TOPLESS SAAB
BMW318Ï TOURING
BEii
Een hernieuwde
kennismaking
Speciale Mercedes
in Engeland
Zuid-Oost
I
29^
Opgelucht
KOOP
ZUID-OOST
EX
MER
Oplage90.900 ex.
Gastrubriek
e*>3i
498,-
9,- gulden
o.a.
DeTilburgse Koerier
Uw SAAB-dea
198,-
298,-
Deze week
in de
Automaat
Renault 21 begint
tweede jeugd
Pag.7
Rij-impressie:
Seat Marbella,
Terra en Malaga
Pag.7
rshow
Autotest:
Subaru Justy
4 WD ECVT
Pag.3
na 3 jaar
10.000 exemplaren
-
8 juni 1989-pagina 18
Dkg^oiiGaDfflaaG
Donderdag 8 juni 1989
im 9.30 uur
oper
dat
W.HJ. van Zon
m
dellen
Turbodiesel
KLEDING
1 424490
>n 013-321405
den
den
Jaargang 1
Nummer 23
•urs
3 cm
Twee ritten werden vervolgens
gereden met de twee dieselversies
roerde
regenjas
:oatmodel)
int sportief,
estantpartij
kleur blauw
tm 56
BINDER DAN
7E PRUS
Directeur Automobielbedrijf
Zuid-Oost B. V.
Bijlage van:
De BMW 3-serie mag in ons land toch onderhand
bekend verondersteld worden. Het model werd in
de huidige vorm in 1983 voorgesteld en zal eind
volgend jaar definitief een opvolger krijgen. Toch is
de belangstelling voor dit model op Europese schaal
nog enorm. Zeker sinds het verschijnen van de
exclusieve cabriolet en de fraaie Touring. Van dit
vijfdeursmodel is onlangs een nieuwe versie
verschenen, de 318i Touring. Tijd om de hele 3-serie
nog eens de revue te laten passeren.
Wat prijs betreft zal de 318i
Touring duidelijk hogere ogen
van de 3- serie. Na al het snelle
rijden valt dan de enorme rust op
die zo'n ruwoliestoker meebrengt.
Maar je mag je niet in de
turbodiesel vergissen. Met zijn 115
pk weet hij prestaties te leveren
vergelijkbaar aan de 318i.
De 324d is er alleen als vierdeurs
sedan en is eigenlijk de meest
ontspannende uit de reeks. Snel is
hij zeker niet te noemen. De
kwaliteiten van deze auto liggen
voornamelijk in de voortreffelijke
motor, die economisch dieselen
combineert met de rust van een
benzine krachtbron.
gaan gooien dan zijn 6 cylinder
broertjes. Gelukkig heeft de
importeur het bedrag net onder
de vijftigduizend gulden
(f.48.900,=) weten te houden.
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405
voor- en achterschade. De bouwer
van weleer maakte er vol liefde
weer de auto van zoals de
Mercedes in 1978 uit had gezien.
Een modem onderdeel is er echter
wel aan te ontdekken. De
achterklep is namelijk van een
vijfdeurs Ascona. Het is overigens
zeldzaam dat deze auto pas
40.000 km op de teller heeft.
Toen wij de auto tegen het lijf
liepen, was hij nog te koop bij
Grayford voor, zoals ze zelf
zeggen, de juiste koper.
Informatie bij: Managing Director
Crayford Auto Development Ltd.,
17A Luton Road, Harpenden,
Herts. AL5 2UA, telefoon:
0582.461155.
Tijdens een kort bezoek aan
Engeland kort geleden zagen we
deze heel aparte Mercedes 450
SLC. Het gaat om een auto die in
1978 gebouwd is door Crayford
voor de British Motor Show. In
Engeland rijden heel veel
stationcar-achtige auto's rond op
basis van allerhande modellen.
Deze Mercedes heeft het echter
nooit tot het produktie-stadium
gebracht. Dit exemplaar werd op
de autotentoonstelling verkocht en
bracht vervolgens de tien
volgende jaren in Spanje door,
waarna hij weer terug kwam naar
Crayford in Engeland. De auto
verkeerde op dat moment in een
belabberde staat door enorme
Vormgeving
De 6 cylinder motoren van BMW
zijn nog steeds.juwelen. Rustig
zoevend doen ze hun werk. In de
325i levert de krachtbron 170 pk
en daarmee kan natuurlijk stevig
door gereden worden. Schitterend
was het dan ook om bijvoorbeeld
op de Grevelingendam vijf auto's
van dit type tegelijk te zien
passeren.
Na het zescylinder geweld stapte
ik in de nieuwe 318i Touring.
Plotseling blijkt dan dat de 113 pk
leverende 1.8 liter 4 cylinder ook
zeer behoorlijk presteert. BMW
zelf meldt een top van 188 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100
binnen de 12 seconden. Je moet
dan ook een vreselijke liefhebber
zijn van een 6 cylinder motor om
voor de 320i Touring te kiezen, de
1.8 is zeker potent genoeg.
Het meest sterke punt van deze
auto is zijn vormgeving. Als koper
heb je vooraf al de zekerheid dat
het een exclusieve auto zal
blijven. De Touring mag echter
niet gezien worden als een echte
stationcar. Vooral de kleine vijfde
deur geeft te weinig
mogelijkheden voor het vervoer
van volumineuze goederen. De
BMW Touring is dan ook meer
een vrijetijdsauto voor pa, waar
ma door de week de
boodschappen mee haalt en
's morgens met de vriendinnen
naar de tennisbaan rijdt.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Bijna drie jaar geleden werd door
Saab de uiterst fraaie cabriolet-
versie van de 9000
geïntroduceerd. Kort geleden is in
de Saab-Valmet fabriek in
Nystad, Finland het 10.000ste
exemplaren geproduceerd.
Volgens ontwerper Bjorn Envall
heeft dit aantal de verwachtingen
overtroffen. De laatste twee jaar
werd maar liefst 60% van de totale
produktie naar Amerika
geexporteerd. De auto werd als
eerste op deze markt
geïntroduceerd in mei 1986. Maar
ook in landen als Italië, Engeland
Ons bedrijf bevindt zich reeds
32 jaar in de uiterste hoek van
de Ringbaan Zuid en de
Ringbaan Oost aan de
Hoevenseweg 92 D.
Tweeëndertig jaar in
hetzelfde pand, waarvan vele
jaren het bekende merk met
de ster werd
vertegenwoordigd.
Sinds 7 jaar
vertegenwoordigen wij Seat,
een merk dat zich onder de
vlak van Volkswagen zeer
sterk ontwikkelde, zowel
technisch als commercieel.
Seat is reeds vele jaren
milieuvriendelijk en sedert
een half jaar leverbaar met
injectiemotor en geregelde
drieweg katalysator, dit alles
tegen zeer concurrerende
prijzen.
Daar mijn persoonlijke
belangstelling sterk uitgaat
naar hoogwaardige techniek,
waren wij bijzonder
ingenomen met Saab, een
merk dat wij sedert anderhalf
jaar vertegenwoordigen.
Saab automobielen zijn sterk
verwand met de
vliegtuigindustrie, hetgeen
zich steeds weer uit in de
toepassing van de modernste
technieken en veiligheid.
Zowel onze technische,
administratieve en verkoop
medewerkers volgen
regelmatig cursussen zodat
wij onze klanten naar volle
tevredenheid kunnen
bedienen. Dat dit ons steeds
is gelukt, blijkt wel uit het feit
dat onze klanten zeer
honkvast zijn. Of het nu
huidige Seat, Saab of andere
ster merken rijders zijn, velen
behoren reeds tientallen
jaren tot onze klantenkring.
Voor wat betreft de serice
kunnen wij in onze moderne
goed geoutilleerde
werkplaats aan al uw wensen
tegemoet komen.
Neem bijvoorbeeld hetAPK-
keuren, waarvoor wij een
computergestuurde sporing-,
schokbreker- en rollen/
remtestbank met printer ter
beschikking hebben.
U bent van harte welkom in
ons bedrijf. De koffie staat
klaar!
Dat we in ons eigen land nog heel
wat fraais kunnen zien, bleek
vorige week tijdens een
introductie van BMW. Een zestal
fraaie routes voerde het
journalistenvolkje door de
provincie Zeeland.
Vanaf het startpunt, Rotterdam
Zestienhoven, had ik de
beschikking over een 325i
Touring. Het Touring-model is nog
behoorlijk nieuw en door zijn
stevige prijs niet veel in
Nederland te zien. De serie
bestaat uit de 320i met 2 liter 6
cylinder motor, de 2,5 liter 325i en
325iX en een 324 td met 2,4 liter
turbodieselmotor.
Een hernieuwde kennismaking
met de kleinste BMW was
wederom een enorm genoegen en
het toonde weer eens aan dat een
auto die wat ontwerp betreft al
heel wat jaartjes oud is, toch lang
niet verouderd hoeft te zijn. En
zeker als Touring is het een
verstandige keus.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
en Australië wordt de 900
Cabriolet goed verkocht. De
introductie vond daar in het
najaar van 1987 plaats.
Op dit moment worden 28
cabriolets per dag gemaakt. Het
10.000ste exemplaar is een auto
gespoten in de kleur zwart met
een eveneens zwart lederen
interieur. Aan de buitenkant is de
auto uitgevoerd als 900 T 16S.
Deze auto heeft de naam Black
Beauty gekregen en zal helaas
voor de liefhebbers niet worden
verkocht.
Vorige week bezocht ik
tijdens een introductie een
bouwwerk waar wij als
Nederland trots op mogen
zijn, de Oosterschelde-dam.
Twee reeksen pijlers met een
eiland er tussenin, zorgen
ervoor dat een situatie als in
1953 nooit meer voor zal
komen. Belangrijk was bij dit
projekt dat het
achterliggende gebied
verzekerd zou blijven van at
en aanvoer van zout water en
dat ook de invloed van
getijden gewaarborgd zou
blijven. De dam heeft een
aantal beweegbare schuiven
die het zeewater geheel of
gedeeltelijk kunnen
tegenhouden. Er is slechts
één nadeel, scheepvaart
vanuit de Oosterschelde naar
zee is niet meer mogelijk.
Onlangs waren twee van
onze zuiderburen aan het
vissen met hun motorboot in
de buurt van de dam.
Plotseling kregen ze
motorpech. Gelukkig is in dit
soort onverwachte situaties
voorzien. Voor de dam liggen
een aantal boeien waar je je
boot aan vast kunt leggen. De
heren hadden nu rustig de
tijd om het euvel te verhelpen.
En ja hoor, na enige tijd
sleutelen en proberen
hadden ze het apparaat weer
aan de praat. Het plezier van
een lekker dagje vissen was
zo nog niet verpest en het
feest kon weer doorgaan.
Althans dat dachten ze. Op
het moment dat ze zich los
maakten van de boei, sloeg
de motor weer af. De stroming
was er echter zo sterk dat ze
bestuurloos richting dam
werden gesleurd. En dan
moet je weten dat het water
gemiddeld met een snelheid
van 20 km/u onder de
schuiven doorstroomt. De
opening van de schuif is nooit
genoeg om een boot door te
laten. Gelukkig was het
tweetal zo snugger om direkt
plat op de bodem van hun
vaartuig te gaan liggen. Dat
is ook hun redding geweest.
Als een scherp mes werd de
opbouw van de boot door de
schuif vermorzeld en de
heren konden aan de andere
kant weer opgelucht adem
halen. En dit is geen mop...
Tony Vos
«ssssk^
IjgHKv