Bestaat
Bedford nog?
DE
DE
KRUKAS,
r
ALER
S3
PI
NOKKENAS...
u.,a
Japanse Isuzu uit Engelse fabriek
met verfrissend gezicht
o
I
I
ZUID-OOST
K
E
C H
N
I
E
aar
■FRITBIJ:
rgB.V
Uw SAAB-dealer
BDVAG
aufefeaglas
"r1”' -A
h I
I i
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 mei 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
!5 mei 1989 - pagina 6
Kleurrijk
T
i.
N
Renault Trafic
Produktiviteit
wist Renault Laadvermogen
de
INIEUWEN
Leidinggevend
AUTORUITEN
Moment
Trapauto
jassen zor-
Renault Goelette: 1946-1965
DIESEL ESTATE 37.695,-
N
>n 013-321405
&znn.b.v.
rijf
inruilauto’s
ntiebewijs
j mogelijk
1985
1984
1986
1984
1981
1983
1984
1984
1983
1980
1981
1980
1981
1980
1980
slecht op de
bedrijfswagenmarkt.
daar
Suzuki
motor ook
irtoe zit er
Audi
zogenaamde local content, het
aandeel locale onderdelen in de
totale auto. Er wordt naar ge
streefd dit op 80% te krijgen.
de
iegwiel,
be-
Reparatie gratis vanaf WA-extra
Zonnedakinbouw: va l 498,- 5 jaar garantie i
auto's
388
387
387
387
387
387
386
387
986
387
386
386
384
987
986
985
985
988
984
986
985
983
984
986
984
985
984
986
984
wagens
B ^PAREREN A
produktietechnieken e’
Zowaar, een kleurrijl
bedrijf Renault, die al vanaf 1900 verschillende be- gens va"
TVs iets ver“c
met 800, 1
nu i
Engeland heeft een rijke autohistorie. Helaas komen we
merken als Triumph, MG, Humber, VandenPlas en je zqu
Vauxhall niet meer op de huidige prijslijsten tegen. Een kele robot
Hart van Brabantlaan 96 I
.Telefoon 013-433000 I
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405
w» 9
«O «WP W
™burg
ilandhof)
tation
Renault scoort niet
Europese bedrijfs
Nu, twee jaar
oude Bedford-fabriek
in een winstgevend l
zijn produkten naar
veertiei
landen
bij dan i
wijl de
Spanje, Portugal en Italië
verscheept. Dit zijn de 1
Europa die een impoi
voor Japanse auto's kei
In de bestelwagen-wereld gaan de verschillende mo
dellen over het algemeen lang mee. Zo ook bij het Fran-
j—- - - ii i onn 11 ami
stelwagens op zijn leveringsprogramma heeft staan. De
forse groei in deze markt stamt van na de Tweede We
reld Oorlog. De in 1946 geïntroduceerde Goelette hield 1400 kg
het tot en met 1965 vol. In de tussentijd was in 1959 de
beeld vier cylinders en een krukas
er schokkerig draaien. Om de mo
tor wat regelmatiger te laten lo
pen, zit er aan het einde van de
krakas het zogenaamde vliegwiel.
Dit is een dik en groot ijzeren wiel,
wat door zijn gewicht zorgt voor
een mooi ronddraaiende motor.
De krukas heeft echter nog meer
functies. Via tandwielen, kettingen
of getande riemen drijft de krukas
ook de zogenaamde nokkenas
aan. De nokkenas bedient de
kleppen die voor het binnenlaten
van de brandstof en het uitlaten
van de verbrandingsgassen zor
gen. De nokkenas heeft een aan
tal nokken die precies zo gericht
zijn dat de in- en uitlaatkleppen
op de juiste momenten open en
dicht gaan.
We hebben nu dus inmiddels het
motorblok met de cylinders,
krukas met daaraan het vlie
de nokkenas die de kleppen be
dient en het carter waarin de
smeerolie zit. Je zult er niet ver
steld van staan, dat een motor in
onze auto met deze onderdelen
nog niet kan lopen.
gratis en voor
een originele,
barbecue van
ak dus tussen
nei ’n proef-
ealer. Kunt u
iger rijden....
issenen en 2 kinderen,
nzine motor of 2.0 liter
rbo diesel motor. Ook
urs saloon.
naamd, door bijvoorbeeld de
loopafstanden in te korten. Dit
heeft in de fabriek ook weer een
lagere cyclustijd tot gevolg en zo
doende een produktiviteitsverho-
ging. Daarnaast worden werkne
mers voor goede prestaties be
loond. Op verschillende plaatsen
in de fabriek hangen borden met
foto's waarop de beste ploeg van
een bepaalde periode te zien is.
Het is leuk om te zien dat binnen
de bestaande oude muren van de
Bedford fabrieken een gemengde
naast de technische cultuur is ontstaan van typisch En
gelse gewoontes vermengd met
Japanse produktietechnieken en
inzichten. Zowaar, een kleurrijk
werk is veraange- geheel.
Naast koeling moet de i
gesmeerd worden. Hiei
een voorraad olie in onze motor.
Onder aan het blok zit een meta
len bak geschroefd, het zoge
naamde carter. In dit carter zit de
motorolie die door middel van een
speciale oliepomp en door de slin
gerende werking van de cylinders
voor de nodige smering door het
hele motorblok zorgt.
4200 tr/min en een koppel van 162
Nm bij 2200 tr/min. De laadvermo-
1 de auto's zijn allemaal
loogd. De uitvoeringen
800, 1000 en 1300 kg mogen
respectievelijk 900, 1100 en
- g vervoeren.
Ook het interieur bleef niet onaan
geroerd. Het geluidsniveau werd
■>grijk omlaag gebracht. De
lersstoel en de nieuwe
passagiersbank zijn met een
stofje overtrokken, terwijl
n nieuw stuurwiel wordt ge-
Op een totaal aantal van 1.4 mil
joen auto's in 1988 wist Renault
met 278.500 exemplaren de lei
dinggevende positie te behouden.
Boven aan de ranglijst staat na
tuurlijk de kleine Express, gevolgt
door de 5 bestel en de Trafic.
Naast het modernere wagenfront
zien we uiterlijk ook nieuwe ach
terbumpers en een doorgetrokken
stootstrip op de achterdeuren.
Nieuw is de 2.5 liter dieselmotor
met een vermogen van 75 pk bij
De cylinders maken een op- en
neergaande beweging, die moet
worden omgezet in een draaiende
beweging. Dit wordt gedaan met
behulp van de krukas. Aan de cy
linders zit een stijl, de drijfstang,
die vervolgens weer aan de kru
kas is verbonden. De krukas is zo
als de naam het al zegt een as,
die echter niet recht is. Het werkt
eigenlijk vergelijkbaar aan som
mige trapautootjes. Je gaat daar
met je voeten op en neer, terwijl
toch de wielen ronddraaien. Ook
daar is een soort van krukas ver
antwoordelijk voor. Ook de trap
pers van een fiets kun je met een
krukas vergelijken, terwijl onze
benen dan de drijfstangen zijn.
Toch zou een motor met bijyoor-
teerd in een moderne paint-shop.
Vanaf 1991, de Europese introduc-
tiedatum van de Amigo, zal het
ook mogelijk worden de Isuzu-
modellen in metallic-lak te bestel
len.
carrosseriedelen worden geperst. Belangrijk bij dit soort bedrijven is
gaf een totaal ander beeld dan
wat je zou verwachten. Geen en-
- - 1-1- maar mensen tussen
merk wat ook met de aardbodem gelijk gemaakt lijkt te de immense persen in die het
zijn is de vrachtwagenproducent Bedford. Toch bestaat plaatwerk van pers tot pers door-
die naam wel degelijk en rijden er in Engeland vele
auto s rond die naar deze naam luisteren. loosheid nog steeds erg hoog is.
Sinds de start van IBC is de kwali
teitscontrole erg belangrijk in de
ze fabriek. Op dit moment is de
kwaliteit vergelijkbaar met een
personenauto.
De assemblage lijn ziet er ineens
veel moderner uit, terwijl het re
cent gebouwde kataforese-bad
met controlekamer de modernste
Suzuki
,_1IBC bouwt twee verschillende
Isuzu Bedford Coorpora- auto's die beide onder twee merk-
namen worden verkocht. Het be
langrijkste produkt is de Isuzu Mi
di, de bekende bestelwagen
dit merk, die voor de Eng
markt als Bedford Midi me
"ewijzigd front wordt gei
t is op i
Geslot
sympathieke Renault Estafette geïntroduceerd die tot belangrij]
1980 op het programma bleef. Vanaf dat jaar werd het bestuurde
bestelwagenprogramma van Renault drastisch gewij- pasrz—r:
zigd met de introductie van de Trafic en Master. ^keen-
monteerd.
liefst 28 verschillende uitvoerin
gen. De gesloten bestelwagen be
gint met de T900 met benzinemotor
en voorwielaandrijving -
f.19.950,— “V. vwxvwx-
gens kan de auto met een 1
laadvermogen besteld worden
alsmede in verlengde en/of ver
hoogde uitvoering en natuurlijk
met de dieselkrachtbron. Daar
naast zijn er vier types met vier-
wielaandrijving vanaf f.26.850,=.
Een Microbus voor personenver
voer is er in vijf uitgaves vanaf
f.32.150,=. Voor bedrijven die een
eigen opbouw wensen is er de
chassis-cabine en de pick-up met
achterwielaandrijving. Deze laat-
De voorlopige prijslijst van de ste overigens alleen met 1400 kg
Trafic Phase II vermeldt maar laadvermogen.
leden was de jaar-
eenheden. Door
iuktiviteitsstijging
van een tweede
werden vorig jaar ruim
auto's verkocht. De huidige
maximale capaciteit is 55.000 een
heden, terwijl men in de toekomst
wil doorgroeien tot 75.000.
De ontwikkeling^
in ieder geval niet stil. Nog muu.
enkele jaren terug werd geinves-
Vorige keer heb ik uitgelegd hoe de verbranding in een
jen bij IBC staan auto-motor werkt. Met een aantal cylinders en de bijbe-
uet stil. Nog maar horende kleppen en bougies zijn we er natuurlijk niet.
De basis voor een motor is het motorblok wat meestal
van gietijzer of aluminium is gemaakt. In dit blok is na
tuurlijk ruimte voor de cylinders en zijn bovendien een
groot aantal kanaaltjes uitgespaard waardoor de koel
vloeistof loopt om de motorwarmte af te voeren.
Persen
GM heeft ongeveer 40 procent
de aandelen van Isuzu in hanc
Dat verklaart ook waarom
zu-produkten i
in ons land verkocht worden.
IBC in Luton is nog een echte
ouderwetse autofabriek. Op som
mige plaatsen op het fabriekter-
rein waan je je enkele tientallen
jaren terug. Ook de hal waar de
>tor met 5-versnellings-
esxxkï*
i van
Engelse
tvan markt als Bedford Midi met een
xovu-u m .landen, gewijzigd front wordt gemaakt,
ook waarom de Isu- Het hele programma is op de as-
via de Opel-dealers semblage lijn te zien. Gesloten be
stelwagens met of zonder ver
hoogd dak, personenbussen,
chassiscabines en natuurlijk de
4x4. De Midi is echter ook als
GME op de lopende band te zien,
wat staat voor General Motors
Europe.
Het tweede produkt van IBC is de
Bedford Rascal, een kleine bestel
wagen. Het is een in licentie ge
bouwde Suzuki Carry die ook in
verschillende versies van de band
loopt. Overigens is de link tussen
Suzuki en GM niet vreemd,
General Motors 5% van de S
aandelen in handen heeft.
De kleinste van dit tweetal, de
Trafic heeft voor het modellenjaar
1990 een flink aantal wijzigingen
ondergaan. De Trafic Phase II is
vooral herkenbaar aan het nieu
we wagenfront. Door de schuin
oplopende neus lijkt de auto nu
wat meer op een Espace.
Belangrijk
veranderingen van de laatste ja
ren zijn ook de veranderingen
waarvan het personeel de vruch
ten plukt. Het w 1
De naam Bedford heeft niets met
het Amerikaanse merk Ford te
maken. De fabriek in Luton staat
in de streek Bedfordshire. Twee
jaar geleden bestond Bedford al
leen uit een falliete boedel en een
berg sterk verouderde fabrieksge
bouwen. Bedford is al lanc
een dochter van het Geneis. .Mo
tors Concern. GM bleek echter
toch plannen te hebben en stichtte
samen met het Japanse merk Isu
zu IBC, Isuzu Bedford Coorpoi-
tion in de oude fabriek in Luton.
jaar na de start is de
veranderd
bedrijf wat
arodukten naar maar liefst
en verschillende Europese
exporteerd. Het gaat hier-
met name om de Midi, ter-
5 Rascal naar Frankrijk,
alie wordt
landen in
irtbeperking
innen.
Twee jaar gek
produktie 17.000
oorwielaandrijving voor een enorme prodi
exclusief BTW. Vervol- en het instellen
hoger ploeg werden voric
rorden 35.000
logen besteld
in verlengde en/of V"
hoogde uitvoering en natuurlijl
1