Isuzu Midi lepelaers /Ai oI ■MB ISUZU Blitse japanner met Spierkracht o Rij- en kijkevenement rond BMW 3-serie m m s ilMlibz- Marijke r 8 Grote nettowinst Mazda Motor Corporation Prachtige Weekends bij Bokocar 2 miljoenste Hyundai Pony wordt uitgebreid gevierd - Mi ff i juni 1989-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 15 juni 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER r.950,- J.750,- Merk en type: Isuzu Midi 98770 P ).75O. I h 1 Wielbasis ek Stabilisator Stuurversnelling snode van 31 oktober T md. of "I w' jeen j bo- HWNOAII ‘naar Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013/434655 de afgek smende wel i unieke ic Week- jk ige Officieel Isuzu-dealer ook een aantal fraaie personen wagens in hun programma heb ben. Misschien dat General Mo- -351035 Gewicht: 1420 kg Prestaties: topsnelheid 138 km/u uit een auto's. een pra maken. aan motor0 verschillenc 1986 1987 1987 1984 1986 1984 1983 1984 1987 1985 1985 1986 1987 1986 1983 1983 1984 1983 1982 1982 1983 1983 1984 1983 Prijs: f.25.010,= (excl. BTW) Isuzu is een duidelijk afwijkend Japans merk. Allereerst omdat het bedrijf voor een groot deel in han den is van General Motors. Daar naast ook omdat Isuzu in een aan tal Europese landen, waaronder ons land, alleen met bestel- en ter- reinauto's aanwezig is, terwijl ze Het is weer eens wat anders, om een week in een ge sloten bestelwagen rond te rijden. We mogen zeker niet vergeten dat er ieder jaar in ons land een behoorlijke partij bestelwagens wordt verkocht. Een bezoek aan de Bedfordfabriek in Luton, waar de Isuzu Midi voor Euro pa wordt gemaakt, wekte voldoende nieuwsgierigheid om eens nader met het produkt kennis te maken. We reden met een verlengde uitvoering met dieselmotor. 1988 1986 1986 1987 1987 1987 1985 1986 1987 1987 1985 1986 1987 1987 1986 1987 1986 1986 1987 schikbaar. Op deze manier is er volop de gelegenheid de complete 3-serie te leren ken nen. Een afspraak maken vooraf is niet nodig, maar om te voorkomen dat u voor niets komt, is het wel wenselijk. korting te geven op een "Gazelle Tourmalet", een lichtgewicht sportfiets met een winkelwaarde van 795,- (of 250,- kontante kor ting). Een sportief en milieuvriendelijk duo dat niet alleen in de week ends voor het nodige rij- en fiets- plezier zullen zorgen. Bokocar Tilburg is gevestigd aan de Ringbaan Oost 98. De 3-serie van BMW bestaat i uitgebreide range Eigenlijk kan ieder- jraktisch zijn eigen auto su. Er is een ruime keus >ren, terwijl met de ende accesoires Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 2189 cc Boring x slag: 88 x 82 mm Vermogen: 61 pk (45 kW) bij 4400 tr/ min Koppel: 126 Nm bij 2000 tr/min Afmetingen: lengte 4.69 meter, breedte 1.69 meter De prachtige weersomstandighe den van de afgelopen en hopelijk ook komende weken heeft ervoor gezorgd dat ook Honda-dealer Bokocar Tilburg b.v. een speciale zomerse aktie start. Vanaf van daag tot en met 15 juli kunt u na melijk profiteren van een i buitenkans als u een Civic end 1.5 i koopt. Deze Civic is voorzien van een De voorwielen van de Midi zijn onafhankelijk opgehangen met schroefveren. Bovendien is een stabilisatorstc van bladveren. De bestuurder en zijn eventuele passagiers hebben over comfort niet te klagen. Je zit precies boven de voorwielen. Toch blijft de carrosserie-uitslag bij flinke hobbels in de weg bin nen de perken. De lange wielba sis van ons testexemplaar ver hoogde uiteraard ook het comfort. De stoelen zitten prettig en zijn vol doende verstelbaar. Echter met drie man voorin, is de ruimte wat krap. Zoals gezegd is de Midi ge makkelijk te berijden. Het was al leen even wennen om op de spie- In de cabine kunnen drie perso nen naast elkaar plaatsnemen. Op iedere zitplaats zijn veilig heidsgordels aangebracht. Het dashboard is eenvoudig en daar door uitermate overzichtelijk en snel afleesbaar. Het stuur ligt lek ker plat. Ondanks het ontbreken van bekrachtiging is de Midi licht en direct te besturen en zodoende ook in het stadverkeer zeer han delbaar. Het uitzicht naar voor en opzij is goed door de laag door getrokken ruiten. Standaard heeft deze Isuzu een vijfversnellingsbak die aan de stuurkolom bediend wordt. De bak schakelt bijzonder licht en gemak kelijk. Je gaat je zelfs afvragen waarom niet meer auto's met stuurschakeling worden uitgerust. Overigens is op speciale bestel ling ook een vloerschakeling le verbaar. gels te moeten rijden. De auto was voorzien van een gesloten tussen- schot. Standaard heeft de Midi dit niet, zodat er vrij zicht is door de achterruit, die bovendien van een wisser is voorzien. De ruitewissers voor beschikken over een interval stand. De Midi is een behoorlijl complete bestelauto met keurig bekleding op de portieren, hard- board-bekleding in de laadruim- tang aangebracht. De te, halogeen koplampen, een ge ils vanouds voorzien laagde voorruit, beschermstrips op de flanken en een prima ver- warmings- en ventilatiesysteem. De Midi kan echter wel even voor verrassingen zorgen als er leeg wordt gereden op een nat weg dek. De auto krijgt dan bij iets te veel gas snel de neiging uit te bre ken. Dat is de eerste keer even schrikken, terwijl vervolgens blijkt dat een bestelbus op de zelfde manier te corrigeren is als een personenauto. De draaicirkel is (gemeten over het hart van het buitenste voorwiel) niet extreem groot met 10,8 meter. drieweg katalysator die zonder enige twijfel als milieuvriendelijk beschouwd kan worden. Fietsen is nog beter voor het milieu, dat kun nen ook de mensen van Honda niet ontkennen. Bokocar heeft daarom, samen met Rijwielhandel Piet van lersel aan de Enschotse- straat 164, het initiatief genomen om u, bij aankoop van een Civic Weekend 1.5 i, vijfhonderd gulden De verlengde diesel heeft een laadvermogen van 1130 kg. De laadvloerlengte is met 3,02 meter behoorlijk fors. De achterdeur opent een toegang van 1,26 meter hoog bij 1,49 meter breed. Boven dien heeft de Midi standaard een schuifdeur aan de rechter kant. Een grote verdienste van de Isuzu Midi is naast een hoogstaand comfort, de gemakkelijke bedie ning en de grote laadruimte ook het aangenaam lage brandstof verbruik. Bij een gemiddeld tra ject met stadswerk en wat kilome ters op de snelweg mag gerust op boven de 1 op 10 gerekend wor den en dat is heel keurig. Tot slot komen we dan bij de prij zen van de Midi, die zoals gebrui kelijk bij bedrijfsauto's exclusief BTW worden opgegeven. De serie start bij de gesloten bestelwagen met korte wielbasis en benzinemo tor voor f.21.310,=. De verlengde versie kost f.900, meer. De die selmotor vergt een extra uitgave van f.2.800,= zodat de door ons geteste verlengde versie met die selmotor op f.25.010, komt. Inclu sief BTW komt dit op f.29.637, De Isuzu Midi is misschien een wat onderschatte bestelauto. Die ieder model uit de 3-serie een maatkostuum wordt. Overigens mag nu niemand denken dat dit evenement een soort van uitverkoop gaat worden. De volledig nieuwe 3-serie mag in Neder land niet voor 1991 verwacht worden. De huidige 3-serie leeft nog volop. Denk maar eens aan de recente uitbrei ding met de 318i Touring. De komende week is een be zoekje aan Renova de moeite meer dan waard. onderschatting is dan volledig on terecht. De auto bewijst zich als een trouwe metgezel die bijzonder comfortabel is, een goed toegan kelijke laadruimte heeft en ge makkelijk te berijden is. Boven dien is de Midi door zijn Britse af komst, de meest Europese Japan se bestelwagen. In de periode van 31 oktober 1988 tot 31 maart 1989 heeft Mazda Motor Corporation een nettowinst behaald van f.113 miljoen, wat een toena me betekent van 89,8 procent ten opzichte van de eerste helft van het fiscale jaar 1988. In deze periode werden 486.739 eenheden verkocht, wat een kleine daling bete kent. Ook de exportmarkt liep met 5,5 procent terug tot 323.682 eenheden. Deze te rugval is voor een deel te wij ten aan een andere vorm van export van de Ford Festiva (Mazda 121): geen complete auto's, maar transport van onderdelen en componenten voor overzeese produktie. Op de Japanse markt daar entegen scoorde Mazda bij zonder goed met 163.057 een heden, en dat is tien procent meer dan in de eerste helft van het fiscale jaar. aantal jaren. De auto weet zich in een bedrijfsautoklasse met veel concurrentie staande te houden. Immers Nissan, Toyota, Mazda en Mitsubishi maken hem het leven zuur, afgezien nog van een aantal Europese concurrenten. De Midi is er in negen basisuit voeringen. Allereerst kan worden tors concurrentie in eigen huis wil gekozen uit een 2 liter benzinemo- beperken. tor van 84 pk of een 2,2 titer diesel v J van 61 pk. Helaas is de turbodie- Ombouwmogelljkheden sel Nederland verkrijg- De Isuzu Midi kennen we al een baar. Vervolgens zijn er een aan tal carrosserie-varianten, zoals de gesloten bestelwagen met korte of lange wielbasis, een versie met een verhoogd dak in combinatie met de lange wielbasis, de zoge naamde "window-van" met zijrui ten en een personenbus. Daar naast zijn er nog ombouwmoge- lijkheden tot een auto met dubbele cabine of een compleet ingerichte 9-persoons bus. De laatste variant is de auto als korte bestelwagen voorzien van vierwielaandrijving. Zodoende komen we in totaal op maar liefst 17 auto's die af-impor- teur kunnen worden geleverd. De meeste Midi-klanten zullen kie zen voor de economische diesel motor. De krachtbron levert vol doende prestaties om verschillen de vrachtjes snel ter plaatse te brengen. In Korea, waar de Hyundai-fa- brieken staan, is onlangs het tweemiljoenste exemplaar van de bekende Pony van de band ge rold. De auto heeft de laatste jaren een trouwe klantenkring gekregen over de hele wereld. In de Ver enigde Staten komt de Pony zelfs in de verkoop Top 5 voor. Hyndai-dealer Kennis heeft van wege dit feestelijke feit een bijzon der aantrekkelijke aanbieding. Kiest u nu voor een Pony als 3-, 4- of 5-deurs dan hoeft u pas over een jaar te betalen. Er is overi gens al een Pony vanaf f. 17.995, Een proefrit met deze auto zal u helemaal overtuigen. Bovendien gaat u dan naar huis met een schitterend fotoboek over de Olympische Spelen in Seoul. Ver- der heeft Kennis voor iedere be- zoeker een aardig couponboekje met kortingsbonnen voor een leuk dagje uit met het gezin of een for- se korting op een slipcursus van de KNAC. Onze grote tuintafel kon er met gemak in, in deze Isuzu. Het sturen met zo'n bus viel in het begin niet mee, temeer omdat direkt achter de stoelen de ruimte met een tussenschot was afgesloten. De werking van de binnenspiegel viel daardoor weg. Dat was alvast moeilijk heidsgraad nummer 1. De tweede was daardoor het rijden op je buitenspiegels. Ik moet zeggen als je hier even aan gewend bent, dan gaat je dat vrij redelijk af. Het is vooral opletten als je recht of links af slaat of je geen fietsers in je kielzog meeneemt. Het model wat ik reed is als bus aardig om te zien. De ach terbak was weliswaar dicht, maar dit is met het vervoer van grote attributen eerder een voor- dan nadeel. De mogelijke dieven zien bijvoorbeeld niet of er wat in staat en wat het pre cies is. De bestuurderscabine is om zo maar even te noemen, redelijk luxueus. Dat wil zeggen met een redelijk overzichtelijk dashboard, fraai beklede stoe len en met een sobere doch goede afwerking. Het grote stuur valt uiteraard meteen op. De raamlijn aan de zijkant heeft een grappige vormgeving met 'n verlaging voor de bui tenspiegels. Uiteraard heb je uitstekend zicht door de grote buitenspie gels en ramen. Alleen de leng te met achteruitsteken en par keren vond ik wat moeilijk in te schatten. Gelukkig ben ik er tij dens mijn testrit zonder brok ken en deuken vanaf gekomen. Het schakelen was ook "effe wennen". Zoals je wel bij Ame rikanen tegenkomt heeft deze Isuzu een stuurschakeling. Resumé: Toch een leuke erva ring, het rijden met zo'n bus. Al leen wordt het door buiten staanders "normaler" gevon den als er een man mee rijdt. Ze keken vaak zo raar, van "wie hebben we daar"! Van maandag 19 tot en met donderdag 22 juni biedt de Tilburgse BMW-dealer Reno va een unieke mogelijkheid om met de populaire BMW 3-serie kennis te maken. Vier dagen lang staat de show room in het teken van deze 'kleine' BMW. De afvaardi ging bestaat uit een 316i, 318i, 320i, 325i, 324d, 324td, 325i Touring en natuurlijk een cabriolet. Alle auto's zijn niet alleen te bewonderen, maar ook voor proefritten be- 1987 1986 1985 1985 1985 1985 ...y1983 1983 1981 rijf gw,Wirow”lllltt rt^-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25