Marijke Zomerse Seat Ibiza Beat J Lancia Ypsilon i.e. S s AUTOTHEMA BV LAN auto Si Autonova gaat met gefacelift bedrijf de jaren negentig tegemoet o T E T T U A ixrrrniu UM L Automobielbedrijf ZUID-OOST Wijziging in tarief APK »IONS e) 4.750, - Technische gegevens: 0OR\ 10 r ///z> □nl DE AUTOMAAT - Donderdag 22 juni 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 22 juni 1989 - pagina 2 BAMBINO KER c, sunroof 5.950,- en 1986 J20 - 420067 'EN WAARD Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405 Tilburg 'LANCIA] Officieel dealer voor Tilburg en omstreken De Hoogt 12, Loon op Zand - Telefoon 04166-1991 Voor lease-offertes: FAX 04166-3939 (EURD ATS EERPLAATS 1981 1984 1984 1984 1987 1984 1985 1985 1982 1985 1984 1986 1987 1986 1987 1982 1985 1987 1982 s Het uitzicht rondom is uitstekend, zodat hij ook in het stadsverkeer een en al vreugde met zich mee brengt. De Ypsilon is een schattig wagentje wat menig medewegge bruiker versteld doet staan, door zijn prestaties, maar ook door zijn charme. Exclusief Lancla-dealer voor Tilburg en omstreken :SEL april 1985 be- sief ian- Een merk van het VW-concern Officieel sub-dealer voor Tilburg en omstreken uithouden, voor twee kleine telgen geschikt. Ondanks de compacte vormen, is akket extra's kost maar wore i voor f.250, XL Beat f de bagageruimte nog redelijk. Het varieert van 195 liter met de ach terbank in normale positie tot 830 liter in neergeklapte toestand. ker tijdens de feestelijke ope- ningsshow bijzonder de moeite waard. Foto: Geert van Loon illic febr. allic april roodjan. illic 1983 1980 1983 1984 1979 1981 1981 1982 1978 1982 Leharstraat 19, Tilburg Tel. 013-553678 1987 1986 1986 1985 1986 Uiteraad is de Ibiza Beat aan de buitenkant te herkennen door vro lijke striping op de flanken. Het hele pakket extra's kost meer dan f.1.000,= maar wordt tijdelijk aan geboden voor f.250,Zo kost de Ibiza 1.2 XL Beat f.19.245, Aan de motor zit een vijfversnel- lingsbak gekoppeld die zich op vallend licht laat bedienen. Toch is de bak niet helemaal vrij van ty pisch Italiaanse nukken. De eerste versnelling en de achteruit willen nog wel eens weigeren. Merk en type: Lancia Ypsilon Fire i.e. kat. Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 999 cc Boring x slag: 70 x 64,9 mm Vermogen: 46 pk bij 5500 tr/min Koppel: 78 Nm bij 2750 tr/min Afmetingen: lengte 3,39 meter, breedte 1,51 meter Gewicht: 780 kg Prestaties: topsnelheid: 145 km/u acceleratie 0-100: 16 sec. Verbruik (volgens ECE-norm): bij 90 km/u 4,2 liter/100 km bij 120 km/u 5,8 liter/100 km Prijs: f.17.800 maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur en op donderdag tot 21.00 uur. Kopers tijdens de show van een nieuwe Toyota of een First Class Occasion vanaf f.7.500,= ontvan gen gratis een chequeboekje van f.400,Voor de kinderen is er een kleurwedstrijd, waarvoor de kleurplaten gratis tijdens de show te verkrijgen zijn. Een bezoekje aan Autonova is ze- aug. en jan. illic april rood april nov. illic jan. illic okt. 30,- juni april aug. illic april allic april jan. taille mei maart 1984 allic jan. met een gemiddelde van 1 op 16, met zelfs een uitschieter van ver boven dé 1 op 17. Dit betekent dat zowel een stevige rijstijl als de toe voeging van de katalysator wei nig invloed hebben gehad op prestaties en verbruik. De makers van kleine auto's buigen zich meestal maar over één probleem: "Hoe creeer ik binnen een geringe lengte en breedte zoveel mogelijk binnenruimte?" Vooral Japanse fabrikanten zijn vanwege wetgeving in him eigen land gebonden aan vaste afmetingen van 3.195 meter bij 1.395 meter. De Europese merken zitten niet aan bepaalde maten vast en maken liever wat gro tere auto's zoals de Fiat Uno, Citroën AX, Peugeot 205, Renault 5, Opel Corsa en Volkswagen Polo. Hele kleine Europeanen zijn er maar vier: de Mini, Fiat Panda, Seat Marbella en de Lancia Ypsilon. Met deze laatste reden we een weekje rond. De Lancia Ypsilon is een verruk kelijk autootje. Onvoorstelbaar dat een wagen van nog een 3,40 meter zo volwassen kan zijn. De kleine motor doet met injectie en katalysator zijn uiterst best en weet de Ypsilon uitstekende pres taties te geven. een single- point injectie en een geregelde driewegkatalysator met lambdasonde. Dit betekent dat de Lancia Ypsilon volledig aan de US'83-norm voldoet. Exclusiviteit Kleine, sportieve autootjes nodi gen bij voorbaat uit om er stevig mee te rijden. De Ypsilon heeft dat aan zichzelf te danken, omdat hij het zo gemakkelijk toelaat. Het brandstofverbruik wordt daardoor natuurlijk negatief beinvloed. Ik was daarom erg verheugd om een weekje Ypsilon af te sluiten Kaal mag je echter de basis Ypsi lon niet noemen. Standaard zijn bijvoorbeeld de uitstelbare ach terruiten, de ruitewisser met inter val en de achterruitwisser/ -sproeier. De Lancia Ypsilon is eigenlijk al een oude bekende. In maart 1985 werd hij voorgesteld op de Auto salon van Genève, waarna hij verder in het jaar ook bij ons le verbaar werd. De auto werd op dat moment als eerste te koop met de volledig nieuwe FIRE-motor van Fiat. FIRE staat hier voor Ful ly Integrated Robotized Engine, wat vertelt dat deze kleine kracht bron volledig door robots in el kaar wordt gezet. De ongeblazen en geblazen versie van de oudere 1050 cc krachtbron zijn inmiddels helemaal verdwenen. Single-point Het huidige programma bestaat wederom uit drie modellen. Het topmodel is de 1.3 GT i.e. met de nieuwste versie van de FIRE-mo- tor. Het autootje levert met 78 pk zeer behoorlijke prestaties. In het midden staat de Fire LX i.e. met een complete uitvoering, maar met dezelfde krachtbron als het basismodel, de Fire i.e. Het gaat hier nog steeds om de 999 cc FI RE-motor met een vermogen van 46 pk. Sinds de laatste modelwijzi- ging is deze motor voorzien van Autobianchi De Lancia Ypsilon blijft een apar te verschijning. De ontwerpers verdienen een pluim als het gaat om originaliteit. Binnen de zeer kunt eigenlijk maar aan één ding merken, dat je in een kleine auto zit en dat is de wielkast die voor de bestuurder naast het koppe- lingspedaal weinig ruimte biedt om de linker voet ontspannen weg te zetten. Van de hele Ibiza-range is de 1.2 XL met drie deuren veruit de meest verkochte. Dit model wordt dan ook in deze zomer in een swingende aktieverpakking uitge voerd, de Ibiza Beüt. Uiteraard heeft deze auto de pittige 1.2 liter System Porsche Motor met een vijfversnellingsbak. De stan daarduitvoering van de XL met getint glas, toerenteller, digitaal klokje en een van binnenuit ver stelbare buitenspiegel wordt nog eens extra compleet gemaakt met een Blaupunkt Verona radio-cas setterecorder met 30 Watt luid- sprekere en een dakanetenne. Via een grote deur kom je in het vrolijk aangeklede passagiers- compartiment. Opvallend is de enorme ruimte die de Ypsilon biedt. De voorstoelen zitten uitste- Passagiers kunnen het kend, ondanks de wat korte zit- terbank best wel even u ting, en bieden met name ook veel al is de ruimte natuurlijl zijdelingse steun. Hoofdruimte is in voldoende mate aanwezig. Je De kleine felle vierpitter heeft er totaal geen moeite mee de 780 kg wegende diwerg vlot voort te be wegen. Slechts 16 seconden zijn nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken, terwijl een top van 145 kilometer per uur ook ruim voldoende is. Opvallend is overigens dat deze topsnelheid vlot te halen is. De fut is er ook in de laatste kilometers nog niet uit. bescheiden lengte van 3,39 meter hebben ze een bijzonder leuke carrosserie weten te realiseren met een zeer lage luchtweer- standscoefficient. Een Cw-waarde van 0,31 is namelijk op een kleine auto moeilijk te realiseren. Droeg de Ypsilon aanvankelijk nog een grille met het Autobianchi-em- bleem, nu is het allemaal Lancia wat de klok slaat. We kwamen echter de bekende "A" nog tegen ge\ op de voorruit. Meest opvallende del kenmerk van dit lieve autootje is de achterkant. De kleine derde deur is zwart gespoten. Ten op zichte van de eerste serie heeft de - huidige Ypsilon een andere grille van met licht gewijzigde koplampen, acht nieuwe wieldoppen en andere achterlichtunits voor een deel met rookglas. Rijden met de Lancia Y10 is rond uit lekker spelen. De bedieningen en besturing zijn licht, de auto is lekker kort en heeft een bovenge middelde wegligging. Overhellen doet hij beperkt, zodat er lekker sportief mee gereden kan worden. Het tarief voor de verplichte autokeuringen die niet in het kader van een grote onder houdsbeurt worden verricht, mag worden verhoogd tot f.70,50 excl. BTW. Tot nu toe k droeg het tarief f.50, inclusie, BTW. Het tarief zal ook gehan teerd worden door de Rijks- dienst voor het Wegverkeer met ingang van 1 augustus. Dit past, aldus het persbericht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, in het streven om de RDW kostendekkend te laten werken. Per 1 augustus wordt voort een afmeldtarief berekend van f.7, per goed gekeurd voertuig. Dit geldt zo wel voor lichte als voor zware voertuigen. De wijziging in het keuringstarief heeft echter al leen betrekking op de perso nenauto's en bestelauto's. De nu gepubliceerde tarieven zijn een overgangsmaatregel. Het is de bedoeling van de minister van Verkeer en Waterstaat om in de toekomst, wanneer de nieuwe Wegenverkeerswet in werking treedt, de tarieven ge heel vrij te laten. De BOVAG adviseert de aan gesloten bedrijven om voortaan voor een keuring die niet tege lijk met groot onderhoud wordt uitgevoerd, f.75, te berekenen als vergoeding voor de werk zaamheden plus f.l0,= als ver goeding voor het afmeldtarief. In geval de keuring wel samen valt met een onderhoudsbeurt adviseert de organisatie om in dat geval het afmeldtarief af zonderlijk te bereken. In het maximale geval betekent de verhoging bijna een ver dubbeling van het oude tarief. Interval Het dashboard is strak van vorm- ;ving en is in de basisuitgave re- slijk compleet. Alleen een klokje ontbreekt. In de LX-versie wordt je echter veel meer verwend met leeslampjes, elektrische raambe diening, centrale vergrendeling, 1 binnenuit te ontgrendelen iterklep en een middenconsole. De prijs van de Ypsilon moet eigenlijk niet gezien worden in verhouding met zijn 'kleine' con currenten. De door ons gereden basisversie kost f.17.800, De bij zonder luxueuze LX staat in de lijst voor f.19.350,=, terwijl er voor de t 1.3 GT f.23.950,= moet worden neergeteld. Niet alleen door zijn uiterlijk en eigenschappen, maar ook door zijn prijs blijft de Ypsilon een exclusiviteit. Het is daarom voor Lancia ook niet erg dat zijn concurrenten goedkoper zijn. De Ypsilon-rijder kiest immers bewust voor deze auto. De officiële Toyota-dealer voor Tilburg en omstreken, Renova, heeft een forse verbouwing van het hele bedrijf achter de rug. De buitenmuren bleven staan, maar de inrichting binnenin is volledig gewijzigd. Zo is de werkplaats he lemaal opnieuw opgebouwd, wat ook geldt voor de receptie en het magazijn. Heel handig is voortaan de centrale ingang voor show room, magazijn en werkplaatsre ceptie. Voor de verkopers zijn er nu verschillende nieuwe kan toortjes gebouwd en wanneer de klant wil wachten tijdens een re paratie kan dat in de luxe wacht ruimte, waar uiteraard de koffie niet ontbreekt. Ook het milieu heeft bij de moder nisering van Autonova een be langrijke rol gespeeld. Zo is de werkplaatsvloer nu van beton, zo dat bodemverontreiniging verme den kan worden. Bovendien zijn in de afvoeren olie- en vetafschei- ders aangebracht, om te voorko men dat schadelijke vloeistoffen in het riool terecht komen. Alle afval stoffen worden separaat verza meld en volgens DATO-afspraak netjes afgevoerd en verwerkt. Van zaterdag 24 tot en met zater dag 1 juli wordt bij Autonova de feestelijke openingsshow gehou den. Uitaard kunt u dan naast het uitgebreid bekijken van het ge bouw, kennis maken met het volle dig Toyota personen- en bedrijfs wagenprogramma en natuurlijk de First Class occasions. De showroom is op zaterdag ge opend van 10.00 tot 17.00 uur, van Door de straten rijden met overal boeketassen uit de ramen en vlaggen op stok, deed mij ook weer denken aan mijn examentijd en dat ik nog even moet wachten voor de uitslag van het examen Middenstand, wat ik onlangs gedaan heb. Wat is dat toch altijd stressen dat studeren. Met het warme weer achter de boeken, ver weg van zon en zee en allerlei andere leuke dingen...en dan afwachten, "heb ik het wel of heb ik het niet". Maar nu is het voorbij, liggen de boeken weer in de motteballen en ga ik alleen maar leuke dingen doen en...daar was het testrijden met deze Lancia Ypsilon er één van. T'is net een lekker koekje deze Ypsilon. Hij is erg compact, eigenlijk een beetje vierkant en zeer lekker om mee te rijden. Als ik zeg de Rolls Royce onder de kleinere auto's lijkt dat overdreven, maar hij is deze uitspraak wel waard. Allereerst springt ie er qua vormgeving best wel uit met zijn strakke lijnen en zijn rechte, zwarte achterkantje. Daarbij heeft Lancia toch een bepaalde stijl, die er ook hier weer uitspringt. Een tikkeltje te Italiaans misschien signore? Dit elegante autootje biedt van binnen zelfs voldoende plaats aan vier personen, het is leuk aangekleed en buiten dat de stoel een kort zitvlak heeft, zit hij best lekker. Ook is hij middels het wegklappen van de achterbank een uitstekende partner om grotere zaken te vervoeren. Het dashboard is compact, doch redelijk overzichtelijk. Er zit alleen geen klokje op tijdens het rijden zitten de hendels bij het stuur voor het licht en de richtingaanwijzers net iets te dichtbij elkaar. Wat heel grappig is, is dat er voor de radio een klepje is gemaakt om hem uit het zicht te houden van mogelijke autoradioverzamelaars. De schakelpook is niet rond maar ovaal en ligt lekker in de hand. Overigens schakelt hij lekker licht. Rij-impressie: zoals gezegd zeer handelbaar deels door zijn afmetingen en deels door zijn lichte stuurwerk. Ondanks dat ons type maar over 1000 cc beschikte, was hij toch wel pittig in het optrekken en ook voor langere ritten goed geschikt. De motor maakt een grappig geluidje. In bochten blijft hij goed aan de weg plakken. En...uiteraard is er voor deze bambino altijd wel een parkeerplaatsje te vinden. Het uitzicht is optimaal maar deze Ypsilon heeft dan ook weinig voor- en achterwerk. Met name in de stad is het een zaaaalig autootje, je piept overal tussendoor, zonder problemen. Zeer aan te bevelen als tweede autootje bijvoorbeeld.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21