Isuzu
Midi
lepelaers
/Ai
oI
■MB
ISUZU
Blitse
japanner
met
Spierkracht
o
Rij- en kijkevenement rond
BMW 3-serie
m
m
s
ilMlibz-
Marijke
r
8
Grote
nettowinst
Mazda
Motor
Corporation
Prachtige
Weekends
bij Bokocar
2 miljoenste Hyundai Pony wordt
uitgebreid gevierd
-
Mi
ff
i
juni 1989-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 juni 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
r.950,-
J.750,-
Merk en type:
Isuzu Midi 98770 P
).75O.
I
h
1
Wielbasis
ek
Stabilisator
Stuurversnelling
snode van 31 oktober
T
md.
of
"I
w'
jeen
j bo-
HWNOAII
‘naar
Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg
Telefoon 013/434655
de afgek
smende wel
i unieke
ic Week-
jk
ige
Officieel Isuzu-dealer
ook een aantal fraaie personen
wagens in hun programma heb
ben. Misschien dat General Mo-
-351035
Gewicht: 1420 kg
Prestaties: topsnelheid
138 km/u
uit een
auto's.
een pra
maken.
aan motor0
verschillenc
1986
1987
1987
1984
1986
1984
1983
1984
1987
1985
1985
1986
1987
1986
1983
1983
1984
1983
1982
1982
1983
1983
1984
1983
Prijs: f.25.010,=
(excl. BTW)
Isuzu is een duidelijk afwijkend
Japans merk. Allereerst omdat het
bedrijf voor een groot deel in han
den is van General Motors. Daar
naast ook omdat Isuzu in een aan
tal Europese landen, waaronder
ons land, alleen met bestel- en ter-
reinauto's aanwezig is, terwijl ze
Het is weer eens wat anders, om een week in een ge
sloten bestelwagen rond te rijden. We mogen zeker niet
vergeten dat er ieder jaar in ons land een behoorlijke
partij bestelwagens wordt verkocht. Een bezoek aan de
Bedfordfabriek in Luton, waar de Isuzu Midi voor Euro
pa wordt gemaakt, wekte voldoende nieuwsgierigheid
om eens nader met het produkt kennis te maken. We
reden met een verlengde uitvoering met dieselmotor.
1988
1986
1986
1987
1987
1987
1985
1986
1987
1987
1985
1986
1987
1987
1986
1987
1986
1986
1987
schikbaar. Op deze manier is
er volop de gelegenheid de
complete 3-serie te leren ken
nen. Een afspraak maken
vooraf is niet nodig, maar om
te voorkomen dat u voor niets
komt, is het wel wenselijk.
korting te geven op een "Gazelle
Tourmalet", een lichtgewicht
sportfiets met een winkelwaarde
van 795,- (of 250,- kontante kor
ting).
Een sportief en milieuvriendelijk
duo dat niet alleen in de week
ends voor het nodige rij- en fiets-
plezier zullen zorgen.
Bokocar Tilburg is gevestigd aan
de Ringbaan Oost 98.
De 3-serie van BMW bestaat
i uitgebreide range
Eigenlijk kan ieder-
jraktisch zijn eigen auto
su. Er is een ruime keus
>ren, terwijl met de
ende accesoires
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud:
2189 cc
Boring x slag:
88 x 82 mm
Vermogen: 61 pk (45
kW) bij 4400 tr/ min
Koppel: 126 Nm bij 2000
tr/min
Afmetingen:
lengte 4.69 meter,
breedte 1.69 meter
De prachtige weersomstandighe
den van de afgelopen en hopelijk
ook komende weken heeft ervoor
gezorgd dat ook Honda-dealer
Bokocar Tilburg b.v. een speciale
zomerse aktie start. Vanaf van
daag tot en met 15 juli kunt u na
melijk profiteren van een i
buitenkans als u een Civic
end 1.5 i koopt.
Deze Civic is voorzien van een
De voorwielen van de Midi zijn
onafhankelijk opgehangen met
schroefveren. Bovendien is een
stabilisatorstc
van bladveren. De bestuurder en
zijn eventuele passagiers hebben
over comfort niet te klagen. Je zit
precies boven de voorwielen.
Toch blijft de carrosserie-uitslag
bij flinke hobbels in de weg bin
nen de perken. De lange wielba
sis van ons testexemplaar ver
hoogde uiteraard ook het comfort.
De stoelen zitten prettig en zijn vol
doende verstelbaar. Echter met
drie man voorin, is de ruimte wat
krap. Zoals gezegd is de Midi ge
makkelijk te berijden. Het was al
leen even wennen om op de spie-
In de cabine kunnen drie perso
nen naast elkaar plaatsnemen.
Op iedere zitplaats zijn veilig
heidsgordels aangebracht. Het
dashboard is eenvoudig en daar
door uitermate overzichtelijk en
snel afleesbaar. Het stuur ligt lek
ker plat. Ondanks het ontbreken
van bekrachtiging is de Midi licht
en direct te besturen en zodoende
ook in het stadverkeer zeer han
delbaar. Het uitzicht naar voor en
opzij is goed door de laag door
getrokken ruiten.
Standaard heeft deze Isuzu een
vijfversnellingsbak die aan de
stuurkolom bediend wordt. De bak
schakelt bijzonder licht en gemak
kelijk. Je gaat je zelfs afvragen
waarom niet meer auto's met
stuurschakeling worden uitgerust.
Overigens is op speciale bestel
ling ook een vloerschakeling le
verbaar.
gels te moeten rijden. De auto was
voorzien van een gesloten tussen-
schot. Standaard heeft de Midi dit
niet, zodat er vrij zicht is door de
achterruit, die bovendien van een
wisser is voorzien. De ruitewissers
voor beschikken over een interval
stand. De Midi is een behoorlijl
complete bestelauto met keurig
bekleding op de portieren, hard-
board-bekleding in de laadruim-
tang aangebracht. De te, halogeen koplampen, een ge
ils vanouds voorzien laagde voorruit, beschermstrips
op de flanken en een prima ver-
warmings- en ventilatiesysteem.
De Midi kan echter wel even voor
verrassingen zorgen als er leeg
wordt gereden op een nat weg
dek. De auto krijgt dan bij iets te
veel gas snel de neiging uit te bre
ken. Dat is de eerste keer even
schrikken, terwijl vervolgens blijkt
dat een bestelbus op de zelfde
manier te corrigeren is als een
personenauto. De draaicirkel is
(gemeten over het hart van het
buitenste voorwiel) niet extreem
groot met 10,8 meter.
drieweg katalysator die zonder
enige twijfel als milieuvriendelijk
beschouwd kan worden. Fietsen is
nog beter voor het milieu, dat kun
nen ook de mensen van Honda
niet ontkennen. Bokocar heeft
daarom, samen met Rijwielhandel
Piet van lersel aan de Enschotse-
straat 164, het initiatief genomen
om u, bij aankoop van een Civic
Weekend 1.5 i, vijfhonderd gulden
De verlengde diesel heeft een
laadvermogen van 1130 kg. De
laadvloerlengte is met 3,02 meter
behoorlijk fors. De achterdeur
opent een toegang van 1,26 meter
hoog bij 1,49 meter breed. Boven
dien heeft de Midi standaard een
schuifdeur aan de rechter kant.
Een grote verdienste van de Isuzu
Midi is naast een hoogstaand
comfort, de gemakkelijke bedie
ning en de grote laadruimte ook
het aangenaam lage brandstof
verbruik. Bij een gemiddeld tra
ject met stadswerk en wat kilome
ters op de snelweg mag gerust op
boven de 1 op 10 gerekend wor
den en dat is heel keurig.
Tot slot komen we dan bij de prij
zen van de Midi, die zoals gebrui
kelijk bij bedrijfsauto's exclusief
BTW worden opgegeven. De serie
start bij de gesloten bestelwagen
met korte wielbasis en benzinemo
tor voor f.21.310,=. De verlengde
versie kost f.900, meer. De die
selmotor vergt een extra uitgave
van f.2.800,= zodat de door ons
geteste verlengde versie met die
selmotor op f.25.010, komt. Inclu
sief BTW komt dit op f.29.637,
De Isuzu Midi is misschien een
wat onderschatte bestelauto. Die
ieder model uit de 3-serie
een maatkostuum wordt.
Overigens mag nu niemand
denken dat dit evenement
een soort van uitverkoop
gaat worden. De volledig
nieuwe 3-serie mag in Neder
land niet voor 1991 verwacht
worden. De huidige 3-serie
leeft nog volop. Denk maar
eens aan de recente uitbrei
ding met de 318i Touring. De
komende week is een be
zoekje aan Renova de moeite
meer dan waard.
onderschatting is dan volledig on
terecht. De auto bewijst zich als
een trouwe metgezel die bijzonder
comfortabel is, een goed toegan
kelijke laadruimte heeft en ge
makkelijk te berijden is. Boven
dien is de Midi door zijn Britse af
komst, de meest Europese Japan
se bestelwagen.
In de periode van 31 oktober
1988 tot 31 maart 1989 heeft
Mazda Motor Corporation
een nettowinst behaald van
f.113 miljoen, wat een toena
me betekent van 89,8 procent
ten opzichte van de eerste
helft van het fiscale jaar
1988. In deze periode werden
486.739 eenheden verkocht,
wat een kleine daling bete
kent. Ook de exportmarkt
liep met 5,5 procent terug tot
323.682 eenheden. Deze te
rugval is voor een deel te wij
ten aan een andere vorm van
export van de Ford Festiva
(Mazda 121): geen complete
auto's, maar transport van
onderdelen en componenten
voor overzeese produktie.
Op de Japanse markt daar
entegen scoorde Mazda bij
zonder goed met 163.057 een
heden, en dat is tien procent
meer dan in de eerste helft
van het fiscale jaar.
aantal jaren. De auto weet zich in
een bedrijfsautoklasse met veel
concurrentie staande te houden.
Immers Nissan, Toyota, Mazda en
Mitsubishi maken hem het leven
zuur, afgezien nog van een aantal
Europese concurrenten.
De Midi is er in negen basisuit
voeringen. Allereerst kan worden
tors concurrentie in eigen huis wil gekozen uit een 2 liter benzinemo-
beperken. tor van 84 pk of een 2,2 titer diesel
v J van 61 pk. Helaas is de turbodie-
Ombouwmogelljkheden sel Nederland verkrijg-
De Isuzu Midi kennen we al een baar. Vervolgens zijn er een aan
tal carrosserie-varianten, zoals de
gesloten bestelwagen met korte of
lange wielbasis, een versie met
een verhoogd dak in combinatie
met de lange wielbasis, de zoge
naamde "window-van" met zijrui
ten en een personenbus. Daar
naast zijn er nog ombouwmoge-
lijkheden tot een auto met dubbele
cabine of een compleet ingerichte
9-persoons bus. De laatste variant
is de auto als korte bestelwagen
voorzien van vierwielaandrijving.
Zodoende komen we in totaal op
maar liefst 17 auto's die af-impor-
teur kunnen worden geleverd.
De meeste Midi-klanten zullen kie
zen voor de economische diesel
motor. De krachtbron levert vol
doende prestaties om verschillen
de vrachtjes snel ter plaatse te
brengen.
In Korea, waar de Hyundai-fa-
brieken staan, is onlangs het
tweemiljoenste exemplaar van de
bekende Pony van de band ge
rold. De auto heeft de laatste jaren
een trouwe klantenkring gekregen
over de hele wereld. In de Ver
enigde Staten komt de Pony zelfs
in de verkoop Top 5 voor.
Hyndai-dealer Kennis heeft van
wege dit feestelijke feit een bijzon
der aantrekkelijke aanbieding.
Kiest u nu voor een Pony als 3-, 4-
of 5-deurs dan hoeft u pas over
een jaar te betalen. Er is overi
gens al een Pony vanaf f. 17.995,
Een proefrit met deze auto zal u
helemaal overtuigen. Bovendien
gaat u dan naar huis met een
schitterend fotoboek over de
Olympische Spelen in Seoul. Ver-
der heeft Kennis voor iedere be-
zoeker een aardig couponboekje
met kortingsbonnen voor een leuk
dagje uit met het gezin of een for-
se korting op een slipcursus van
de KNAC.
Onze grote tuintafel kon er met
gemak in, in deze Isuzu. Het
sturen met zo'n bus viel in het
begin niet mee, temeer omdat
direkt achter de stoelen de
ruimte met een tussenschot was
afgesloten. De werking van de
binnenspiegel viel daardoor
weg. Dat was alvast moeilijk
heidsgraad nummer 1.
De tweede was daardoor het
rijden op je buitenspiegels. Ik
moet zeggen als je hier even
aan gewend bent, dan gaat je
dat vrij redelijk af. Het is vooral
opletten als je recht of links af
slaat of je geen fietsers in je
kielzog meeneemt.
Het model wat ik reed is als
bus aardig om te zien. De ach
terbak was weliswaar dicht,
maar dit is met het vervoer van
grote attributen eerder een
voor- dan nadeel. De mogelijke
dieven zien bijvoorbeeld niet of
er wat in staat en wat het pre
cies is.
De bestuurderscabine is om zo
maar even te noemen, redelijk
luxueus. Dat wil zeggen met
een redelijk overzichtelijk
dashboard, fraai beklede stoe
len en met een sobere doch
goede afwerking. Het grote
stuur valt uiteraard meteen op.
De raamlijn aan de zijkant
heeft een grappige vormgeving
met 'n verlaging voor de bui
tenspiegels.
Uiteraard heb je uitstekend
zicht door de grote buitenspie
gels en ramen. Alleen de leng
te met achteruitsteken en par
keren vond ik wat moeilijk in te
schatten. Gelukkig ben ik er tij
dens mijn testrit zonder brok
ken en deuken vanaf gekomen.
Het schakelen was ook "effe
wennen". Zoals je wel bij Ame
rikanen tegenkomt heeft deze
Isuzu een stuurschakeling.
Resumé: Toch een leuke erva
ring, het rijden met zo'n bus. Al
leen wordt het door buiten
staanders "normaler" gevon
den als er een man mee rijdt.
Ze keken vaak zo raar, van
"wie hebben we daar"!
Van maandag 19 tot en met
donderdag 22 juni biedt de
Tilburgse BMW-dealer Reno
va een unieke mogelijkheid
om met de populaire BMW
3-serie kennis te maken. Vier
dagen lang staat de show
room in het teken van deze
'kleine' BMW. De afvaardi
ging bestaat uit een 316i,
318i, 320i, 325i, 324d, 324td,
325i Touring en natuurlijk
een cabriolet. Alle auto's zijn
niet alleen te bewonderen,
maar ook voor proefritten be-
1987
1986
1985
1985
1985
1985
...y1983
1983
1981
rijf
gw,Wirow”lllltt rt^-