PEUGEOT 7£7L Misleidend na facelift ook als 16-klepper en turbodiesel nog dit jaar verwacht Belangrijke uitbreiding Volkswagen Passat Oplage 91.000 ex. o.a. DeTilburgse Koerier Milieu- keuring volgend jaar verplicht Deze week in de Automaat Autotest: Citroen C 15 D, de "bestel-Eend" Pag.3 Franse Patriotten... Pag.5 Motormaat: BMW's Superbike Hogere boetes onverzekerd rijden Aanrijdingen in juni Pag.7 GOUDEN WIEL Zie pag. 8 Ï&A f uli 1989-pagina 20 Tony Vos jsta- 'f Jaargang 1 Nummer 27 ook den len e.< sn de voor- sportieve i behoren 14 inch duitrusting. ”1 Justitie maatrege- ensen die jden. In degene Bijlage van: Monster Voor de sportievelingen zal nu ook de 1.9 liter 16-kleppenmotor uit de 405 MI 16 zijn plaats in de Tussen de uitest populaire 205 en 405 van Peugeot hebben we nog steeds de 309. een drie- en vijfdeursmodel, wat ondanks zijn uitsteken de eigenschappen door zijn twee broertjes dreigt te worden onderge sneeuwd. De concurrentie is in deze klasse erg groot, zeker na de komst van de Fiat Tipo en Renault 19, een facelift was daarom zeer op z'n plaats. Tevens worden op het motorische vlak drie interessante nieuwe varianten voorgesteld. ?breid >eide ge ls nu ein- J8 pk. Nouveauté Maar ook de voorzijde heeft een aantal kleine retouches onder gaan. Je moet echt twee keer kij ken, maar de licht gewijzigde gril le geeft de auto net een andere aanblik. De laatste verandering betreft het nieuwe dashboard. Het klokkendeel gaat vloeiend over in de middenconsole. De autoradio kan nu hoger worden geplaatst, wat de makkelijke bediening weer ten goede komt. De meest interessante nouveautés zijn echter drie voor de 309 nieu we motoren. Het gaat hierbij om 1.4 liter, een turbodiesel en de 16- kleppen benzinemotor. De TU3 motor die wel al lang kennen uit Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het meest duidelijk zijn de ver nieuwingen aan de achterzijde van de auto. Dë achterlichten lo pen nu net als bij de 405 schuin naar beneden, terwijl de geribbel de kunststof plaat er tussenin ge handhaafd is gebleven. Nieuw is echter wel dat in tegenstelling tot het oude type de achterklep nu bijna tot aan de bumper open gaat, zodat de tildrempel aanmer kelijk lager is geworden. de AX komt in 80 pk versie het 309- gamma versterken. De auto heeft een top van 170 km/u en zal ig Nederland worden geleverd met injectie en geregelde kataly sator. De komst van deze kracht bron betekent waarschijnlijk het definitieve einde van de oude 1.3 liter Talbot-motor die voorheen in de 309 te vinden was. Voorlopig zal alleen nog de XA bestelwaren hiermee worden uitgerust. De turbodiesel werd al eerder voorgesteld in de 405, maar is nu echter zonder intercooler ook voor de 309 beschikbaar. Door 78 pk leverende machine zet de 309 een top van 175 km/u neer en trekt hij binnen 13 seconden van 0 tot 100 km/u. Deze krachtbron zal wor den geleverd in de XR en GR uit voering. De auto's krijgen trein met triangel van de s 309-modellen. Bovendien stuurbekrachtiging en 1/ wielen tot de standaardi Het kabinet is accoord ge gaan met de invoering van een verplichte jaarlijkse mi- lieukeuring voor alle auto's. De keuring moet volgend jaar ingaan voor auto's van vier jaar en ouder en wordt uitgevoerd door garages. Voor deze auto's wordt de keuring gecombineerd met de Algemene Periodieke Keuring (APK). Volgens de nieuwe regeling, die ook voor de rookuitstoot van dieselauto's zal gelden, moet het maximaal toegesta- ne CO-percentage bij een stationair draaiende motor worden verlaagd van 4,5 naar 3,5 procent. In 1993 wordt bezien of de milieukeu- ring afdoende werkt. Mocht blijken dat gebreken in gara ges niet worden ontdekt en afdoende verholpen, dan wordt de keuring verzwaard. Daarvoor zullen dan meer centrale keuringscentra in het leven worden geroepen. Het Ministerie van gaat vanaf 1 juli m< len nemen tegen mei onverzekerd rondrijde eerste instantie zal de<_ die niet verzekerd is een boe te krijgen van f 400,=. Mocht geen betaling volgen dan zal een boeten worden gevor derd van f 600,=. Dit voorjaar heeft de Rijks- dienst voor het Wegverkeer ruim 600.000 brieven verzon den aan houders van kente kenbewijzen die volgens de bij de RDW geautomatiseer de registratie als niet-verze- kerd tegen wettelijke aan sprakelijkheid moesten wor den aangemerkt. In deze brief werd verzocht na te gaan of de in het systeem van de RDW opgenomen ge gevens nog in overeenstem ming met de werkelijkheid waren, en zo niet, het bewijs te leveren dat het motorrijtuig niet (meer) in het bezit van de geadresseerde was, de ver- zekeringsgegevens in orde te laten brengen, of (alsnog) on- middelijk een verzekering af te sluiten. Naar aanleiding van deze actie zijn ongeveer 100.000 nieuwe verzekeringen afge sloten. Ongeveer 125.000 per sonen lieten weten het motor rijtuig niet meer in bezit te hebben, 50.000 schreven wel te zijn verzekerd (hetgeen veelal te bewijzen viel) en nog enkele tienduizenden reageerden op uiteenlopen de andere manieren. Ongeveer de helft van de aangeschrevenen kon op de ze wijze correct in het sys teem worden opgenomen, of daaruit worden geschrapt. Met betrekking tot de andere helft worden vanaf 1 juli jl. justitiële maatregelen getrof fen, op basis van foto's die door het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting wor den gemaakt. Xmh/ Donderdag 6 juli 1989 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Op het moment dat deze krant in de bus valt, heb ik inmiddels uitgei kunnen kennismaken met twee nieuwe Volkswagens. Het gaat in be vallen om een nieuwe versie van de Passat. De 1.6 liter dieselmotor is delijk vervangen door een grotere 1.9 die een vermogen levert van 6E Hierdoor kan de auto nu beter met zijn concurrentie meekomen. Een ander nieuwtje is de Passat GT sycro G60. De inmiddels bekende Syn- cro vierwielaandrijving is gekoppeld aan de 160 pk leverende 1.8 motor met G-lader uit de Corrado. Volgende week zullen we uitgebreider op beide auto's ingaan. Vorig jaar was voor Mitsubishi erg belangrijk. Binnen twaalf maanden werd maar liefst het grootste deel van het programma volledig ver nieuwd. Eerst kwam de Galant en later ook de Colt en Lancer. In de tussentijd is er ook nog een vijfdeurs hatchback-versie van de Galant bij gekomen. Een vergelijkbare variant komt er ook op basis van de iets kleinere Lancer. De neuspartij is natuurlijk van de sedan overgeno men. Achter vinden we een vijfde deur, wat vormgeving betreft vergelijkbaar met die van de Galant met fraai doorlopende ruit. Natuurlijk is de binnenruimte door een neerklapbare ach terbank variabel. Uiteraard vinden we in deze nieuwe versie de bekende benzine- en diesel motoren uit de reeds bestaande Lancer-serie. De prijzen van de auto zijn nog niet bekend, er moet gerekend worden op een vanafprijs van zo'n f.32.000,=. De nieuweling staat vanaf begin september bij de dealers. 309 krijgen. Zoals te verwachten is deze auto een echt monster die zijn concurrentie behoorlijk zal doen verbazen. De krachtbron le vert maar liefst 160 pk en weet daarom een top van 220 km/u te bereiken. Deze waarden zijn ook voor een deel te danken aan het relatief lage gewicht van 675 kg. Het bekende sprintje van 0 tot 100 geschied in 7,8 seconden. De GTI wordt standaard in een metallic kleur gespoten en voorzien van blauwe moquette vloerbedekking. De kuipstoelen zijn bekleed met dezelfde stof als van de 405 MI 16. Overigens blijft de 'gewone' GTI met 122 pk motor gewoon lever baar, uiteraard wel met de ge noemde optische veranderingen. De nieuwe motoren in de 309 ge ven de auto zeker een enorme ex tra concurrentiekracht. Hierdoor zal de auto de komende tijd dui delijk hogere ogen gaan gooien, ook op de Nederlandse markt. Omstreeks augustus zal de 309 in gefacelifte versie op de Neder landse markt verschijnen. Op de 309 GTI 16 en de turbodiesel zul len we echter nog tot januari moe ten wachten. Het wordt nu onderhand eens tijd om het begrip "schoon en "milieuvriendelijk" zoals dat in de autobranche wordt gebruikt toe te lichten. Regelmatig wordt ik in een discussie gelokt om trent deze kreten. Ik moet inder daad toegeven dat beide eigenlijk verkeerd gebruikt worden en misschien zelfs een beetje misleidend zijn. Kijk maar eens naar bijvoor beeld de schone motor. Om heel eerlijk te zijn moet er eigenlijk schonere motor ge zegd worden. De betreffende krachtbron produceert minder schadelijke stoffen dan een exemplaar dat niet aan deze eisen voldoet. En daar draait nu alles om. De overheid heeft een eisenpakket opgesteld waaraan een auto moet vol doen om voor een subsidie in aanmerking te komen. We heb ben dan ook te maken met de S6 en K6 en tegenwoordig ook nog de U9. Kleine motoren die wat minder uitstoot hebben en grotere met een tweeweg kata lysator krijgen zo de toevoe ging S6, in het vakjargon van de automobielbranche "schoon genoemd. Beter is het om te spreken over beperkt schoon. Dus als er wordt ge sproken over een schone auto, dan wil dat niet meer zeggen dan dat het betreffende exem plaar aan bepaalde eisen vol doet. De US'83- norm is echter veel strenger en auto's die daaraan voldoen zijn zodoende nog schoner dan een auto vol gens de S6 norm. Ik hoop dat ik zo een beetje heb duidelijk ge maakt dat begrippen als mi lieuvriendelijk en schoon zuiver en alleen te maken hebben met wetgeving en dat het nu een maal de gebruikte termen zijn. Geen enkele auto is voor de volle 100% schoon en zal dat ook nooit worden zolang er ver brandingsmotoren worden ge bruikt. De genoemde begrippen zijn inmiddels zo populair dat ze door toeleveranciers wor- i gebruikt voor smeermidde- e.d. Ook hier weer geldt dat in zo'n geval het bedoelde mid deltje milieuvriendelijker is dan conventionele produkten, maar dat ze nooit volledig onschuldig zullen zijn. Overigens begrijp ik niet wat roomboter en halvarine met mi lieuvriendelijk te maken heb ben, zoals een briefschrijver stelde...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21