VOLKSWAGEN
Produktie-jubileum
FIAT UNO
Mercedes
I
si
en
►oi!
G
u
kan compleet het terrein in
B.V
lens
Z'
ZUID-OOST
Fiesta nu met
dieselmotor en CTX
VW Taro, Bus en LT 4x4
TROS en
Uw SAAB-dealer
Polyester opbouw
Toyota Hi-lux
Michelin
heeft
compleet
gamma Old-
timerbanden
lUTO
.ING?
route met
cabrio-top
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 juni 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
5 juni 1989-pagina 6
1
waard.
Luxueus
1.4
T errein versnelling
4x4
SERVICE.
»n.
Dubbele cabine
:om-
Aan drijfassen
J
1!
tear
RS-;
13-430005
013 434655
>n 013-321405
EN!
’JES
(-keuring
dingen
ze
Heen van
et betalen
ERS
CHERP!
1
de
Je auto
leverd
fde 1.5
met een totale inhoud van 4m3
wordt een meerprijs gevraagd
van 1.3.490,= inclusief montage.
standaard over een glazen sun
roof, een in twee ongelijke delen
neerklapbare achterbank, com
fortabele voorstoelen met open
hoofdsteunen uit de Uno SX en
een afsluitbaar dashboardkastje.
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
De Volkswagen Taro is een 1 tons
pick-up die in samenwerking met
Toyota werd ontwikkeld. Deze sa
menwerking leverde voor beide
partners de nodige voordelen op.
Allereerst betekent het een bespa
ring op de ontwikkelingskosten,
een betere benutting van de pro-
Verder treffen we in het interieur
een middenconsole aan met voor-
bedrading voor de radio.
De Fiat Uno Riviera is te leveren
O^OOfTM
4H gekozen worden. De 4L-stand
mag niet op de gewone weg ge
bruikt worden. Door de enorme
kracht die naar de wielen gestuurt
wordt, is dit niet goed voor de
aandrijfassen en banden. De 4L-
stand is duidelijk bedoeld voor het
duktiecapaciteit van de Volkswa-
gensfabriek in Hannover en een
wederzijdse uitwisseling van ken
nis. De Taro za^voomamelijk con
curreren met Japanse auto's zoals
zijn Toyota broertje de Hi-lux,
maar ook met de Nissan King-
Cab en de Isuzu Campo.
Speciaal voor de komende zomer
maanden brengen de Nederland
se Fiat-dealers nu een speciale
zonnige versie op basis van
bekende Uno, de Riviera. De
kan naar keus worden geleM
met de 1 liter FIRE-motor of c
liter. Beide krachtbronnen zijn
uiteraard voorzien van benzine-
inspuiting en een geregelde kata
lysator. De auto's beschikken
In 1979 introduceerde Mercedes
zijn G-serie, een in samenwerking
met Steyer- Daimler-Puch ontwik
kelde terreinauto. Dat deze sa
menwerking zijn vruchten inmid
dels heeft afgeworpen moge dui
delijk zijn als we zien dat er in de
afgelopen tien jaar maar liefst
75.000 auto's van dit type in de fa
briek in Graz werden gebouwd.
De auto's worden in Oostenrijk
geassembleerd. Belangrijke com-
Met de komst van de Taro is het Volkswagen bestelauto programma bij
zonder compleet. Met de Caddy, Taro, Transporter en LT is er voor ieder
vervoersprobleem wel een oplossing. Met uitzondering van de Caddy, is
elke Volkswagen bedrijfsauto ook leverbaar met vierwielaandrijving.
Aardig om nu juist dit gamma eens uit te proberen op het ongebaande
terrein. We reden de complete reeks.
Vervolg van blz. 1
e Formule 1
ndstof-
irlijk is ook
orzien van
changing.
nd 1.5i met
uur, zodat u
iets van
inieten.Laat
kend u er
it van weer-
r ook door-
uitgebreid
;enieten.
enst kunt u ook
ante korting ont-
bovengenoemde
incl. BTW.
meest zware terrein. De vierwiel-
aandrijving kan rijdend worden
ingeschakeld, echter voor de lage
gearing moet de auto eerst stilge
zet worden.
Tijdens een 'ruige' proefrit met de
Taro viel direkt op dat de motor
onderin al een hoop power weet
te produceren. Ook bij de Taro
straalt de degelijke Duitse afwer
king er vanaf. De door ons gere
den dubbele cabine is erg han
dig. Het gaat dan om een grijs-
kenteken-auto met plaats voor vier en c<
tot vijf volwassenen. Het enige wat ^ave
ons verraste was de redelijk forse er e
draaicirkel. Even wennen en goed
leren inschatten. De prestaties in
het terrein zijn uitstekend. De gun
stige gewichtsverdeling van een
pick-up helpt hier zondermeer
aan mee.
Voor de onlangs geïntroduceerde
Toyota Hi-lux is sinds kort een
speciale opbouw beschikbaar.
Deze opbouw is van sterke
kunststof en beschikt over
afsluitbare achterdeuren. Door
deze laadbakoverkapping zijn de
gebruiksmogelijkheden van de
Hi-lux nog groter geworden.
Hierdoor wordt de auto uitermate
handig voor koeriersdiensten en
stadsbestellers. Voor de opbouw
ponenten als motor, versnellings
bak, assen en stuurinrichting wor
den door de Duitse Mercedes-
Benz fabrieken aangevoerd. De
auto's worden als Mercedes G
over de hele wereld verkocht. Een
uitzondering vormen echter Oos
tenrijk, Zwitserland, Joegoslavië
en de COMECON-landen waar
hij als Puch G wordt afgezet.
Van de tot nu toe gebouwde
auto's werden er 69.000 verkocht
De voorziening kan echter alleen
geleverd worden voor de Hi-lux
met Single-cab maar dan wel
naar keuze met de 1.8 benzine of
2.4 Eter diesel. De prijzen voor
deze auto's bedragen
respectievelijk f.18.995,= en
f.21.991,= exclusief BTW.
Dat Michelin een banden-
merk met een rijke historie is,
blijkt wel uit het feit dat het
merk een complete reeks
heeft aan banden voor oude
auto's. Zelfs voor automobie
len van voor 1914 heeft Mi
chelin het juiste grijs gekleur
de schoeisels. Toch zijn de
banden niet identiek aan de
originele. Uiteraard zijn ze
zonder problemen te monte
ren op de oude velgen. De
techniek, ook op bandenge-
bied, heeft echter niet stilge
staan. Zodoende zijn de ban
den uitwendig gelijk geble
ven, terwijl ze technisch volle
dig anno 1989 zijn. Van Mi
chelin mag het troetelkind nu
gewoon weer buiten spelen.
De TROS heeft twee auto's
van het type Mazda 121 Ca
brio-top in gebruik genomen.
Sinds 1 juni rijdt een hostess-
im, dat tijdens radio- en te
levisie- opnamen, alsmede
uitzendingen van deze om
roep acte de présence geeft,
met deze auto’s rond. Natuur
lijk zijn de Mazda's voorzien
van de TROS-huisstijl. Wel
licht zijn de twee auto's met
dames de komende maan
den ook hier in de buurt te
zien op verschillende evene
menten.
merkt kunnen worden. De re
den hiervan is dat produktie-
technisch de combinatie van
CTX met katalysator nog niet
gerealiseerd is. Dit heeft voor
de klant als voordeel dat de
motoren wat meer pk's heb
ben. De 1.1 levert 55 pk in
plaats van 50 pk en bij de
75 pk in plaats van 71. De
prijs van de 1.1 CL CTX 3-
deurs is vastgesteld op
f.22.710,= terwijl voor de 1.4
CLX CTX 5- deurs f.28.640
betaald moet worden. Dit
komt neer op een ruime twee
duizend gulden meerprijs
voor de automatische versnel
lingsbak en dat is zonder
meer netjes.
De huidige prijslijst van de
Fiesta-serie vermeldt nu nog
één model wat nog niet lever
baar is, de 1.6 XR2 Injectie,
de sportieve telg uit de fami
lie. De leveringen van deze
auto zijn wat opgeschoven,
maar zullen niet al te lang
meer op zich laten wachter
Het 4x4-programma van Volkswa
gen houdt echter niet op bij de Ta
ro. Ook van de Transporter, ofte
wel de bekende Volkswagen Bus,
en de LT zijn vierwielaangedre-
ven versies beschikbaar. De
Transporter kan in vele uitvoerin
gen worden geleverd met de Syn-
cro vierwielaandrijving. Het gaat
hier om permanente aandrijving
van de wielen. Middels een visco-
sekoppeling worden bij een ge
ring toerenverschil tussen voor- en
achterwielen de voorwielen inge
schakeld. De auto heeft een 4+G-
versnellingsbak, vier normale ver
snellingen en één terreinversnel-
ling. Voor extreme doeleinden zijn
er standaard differentieelblokke-
ringen gemonteerd op de voor-en
achteras.
Voor het echte zware werk is er
ook speciale versie met 16 inch
wielen en zodoende een grotere
bodemvrijheid. Bij deze auto zijn
bovendien extra verstevigingen
aangebracht aan wielophanging
en carrosserie. In de 16 inch uit-
te is de Volkswagen Transpor-
wx een verbluffende terreinauto,
die menige concurrent ver achter
zich laat. Onder de meest zware
omstandigheden trekt hij er met
de geringste problemen door. De
forse bodemvrijheid komt hier
uiteraaard goed van pas, terwijl
hij er ook aanmerkelijk stoerder
uit ziet.
Tot slot wordt het Volkswagen 4x4
programma afgesloten met de LT
in de 40 (4 ton) en 45 (4,5 top) uit
voering met een verdeelbak die
naar wens twee of vier wielen
aandrijft. Deze auto kan naar keu
ze worden uitgerust met een 2.4 li
ter 6 cylinder benzinemotor of een
2.4 liter diesel en turbodiesel. Ook
de LT 4x4 wordt standaard van
een sperdifferentieel op voor- en
achterwielen uitgerust.
Waar de Taro en Transporter als
nog duidelijk in de particulie
re sector scoren, zal de LT duide
lijk alleen maar professioneel
worden ingezet.
De Taro 4WD is een prettige en
comfortabele auto op de gladde
weg. In het ruwe terrein echter is
hij helemaal op z'n plaats. De tus-
senbak voor de vierwielaandrij
ving kent de standen 2H voor ach-
terwielaandrijving, 4H voor vier
wielaandrijving en 4L voor aan
drijving op alle wielen echter met
een directere overbrenging. Op
de verharde weg wordt uiteraard
met tweewielaandrijving gereden,
heeft het gevroren en is de weg
glad of besneeuwd, dan kan voor
als Mercedes. De belangrijkste
markten liggen in Duitsland, Ita
lië, Frankrijk, Engeland en Japan.
Op dit moment bestaat het gamme
uit 6 motoren, 3 versnellingsbak
ken, 3 wielbases en acht opbouw-
varianten. Tijdens de Internatio
nale Automobil Ausstelling (I.A.A.)
in Frankfurt (14 t/m 24 september)
zal van de G-serie een geperfec
tioneerd model worden voorge
steld.
Een tweede aanvulling op het
programma betreft de Fiesta
CTX, met de continu variabe
le transmissie van Van Door-
ne's. Deze voorziening werd
voor het eerst in 1987 op het
oude model Fiesta geïntrodu
ceerd. Bij de nieuwe Fiesta
heeft de klant nu de keus uit
twee verschillende auto's met
CTX, de 1.1 motor met een
driedeurs carrosserie en of de
luxueuze CLX met 1.4 motor
en vijf deuren. Ook in de Fies
ta blijft deze slimme automati
sche versnellingsbak een
goede keuze. Vooral in de
stad is het een prettig ver
voermiddel, terwijl ook zeker
de grote weg niet geschuwd
hoeft te worden. Traploos va
rieert de bak zijn overbren
ging. De CTX-versies van de
Fiesta zijn niet leverbaar met
een katalysator. Het gaat
hierbij om motoren zonder in
jectie, die dus als vuil aange-
Volkswagen biedt de Taro-koper
ruime keuzemogelijkheden door
zowel een 1.8 liter benzine, als 2.4
liter dieselmotor aan te bieden.
Vervolgens bestaat er nog de mo
gelijkheid van een enkele cabine,
een dubbele cabine met vier por
tieren en de zogenaamde Extra-
cab met extra ruimte voor bagage
achter de voorstoelen. Met de Ta
ro mikt Volkswagen op de kleine
en middelgrote ondernemer, maar
ook zeker op de particuliere sec
tor, waar vooral de vierwielaan-
gedreven versie goed kan scoren.
De Taro wordt in ons land via 282
dealers verkocht. De tweewie-
laangedreven auto's worden sa
men met de vergelijkbare Toyota
Hi-lux modellen in Hannover ge
maakt, terwijl de vierwielaange-
dreven exemplaren in Japan wor
den geproduceerd. Uiteraard ga
randeert Volkswagen ook op deze
auto een snelle onderdelenleve-
ring binnen 24 uur. De Nederland
se importeur verwacht er zo'n 200
per jaar te kunnen verkopen.
De Taro is een handige auto niet
in de laatste plaats vanwege zijn
opbouwmogelijkheden. Er zijn
verschillende prototypes gemaakt,
die echter voor onze markt door
bepaalde BVB-regels niet alle
maal interessant zijn.
in twee metaalkleuren, zilver en
blauw. In dezelfde kleur worden
ook de bumpers, grille en de bei
de buitenspiegels meegespoten.
Het totale pakket aan extra's wat
de Riviera biedt, vertegenwoor
digd een waarde van f.2000,De
auto kost met 1 liter motor
f. 18.500,= terwijl er voor de 1.5 li
ter f.20.700,= betaald moet wor
den.