TOPLESS SAAB BMW318Ï TOURING BEii Een hernieuwde kennismaking Speciale Mercedes in Engeland Zuid-Oost I 29^ Opgelucht KOOP ZUID-OOST EX MER Oplage90.900 ex. Gastrubriek e*>3i 498,- 9,- gulden o.a. DeTilburgse Koerier Uw SAAB-dea 198,- 298,- Deze week in de Automaat Renault 21 begint tweede jeugd Pag.7 Rij-impressie: Seat Marbella, Terra en Malaga Pag.7 rshow Autotest: Subaru Justy 4 WD ECVT Pag.3 na 3 jaar 10.000 exemplaren - 8 juni 1989-pagina 18 Dkg^oiiGaDfflaaG Donderdag 8 juni 1989 im 9.30 uur oper dat W.HJ. van Zon m dellen Turbodiesel KLEDING 1 424490 >n 013-321405 den den Jaargang 1 Nummer 23 •urs 3 cm Twee ritten werden vervolgens gereden met de twee dieselversies roerde regenjas :oatmodel) int sportief, estantpartij kleur blauw tm 56 BINDER DAN 7E PRUS Directeur Automobielbedrijf Zuid-Oost B. V. Bijlage van: De BMW 3-serie mag in ons land toch onderhand bekend verondersteld worden. Het model werd in de huidige vorm in 1983 voorgesteld en zal eind volgend jaar definitief een opvolger krijgen. Toch is de belangstelling voor dit model op Europese schaal nog enorm. Zeker sinds het verschijnen van de exclusieve cabriolet en de fraaie Touring. Van dit vijfdeursmodel is onlangs een nieuwe versie verschenen, de 318i Touring. Tijd om de hele 3-serie nog eens de revue te laten passeren. Wat prijs betreft zal de 318i Touring duidelijk hogere ogen van de 3- serie. Na al het snelle rijden valt dan de enorme rust op die zo'n ruwoliestoker meebrengt. Maar je mag je niet in de turbodiesel vergissen. Met zijn 115 pk weet hij prestaties te leveren vergelijkbaar aan de 318i. De 324d is er alleen als vierdeurs sedan en is eigenlijk de meest ontspannende uit de reeks. Snel is hij zeker niet te noemen. De kwaliteiten van deze auto liggen voornamelijk in de voortreffelijke motor, die economisch dieselen combineert met de rust van een benzine krachtbron. gaan gooien dan zijn 6 cylinder broertjes. Gelukkig heeft de importeur het bedrag net onder de vijftigduizend gulden (f.48.900,=) weten te houden. Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405 voor- en achterschade. De bouwer van weleer maakte er vol liefde weer de auto van zoals de Mercedes in 1978 uit had gezien. Een modem onderdeel is er echter wel aan te ontdekken. De achterklep is namelijk van een vijfdeurs Ascona. Het is overigens zeldzaam dat deze auto pas 40.000 km op de teller heeft. Toen wij de auto tegen het lijf liepen, was hij nog te koop bij Grayford voor, zoals ze zelf zeggen, de juiste koper. Informatie bij: Managing Director Crayford Auto Development Ltd., 17A Luton Road, Harpenden, Herts. AL5 2UA, telefoon: 0582.461155. Tijdens een kort bezoek aan Engeland kort geleden zagen we deze heel aparte Mercedes 450 SLC. Het gaat om een auto die in 1978 gebouwd is door Crayford voor de British Motor Show. In Engeland rijden heel veel stationcar-achtige auto's rond op basis van allerhande modellen. Deze Mercedes heeft het echter nooit tot het produktie-stadium gebracht. Dit exemplaar werd op de autotentoonstelling verkocht en bracht vervolgens de tien volgende jaren in Spanje door, waarna hij weer terug kwam naar Crayford in Engeland. De auto verkeerde op dat moment in een belabberde staat door enorme Vormgeving De 6 cylinder motoren van BMW zijn nog steeds.juwelen. Rustig zoevend doen ze hun werk. In de 325i levert de krachtbron 170 pk en daarmee kan natuurlijk stevig door gereden worden. Schitterend was het dan ook om bijvoorbeeld op de Grevelingendam vijf auto's van dit type tegelijk te zien passeren. Na het zescylinder geweld stapte ik in de nieuwe 318i Touring. Plotseling blijkt dan dat de 113 pk leverende 1.8 liter 4 cylinder ook zeer behoorlijk presteert. BMW zelf meldt een top van 188 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 binnen de 12 seconden. Je moet dan ook een vreselijke liefhebber zijn van een 6 cylinder motor om voor de 320i Touring te kiezen, de 1.8 is zeker potent genoeg. Het meest sterke punt van deze auto is zijn vormgeving. Als koper heb je vooraf al de zekerheid dat het een exclusieve auto zal blijven. De Touring mag echter niet gezien worden als een echte stationcar. Vooral de kleine vijfde deur geeft te weinig mogelijkheden voor het vervoer van volumineuze goederen. De BMW Touring is dan ook meer een vrijetijdsauto voor pa, waar ma door de week de boodschappen mee haalt en 's morgens met de vriendinnen naar de tennisbaan rijdt. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Bijna drie jaar geleden werd door Saab de uiterst fraaie cabriolet- versie van de 9000 geïntroduceerd. Kort geleden is in de Saab-Valmet fabriek in Nystad, Finland het 10.000ste exemplaren geproduceerd. Volgens ontwerper Bjorn Envall heeft dit aantal de verwachtingen overtroffen. De laatste twee jaar werd maar liefst 60% van de totale produktie naar Amerika geexporteerd. De auto werd als eerste op deze markt geïntroduceerd in mei 1986. Maar ook in landen als Italië, Engeland Ons bedrijf bevindt zich reeds 32 jaar in de uiterste hoek van de Ringbaan Zuid en de Ringbaan Oost aan de Hoevenseweg 92 D. Tweeëndertig jaar in hetzelfde pand, waarvan vele jaren het bekende merk met de ster werd vertegenwoordigd. Sinds 7 jaar vertegenwoordigen wij Seat, een merk dat zich onder de vlak van Volkswagen zeer sterk ontwikkelde, zowel technisch als commercieel. Seat is reeds vele jaren milieuvriendelijk en sedert een half jaar leverbaar met injectiemotor en geregelde drieweg katalysator, dit alles tegen zeer concurrerende prijzen. Daar mijn persoonlijke belangstelling sterk uitgaat naar hoogwaardige techniek, waren wij bijzonder ingenomen met Saab, een merk dat wij sedert anderhalf jaar vertegenwoordigen. Saab automobielen zijn sterk verwand met de vliegtuigindustrie, hetgeen zich steeds weer uit in de toepassing van de modernste technieken en veiligheid. Zowel onze technische, administratieve en verkoop medewerkers volgen regelmatig cursussen zodat wij onze klanten naar volle tevredenheid kunnen bedienen. Dat dit ons steeds is gelukt, blijkt wel uit het feit dat onze klanten zeer honkvast zijn. Of het nu huidige Seat, Saab of andere ster merken rijders zijn, velen behoren reeds tientallen jaren tot onze klantenkring. Voor wat betreft de serice kunnen wij in onze moderne goed geoutilleerde werkplaats aan al uw wensen tegemoet komen. Neem bijvoorbeeld hetAPK- keuren, waarvoor wij een computergestuurde sporing-, schokbreker- en rollen/ remtestbank met printer ter beschikking hebben. U bent van harte welkom in ons bedrijf. De koffie staat klaar! Dat we in ons eigen land nog heel wat fraais kunnen zien, bleek vorige week tijdens een introductie van BMW. Een zestal fraaie routes voerde het journalistenvolkje door de provincie Zeeland. Vanaf het startpunt, Rotterdam Zestienhoven, had ik de beschikking over een 325i Touring. Het Touring-model is nog behoorlijk nieuw en door zijn stevige prijs niet veel in Nederland te zien. De serie bestaat uit de 320i met 2 liter 6 cylinder motor, de 2,5 liter 325i en 325iX en een 324 td met 2,4 liter turbodieselmotor. Een hernieuwde kennismaking met de kleinste BMW was wederom een enorm genoegen en het toonde weer eens aan dat een auto die wat ontwerp betreft al heel wat jaartjes oud is, toch lang niet verouderd hoeft te zijn. En zeker als Touring is het een verstandige keus. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek en Australië wordt de 900 Cabriolet goed verkocht. De introductie vond daar in het najaar van 1987 plaats. Op dit moment worden 28 cabriolets per dag gemaakt. Het 10.000ste exemplaar is een auto gespoten in de kleur zwart met een eveneens zwart lederen interieur. Aan de buitenkant is de auto uitgevoerd als 900 T 16S. Deze auto heeft de naam Black Beauty gekregen en zal helaas voor de liefhebbers niet worden verkocht. Vorige week bezocht ik tijdens een introductie een bouwwerk waar wij als Nederland trots op mogen zijn, de Oosterschelde-dam. Twee reeksen pijlers met een eiland er tussenin, zorgen ervoor dat een situatie als in 1953 nooit meer voor zal komen. Belangrijk was bij dit projekt dat het achterliggende gebied verzekerd zou blijven van at en aanvoer van zout water en dat ook de invloed van getijden gewaarborgd zou blijven. De dam heeft een aantal beweegbare schuiven die het zeewater geheel of gedeeltelijk kunnen tegenhouden. Er is slechts één nadeel, scheepvaart vanuit de Oosterschelde naar zee is niet meer mogelijk. Onlangs waren twee van onze zuiderburen aan het vissen met hun motorboot in de buurt van de dam. Plotseling kregen ze motorpech. Gelukkig is in dit soort onverwachte situaties voorzien. Voor de dam liggen een aantal boeien waar je je boot aan vast kunt leggen. De heren hadden nu rustig de tijd om het euvel te verhelpen. En ja hoor, na enige tijd sleutelen en proberen hadden ze het apparaat weer aan de praat. Het plezier van een lekker dagje vissen was zo nog niet verpest en het feest kon weer doorgaan. Althans dat dachten ze. Op het moment dat ze zich los maakten van de boei, sloeg de motor weer af. De stroming was er echter zo sterk dat ze bestuurloos richting dam werden gesleurd. En dan moet je weten dat het water gemiddeld met een snelheid van 20 km/u onder de schuiven doorstroomt. De opening van de schuif is nooit genoeg om een boot door te laten. Gelukkig was het tweetal zo snugger om direkt plat op de bodem van hun vaartuig te gaan liggen. Dat is ook hun redding geweest. Als een scherp mes werd de opbouw van de boot door de schuif vermorzeld en de heren konden aan de andere kant weer opgelucht adem halen. En dit is geen mop... Tony Vos «ssssk^ IjgHKv

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 19