Integrale 16V I Het beest is los Varen Verkeer I ris^s feÈÊsS >55 Gastrubriek IS nu definitief van start weer m volle gang o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Deze week in de Automaat Fiat Croma: de derde generatie pag.7 a.s. weekend rally-cross in Valkenswaard pag.7 Autotest: Lancia Ypsilon i.e. pag.3 tunt£ r»i 1989-pagina 18 te'Utuaat Oplage: 90.900 ex. Donderdag 22 juni 1989 umenten, of een dkleding Ie gezin. esmaten vanaf Italiaans en en dames vanaf Tony Vos Dries Ausems ionele wijzen ELS rHE Jaargang 1 Nummer 25 ken in zoon vanaf ystunter talie imers rraad E-ORKEST: 6 jaar. vond. ).V. ids 1917 broertjes ook veranderd. G inch lichtmetalen wielen me 50 R 15V laag profielbanden een opgebolde motorkap met nieuwe luchtinlaat geven de Delta een bijzonder aggressieve aan- :ht. iaal als JIBLE: Alle om. nden, maar en advertenties: t22.00 uur E: Het aepaalt het 5TRIJK- net u zoeken e u het meest De prestaties zijn ronduit adembe nemend. Een top van 220 km/u is opzich niet zo uitzonderlijk, maar een snelheid die in rally over het algemeen nauwelijks gehaald zal worden. De acceleratie van 0 tot 100 zegt veel meer en die wordt in een luttele 5,7 seconden volbracht. ..ponenten uit de van de Citroen -r motor met een nk. In eerste in- g voorserie- een extra luxu- Als de eerste 5000 exemplaren van dit wilde beest van de band zijn gerold kan de Delta Integrale 16V volgens FISA regels officieel gaan deelnemen aan rally's en races. Maar we mogen zeker niet vergeten dat deze auto ook voor dagelijks gebruik is gemaakt. In 1988 werden er over de hele we reld 7600 exemplaren van de Del ta HF Integrale verkocht. De 16- klepper is in mei op de Italiaanse markt uitgebracht. Echter voor verschillende Europese landen zal er ook een Delta HF Integrale Kat gemaakt worden volgens US'83-norm met een 2 liter 8-klep- pen motor met geregelde kataly sator en lambdasonde. De auto, die overigens uiterlijk volledig ge lijk is aan de 16-klepper, heeft een vermogen van 177 pk. De Delta HF Integrale rolt uit de fabriek in vijf kleuren: wit, Monza rood, don ker grijs metallic, bordeaux metal lic en zwart. De Nederlandse prijs van de 8-kleppen Integrale be draagt f.63.690,=. Mocht iemand een 16- klepper weten te bemach tigen dan zal toch zeker op zo'n tachtigduizend gulden gerekend moeten worden. Na het neertellen van dit bedrag kan met het tem men van het beest begonnen wor den. De 25-jarige Kevin staat nu op de vierde plaats in het klassement om de wereldtitel. De tweede Suzuki-rijder is de 32- lutinier Ron Haslam, één van de beste testrijders ter wereld. Dit jaar rijdt hij voor het eerst op Suzuki, waarmee hij inmiddels is opgeklommen naar de negende plaats in de strijd om de wereld titel. Ondanks zijn wat minder ge waagde rijstijl behoort Ron al sinds 1983 onafgebroken tot de twaalf beste 500 cc-rijders. Ook in de auto standaard wordt gele verd. Ook hier werd het nodige aan veranderd. De krachtverde- ling 56% op de voorwielen en 44% op de achterwielen werd gewij zigd in 47/53%. Hierdoor is een nog sportievere rijstijl mogelijk. Uiteraard is ook het remsysteem aan de verbeterde prestaties aan gepast. Tevens is ABS nu als optie leverbaar. Aan de buitenkant werd de auto ten opzichte van zijn 8-kleppen Als het om sportieve auto's gaat hebben de Italianen een naam hoog te houden. Binnen het grote Fiat-con- cern zijn er maar liefst drie merken te vinden met een uiterst sportieve inborst. Ferrari draagt zorg voor de ra- cerij, Alfa bouwt snelle produktiewagens, terwijl Lancia in rally's furore maakt. De compacte Delta wordt als ba sis genomen om te worden omgetoverd tot asfalt-, grint en zandbolide. De Delta HF Integrale is de burgerversie van Lancia's rally-auto. Voor wie deze krachtpatser nog niet voldoende was, is er van dezelfde auto nu een 2 li ter 16-kleppenversie. rg >374 ren en dealers. De uitvoering om vat ondermeer elektrisch bedien de zijruiten, radio-voorbereiding, lichtmetalen velgen, een antidief- stal-installatie en bekleding van alcantara en leer. Deze uiterst complete MAX wordt aangeboden voor f.50.000,= Het unieke is dat de auto in een handomdraai veranderd kan wor den in een coupé, sportswagon of pick-up. Het eerste 'harde' dak voor de coupé wordt nu ontwik keld door Kick Design en is tegen de winter te koop. De MAX zal ondanks grote be langstelling ook in 1990 uitsluitend voor de Nederlandse markt be stemd zijn. Met een jaarproduktie van 1000 auto's biedt Max Motors werkgelegenheid aan ruim 30 eigen en circa 20 externe mede werkers. opcboH 3E» convERser. Onder de motorkap zit een 1995 cc 4 cylinder motor met twee boven liggende nokkenassen. De kracht bron levert een overweldigend vermogen van 200 pk door het monteren van 4 kleppen per cylin der, de nieuwe turbocompressor met intercooler en een gewijzigd injectiesysteem. Krachtverdeling De toevoeging Integrale slaat op de vierwielaandrijving, waarmee Een nieuw gezicht, een nieuw geluid. Verandering van spijs doet eten. Behorend tot het gilde van mensen die over bepaalde zaken denken er een mening op na te moeten houden, hier ben ik: én verkeersdeelnemer; niet de hele dag, maar wel net genoeg om de interesse ervoor te bewaren en erover na te denken. Dat geeft geen reden tot vrolijkheid. Misschien denkt u er ook zo over. Maar we moeten er wel uitkomen, uit dat gevaar dat binnen een paar jaar zo'n stad als Tilburg onbegaanbaar wordt; dat de boel hopeloos vastloop en onsympathieke maatregelen noodzakelijk worden. Ik zoek het woord "verkeer" op in de nieuwste Van Dale: 1) het zich bewegen langs de openbare weg 2) de voertuigen en personen die langs de weg gaan en komen 3) omgang; het verkeren, het gaan en komen Er bestaan allerlei soorten verkeer: stilstaand verkeer, zwaar verkeer, maatschappelijk verkeer, achteropkomend verkeer, sexueel verkeer, enzovoorts. Het heeft echter allemaal met beweging te maken (of het ontbreken ervan). Tegenwoordig gaat het soort verkeer waar wij het hier over hebben steeds meer lijden aan gebrek aan beweging en wordt het een tegenspraak van zichzelf. Als dat dus zo doorgaat zullen we binnenkort moeten gaan zoeken naar een andere manier om van de Heikant naar het Korvel te komen. Misschien een metro, vliegverbinding, of misschien...de fiets. Ik zat erin, in die geweldige massa fietsen, wachtend voor de gesloten overweg van de Gasthuisstraat! Herinnert u zich die foto? Maar dat was ook de enige verkeers- belémmering, toen, 40 jaar geleden. Nu put een gemeente zich uit in het verzinnen van verkeers- belemmerende maatregelen; enkele banen in plaats van dubbele, verkeersdrempels, woonerven, verkeerslichten, noem ze maar op. Helpt dat aan verbetering van het "verkeer", zoals hierboven beschreven?Neen, natuurlijk niet, roept u nu allen hardop, daar hebben we last genoeg van, we kunnen zo niet opschieten met de "wagen". Juist gezien, maar nu zal die gemeente gaan roepen dat die maatregelen nodig zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen. Nou, dan denk ik dat dat de goede kant uitgaat, want het veiligste verkeer is stilstaand verkeer, zoals de dagelijkse opstoppingen laten zien. Alle gekheid op een stokje; het gaat er natuurlijk om dat verkeer in de ruimtte zin van het woord, toch een zaak is voor ons allemaal en niet alleen voor degenen die het uitzoeken op Publieke Werken en bij de politie. Zij zijn niet te benijden, maar wij nog minder als we niet (willen) begrijpen waar het om gaat en daardoor in de problemen komer Overigens volgt ran Dale op “verkeer" bu ird "verkeerd": tegt vrgesteld aan of afwijkena vawat goed is. En zo werd dit toch, tegen bedoeling in, een moralistisch stukje! Redactie: Tony Vos Tel. 013/6'86023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie er dinsdag 22 (HOPS/ voor de in spelen de oden. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek "Tony, heb je vanmiddag wat te doen klonk vrolijk de PR- assistente van Louwman Parqui afgelopen vrijdag. Ik had uiteraard wel wat te doen, maar iemand die zo'n vraag stelt met de toon van "ik heb iets veel leukers", wekt bij mij een enorme nieuwsgierigheid op. "Wil je met een ballon mee", zondereen verdere mededeling af te wachten, antwoordde ik hier met een volmondig "JA" op. Mee gaan met een luchtballon stond hoog genoteerd op mijn verlanglijstje. Prompt kreeg ik de PR-man zelf aan de lijn die mij de details doorbelde. Er lag echter wel een behoorlijke afstand tussen mijn woonplaats en het grasveld van waaraf de ballon zou vertrekken. De Toyota-ballon zou namelijk opstijgen vanaf de Paardenrenbaan in Joure, waar de Friesche ballon feesten het afgelopen weekend hebben plaats gevonden. Gelukkig was het vrijdag tegen de avond niet al te druk op de wegen, zodat ik samen met een inmiddels opgepikte collega ruim op tijd arriveerde. Om een uur of half 9 werden zo'n dertig tot veertig auto 's het veld opgereden, waaromheen zich een grote menigte aan toeschouwers had opgesteld. De mandjes, branders en ballonnen werden uit de auto's gehaald en het gereedmaken van deze luchtschepen kon beginnen. Heel fraai om te zien hoe snel zoiets gaat. Binnen een half uur waren de eerste exemplaren al in de lucht. Onze ballon ging helemc laatste. En inderdaad...het is adembenemend. Afgezien van het af en toe opengaan van de gaskraan, is het daarboven helemaal stil, terwijl je toch met de mensen beneden kunt praten. Verbaasd was ik ook van het vakmanschap van onze piloot. Om gebruik te kunnen maken van de lucht stroom vlak bij de grond voeren we op boomtophoogte, vervolgens zo'n 10 centimer boven het grasland om vlak voor de volgende bomen weer op te stijgen en keurig vlak langs de kerktoren af verder te gaan. Natuurlijk duurt het allemaal te kort. In ieder geval kan ik nu zeggen dat ik ballon heb gevlogen...oh pardon, gevaren (anders kost me dat een rondje)... Op 24 juni vindt weer het jaarlijk se motorfestijn in Assen plaats, beter bekend als TT. In verschil lende klassen zullen de bekende, maar ook minder bekende namen uit de motorsport het weer tegen elkaar opnemen. Het Pepsi- Suzu- ki-team wordt op die dag verte genwoordigd in de 500 cc-klasse door de Amerikaan Kevin Schwantz en de Engelsman Ron Haslam. "De cowboy uit Texax" zoals Ke vin ook genoemd wordt, scoorde tot nog toe in dit seizoen in drukwekkend in de koningsklasse van het Grand Prix-geweld. Zijn overwinningen bij de Grand Prix's jarige rout van Oostenrijk en Joegoslavië on- van de bes derstrepen dit. Sinds eind 1987 is Kevin Suzuki- rijder. Vanaf dat moment neemt de Japanse fabriek het weer se rieus met de 500 cc. Suzuki bouw de voor Schwantz, bekend om zijn spectaculaire rijstijl, een motor fiets die hem in 1988 al de over- winning van de Japanse GP ople- Assen wordt van hem een topklas- verde. sering verwacht. Op de Auto-Rai en Droomauto stond hij nog als prototype, maar de eerste MAX heeft van de Rijks- dienst voor het Wegverkeer een voorlopig kenteken gekregen en maakt nu zijn testkilometers op de openbare weg. De fabriek in Hel mond is gestart met de bouw van de eerste serie van acht auto's. Op dit moment wordt aan de chassis gewerkt die geheel wor den verzinkt. Deze eerste kleine serie zal in september worden af geleverd via de 6 officiële MAX- dealers. De technische componentei auto zijn afkomstig AX GT; een 1.4 liter - vermogen van 84 pk. stantie worden vijftig auto's gemqakt in euze uitvoering. Het overgrote deel is al verkocht aan particulie- TO 22413M] Ar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 19