SUZUKI GS 500 E
Allure zonder
poespas
ders
N
s
CIT R O JE
HONDA NS-X
MONIQUE SPIJKERS
!t!
iNbv
In 1988 minder
verkeers
slachtoffers
succesvol bij Bertens
in de leer
ZET
EZET
lAG
I
AG
50,-
1ST
Speciale fabriek voor
Masterfit,drive-in
service voor Opel
gemakkelijke drive-in service
tegen concurrerende prijzen
met de geruststellende
gedachte dat hij gebruik
maakt van de ervaring en
vakmanschap van een
officiële dealer. Deze nieuwe
service krijgt de naam
«Masterfit».
1
juni 1989-pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
M
O
O
T
R
M
A
A
T
Technische gegevens:
Kleuren
aan te blijven rijden.
Voorspelbaar
ie praktijk
md het stin
Carburateur
m-
svallen) die eind
:ort1.3 CL
0 km, 3-drs., rood 1986
1984
1987
foon 04255-3944
I, tel. 013-350045
I
■wna
s/blauw
Binnenkort kunnen de klanten
gebruik maken van een
>r die zowel
3 het drukke
nesse»
s/blauw
1979
1984
1985
1986
1984
1984
1985
>len
.BURG
341
Polo Oxford
30 km
s., rood
>tto
11»
Op de foto van links naar recht
directeur van Bertens Tilburg L
Wijk-Hofman en de heer Hend.
sta 1.1
srsport
1,18.000 km
■MW* aWWXXWXXX^k ccr
->nzet met een snel
let kilometerteller en
daarnaast een toe-
r zijn er een aantal
te vinden voor de
.jht?: Wim Koks, leermeester; Jan Bertens,
j b.v.; Monique Spijkers, mevrouw Van
mdrikx, consulenten van de VAM.
Foto: Geert van Loon
ra 1.6
300 km, 3-drs.,
w 1984
1982 5.750,-
1985 6.750,-
1986 13.000,-
type: Suzuki GS 500 E
cylinders: 2
Ook wat prijs betreft is de GS 500
E een prettige motorfiets. Hij staat
voor f.8.999,= bij de dealer naar
Het aantal verkeersdoden is
vorig jaar met 8 procent tot
1.366 gedaald. Ondanks deze
vermindering acht Veilig
Verkeer Nederland dit
resultaat nog onvoldoende en
heeft daarom bij de
rijksoverheid gepleit voor
extra inspanningen om de
doelstelling van 25 procent
minder verkeersslachtoffers
in het jaar 2000 te kunnen
realiseren, zo staat in het
jaarverslag van de
organisatie dat het mot
«'t moet veiliger, 't kan
meekreeg.
Volgens het jaarverslag was
de campagne tegen het
gebruik van alcohol in het
verkeer (een van de
belangrijkste oorzaken van
vaten van het stuur aangebracht.
Het is bij de richtingaanwijzer
even opletten. Deze geeft namelijk
geen signaal, dus moet je het be
treffende controlelampje goed in
de gaten houden, om niet kilome- keuze in de kleuren wit (met blau-
ters lang met de richtingaanwijzer we striping), rood (met zwarte stri-
aan te blijven rijden. ping) en zwart (met rode striping).
De ontwikkelingen bij motorfietsen lijken de afgelopen jaren de tegengestelde
richting te hebben aangenomen ten opzichte van het beleid van verschillende
overheden. Aan de ene kant is er bijna geen land meer te noemen waar je straffeloos
zo hard mag rijden als je wilt, terwijl motorfietsen steeds meer worden afgeleid van
exemplaren uit de racerij. Een top van tegen de 300 km/u wordt hierbij niet
geschuwd. Alle bekende merken doen hier aan mee, maar Suzuki brengt nu weer
eens een echte motor op de markt, de GS 500 E.
op komst.
Mevrouw van Wijk, consulente
van de VAM, houdt zich parttime
bezig met de emancipatie binnen
de automobielbranche. Zij bege
leid de vrouwelijke cursisten en
bezoekt bedrijven en informeert
werkgevers.
Monique heeft er echter nog geen
genoeg van. Ze wil uiteindelijk le
autoelectricien worden en gaat
daarom nu verder in de auto-elek-
tronica. Overigens zal ze tijdens
het vervolg van haar opleiding bij
Bertens blijven. Ze klimt alleen
wat verder door op de ladder.
Jan Bertens werkt met grote regel
maat aan opleidingen mee. Zo is
hij ook gastbedrijf voor leerlingen
die uit andere garages komen, die
twintig weken lang n dag per
week een opleiding volgen. Jan
Bertens onderstreept hiermee het
belang van goed onderwijs in de
autobranche.
i groot aantal
de constructieve
jeheel uit aluminium
"ÏS-X, met een
jebouwd. In
1 bieden aan
In de toermotorklasse biedt Suzuki
al een compleet programma va
riërend in cylinderinhoud van 400
tot 1100 cc. De nieuwe GS 500 E
met zijn 487 cc metende 2 cylinder
viertakmotor vervangt eigenlijk de
4 cylinder 550 cc. De krachtbron
van de nieuweling heeft een dub
bele bovenliggende nokkenas,
terwijl iedere cylinder beschikt
over twee in- en uitlaatkleppen.
Afgelopen dinsdag 27 juni heeft
Monique Spijkers uit handen van
VAM-consulente mevrouw van
Wijk-Hofman het diploma van de
opleiding monteur personenauto
mobielen ontvangen. Monique is
op basis van een leerovereen
komst twee jaar bij Citroën-dealer
Bertens in opleiding geweest. De
hoofdmonteur Wim Koks heeft
haar onder zijn hoede genomen.
Zodoende was hij ook als leer
meester verantwoordelijk voor
haar begeleiding.
En dag per week ging Monique
naar school om daar de nodige
theoretische kennis op te doen.
Onlangs sloot ze het prak
men af bij de VAM in Vo<
ten. Op
laatste c
waarvoor ze
Moniqi
ken de
ma ha<
De betrokken dealers moeten
belangrijke wijzigingen in
hun organisatie aanbrengen
en mensen opleiden. GM
heeft hiervoor onder-
steuningsprogramma's en
opleidingscursussen
ontwikkeld.
Onder de Masterfit
aktiviteiten vallen onder meer
banden, uitlaten, accu's,
schokdempers en remmen.
Om een programma als dit
van de grond te krijgen is tijd
nodig. GM start daarom met
een proefprogramma in
Engeland, één van de
grootste markten in Europa
voor fastfit, waarbij een
aantal Vauxhall-dealers
betrokken is. Parallel zal GM
ook in Duitsland, Spanje,
Nederland, Frankrijk en
Zwitserland in de herfst een
vergelijkbaar programma
starten. Naar verwachting zal
in 1990 officieel Masterfit van
start gaan.
De Suzuki GS 500 E is een nieuwe
motor die ondanks zijn eenvoud
bijzonder modern oogt. De 2 cylin
der motor levert zeer goede pres
taties, zodat de fiets zeer divers in
zetbaar is. Eigenlijk misten we al
leen maar de stuurkuip’ bij hogere
snelheden.
ngs sloot ze het praktijkexa-
u, bij de VAM in Voorscho-
j 8 juni jl. volbracht ze het
ie deel van haar opleiding,
■voor ze glansrijk slaagde,
que is in Tilburg en omstre-
le eerste vrouw die dit diplo-
aalt. Er is echter een tweede
Merk en t"
Aantal cyl
Cylinderinhoud: 487 cc
Boring x slag: 74 x 56,6 mm
Vermogen: 52 pk bij 9.200 tr/min
Brandstoftank: 17 liter
Gewicht (droog): 169 kg
Afmetingen: lengte 2,04 mèter,
breedte 0,72 meter
Zithoogte: 0,78 meter
Prijs: f.8.999,=
eenvoud. Opvallend is het zilver
grijze brede frame, wat bijna vol
ledig zichtbaar is aan de buiten
kant. De motor is helemaal vrij
van kunststof, stroomlijnbevorde-
rende afdekplaten. De GS 500 E is
daarom een pure motor, zonder
dat hij er ouderwets uitziet. Na
tuurlijk wordt een moderne aan
blik voor een deel ook bereikt
door het goede gebruik van kleu
ren in de beschaalde striping. Het
enige wat we in de praktijk mis
ten, is een kuip rond het stuur.
Vooral bij snelheden boven de 120
km/u wordt dit gemis duidelijk.
Redelijk brede banden zitten om
de fraaie witte wielen met drie
dikke spaken.
Het dashboard is behoorlijk
voudig van opzc
heidsmeter met
dagteller en daai
renteller. Verder
controlelampjes t
olie, de neutre
snellingsbak, de richtingaanw
ijzers en het grootlicht. Alle bedie
ningen zijn direkt naast de hand-
Deze krachtbron is voorzien van
een sportieve carburateur die een
vermogen van 52 pk uit het ma-
chien weet te halen. De GS 500 E
weegt droog 169 kg en is door dit
niet al te hoge gewicht behoorlijk
handelbaar, zowel gezeten op de
motor als manouvrerend aan de
hand. De fraai gevormde brede
tank heeft een inhoud van 17 liter
en met een gemiddeld verbruik
van 1 op 21 kan zodoende zo'n 350
kilometer zonder te tanken wor
den afgelegd.
Het mooie aan deze Suzuki is zijn
verkeersongevallen) die eind
vorig jaar de derde fase
inging een enorm succes.
Vergeleken met 1984, toen
WN met haar harde
campagnebenadering van
start ging, was het aantal
alcoholgevallen in 1987 al
met 23% gedaald. Het succes
van de WN-acties blijkt ook
uit de cijfers van het
zogenaamde rij- en
drinkonderzoek. In 1983 reed
12 procent van de
automobilisten in de
weekendnachten onder
invloed. In 1987 was dat met
éénderde gedaald tof 8%.
Bij jongeren was de
teruggang nog groter, nl. van
10 naar 14% aldus het
verslag.
«Marktonderzoek in een
aantal Europese landen heeft
duidelijk aangetoond dat
snelle en gemakkelijke-
service het belangrijkste punt
is bij het bepalen van de
plaats waar men de auto
heen brengt voor
onderhoud», aldus David
Herman, direkteur van
General Motors Europese
onderdelen en accessoires.
Dealersbedrijven onder
vinden concurrentie van de
zogenaamde fastfit bedrijven.
Ze zijn snel, bieden een
vriendelijke en gemakkelijke
service en hebben andere
openingstijden.
De gemiddelde klant heeft het
beeld dat de officiële dealer
minder concurrerend in prijs
is en kortere openingstijden
heeft, ondanks de kennis, het
vakmanschap en de fabrieks-
goedgekeurde onderdelen.
General Motors wil daarom
de klant dezelfde service
bieden die bij een fastfit-
bedrijf wordt gegeven. Dit
uiteraard als aanvulling op
de traditionele kracht van het
officiële dealer service
netwerk.
Op de Autosalon van Genève en de Chicago Motorshow werd
de nieuwe sportwagen van Honda, de NS-X aan het publiek
voorgesteld. Er werd duidelijk op gewezen dat het niet zomaar
een stylingstudie was, maar een auto de verder ontwikkeld zou
worden tot produktiewagen. De auto maakte zo'n indruk, dat
Honda een behoorlijke reeks orders heeft kunnen noteren.
Vlakbij de afdeling Research en Development en het Honda
testcircuit wordt in Tochigi een aparte fabriek gebouwd waarin
de NS-X geassembleerd zal gaan worden. Medio 1990 kan de
productie starten. De geplande jaarproduktie bedraagt 6000
auto's.
De nieuwe fabriek zal beschikken over een
speciale voorzieningen, die nodig zijn voor
bijzonderheden van de auto, zoals de ge
opgebouwde carrosserie. De aandrijflijn van de Nf
dwarsgeplaatste 3 liter V6-motor, wordt elders ge
totaal zal de fabriek in Tochigi werkgelegenheid
ongeveer 250 personen.
Behalve deze fabriek zal Honda op een terrein van 450.000 m2
een produktie-faciliteit bouwen voor de aanmaak van speciale
gereedschappen en mallen vooral ten behoeve van de nieuwe
fabriek. Ook deze produktie-eenheid zal medio 1990 gereed zijn
en 350 personeelsleden tellen.
De Suzuki GS 500 E is vooral ook
een comfortabele motor
voor sportieve ritjes als
stadswerk goed geschikt is. De zit
is plezierig. De vering was bij ons
testexemplaar redelijk stug afge
steld, maar uiteraard zijn andere
mogelijkheden aanwezig. Het
bochtenwerk is voor deze motor
geknipt. Het is een zeer voorspel
bare fiets, waar zelfs een beginne
ling goed weg mee weet. Heel
prettig is ook de goed te doseren
impjes ie vmaen voor ae koppeling.
mtraalstand jan de ver- De Suzuki heeft een 6.versnel.
lingsbak die op de gebruikelijke
manier met de voet wordt be
diend: 1 omlaag, de rest naar bo
ven.
De prestaties zijn uitstekend, zeker
gezien de inhoud van 500 cc. De
Suzuki kan makkelijk een top van
180 tot 190 km/u bereiken. In alle
versnellingen is er voldoende
kracht aanwezig om vanuit lage
toeren door te trekken. Maar bij
goede prestaties zijn uitstekende
remmen een vereiste. Zowel voor
als achter zijn schijfremmen ge
monteerd. Net als bij de koppeling
ook hier weer een prettig en goed
te doseren bediening van zowel
de hendel als het pedaal. De
krachtbron doet overigens be
hoorlijk rustig zijn werk, geen uit
gesproken lawaaimachine.
In ieder geval liet de Suzuki GS
500 E na een testweek een boven
gemiddeld goede indruk bij ons
achter. Vooral door zijn grote
bruikbaarheid en inzetbaarheid
op vele gebieden is het een uitste
kende machine.