VOLKSWAGEN Produktie-jubileum FIAT UNO Mercedes I si en ►oi! G u kan compleet het terrein in B.V lens Z' ZUID-OOST Fiesta nu met dieselmotor en CTX VW Taro, Bus en LT 4x4 TROS en Uw SAAB-dealer Polyester opbouw Toyota Hi-lux Michelin heeft compleet gamma Old- timerbanden lUTO .ING? route met cabrio-top DE AUTOMAAT - Donderdag 15 juni 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER 5 juni 1989-pagina 6 1 waard. Luxueus 1.4 T errein versnelling 4x4 SERVICE. »n. Dubbele cabine :om- Aan drijfassen J 1! tear RS-; 13-430005 013 434655 >n 013-321405 EN! ’JES (-keuring dingen ze Heen van et betalen ERS CHERP! 1 de Je auto leverd fde 1.5 met een totale inhoud van 4m3 wordt een meerprijs gevraagd van 1.3.490,= inclusief montage. standaard over een glazen sun roof, een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, com fortabele voorstoelen met open hoofdsteunen uit de Uno SX en een afsluitbaar dashboardkastje. Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor De Volkswagen Taro is een 1 tons pick-up die in samenwerking met Toyota werd ontwikkeld. Deze sa menwerking leverde voor beide partners de nodige voordelen op. Allereerst betekent het een bespa ring op de ontwikkelingskosten, een betere benutting van de pro- Verder treffen we in het interieur een middenconsole aan met voor- bedrading voor de radio. De Fiat Uno Riviera is te leveren O^OOfTM 4H gekozen worden. De 4L-stand mag niet op de gewone weg ge bruikt worden. Door de enorme kracht die naar de wielen gestuurt wordt, is dit niet goed voor de aandrijfassen en banden. De 4L- stand is duidelijk bedoeld voor het duktiecapaciteit van de Volkswa- gensfabriek in Hannover en een wederzijdse uitwisseling van ken nis. De Taro za^voomamelijk con curreren met Japanse auto's zoals zijn Toyota broertje de Hi-lux, maar ook met de Nissan King- Cab en de Isuzu Campo. Speciaal voor de komende zomer maanden brengen de Nederland se Fiat-dealers nu een speciale zonnige versie op basis van bekende Uno, de Riviera. De kan naar keus worden geleM met de 1 liter FIRE-motor of c liter. Beide krachtbronnen zijn uiteraard voorzien van benzine- inspuiting en een geregelde kata lysator. De auto's beschikken In 1979 introduceerde Mercedes zijn G-serie, een in samenwerking met Steyer- Daimler-Puch ontwik kelde terreinauto. Dat deze sa menwerking zijn vruchten inmid dels heeft afgeworpen moge dui delijk zijn als we zien dat er in de afgelopen tien jaar maar liefst 75.000 auto's van dit type in de fa briek in Graz werden gebouwd. De auto's worden in Oostenrijk geassembleerd. Belangrijke com- Met de komst van de Taro is het Volkswagen bestelauto programma bij zonder compleet. Met de Caddy, Taro, Transporter en LT is er voor ieder vervoersprobleem wel een oplossing. Met uitzondering van de Caddy, is elke Volkswagen bedrijfsauto ook leverbaar met vierwielaandrijving. Aardig om nu juist dit gamma eens uit te proberen op het ongebaande terrein. We reden de complete reeks. Vervolg van blz. 1 e Formule 1 ndstof- irlijk is ook orzien van changing. nd 1.5i met uur, zodat u iets van inieten.Laat kend u er it van weer- r ook door- uitgebreid ;enieten. enst kunt u ook ante korting ont- bovengenoemde incl. BTW. meest zware terrein. De vierwiel- aandrijving kan rijdend worden ingeschakeld, echter voor de lage gearing moet de auto eerst stilge zet worden. Tijdens een 'ruige' proefrit met de Taro viel direkt op dat de motor onderin al een hoop power weet te produceren. Ook bij de Taro straalt de degelijke Duitse afwer king er vanaf. De door ons gere den dubbele cabine is erg han dig. Het gaat dan om een grijs- kenteken-auto met plaats voor vier en c< tot vijf volwassenen. Het enige wat ^ave ons verraste was de redelijk forse er e draaicirkel. Even wennen en goed leren inschatten. De prestaties in het terrein zijn uitstekend. De gun stige gewichtsverdeling van een pick-up helpt hier zondermeer aan mee. Voor de onlangs geïntroduceerde Toyota Hi-lux is sinds kort een speciale opbouw beschikbaar. Deze opbouw is van sterke kunststof en beschikt over afsluitbare achterdeuren. Door deze laadbakoverkapping zijn de gebruiksmogelijkheden van de Hi-lux nog groter geworden. Hierdoor wordt de auto uitermate handig voor koeriersdiensten en stadsbestellers. Voor de opbouw ponenten als motor, versnellings bak, assen en stuurinrichting wor den door de Duitse Mercedes- Benz fabrieken aangevoerd. De auto's worden als Mercedes G over de hele wereld verkocht. Een uitzondering vormen echter Oos tenrijk, Zwitserland, Joegoslavië en de COMECON-landen waar hij als Puch G wordt afgezet. Van de tot nu toe gebouwde auto's werden er 69.000 verkocht De voorziening kan echter alleen geleverd worden voor de Hi-lux met Single-cab maar dan wel naar keuze met de 1.8 benzine of 2.4 Eter diesel. De prijzen voor deze auto's bedragen respectievelijk f.18.995,= en f.21.991,= exclusief BTW. Dat Michelin een banden- merk met een rijke historie is, blijkt wel uit het feit dat het merk een complete reeks heeft aan banden voor oude auto's. Zelfs voor automobie len van voor 1914 heeft Mi chelin het juiste grijs gekleur de schoeisels. Toch zijn de banden niet identiek aan de originele. Uiteraard zijn ze zonder problemen te monte ren op de oude velgen. De techniek, ook op bandenge- bied, heeft echter niet stilge staan. Zodoende zijn de ban den uitwendig gelijk geble ven, terwijl ze technisch volle dig anno 1989 zijn. Van Mi chelin mag het troetelkind nu gewoon weer buiten spelen. De TROS heeft twee auto's van het type Mazda 121 Ca brio-top in gebruik genomen. Sinds 1 juni rijdt een hostess- im, dat tijdens radio- en te levisie- opnamen, alsmede uitzendingen van deze om roep acte de présence geeft, met deze auto’s rond. Natuur lijk zijn de Mazda's voorzien van de TROS-huisstijl. Wel licht zijn de twee auto's met dames de komende maan den ook hier in de buurt te zien op verschillende evene menten. merkt kunnen worden. De re den hiervan is dat produktie- technisch de combinatie van CTX met katalysator nog niet gerealiseerd is. Dit heeft voor de klant als voordeel dat de motoren wat meer pk's heb ben. De 1.1 levert 55 pk in plaats van 50 pk en bij de 75 pk in plaats van 71. De prijs van de 1.1 CL CTX 3- deurs is vastgesteld op f.22.710,= terwijl voor de 1.4 CLX CTX 5- deurs f.28.640 betaald moet worden. Dit komt neer op een ruime twee duizend gulden meerprijs voor de automatische versnel lingsbak en dat is zonder meer netjes. De huidige prijslijst van de Fiesta-serie vermeldt nu nog één model wat nog niet lever baar is, de 1.6 XR2 Injectie, de sportieve telg uit de fami lie. De leveringen van deze auto zijn wat opgeschoven, maar zullen niet al te lang meer op zich laten wachter Het 4x4-programma van Volkswa gen houdt echter niet op bij de Ta ro. Ook van de Transporter, ofte wel de bekende Volkswagen Bus, en de LT zijn vierwielaangedre- ven versies beschikbaar. De Transporter kan in vele uitvoerin gen worden geleverd met de Syn- cro vierwielaandrijving. Het gaat hier om permanente aandrijving van de wielen. Middels een visco- sekoppeling worden bij een ge ring toerenverschil tussen voor- en achterwielen de voorwielen inge schakeld. De auto heeft een 4+G- versnellingsbak, vier normale ver snellingen en één terreinversnel- ling. Voor extreme doeleinden zijn er standaard differentieelblokke- ringen gemonteerd op de voor-en achteras. Voor het echte zware werk is er ook speciale versie met 16 inch wielen en zodoende een grotere bodemvrijheid. Bij deze auto zijn bovendien extra verstevigingen aangebracht aan wielophanging en carrosserie. In de 16 inch uit- te is de Volkswagen Transpor- wx een verbluffende terreinauto, die menige concurrent ver achter zich laat. Onder de meest zware omstandigheden trekt hij er met de geringste problemen door. De forse bodemvrijheid komt hier uiteraaard goed van pas, terwijl hij er ook aanmerkelijk stoerder uit ziet. Tot slot wordt het Volkswagen 4x4 programma afgesloten met de LT in de 40 (4 ton) en 45 (4,5 top) uit voering met een verdeelbak die naar wens twee of vier wielen aandrijft. Deze auto kan naar keu ze worden uitgerust met een 2.4 li ter 6 cylinder benzinemotor of een 2.4 liter diesel en turbodiesel. Ook de LT 4x4 wordt standaard van een sperdifferentieel op voor- en achterwielen uitgerust. Waar de Taro en Transporter als nog duidelijk in de particulie re sector scoren, zal de LT duide lijk alleen maar professioneel worden ingezet. De Taro 4WD is een prettige en comfortabele auto op de gladde weg. In het ruwe terrein echter is hij helemaal op z'n plaats. De tus- senbak voor de vierwielaandrij ving kent de standen 2H voor ach- terwielaandrijving, 4H voor vier wielaandrijving en 4L voor aan drijving op alle wielen echter met een directere overbrenging. Op de verharde weg wordt uiteraard met tweewielaandrijving gereden, heeft het gevroren en is de weg glad of besneeuwd, dan kan voor als Mercedes. De belangrijkste markten liggen in Duitsland, Ita lië, Frankrijk, Engeland en Japan. Op dit moment bestaat het gamme uit 6 motoren, 3 versnellingsbak ken, 3 wielbases en acht opbouw- varianten. Tijdens de Internatio nale Automobil Ausstelling (I.A.A.) in Frankfurt (14 t/m 24 september) zal van de G-serie een geperfec tioneerd model worden voorge steld. Een tweede aanvulling op het programma betreft de Fiesta CTX, met de continu variabe le transmissie van Van Door- ne's. Deze voorziening werd voor het eerst in 1987 op het oude model Fiesta geïntrodu ceerd. Bij de nieuwe Fiesta heeft de klant nu de keus uit twee verschillende auto's met CTX, de 1.1 motor met een driedeurs carrosserie en of de luxueuze CLX met 1.4 motor en vijf deuren. Ook in de Fies ta blijft deze slimme automati sche versnellingsbak een goede keuze. Vooral in de stad is het een prettig ver voermiddel, terwijl ook zeker de grote weg niet geschuwd hoeft te worden. Traploos va rieert de bak zijn overbren ging. De CTX-versies van de Fiesta zijn niet leverbaar met een katalysator. Het gaat hierbij om motoren zonder in jectie, die dus als vuil aange- Volkswagen biedt de Taro-koper ruime keuzemogelijkheden door zowel een 1.8 liter benzine, als 2.4 liter dieselmotor aan te bieden. Vervolgens bestaat er nog de mo gelijkheid van een enkele cabine, een dubbele cabine met vier por tieren en de zogenaamde Extra- cab met extra ruimte voor bagage achter de voorstoelen. Met de Ta ro mikt Volkswagen op de kleine en middelgrote ondernemer, maar ook zeker op de particuliere sec tor, waar vooral de vierwielaan- gedreven versie goed kan scoren. De Taro wordt in ons land via 282 dealers verkocht. De tweewie- laangedreven auto's worden sa men met de vergelijkbare Toyota Hi-lux modellen in Hannover ge maakt, terwijl de vierwielaange- dreven exemplaren in Japan wor den geproduceerd. Uiteraard ga randeert Volkswagen ook op deze auto een snelle onderdelenleve- ring binnen 24 uur. De Nederland se importeur verwacht er zo'n 200 per jaar te kunnen verkopen. De Taro is een handige auto niet in de laatste plaats vanwege zijn opbouwmogelijkheden. Er zijn verschillende prototypes gemaakt, die echter voor onze markt door bepaalde BVB-regels niet alle maal interessant zijn. in twee metaalkleuren, zilver en blauw. In dezelfde kleur worden ook de bumpers, grille en de bei de buitenspiegels meegespoten. Het totale pakket aan extra's wat de Riviera biedt, vertegenwoor digd een waarde van f.2000,De auto kost met 1 liter motor f. 18.500,= terwijl er voor de 1.5 li ter f.20.700,= betaald moet wor den.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29