Marijke FORD FIESTA Heen en weer... 'W Toyota weer als uiterst betrouwbaar uit analyse Autonova officieel heropend O T E S T A U T 1.8 Diesel C ETER. IIJF RS □D ...- w DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ni 1989-pagina 2 Technische gegevens: CIERING MOGELIJK Voorgevormd je Driedeurs Pendelaar itere en in Prooi •ortieve ■r ■r i Twin y in ita ;n de ma, landag i een en j sober, jnzine- it door van n van- d CK JTEN BEDRIJFSWAGENS /TONOVA - had ik enige a al gereden en beviel mij aust, met bij 2500 tr/min gte 3,74 meter, zijn wat hele lan- igte meter 1 kg snelheid 152 km/u in 16 sec. s ECE-norm): bij 7100 km ,6 liter/100 km Als het om kleine auto's met een dieselmotor gaat is Peugeot met zijn 205 eigenlijk de grote voor trekker. De formule van een com pacte auto met een relatief grote dieselkrachtbron sloeg aan, en daarvan plukken Peugeot en in middels ook andere merken de vruchten. Kort na de introductie van de volledig nieuwe Ford Fiesta kunnen we al met een gerust hart stellen dat de auto bijzonder goed ontvangen is. Dit is met name te merken aan het feit dat de auto's al regelmatig op de weg te zien zijn. Vooral op het sportieve vlak is de serie nog niet compleet, echter de modellen die voor de grote aantallen moeten zorgen, zijn allemaal aangetreden. We reden een weekje in een Fiesta in de basisuitvoe ring met de grote 1.8 liter dieselmotor. Merk en type: Ford Fiesta 1.8 D C Aantal cylinders: 4 Cylinder inhoud: 1753 cc Boring x Slag: 82,5 x 82 mm Vermogen: 60 pk (44 kW) bij 4800 tj/ifiin Koppel: 110 Nm Afmetingen: lent breedte 1,61 r Gewicht: 870 Prestaties: topsi Acceleratie 0-100 i Verbruik (volgens 90 km/u 4 liter/1 bij 120 km/u 5,6 Pnjs: f.23.750,= De derde deur is in deze uitvoe- ng alleen van buitenaf met de eutel te openen. Er zit helaas een knopje op voor de ontgren- eling. Voorgloeien kost bij een koude motor nog maar enkele seconden, die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om je gordel om te doen. De nieuwe Fiesta is een makkelijk ogend wagentje. Hij is wat ont werp betreft niet bijster origineel, maar dat zal het succes zeker niet in de weg staan. De dieselmotor is te leveren in combinatie met t uitvoeringen. De meest compl is op dit moment de CL die in binatie met de vijfdeurs carrosse- A toeren erg goed en mak kelijk op. De krachtbron is ook behoorlijk stil. Je blijft uiteraard horen dat j met een diesel te maken hebt, maar door nieuwe ophangingen en betere isolatie blijven de deci bels zeer binnen de perken. Een dieselmotor, zeker in dit soort auto's, staat bekend om zijn lage brandstofverbruik. Natuurlijk maakt de Fiesta op deze regel geen uitzondering. Gemiddeld neemt hij genoegen met 1 liter die selolie op 17 kilometer. Bij rustig rijden op secundaire wegen moet een gemiddelde van boven de 1 op 20 mogelijk zijn. Hierdoor is de Fiesta een ideale auto voor de pendelaar die in zijn privé-auto veel kilometers moet afleggen. Zoals gezegd zijn er op dit mo ment twee dieselversies van de Fiesta. Voor f.23.750,= staat de C 3-deurs voor de deur, terwijl de completere CL met 5- deurs car rosserie f.26.090,= kost. Prijzen die netjes in de pas lopen met de di recte concurrentie. Het is niet on denkbaar dat het leveringspro gramma van deze auto in de kol mende tijd zal worden uitgebreid. rie wordt aangeboden. Wij reden echter met de C, de basisuitrus ting, die met dieselmotor automa tisch als driedeurs wordt verkocht. Aan de buitenkant is de C te her kennen door het ontbreken van wieldoppen en beschermstrips op de flanken. Ook vermeldt de stan- daardlijst geen ruitewisser op de derde deur. De auto is in deze so bere uitvoering zeker niet lelijk. De pure vormen zijn zelfs zo beter zichtbaar. Het interieur van de Fiesta is be hoorlijk ruim door de goed geko zen opstelling van stoelen en ach terbank. De voorstoelen aan de korte kant en op ge ritten misschien wat te zacht. Toch staat het zitcomfort op twee zeer behoorlijk peil. Hoofd- Dlete beenruimte is er in ruime mate, a com- Ook achterin kunnen volwassenen gemakkelijk plaatsnemen. De toonaangevende Duitse Keuringsinstantie Tuv heeft onlangs een betrouwbaar heids hitparade bekend ge maakt van auto's. Voor wa gens van drie jaar oud staat de Toyota Starlet op nummer 1 gevolgt door de Carina van hetzelfde Japanse merk. Auto's van drie jaar en ouder moeten in Duitsland worden gekeurd. Bij het eerste be zoek aan de Technische Ueberwachungsverein blijkt slechts één op de honderd gekeurde Starlets een gebrek te vertonen. In de totale ana lyse werden 78 verschillende auto's bekeken. De Carina scoort met een ge brekenpercentage van 1,5 ook bijzonder hoog en beves tigd daarmee zijn betrouw- baarhied en kwaliteit. Kort geleden riep de AD AC het zelfde model al uit tot de be trouwbaarste auto in de mid denklasse. Hij heeft leuke bekleding en 4 personen kunnen best aan genaam zitten. De kofferbak is redelijk te noemen. Dé funkties voor het licht etc. zijn heel praktisch uit te voeren middels twee handle's, één aan iedere kant van het stuur. Een heel grappig detail is dat er dus geen knopjes zit ten aan de deur. Je kunt een slimme handeling binnenuit, nl. het indrukken van een kleine handle waar je van binnenuit ook de deur mee open doet, je deur af sluiten. Ja sorry, ik weet echt niet hoe ik dit korter kan uit leggen. Wat ik ook erg fraai vind aan de fiesta is de sty ling van de achterlichten. Daar zit een hele mooie lijn in. Ik kon het er best goed mee vinden, met deze Ford Fiesta Diesel en daarbij was hij ook nogeens knalrood, dat springt er natuurlijk hele maal al uit. Afgelopen vrijdag is onder grote belangstelling de officiële Toyota- dealer voor Tilburg en omstreken Autonova heropend. Autonova, gevestig aan de Ringbaan Noord 95 in Tilburg, heeft een zeer ingrij pende verbouwing achter de rug en is nu klaar voor de jaren 90. Het bedrijf is helemaal gemoder niseerd en met de wensen en ver- Enkele maanden na de introductie van het Peugeot bracht Ford zijn Fiesta tegelijkertijd met een ingrij pende facelift met een 1.6 liter die selmotor op de markt. De Fiesta kon zich daarmee goed staande houden, daar de concurrentie nog gering was. Maar er roken na tuurlijk meer fabrikanten prooi en zo kwamen merken als Opel, Re nault, Seat, Fiat en Volkswagen en niet te vergeten een aantal Ja- langens van de klanten is zoveel mogelijk rekening gehouden. Dat blijkt ondermeer uit het feit dat het bedrijf over een luxe wachtkamer beschikt waar men in alle rust even kan wachten op een repara tie aan de auto. Er is meer waarin men de klant is tegemoet geko men, in een volgende aflevering van de automaat zullen we daar De Ford Fiesta is een leuke mo derne auto zonder een vreselijk vooruitstrevend uiterlijk. De die selmotor mag gerust de fijnste krachtbron uit het totale pallet ge noemd worden. De prestaties zijn goed. Door zijn afmetingen en lichte bediening is de Fiesta onder alle omstandigheden goed han delbaar. Door zijn lage verbruik en redelijke aanschafprijs, dé auto voor de pendelaar. Heen en weer... panners met dieselmotoren in hun kleinste modellen. Toen Ford vorig jaar in de grotere Escort en Orion een tot 1.8 liter vergrootte ruwoliestoker introdu ceerde, rees al snel de verwach ting dat dezelfde krachtbron ook in de nieuwe Fiesta zou verschij nen. Ford heeft er verstandig aan ge daan niet meer terug te grijpen op de 1.6. De 1753 cc 4 cylinder levert een vermogen van 60 pk en een koppel van 110 Nm wat al bij 2500 tr/min beschikbaar is. De auto kan daardoor zeer behoorlijke prestaties leveren. De topsnelheid van 152 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 16 séconden zor gen ervoor dat de Fiesta diesel een vlot te berijden auto is. Veel belangrijker is de algehele sou plesse van het machientje. In alle versnellingen pakt de motor van- Het meubilair is met een veelkleu rige stof bekleed en doet modern aan. Ook hier is het nieuwe pro ductieproces toegepast. De bekle ding wordt in een mal voorge- vormd en vervolgens met schuim volgespoten. De vulling zit zo doende aan de bekleding vast en zal altijd keurig strak om het kus sen blijven zitten. Het dashboard is lekker speels van vorm en heeft de broodnodige instrumenten. Naast de snelheids meter zitten een brandstofmeter en motortemperatuurmeter. Een dag- teller moet helaas ontbreken, evenals de middenconsole. Het dashboardkastje is wel netjes af sluitbaar en in de portieren zijn opbergvakken aangebracht. Het stuurwiel is naar mijn smaak net iets te hoog geplaatst. De Fiesta rijdt zeker in de diesel- uitvoering bijzonder prettig. De wegligging is natuurlijk vergelijk baar aan zijn benzine-broertjes en kan met de waardering "goed" worden bestempeld. De besturing is licht, terwijl het uitzicht rondom, zeker in de driedeurs uitvoering met dunne raamstijlen, dik in orde is. De auto is compact en zeer handelbaar in het stadsverkeer, en heeft voldoende goede eigen schappen in huis om vele kilome ters snelweg onder de wielen door te laten lopen. De standaard vijf- versnellingsbak schakelt licht én gemakkelijk. De vijfde overbren ging moet duidelijk als een over drive gezien worden. Weet je wat kicken is? Met een Ford Fiesta tussen een groep motorrijders rijden, met allemaal van die stoere leren pakken aan en heel veel pk's onder de duimen. Da's toch wel iets heel ruigs vind ik. Het lijkt wel een groep vogels, zo mopi blijven ze bij elkaar en houden ze el kaar in de gaten. Afgelopen weekend hebben weer vele automobilisten in de omge ving van Assen hiervan kun nen genieten. Maar goed, deze Ford Fiesta Diesel kwam aardig mee. Heel grappig vind ik dat het een klein wagentje is met een dieselmotor. Vaak verwacht je dit alleen bij grotere auto's. Het dieselgeluid valt alleen op bij het starten en als je echt langzaam rijdt. Op de grote weg en bij hogere snelheden heb je hier echt geen erg in. Een pittig die seltje. De Ford Fiesta 1 weken geleden (toen benzine) e erg goed: robuust, met een goede wegligging en weinig last van wind. Hij neemt de bochten redelijk, stuurt licht, remt goed en geeft een goed zicht Het dashboard is vrij met een km-teller, ber meter etc. in de vorm van een halve maan die net tussen het stuurwiel in zichtbaar is. Leuk uitgedacht. In de mid denconsole zit de verwar ming (niet echt nodig met dit weer), een asbak en een ruimte voor een eventuele autoradio. Ook is er voldoen de ruimte in het dashboard kastje en de zijpanelen voor papieren, kaarten, mappen uitgebreid op terug komen. Terug naar de opening van afgelopen t vrijdag. Die werd verricht door de heer Van Uchelen, directeur van Louman en Parqui. Onder de lei ding van de heer Diepstraten, 1 hoofd van de verkoopafdeling van Autonova, verliep het officiële ge deelte vlekkeloos inclusief de ont hulling door alle Autonova-mede- werkers van een bijzondere ets. Die ets geeft een voorstelling van een Toyota Landcruiser, een Westfalia paardentrailer en het bedrijf Autonova en symboliseert het beste driespan, de drie beste paarden van de stal, die samen de kar naar de toekomst trekken. Autonova is er klaar voor, u ook? Wat let u dan eens een kijkje te gaan nemen bij het totaal ver nieuwde bedrijf? Tot en met aan staande zaterdag kunt u dan ge nieten van de feestelijke ope- ningsshow waar in ruime mate aandacht geschonken aan het volledige Toyota personen- en be- drijfswagen-programma en de First Class Occasions. De show room is dagelijks geopend en na tuurlijk ook op donderdag koop avond. Kopers van een nieuwe Toyota of een First Class Occa- sion vanaf ƒ.7.500, ontvangen tij- ■3 dens de openingsshow gratis een chequeboekje van ƒ400, Voor de kinderen is er kleurplaatwed- strijd waarvoor de kleurplaten gratis te verkrijgen zijn tijdens de 2 show. Tot ziens bij Autonova aan de Ringbaan Noord 95 in Tilburg!!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21