Sierra
1
3-1
Scorpio
L
M
en
Geraffineerde
ALFA 33 BLUE
Flinke omzetstijging Audi
met
motor
nieuwe
2 liter
Oplage: 90.900 ex.
Parochie
o.a.
De Tilburgse Koerier
Avanti,
Avanti
Deze week
in de
Automaat
Autotest:
Ford Fiesta
1.8 Diesel C
Pag.3
PRV motor met
glansrijke toekomst
Pag.9
Rijden in de bergen....
Pag.ll
Motormaat:
Suzuki GS 500 E,
allure zonder poespas
Pag.7
Bijlage van:
19 juni 1989-pagina 18
Donderdag 29 juni 1989
,.^Ji
Inspuiting
Tony Vos
R
V’
Jaargang 1
Nummer 26
liepen met name de verkopen van
de 80 en 90 terug, zodat ook het
marktaandeel van 7,2 (1987) naar
6,7 zakte. De afzet in de Verenigde
Staten viel drastisch terug vanwe-
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
voortdurend alle belangrijke pa
rameters van de motor gecontro
leerd, zoals belastingsgraad,
gaskleppositie, stroomsnelheid en
temperatuur van inlaatlucht, mo-
tortoerental, krukaspositie en koel-
vloeistoftemperatuur. De micro
processor bedient direct de ver
stuivers van het injectiesysteem.
Het is alleen even zaak om
mensen daarvan te overtui
gen. Natuurlijk preken de Rai
en Bovag in eerste instantie
voor eigen parochie, maar ik
hoop dat ze mensen van an
dere gezinten ook kunnen
overtuigen...
ïsultaat uit de
t exportaandeel steeg
•'■"■'r 55,8 procent. De stij-
c Europese markten be-
procent.
Onlangs werd al melding gemaakt van de ont
wikkeling van een nieuwe arm- mengselmotor bij
Ford. Het gaat hier om een 2 liter krachtbron met
een dubbele bovenliggende nokkenas en een effi
cient armmengsel-verbandingssysteem, waar
door prestaties, zuinigheid en een lage uitlaate-
missie in één concept kunnen worden verenigd.
De motor is inmiddels daadwerkelijk te koop zo
wel in de Sierra als Scorpio.
Voor mij als autojournalist is
het heel belangrijk dat de
auto blijft bestaan, het is im
mers mijn broodwinning,
maar waarschijnlijk nog veel
belangrijker is het ook nog
eens mijn hobby. Toch merk
ik als reaktie op het Bovag/
Rai pleidooi uit mijn omge
ving geluiden als "dit is pre
ken voor eigen parochie".
423.071 Audi's verkocht, het beste
verkoopresultaat uit de geschie
denis. Het exportaandeel steeg
van 49,3 naar
ging op de Eu:
droeg 29
Tegengestelde geluiden ko
men vooral uit de hoek van
de milieu beweging en een
aantal mensen uit de politiek,
zoals de uitspraken van An
dre van Es. Ze doen alsof ze
de auto liever zien verdwij
nen, terwijl de de consequen
ties daarvan totaal niet kun
nen bevatten. En gelukkig
liggen de feiten zo dat de
auto niet hoeft te verdwijnen.
den. De auto heeft getint glas,
twee van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, elektrisch bedien
de portierruiten, toerenteller, klok
je, verlichting in de bagageruimte
en een achterbank met in twee de
len neerklapbare rugleuning,
de buitenkant kenmerkt de 33
zich door de donkergrijze bum
pers, aërodynamische dorpel-
schilden en zwarte voorspoilerlijst.
Een blauwe sierbies verklaart uit
eindelijk de toevoeging Blue.
Het interieur is stijlvol aangekleed
met portierpanelen en stoelen be
kleed met grijs wollen velours. De
vloerbedekking is in blauw mo
quette uitgevoerd.
De Alfa 33 Blue wordt aangebo
den voor f.26.500,
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Interessanter is wellicht de versie
met elektronisch gestuurde benzi
ne- inspuiting (EFI) en een gere
gelde driewegkatalysator met
lambdasonde. Uiteraard voldoet
deze krachtbron aan de strenge
US'83-emissienormen. De huidige
2 liter injectie levert een vermogen
van 100 pk, terwijl de nieuweling
maar liefst 120 paardekrachten
ontwikkeld. Bovendien is ook het
koppel met zo'n 15 procent toege
nomen. Heel belangrijk is dat in
het toerengebied van 1600 tot 5500
minimaal 90 procent van dit kop
pel beschikbaar is. Uiteraard is
deze injectiemotor voorzien van
het volledig geïntegreerde Ford
EEC-IV motormanagementsys-
teem. Dit systeem regelt zowel het
elektronisch gestuurde inspuitsys-
teem als de ontsteking. Hiertoe
worden door de microprocessor
De basisuitvoering van deze mo-
mteller, klok- tor is voorzien van een carbura
teur en een ongeregelde katalysa
tor waardoor we met een 'schone'
Aan auto te maken hebben (K6). Bij
Blue een toerental van 5600 wordt een
vermogen van 105 pk ontwikkeld.
Acceleratie
De motor wordt gekoppeld aan de
nieuwe MT75 vijfversnellingsbak
of een automatisch transmissie
met vier overbrengingen.
De Sierra met de carburatieversie
heeft een top van 180 km/u terwijl
de acceleratie van 0 tot 100 in 11,4
seconden wordt volbracht. Uiter
aard scoort de injectie hoger met
een top van 190 km/u en een ac
celeratie die 1,4 seconden minder
in beslag neemt. De Scorpio met
dezelfde motoren heeft een iets
hogere top, maar daarentegen
een acceleratie die een fractie
langer duurt.
ge de beurskracht en de koers
schommelingen van de dollar.
In de eerste drie maanden van dit
jaar zijn er 104.556 Audi's ver
kocht, tegen een productie van
102.923 auto's. Dat betekent een
In Duitsland zelf vermindering van 11,3 procent in
a met name de verkopen van vergelijking met dezelfde periode
en 90 terug, zodat ook het van vorig jaar. Toch verwacht
Audi dit jaar minimaal dezelfde
productie-aantallen als in 1988 te
kunnen realiseren.
Natuurlijk is zo'n reaktie
enigszins verklaarbaar, de
Rai en Bovag zijn er ook bij
gebaad als de auto een goe
de toekomst heeft.
Een aantal nummers terug
heb je kunnen lezen over de
ideeen en meningen van de
Bovag en de Rai ten aanzien
van de auto en het milieu.
Hieruit blijkt duidelijk het ge
ringe aandeel van de auto in
de totale milieuverontreini
ging. Dat betekent niet dat
we daarom maar de ogen
moeten sluiten. De autofabri
kanten hebben behoorlijk
snel hierop ingespeeld, zodat
veel auto's al standaard met
een geregelde katalysator
volgens US'83-norm worden
geleverd. Het komt er vol
gens de berekeningen van
de Rai en Bovag op neer dat
inclusief de te verwachten
maatregelen voor het vracht
verkeer in het jaar 2000 het
totale gemotoriseerde ver
keer 60% minder schadelijke
stoffen zal produceren. Hier
mee wordt de gestelde 50% in
het milieu beleidsplan mak
kelijk gerealiseerd.
Het gebeurt niet gauw dat Alfa
Romeo een speciale uitgave van
één van zijn auto's op de markt
brengt. Met de 33 is dat nu wel het
geval, en we kunnen dan ook ge
rust stellen dat het een speciale
auto is geworden. De Alfa 33 Bleu,
is in tegenstelling tot zijn naam in
de kleur grijs metallic gespoten.
Onder de motorkap zit de soepele
1351 cc 4 cylinder boxermotor met
een vermogen van 86 pk. Hieraan
gekoppeld zit een vijfversnellings
bak die de auto een top geeft van
172 km/u. De acceleratie vanuit
stilstand tot 100 km/u wordt in 10,3
seconden volbracht. De Alfa 33 is
hierdoor een van de sportiefste
auto's uit zijn klasse.
Maar de Blue heeft natuurlijk een
aantal aantrekkelijk extra's te bie-
De goede resultaten van Audi
over 1988 brachten president-di-
recteur Dr. Ferdinand Piëch tot de
uitspraak dat zoweld e verkoop
als de omzet bij Audi in 1989
enigszins boven de waarde van
'88 zullen liggen.
Dit ondanks ho
gere kosten op het personele vlak
en het opstarten van de produktie
van de Audi V8 en Coupé.
In 1988 werden er wereldwijd
Het brandstofverbruik is circa 10
procent minder dan bij de huidige
2 liter motor met enkele bovenlig
gende nokkenas.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en
Verder omvat het systeem een
aanpassingsprogramma dat door
middel van een speciaal geheu
gen de elektronische regeling van
de brandstofinspuiting exact af
stemt op de eisen van iedere indi
viduele motor.
Behalve mijn beroepsmatige
werkzaamheden in de auto
branche (gezien het merk dat
ik mag vertegenwoordigen:
Suzuki met ook motorfietsen,
bromfietsen, buitenboordmo
toren, generatoren en water
pompen) ben ik ook zeker on
der de categorie liefhebbers
te scharen. Liefhebbers heb
ben dikwijls een favoriet
merk en/of model, waar hun
speciale belangstelling naar
uit gaat.
Zo vraag ik mij dikwijls af,
waar de oorsprong van die
belangstelling naar zo 'n
merk of model vandaan
komt. Dat kan door iets in je
jonge jaren zijn geweest, dat
bijzondere indruk op je heeft
gemaakt. Zo ook bij mij.
Daarvoor moet ik wel zo 'n 25
jaar terug gaan. Als school
verlater was ik net in dienst
getreden bij een grote auto-
importeur in Den Haag, de
Internationale Automobiel
Maatschappij. Toen impor
teur van de Rootes Group
(Humber, Hillman, Sunbeam)
en Studebaker.
De Studebakers waren altijd
al opvallende verschijnin
gen, vooral de Hawk- model
len met hun vleugels!
Maar in 1963 kwam Studeba
ker met een revolutionair mo
del, de Avanti, ontworpen
door Loewy, onder andere
bekend door zijn ontwerp
van het Coca-Cola flesje.
Drie Avantïs zijn er in die tijd
door de Internationale Auto
mobiel Maatschappij geïm
porteerd, waarvan er één on-
middelijk is door geëxpor
teerd.
Deze auto maakte onmidde-
lijk een ontzettend diepe in
druk op mij en natuurlijk wil
de ik daar maar wat graag
een stuk(je) in rijden. Maar
daar was weinig kans op,
voorlopig mocht ik blij zijn
als ik even "statisch achter
het stuur mocht zitten.
Edoch, plotsklaps was er een
gelegenheid! Ontzettend
vroeg in de morgen moest er
een bruine Avanti uit de ha
ven van Rotterdam worden
gehaald. En daar was zo
weinig belangstelling voor
dat ik de kctns van mijn leven
had.
Met een rood gevlekt gezicht
van opwinding heb ik toen
deze Avanti veilig van de ha
ven naar de werkplaats op
de Binckhorstlaan in Den
Haag gereden.
Deze ervaring heeft zo'n in
druk op mij gemaakt, dat ik
Studebaker Avanti (het mo
del wordt tot op de dag van
vandaag nog steeds onder
de eigen merknaam Avanti
geproduceerd) nauwgezet
volg.
Die bruine Studebaker Avan
ti was bestemd voor een
groot "eieren-industrieel" in
Barneveld. Tot mijn grote
vreugde ben ik diezelfde
auto twee jaar geleden te
gengekomen op de parkeer
plaats van hetAutotron in
(toen nog) Drunen. Hij rijdt
dus nog steeds.
Overigens heb ik nog een
grote liefde, dat is TVR. De
enige overeenkomst tussen
de Studebaker Avanti en
TVR is dat de carrosserie van
kunststof is gemaakt. Buiten
natuurlijk alle kenmerken die
een auto nu eenmaal heeft.
Bij een volgende gelegen
heid leg ik u graag uit hoe
die liefde is ontstaan.
Anton van de Logt
Manager Marketing
Communications B. V. Nimag
W
I