Sierra 1 3-1 Scorpio L M en Geraffineerde ALFA 33 BLUE Flinke omzetstijging Audi met motor nieuwe 2 liter Oplage: 90.900 ex. Parochie o.a. De Tilburgse Koerier Avanti, Avanti Deze week in de Automaat Autotest: Ford Fiesta 1.8 Diesel C Pag.3 PRV motor met glansrijke toekomst Pag.9 Rijden in de bergen.... Pag.ll Motormaat: Suzuki GS 500 E, allure zonder poespas Pag.7 Bijlage van: 19 juni 1989-pagina 18 Donderdag 29 juni 1989 ,.^Ji Inspuiting Tony Vos R V’ Jaargang 1 Nummer 26 liepen met name de verkopen van de 80 en 90 terug, zodat ook het marktaandeel van 7,2 (1987) naar 6,7 zakte. De afzet in de Verenigde Staten viel drastisch terug vanwe- redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur voortdurend alle belangrijke pa rameters van de motor gecontro leerd, zoals belastingsgraad, gaskleppositie, stroomsnelheid en temperatuur van inlaatlucht, mo- tortoerental, krukaspositie en koel- vloeistoftemperatuur. De micro processor bedient direct de ver stuivers van het injectiesysteem. Het is alleen even zaak om mensen daarvan te overtui gen. Natuurlijk preken de Rai en Bovag in eerste instantie voor eigen parochie, maar ik hoop dat ze mensen van an dere gezinten ook kunnen overtuigen... ïsultaat uit de t exportaandeel steeg •'■"■'r 55,8 procent. De stij- c Europese markten be- procent. Onlangs werd al melding gemaakt van de ont wikkeling van een nieuwe arm- mengselmotor bij Ford. Het gaat hier om een 2 liter krachtbron met een dubbele bovenliggende nokkenas en een effi cient armmengsel-verbandingssysteem, waar door prestaties, zuinigheid en een lage uitlaate- missie in één concept kunnen worden verenigd. De motor is inmiddels daadwerkelijk te koop zo wel in de Sierra als Scorpio. Voor mij als autojournalist is het heel belangrijk dat de auto blijft bestaan, het is im mers mijn broodwinning, maar waarschijnlijk nog veel belangrijker is het ook nog eens mijn hobby. Toch merk ik als reaktie op het Bovag/ Rai pleidooi uit mijn omge ving geluiden als "dit is pre ken voor eigen parochie". 423.071 Audi's verkocht, het beste verkoopresultaat uit de geschie denis. Het exportaandeel steeg van 49,3 naar ging op de Eu: droeg 29 Tegengestelde geluiden ko men vooral uit de hoek van de milieu beweging en een aantal mensen uit de politiek, zoals de uitspraken van An dre van Es. Ze doen alsof ze de auto liever zien verdwij nen, terwijl de de consequen ties daarvan totaal niet kun nen bevatten. En gelukkig liggen de feiten zo dat de auto niet hoeft te verdwijnen. den. De auto heeft getint glas, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedien de portierruiten, toerenteller, klok je, verlichting in de bagageruimte en een achterbank met in twee de len neerklapbare rugleuning, de buitenkant kenmerkt de 33 zich door de donkergrijze bum pers, aërodynamische dorpel- schilden en zwarte voorspoilerlijst. Een blauwe sierbies verklaart uit eindelijk de toevoeging Blue. Het interieur is stijlvol aangekleed met portierpanelen en stoelen be kleed met grijs wollen velours. De vloerbedekking is in blauw mo quette uitgevoerd. De Alfa 33 Blue wordt aangebo den voor f.26.500, De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Interessanter is wellicht de versie met elektronisch gestuurde benzi ne- inspuiting (EFI) en een gere gelde driewegkatalysator met lambdasonde. Uiteraard voldoet deze krachtbron aan de strenge US'83-emissienormen. De huidige 2 liter injectie levert een vermogen van 100 pk, terwijl de nieuweling maar liefst 120 paardekrachten ontwikkeld. Bovendien is ook het koppel met zo'n 15 procent toege nomen. Heel belangrijk is dat in het toerengebied van 1600 tot 5500 minimaal 90 procent van dit kop pel beschikbaar is. Uiteraard is deze injectiemotor voorzien van het volledig geïntegreerde Ford EEC-IV motormanagementsys- teem. Dit systeem regelt zowel het elektronisch gestuurde inspuitsys- teem als de ontsteking. Hiertoe worden door de microprocessor De basisuitvoering van deze mo- mteller, klok- tor is voorzien van een carbura teur en een ongeregelde katalysa tor waardoor we met een 'schone' Aan auto te maken hebben (K6). Bij Blue een toerental van 5600 wordt een vermogen van 105 pk ontwikkeld. Acceleratie De motor wordt gekoppeld aan de nieuwe MT75 vijfversnellingsbak of een automatisch transmissie met vier overbrengingen. De Sierra met de carburatieversie heeft een top van 180 km/u terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 11,4 seconden wordt volbracht. Uiter aard scoort de injectie hoger met een top van 190 km/u en een ac celeratie die 1,4 seconden minder in beslag neemt. De Scorpio met dezelfde motoren heeft een iets hogere top, maar daarentegen een acceleratie die een fractie langer duurt. ge de beurskracht en de koers schommelingen van de dollar. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 104.556 Audi's ver kocht, tegen een productie van 102.923 auto's. Dat betekent een In Duitsland zelf vermindering van 11,3 procent in a met name de verkopen van vergelijking met dezelfde periode en 90 terug, zodat ook het van vorig jaar. Toch verwacht Audi dit jaar minimaal dezelfde productie-aantallen als in 1988 te kunnen realiseren. Natuurlijk is zo'n reaktie enigszins verklaarbaar, de Rai en Bovag zijn er ook bij gebaad als de auto een goe de toekomst heeft. Een aantal nummers terug heb je kunnen lezen over de ideeen en meningen van de Bovag en de Rai ten aanzien van de auto en het milieu. Hieruit blijkt duidelijk het ge ringe aandeel van de auto in de totale milieuverontreini ging. Dat betekent niet dat we daarom maar de ogen moeten sluiten. De autofabri kanten hebben behoorlijk snel hierop ingespeeld, zodat veel auto's al standaard met een geregelde katalysator volgens US'83-norm worden geleverd. Het komt er vol gens de berekeningen van de Rai en Bovag op neer dat inclusief de te verwachten maatregelen voor het vracht verkeer in het jaar 2000 het totale gemotoriseerde ver keer 60% minder schadelijke stoffen zal produceren. Hier mee wordt de gestelde 50% in het milieu beleidsplan mak kelijk gerealiseerd. Het gebeurt niet gauw dat Alfa Romeo een speciale uitgave van één van zijn auto's op de markt brengt. Met de 33 is dat nu wel het geval, en we kunnen dan ook ge rust stellen dat het een speciale auto is geworden. De Alfa 33 Bleu, is in tegenstelling tot zijn naam in de kleur grijs metallic gespoten. Onder de motorkap zit de soepele 1351 cc 4 cylinder boxermotor met een vermogen van 86 pk. Hieraan gekoppeld zit een vijfversnellings bak die de auto een top geeft van 172 km/u. De acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/u wordt in 10,3 seconden volbracht. De Alfa 33 is hierdoor een van de sportiefste auto's uit zijn klasse. Maar de Blue heeft natuurlijk een aantal aantrekkelijk extra's te bie- De goede resultaten van Audi over 1988 brachten president-di- recteur Dr. Ferdinand Piëch tot de uitspraak dat zoweld e verkoop als de omzet bij Audi in 1989 enigszins boven de waarde van '88 zullen liggen. Dit ondanks ho gere kosten op het personele vlak en het opstarten van de produktie van de Audi V8 en Coupé. In 1988 werden er wereldwijd Het brandstofverbruik is circa 10 procent minder dan bij de huidige 2 liter motor met enkele bovenlig gende nokkenas. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en Verder omvat het systeem een aanpassingsprogramma dat door middel van een speciaal geheu gen de elektronische regeling van de brandstofinspuiting exact af stemt op de eisen van iedere indi viduele motor. Behalve mijn beroepsmatige werkzaamheden in de auto branche (gezien het merk dat ik mag vertegenwoordigen: Suzuki met ook motorfietsen, bromfietsen, buitenboordmo toren, generatoren en water pompen) ben ik ook zeker on der de categorie liefhebbers te scharen. Liefhebbers heb ben dikwijls een favoriet merk en/of model, waar hun speciale belangstelling naar uit gaat. Zo vraag ik mij dikwijls af, waar de oorsprong van die belangstelling naar zo 'n merk of model vandaan komt. Dat kan door iets in je jonge jaren zijn geweest, dat bijzondere indruk op je heeft gemaakt. Zo ook bij mij. Daarvoor moet ik wel zo 'n 25 jaar terug gaan. Als school verlater was ik net in dienst getreden bij een grote auto- importeur in Den Haag, de Internationale Automobiel Maatschappij. Toen impor teur van de Rootes Group (Humber, Hillman, Sunbeam) en Studebaker. De Studebakers waren altijd al opvallende verschijnin gen, vooral de Hawk- model len met hun vleugels! Maar in 1963 kwam Studeba ker met een revolutionair mo del, de Avanti, ontworpen door Loewy, onder andere bekend door zijn ontwerp van het Coca-Cola flesje. Drie Avantïs zijn er in die tijd door de Internationale Auto mobiel Maatschappij geïm porteerd, waarvan er één on- middelijk is door geëxpor teerd. Deze auto maakte onmidde- lijk een ontzettend diepe in druk op mij en natuurlijk wil de ik daar maar wat graag een stuk(je) in rijden. Maar daar was weinig kans op, voorlopig mocht ik blij zijn als ik even "statisch achter het stuur mocht zitten. Edoch, plotsklaps was er een gelegenheid! Ontzettend vroeg in de morgen moest er een bruine Avanti uit de ha ven van Rotterdam worden gehaald. En daar was zo weinig belangstelling voor dat ik de kctns van mijn leven had. Met een rood gevlekt gezicht van opwinding heb ik toen deze Avanti veilig van de ha ven naar de werkplaats op de Binckhorstlaan in Den Haag gereden. Deze ervaring heeft zo'n in druk op mij gemaakt, dat ik Studebaker Avanti (het mo del wordt tot op de dag van vandaag nog steeds onder de eigen merknaam Avanti geproduceerd) nauwgezet volg. Die bruine Studebaker Avan ti was bestemd voor een groot "eieren-industrieel" in Barneveld. Tot mijn grote vreugde ben ik diezelfde auto twee jaar geleden te gengekomen op de parkeer plaats van hetAutotron in (toen nog) Drunen. Hij rijdt dus nog steeds. Overigens heb ik nog een grote liefde, dat is TVR. De enige overeenkomst tussen de Studebaker Avanti en TVR is dat de carrosserie van kunststof is gemaakt. Buiten natuurlijk alle kenmerken die een auto nu eenmaal heeft. Bij een volgende gelegen heid leg ik u graag uit hoe die liefde is ontstaan. Anton van de Logt Manager Marketing Communications B. V. Nimag W I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 19