Marijke
JUST MY JUSTY
P!
lepelaers Opel
Aanrijdingen
SUBARU JUSTY 4WD ECVT
Willem II gelukkig met sub-sponsor Opel
inmei
4^
i5,-
A
U
T
O
S
T
E
T
Technische
gegevens:
Nieuwe Toyota uitvoeringen
nu bij de dealer
h
r
kV.
aufö/glas
0
□D
lair
WIE
OPEL
x
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 juni 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
uni 1989-pagina 2
laken
IRD
1 PLAATS
o
p
L
I
T
I
E
6.750,-
MENSEN ACHTER OPEL
/repareren
VERNIEUWEN
l AUTORUITEN
1987
8.950,-^
),- p./mnd.
),- p./mnd.
),- p./mnd.
p./mnd.
),- p./mnd.
),- p./mnd.
p./mnd.
p./mnd.
),- p./mnd.
p./mnd.
p./mnd.
p./mnd.
Ringbaan Oost 102a 5015 CD Tilburg
Telefoon 013-454655
1986
1987
1987
1987
1988
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
Hart van Brabantlaan 96
-Telefoon 013-433000
everingskosten
1983
1983
1983
1983
1983
1983
1982
1982
1982
1981
1981
1981
1980
1980
1979
■k uit.
J1O-
iuin-
-beurt
ierken
komen bij een tochtje door de bos
sen. Een terreinauto is de Justy
echter niet.
dingen was
te hoge
rijden.
Bij 53 aanrijdingen reed één
van de bestuurders door.
In vijf gevallen was het rijden
onder invloed een bijkomen
de ongevalsoorzaak.
Daarnaast is er een serie aantrek
kelijke speciale uitgaves zoals de
Corolla Hatchback 1.3 XL Chic
met standaard metaalkleur, een
houten stuur, aërodynamische
wielplaten en striping voor
f.23.995 Zowel de Liftback als
sedan is er in een "Sport" uitvoe
ring. De sedan 1.3 XL Sport heeft
bumpers in de carrosseriekleur,
toerenteller, wielplaten, een ach
terspoiler en een zwarte raamom-
lijsting en onderdorpels. Dit model
staat voor f.26.945,= bij de dealer.
Tot slot is er dezelfde uitgave op
basis van de 1.6 XL liftback voor
f.29.745,=.
baru hoort ook het feit dat het
merk als eerste ter wereld een
auto met continu variabele trans
missie op de markt bracht. Een
behoorlijk deel van de in Tilburg
door Van Doome's Transmissie
geproduceerde schakel-duwban-
den vindt dan ook zijn weg naar
het land van de rijzende zon.
Koppeling
Kort nadat Fiat en Ford op de
Europese markt verscheven met
CVT-versies van de Uno en Fiesta
werd het Subaru toegestaan de
Justy ECVT te gaan leveren. De
Japanners hebben uit het drietal
de meest prettige versie in huis,
Beide willen ze een opgaande lijn
aanhouden. Zowel Willem II als
Opel willen een goede topper
wegzetten.
General Motors Nederland spon
sort ook andere voetbalclubs zo
als PSV, Groningen en Twente,
terwijl Feyenoord sinds kort aan
het lijstje is toegevoegd.
De mensen van Willem II ver
plaatsen zich natuurlijk ook in
Opeis. De Kadetts, Corsa's en
II sedan 1.6 GL, een uitvoering die
permanent aan het programma is
toegevoegd. De auto heeft een bij
zonder complete uitvoering en is
daarom vooral gericht op de za
kelijke rijder. Deze auto kost
f.33.995,-.
lijk wat hoofdruimte hebben.
Het brandstofverbruik van de Jus
ty is niet uitzonderlijk. Een gemid
delde van 1 op 11,5 kan voor een
belangrijk deel worden verklaard
door de CVT en het al en toe in
schakelen van de vierwielaandrij-
ving. Bij een rustige rijstijl kan
toch op 1 op 13 gerekend worden.
Je mag van een dergelijke auto
met automaat en vierwielaandrij-
ving natuurlijk geen weg-geef-
prijs verwachten. Toch is de Suba
ru Justy 4WD ECVT met f.25.995,=
zéker niet te duur. Er is eigenlijk
maar één concurrent, de Daihatsu
Charade 1.3i TXF 4WD. Wat prijs
betreft komen ze redelijk overeen.
De Charade is toch een andere
auto door zijn 4 cylinder 16 klep
pen injectiemotor; de vierwielaan
drijving is permanent, en de auto
maat ontbreekt.
Verlichting
De Justy 4WD ECVT is compleet
met twee van binnenuit verstelba
re buitenspiegels, een gelaagde
voorruit, een digitaal klokje en
van binnenuit te openen ach
terklep. Deze geeft toegang tot
een niet al te royale bagageruim
te die echter aanmerkelijk te ver
groten is door het in twee delen
neerklappen van de achterbank.
De kofferruimte is netjes bekleed
en voorzien van verlichting. De
auto heeft verder bovendien zon
werend glas, een antenne, luid-
spekers en halogeen koplampen.
In het interieur bleef overigens al
les bij het oude. Het dashboard is
compleet met een toerenteller en
aardig van vormgeving, alhoewel
hier geen hoogstandjes verwacht
mogen worden. De stoelen zijn
met twee soorten stof bekleed en
zitten heel behoorlijk. Voor het
sportieve werk ontbreekt echter
de zijdelingse steun. Achterin kun
nen twee volwassenen plaatsne
men die door het hoge dak rede-
■’“ns ECE-norm): bij 90 km/u 5,7 liter/100 km
liter/100 km
isnelheid: 147 km/u
Als we over de Zwitserse wegen rijden valt het op dat er
zoveel Subaru's te zien zijn. In Nederland is het merk wat
minder ingeburgerd. Dat laatste is misschien wel te dan
ken aan het feit dat Subaru zowel wat techniek als wat
modellen betreft wat afwijkende en veelal vooruitstreven
de zaken voorschotelt. Vooral in vierwielaandrijving loopt
het merk voorop. En dat verklaart weer de grote populari
teit iA Zwitserland. Ik reed een week met één van de
kleinste vierwielaandrijvers op de Nederlandse markt.
zijde. Vooral in de uitvoering
waarin ik de auto reed, oogt de
Justy bijzonder modem met zijn
grille in de de carrosseriekleur.
De onderkant van de auto inclu
sief de bumpers en de wieldop
pen waren bovendien in een me
tallic kleur gespoten, die het ge
heel helemaal af maken. Ten op
zichte van het oude model mogen
we de toegepaste face-lift zonder
meer geslaagd noemen.
g DE 0PEL'DEALER ZEKERHEID VOOR ALLES.
Selectief
Bij het rijden met ingeschakelde
achterwielen merk je niets aparts.
Alleen bij scherp draaien voel je
de wielen wat wringen, wat na
tuurlijk niet goed is voor bijvoor
beeld de banden. Het is daarom
raadzaam de vierwielaandrijving
selectief te gebruiken, bijvoor
beeld op zachte ondergrond en bij
slecht weer. Alhoewel we dat laat
ste veelvuldig meemaken, is de
Justy 4WD in de Alpen veel beter
hij ook met het snelverkeer goed laats
mee komt. De top van de auto ligt De Jus^ heeft in het b e in van dit
op 147 km/u, enkele kilometers jaar een ingrijpende uiterlijke wij-
minder dan zijn voorwielaange- ondergaan, terwijl er ook
dreven broertje. technisch het een en ander werd
Zoals gezegd heeft Subaru de aangepast. Achter werd een sta-
ECVT gekoppeld aan inschakel-
bare vierwielaandrijving. Hiertoe
zit op het pientere pookje een rode
knop, waarmee twee extra wielen
kunnen worden ingeschakeld. De
werking wordt op het dashboard
met een reeks controlelampjes
aangeduid. De vraag is natuurlijk
wat je aan vierwielaandrijving op
deze auto hebt en wat je er van
merkt. Bij regenachtig en glad
weer zal de auto in kritieke situa
ties beter in de hand te houden
zijn en minder snel zijn traktie ver
liezen. Zoals gebruikelijk zorgt de
vierwielaandrijving wel voor een
hoger brandstofverbruik en iets
lagere prestaties. Bovendien kan
deze voorziening goed van pas
Ringbaan-Noord: 5
Ringbaan-Oost: 5
Ringbaan-West: 5
Rijksweg 58: 4.
Van de 345 aanrijdii
in 64 gevallen een L
snelheid in combinatie met
een te korte afstand van de
voorganger, achteroprijden
dus, de oorzaak. In 53 geval
len verleende men geen
voorrang, vaak ook weer
door een te hoge snelheid.
Achttien aanrijdingen waren
te wijten aan het feit dat men
het voertuig niet onder con
trole had en ook hier was
snelheid de grote boosdoe
ner.
Tweeenveertig keer verleen
de men rechtdoorgaand ver
keer geen vrije doorgang en
75 aanrijdingen ontstonden
bij het parkeren of achteruit
rijden.
Bij 53 aanrijdingen reed één
Omega's worden uiteraard door
Lepelaers geserviced. Met spon
soren van een voetbalclub bereik
je een herkenbare doelgroep.
Maar door de groeiende commer
cie in de sport kan via de voetbal-
sponsoring ook de duurdere reeks
worden gepromoot.
Op de foto staat een selectie van
de Willem Il-spelers, de trainer
Visser en de heren Gobels en van
Amersfoort van Lepelaers Opel.
Het afgelopen jaar is General Mo
tors Nederland in samenwerking
met Lepelaers Opel voor het eerst
opgetreden als subsponsor van
Willem II. Zoals voetbaliefhebbers
uiteraard weten blijft Willem II in
de eredivisie spelen, zodat met
Opel nu een meerjarig sponsor
contract is afgesloten.
Er zijn tussen Opel en Willem II
uiteraard paralellen te trekken.
Foto: Geert van Loon
In de maand mei zijn bij de
politie 345 aanrijdingen ge
meld. Er kwamen twee weg
gebruikers om het leven, ter
wijl er 40 gewond raakten.
Vijf van hen liepen daarbij
ernstig letsel op.
De meeste aanrijdingen, elk
3, vonden plaats op de vol
gende kruisingen:
Stokhasseltlaan-Beethoven-
laan
Hart van Brabantlaan-Ceci-
liastraat
Hasselstraat-Goirkestraat
Kempenbaan-Rijksweg 58
Reitse Hoevenstraat-Lage
Witsiebaan.
In de rechte weg situaties
waren er de meeste aanrij
dingen op de:
Spoorlaan: 6
Dongenseweg: 5
aangepast. Achter werd een sta-
bilisatorstang gemonteerd, waar
door de wegligging is verbeterd.
Ondanks zijn korte wielbasis,
waardoor de auto nog wat sprin
gerig is, is het algehele comfort
meer dan aanvaardbaar. Over
hellen in bochten doet de Justy
nauwelijks. De 4WD beschikt over
relatief brede banden (165) die
ook aan een goede beheersbaar
heid meewerken. Overigens is bij
slalomrijden en een plotseling uit-
wijkmanouvre de positieve in
vloed van de vierwielaandrijving
duidelijk merkbaar.
De Justy ziet er van buiten leuk
Karakteristiek zijn de omhoog I
pende daklijn, het nieuwe scht
lopende front en de bolle achter-
Toyota-importeur Louman Par-
qui kondigde onlangs een aantal
nieuwe uitvoeringen van verschil
lende Toyota-modellen aan, die
nu in de showroom van de dealers
zijn gearriveerd.
Allereerst gaat dat om de Carina
Er zijn natuurlijk meerdere versies
van de Justy zonder vierwielaan
drijving of ECVT. De basisversie is
de 1 liter DL 3-deurs voor
1.16.495,= en dat is bijzonder con
currerend.
De Subaru Justy ziet er sinds de
laatste facelift bijzonder geslaagd
uit. De auto biedt ondanks zijn ge
ringe afmetingen een zeer be
hoorlijke binnenruimte. De combi
natie van een continu variabele
transmissie met vierwielaandrij
ving is uniek. De vraag is alleen of
die laatste voorziening in ons
vlakke land wel de meerprijs
waard is. Complimenten voor de
poederkoppeling die perfect zijn
werk doet.
Bij de vooruitstrevendheid van Su- wat eigenlijk alleen terug te voe-
ren is op één onderdeel. ECVT neel makelijs. is nei om
staat voor Electro Continuosly Va- j® Es-stand weg te rijden en c
riable Transmission. Hierbij slaat de gewenste snelheid bereikt
Electro niet op de versnellingsbak, °ver ‘e schakelen op de D-stai
maar op de speciale koppeling. motor draait dan zo n 1500
De Justy is namelijk uitgerust met
een electromagnetische poeder
koppeling. Magneten zorgen er
voor dat een poedervormige mas
sa één geheel vormt en zodoende
de motor aan de wielen koppelt.
Het grote voordeel is de soepel
heid waarmee de motor aanpakt.
Heel handig is het bovendien dat
de auto voor een stoplicht niet
'kruipt'. Pas bij gasgeven gaat de
Justy rijden en bij loslaten van het
pedaal rolt hij rustig uit en komt
weer tot stilstand. Sommigen zul
len zich dan ook afvragen waar
om niet meer auto's met een auto
maat hiermee worden uitgerust.
Deze koppeling heeft echter het
nadeel dat bij grotere motoren
een flink vermogensverlies op
treedt.
De ECVT doet gekoppeld aan de
3 cylinder 1.2 liter motor uitste
kend zijn werk. De bak heeft een
D en Ds-stand, waarbij de laatste
bedoeld is voor wat sportiever rij
den. Heel makkelijk is het om in
als
t is
-stand.
uAvivx uxuvul dan zo'n 1500 tot
2000 toeren minder en is zodoende
veel zuiniger.
Ruitoppervlak
Vooral in de stad bewijst de Justy
enorm zijn diensten. Met name tot
zo'n 60 km/u is ie bijzonder snel.
Maar ook door andere eigen
schappen is deze Subaru een
ideale auto voor in het drukke ver
keer. Het ruitoppervlak is groot en
dode hoeken zijn nauwelijks aan
wezig. De besturing gaat lekker
licht en door zijn compacte afme
tingen is het vinden van een ge
schikt parkeerplaatsje eenvoudig.
Maar ook buiten de stad is de Su
baru Justy een prettige auto. De
1189 cc motor levert 67 pk, zodat
We just call him Justy" moe
ten de makers van Subaru
gedacht hebben bij het be
denken van een naam voor
zo'n compleet autootje.
Helemaal speciaal is de
ECVT-automaat, een nieuw
transmissiesysteem wat alle
ruwe kantjes van het rijden
met een automaat bijge
schaafd heeft. Dus geen last
meer van kruipneigingen als
hij in "drive" staat en ook het
traploos schakelen is een
groot voordeel. En het leuke
is dat dit technische vernuft
ontworpen is door Van Door-
nes Transmissie, dus bijna
home-made in Tilburg.
Subaru kende ik wel, maar
eigenlijk heb ik er nog nooit
zo op gelet. Heel typisch was
dat nu ik in deze Justy reed,
ik ineens overal Justys zag
rijden.
De Justy die wij reden was de
1.2 GL 4x4, 5 deurs. Ik sta er
versteld van hoe compleet
deze auto is. Naast de vele
opbergmogelijkheden voor
kaarten en mappen in de
deurpanelen en het dash
boardkastje is er ook in de
middenconsole nog plaats
voor (als je net zo'n snoepert
bent als ik) snoep en je zon
nebril en meer van dat kleine
spul. Je huissleutels kun je
opbergen in een speciaal
daarvoor gemaakt vakje.
Tijdens het rijden zitten alle
bedieningen binnen handbe
reik. Wat je ook standaard
aantreft bij deze auto is de
achterruitwisser en -wasser
en voorop een ruitewisser
met interval. Eén opmerking:
omdat in de deuren geen
knopjes zitten waaraan je
kunt zien op hij afgesloten is,
moet je wel goed opletten of
alle vijf portieren afgesloten
zijn.
Rijimpressie: dit ECVTsys
teem is een gewaarwording,
het geeft echt een toegevoeg
de waarde. De Justy ligt goed
op de weg en de vierwiel
aandrijving is bij nat weer
een groot voordeel. Hij stuurt
heel direkte en remt nog be
ter. De vele verkeersdrem
pels die ik passeerde, wer
den redelijk goed opgevan
gen door de vering.
Het is een zeer handelbaar
wagentje, wat je echt altijd
en overal kwijt kunt. De ba
gageruimte is ook voldoende
voor de wekelijkse bood
schapjes, waarbij de lage til-
drempel heel handig is.
Wat ik echt te gek vond, was
dat als je een deur dicht
gooit, dat je een mooie doffe
plof hoort en niet zo 'n koek-
trommelgeluid.
Résumé: het spreekwoord
"klein maar dapper" is zeker
van toepassing op deze ver
nieuwde Justy!
Merk en type: Subaru Justy 4WD ECVT
Aantal cylinders: 3
Cylinderinhoud: 1189 cc
Boring x slag: 78 x 83 mm
Vermogen: 67 pk bij 5600 tr/min
Koppel: 95 Nm bij 3600 tr/min
Afmetingen: lengte 3,70 meter, breedte 1,54 meter
Gewicht: 865 kg
Verbruik (volgens
bij 120 km/u 6,2 li
Prestaties: topsne
Prijs: f.25.995,=
.- W -