Citroën XM
IS
EINDHOVEN
STARCRAFT
S-
s
De nieuwe
Franse
revolutie
weer rally-stad
salon
op wielen
IS!
s
s
Red
ZUID-OOST
I
M
P
R
E
1
E
R
I
J
1
Lexus van Toyota in produktie
inwira
Uw SAAB-dealer
iova
f? p»
3?^
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 juni 1989 - pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
I juni 1989-pagina6
11
TV-79-VFU
IQ
a’s 323
^Citroen CX 25 STI Turbo 2.
jelijk een
Jk Citroën XM 2 liter injectie.
)erkt
)IT
Citroën XM V6
CX Break
Voorwielen
Diesels
i kantel/schuifdak
Neuspartij
-1
Br "'sJ
>n 013-321405
zullen
ring, ie
slecht
neer weten,
bij uw dealer
mogelijkheden.
Honda Civic is
Door de lange
aorbreedte is de
voor bestuurder
sn
te
is alleen wind- en bandengeruis
te horen. Bij ver doortrekken ech
ter klinkt heel zachtjes een wat
rauw geluid. We reden de auto
echter met airconditioning, een
jaar
raliteit staat bij
Lexus
Maar ook dan nog kan de Ame
rikaanse firma aan de persoon
lijke wensen van de klant vol
doen.
nog via
tig te be-
3 het
tlly op
sieschei
ische keurinc
ond 2 juni tu=
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405
Gordijnen
De Starcraft VIP auto is duide
lijk bedoeld voor bedrijven die
bijvoorbeeld hun relaties van
schiphol ophalen en tijdens de
rit naar het bedrijfspand een
presentatie op video willen la
ten zien. Een uitermate luxe auto
die in verschillende versies ver
krijgbaar is. Een al zeer comple-
Vooral ook jammer dat we geen
auto zonder hydractieve vering
hebben kunnen uitproberen.
De Citroen XM blijft voor de Ne
derlandse liefhebber voorlopig
j een droom. De auto zal vanaf
jin november bij onze dealers
.e zien zijn. En dat is dan ook de
“jd dat we met een uitgebreide
t terug zullen komen.
ïlversies laten nog
Kort geleden heeft de firma
Starcraft een officiële vertegen
woordiger in Nederland gekre
gen. US Carcenter Pietersen in
Rotterdam is de Nederlandse
dealer van dit merk, wat van
een 'gewone' Chevy Van een
enorm pronkstuk weet te maken.
De eerste VIP-coach is al gele
verd aan het Rotterdamse tou-
ringcarbedrijf Snel en Co.
Starcraft heeft een reeks aan
uitvoeringen op basis van de
Chevrolet met 5 liter V8-motor
met katalysator en automaat.
Het interieur is vergelijkbaar
met de ontvangstkamer van een
kasteel compleet met houten be
timmering, televisie, video, bar,
koelkast, telefoon en luxe met
pluche beklede stoelen. De stoe
len zijn draaibaar. Het als extra
leverbare tafeltje heeft een inge
legd schaakbord. Starcraft
bouwt iedere auto met de hand.
Aan het uiterlijk is al te zien dat
het om een speciale auto gaat
met veel chroom, donker getinte
ruiten, treeplanken en een ver
hoogd dak.
Zaterdag 3 juni aanstaande gaat
om 9.00 uur weer de ELE-rally in
Eindhoven van start. Het
evenement wat meetelt voor het
Nederlands rallykampioenschap
wordt voor de zesentwintigste keer
gehouden. Maar liefst 120
coureurs en navigatoren zullen
aan deze rally deelnemen.
Daarnaast zullen 400 officials en
250 mecaniciens de auto's en de
mensen in goede banen leiden.
De 26e ELE-rally wordt verreden
over een parcours van circa 200
kilometer. In dit traject zijn tien
klassementsproeven opgenomen
allen gelegen in en om
Eindhoven. De Rally staat oper
voor 5 groepen automobielen, I
weten: productiewagens,
toerwagens, sportwagens in twee-
tieke lijnen van
ak en langer.
:envoud van het
storen zult u niet
titerst fraaie ver-
:lf eens bekijken
eide proefrit,
at u de Civic ook;
mijn idee alleen voor de symme
trie zit. Daar stopt evenwel alle
kritiek bij. Op de hele auto is ver
der niets negatiefs aan te merken.
Eindelijk was het dan zover. Nadat in maart de eerste
foto's van het nieuwe Citroën-topmodel, de XM, wer
den rondgestuurd, mochten we de auto vorige maand
al in de fabriek bekijken en aanraken. Toch was daar
mee de nieuwsgierigheid niet te bedwingen. Vorige
week reed ik als een kind zo gelukkig rond in een CX
25 GTi Turbo 2 om aansluitend met twee types uit de
nieuwe XM-serie in de omgeving van het Zuidfranse
Nimes te mogen toeren.
voorziening die zo'n 10 tot 15% van
het vermogen vraagt, zodat niet
de volledige kracht beschikbaar
was. Toch een fantastische kracht
bron die na de laatste veranderin
gen weer helemaal bij de tijd is.
De 2 liter 4-cylinder is helemaal
nieuw en beviel eigenlijk nog be
ter. Het is een krachtbron uit de
TU-serie, waarvan we ook de 1905
cc motor uit de BX en Peugeot 405
kennen. Ook hier weer weinig de
cibels die door de krachtbron
worden geproduceerd. De Franse
versie zonder katalysator levert
130 pk, waarvan er bij ons 122
over blijven. Ook de auto's met
deze injectiemotor waren voorzien
van een airconditioning, zodat het
uiteindelijk beschikbare vermo
gen ter voortbeweging nog min
der was. Wat uitvoering betreft
kwam de door ons gereden auto
overeen met de V6, zodat we he
laas niet met een goedkopere uit
rusting hebben kunnen kennisma
ken.
en vierwielaangedreven
uitvoering en de zogenaamde
hobbywagens. De vijf groepen
zijn weer onderverdeeld in vier
cylinder-inhoudsklassen.
Alle bekende rallyauto's zoals de
Ford Sierra Cosworth, Opel
Kadett GSi, BMW M3, Suzuki Swift
GTi en Lancia Delta zullen de
revue passeren.
Toyota zal op 1 september een
volledig nieuwe auto op de
Amerikaanse markt introduceren,
de Lexus. Met deze auto wil het
Japanse merk gaan concurreren
met Europese produkten als BMW
en Mercedes. De eerste
exemplaren zijn inmiddels van de
band gerold, na zes jc
ontwikkeling. De kwa
Toyota voorop. Iedere
wordt na fabrikage grondig getest met een 2,5 liter V6.
voor verscheping naar Amerika. Toyota
Eenmaal op de plaats van type in
De Citroen CX is overigens niet
helemaal aan het einde van zijn
carrière. De vijfdeurs Break en
Familiale zullen nog twee jaar op
het programma blijven, daarna
worden ze vervangen door een
XM Break. Het normale CX-model
is echter helemaal uitverkocht.
De prijzen zijn uiteraard nog niet
bekend, maar er zal toch gere
kend moeten worden op zo'n
f.47.500,= voor de basisuitvoering
tot minimaal f .82.500, voor uiterst
complete V6. Voor een deel zal de
prijsstelling nog afhankelijk zijn
van het feit of alle in Nederland te
leveren auto's standaard voorzien
i zijn van de hydractieve ve-
iets wat mij persoonlijk geen
t idee lijkt.
Startpodium
Er zijn voor dit jaar een aantal
vernieuwingen doorgevoerd. De
start, hergroepering en finish zijn
te vinden bij en in de 3.000 m2
grote Eindhovense Ijshal. Hier
kan ook het publiek kijken naar
de interessante technische
keuring. Daarnaast is er een grote
autoshow en een demonstratie
bestemming volgen nog een
aantal inspekties en een testrit.
De Lexus zal in de Verenigde
Staten via een apart dealemet
worden verkocht. Inmiddels zijn
65 agenten aangesteld, terwijl het
er aan het einde van het jaar 100
moeten zijn. Het Lexus-
programma bestaat uit de LS 400,
een vierdeurs sedan met 250 pk 4
liter V8 motor en de Lexus ES 250
Dit jaar hoopt
nog 16.000 auto's van dit
Amerika te verkopen.
kunnen bevoorraden, terwijl de
auto's pas in het begin van 1990
bij ons zullen gaan rijden. Citroën
blijft echter het eerste merk wat
daadwerkelijk met meer-kleppen
diesels op de markt komt. Overi
gens zullen dezelfde motoren ook
voor het einde van het jaar in de
nieuwe Peugeot 605 te vinden zijn.
De XM werd enkele jaren terug
door Bertone ontworpen. De auto
kenmerkt zich door een uitermate
lage neuspartij en een hoge ach
terkant. De naam XM zou een sa
menvoeging kunnen zijn van CX
en SM. De laatste was in het begin
van de jaren zeventig een twee-
deurs sportwagen met een Mase-
rati-motor. De nieuweling vertoont
aan de achterkant enige gelijke
nis met dit exemplaar. De zijkant
heeft een typische knik in het ach-
terportier. Gelukkig is een merk
als Citroen nog steeds bereid bo
ven de massa uit te steken. Maar
ook op het technische vlak be
schikt de nieuwe XM over een
aantal nieuwe zaken. Eén daar
van is de hydractieve vering. De
ze voorziening is overigens in
Frankrijk alleen op het duurste
model standaard, terwijl het bij al
le overige tegen meerprijs te koop
is. Het systeem is een combinatie
van de bekende hydropneuma-
tisch Citroen- vering gekoppeld
aan een elektronisch systeem wat
met gegevens als weggesteldheid,
stuuruitslag, snelheid etc. de juiste
veerkarakteristiek insteld. Het sys
teem regelt zichzelf in de stand
'automaat' terwijl in de 'sport'-
stand voor een stuggere afvering
kan worden gekozen.
Commercieel
Een enkel exemplaar zal
een buitenlandse vestiging t<
machtigen zijn, maar dan is
ook helemaal op.
De CX is op een waardige wijze
vervangen door een auto waar
mee de Franse automobielindus
trie zijn superioriteit weer eens
volledig heeft getoond.
van radiografisch bestuurde
miniatuurauto's. Vanaf het
startpodium wordt op 3 juni
driemaal gestart, waarbij het
publiek kundig wordt
geïnformeerd door de ELE-
speaker. Daarnaast zal ook het
verloop van de Rally op
grootbeeld- televisieschermen te
zien zijn. De technische keuring
start op vrijdagavond 2 juni tussen
18.00 en 22.00 uur. Deze wordt op
3 juni voortgezet van 7.00 tot 9.00
uur. Om 9.30 zal de eerste
deelnemer starten. De finish is om
19.00 uur geplanned, waarna óm
21.00 uur de prijzen worden
uitgereikt. Voor de rally-
liefhebber een bewogen
weekend. De Ijshal is te vinden
aan de A. Coolenlaan in
Eindhoven.
We reden met twee verschillende
motoren, de 4 cylinder multi-point
injectie en de V6. Deze laatste
krachtbron is een bekende. Het is
de PRV-motor die vergroot is tot
2975 cc en voorzien van een gere
gelde katalysator 170 pk aan de
voorwielen aflevert. Het is de soe- nog
pelheid zelve. Opvallend is ook de begi
enorme stilte. Bij hoge snelheden te zie
tijd c
test terug zullen komen. Ook de
dieselversies laten nog even op
zich wachten. Citroen hoopt er in
oktober de Franse markt mee te
te versie op grijs kenteken kost
1.58.900,= terwijl dezelfde auto
in 8 persoons-uitvoering op geel
kenteken f.81.625,= kost. Inclu
sief een aantal extra's zoals air
conditioning, cruise-control, ver
stelbaar stuur, centrale vergren
deling, elektrische ramen, gor
dijnen aan de achterdeuren en
een zeer luxe interieur komt de
auto op grijs kenteken op
f.63.900,= (geel kenteken
f.85.425,Voorzien van alle
denkbare luxe kost de Starcraft
in de meest complete uitvoering
op geel kenteken f.92.535,
De auto is dan ook weer ongeloof
lijk comfortabel, maar toch heel
anders dan een CX. De XM ligt
duidelijk vaster op de weg, stuurt
strakker en is zodoende meer ge
schikt voor bochtige plattelands-
wegen. Dit heeft bovendien op het
commerciële vlak voor Citroen het
voordeel dat de XM bij het grote
(nog niet Citroën-rijdende) pu
bliek aanmerkelijk beter aan zal
slaan. Van de andere kant zal de
CX-rijder toch duidelijk aan de
XM moeten wennen. Óverhellen in
bochten is de XM dan ook hele
maal vreemd. De koets is uiterma
te stabiel en zal dan ook bij een
slalom niet de geringste neiging
tot uitbreken vertonen.
Het interieur is bijzonder ruim en
zit vol met wijzertjes, knopjes en
lampjes. Vooral in de duurste uit
voering is het een drukte van ja-
welste. Toch went alles na korte
tijd en is de auto beslist gebrui
kersvriendelijker dan zijn voor
ganger. Zp worden de richting
aanwijzers 'gewoon' met een hen
del bediend, die uit zichzelf terug
komt. Citroën-fanaten zullen hier
bij vinden dat de auto door dit
soort kleine veranderingen aan
karakter heeft ingeleverd. Opval
lend is dat het klokkendeel van
het dashboard wat ver weg zit.
Kritiek bovendien op de brede stij
len van de voorruit en het daar
achter volledig schuilgaan van de
rechter buitenspiegel, dat er naar
Frankrijk is dol enthousiast. On
der de verschillende proefritten
zag je voorbijgangers zelfs vreem
de toeren uithalen om de XM eens
goed te kunnen zien. Overigens
opmerkelijk dat ik in Nederland
met de CX, een ontwerp dat im
mers al 15 jaar oud is, dezelfde
blikken toegeworpen kreeg. Wel
ke andere auto van die leeftijd
kan dat zeggen. Het enthousiasme
over de XM is ook op mij overge
slagen. Citroën heeft als topmodel
altijd al een auto gehad, die an
ders is dan alle anderen. Een auto
die zowel technisch als op het ge
bied van vormgeving enorm op
valt.
F