Citroën XM IS EINDHOVEN STARCRAFT S- s De nieuwe Franse revolutie weer rally-stad salon op wielen IS! s s Red ZUID-OOST I M P R E 1 E R I J 1 Lexus van Toyota in produktie inwira Uw SAAB-dealer iova f? p» 3?^ DE AUTOMAAT - Donderdag 1 juni 1989 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER I juni 1989-pagina6 11 TV-79-VFU IQ a’s 323 ^Citroen CX 25 STI Turbo 2. jelijk een Jk Citroën XM 2 liter injectie. )erkt )IT Citroën XM V6 CX Break Voorwielen Diesels i kantel/schuifdak Neuspartij -1 Br "'sJ >n 013-321405 zullen ring, ie slecht neer weten, bij uw dealer mogelijkheden. Honda Civic is Door de lange aorbreedte is de voor bestuurder sn te is alleen wind- en bandengeruis te horen. Bij ver doortrekken ech ter klinkt heel zachtjes een wat rauw geluid. We reden de auto echter met airconditioning, een jaar raliteit staat bij Lexus Maar ook dan nog kan de Ame rikaanse firma aan de persoon lijke wensen van de klant vol doen. nog via tig te be- 3 het tlly op sieschei ische keurinc ond 2 juni tu= Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405 Gordijnen De Starcraft VIP auto is duide lijk bedoeld voor bedrijven die bijvoorbeeld hun relaties van schiphol ophalen en tijdens de rit naar het bedrijfspand een presentatie op video willen la ten zien. Een uitermate luxe auto die in verschillende versies ver krijgbaar is. Een al zeer comple- Vooral ook jammer dat we geen auto zonder hydractieve vering hebben kunnen uitproberen. De Citroen XM blijft voor de Ne derlandse liefhebber voorlopig j een droom. De auto zal vanaf jin november bij onze dealers .e zien zijn. En dat is dan ook de “jd dat we met een uitgebreide t terug zullen komen. ïlversies laten nog Kort geleden heeft de firma Starcraft een officiële vertegen woordiger in Nederland gekre gen. US Carcenter Pietersen in Rotterdam is de Nederlandse dealer van dit merk, wat van een 'gewone' Chevy Van een enorm pronkstuk weet te maken. De eerste VIP-coach is al gele verd aan het Rotterdamse tou- ringcarbedrijf Snel en Co. Starcraft heeft een reeks aan uitvoeringen op basis van de Chevrolet met 5 liter V8-motor met katalysator en automaat. Het interieur is vergelijkbaar met de ontvangstkamer van een kasteel compleet met houten be timmering, televisie, video, bar, koelkast, telefoon en luxe met pluche beklede stoelen. De stoe len zijn draaibaar. Het als extra leverbare tafeltje heeft een inge legd schaakbord. Starcraft bouwt iedere auto met de hand. Aan het uiterlijk is al te zien dat het om een speciale auto gaat met veel chroom, donker getinte ruiten, treeplanken en een ver hoogd dak. Zaterdag 3 juni aanstaande gaat om 9.00 uur weer de ELE-rally in Eindhoven van start. Het evenement wat meetelt voor het Nederlands rallykampioenschap wordt voor de zesentwintigste keer gehouden. Maar liefst 120 coureurs en navigatoren zullen aan deze rally deelnemen. Daarnaast zullen 400 officials en 250 mecaniciens de auto's en de mensen in goede banen leiden. De 26e ELE-rally wordt verreden over een parcours van circa 200 kilometer. In dit traject zijn tien klassementsproeven opgenomen allen gelegen in en om Eindhoven. De Rally staat oper voor 5 groepen automobielen, I weten: productiewagens, toerwagens, sportwagens in twee- tieke lijnen van ak en langer. :envoud van het storen zult u niet titerst fraaie ver- :lf eens bekijken eide proefrit, at u de Civic ook; mijn idee alleen voor de symme trie zit. Daar stopt evenwel alle kritiek bij. Op de hele auto is ver der niets negatiefs aan te merken. Eindelijk was het dan zover. Nadat in maart de eerste foto's van het nieuwe Citroën-topmodel, de XM, wer den rondgestuurd, mochten we de auto vorige maand al in de fabriek bekijken en aanraken. Toch was daar mee de nieuwsgierigheid niet te bedwingen. Vorige week reed ik als een kind zo gelukkig rond in een CX 25 GTi Turbo 2 om aansluitend met twee types uit de nieuwe XM-serie in de omgeving van het Zuidfranse Nimes te mogen toeren. voorziening die zo'n 10 tot 15% van het vermogen vraagt, zodat niet de volledige kracht beschikbaar was. Toch een fantastische kracht bron die na de laatste veranderin gen weer helemaal bij de tijd is. De 2 liter 4-cylinder is helemaal nieuw en beviel eigenlijk nog be ter. Het is een krachtbron uit de TU-serie, waarvan we ook de 1905 cc motor uit de BX en Peugeot 405 kennen. Ook hier weer weinig de cibels die door de krachtbron worden geproduceerd. De Franse versie zonder katalysator levert 130 pk, waarvan er bij ons 122 over blijven. Ook de auto's met deze injectiemotor waren voorzien van een airconditioning, zodat het uiteindelijk beschikbare vermo gen ter voortbeweging nog min der was. Wat uitvoering betreft kwam de door ons gereden auto overeen met de V6, zodat we he laas niet met een goedkopere uit rusting hebben kunnen kennisma ken. en vierwielaangedreven uitvoering en de zogenaamde hobbywagens. De vijf groepen zijn weer onderverdeeld in vier cylinder-inhoudsklassen. Alle bekende rallyauto's zoals de Ford Sierra Cosworth, Opel Kadett GSi, BMW M3, Suzuki Swift GTi en Lancia Delta zullen de revue passeren. Toyota zal op 1 september een volledig nieuwe auto op de Amerikaanse markt introduceren, de Lexus. Met deze auto wil het Japanse merk gaan concurreren met Europese produkten als BMW en Mercedes. De eerste exemplaren zijn inmiddels van de band gerold, na zes jc ontwikkeling. De kwa Toyota voorop. Iedere wordt na fabrikage grondig getest met een 2,5 liter V6. voor verscheping naar Amerika. Toyota Eenmaal op de plaats van type in De Citroen CX is overigens niet helemaal aan het einde van zijn carrière. De vijfdeurs Break en Familiale zullen nog twee jaar op het programma blijven, daarna worden ze vervangen door een XM Break. Het normale CX-model is echter helemaal uitverkocht. De prijzen zijn uiteraard nog niet bekend, maar er zal toch gere kend moeten worden op zo'n f.47.500,= voor de basisuitvoering tot minimaal f .82.500, voor uiterst complete V6. Voor een deel zal de prijsstelling nog afhankelijk zijn van het feit of alle in Nederland te leveren auto's standaard voorzien i zijn van de hydractieve ve- iets wat mij persoonlijk geen t idee lijkt. Startpodium Er zijn voor dit jaar een aantal vernieuwingen doorgevoerd. De start, hergroepering en finish zijn te vinden bij en in de 3.000 m2 grote Eindhovense Ijshal. Hier kan ook het publiek kijken naar de interessante technische keuring. Daarnaast is er een grote autoshow en een demonstratie bestemming volgen nog een aantal inspekties en een testrit. De Lexus zal in de Verenigde Staten via een apart dealemet worden verkocht. Inmiddels zijn 65 agenten aangesteld, terwijl het er aan het einde van het jaar 100 moeten zijn. Het Lexus- programma bestaat uit de LS 400, een vierdeurs sedan met 250 pk 4 liter V8 motor en de Lexus ES 250 Dit jaar hoopt nog 16.000 auto's van dit Amerika te verkopen. kunnen bevoorraden, terwijl de auto's pas in het begin van 1990 bij ons zullen gaan rijden. Citroën blijft echter het eerste merk wat daadwerkelijk met meer-kleppen diesels op de markt komt. Overi gens zullen dezelfde motoren ook voor het einde van het jaar in de nieuwe Peugeot 605 te vinden zijn. De XM werd enkele jaren terug door Bertone ontworpen. De auto kenmerkt zich door een uitermate lage neuspartij en een hoge ach terkant. De naam XM zou een sa menvoeging kunnen zijn van CX en SM. De laatste was in het begin van de jaren zeventig een twee- deurs sportwagen met een Mase- rati-motor. De nieuweling vertoont aan de achterkant enige gelijke nis met dit exemplaar. De zijkant heeft een typische knik in het ach- terportier. Gelukkig is een merk als Citroen nog steeds bereid bo ven de massa uit te steken. Maar ook op het technische vlak be schikt de nieuwe XM over een aantal nieuwe zaken. Eén daar van is de hydractieve vering. De ze voorziening is overigens in Frankrijk alleen op het duurste model standaard, terwijl het bij al le overige tegen meerprijs te koop is. Het systeem is een combinatie van de bekende hydropneuma- tisch Citroen- vering gekoppeld aan een elektronisch systeem wat met gegevens als weggesteldheid, stuuruitslag, snelheid etc. de juiste veerkarakteristiek insteld. Het sys teem regelt zichzelf in de stand 'automaat' terwijl in de 'sport'- stand voor een stuggere afvering kan worden gekozen. Commercieel Een enkel exemplaar zal een buitenlandse vestiging t< machtigen zijn, maar dan is ook helemaal op. De CX is op een waardige wijze vervangen door een auto waar mee de Franse automobielindus trie zijn superioriteit weer eens volledig heeft getoond. van radiografisch bestuurde miniatuurauto's. Vanaf het startpodium wordt op 3 juni driemaal gestart, waarbij het publiek kundig wordt geïnformeerd door de ELE- speaker. Daarnaast zal ook het verloop van de Rally op grootbeeld- televisieschermen te zien zijn. De technische keuring start op vrijdagavond 2 juni tussen 18.00 en 22.00 uur. Deze wordt op 3 juni voortgezet van 7.00 tot 9.00 uur. Om 9.30 zal de eerste deelnemer starten. De finish is om 19.00 uur geplanned, waarna óm 21.00 uur de prijzen worden uitgereikt. Voor de rally- liefhebber een bewogen weekend. De Ijshal is te vinden aan de A. Coolenlaan in Eindhoven. We reden met twee verschillende motoren, de 4 cylinder multi-point injectie en de V6. Deze laatste krachtbron is een bekende. Het is de PRV-motor die vergroot is tot 2975 cc en voorzien van een gere gelde katalysator 170 pk aan de voorwielen aflevert. Het is de soe- nog pelheid zelve. Opvallend is ook de begi enorme stilte. Bij hoge snelheden te zie tijd c test terug zullen komen. Ook de dieselversies laten nog even op zich wachten. Citroen hoopt er in oktober de Franse markt mee te te versie op grijs kenteken kost 1.58.900,= terwijl dezelfde auto in 8 persoons-uitvoering op geel kenteken f.81.625,= kost. Inclu sief een aantal extra's zoals air conditioning, cruise-control, ver stelbaar stuur, centrale vergren deling, elektrische ramen, gor dijnen aan de achterdeuren en een zeer luxe interieur komt de auto op grijs kenteken op f.63.900,= (geel kenteken f.85.425,Voorzien van alle denkbare luxe kost de Starcraft in de meest complete uitvoering op geel kenteken f.92.535, De auto is dan ook weer ongeloof lijk comfortabel, maar toch heel anders dan een CX. De XM ligt duidelijk vaster op de weg, stuurt strakker en is zodoende meer ge schikt voor bochtige plattelands- wegen. Dit heeft bovendien op het commerciële vlak voor Citroen het voordeel dat de XM bij het grote (nog niet Citroën-rijdende) pu bliek aanmerkelijk beter aan zal slaan. Van de andere kant zal de CX-rijder toch duidelijk aan de XM moeten wennen. Óverhellen in bochten is de XM dan ook hele maal vreemd. De koets is uiterma te stabiel en zal dan ook bij een slalom niet de geringste neiging tot uitbreken vertonen. Het interieur is bijzonder ruim en zit vol met wijzertjes, knopjes en lampjes. Vooral in de duurste uit voering is het een drukte van ja- welste. Toch went alles na korte tijd en is de auto beslist gebrui kersvriendelijker dan zijn voor ganger. Zp worden de richting aanwijzers 'gewoon' met een hen del bediend, die uit zichzelf terug komt. Citroën-fanaten zullen hier bij vinden dat de auto door dit soort kleine veranderingen aan karakter heeft ingeleverd. Opval lend is dat het klokkendeel van het dashboard wat ver weg zit. Kritiek bovendien op de brede stij len van de voorruit en het daar achter volledig schuilgaan van de rechter buitenspiegel, dat er naar Frankrijk is dol enthousiast. On der de verschillende proefritten zag je voorbijgangers zelfs vreem de toeren uithalen om de XM eens goed te kunnen zien. Overigens opmerkelijk dat ik in Nederland met de CX, een ontwerp dat im mers al 15 jaar oud is, dezelfde blikken toegeworpen kreeg. Wel ke andere auto van die leeftijd kan dat zeggen. Het enthousiasme over de XM is ook op mij overge slagen. Citroën heeft als topmodel altijd al een auto gehad, die an ders is dan alle anderen. Een auto die zowel technisch als op het ge bied van vormgeving enorm op valt. F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27