Marijke
FORD FIESTA
Heen
en
weer...
'W
Toyota weer als uiterst
betrouwbaar uit analyse
Autonova
officieel
heropend
O
T
E
S
T
A
U
T
1.8 Diesel C
ETER.
IIJF
RS
□D
...- w
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ni 1989-pagina 2
Technische gegevens:
CIERING MOGELIJK
Voorgevormd
je
Driedeurs
Pendelaar
itere
en in
Prooi
•ortieve
■r
■r
i Twin
y in
ita
;n de
ma,
landag
i een
en
j sober,
jnzine-
it door
van
n van-
d
CK
JTEN BEDRIJFSWAGENS
/TONOVA
- had ik enige
a al gereden
en beviel mij
aust, met
bij 2500 tr/min
gte 3,74 meter,
zijn wat
hele lan-
igte
meter
1 kg
snelheid 152 km/u
in 16 sec.
s ECE-norm): bij
7100 km
,6 liter/100 km
Als het om kleine auto's met een
dieselmotor gaat is Peugeot met
zijn 205 eigenlijk de grote voor
trekker. De formule van een com
pacte auto met een relatief grote
dieselkrachtbron sloeg aan, en
daarvan plukken Peugeot en in
middels ook andere merken de
vruchten.
Kort na de introductie van de volledig nieuwe Ford
Fiesta kunnen we al met een gerust hart stellen dat de
auto bijzonder goed ontvangen is. Dit is met name te
merken aan het feit dat de auto's al regelmatig op de
weg te zien zijn. Vooral op het sportieve vlak is de serie
nog niet compleet, echter de modellen die voor de grote
aantallen moeten zorgen, zijn allemaal aangetreden.
We reden een weekje in een Fiesta in de basisuitvoe
ring met de grote 1.8 liter dieselmotor.
Merk en type: Ford Fiesta 1.8 D C
Aantal cylinders: 4
Cylinder inhoud: 1753 cc
Boring x Slag: 82,5 x 82 mm
Vermogen: 60 pk (44 kW) bij 4800
tj/ifiin
Koppel: 110 Nm
Afmetingen: lent
breedte 1,61 r
Gewicht: 870
Prestaties: topsi
Acceleratie 0-100 i
Verbruik (volgens
90 km/u 4 liter/1
bij 120 km/u 5,6
Pnjs: f.23.750,=
De derde deur is in deze uitvoe-
ng alleen van buitenaf met de
eutel te openen. Er zit helaas
een knopje op voor de ontgren-
eling.
Voorgloeien kost bij een koude
motor nog maar enkele seconden,
die je bijvoorbeeld kunt gebruiken
om je gordel om te doen.
De nieuwe Fiesta is een makkelijk
ogend wagentje. Hij is wat ont
werp betreft niet bijster origineel,
maar dat zal het succes zeker niet
in de weg staan. De dieselmotor is
te leveren in combinatie met t
uitvoeringen. De meest compl
is op dit moment de CL die in
binatie met de vijfdeurs carrosse-
A
toeren erg goed en mak
kelijk op.
De krachtbron is ook behoorlijk
stil. Je blijft uiteraard horen dat j
met een diesel te maken hebt,
maar door nieuwe ophangingen
en betere isolatie blijven de deci
bels zeer binnen de perken.
Een dieselmotor, zeker in dit soort
auto's, staat bekend om zijn lage
brandstofverbruik. Natuurlijk
maakt de Fiesta op deze regel
geen uitzondering. Gemiddeld
neemt hij genoegen met 1 liter die
selolie op 17 kilometer. Bij rustig
rijden op secundaire wegen moet
een gemiddelde van boven de 1
op 20 mogelijk zijn. Hierdoor is de
Fiesta een ideale auto voor de
pendelaar die in zijn privé-auto
veel kilometers moet afleggen.
Zoals gezegd zijn er op dit mo
ment twee dieselversies van de
Fiesta. Voor f.23.750,= staat de C
3-deurs voor de deur, terwijl de
completere CL met 5- deurs car
rosserie f.26.090,= kost. Prijzen die
netjes in de pas lopen met de di
recte concurrentie. Het is niet on
denkbaar dat het leveringspro
gramma van deze auto in de kol
mende tijd zal worden uitgebreid.
rie wordt aangeboden. Wij reden
echter met de C, de basisuitrus
ting, die met dieselmotor automa
tisch als driedeurs wordt verkocht.
Aan de buitenkant is de C te her
kennen door het ontbreken van
wieldoppen en beschermstrips op
de flanken. Ook vermeldt de stan-
daardlijst geen ruitewisser op de
derde deur. De auto is in deze so
bere uitvoering zeker niet lelijk.
De pure vormen zijn zelfs zo beter
zichtbaar.
Het interieur van de Fiesta is be
hoorlijk ruim door de goed geko
zen opstelling van stoelen en ach
terbank. De voorstoelen
aan de korte kant en op
ge ritten misschien wat te zacht.
Toch staat het zitcomfort op
twee zeer behoorlijk peil. Hoofd-
Dlete beenruimte is er in ruime mate,
a com- Ook achterin kunnen volwassenen
gemakkelijk plaatsnemen.
De toonaangevende Duitse
Keuringsinstantie Tuv heeft
onlangs een betrouwbaar
heids hitparade bekend ge
maakt van auto's. Voor wa
gens van drie jaar oud staat
de Toyota Starlet op nummer
1 gevolgt door de Carina van
hetzelfde Japanse merk.
Auto's van drie jaar en ouder
moeten in Duitsland worden
gekeurd. Bij het eerste be
zoek aan de Technische
Ueberwachungsverein blijkt
slechts één op de honderd
gekeurde Starlets een gebrek
te vertonen. In de totale ana
lyse werden 78 verschillende
auto's bekeken.
De Carina scoort met een ge
brekenpercentage van 1,5
ook bijzonder hoog en beves
tigd daarmee zijn betrouw-
baarhied en kwaliteit. Kort
geleden riep de AD AC het
zelfde model al uit tot de be
trouwbaarste auto in de mid
denklasse.
Hij heeft leuke bekleding en
4 personen kunnen best aan
genaam zitten. De kofferbak
is redelijk te noemen. Dé
funkties voor het licht etc. zijn
heel praktisch uit te voeren
middels twee handle's, één
aan iedere kant van het
stuur.
Een heel grappig detail is
dat er dus geen knopjes zit
ten aan de deur. Je kunt
een slimme handeling
binnenuit, nl. het indrukken
van een kleine handle waar
je van binnenuit ook de deur
mee open doet, je deur af
sluiten. Ja sorry, ik weet echt
niet hoe ik dit korter kan uit
leggen. Wat ik ook erg fraai
vind aan de fiesta is de sty
ling van de achterlichten.
Daar zit een hele mooie lijn
in.
Ik kon het er best goed mee
vinden, met deze Ford Fiesta
Diesel en daarbij was hij ook
nogeens knalrood, dat
springt er natuurlijk hele
maal al uit.
Afgelopen vrijdag is onder grote
belangstelling de officiële Toyota-
dealer voor Tilburg en omstreken
Autonova heropend. Autonova,
gevestig aan de Ringbaan Noord
95 in Tilburg, heeft een zeer ingrij
pende verbouwing achter de rug
en is nu klaar voor de jaren 90.
Het bedrijf is helemaal gemoder
niseerd en met de wensen en ver-
Enkele maanden na de introductie
van het Peugeot bracht Ford zijn
Fiesta tegelijkertijd met een ingrij
pende facelift met een 1.6 liter die
selmotor op de markt. De Fiesta
kon zich daarmee goed staande
houden, daar de concurrentie nog
gering was. Maar er roken na
tuurlijk meer fabrikanten prooi en
zo kwamen merken als Opel, Re
nault, Seat, Fiat en Volkswagen
en niet te vergeten een aantal Ja-
langens van de klanten is zoveel
mogelijk rekening gehouden. Dat
blijkt ondermeer uit het feit dat het
bedrijf over een luxe wachtkamer
beschikt waar men in alle rust
even kan wachten op een repara
tie aan de auto. Er is meer waarin
men de klant is tegemoet geko
men, in een volgende aflevering
van de automaat zullen we daar
De Ford Fiesta is een leuke mo
derne auto zonder een vreselijk
vooruitstrevend uiterlijk. De die
selmotor mag gerust de fijnste
krachtbron uit het totale pallet ge
noemd worden. De prestaties zijn
goed. Door zijn afmetingen en
lichte bediening is de Fiesta onder
alle omstandigheden goed han
delbaar. Door zijn lage verbruik
en redelijke aanschafprijs, dé
auto voor de pendelaar. Heen en
weer...
panners met dieselmotoren in hun
kleinste modellen.
Toen Ford vorig jaar in de grotere
Escort en Orion een tot 1.8 liter
vergrootte ruwoliestoker introdu
ceerde, rees al snel de verwach
ting dat dezelfde krachtbron ook
in de nieuwe Fiesta zou verschij
nen.
Ford heeft er verstandig aan ge
daan niet meer terug te grijpen op
de 1.6. De 1753 cc 4 cylinder levert
een vermogen van 60 pk en een
koppel van 110 Nm wat al bij 2500
tr/min beschikbaar is. De auto
kan daardoor zeer behoorlijke
prestaties leveren. De topsnelheid
van 152 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 16 séconden zor
gen ervoor dat de Fiesta diesel
een vlot te berijden auto is. Veel
belangrijker is de algehele sou
plesse van het machientje. In alle
versnellingen pakt de motor van-
Het meubilair is met een veelkleu
rige stof bekleed en doet modern
aan. Ook hier is het nieuwe pro
ductieproces toegepast. De bekle
ding wordt in een mal voorge-
vormd en vervolgens met schuim
volgespoten. De vulling zit zo
doende aan de bekleding vast en
zal altijd keurig strak om het kus
sen blijven zitten.
Het dashboard is lekker speels
van vorm en heeft de broodnodige
instrumenten. Naast de snelheids
meter zitten een brandstofmeter en
motortemperatuurmeter. Een dag-
teller moet helaas ontbreken,
evenals de middenconsole. Het
dashboardkastje is wel netjes af
sluitbaar en in de portieren zijn
opbergvakken aangebracht. Het
stuurwiel is naar mijn smaak net
iets te hoog geplaatst.
De Fiesta rijdt zeker in de diesel-
uitvoering bijzonder prettig. De
wegligging is natuurlijk vergelijk
baar aan zijn benzine-broertjes en
kan met de waardering "goed"
worden bestempeld. De besturing
is licht, terwijl het uitzicht rondom,
zeker in de driedeurs uitvoering
met dunne raamstijlen, dik in orde
is. De auto is compact en zeer
handelbaar in het stadsverkeer,
en heeft voldoende goede eigen
schappen in huis om vele kilome
ters snelweg onder de wielen door
te laten lopen. De standaard vijf-
versnellingsbak schakelt licht én
gemakkelijk. De vijfde overbren
ging moet duidelijk als een over
drive gezien worden.
Weet je wat kicken is? Met
een Ford Fiesta tussen een
groep motorrijders rijden,
met allemaal van die stoere
leren pakken aan en heel
veel pk's onder de duimen.
Da's toch wel iets heel ruigs
vind ik. Het lijkt wel een
groep vogels, zo mopi blijven
ze bij elkaar en houden ze el
kaar in de gaten. Afgelopen
weekend hebben weer vele
automobilisten in de omge
ving van Assen hiervan kun
nen genieten.
Maar goed, deze Ford Fiesta
Diesel kwam aardig mee.
Heel grappig vind ik dat het
een klein wagentje is met een
dieselmotor. Vaak verwacht
je dit alleen bij grotere
auto's. Het dieselgeluid valt
alleen op bij het starten en
als je echt langzaam rijdt. Op
de grote weg en bij hogere
snelheden heb je hier echt
geen erg in. Een pittig die
seltje.
De Ford Fiesta 1
weken geleden
(toen benzine) e
erg goed: robuust, met een
goede wegligging en weinig
last van wind. Hij neemt de
bochten redelijk, stuurt licht,
remt goed en geeft een goed
zicht
Het dashboard is vrij
met een km-teller, ber
meter etc. in de vorm van een
halve maan die net tussen
het stuurwiel in zichtbaar is.
Leuk uitgedacht. In de mid
denconsole zit de verwar
ming (niet echt nodig met dit
weer), een asbak en een
ruimte voor een eventuele
autoradio. Ook is er voldoen
de ruimte in het dashboard
kastje en de zijpanelen voor
papieren, kaarten, mappen
uitgebreid op terug komen. Terug
naar de opening van afgelopen
t vrijdag. Die werd verricht door de
heer Van Uchelen, directeur van
Louman en Parqui. Onder de lei
ding van de heer Diepstraten,
1 hoofd van de verkoopafdeling van
Autonova, verliep het officiële ge
deelte vlekkeloos inclusief de ont
hulling door alle Autonova-mede-
werkers van een bijzondere ets.
Die ets geeft een voorstelling van
een Toyota Landcruiser, een
Westfalia paardentrailer en het
bedrijf Autonova en symboliseert
het beste driespan, de drie beste
paarden van de stal, die samen
de kar naar de toekomst trekken.
Autonova is er klaar voor, u ook?
Wat let u dan eens een kijkje te
gaan nemen bij het totaal ver
nieuwde bedrijf? Tot en met aan
staande zaterdag kunt u dan ge
nieten van de feestelijke ope-
ningsshow waar in ruime mate
aandacht geschonken aan het
volledige Toyota personen- en be-
drijfswagen-programma en de
First Class Occasions. De show
room is dagelijks geopend en na
tuurlijk ook op donderdag koop
avond. Kopers van een nieuwe
Toyota of een First Class Occa-
sion vanaf ƒ.7.500, ontvangen tij-
■3 dens de openingsshow gratis een
chequeboekje van ƒ400, Voor
de kinderen is er kleurplaatwed-
strijd waarvoor de kleurplaten
gratis te verkrijgen zijn tijdens de
2 show. Tot ziens bij Autonova aan
de Ringbaan Noord 95 in Tilburg!!