NIEMAND HOEFT BANG TE ZIJN VOOR RIT IN DE BERGEN WITTE SMERING Volvo 480 voor Streekschool I voor milieuvriendelijk onderhoud EERSTE PAAL VOOR PON CAR OPEL .V. BV Groeiend gebruik autotelefoon lair Jo van Nunen iaig.»*-" IK I HÈ uni 1989-pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 1989 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER N op- Tot 6.750,- KMMMMM 4 Water gehalte wit 8.950, voor het 0 km 480. slagen door J. Baselga, zilver groen wit blauw brons rood blauw rood zilver willen p en uit- -*-r voor motor maar ner gel kplaats: bantse Hoek 2 4 NM Udenhout 04242-15959 everingskosten 1986 1987 1986 1986 1984 1983 1984 1986 1988 1987 1986 1986 1985 1984 1983 1982 1988 1986 1987 1982 1986 voor de motor die meer kracht geeft. Veel grote bedrijven als Stork, Caterpillar en DSM, maar rages en autodea- andere merken als Opel, Renault en Ci- >en de bijzondere eigen- n de witte smeertrend ontdekt. In het kort zorgt de ook talrijke gare Iers met onder ai Mercedes, troën hebbc schappen van de witte smeeiuc reeds ontdekt. In het kort zorg’ witte smering voor minder wrij ving en zodoende minder slijtage, langere levensduur en lagere kos ten. In Nederland zijn een viertal n op de benzi- produkten verkrijgbaar. Fin-25 is voor de motor, Fin Gear voor de versnellingsbak, Fin-Grease is een watervast schoon vet, terwijl Fin Super een witte olie is voor he onderhoud. 1986 1981 1981 1985-1986 1985 1988 ’987 I 1985 1987 1984 1979 1986 CBR 600 F, Ï2ÖÖ 'iimï nieuw'LZ.'.?.?. ihtfiwj DAG EN NACHT 1984 1986 1988 1984 1981 1986 1988 1986 1986 1986 1986 1986 1985 1985 1986 1985 1988 1986 1980 bergpassen met het grootste genoegen, zelfs met grote hartstocht. Anderen zien letterlijk als een berg op tegen het rijden door de bergen en sommigen omzeilen ze zelfs als het enigszins mogelijk is. Een dergelijke vrees is echter ongegrond. Voor iedere automobilist, behalve voor diegenen met klachten aan hart- en bloedvaten, is het berijden van zelfs naar grote hoogten voerende paswegen geen probleem, mits enkele basisregels in acht genomen worden. Ook de leveranciers van smeer middelen zullen moeten werken aan een range schone en milieu vriendelijke produkten. Interflon introduceert nu haar nieuwe huis stijl luisterend naar de naam "Witte Smering". In de komende vakantie periode krijgt de motor in de auto het weer zwaar te ver duren door een flinke belasting met bagage, caravan of trailer met boot. Onder de naam FIN-25 levert Interflon een witte smering eer mooi 27.500, - ""“'"as retallic, hcMme- 28.500, - '87"34^9k5m0,- 7.950,- automaat 17.950,- A1 enige tijd geleden werd de verhuizing aangekondigd Halteplaats van de Seat-importeur Pon Car. Op 20 juni jl. werd in Leusden de eerste paal voor de nieuwbouw geslagen. Over zo’n acht maanden zal het nieuwe pand in gebruik genomen worden. Het kantoor wordt gebouwd in nabijheid van het importeurschap van Audi/Volkswagen/Porsche. Architekten Janssen Schweigmann hebben het ontwerp gemaakt. Het twee verdiepingen hoge gebouw gaat bestaan uit een ruim en licht opgezet deel met showroom, kantoren, vergaderruimten en bedrijfsrestaurant, dat via een tussenstuk verbonden is met een ander deel, waarin een forse werkplaats, onderdelenmagazijn en trainingsruimten zijn opgenomen. De eerste paal werd geslagen door J. Baselga, directeur Export van Seat Spanje. Streekschool een dosis moderne techniek in huis die bijzonder goed gebruikt kan worden tijdens de lessen. Immers de 480 is uitge rust met een turbocompressor en injectie, boordelectronica en een katalysator. Helaas staat het hui dige budget het niet toe om een dergelijke auto zelf aan te schaf fen, terwijl er op sloperijen van deze moderne voorzieningen ook bijzonder weinig te vinden is. De 480 is voor de school duidelijk een meetobject, geen rij-object. De leerkrachten die de auto in hun lessen gaan gebruiken heb ben bij Volvo een complete cursus ar dit model gekregen. Jukkig is op de school de nodi- meetapparatuur voor electroni- al aanwezig. Bergafwaarts Eerste basisregel: met auto's zon der aanhanger behoeft men te genwoordig niet meer de histori sche regel te volgen door bergaf waarts in dezelfde versnelling te rijden als bergopwaarts. De enorm verbeterde remmen maken een wat vlottere rijstijl heel goed mogelijk. Dat men desondanks beheerst en in matig tempo af daalt, spreekt vanzelf. Steeds dient men zijn voertuig onder con trole te houden. Derhalve dienen speciaal combinatie-rijders berf- afwaarts beslist een lagere ver snelling te kiezen en zo de af te remmen massa aan de versnel lingsbak toe te vertrouwen. Dit geldt eveneens voor wagens met automaat, die in een hoge ver snelling geen of slechts een zeer geringe eigen remwerking ont wikkelen. Tweede basisregel: wat voor het vlakke terrein al geldt en in het bijzonder bij het rijden in de ber gen; nooit remmen in een bocht maar reeds ervoor. Want bochten nemen en tegelijk sterk remmen is altijd verkeerd. En ook hier geldt: nooit in de bocht schakelen, maar ervoor. Want in een bocht heeft men andere dingen te doen en bo vendien kan een plotselinge ver- Donderdag 22 juni jongstleden stopte er bij de Streekschool in Til burg een Volvo 240 met trailer. Hierop stond een fraaie Volvo 4 Opzich misschien nog niet vreemd, omdat in de Streekschool onder andere opleidingen van de VAM worden gegeven, gespecia liseerd onderwijs voor de automo bielsector. Het speciale echter is dat Dhr. Kogels van Volvo Neder land die het convooi bestuurde enige tijd later zonder de 480 ver trok. Het gaat hier namelijk om een testmodel van Volvo wat in bruikleen ter beschikking is ge steld aan de Streekschool. On danks het feit dat de auto het type- over plaatje ES-draagt, gaat het hier Geh om één van de eerste Turbo-mo- ge dellen. Met de Volvo haalt de ca Misschien zou men op het hoogste punt van de pas een stop w inlassen en van landschap zicht genieten. Prima! Echter deze halteplaats een tip: de n niet meteen uitschakelen, twee, drie minuten stationair laten draaien. Men bespaart hem zo doende een te snelle temperatuur- overgang en vermijdt zo, dat de koelvloeistof gaat koken. Door het stoppen van de motor slaat im mers ook de pomp af, terwijl de motor nog steeds grote hoeveelhe den warmte afgeeft. Wie in de bergen niet bekend is, wie slechts zelden de gelegenheid heeft het pasrijden te beoefenen, zou zich met pasovergangen van de eerste en tweede, uiterlijk der de moeilijkheidsgraad tevreden moeten stellen. Daarmee doet hij niet alleen zichzelf het grootste plezier, maar ook de meer geoe- fenden, die hij op een moeilijk pastraject zou kunnen hinderen. het doorstromende verkeer ruimte nodig heeft. Dit geldt ook voor fo tografen. Men dient te bedenken, dat bij het naar boven rijden het brandstof verbruik behoorlijk toeneemt. Men rijdt hier immers veel meer met vol vermogen en in lage versnellin gen en dat betekent een navenant hoog verbruik per kilometer. Op tijd tanken dus! Want boven pas vindt men maar zelden I nepompen. Motoren, die anders met normale benzine goed hun werk doen, zijn bij het berijden van steile en moei lijke passen met super toch beter af. De klopgrens van deze benzine ligt dan hoger en door het voort durend slingerende bochtige bergopwaarts rijden komt men af en toe, vanwege de lage toeren tallen, aan de klopgrens. Nergens is storingsvrij functione ren van remsystemen zo belang rijk als bij het bergafwaarts rijden op paswegen. Dit betekent vooral: kwalitatief goede remvloeistof. Het in de loop der tijd onvermijdelijk toenemende watergehalte mag maar heel laag zijn, omdat anders door warmteafgifte door de rem men gedeelten van de remvloei stof zouden kunnen gaan koken en dat betekent totale dienstwei gering van de voetrem. Wie dus in de bergen rijdt, dient vooraf het watergehalte van de remvloeistof te laten meten. Bewegingsreserve Of men op de pas nu stijgt of daalt, altijd moet men meer af stand houden tot de wagen vóór zich dan normaal. Naar boven is dat belangrijk om bij het blijven steken van de vóór u rijdende wa gen voldoende speling voor de nodige reacties te hebben; naar beneden om een bepaalde bewe gingsreserve te behouden. In Zwitserland alsmede in Italië hebben postbussen op trajecten voorzien van desbetreffende bor den altijd en overal, zowel berg opwaarts als bergafwaarts, voor rang. Het betreffende bord heeft een posthoorn als symbool. Afge zien hiervan is de regel «bergop waarts gaat vóór bergafwaarts» srgens voorgeschreven, maar sldt meer als gebaar van welle vendheid. Op wegen over passen mag men alleen daar parkeren, waar de stilstaande wagen niemand hin dert. Geen enkele regel bij het rij den over passen wordt zo vaak overtreden als deze. Het is onbe hoorlijk om zijn wagen midden in de bocht zonder parkeerruimte neer te zetten of op plaatsen, waar Het dit jaar geopende derde autotelefoonnet blijkt explosie! te groeien. Op dit derde net zijn inmiddels 10.000 telefoons aangesloten. Alle netten, een, twee en drie, zijn in totaal de 43.000 aansluitingen gepasseerd. Naar verwachting zal dit aantal eind dit jaar de 60.000 voorbij gaan, wat een verdubbeling betekent binnen een jaar. Enkele redenen voor deze snelle groei zijn de uitbreiding van het aantal verkooppunten van autotelefoons. Na het vrijgeven van randapparatuur per 1 januari j.l. is dit vervijftigvoudigd. Daarnaast blijkt het publiek veel belangstelling voor «koop- apparatuur» te hebben. Tot begin van dit jaar was alleen verhuur van autotelefoons mogelijk. Tijdens een feestelijke ballonvaart met de PTT Telecom luchtballon op 13 juni werd de heer Kok uit Axel in de bloemetjes gezet, omdat hij de 10.000ste aansluiting had aangevraagd. Hij kreeg van de PTT een jaar lang een gratis abonnement op het autotelefoonnet aangeboden. De Volvo 480 die nu op de Streek school is gestationeerd is een 0- serie auto van de ontwikkelingsaf- deling van Volvo Car. De school heeft een contract ondertekend dat hij alleen maar gebruikt zal worden als instructie-auto en dus nooit op de openbare weg gesig naleerd zal worden. Een aantal componenten zijn in dit exemplaar getest en bij het productiemodel vervangen. Volvo wil daarom geen verantwoordelijkheid nemen als dit specifieke exemplaar door technische mankementen in het verkeer gevaar zou opleveren. De heer Mutsaers, directeur van de Streekschool nam de sleutels van de auto in ontvangst uit han den van Jan van Roosmalen van de Tilburgse Volvo-dealer. Bergopwaarts Eerste basisregel: de motor altijd vlot laten draaien! Wat op de pas weg gevraagd wordt, is niet snel heid, maar koppel, dus trekkracht. Daarom: op tijd naar een lagere versnelling schakelen. Men ver gist zich, als men meent de motor te ontzien als men hem ook berg opwaarts in een hogere versnel ling laat zwoegen, dus als men met lage toerentallen rijdt. Het te gendeel is het geval. De motor wil en moet op hellingen toeren ma ken! Anders wordt niet voldoende kracht op de aangedreven wielen overgebracht. Hetzelfde geldt uiteraard voor wagens met auto matische transmissie. Daarvoor zijn er immers de passende ver schillende schakelstanden. In het bijzonder geldt dit voor wagens met aanhangers, waarbij goede trekkracht onmisbaar is. Wie als bestuurder van een combinatie in een steile bocht blijft hangen, komt waarschijnlijk niet meer weg en moet achteruit rijden, met alle ongerief dat daarbij ontstaat. Tweede basisregel: nooit schake len in de bocht, maar ervoor. Als de wagen daarna de bocht inge stuurd wordt, wordt de aandrijfas alweer aangedreven en kan de gehele bocht zonder problemen gereden worden. Want: de steilste trajecten van passen zijn bijna al tijd de bochten, vooral de haar speldbochten. Deze bijzonder stei le meters bedwingt men het best en veiligst in een lage versnelling met voldoende gas. Wie daaren tegen midden in een bocht moet schakelen omdat hij dat eerder verzuimd heeft, komt mogelijker wijze niet eens door een dergelij ke haarspeldbocht: hij blijft hal verwege staan. Derde basisregel: in haarspeld bochten naar links blijft men in elk geval uiterst rechts. Want daar is het stijgingspercentage het kleinst, daar trekt de motor de wa gen het beste door de bocht. Bij haarspeldbochten naar rechts trekt men de wagen vóór de bocht iets naar links en dan daaruit zo danig in de bocht, dat hij kort na het hoogste punt van de bocht de rechterbinnendrand raakt. Van- daaruit laat men de wagen dan weer iets naar links rollen. Zo be reikt men het optimale rendement van stijging, snelheid en trek kracht. Maar deze methode is al leen geoorloofd als er geen voer tuig naar beneden komt! Vierde basisregel: vanwege de bij toenemende hoogte ijler worden de lucht wordt het vermogen van de motor bij het stijgen merkbaar minder. Dit betekent ook minder acceleratie. De goede rijder gaat derhalve alleen inhalen, als hij ze ker weet dat hij dit, ondanks het mindere vermogen, tot aan de vol gende bocht of tot aan de vol gende tegemoetkomer kan halen. Manoeuvres met weinig ruimte zijn hier - net als trouwens elders - uiterst riskant. O.K.-inruilwagens Opel Vectra in onze showroom Opel Vectra 1.7 D, 5-drsnieuw Opel Kadett E. 3-drs./5-drs1985-1986-1987-1988 Opel Kadett E Club Sedan, 4-drs1987 Opel Kadett E Sedan, 4-drs 1986 Opel Kadett E Sedan, diesel. 4-drs 1986-1987 Opel Kadett E Sedan, 4-drs, automaat 1988 Opel Kadett E. 3-drs, automaat1989 Opel Kadett E. diesel. 3-drs1987 Opel Kadett D'. 3-drs 1981-1985 Opel Kadetl D. 16 diesel. 3-drs1982 Opel Kadett C1978 Opel Corsa. 3-drszwart1986 MS» Opel Rekord E2 Traveller,dLPG 1986-1987 Opei Rekord El2-drs. 4-drs1981 Opel Omega 2.3 GL diesel. stuurbekr. Opel Omega 2.0 Caravan Opel Rekord E2 2.0 S Caravan Opel Rekord E2 2.0 S Caravan. LPG-onderbduw Opel Rekord E2 Caravan. LPG Opel Rekord E1 Caravan Opel Kadett E Caravan. 5-drs. Opel Kadett E Caravan. 3-drs. LPG Opel Rekord Caravan 2 3 D Opei Kadetl Caravan. LPG Opel Kadett Combo 1.6 D bestelwagen grijs kent Opel Senator 2.5 E. aut Mercedes 190 D BMW 5201, aut Peugeot 5'05PG.6<T. aut, elektr sch d Toyota Starlet Opel Manda CC. schuifdak z.g.a.w Fiat Regatta elektrische ramen, etc Hon?a°motor. CBR 600i’F, Ï2ÖÖ km. nieuw ONZE KRACHT IS SERVICE OFF. OPEL-SERVICEBEDRIJF arJovanNunen Slimstraat 78-UDENHOUT-Tel. 04241-1437 eluxstraat 6 42-15931 l KE Oisterwijk andering in de belasting totslip- pen van de aangedreven wielen leiden. Derde basisregel: de remlichten verraden, dat tal van autombobi- listen bij het afdalen voortdurend met de voet op de rem zitten. Dat is volkomen fout! Bij lange dalen de trajecten is het beter een te hoog tempo in etappes (door pom pend remmen bijvoorbeeld) weg te remmen dan door doorlopend remmen. De pauzes tussen het remmen laten namelijk koellucht tussen remklauwen en remtrom- mels respectievelijk remblokken en schijven stromen en dat is be slist belangrijk. Uiteraard moet men bij intervalremmen wat har der op het pedaal drukken dan bij voortdurend remmen, maar dat maakt niets uit. De verkoop vindt op grote schaal plaats bij 1500 verkooppunten, herkenbaar aan het grote "Witte Smering" raamvignet. Meer in lichtingen bij Interflon: 01892- 18001. 1N-NK 56

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29