Marijke
Zomerse Seat
Ibiza Beat
J
Lancia
Ypsilon i.e.
S
s
AUTOTHEMA BV
LAN
auto Si
Autonova gaat met
gefacelift bedrijf de jaren
negentig tegemoet
o
T
E
T
T
U
A
ixrrrniu
UM
L
Automobielbedrijf
ZUID-OOST
Wijziging in
tarief APK
»IONS
e)
4.750,
-
Technische gegevens:
0OR\
10
r
///z>
□nl
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 juni 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
22 juni 1989 - pagina 2
BAMBINO
KER
c, sunroof
5.950,-
en
1986
J20 - 420067
'EN WAARD
Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405
Tilburg
'LANCIA]
Officieel dealer
voor Tilburg en omstreken
De Hoogt 12, Loon op Zand - Telefoon 04166-1991
Voor lease-offertes: FAX 04166-3939
(EURD
ATS
EERPLAATS
1981
1984
1984
1984
1987
1984
1985
1985
1982
1985
1984
1986
1987
1986
1987
1982
1985
1987
1982
s
Het uitzicht rondom is uitstekend,
zodat hij ook in het stadsverkeer
een en al vreugde met zich mee
brengt. De Ypsilon is een schattig
wagentje wat menig medewegge
bruiker versteld doet staan, door
zijn prestaties, maar ook door zijn
charme.
Exclusief Lancla-dealer
voor Tilburg en omstreken
:SEL
april 1985
be-
sief
ian-
Een merk van het VW-concern
Officieel sub-dealer voor Tilburg en omstreken
uithouden,
voor twee kleine telgen geschikt.
Ondanks de compacte vormen, is
akket extra's kost
maar wore
i voor f.250,
XL Beat f
de bagageruimte nog redelijk. Het
varieert van 195 liter met de ach
terbank in normale positie tot 830
liter in neergeklapte toestand.
ker tijdens de feestelijke ope-
ningsshow bijzonder de moeite
waard.
Foto: Geert van Loon
illic febr.
allic april
roodjan.
illic
1983
1980
1983
1984
1979
1981
1981
1982
1978
1982
Leharstraat 19, Tilburg
Tel. 013-553678
1987
1986
1986
1985
1986
Uiteraad is de Ibiza Beat aan de
buitenkant te herkennen door vro
lijke striping op de flanken. Het
hele pakket extra's kost meer dan
f.1.000,= maar wordt tijdelijk aan
geboden voor f.250,Zo kost de
Ibiza 1.2 XL Beat f.19.245,
Aan de motor zit een vijfversnel-
lingsbak gekoppeld die zich op
vallend licht laat bedienen. Toch
is de bak niet helemaal vrij van ty
pisch Italiaanse nukken. De eerste
versnelling en de achteruit willen
nog wel eens weigeren.
Merk en type: Lancia Ypsilon Fire i.e. kat.
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 999 cc
Boring x slag: 70 x 64,9 mm
Vermogen: 46 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 78 Nm bij 2750 tr/min
Afmetingen: lengte 3,39 meter, breedte 1,51 meter
Gewicht: 780 kg
Prestaties: topsnelheid: 145 km/u
acceleratie 0-100: 16 sec.
Verbruik (volgens ECE-norm): bij 90 km/u 4,2 liter/100 km
bij 120 km/u 5,8 liter/100 km
Prijs: f.17.800
maandag t/m vrijdag van 10.00
tot 18.00 uur en op donderdag tot
21.00 uur.
Kopers tijdens de show van een
nieuwe Toyota of een First Class
Occasion vanaf f.7.500,= ontvan
gen gratis een chequeboekje van
f.400,Voor de kinderen is er een
kleurwedstrijd, waarvoor de
kleurplaten gratis tijdens de show
te verkrijgen zijn.
Een bezoekje aan Autonova is ze-
aug.
en jan.
illic april
rood april
nov.
illic jan.
illic okt.
30,- juni
april
aug.
illic april
allic april
jan.
taille mei
maart 1984
allic jan.
met een gemiddelde van 1 op 16,
met zelfs een uitschieter van ver
boven dé 1 op 17. Dit betekent dat
zowel een stevige rijstijl als de toe
voeging van de katalysator wei
nig invloed hebben gehad op
prestaties en verbruik.
De makers van kleine auto's buigen zich meestal maar
over één probleem: "Hoe creeer ik binnen een geringe
lengte en breedte zoveel mogelijk binnenruimte?"
Vooral Japanse fabrikanten zijn vanwege wetgeving in
him eigen land gebonden aan vaste afmetingen van
3.195 meter bij 1.395 meter. De Europese merken zitten
niet aan bepaalde maten vast en maken liever wat gro
tere auto's zoals de Fiat Uno, Citroën AX, Peugeot 205,
Renault 5, Opel Corsa en Volkswagen Polo. Hele kleine
Europeanen zijn er maar vier: de Mini, Fiat Panda, Seat
Marbella en de Lancia Ypsilon. Met deze laatste reden
we een weekje rond.
De Lancia Ypsilon is een verruk
kelijk autootje. Onvoorstelbaar
dat een wagen van nog een 3,40
meter zo volwassen kan zijn. De
kleine motor doet met injectie en
katalysator zijn uiterst best en
weet de Ypsilon uitstekende pres
taties te geven.
een single- point injectie en een
geregelde driewegkatalysator
met lambdasonde. Dit betekent
dat de Lancia Ypsilon volledig
aan de US'83-norm voldoet.
Exclusiviteit
Kleine, sportieve autootjes nodi
gen bij voorbaat uit om er stevig
mee te rijden. De Ypsilon heeft dat
aan zichzelf te danken, omdat hij
het zo gemakkelijk toelaat. Het
brandstofverbruik wordt daardoor
natuurlijk negatief beinvloed. Ik
was daarom erg verheugd om
een weekje Ypsilon af te sluiten
Kaal mag je echter de basis Ypsi
lon niet noemen. Standaard zijn
bijvoorbeeld de uitstelbare ach
terruiten, de ruitewisser met inter
val en de achterruitwisser/
-sproeier.
De Lancia Ypsilon is eigenlijk al
een oude bekende. In maart 1985
werd hij voorgesteld op de Auto
salon van Genève, waarna hij
verder in het jaar ook bij ons le
verbaar werd. De auto werd op
dat moment als eerste te koop met
de volledig nieuwe FIRE-motor
van Fiat. FIRE staat hier voor Ful
ly Integrated Robotized Engine,
wat vertelt dat deze kleine kracht
bron volledig door robots in el
kaar wordt gezet. De ongeblazen
en geblazen versie van de oudere
1050 cc krachtbron zijn inmiddels
helemaal verdwenen.
Single-point
Het huidige programma bestaat
wederom uit drie modellen. Het
topmodel is de 1.3 GT i.e. met de
nieuwste versie van de FIRE-mo-
tor. Het autootje levert met 78 pk
zeer behoorlijke prestaties. In het
midden staat de Fire LX i.e. met
een complete uitvoering, maar
met dezelfde krachtbron als het
basismodel, de Fire i.e. Het gaat
hier nog steeds om de 999 cc FI
RE-motor met een vermogen van
46 pk. Sinds de laatste modelwijzi-
ging is deze motor voorzien van
Autobianchi
De Lancia Ypsilon blijft een apar
te verschijning. De ontwerpers
verdienen een pluim als het gaat
om originaliteit. Binnen de zeer
kunt eigenlijk maar aan één ding
merken, dat je in een kleine auto
zit en dat is de wielkast die voor
de bestuurder naast het koppe-
lingspedaal weinig ruimte biedt
om de linker voet ontspannen weg
te zetten.
Van de hele Ibiza-range is de 1.2
XL met drie deuren veruit de
meest verkochte. Dit model wordt
dan ook in deze zomer in een
swingende aktieverpakking uitge
voerd, de Ibiza Beüt. Uiteraard
heeft deze auto de pittige 1.2 liter
System Porsche Motor met een
vijfversnellingsbak. De stan
daarduitvoering van de XL met
getint glas, toerenteller, digitaal
klokje en een van binnenuit ver
stelbare buitenspiegel wordt nog
eens extra compleet gemaakt met
een Blaupunkt Verona radio-cas
setterecorder met 30 Watt luid-
sprekere en een dakanetenne.
Via een grote deur kom je in het
vrolijk aangeklede passagiers-
compartiment. Opvallend is de
enorme ruimte die de Ypsilon
biedt. De voorstoelen zitten uitste- Passagiers kunnen het
kend, ondanks de wat korte zit- terbank best wel even u
ting, en bieden met name ook veel al is de ruimte natuurlijl
zijdelingse steun. Hoofdruimte is
in voldoende mate aanwezig. Je
De kleine felle vierpitter heeft er
totaal geen moeite mee de 780 kg
wegende diwerg vlot voort te be
wegen. Slechts 16 seconden zijn
nodig om vanuit stilstand de 100
km/u te bereiken, terwijl een top
van 145 kilometer per uur ook
ruim voldoende is. Opvallend is
overigens dat deze topsnelheid
vlot te halen is. De fut is er ook in
de laatste kilometers nog niet uit.
bescheiden lengte van 3,39 meter
hebben ze een bijzonder leuke
carrosserie weten te realiseren
met een zeer lage luchtweer-
standscoefficient. Een Cw-waarde
van 0,31 is namelijk op een kleine
auto moeilijk te realiseren. Droeg
de Ypsilon aanvankelijk nog een
grille met het Autobianchi-em-
bleem, nu is het allemaal Lancia
wat de klok slaat. We kwamen
echter de bekende "A" nog tegen ge\
op de voorruit. Meest opvallende del
kenmerk van dit lieve autootje is
de achterkant. De kleine derde
deur is zwart gespoten. Ten op
zichte van de eerste serie heeft de -
huidige Ypsilon een andere grille van
met licht gewijzigde koplampen, acht
nieuwe wieldoppen en andere
achterlichtunits voor een deel met
rookglas.
Rijden met de Lancia Y10 is rond
uit lekker spelen. De bedieningen
en besturing zijn licht, de auto is
lekker kort en heeft een bovenge
middelde wegligging. Overhellen
doet hij beperkt, zodat er lekker
sportief mee gereden kan worden.
Het tarief voor de verplichte
autokeuringen die niet in het
kader van een grote onder
houdsbeurt worden verricht,
mag worden verhoogd tot
f.70,50 excl. BTW. Tot nu toe k
droeg het tarief f.50, inclusie,
BTW. Het tarief zal ook gehan
teerd worden door de Rijks-
dienst voor het Wegverkeer
met ingang van 1 augustus.
Dit past, aldus het persbericht
van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat, in het streven
om de RDW kostendekkend te
laten werken. Per 1 augustus
wordt voort een afmeldtarief
berekend van f.7, per goed
gekeurd voertuig. Dit geldt zo
wel voor lichte als voor zware
voertuigen. De wijziging in het
keuringstarief heeft echter al
leen betrekking op de perso
nenauto's en bestelauto's. De
nu gepubliceerde tarieven zijn
een overgangsmaatregel. Het
is de bedoeling van de minister
van Verkeer en Waterstaat om
in de toekomst, wanneer de
nieuwe Wegenverkeerswet in
werking treedt, de tarieven ge
heel vrij te laten.
De BOVAG adviseert de aan
gesloten bedrijven om voortaan
voor een keuring die niet tege
lijk met groot onderhoud wordt
uitgevoerd, f.75, te berekenen
als vergoeding voor de werk
zaamheden plus f.l0,= als ver
goeding voor het afmeldtarief.
In geval de keuring wel samen
valt met een onderhoudsbeurt
adviseert de organisatie om in
dat geval het afmeldtarief af
zonderlijk te bereken.
In het maximale geval betekent
de verhoging bijna een ver
dubbeling van het oude tarief.
Interval
Het dashboard is strak van vorm-
;ving en is in de basisuitgave re-
slijk compleet. Alleen een klokje
ontbreekt. In de LX-versie wordt je
echter veel meer verwend met
leeslampjes, elektrische raambe
diening, centrale vergrendeling,
1 binnenuit te ontgrendelen
iterklep en een middenconsole.
De prijs van de Ypsilon moet
eigenlijk niet gezien worden in
verhouding met zijn 'kleine' con
currenten. De door ons gereden
basisversie kost f.17.800, De bij
zonder luxueuze LX staat in de lijst
voor f.19.350,=, terwijl er voor de t
1.3 GT f.23.950,= moet worden
neergeteld. Niet alleen door zijn
uiterlijk en eigenschappen, maar
ook door zijn prijs blijft de Ypsilon
een exclusiviteit. Het is daarom
voor Lancia ook niet erg dat zijn
concurrenten goedkoper zijn. De
Ypsilon-rijder kiest immers bewust
voor deze auto.
De officiële Toyota-dealer voor
Tilburg en omstreken, Renova,
heeft een forse verbouwing van
het hele bedrijf achter de rug. De
buitenmuren bleven staan, maar
de inrichting binnenin is volledig
gewijzigd. Zo is de werkplaats he
lemaal opnieuw opgebouwd, wat
ook geldt voor de receptie en het
magazijn. Heel handig is voortaan
de centrale ingang voor show
room, magazijn en werkplaatsre
ceptie. Voor de verkopers zijn er
nu verschillende nieuwe kan
toortjes gebouwd en wanneer de
klant wil wachten tijdens een re
paratie kan dat in de luxe wacht
ruimte, waar uiteraard de koffie
niet ontbreekt.
Ook het milieu heeft bij de moder
nisering van Autonova een be
langrijke rol gespeeld. Zo is de
werkplaatsvloer nu van beton, zo
dat bodemverontreiniging verme
den kan worden. Bovendien zijn in
de afvoeren olie- en vetafschei-
ders aangebracht, om te voorko
men dat schadelijke vloeistoffen in
het riool terecht komen. Alle afval
stoffen worden separaat verza
meld en volgens DATO-afspraak
netjes afgevoerd en verwerkt.
Van zaterdag 24 tot en met zater
dag 1 juli wordt bij Autonova de
feestelijke openingsshow gehou
den. Uitaard kunt u dan naast het
uitgebreid bekijken van het ge
bouw, kennis maken met het volle
dig Toyota personen- en bedrijfs
wagenprogramma en natuurlijk
de First Class occasions.
De showroom is op zaterdag ge
opend van 10.00 tot 17.00 uur, van
Door de straten rijden met
overal boeketassen uit de
ramen en vlaggen op stok,
deed mij ook weer denken
aan mijn examentijd en dat ik
nog even moet wachten voor
de uitslag van het examen
Middenstand, wat ik onlangs
gedaan heb. Wat is dat toch
altijd stressen dat studeren.
Met het warme weer achter
de boeken, ver weg van zon
en zee en allerlei andere
leuke dingen...en dan
afwachten, "heb ik het wel of
heb ik het niet".
Maar nu is het voorbij, liggen
de boeken weer in de
motteballen en ga ik alleen
maar leuke dingen doen
en...daar was het testrijden
met deze Lancia Ypsilon er
één van.
T'is net een lekker koekje
deze Ypsilon. Hij is erg
compact, eigenlijk een beetje
vierkant en zeer lekker om
mee te rijden. Als ik zeg de
Rolls Royce onder de kleinere
auto's lijkt dat overdreven,
maar hij is deze uitspraak wel
waard.
Allereerst springt ie er qua
vormgeving best wel uit met
zijn strakke lijnen en zijn
rechte, zwarte achterkantje.
Daarbij heeft Lancia toch een
bepaalde stijl, die er ook hier
weer uitspringt. Een tikkeltje
te Italiaans misschien
signore?
Dit elegante autootje biedt
van binnen zelfs voldoende
plaats aan vier personen, het
is leuk aangekleed en buiten
dat de stoel een kort zitvlak
heeft, zit hij best lekker. Ook
is hij middels het wegklappen
van de achterbank een
uitstekende partner om
grotere zaken te vervoeren.
Het dashboard is compact,
doch redelijk overzichtelijk.
Er zit alleen geen klokje op
tijdens het rijden zitten de
hendels bij het stuur voor het
licht en de richtingaanwijzers
net iets te dichtbij elkaar.
Wat heel grappig is, is dat er
voor de radio een klepje is
gemaakt om hem uit het zicht
te houden van mogelijke
autoradioverzamelaars. De
schakelpook is niet rond
maar ovaal en ligt lekker in
de hand. Overigens schakelt
hij lekker licht.
Rij-impressie: zoals gezegd
zeer handelbaar deels door
zijn afmetingen en deels door
zijn lichte stuurwerk.
Ondanks dat ons type maar
over 1000 cc beschikte, was
hij toch wel pittig in het
optrekken en ook voor
langere ritten goed geschikt.
De motor maakt een grappig
geluidje. In bochten blijft hij
goed aan de weg plakken.
En...uiteraard is er voor deze
bambino altijd wel een
parkeerplaatsje te vinden.
Het uitzicht is optimaal maar
deze Ypsilon heeft dan ook
weinig voor- en achterwerk.
Met name in de stad is het
een zaaaalig autootje, je
piept overal tussendoor,
zonder problemen. Zeer aan
te bevelen als tweede
autootje bijvoorbeeld.