NIEMAND HOEFT
BANG TE ZIJN VOOR
RIT IN DE BERGEN
WITTE SMERING
Volvo 480 voor Streekschool
I
voor milieuvriendelijk onderhoud
EERSTE PAAL
VOOR PON CAR
OPEL
.V.
BV
Groeiend
gebruik
autotelefoon
lair
Jo van Nunen
iaig.»*-" IK
I
HÈ
uni 1989-pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 1989 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
N
op-
Tot
6.750,-
KMMMMM
4
Water gehalte
wit 8.950,
voor het
0 km
480.
slagen door J. Baselga,
zilver
groen
wit
blauw
brons
rood
blauw
rood
zilver
willen
p en uit-
-*-r voor
motor
maar
ner
gel
kplaats:
bantse Hoek 2
4 NM Udenhout
04242-15959
everingskosten
1986
1987
1986
1986
1984
1983
1984
1986
1988
1987
1986
1986
1985
1984
1983
1982
1988
1986
1987
1982
1986
voor de motor die meer kracht
geeft. Veel grote bedrijven als
Stork, Caterpillar en DSM, maar
rages en autodea-
andere merken als
Opel, Renault en Ci-
>en de bijzondere eigen-
n de witte smeertrend
ontdekt. In het kort zorgt de
ook talrijke gare
Iers met onder ai
Mercedes,
troën hebbc
schappen van de witte smeeiuc
reeds ontdekt. In het kort zorg’
witte smering voor minder wrij
ving en zodoende minder slijtage,
langere levensduur en lagere kos
ten. In Nederland zijn een viertal
n op de
benzi-
produkten verkrijgbaar. Fin-25 is
voor de motor, Fin Gear voor de
versnellingsbak, Fin-Grease is
een watervast schoon vet, terwijl
Fin Super een witte olie is voor he
onderhoud.
1986
1981
1981
1985-1986
1985
1988
’987 I
1985
1987
1984
1979
1986
CBR 600 F, Ï2ÖÖ 'iimï nieuw'LZ.'.?.?. ihtfiwj
DAG EN NACHT
1984
1986
1988
1984
1981
1986
1988
1986
1986
1986
1986
1986
1985
1985
1986
1985
1988
1986
1980
bergpassen met het grootste genoegen, zelfs met
grote hartstocht. Anderen zien letterlijk als een
berg op tegen het rijden door de bergen en
sommigen omzeilen ze zelfs als het enigszins
mogelijk is.
Een dergelijke vrees is echter ongegrond. Voor
iedere automobilist, behalve voor diegenen met
klachten aan hart- en bloedvaten, is het berijden
van zelfs naar grote hoogten voerende paswegen
geen probleem, mits enkele basisregels in acht
genomen worden.
Ook de leveranciers van smeer
middelen zullen moeten werken
aan een range schone en milieu
vriendelijke produkten. Interflon
introduceert nu haar nieuwe huis
stijl luisterend naar de naam
"Witte Smering". In de komende
vakantie periode krijgt de motor
in de auto het weer zwaar te ver
duren door een flinke belasting
met bagage, caravan of trailer
met boot. Onder de naam FIN-25
levert Interflon een witte smering
eer mooi
27.500, -
""“'"as
retallic, hcMme-
28.500, -
'87"34^9k5m0,-
7.950,-
automaat
17.950,-
A1 enige tijd geleden werd de verhuizing aangekondigd Halteplaats
van de Seat-importeur Pon Car. Op 20 juni jl. werd in
Leusden de eerste paal voor de nieuwbouw geslagen.
Over zo’n acht maanden zal het nieuwe pand in
gebruik genomen worden.
Het kantoor wordt gebouwd in nabijheid van het
importeurschap van Audi/Volkswagen/Porsche.
Architekten Janssen Schweigmann hebben het
ontwerp gemaakt. Het twee verdiepingen hoge gebouw
gaat bestaan uit een ruim en licht opgezet deel met
showroom, kantoren, vergaderruimten en
bedrijfsrestaurant, dat via een tussenstuk verbonden is
met een ander deel, waarin een forse werkplaats,
onderdelenmagazijn en trainingsruimten zijn
opgenomen.
De eerste paal werd geslagen door J. Baselga,
directeur Export van Seat Spanje.
Streekschool een dosis moderne
techniek in huis die bijzonder
goed gebruikt kan worden tijdens
de lessen. Immers de 480 is uitge
rust met een turbocompressor en
injectie, boordelectronica en een
katalysator. Helaas staat het hui
dige budget het niet toe om een
dergelijke auto zelf aan te schaf
fen, terwijl er op sloperijen van
deze moderne voorzieningen ook
bijzonder weinig te vinden is.
De 480 is voor de school duidelijk
een meetobject, geen rij-object.
De leerkrachten die de auto in
hun lessen gaan gebruiken heb
ben bij Volvo een complete cursus
ar dit model gekregen.
Jukkig is op de school de nodi-
meetapparatuur voor electroni-
al aanwezig.
Bergafwaarts
Eerste basisregel: met auto's zon
der aanhanger behoeft men te
genwoordig niet meer de histori
sche regel te volgen door bergaf
waarts in dezelfde versnelling te
rijden als bergopwaarts. De
enorm verbeterde remmen maken
een wat vlottere rijstijl heel goed
mogelijk. Dat men desondanks
beheerst en in matig tempo af
daalt, spreekt vanzelf. Steeds
dient men zijn voertuig onder con
trole te houden. Derhalve dienen
speciaal combinatie-rijders berf-
afwaarts beslist een lagere ver
snelling te kiezen en zo de af te
remmen massa aan de versnel
lingsbak toe te vertrouwen. Dit
geldt eveneens voor wagens met
automaat, die in een hoge ver
snelling geen of slechts een zeer
geringe eigen remwerking ont
wikkelen.
Tweede basisregel: wat voor het
vlakke terrein al geldt en in het
bijzonder bij het rijden in de ber
gen; nooit remmen in een bocht
maar reeds ervoor. Want bochten
nemen en tegelijk sterk remmen is
altijd verkeerd. En ook hier geldt:
nooit in de bocht schakelen, maar
ervoor. Want in een bocht heeft
men andere dingen te doen en bo
vendien kan een plotselinge ver-
Donderdag 22 juni jongstleden
stopte er bij de Streekschool in Til
burg een Volvo 240 met trailer.
Hierop stond een fraaie Volvo 4
Opzich misschien nog niet
vreemd, omdat in de Streekschool
onder andere opleidingen van de
VAM worden gegeven, gespecia
liseerd onderwijs voor de automo
bielsector. Het speciale echter is
dat Dhr. Kogels van Volvo Neder
land die het convooi bestuurde
enige tijd later zonder de 480 ver
trok. Het gaat hier namelijk om
een testmodel van Volvo wat in
bruikleen ter beschikking is ge
steld aan de Streekschool. On
danks het feit dat de auto het type- over
plaatje ES-draagt, gaat het hier Geh
om één van de eerste Turbo-mo- ge
dellen. Met de Volvo haalt de ca
Misschien zou men op het hoogste
punt van de pas een stop w
inlassen en van landschap
zicht genieten. Prima! Echter
deze halteplaats een tip: de n
niet meteen uitschakelen,
twee, drie minuten stationair laten
draaien. Men bespaart hem zo
doende een te snelle temperatuur-
overgang en vermijdt zo, dat de
koelvloeistof gaat koken. Door het
stoppen van de motor slaat im
mers ook de pomp af, terwijl de
motor nog steeds grote hoeveelhe
den warmte afgeeft.
Wie in de bergen niet bekend is,
wie slechts zelden de gelegenheid
heeft het pasrijden te beoefenen,
zou zich met pasovergangen van
de eerste en tweede, uiterlijk der
de moeilijkheidsgraad tevreden
moeten stellen. Daarmee doet hij
niet alleen zichzelf het grootste
plezier, maar ook de meer geoe-
fenden, die hij op een moeilijk
pastraject zou kunnen hinderen.
het doorstromende verkeer ruimte
nodig heeft. Dit geldt ook voor fo
tografen.
Men dient te bedenken, dat bij het
naar boven rijden het brandstof
verbruik behoorlijk toeneemt. Men
rijdt hier immers veel meer met vol
vermogen en in lage versnellin
gen en dat betekent een navenant
hoog verbruik per kilometer. Op
tijd tanken dus! Want boven
pas vindt men maar zelden I
nepompen.
Motoren, die anders met normale
benzine goed hun werk doen, zijn
bij het berijden van steile en moei
lijke passen met super toch beter
af. De klopgrens van deze benzine
ligt dan hoger en door het voort
durend slingerende bochtige
bergopwaarts rijden komt men af
en toe, vanwege de lage toeren
tallen, aan de klopgrens.
Nergens is storingsvrij functione
ren van remsystemen zo belang
rijk als bij het bergafwaarts rijden
op paswegen. Dit betekent vooral:
kwalitatief goede remvloeistof. Het
in de loop der tijd onvermijdelijk
toenemende watergehalte mag
maar heel laag zijn, omdat anders
door warmteafgifte door de rem
men gedeelten van de remvloei
stof zouden kunnen gaan koken
en dat betekent totale dienstwei
gering van de voetrem. Wie dus in
de bergen rijdt, dient vooraf het
watergehalte van de remvloeistof
te laten meten.
Bewegingsreserve
Of men op de pas nu stijgt of
daalt, altijd moet men meer af
stand houden tot de wagen vóór
zich dan normaal. Naar boven is
dat belangrijk om bij het blijven
steken van de vóór u rijdende wa
gen voldoende speling voor de
nodige reacties te hebben; naar
beneden om een bepaalde bewe
gingsreserve te behouden.
In Zwitserland alsmede in Italië
hebben postbussen op trajecten
voorzien van desbetreffende bor
den altijd en overal, zowel berg
opwaarts als bergafwaarts, voor
rang. Het betreffende bord heeft
een posthoorn als symbool. Afge
zien hiervan is de regel «bergop
waarts gaat vóór bergafwaarts»
srgens voorgeschreven, maar
sldt meer als gebaar van welle
vendheid.
Op wegen over passen mag men
alleen daar parkeren, waar de
stilstaande wagen niemand hin
dert. Geen enkele regel bij het rij
den over passen wordt zo vaak
overtreden als deze. Het is onbe
hoorlijk om zijn wagen midden in
de bocht zonder parkeerruimte
neer te zetten of op plaatsen, waar
Het dit jaar geopende derde
autotelefoonnet blijkt explosie! te
groeien. Op dit derde net zijn
inmiddels 10.000 telefoons
aangesloten. Alle netten, een,
twee en drie, zijn in totaal de
43.000 aansluitingen gepasseerd.
Naar verwachting zal dit aantal
eind dit jaar de 60.000 voorbij
gaan, wat een verdubbeling
betekent binnen een jaar.
Enkele redenen voor deze snelle
groei zijn de uitbreiding van het
aantal verkooppunten van
autotelefoons. Na het vrijgeven
van randapparatuur per
1 januari j.l. is dit
vervijftigvoudigd. Daarnaast
blijkt het publiek veel
belangstelling voor «koop-
apparatuur» te hebben. Tot
begin van dit jaar was alleen
verhuur van autotelefoons
mogelijk.
Tijdens een feestelijke
ballonvaart met de PTT Telecom
luchtballon op 13 juni werd de
heer Kok uit Axel in de
bloemetjes gezet, omdat hij de
10.000ste aansluiting had
aangevraagd. Hij kreeg van de
PTT een jaar lang een gratis
abonnement op het
autotelefoonnet aangeboden.
De Volvo 480 die nu op de Streek
school is gestationeerd is een 0-
serie auto van de ontwikkelingsaf-
deling van Volvo Car. De school
heeft een contract ondertekend
dat hij alleen maar gebruikt zal
worden als instructie-auto en dus
nooit op de openbare weg gesig
naleerd zal worden. Een aantal
componenten zijn in dit exemplaar
getest en bij het productiemodel
vervangen. Volvo wil daarom
geen verantwoordelijkheid nemen
als dit specifieke exemplaar door
technische mankementen in het
verkeer gevaar zou opleveren.
De heer Mutsaers, directeur van
de Streekschool nam de sleutels
van de auto in ontvangst uit han
den van Jan van Roosmalen van
de Tilburgse Volvo-dealer.
Bergopwaarts
Eerste basisregel: de motor altijd
vlot laten draaien! Wat op de pas
weg gevraagd wordt, is niet snel
heid, maar koppel, dus trekkracht.
Daarom: op tijd naar een lagere
versnelling schakelen. Men ver
gist zich, als men meent de motor
te ontzien als men hem ook berg
opwaarts in een hogere versnel
ling laat zwoegen, dus als men
met lage toerentallen rijdt. Het te
gendeel is het geval. De motor wil
en moet op hellingen toeren ma
ken! Anders wordt niet voldoende
kracht op de aangedreven wielen
overgebracht. Hetzelfde geldt
uiteraard voor wagens met auto
matische transmissie. Daarvoor
zijn er immers de passende ver
schillende schakelstanden. In het
bijzonder geldt dit voor wagens
met aanhangers, waarbij goede
trekkracht onmisbaar is. Wie als
bestuurder van een combinatie in
een steile bocht blijft hangen,
komt waarschijnlijk niet meer weg
en moet achteruit rijden, met alle
ongerief dat daarbij ontstaat.
Tweede basisregel: nooit schake
len in de bocht, maar ervoor. Als
de wagen daarna de bocht inge
stuurd wordt, wordt de aandrijfas
alweer aangedreven en kan de
gehele bocht zonder problemen
gereden worden. Want: de steilste
trajecten van passen zijn bijna al
tijd de bochten, vooral de haar
speldbochten. Deze bijzonder stei
le meters bedwingt men het best
en veiligst in een lage versnelling
met voldoende gas. Wie daaren
tegen midden in een bocht moet
schakelen omdat hij dat eerder
verzuimd heeft, komt mogelijker
wijze niet eens door een dergelij
ke haarspeldbocht: hij blijft hal
verwege staan.
Derde basisregel: in haarspeld
bochten naar links blijft men in elk
geval uiterst rechts. Want daar is
het stijgingspercentage het
kleinst, daar trekt de motor de wa
gen het beste door de bocht. Bij
haarspeldbochten naar rechts
trekt men de wagen vóór de bocht
iets naar links en dan daaruit zo
danig in de bocht, dat hij kort na
het hoogste punt van de bocht de
rechterbinnendrand raakt. Van-
daaruit laat men de wagen dan
weer iets naar links rollen. Zo be
reikt men het optimale rendement
van stijging, snelheid en trek
kracht. Maar deze methode is al
leen geoorloofd als er geen voer
tuig naar beneden komt!
Vierde basisregel: vanwege de bij
toenemende hoogte ijler worden
de lucht wordt het vermogen van
de motor bij het stijgen merkbaar
minder. Dit betekent ook minder
acceleratie. De goede rijder gaat
derhalve alleen inhalen, als hij ze
ker weet dat hij dit, ondanks het
mindere vermogen, tot aan de vol
gende bocht of tot aan de vol
gende tegemoetkomer kan halen.
Manoeuvres met weinig ruimte
zijn hier - net als trouwens elders -
uiterst riskant.
O.K.-inruilwagens
Opel Vectra in onze showroom
Opel Vectra 1.7 D, 5-drsnieuw
Opel Kadett E. 3-drs./5-drs1985-1986-1987-1988
Opel Kadett E Club Sedan, 4-drs1987
Opel Kadett E Sedan, 4-drs 1986
Opel Kadett E Sedan, diesel. 4-drs 1986-1987
Opel Kadett E Sedan, 4-drs, automaat 1988
Opel Kadett E. 3-drs, automaat1989
Opel Kadett E. diesel. 3-drs1987
Opel Kadett D'. 3-drs 1981-1985
Opel Kadetl D. 16 diesel. 3-drs1982
Opel Kadett C1978
Opel Corsa. 3-drszwart1986
MS»
Opel Rekord E2 Traveller,dLPG 1986-1987
Opei Rekord El2-drs. 4-drs1981
Opel Omega 2.3 GL diesel. stuurbekr.
Opel Omega 2.0 Caravan
Opel Rekord E2 2.0 S Caravan
Opel Rekord E2 2.0 S Caravan. LPG-onderbduw
Opel Rekord E2 Caravan. LPG
Opel Rekord E1 Caravan
Opel Kadett E Caravan. 5-drs.
Opel Kadett E Caravan. 3-drs. LPG
Opel Rekord Caravan 2 3 D
Opei Kadetl Caravan. LPG
Opel Kadett Combo 1.6 D bestelwagen grijs kent
Opel Senator 2.5 E. aut
Mercedes 190 D
BMW 5201, aut
Peugeot 5'05PG.6<T. aut, elektr sch d
Toyota Starlet
Opel Manda CC. schuifdak z.g.a.w
Fiat Regatta elektrische ramen, etc
Hon?a°motor. CBR 600i’F, Ï2ÖÖ km. nieuw
ONZE KRACHT IS SERVICE
OFF. OPEL-SERVICEBEDRIJF
arJovanNunen
Slimstraat 78-UDENHOUT-Tel. 04241-1437
eluxstraat 6
42-15931
l KE Oisterwijk
andering in de belasting totslip-
pen van de aangedreven wielen
leiden.
Derde basisregel: de remlichten
verraden, dat tal van autombobi-
listen bij het afdalen voortdurend
met de voet op de rem zitten. Dat
is volkomen fout! Bij lange dalen
de trajecten is het beter een te
hoog tempo in etappes (door pom
pend remmen bijvoorbeeld) weg
te remmen dan door doorlopend
remmen. De pauzes tussen het
remmen laten namelijk koellucht
tussen remklauwen en remtrom-
mels respectievelijk remblokken
en schijven stromen en dat is be
slist belangrijk. Uiteraard moet
men bij intervalremmen wat har
der op het pedaal drukken dan bij
voortdurend remmen, maar dat
maakt niets uit.
De verkoop vindt op grote schaal
plaats bij 1500 verkooppunten,
herkenbaar aan het grote "Witte
Smering" raamvignet. Meer in
lichtingen bij Interflon: 01892-
18001.
1N-NK 56