SUZUKI GS 500 E Allure zonder poespas ders N s CIT R O JE HONDA NS-X MONIQUE SPIJKERS !t! iNbv In 1988 minder verkeers slachtoffers succesvol bij Bertens in de leer ZET EZET lAG I AG 50,- 1ST Speciale fabriek voor Masterfit,drive-in service voor Opel gemakkelijke drive-in service tegen concurrerende prijzen met de geruststellende gedachte dat hij gebruik maakt van de ervaring en vakmanschap van een officiële dealer. Deze nieuwe service krijgt de naam «Masterfit». 1 juni 1989-pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER M O O T R M A A T Technische gegevens: Kleuren aan te blijven rijden. Voorspelbaar ie praktijk md het stin Carburateur m- svallen) die eind :ort1.3 CL 0 km, 3-drs., rood 1986 1984 1987 foon 04255-3944 I, tel. 013-350045 I ■wna s/blauw Binnenkort kunnen de klanten gebruik maken van een >r die zowel 3 het drukke nesse» s/blauw 1979 1984 1985 1986 1984 1984 1985 >len .BURG 341 Polo Oxford 30 km s., rood >tto 11» Op de foto van links naar recht directeur van Bertens Tilburg L Wijk-Hofman en de heer Hend. sta 1.1 srsport 1,18.000 km ■MW* aWWXXWXXX^k ccr ->nzet met een snel let kilometerteller en daarnaast een toe- r zijn er een aantal te vinden voor de .jht?: Wim Koks, leermeester; Jan Bertens, j b.v.; Monique Spijkers, mevrouw Van mdrikx, consulenten van de VAM. Foto: Geert van Loon ra 1.6 300 km, 3-drs., w 1984 1982 5.750,- 1985 6.750,- 1986 13.000,- type: Suzuki GS 500 E cylinders: 2 Ook wat prijs betreft is de GS 500 E een prettige motorfiets. Hij staat voor f.8.999,= bij de dealer naar Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 8 procent tot 1.366 gedaald. Ondanks deze vermindering acht Veilig Verkeer Nederland dit resultaat nog onvoldoende en heeft daarom bij de rijksoverheid gepleit voor extra inspanningen om de doelstelling van 25 procent minder verkeersslachtoffers in het jaar 2000 te kunnen realiseren, zo staat in het jaarverslag van de organisatie dat het mot «'t moet veiliger, 't kan meekreeg. Volgens het jaarverslag was de campagne tegen het gebruik van alcohol in het verkeer (een van de belangrijkste oorzaken van vaten van het stuur aangebracht. Het is bij de richtingaanwijzer even opletten. Deze geeft namelijk geen signaal, dus moet je het be treffende controlelampje goed in de gaten houden, om niet kilome- keuze in de kleuren wit (met blau- ters lang met de richtingaanwijzer we striping), rood (met zwarte stri- aan te blijven rijden. ping) en zwart (met rode striping). De ontwikkelingen bij motorfietsen lijken de afgelopen jaren de tegengestelde richting te hebben aangenomen ten opzichte van het beleid van verschillende overheden. Aan de ene kant is er bijna geen land meer te noemen waar je straffeloos zo hard mag rijden als je wilt, terwijl motorfietsen steeds meer worden afgeleid van exemplaren uit de racerij. Een top van tegen de 300 km/u wordt hierbij niet geschuwd. Alle bekende merken doen hier aan mee, maar Suzuki brengt nu weer eens een echte motor op de markt, de GS 500 E. op komst. Mevrouw van Wijk, consulente van de VAM, houdt zich parttime bezig met de emancipatie binnen de automobielbranche. Zij bege leid de vrouwelijke cursisten en bezoekt bedrijven en informeert werkgevers. Monique heeft er echter nog geen genoeg van. Ze wil uiteindelijk le autoelectricien worden en gaat daarom nu verder in de auto-elek- tronica. Overigens zal ze tijdens het vervolg van haar opleiding bij Bertens blijven. Ze klimt alleen wat verder door op de ladder. Jan Bertens werkt met grote regel maat aan opleidingen mee. Zo is hij ook gastbedrijf voor leerlingen die uit andere garages komen, die twintig weken lang n dag per week een opleiding volgen. Jan Bertens onderstreept hiermee het belang van goed onderwijs in de autobranche. i groot aantal de constructieve jeheel uit aluminium "ÏS-X, met een jebouwd. In 1 bieden aan In de toermotorklasse biedt Suzuki al een compleet programma va riërend in cylinderinhoud van 400 tot 1100 cc. De nieuwe GS 500 E met zijn 487 cc metende 2 cylinder viertakmotor vervangt eigenlijk de 4 cylinder 550 cc. De krachtbron van de nieuweling heeft een dub bele bovenliggende nokkenas, terwijl iedere cylinder beschikt over twee in- en uitlaatkleppen. Afgelopen dinsdag 27 juni heeft Monique Spijkers uit handen van VAM-consulente mevrouw van Wijk-Hofman het diploma van de opleiding monteur personenauto mobielen ontvangen. Monique is op basis van een leerovereen komst twee jaar bij Citroën-dealer Bertens in opleiding geweest. De hoofdmonteur Wim Koks heeft haar onder zijn hoede genomen. Zodoende was hij ook als leer meester verantwoordelijk voor haar begeleiding. En dag per week ging Monique naar school om daar de nodige theoretische kennis op te doen. Onlangs sloot ze het prak men af bij de VAM in Vo< ten. Op laatste c waarvoor ze Moniqi ken de ma ha< De betrokken dealers moeten belangrijke wijzigingen in hun organisatie aanbrengen en mensen opleiden. GM heeft hiervoor onder- steuningsprogramma's en opleidingscursussen ontwikkeld. Onder de Masterfit aktiviteiten vallen onder meer banden, uitlaten, accu's, schokdempers en remmen. Om een programma als dit van de grond te krijgen is tijd nodig. GM start daarom met een proefprogramma in Engeland, één van de grootste markten in Europa voor fastfit, waarbij een aantal Vauxhall-dealers betrokken is. Parallel zal GM ook in Duitsland, Spanje, Nederland, Frankrijk en Zwitserland in de herfst een vergelijkbaar programma starten. Naar verwachting zal in 1990 officieel Masterfit van start gaan. De Suzuki GS 500 E is een nieuwe motor die ondanks zijn eenvoud bijzonder modern oogt. De 2 cylin der motor levert zeer goede pres taties, zodat de fiets zeer divers in zetbaar is. Eigenlijk misten we al leen maar de stuurkuip’ bij hogere snelheden. ngs sloot ze het praktijkexa- u, bij de VAM in Voorscho- j 8 juni jl. volbracht ze het ie deel van haar opleiding, ■voor ze glansrijk slaagde, que is in Tilburg en omstre- le eerste vrouw die dit diplo- aalt. Er is echter een tweede Merk en t" Aantal cyl Cylinderinhoud: 487 cc Boring x slag: 74 x 56,6 mm Vermogen: 52 pk bij 9.200 tr/min Brandstoftank: 17 liter Gewicht (droog): 169 kg Afmetingen: lengte 2,04 mèter, breedte 0,72 meter Zithoogte: 0,78 meter Prijs: f.8.999,= eenvoud. Opvallend is het zilver grijze brede frame, wat bijna vol ledig zichtbaar is aan de buiten kant. De motor is helemaal vrij van kunststof, stroomlijnbevorde- rende afdekplaten. De GS 500 E is daarom een pure motor, zonder dat hij er ouderwets uitziet. Na tuurlijk wordt een moderne aan blik voor een deel ook bereikt door het goede gebruik van kleu ren in de beschaalde striping. Het enige wat we in de praktijk mis ten, is een kuip rond het stuur. Vooral bij snelheden boven de 120 km/u wordt dit gemis duidelijk. Redelijk brede banden zitten om de fraaie witte wielen met drie dikke spaken. Het dashboard is behoorlijk voudig van opzc heidsmeter met dagteller en daai renteller. Verder controlelampjes t olie, de neutre snellingsbak, de richtingaanw ijzers en het grootlicht. Alle bedie ningen zijn direkt naast de hand- Deze krachtbron is voorzien van een sportieve carburateur die een vermogen van 52 pk uit het ma- chien weet te halen. De GS 500 E weegt droog 169 kg en is door dit niet al te hoge gewicht behoorlijk handelbaar, zowel gezeten op de motor als manouvrerend aan de hand. De fraai gevormde brede tank heeft een inhoud van 17 liter en met een gemiddeld verbruik van 1 op 21 kan zodoende zo'n 350 kilometer zonder te tanken wor den afgelegd. Het mooie aan deze Suzuki is zijn verkeersongevallen) die eind vorig jaar de derde fase inging een enorm succes. Vergeleken met 1984, toen WN met haar harde campagnebenadering van start ging, was het aantal alcoholgevallen in 1987 al met 23% gedaald. Het succes van de WN-acties blijkt ook uit de cijfers van het zogenaamde rij- en drinkonderzoek. In 1983 reed 12 procent van de automobilisten in de weekendnachten onder invloed. In 1987 was dat met éénderde gedaald tof 8%. Bij jongeren was de teruggang nog groter, nl. van 10 naar 14% aldus het verslag. «Marktonderzoek in een aantal Europese landen heeft duidelijk aangetoond dat snelle en gemakkelijke- service het belangrijkste punt is bij het bepalen van de plaats waar men de auto heen brengt voor onderhoud», aldus David Herman, direkteur van General Motors Europese onderdelen en accessoires. Dealersbedrijven onder vinden concurrentie van de zogenaamde fastfit bedrijven. Ze zijn snel, bieden een vriendelijke en gemakkelijke service en hebben andere openingstijden. De gemiddelde klant heeft het beeld dat de officiële dealer minder concurrerend in prijs is en kortere openingstijden heeft, ondanks de kennis, het vakmanschap en de fabrieks- goedgekeurde onderdelen. General Motors wil daarom de klant dezelfde service bieden die bij een fastfit- bedrijf wordt gegeven. Dit uiteraard als aanvulling op de traditionele kracht van het officiële dealer service netwerk. Op de Autosalon van Genève en de Chicago Motorshow werd de nieuwe sportwagen van Honda, de NS-X aan het publiek voorgesteld. Er werd duidelijk op gewezen dat het niet zomaar een stylingstudie was, maar een auto de verder ontwikkeld zou worden tot produktiewagen. De auto maakte zo'n indruk, dat Honda een behoorlijke reeks orders heeft kunnen noteren. Vlakbij de afdeling Research en Development en het Honda testcircuit wordt in Tochigi een aparte fabriek gebouwd waarin de NS-X geassembleerd zal gaan worden. Medio 1990 kan de productie starten. De geplande jaarproduktie bedraagt 6000 auto's. De nieuwe fabriek zal beschikken over een speciale voorzieningen, die nodig zijn voor bijzonderheden van de auto, zoals de ge opgebouwde carrosserie. De aandrijflijn van de Nf dwarsgeplaatste 3 liter V6-motor, wordt elders ge totaal zal de fabriek in Tochigi werkgelegenheid ongeveer 250 personen. Behalve deze fabriek zal Honda op een terrein van 450.000 m2 een produktie-faciliteit bouwen voor de aanmaak van speciale gereedschappen en mallen vooral ten behoeve van de nieuwe fabriek. Ook deze produktie-eenheid zal medio 1990 gereed zijn en 350 personeelsleden tellen. De Suzuki GS 500 E is vooral ook een comfortabele motor voor sportieve ritjes als stadswerk goed geschikt is. De zit is plezierig. De vering was bij ons testexemplaar redelijk stug afge steld, maar uiteraard zijn andere mogelijkheden aanwezig. Het bochtenwerk is voor deze motor geknipt. Het is een zeer voorspel bare fiets, waar zelfs een beginne ling goed weg mee weet. Heel prettig is ook de goed te doseren impjes ie vmaen voor ae koppeling. mtraalstand jan de ver- De Suzuki heeft een 6.versnel. lingsbak die op de gebruikelijke manier met de voet wordt be diend: 1 omlaag, de rest naar bo ven. De prestaties zijn uitstekend, zeker gezien de inhoud van 500 cc. De Suzuki kan makkelijk een top van 180 tot 190 km/u bereiken. In alle versnellingen is er voldoende kracht aanwezig om vanuit lage toeren door te trekken. Maar bij goede prestaties zijn uitstekende remmen een vereiste. Zowel voor als achter zijn schijfremmen ge monteerd. Net als bij de koppeling ook hier weer een prettig en goed te doseren bediening van zowel de hendel als het pedaal. De krachtbron doet overigens be hoorlijk rustig zijn werk, geen uit gesproken lawaaimachine. In ieder geval liet de Suzuki GS 500 E na een testweek een boven gemiddeld goede indruk bij ons achter. Vooral door zijn grote bruikbaarheid en inzetbaarheid op vele gebieden is het een uitste kende machine.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25