PRV-MOTOR
I
AUTO KENNIS B.V.
Nu riant rijden, over een
jaar pas betalen
uSSS»
Pk
Autoparc B.V.
a
i
8
AUTOVERKOPER
MS
k
na 15 jaar nog
glansrijke toekomst
UIT
)X!
Autoparc B.V.
i!
P.ROKSenZN.
Gratis bij proefrit1
ƒ3
show
11.500,-
HYUnDHI
eel b.u.
OCCASION-CENTRUM
Tel.: 013-554784
si
:a' is?
mazoa ADv.a.wouwb.v. mazoa
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 1989 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
ini 1989-pagina 8
■NS
e.o.
auto en de 3, 4 of 5 deur
WAT WE DOEN DOEN WE GOED
Autobedrijf PLAN WEST
Autosalon
BOSCHSERVICE
LEDEBOERSTRAAT 47 TILBURG TELEFOON 013-674925
DeLorean
Bertone
Alpine
duurt tot en
144
el zélf kijken!
Leharstraat 82, Tilburg
Kloosterstraat 20-22, Loon op Zand Tel- 04166-3412
i 2.4 i Diamond
i vanaf f36.030,-
In de tweede helft van 1974 leverde
samenwerking tussen Peugeot,
Renault en Volvo (PRV) en volledig
nieuwe motor op.
Het ging hierbij om
een carburatiekrachtbron met zes
cylinders in V-vorm. Het ontwikkelen
Hiermee vervallen
alle lopende
akties. j
iet kompleet
d van door en
n alle merken,
vaarde tussen
iige auto kan
itrekkelijk ge-
lotor
Zen
MOTOREN
REVISIE
VLAM-
SPUITEN
april
aug.
1981
1984
1984
1984
1987
1984
1985
1985
1982
1985
1984
1986
1987
1986
1987
1982
1987
1982
Voor een goede
gebruikte auto naar
De Hoogt 13
5175 AX Loon op Zand
Telefoon 04166-1553
Tilburg
chokdempers
ice
rt adres voor
ringen
Ml
kleine
ANDERE MERKEN
Suzuki Swift 1 3 GL
Opel Kadett 1 2 LS
ToyotaC-
VW Golf I
Nissan f
Toyota!
Toyota'
Mitsubii
Kloosterstr. 42
(zijstr. Tilburgseweg)
GOIRLE
als tweede in
i schitterende
genoeg nog
sie te vinden
Goirkestraat 144A, Tilburg - 013/421820 - 420067
AL MEER DAN 50 JAAR UW VERTROUWEN WAARD
Inruil en
gemakkelijke
betaling.
omgeving Tilburg.
t, kunnen wij een uitstekend perspectief voor de
Voor iedere bezoeker ligt een kortingscoupon-
boekje klaar voor vele leuke attraktics in Nederland
Vtercvdes-Benz J
van een motor kost een berg tijd en
geld. Vooral als het gaat om de
aandrijving van een topmodel, waar
de omzet in aantallen gezien duidelijk
lager is dan bij kleinere auto's, kan
samenwerking met andere
autofabrikanten de oplossing bieden.
olvo de
ijn 760,
t een
r
Af ge beeld:
Kadett l.6i GL.
s al een Kadett
anaf f22.474,-.
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
Zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur open
Verkoopintornrahe na 19.00 uur
R Wilhelm, 013-670612
Het bleef door de jaren heen
natuurlijk niet bij een
carburatie-versie alleen.
Peugeot kwam al in september
1977 met de 604 TI met een
Bosch K-Jetronic benzine-
injectie en zodoende een tot 144
pk opgepept vermogen. Ook
Volvo ging al snel over tot
Wij zien het profiel van deze medewerker als volgt.
De gegadigde heeft
- een gedegen autoverkoopopleiding gevolgd;
- een aantal jaren bewezen qua resultaten tot de betere autoverkopers te
behoren
- affiniteit voor of zo mogelijk ervaring met de verkoop van exclusieve
auto’s;
- beslist zeer goede communicatieve eigenschappen;
- een leeftijd tot 30 jaar;
- een woonplaats in de or
Degene die in dit profiel past,
toekomst bieden.
Geïnteresseerd? Stuur een geschreven brief met pasfoto op naar:
Postbus 34, 5175 ZG Loon op Zand t.n.v.
Prachtig in full-colour uitgevoerd
fotoboek van de Olympische Spelen in
Seoul met alle sportieve hoogtepunten.
lutionaire prijs
dts staan nu bij
mde proefrit.
PEUGEOT 505 GTi
april 1984
120.000 km. donkerblauw metallic, elektr. schuifd., ramen, centr.
vergrendeling, stuurbekrachtiging
tadett 1 2 LS
a Corolla Liftback 1.3 GL
jlf 5-deurs diesel
t Stanza 1.8 5-deurs
a Corolla 1.3
a Tercel Coupé
aishi Lancer 14 GL
Diverse occasions met Mazda Kroongarantie
Mazda 626 Sedan 1.8 LX, 5-bak, nieuw model1987-1988
Mazda 626 HB-5 2.0 LX en GLX 1985-1986-1987
Mazda 626 Sedan en HB-5 1.6 1983 t.e.m. 1987
Mazda 323 Sedan 1.3 automaat 1983-1985
Mazda 323 HB-3 en Sedan1981 t.e.m. 1987
Mazda 323 Estate 1.3 LX1986
BEDRIJFSAUTO’S
Mazda E 2200 gesl. bestel1984-1987
Mazda E 2200 gesloten bestel, stuurbekrachtiging 1987
Mazda E 2200, pick-up1985
1964-1989: al 25 jaar een perfecte harmonie tussen klant en bedrijf
Showroom
geopend
vanaf 10 uur.
jke-box. Weer he-
'M-radiocassette-
imemogelijkheid.
iet en op batterij.
Motoren leven echter langer
dan automodellen, dus werd
het tijd voor vervanging. In
februari 1982 verraste Vol
automobielwereld met zijn
een totaal nieuwe auto met
veel slankere, maar toch nog
steeds vierkante carrosserie.
De huidige versie levert nu een de PRV-motor in eerste
vermogen van 170 pk, terwijl mstantie als V6 turbo, maar nu
we de op dezelfde basis door °ok ?ls 2/8 1,lter ln’ectle'
Bertone gebouwde 780 hier niet °P de afgelopen autosalon van
mogen vergeten. ParlJs oktober 1988 v°nden
Renault volgde als tweede in de PRV-motor maar liefst m
maart 1984 met zijn schitterende 2 experimentele modellen.
25, waarin vreemd genoeg nog ?°wel Renault als Citroen
steeds de 2664-versie te vinden hadden m hun Megane en
Activa een tot 3 liter vergrootte
versie zitten, terwijl Peugeot het
met een 24-kleppen uitvoering
nog gekker maakte in de Oxia
die van maar liefst 650 pk was
voorzien. Dit bewijst
overduidelijk dat de PRV-motor
nog lang niet aan zijn einde is.
De hagelnieuwe Citroën XM is
de eerste auto waarin de 3 liter
versie ook daadwerkelijk te
koop is. Aan het einde van het
jaar komt Peugeot met de
nieuwe 605 ook met de 3 liter V6
en zelfs een 24- kleppenvariant.
Renault zal eind 1990 de
opvolger van de 25 presenteren
met uiteraard ook de nieuwste
versies van een motor waar
veel merken nog jaren mee
vooruit kunnen.
Volvo kwam tegelijkertijd met
zijn nieuwe topmodel, de 264.
Hierin werden 140 pk's
geproduceerd. De kous was
hiermee nog lang niet af.
Immers de "R" in PRV staat
vcor Renault. Op de autosalon
van Genève in maart 1975
onthulde het Franse
staatsconcem de Renault 30 TS.
Deze auto mag gerust
beschouwd worden als het
meest uitgewerkte Renault 16-
concept. Het ging om een
vijfdeurs model met
neerklapbare achterbank,
maar duidelijk gebouwd op
een kopersgroep met iets meer
geld in de portemonnee.
Renault had voorin zijn auto de
minst krachtige versie van de
PRV-motor met 128 pk. Dit is
overigens niet een kwestie van
een andere afstelling. Ondanks
het gezamelijke concept had
iedere deelnemer aan het
projekt de mogelijkheid een
aantal verschillende
onderdelen te monteren.
Zo gebruikte Peugeot
bijvoorbeeld andere
nokkenassen.
Op dezelfde salon van Genève
stond nog een andere Frans
topmodel te pronken, de
Peugeot 604. Deze auto hac^een
duidelijk conventionele koets
met vier portieren en een grote
bagageruimte en trok zodoende
toch een heel ander publiek
dan de 30 van Renault. Beide
Franse auto's beschikten
uiteraard over een grote dosis
comfort en een behoorlijk
complete uitrusting met centrale
vergrendeling, elektrische
portierruiten, stuur
bekrachtiging en getint glas.
was met 150 geproduceerde
paardekrachten. Peugeot liet
zijn klassieke 604 nog een tijdje
doorlopen, en verving hem
enige tijd later door een 6
cylinderversie van de iets
kleinere 505.
Op de Parijse autosalon toonde
Renault de derde inhoud-
variant, een 2458 cc met
turbocompressor en intercooler.
Deze meest potente uitvoering
was goed voor 182 pk in de 25
Turbo. Dezelfde krachtbron
vinden we sinds de Rai
autotentoonstelling van 1985 in
de huidige Alpine. De Alpine
GT bediend zich van de 2.8 liter
versie, terwijl de Turbo de iets
kleinere cylinderinhoud heeft.
Enige aanpassingen leverden
hier een kracht op van 200 pk.
In de 25 werd in 1987 de alleen
nog door Renault gebruikte
2664-versie vervangen door de
grotere cylinderinhoud.
van gebruikte auto’s
Met Bovag-garantie, APK-/WN-keuring en 10.000 km beurt
Peugeot 205 XE 1985
Peugeot 505 Select1986
Ford Sierra 1.6 Laser1984
Ford Fiesta 1.1 CL 1986
Ford Escort 1.6 L1983
Ford Escort 1.1 1984
Ford Escort Laser1984
Ford Escort 1.3 stationcar,
Alfasud 1.5 Ti Quadrofoglio,
BMW 316 (nieuw model)
Suzuki Alto automatic
Opel Corsa 1.2 S luxus
Opel Kadett 1.3 LS
Opel Ascona 1.6 luxus, 4-dr
Opel Rekord 2.3 D stationce
Audi 80 coupé GT 5S
Seat Rhonda 1.6 GLX
Renault 4 TL
Honda Civic automatic
Nissan Bluebird 2.0 GSL
En nog div. goedkope inruilers
vermogen opliep. Alleen
Peugeot en Volvo plaatsten
deze versie in hun 604 en 264.
Overigens waren afgeleiden
van de Volvo, de 265 stationcar
en de fraaie 262 coupé van
Bertone ook met deze soepele
krachtbron uitgerust.
Off. Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o.
Als Mercedes-Benz-personenwagendealer opereren wij zeer klantgericht in de top
van de automobielmarkt. Aan de kwaliteit van onze dienstverlening in brede zin
hechten wij grote waarde. Op onze afdeling verkoop hebben wij momenteel een
vacature voor een enthousiaste
bruin metallic febr
blauw metallic april
bordeaux rood jan.
zwart metallic
zwart aug.
donkergroen jan.
zilver metallic april
bordeaux rood april
blauw nov.
zilver metallic jan.
zilver metallic okt.
wit, 11.500,- juni
Mazda 323,3-drs.
Peugeot 505 GTI
Mitsubishi Lancer 1200 GL
Audi 100 5 cyl. aut.
Fiat Panda
Volkswagen Jetta 1.3 LX, schuifd.
Mitsubishi Galant 1.8 GL turbo-diesel
Peugeot 205 GE 1100, 5-drs.
Peugeot 505 GL, schuifd.
Nissan Bluebird 2.0 GL
VW Polo Oxford
Peugeot 205 Commercial XL diesel
Ford Fiesta C
Ford Escort 1.4 CL
Mitsubishi L 300,1600 cc
Mazda 323 Sedan
Mitsubishi Lancer 1.2 EL
Mitsubishi Sapporo 1600 GLX
Peugeot 305 GL
Opel Manta 1.8 GT, LPG, 91.000 km
Mitsubishi Tredia14GL
Het is nu wel helemaal interessant om voor de uitrusting, het bedieningsgemak, en het enorme
Hyundai Pony XP te kiezen. Want als u 'm nu komfort. En dat met de zekerheid van 2 jaar
bij ons koopt, hoeft u pas over een jaar te betalen! volledige fabrieksgarantie en het gemak van een
Dus nu al genieten van deze betrouwbare gezins- uitgestelde betaling. Kom dus snel naar onze
auto en de 3, 4 of 5 deuren openen die toegang showroom, want een proefrit is de eerste stap in
geven tot het ruime interieur van deze moderne de goede richting, die nog eens beloond wordt
voorwielaangedreven gezinsauto met 1500 cc met een schitterend fotoboek van de
schone (katalysator) motor. Nu al plaatsnemen Olympische Spelen,
achter het stuur en genieten van de komplete
Betreft huurkoopovereenkomst tegen gebruikelijke kondities. Vereiste aanbetaling 25%.
Maximaal krediet f 10.000,-.
wit
bruin,
best. kort.
goud metallic april
wit jan.
blauw metallic mei
groen maart 1984
zilver metallic jan. 1986
groen met. maart 1984
injectie en wist 148 pk uit
hetzelfde blok te halen. Renault
liet de liefhebbers nog even
langer wachten en kwam in
oktober 1978 met de 30 TX
tevens voorzien van een Bosch
K-Jetronic injectiesysteem en
een vermogen van 142 pk.
Zowel de Peugeot als Renault
werden in de injectie-versie
duidelijk uitgebreide» in de
extra's gestoken.
Renault had overigens in de
tussentijd de tweede toepassing
voor de PRV-motor gevonden in
de Alpine A310 die vanaf
september 1976 met deze
krachtbron werd uitgprust.
De A310 bleef tot het einde van
zijn carrière in 1985 uitsluitend
met de carburatieversie
leverbaar.
In het begin van de jaren
tachtig werd de cylinderinhoud
van de motor verhoogd tot 2849
cc, waarmee uiteraard ook het
Peugeot en Volvo kregen in
september 1974 de primeur. De
Fransen introduceerden op dat
moment de gefacelifte versie
van de fraai 504 coupé en
cabriolet. Na hun introductie in
maart 1969 waren deze auto's
uitsluitend met 4 cylinder
motoren leverbaar geweest. De
nieuwe 6-pitter met een inhoud
van 2664 cc leverde in de eerste
versies bij Peugeot een
vermogen van 136 pk.
In de huidige autocatalogussen
is de PRV-motor te vinden in de
Peugeot 505, de Renault 25 en
Alpine en de Volvo 760/780.
Maar ook niet PRV-merken
hebben de kwaliteiten van deze
krachtbron erkent. Sinds de
introductie van de Lancia
Thema is er van deze auto ook
een 6V-versie te koop.
Opvallend is dat hier de mol
dwars voorin is geplaatst. Ee
roemruchte gebruiker is
bovendien DeLorean die zijn
aluminium sportwagen van
deze V6 voorzag.
De exclusieve Franse
sportwagenfabrikant MVS koos
voor zijn fraaie Venturi ook voor
de PRV-motor, i:
instantie als V6
ook als 2,8 liter injectie.
HYUNDAI