RENAULT 21 MAZDA 323 VERNIEUWDE SEAT MARBELLA, TERRA EN MALAGA s s I 1 ^LÉN E I M P R E R I J I aütoÜ Speciale Kadett alleen voor Opel-dealers is VEST RG ZAND Automobielbedrijf ZUID-OOST IS: !S: ;s: IS is !S 1 l=: IS ƒ46.500,- ƒ44.500,- IS IS IS i ƒ19.500,- IS Auto Partij Nederland Juni 1989- pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 8 juni 1989 - pagina 7 10 km-beurt itr. Tilburgseweg) Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405 hier ILIG AANNEMÉN Officieel dealer voor Tilburg en omstreken ikm ikm ikm Ikm Ikm ikm ikm ikm km km )km km )km )km ÏK ÏK )km km )km )km SS SS SS 3 km 3 km N OP ZAND B.V. 04166-2450 het mid- -embleem f10.900r )0 km )0km )0 km ƒ18.500,- Okm 0 km 0 km Okm Okm Okm Okm Okm Okm Okm O km Okm O km Okm Okm O km Okm Okm Okm O km O km )0 km )0 km )0km 10 km )0km )0 km )0km )0km )0km )0 km )0 km )0 km )0km )0km vastgesteld op 1.24.680,- en 1.28.630,-. De diesel komt in juli alleen als XL voor f.26.360,- Een merk van het VW-concern Officieel sub-dealer voor Tilburg en omstreken op de achterklep details erg veel op i. Helaas zullen we asnooara, rijkere uit- Jiteraard it de TL, jaar. 30 km 30 km 30 km 30 km acc. 30 km 30 km 30 km 30 km 30 km Reflector Maar ook de achterzijde bleef niet onaangeroerd. De achterklep kreeg een nieuwe vorm en heeft nu een geïntegreerde spoiler. De achterlichten zijn aanmerkelijk fraaier geworden. De in rookglas uitgevoerde richtingaanwijzers en BURG B.V, >0015. lis lis IS |!S ii IS ƒ36.000,- ƒ29.750,- ƒ46.000,- ƒ46.500,- uitenspiegel, de flanken wieldoppen serie weer t zonder het digit Leharstraat 19, Tilburg Tel. 013-553678 nu naar de zijn forse spoiler en de overige d. de 2 liter turbo. 1 voor deze auto tot maart 1990 >laat moeten wachten. ien. Salou. - Nog net voor de grote stroom toeristen de Spaanse kusten gaan bevolken, maakten de Neder landse autojoumalisten kennis met een aantal ver nieuwde produkten van Seat. Half december reden we al in de omgeving van Toledo met de Ibiza Extra, een auto die op maar liefst 1200 punten ten opzichte van zijn voorganger werd veranderd. Het model bleef gelijk, terwijl in het interieur, aan het onderstel en in de kwaliteit een aantal belangrijke zaken werd ver beterd. Destijds werd al aangekondigd dat vergelijk bare zaken ook op de andere modellen van dit derde merk uit het Volkswagen-concern zouden worden toegepast. stimuleren sleid Op het vliegveld van Barcelona stond een reeds Malaga's gereed in de GLX- en injectie-uitvoe’ring. Direct valt ook bij deze grote Seat op dat uiterlijk geen schokkende zaken zijn veranderd. De in de carrosseriekleur gespoten grille heeft nu net als de Ibiza het grote embleem. Vervolgens worden andere stootstrips op de flanken gemonteerd, andere wieldoppen, een sierpaneel tussen de achterlichten en dan hebben we de uiterlijk herkenbare wijzigingen wel gehad. pk en tot 74 paardekrachten opgewaar deerde 2,1 liter diesel in de GTD. Begin dit jaar mochten we op de Rai al een exemplaar aan schouwen van de 2 liter motor met 12-kleppen. de 25 TXI zal ook te vinden zijn i de 21 TXI, een auto die met zij__ 135 pk vooral een sportief karak ter meekrijgt. De auto lijkt door in het interieur, waar nieuwe, bredere stoelen zijn gemonteerd met leuke, vrolijke bekledingsstoffen. Ook bij de Marbella wordt voortaan de inmiddels bekende Seat- typevoering toegepast van Special, XL en GLX. De autootjes zijn deze maand al te leveren. Dezelfde veranderingen die de Marbella heeft ondergaan, worden ook op de Terra doorgevoerd. Vervolgens zorgen nieuwe silent- blocs voor een betere isolatie van trillingen en geluid. Het gaat in ieder geval nog steeds om een goedmoedige niet al te snelle machine. Circuitrijden met een dergelijk exemplaar lijkt heel vreemd, maar wordt na een paar rondjes bijzonder aardig. De Malaga had wel sterk de neiging om in snelle bochten één van de achterwielen op te tillen, wat echter nauwelijks achter het stuur te merken is. Over het geheel genomen is de Malaga voor iedere automobilist een makkelijk te berijden auto. De prijzen van de nieuwe serie starten bij f.19.995,= voor de 1.5 Special, terwijl voor de XLi f.21.495,- betaald moet worden. De prijs van de later te leveren GLX en Injection is verzorgd door een vijfversnellingsbak. Het uitrustingsniveau van deze demo is op een hoger plan gebracht door getint glas, hoofdsteunen achterin, centrale vergrendeling, veiligheidsgordels achter, in hoogte verstelbaar stuur, lichtmetalen velgen, brede banden en een cassettehouder. Helaas voor de kopers is de Opel ^em Kadett in deze uitvoering niet te koop. Het moet dus bij een proefrit blijven. Remsysteem Het laatste nieuws van Seat reden we ook op het bochtige circuit; de Marbella. Deze kleinste telg heeft de carrosserie van de Fiat Panda, waarop de Seat- ontwerpers een berg eigen inzichten heeft losgelaten. Uiterlijk is de vernieuwde versie niet van de oude te onderscheiden. Technische wijzigingen omvatten de overschakeling op een kruislings in plaats van voor/ achter gescheiden remsysteem, een negatieve schuurstraal aan de voorwielen en modificaties aan de motor. Het autootje bleek zich erg aardig op het circuit en de slipbaan te gedragen, ondanks het feit dat de door ons gereden exemplaren pas enkele tientallen kilometers op de teller hadden. Zichtbaar zijn de veranderingen Injection Overigens zullen deze twee pas in september worden geleverd, terwijl de Special en XL direct al bij de dealers besteld kunnen worden. Nieuw was ook de al eerder beloofde Ibiza Injection. Het gaat hierbij om een luxueus uitgedoste vijfdeurs auto standaard met airconditioning. De Nederlandse importeur heeft op dit moment geen plannen deze auto te gaan voeren, maar op speciale bestelling is ie altijd leverbaar. Een ander nieuwtje voor zowel de Malaga als Ibiza is de verbeterde 1.7 liter dieselmotor die we op een wel zeer ongebruikelijke plaats reden. Op een heus circuit mochten we de kwaliteiten van de ruwoliestokers beproeven. De 55 pk leverende motor is voorzien van nieuwe gloeibougies en inspuitventielen die zorgen voor een kortere voorgloeidtijd. De Mazda dealers hebben op dit moment een aantrekkelijke uitvoering van de 323 in hun showroom staan, de Blaze Red. De auto is gebaseerd op de 3-deurs hatchback met 1.3 liter motor in de GLX-uitvoering. Boven de al zeer complete uitrusting van dit model biedt de Blaze Red als extra een toerenteller, speciale bumpers, brede zijstrips, striping, een GT stuurwiel, dashboard en stoelen, twee buitenspiegels in de carrosseriekleur, een dakspoiler, gordels achterin en uiteraard de kleur Blaze Red. De prijs van de auto is vastgesteld op f.24.995,-. achteruitrijlampen zijn onderste rij gezakt. Daarboven zit ten de roodkleurige lampen die bovendien door een smalle reflec- torstrook boven de nummerplc met elkaar worden verbande Daarnaast krijgen alle Renaults 21 een rechter buitenspiegel, Optional smallere sierstrips op de flanken Het type TXE zal in de nieuwe en nieuw gestyleerde wieldoppen serie weer terugkomen, dan ech- en lichtmetalen velgen. ter zonder het digitale dashboard. Het interieur onderging ook maar met een duidelijk rijkcj een aantal lichte wijzigingen, rusting dan de GTX. Ui‘~ waarbij die aan het dashboard blijft de 1.7 liter motor uit d het meest belangrijke zijn. Het be- GTL en GTS normaal leverbc treft hier vooral de middenconsole Tot slot breidt Renault ook het die aanmerkelijk meer "body" ge- optional-gamma van de 21 uit met kregen heeft. een klimaat beheer sings-systeem Het motorenaanbod wordt bo- (climat control). Deze optie zal ver vendien uitgebreid. Het type TD is krijgbaar zijn op de TXE, TXI en 2 komen te vervallen en wordt op- liter Turbo. ABS was al standaard gevolgd door de SD met de nieu- op de Turbo en tegen meerprijs te we 1870 cc dieselmotor uit de Re- leveren op de GTX. In de Phase nault 19. Deze krachtbron levert 65 II-uitvoering zal dit systeem ook i dat is 9 pk minder dan de worden geleverd op de TXE, TXI paardekrachten opgewaar- en Turbo D, uiteraard tegen bijbe- le 2,1 liter diesel in de GTD. taling. Als de auto's in september bij de dealers in de showroom staat, zullen de sedan en Nevada wor- Deze krachtbron uit den geflankeerd door een nieuw “in vijfdeurs hatchback-model. Op de zijn definitieve foto's daarvan zullen we echter nog even moeten wach ten. Om de nieuwe Kadett optimaal bij het koperspubliek te kunnen promoten hebben de Nederlandse Opel-dealers een speciale uitgave van dit model gekregen. Het gaat om een vierdeurs sedan in een opvallende buitenkleur. Bordeaux Red Mica Metallic wordt normaal niet op dit type van Opel geleverd. De auto's hebben een 1.6 liter injectiemotor met katalysator. Uiteraard wordt de aandrijving van de voorwielen Seat heeft met deze veranderingen zijn hele programma gemoderniseerd. Op de agenda staat nog de beloofde Ibiza cabriolet voor volgend jaar. Daarna echter zal het Spaanse merk aktief blijven. Naar verwachting zal er rond 1991 een nieuw model verschijnen boven de Malaga. In ieder geval is Seat op de goede weg met een sterk stijgend marktaandeel in heel Europa. Bekleding Na het openen van de portieren is er wel duidelijk verschil te zien. De Malaga heeft nieuwe stoelen gekregen inclusief andere bekledingsstoffen. Helaas hebben we alleen de twee duurste uitvoering kunnen zien, maar vooral de GLX is bijzonder stijlvol aangekleed inclusief de hoofdsteunen achterin. De voorstoelen hebben nog steeds een betrekkelijk korte zitting, maar geven door de prima lendensteunen een comfortabele zit ook op langere trajecten. Je zit lekker hoog en rechtop in deze auto, waardoor je een goed zicht op het verkeer hebt. Het dashboard lijkt in eerste instantie ongewijzigd. Toch zijn alle klokjes en knopjes herzien. De basisvorm is echter gelijk gebleven. Net als bij de Ibiza zijn bij de nieuwe Malaga de vreemde bedieningssatelieten rond het stuur verdwenen. Ze hebben plaatsgemaakt voor de 'normale' sprieten voor bediening van richtingaanwijzers, verlichting en ruitewissers. Het nieuwe stuur licht lekker in de hand en is volgens Seat-traditie wat plat Gemonteerd. Bij de GLX en j sction zitten de bedieningsknopjes voor de zijruiten voortaan op de deurpanelen. De Malaga wordt in Nederland uitsluitend geleverd met de 1.5 liter injectiemotor met geregelde katalysator volgens US'83-norm van 90 pk. Hierbij kan dan gekozen worden voor vier uitrustingsniveau's: Special, XL, GLX en Injection. De basisversie beschikt al over een dagteller, interval op de ruitewissers, mistachterlicht en twee buitenspiegels. De XL voegt 1 getint glas, een voorbereide radio-inbouw, een toerenteller en een verlicht dashboardkastje aan toe. Uiteraard zijn de GLX en Injection nog completer uitgevoerd. In 1986 werd de Renault 21, het sedanmodel in de hoge midden klasse, geïntroduceerd. Het model is in de afgelopen drie jaar be hoorlijk succesvol gebleken, ge tuige het totale produktie-aantal van ruim 1 miljoen exemplaren. Tot de populariteit heeft ook zon dermeer de fraaie Nevada sta tioncar bijgedragen. Renault vond echter de tijd rijp zijn 21 eens op nieuw door de tekenafdeling te halen, waaruit de nieuwe Phase II naar voren is gekomen. De auto zal vanaf september bij de dea lers te vinden zijn. De meest gen zijn aan den. De neus is leerd en lijkt op bo en de Med kaanse tuurlijk den op terug. De collumn die ik vorige week schreef over de uitspraak van PSP Tweede Kamer- lid van Es heeft veel reacties opgeleverd. Eigenlijk alleen maar van mensen die mij volledig gelijk gaven. Een paar dagen later kreeg ik een briefje binnen van de Auto Partij Nederland. Het is een nieuwe politieke partij die de mobiliteit van de Nederlandse autobezitter wil garanderen. Ze willen zich in zetten voor een goed milieuplan, het verkeersonderwijs s en het overheidsbel controleren in zake besteding van belastinggelden. Erg aardig gevonden natuurlijk. Alleen vraag ik me af wat een auto partij voor standpunt moet innemen als het gaat om kernenergie, euthenasie en werkgelegenheid. Het zal dan ook wel bij een initiatief blijven. Voor wie echter toch wat ziet in de Auto Partij Nederland kan contact opnemen door te bellen met telefoonnummer 04970-17988 of schrijven naar Postbus 199, 5600 AD Eindhoven. opvallende wijzigin- de buitenkant te vin- i opnieuw gesty- p die van de 21 Tur- idaillon, de Ameri- versie van deze auto. Na- vinden we er in het grote Renault-« :x r odo lanl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25