveranciers wor-
i gebruikt voor smeermidde-
e.d. Ook hier weer geldt dat
in zo'n geval het bedoelde mid
deltje milieuvriendelijker is dan
conventionele produkten, maar
dat ze nooit volledig onschuldig
zullen zijn.
Overigens begrijp ik niet wat
roomboter en halvarine met mi
lieuvriendelijk te maken heb
ben, zoals een briefschrijver
stelde...