Integrale
16V
I
Het beest is los
Varen
Verkeer
I ris^s
feÈÊsS
>55
Gastrubriek
IS
nu definitief van start
weer m
volle gang
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Deze week
in de
Automaat
Fiat Croma:
de derde generatie
pag.7
a.s. weekend
rally-cross in
Valkenswaard
pag.7
Autotest:
Lancia Ypsilon i.e.
pag.3
tunt£
r»i 1989-pagina 18
te'Utuaat
Oplage: 90.900 ex.
Donderdag 22 juni 1989
umenten,
of een
dkleding
Ie gezin.
esmaten vanaf
Italiaans
en en dames vanaf
Tony Vos
Dries Ausems
ionele
wijzen
ELS
rHE
Jaargang 1
Nummer 25
ken
in zoon vanaf
ystunter
talie
imers
rraad
E-ORKEST:
6 jaar.
vond.
).V.
ids 1917
broertjes ook veranderd. G
inch lichtmetalen wielen me
50 R 15V laag profielbanden
een opgebolde motorkap met
nieuwe luchtinlaat geven de Delta
een bijzonder aggressieve aan-
:ht.
iaal als
JIBLE: Alle
om.
nden, maar
en advertenties:
t22.00 uur
E: Het
aepaalt het
5TRIJK-
net u zoeken
e u het meest
De prestaties zijn ronduit adembe
nemend. Een top van 220 km/u is
opzich niet zo uitzonderlijk, maar
een snelheid die in rally over het
algemeen nauwelijks gehaald zal
worden. De acceleratie van 0 tot
100 zegt veel meer en die wordt in
een luttele 5,7 seconden volbracht.
..ponenten uit de
van de Citroen
-r motor met een
nk. In eerste in-
g voorserie-
een extra luxu-
Als de eerste 5000 exemplaren
van dit wilde beest van de band
zijn gerold kan de Delta Integrale
16V volgens FISA regels officieel
gaan deelnemen aan rally's en
races. Maar we mogen zeker niet
vergeten dat deze auto ook voor
dagelijks gebruik is gemaakt. In
1988 werden er over de hele we
reld 7600 exemplaren van de Del
ta HF Integrale verkocht. De 16-
klepper is in mei op de Italiaanse
markt uitgebracht. Echter voor
verschillende Europese landen
zal er ook een Delta HF Integrale
Kat gemaakt worden volgens
US'83-norm met een 2 liter 8-klep-
pen motor met geregelde kataly
sator en lambdasonde. De auto,
die overigens uiterlijk volledig ge
lijk is aan de 16-klepper, heeft een
vermogen van 177 pk. De Delta
HF Integrale rolt uit de fabriek in
vijf kleuren: wit, Monza rood, don
ker grijs metallic, bordeaux metal
lic en zwart. De Nederlandse prijs
van de 8-kleppen Integrale be
draagt f.63.690,=. Mocht iemand
een 16- klepper weten te bemach
tigen dan zal toch zeker op zo'n
tachtigduizend gulden gerekend
moeten worden. Na het neertellen
van dit bedrag kan met het tem
men van het beest begonnen wor
den.
De 25-jarige Kevin staat nu op de
vierde plaats in het klassement
om de wereldtitel.
De tweede Suzuki-rijder is de 32-
lutinier Ron Haslam, één
van de beste testrijders ter wereld.
Dit jaar rijdt hij voor het eerst op
Suzuki, waarmee hij inmiddels is
opgeklommen naar de negende
plaats in de strijd om de wereld
titel. Ondanks zijn wat minder ge
waagde rijstijl behoort Ron al
sinds 1983 onafgebroken tot de
twaalf beste 500 cc-rijders. Ook in
de auto standaard wordt gele
verd. Ook hier werd het nodige
aan veranderd. De krachtverde-
ling 56% op de voorwielen en 44%
op de achterwielen werd gewij
zigd in 47/53%. Hierdoor is een
nog sportievere rijstijl mogelijk.
Uiteraard is ook het remsysteem
aan de verbeterde prestaties aan
gepast. Tevens is ABS nu als optie
leverbaar.
Aan de buitenkant werd de auto
ten opzichte van zijn 8-kleppen
Als het om sportieve auto's gaat hebben de Italianen
een naam hoog te houden. Binnen het grote Fiat-con-
cern zijn er maar liefst drie merken te vinden met een
uiterst sportieve inborst. Ferrari draagt zorg voor de ra-
cerij, Alfa bouwt snelle produktiewagens, terwijl Lancia
in rally's furore maakt. De compacte Delta wordt als ba
sis genomen om te worden omgetoverd tot asfalt-, grint
en zandbolide. De Delta HF Integrale is de burgerversie
van Lancia's rally-auto. Voor wie deze krachtpatser nog
niet voldoende was, is er van dezelfde auto nu een 2 li
ter 16-kleppenversie.
rg
>374
ren en dealers. De uitvoering om
vat ondermeer elektrisch bedien
de zijruiten, radio-voorbereiding,
lichtmetalen velgen, een antidief-
stal-installatie en bekleding van
alcantara en leer. Deze uiterst
complete MAX wordt aangeboden
voor f.50.000,=
Het unieke is dat de auto in een
handomdraai veranderd kan wor
den in een coupé, sportswagon of
pick-up. Het eerste 'harde' dak
voor de coupé wordt nu ontwik
keld door Kick Design en is tegen
de winter te koop.
De MAX zal ondanks grote be
langstelling ook in 1990 uitsluitend
voor de Nederlandse markt be
stemd zijn. Met een jaarproduktie
van 1000 auto's biedt Max Motors
werkgelegenheid aan ruim 30
eigen en circa 20 externe mede
werkers.
opcboH 3E»
convERser.
Onder de motorkap zit een 1995 cc
4 cylinder motor met twee boven
liggende nokkenassen. De kracht
bron levert een overweldigend
vermogen van 200 pk door het
monteren van 4 kleppen per cylin
der, de nieuwe turbocompressor
met intercooler en een gewijzigd
injectiesysteem.
Krachtverdeling
De toevoeging Integrale slaat op
de vierwielaandrijving, waarmee
Een nieuw gezicht, een nieuw
geluid. Verandering van spijs
doet eten. Behorend tot het
gilde van mensen die over
bepaalde zaken denken er
een mening op na te moeten
houden, hier ben ik: én
verkeersdeelnemer; niet de
hele dag, maar wel net
genoeg om de interesse
ervoor te bewaren en erover
na te denken.
Dat geeft geen reden tot
vrolijkheid. Misschien denkt u
er ook zo over. Maar we
moeten er wel uitkomen, uit
dat gevaar dat binnen een
paar jaar zo'n stad als
Tilburg onbegaanbaar wordt;
dat de boel hopeloos vastloop
en onsympathieke
maatregelen noodzakelijk
worden.
Ik zoek het woord "verkeer"
op in de nieuwste Van Dale:
1) het zich bewegen langs de
openbare weg
2) de voertuigen en personen
die langs de weg gaan en
komen
3) omgang; het verkeren, het
gaan en komen
Er bestaan allerlei soorten
verkeer: stilstaand verkeer,
zwaar verkeer,
maatschappelijk verkeer,
achteropkomend verkeer,
sexueel verkeer, enzovoorts.
Het heeft echter allemaal met
beweging te maken (of het
ontbreken ervan).
Tegenwoordig gaat het soort
verkeer waar wij het hier over
hebben steeds meer lijden
aan gebrek aan beweging en
wordt het een tegenspraak
van zichzelf.
Als dat dus zo doorgaat
zullen we binnenkort moeten
gaan zoeken naar een
andere manier om van de
Heikant naar het Korvel te
komen.
Misschien een metro,
vliegverbinding, of
misschien...de fiets. Ik zat
erin, in die geweldige massa
fietsen, wachtend voor de
gesloten overweg van de
Gasthuisstraat! Herinnert u
zich die foto? Maar dat was
ook de enige verkeers-
belémmering, toen, 40 jaar
geleden. Nu put een
gemeente zich uit in het
verzinnen van verkeers-
belemmerende maatregelen;
enkele banen in plaats van
dubbele, verkeersdrempels,
woonerven, verkeerslichten,
noem ze maar op.
Helpt dat aan verbetering
van het "verkeer", zoals
hierboven beschreven?Neen,
natuurlijk niet, roept u nu
allen hardop, daar hebben
we last genoeg van, we
kunnen zo niet opschieten met
de "wagen".
Juist gezien, maar nu zal die
gemeente gaan roepen dat
die maatregelen nodig zijn
om de verkeersveiligheid te
bevorderen. Nou, dan denk ik
dat dat de goede kant
uitgaat, want het veiligste
verkeer is stilstaand verkeer,
zoals de dagelijkse
opstoppingen laten zien.
Alle gekheid op een stokje;
het gaat er natuurlijk om dat
verkeer in de ruimtte zin van
het woord, toch een zaak is
voor ons allemaal en niet
alleen voor degenen die het
uitzoeken op Publieke
Werken en bij de politie. Zij
zijn niet te benijden, maar wij
nog minder als we niet
(willen) begrijpen waar het
om gaat en daardoor in de
problemen komer
Overigens volgt ran Dale
op “verkeer" bu ird
"verkeerd": tegt vrgesteld
aan of afwijkena vawat
goed is.
En zo werd dit toch, tegen
bedoeling in, een moralistisch
stukje!
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/6'86023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie er
dinsdag 22
(HOPS/
voor de
in spelen de
oden.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
"Tony, heb je vanmiddag wat
te doen klonk vrolijk de PR-
assistente van Louwman
Parqui afgelopen vrijdag. Ik
had uiteraard wel wat te doen,
maar iemand die zo'n vraag
stelt met de toon van "ik heb
iets veel leukers", wekt bij mij
een enorme nieuwsgierigheid
op. "Wil je met een ballon
mee", zondereen verdere
mededeling af te wachten,
antwoordde ik hier met een
volmondig "JA" op. Mee gaan
met een luchtballon stond
hoog genoteerd op mijn
verlanglijstje.
Prompt kreeg ik de PR-man
zelf aan de lijn die mij de
details doorbelde. Er lag
echter wel een behoorlijke
afstand tussen mijn
woonplaats en het grasveld
van waaraf de ballon zou
vertrekken. De Toyota-ballon
zou namelijk opstijgen vanaf
de Paardenrenbaan in Joure,
waar de Friesche ballon
feesten het afgelopen
weekend hebben plaats
gevonden.
Gelukkig was het vrijdag
tegen de avond niet al te druk
op de wegen, zodat ik samen
met een inmiddels opgepikte
collega ruim op tijd
arriveerde. Om een uur of half
9 werden zo'n dertig tot veertig
auto 's het veld opgereden,
waaromheen zich een grote
menigte aan toeschouwers
had opgesteld. De mandjes,
branders en ballonnen
werden uit de auto's gehaald
en het gereedmaken van deze
luchtschepen kon beginnen.
Heel fraai om te zien hoe snel
zoiets gaat. Binnen een half
uur waren de eerste
exemplaren al in de lucht.
Onze ballon ging helemc
laatste.
En inderdaad...het is
adembenemend. Afgezien van
het af en toe opengaan van de
gaskraan, is het daarboven
helemaal stil, terwijl je toch
met de mensen beneden kunt
praten. Verbaasd was ik ook
van het vakmanschap van
onze piloot. Om gebruik te
kunnen maken van de lucht
stroom vlak bij de grond
voeren we op boomtophoogte,
vervolgens zo'n 10 centimer
boven het grasland om vlak
voor de volgende bomen weer
op te stijgen en keurig vlak
langs de kerktoren af verder te
gaan. Natuurlijk duurt het
allemaal te kort. In ieder geval
kan ik nu zeggen dat ik ballon
heb gevlogen...oh pardon,
gevaren (anders kost me dat
een rondje)...
Op 24 juni vindt weer het jaarlijk
se motorfestijn in Assen plaats,
beter bekend als TT. In verschil
lende klassen zullen de bekende,
maar ook minder bekende namen
uit de motorsport het weer tegen
elkaar opnemen. Het Pepsi- Suzu-
ki-team wordt op die dag verte
genwoordigd in de 500 cc-klasse
door de Amerikaan Kevin
Schwantz en de Engelsman Ron
Haslam.
"De cowboy uit Texax" zoals Ke
vin ook genoemd wordt, scoorde
tot nog toe in dit seizoen in
drukwekkend in de koningsklasse
van het Grand Prix-geweld. Zijn
overwinningen bij de Grand Prix's jarige rout
van Oostenrijk en Joegoslavië on- van de bes
derstrepen dit.
Sinds eind 1987 is Kevin Suzuki-
rijder. Vanaf dat moment neemt
de Japanse fabriek het weer se
rieus met de 500 cc. Suzuki bouw
de voor Schwantz, bekend om zijn
spectaculaire rijstijl, een motor
fiets die hem in 1988 al de over-
winning van de Japanse GP ople- Assen wordt van hem een topklas-
verde. sering verwacht.
Op de Auto-Rai en Droomauto
stond hij nog als prototype, maar
de eerste MAX heeft van de Rijks-
dienst voor het Wegverkeer een
voorlopig kenteken gekregen en
maakt nu zijn testkilometers op de
openbare weg. De fabriek in Hel
mond is gestart met de bouw van
de eerste serie van acht auto's.
Op dit moment wordt aan de
chassis gewerkt die geheel wor
den verzinkt. Deze eerste kleine
serie zal in september worden af
geleverd via de 6 officiële MAX-
dealers.
De technische componentei
auto zijn afkomstig
AX GT; een 1.4 liter -
vermogen van 84 pk.
stantie worden vijftig
auto's gemqakt in
euze uitvoering. Het overgrote
deel is al verkocht aan particulie-
TO 22413M]
Ar