Bestaat Bedford nog? DE DE KRUKAS, r ALER S3 PI NOKKENAS... u.,a Japanse Isuzu uit Engelse fabriek met verfrissend gezicht o I I ZUID-OOST K E C H N I E aar ■FRITBIJ: rgB.V Uw SAAB-dealer BDVAG aufefeaglas "r1”' -A h I I i DE AUTOMAAT - Donderdag 25 mei 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER !5 mei 1989 - pagina 6 Kleurrijk T i. N Renault Trafic Produktiviteit wist Renault Laadvermogen de INIEUWEN Leidinggevend AUTORUITEN Moment Trapauto jassen zor- Renault Goelette: 1946-1965 DIESEL ESTATE 37.695,- N >n 013-321405 &znn.b.v. rijf inruilauto’s ntiebewijs j mogelijk 1985 1984 1986 1984 1981 1983 1984 1984 1983 1980 1981 1980 1981 1980 1980 slecht op de bedrijfswagenmarkt. daar Suzuki motor ook irtoe zit er Audi zogenaamde local content, het aandeel locale onderdelen in de totale auto. Er wordt naar ge streefd dit op 80% te krijgen. de iegwiel, be- Reparatie gratis vanaf WA-extra Zonnedakinbouw: va l 498,- 5 jaar garantie i auto's 388 387 387 387 387 387 386 387 986 387 386 386 384 987 986 985 985 988 984 986 985 983 984 986 984 985 984 986 984 wagens B ^PAREREN A produktietechnieken e’ Zowaar, een kleurrijl bedrijf Renault, die al vanaf 1900 verschillende be- gens va" TVs iets ver“c met 800, 1 nu i Engeland heeft een rijke autohistorie. Helaas komen we merken als Triumph, MG, Humber, VandenPlas en je zqu Vauxhall niet meer op de huidige prijslijsten tegen. Een kele robot Hart van Brabantlaan 96 I .Telefoon 013-433000 I Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405 w» 9 «O «WP W ™burg ilandhof) tation Renault scoort niet Europese bedrijfs Nu, twee jaar oude Bedford-fabriek in een winstgevend l zijn produkten naar veertiei landen bij dan i wijl de Spanje, Portugal en Italië verscheept. Dit zijn de 1 Europa die een impoi voor Japanse auto's kei In de bestelwagen-wereld gaan de verschillende mo dellen over het algemeen lang mee. Zo ook bij het Fran- j—- - - ii i onn 11 ami stelwagens op zijn leveringsprogramma heeft staan. De forse groei in deze markt stamt van na de Tweede We reld Oorlog. De in 1946 geïntroduceerde Goelette hield 1400 kg het tot en met 1965 vol. In de tussentijd was in 1959 de beeld vier cylinders en een krukas er schokkerig draaien. Om de mo tor wat regelmatiger te laten lo pen, zit er aan het einde van de krakas het zogenaamde vliegwiel. Dit is een dik en groot ijzeren wiel, wat door zijn gewicht zorgt voor een mooi ronddraaiende motor. De krukas heeft echter nog meer functies. Via tandwielen, kettingen of getande riemen drijft de krukas ook de zogenaamde nokkenas aan. De nokkenas bedient de kleppen die voor het binnenlaten van de brandstof en het uitlaten van de verbrandingsgassen zor gen. De nokkenas heeft een aan tal nokken die precies zo gericht zijn dat de in- en uitlaatkleppen op de juiste momenten open en dicht gaan. We hebben nu dus inmiddels het motorblok met de cylinders, krukas met daaraan het vlie de nokkenas die de kleppen be dient en het carter waarin de smeerolie zit. Je zult er niet ver steld van staan, dat een motor in onze auto met deze onderdelen nog niet kan lopen. gratis en voor een originele, barbecue van ak dus tussen nei ’n proef- ealer. Kunt u iger rijden.... issenen en 2 kinderen, nzine motor of 2.0 liter rbo diesel motor. Ook urs saloon. naamd, door bijvoorbeeld de loopafstanden in te korten. Dit heeft in de fabriek ook weer een lagere cyclustijd tot gevolg en zo doende een produktiviteitsverho- ging. Daarnaast worden werkne mers voor goede prestaties be loond. Op verschillende plaatsen in de fabriek hangen borden met foto's waarop de beste ploeg van een bepaalde periode te zien is. Het is leuk om te zien dat binnen de bestaande oude muren van de Bedford fabrieken een gemengde naast de technische cultuur is ontstaan van typisch En gelse gewoontes vermengd met Japanse produktietechnieken en inzichten. Zowaar, een kleurrijk werk is veraange- geheel. Naast koeling moet de i gesmeerd worden. Hiei een voorraad olie in onze motor. Onder aan het blok zit een meta len bak geschroefd, het zoge naamde carter. In dit carter zit de motorolie die door middel van een speciale oliepomp en door de slin gerende werking van de cylinders voor de nodige smering door het hele motorblok zorgt. 4200 tr/min en een koppel van 162 Nm bij 2200 tr/min. De laadvermo- 1 de auto's zijn allemaal loogd. De uitvoeringen 800, 1000 en 1300 kg mogen respectievelijk 900, 1100 en - g vervoeren. Ook het interieur bleef niet onaan geroerd. Het geluidsniveau werd ■>grijk omlaag gebracht. De lersstoel en de nieuwe passagiersbank zijn met een stofje overtrokken, terwijl n nieuw stuurwiel wordt ge- Op een totaal aantal van 1.4 mil joen auto's in 1988 wist Renault met 278.500 exemplaren de lei dinggevende positie te behouden. Boven aan de ranglijst staat na tuurlijk de kleine Express, gevolgt door de 5 bestel en de Trafic. Naast het modernere wagenfront zien we uiterlijk ook nieuwe ach terbumpers en een doorgetrokken stootstrip op de achterdeuren. Nieuw is de 2.5 liter dieselmotor met een vermogen van 75 pk bij De cylinders maken een op- en neergaande beweging, die moet worden omgezet in een draaiende beweging. Dit wordt gedaan met behulp van de krukas. Aan de cy linders zit een stijl, de drijfstang, die vervolgens weer aan de kru kas is verbonden. De krukas is zo als de naam het al zegt een as, die echter niet recht is. Het werkt eigenlijk vergelijkbaar aan som mige trapautootjes. Je gaat daar met je voeten op en neer, terwijl toch de wielen ronddraaien. Ook daar is een soort van krukas ver antwoordelijk voor. Ook de trap pers van een fiets kun je met een krukas vergelijken, terwijl onze benen dan de drijfstangen zijn. Toch zou een motor met bijyoor- teerd in een moderne paint-shop. Vanaf 1991, de Europese introduc- tiedatum van de Amigo, zal het ook mogelijk worden de Isuzu- modellen in metallic-lak te bestel len. carrosseriedelen worden geperst. Belangrijk bij dit soort bedrijven is gaf een totaal ander beeld dan wat je zou verwachten. Geen en- - - 1-1- maar mensen tussen merk wat ook met de aardbodem gelijk gemaakt lijkt te de immense persen in die het zijn is de vrachtwagenproducent Bedford. Toch bestaat plaatwerk van pers tot pers door- die naam wel degelijk en rijden er in Engeland vele auto s rond die naar deze naam luisteren. loosheid nog steeds erg hoog is. Sinds de start van IBC is de kwali teitscontrole erg belangrijk in de ze fabriek. Op dit moment is de kwaliteit vergelijkbaar met een personenauto. De assemblage lijn ziet er ineens veel moderner uit, terwijl het re cent gebouwde kataforese-bad met controlekamer de modernste Suzuki ,_1IBC bouwt twee verschillende Isuzu Bedford Coorpora- auto's die beide onder twee merk- namen worden verkocht. Het be langrijkste produkt is de Isuzu Mi di, de bekende bestelwagen dit merk, die voor de Eng markt als Bedford Midi me "ewijzigd front wordt gei t is op i Geslot sympathieke Renault Estafette geïntroduceerd die tot belangrij] 1980 op het programma bleef. Vanaf dat jaar werd het bestuurde bestelwagenprogramma van Renault drastisch gewij- pasrz—r: zigd met de introductie van de Trafic en Master. ^keen- monteerd. liefst 28 verschillende uitvoerin gen. De gesloten bestelwagen be gint met de T900 met benzinemotor en voorwielaandrijving - f.19.950,— “V. vwxvwx- gens kan de auto met een 1 laadvermogen besteld worden alsmede in verlengde en/of ver hoogde uitvoering en natuurlijk met de dieselkrachtbron. Daar naast zijn er vier types met vier- wielaandrijving vanaf f.26.850,=. Een Microbus voor personenver voer is er in vijf uitgaves vanaf f.32.150,=. Voor bedrijven die een eigen opbouw wensen is er de chassis-cabine en de pick-up met achterwielaandrijving. Deze laat- De voorlopige prijslijst van de ste overigens alleen met 1400 kg Trafic Phase II vermeldt maar laadvermogen. leden was de jaar- eenheden. Door iuktiviteitsstijging van een tweede werden vorig jaar ruim auto's verkocht. De huidige maximale capaciteit is 55.000 een heden, terwijl men in de toekomst wil doorgroeien tot 75.000. De ontwikkeling^ in ieder geval niet stil. Nog muu. enkele jaren terug werd geinves- Vorige keer heb ik uitgelegd hoe de verbranding in een jen bij IBC staan auto-motor werkt. Met een aantal cylinders en de bijbe- uet stil. Nog maar horende kleppen en bougies zijn we er natuurlijk niet. De basis voor een motor is het motorblok wat meestal van gietijzer of aluminium is gemaakt. In dit blok is na tuurlijk ruimte voor de cylinders en zijn bovendien een groot aantal kanaaltjes uitgespaard waardoor de koel vloeistof loopt om de motorwarmte af te voeren. Persen GM heeft ongeveer 40 procent de aandelen van Isuzu in hanc Dat verklaart ook waarom zu-produkten i in ons land verkocht worden. IBC in Luton is nog een echte ouderwetse autofabriek. Op som mige plaatsen op het fabriekter- rein waan je je enkele tientallen jaren terug. Ook de hal waar de >tor met 5-versnellings- esxxkï* i van Engelse tvan markt als Bedford Midi met een xovu-u m .landen, gewijzigd front wordt gemaakt, ook waarom de Isu- Het hele programma is op de as- via de Opel-dealers semblage lijn te zien. Gesloten be stelwagens met of zonder ver hoogd dak, personenbussen, chassiscabines en natuurlijk de 4x4. De Midi is echter ook als GME op de lopende band te zien, wat staat voor General Motors Europe. Het tweede produkt van IBC is de Bedford Rascal, een kleine bestel wagen. Het is een in licentie ge bouwde Suzuki Carry die ook in verschillende versies van de band loopt. Overigens is de link tussen Suzuki en GM niet vreemd, General Motors 5% van de S aandelen in handen heeft. De kleinste van dit tweetal, de Trafic heeft voor het modellenjaar 1990 een flink aantal wijzigingen ondergaan. De Trafic Phase II is vooral herkenbaar aan het nieu we wagenfront. Door de schuin oplopende neus lijkt de auto nu wat meer op een Espace. Belangrijk veranderingen van de laatste ja ren zijn ook de veranderingen waarvan het personeel de vruch ten plukt. Het w 1 De naam Bedford heeft niets met het Amerikaanse merk Ford te maken. De fabriek in Luton staat in de streek Bedfordshire. Twee jaar geleden bestond Bedford al leen uit een falliete boedel en een berg sterk verouderde fabrieksge bouwen. Bedford is al lanc een dochter van het Geneis. .Mo tors Concern. GM bleek echter toch plannen te hebben en stichtte samen met het Japanse merk Isu zu IBC, Isuzu Bedford Coorpoi- tion in de oude fabriek in Luton. jaar na de start is de veranderd bedrijf wat arodukten naar maar liefst en verschillende Europese exporteerd. Het gaat hier- met name om de Midi, ter- 5 Rascal naar Frankrijk, alie wordt landen in irtbeperking innen. Twee jaar gek produktie 17.000 oorwielaandrijving voor een enorme prodi exclusief BTW. Vervol- en het instellen hoger ploeg werden voric rorden 35.000 logen besteld in verlengde en/of V" hoogde uitvoering en natuurlijl 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27