Marijke JUST MY JUSTY P! lepelaers Opel Aanrijdingen SUBARU JUSTY 4WD ECVT Willem II gelukkig met sub-sponsor Opel inmei 4^ i5,- A U T O S T E T Technische gegevens: Nieuwe Toyota uitvoeringen nu bij de dealer h r kV. aufö/glas 0 □D lair WIE OPEL x DE AUTOMAAT - Donderdag 8 juni 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER uni 1989-pagina 2 laken IRD 1 PLAATS o p L I T I E 6.750,- MENSEN ACHTER OPEL /repareren VERNIEUWEN l AUTORUITEN 1987 8.950,-^ ),- p./mnd. ),- p./mnd. ),- p./mnd. p./mnd. ),- p./mnd. ),- p./mnd. p./mnd. p./mnd. ),- p./mnd. p./mnd. p./mnd. p./mnd. Ringbaan Oost 102a 5015 CD Tilburg Telefoon 013-454655 1986 1987 1987 1987 1988 Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- Hart van Brabantlaan 96 -Telefoon 013-433000 everingskosten 1983 1983 1983 1983 1983 1983 1982 1982 1982 1981 1981 1981 1980 1980 1979 ■k uit. J1O- iuin- -beurt ierken komen bij een tochtje door de bos sen. Een terreinauto is de Justy echter niet. dingen was te hoge rijden. Bij 53 aanrijdingen reed één van de bestuurders door. In vijf gevallen was het rijden onder invloed een bijkomen de ongevalsoorzaak. Daarnaast is er een serie aantrek kelijke speciale uitgaves zoals de Corolla Hatchback 1.3 XL Chic met standaard metaalkleur, een houten stuur, aërodynamische wielplaten en striping voor f.23.995 Zowel de Liftback als sedan is er in een "Sport" uitvoe ring. De sedan 1.3 XL Sport heeft bumpers in de carrosseriekleur, toerenteller, wielplaten, een ach terspoiler en een zwarte raamom- lijsting en onderdorpels. Dit model staat voor f.26.945,= bij de dealer. Tot slot is er dezelfde uitgave op basis van de 1.6 XL liftback voor f.29.745,=. baru hoort ook het feit dat het merk als eerste ter wereld een auto met continu variabele trans missie op de markt bracht. Een behoorlijk deel van de in Tilburg door Van Doome's Transmissie geproduceerde schakel-duwban- den vindt dan ook zijn weg naar het land van de rijzende zon. Koppeling Kort nadat Fiat en Ford op de Europese markt verscheven met CVT-versies van de Uno en Fiesta werd het Subaru toegestaan de Justy ECVT te gaan leveren. De Japanners hebben uit het drietal de meest prettige versie in huis, Beide willen ze een opgaande lijn aanhouden. Zowel Willem II als Opel willen een goede topper wegzetten. General Motors Nederland spon sort ook andere voetbalclubs zo als PSV, Groningen en Twente, terwijl Feyenoord sinds kort aan het lijstje is toegevoegd. De mensen van Willem II ver plaatsen zich natuurlijk ook in Opeis. De Kadetts, Corsa's en II sedan 1.6 GL, een uitvoering die permanent aan het programma is toegevoegd. De auto heeft een bij zonder complete uitvoering en is daarom vooral gericht op de za kelijke rijder. Deze auto kost f.33.995,-. lijk wat hoofdruimte hebben. Het brandstofverbruik van de Jus ty is niet uitzonderlijk. Een gemid delde van 1 op 11,5 kan voor een belangrijk deel worden verklaard door de CVT en het al en toe in schakelen van de vierwielaandrij- ving. Bij een rustige rijstijl kan toch op 1 op 13 gerekend worden. Je mag van een dergelijke auto met automaat en vierwielaandrij- ving natuurlijk geen weg-geef- prijs verwachten. Toch is de Suba ru Justy 4WD ECVT met f.25.995,= zéker niet te duur. Er is eigenlijk maar één concurrent, de Daihatsu Charade 1.3i TXF 4WD. Wat prijs betreft komen ze redelijk overeen. De Charade is toch een andere auto door zijn 4 cylinder 16 klep pen injectiemotor; de vierwielaan drijving is permanent, en de auto maat ontbreekt. Verlichting De Justy 4WD ECVT is compleet met twee van binnenuit verstelba re buitenspiegels, een gelaagde voorruit, een digitaal klokje en van binnenuit te openen ach terklep. Deze geeft toegang tot een niet al te royale bagageruim te die echter aanmerkelijk te ver groten is door het in twee delen neerklappen van de achterbank. De kofferruimte is netjes bekleed en voorzien van verlichting. De auto heeft verder bovendien zon werend glas, een antenne, luid- spekers en halogeen koplampen. In het interieur bleef overigens al les bij het oude. Het dashboard is compleet met een toerenteller en aardig van vormgeving, alhoewel hier geen hoogstandjes verwacht mogen worden. De stoelen zijn met twee soorten stof bekleed en zitten heel behoorlijk. Voor het sportieve werk ontbreekt echter de zijdelingse steun. Achterin kun nen twee volwassenen plaatsne men die door het hoge dak rede- ■’“ns ECE-norm): bij 90 km/u 5,7 liter/100 km liter/100 km isnelheid: 147 km/u Als we over de Zwitserse wegen rijden valt het op dat er zoveel Subaru's te zien zijn. In Nederland is het merk wat minder ingeburgerd. Dat laatste is misschien wel te dan ken aan het feit dat Subaru zowel wat techniek als wat modellen betreft wat afwijkende en veelal vooruitstreven de zaken voorschotelt. Vooral in vierwielaandrijving loopt het merk voorop. En dat verklaart weer de grote populari teit iA Zwitserland. Ik reed een week met één van de kleinste vierwielaandrijvers op de Nederlandse markt. zijde. Vooral in de uitvoering waarin ik de auto reed, oogt de Justy bijzonder modem met zijn grille in de de carrosseriekleur. De onderkant van de auto inclu sief de bumpers en de wieldop pen waren bovendien in een me tallic kleur gespoten, die het ge heel helemaal af maken. Ten op zichte van het oude model mogen we de toegepaste face-lift zonder meer geslaagd noemen. g DE 0PEL'DEALER ZEKERHEID VOOR ALLES. Selectief Bij het rijden met ingeschakelde achterwielen merk je niets aparts. Alleen bij scherp draaien voel je de wielen wat wringen, wat na tuurlijk niet goed is voor bijvoor beeld de banden. Het is daarom raadzaam de vierwielaandrijving selectief te gebruiken, bijvoor beeld op zachte ondergrond en bij slecht weer. Alhoewel we dat laat ste veelvuldig meemaken, is de Justy 4WD in de Alpen veel beter hij ook met het snelverkeer goed laats mee komt. De top van de auto ligt De Jus^ heeft in het b e in van dit op 147 km/u, enkele kilometers jaar een ingrijpende uiterlijke wij- minder dan zijn voorwielaange- ondergaan, terwijl er ook dreven broertje. technisch het een en ander werd Zoals gezegd heeft Subaru de aangepast. Achter werd een sta- ECVT gekoppeld aan inschakel- bare vierwielaandrijving. Hiertoe zit op het pientere pookje een rode knop, waarmee twee extra wielen kunnen worden ingeschakeld. De werking wordt op het dashboard met een reeks controlelampjes aangeduid. De vraag is natuurlijk wat je aan vierwielaandrijving op deze auto hebt en wat je er van merkt. Bij regenachtig en glad weer zal de auto in kritieke situa ties beter in de hand te houden zijn en minder snel zijn traktie ver liezen. Zoals gebruikelijk zorgt de vierwielaandrijving wel voor een hoger brandstofverbruik en iets lagere prestaties. Bovendien kan deze voorziening goed van pas Ringbaan-Noord: 5 Ringbaan-Oost: 5 Ringbaan-West: 5 Rijksweg 58: 4. Van de 345 aanrijdii in 64 gevallen een L snelheid in combinatie met een te korte afstand van de voorganger, achteroprijden dus, de oorzaak. In 53 geval len verleende men geen voorrang, vaak ook weer door een te hoge snelheid. Achttien aanrijdingen waren te wijten aan het feit dat men het voertuig niet onder con trole had en ook hier was snelheid de grote boosdoe ner. Tweeenveertig keer verleen de men rechtdoorgaand ver keer geen vrije doorgang en 75 aanrijdingen ontstonden bij het parkeren of achteruit rijden. Bij 53 aanrijdingen reed één Omega's worden uiteraard door Lepelaers geserviced. Met spon soren van een voetbalclub bereik je een herkenbare doelgroep. Maar door de groeiende commer cie in de sport kan via de voetbal- sponsoring ook de duurdere reeks worden gepromoot. Op de foto staat een selectie van de Willem Il-spelers, de trainer Visser en de heren Gobels en van Amersfoort van Lepelaers Opel. Het afgelopen jaar is General Mo tors Nederland in samenwerking met Lepelaers Opel voor het eerst opgetreden als subsponsor van Willem II. Zoals voetbaliefhebbers uiteraard weten blijft Willem II in de eredivisie spelen, zodat met Opel nu een meerjarig sponsor contract is afgesloten. Er zijn tussen Opel en Willem II uiteraard paralellen te trekken. Foto: Geert van Loon In de maand mei zijn bij de politie 345 aanrijdingen ge meld. Er kwamen twee weg gebruikers om het leven, ter wijl er 40 gewond raakten. Vijf van hen liepen daarbij ernstig letsel op. De meeste aanrijdingen, elk 3, vonden plaats op de vol gende kruisingen: Stokhasseltlaan-Beethoven- laan Hart van Brabantlaan-Ceci- liastraat Hasselstraat-Goirkestraat Kempenbaan-Rijksweg 58 Reitse Hoevenstraat-Lage Witsiebaan. In de rechte weg situaties waren er de meeste aanrij dingen op de: Spoorlaan: 6 Dongenseweg: 5 aangepast. Achter werd een sta- bilisatorstang gemonteerd, waar door de wegligging is verbeterd. Ondanks zijn korte wielbasis, waardoor de auto nog wat sprin gerig is, is het algehele comfort meer dan aanvaardbaar. Over hellen in bochten doet de Justy nauwelijks. De 4WD beschikt over relatief brede banden (165) die ook aan een goede beheersbaar heid meewerken. Overigens is bij slalomrijden en een plotseling uit- wijkmanouvre de positieve in vloed van de vierwielaandrijving duidelijk merkbaar. De Justy ziet er van buiten leuk Karakteristiek zijn de omhoog I pende daklijn, het nieuwe scht lopende front en de bolle achter- Toyota-importeur Louman Par- qui kondigde onlangs een aantal nieuwe uitvoeringen van verschil lende Toyota-modellen aan, die nu in de showroom van de dealers zijn gearriveerd. Allereerst gaat dat om de Carina Er zijn natuurlijk meerdere versies van de Justy zonder vierwielaan drijving of ECVT. De basisversie is de 1 liter DL 3-deurs voor 1.16.495,= en dat is bijzonder con currerend. De Subaru Justy ziet er sinds de laatste facelift bijzonder geslaagd uit. De auto biedt ondanks zijn ge ringe afmetingen een zeer be hoorlijke binnenruimte. De combi natie van een continu variabele transmissie met vierwielaandrij ving is uniek. De vraag is alleen of die laatste voorziening in ons vlakke land wel de meerprijs waard is. Complimenten voor de poederkoppeling die perfect zijn werk doet. Bij de vooruitstrevendheid van Su- wat eigenlijk alleen terug te voe- ren is op één onderdeel. ECVT neel makelijs. is nei om staat voor Electro Continuosly Va- j® Es-stand weg te rijden en c riable Transmission. Hierbij slaat de gewenste snelheid bereikt Electro niet op de versnellingsbak, °ver ‘e schakelen op de D-stai maar op de speciale koppeling. motor draait dan zo n 1500 De Justy is namelijk uitgerust met een electromagnetische poeder koppeling. Magneten zorgen er voor dat een poedervormige mas sa één geheel vormt en zodoende de motor aan de wielen koppelt. Het grote voordeel is de soepel heid waarmee de motor aanpakt. Heel handig is het bovendien dat de auto voor een stoplicht niet 'kruipt'. Pas bij gasgeven gaat de Justy rijden en bij loslaten van het pedaal rolt hij rustig uit en komt weer tot stilstand. Sommigen zul len zich dan ook afvragen waar om niet meer auto's met een auto maat hiermee worden uitgerust. Deze koppeling heeft echter het nadeel dat bij grotere motoren een flink vermogensverlies op treedt. De ECVT doet gekoppeld aan de 3 cylinder 1.2 liter motor uitste kend zijn werk. De bak heeft een D en Ds-stand, waarbij de laatste bedoeld is voor wat sportiever rij den. Heel makkelijk is het om in als t is -stand. uAvivx uxuvul dan zo'n 1500 tot 2000 toeren minder en is zodoende veel zuiniger. Ruitoppervlak Vooral in de stad bewijst de Justy enorm zijn diensten. Met name tot zo'n 60 km/u is ie bijzonder snel. Maar ook door andere eigen schappen is deze Subaru een ideale auto voor in het drukke ver keer. Het ruitoppervlak is groot en dode hoeken zijn nauwelijks aan wezig. De besturing gaat lekker licht en door zijn compacte afme tingen is het vinden van een ge schikt parkeerplaatsje eenvoudig. Maar ook buiten de stad is de Su baru Justy een prettige auto. De 1189 cc motor levert 67 pk, zodat We just call him Justy" moe ten de makers van Subaru gedacht hebben bij het be denken van een naam voor zo'n compleet autootje. Helemaal speciaal is de ECVT-automaat, een nieuw transmissiesysteem wat alle ruwe kantjes van het rijden met een automaat bijge schaafd heeft. Dus geen last meer van kruipneigingen als hij in "drive" staat en ook het traploos schakelen is een groot voordeel. En het leuke is dat dit technische vernuft ontworpen is door Van Door- nes Transmissie, dus bijna home-made in Tilburg. Subaru kende ik wel, maar eigenlijk heb ik er nog nooit zo op gelet. Heel typisch was dat nu ik in deze Justy reed, ik ineens overal Justys zag rijden. De Justy die wij reden was de 1.2 GL 4x4, 5 deurs. Ik sta er versteld van hoe compleet deze auto is. Naast de vele opbergmogelijkheden voor kaarten en mappen in de deurpanelen en het dash boardkastje is er ook in de middenconsole nog plaats voor (als je net zo'n snoepert bent als ik) snoep en je zon nebril en meer van dat kleine spul. Je huissleutels kun je opbergen in een speciaal daarvoor gemaakt vakje. Tijdens het rijden zitten alle bedieningen binnen handbe reik. Wat je ook standaard aantreft bij deze auto is de achterruitwisser en -wasser en voorop een ruitewisser met interval. Eén opmerking: omdat in de deuren geen knopjes zitten waaraan je kunt zien op hij afgesloten is, moet je wel goed opletten of alle vijf portieren afgesloten zijn. Rijimpressie: dit ECVTsys teem is een gewaarwording, het geeft echt een toegevoeg de waarde. De Justy ligt goed op de weg en de vierwiel aandrijving is bij nat weer een groot voordeel. Hij stuurt heel direkte en remt nog be ter. De vele verkeersdrem pels die ik passeerde, wer den redelijk goed opgevan gen door de vering. Het is een zeer handelbaar wagentje, wat je echt altijd en overal kwijt kunt. De ba gageruimte is ook voldoende voor de wekelijkse bood schapjes, waarbij de lage til- drempel heel handig is. Wat ik echt te gek vond, was dat als je een deur dicht gooit, dat je een mooie doffe plof hoort en niet zo 'n koek- trommelgeluid. Résumé: het spreekwoord "klein maar dapper" is zeker van toepassing op deze ver nieuwde Justy! Merk en type: Subaru Justy 4WD ECVT Aantal cylinders: 3 Cylinderinhoud: 1189 cc Boring x slag: 78 x 83 mm Vermogen: 67 pk bij 5600 tr/min Koppel: 95 Nm bij 3600 tr/min Afmetingen: lengte 3,70 meter, breedte 1,54 meter Gewicht: 865 kg Verbruik (volgens bij 120 km/u 6,2 li Prestaties: topsne Prijs: f.25.995,= .- W -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21