Marijke
Een heer van
stand
O
Nissan Patrol GR Wagon
lepelaers Opel
Isuzu Amigo komt toch
naar Europa
pl
I
R A
Technische gegevens:
Campagne
OPEL-
snelheids-
limieten
en
Lee Towers
Lepelaers
Opel
Specialist in
4x4
'n 1
om?
rcr
S
:S
■nei 1989-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 mei 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
Motorkap
Schroefveren
Mij
rt.
Afstemming
joedkooj
Bankje
DE OPELDEALER. ZEKERHEID VOOR ALLES.
Burg. Jansenstraat52?56^^
Tilburg-013-683911
Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
gs voor een
>9
PTN
RIO
IJS
NISSAN
MENSEN ACHTER OPEL|
EU 634355
slen
sportstuur
pook knop
s de feest-
>rraad strekt
GARAGE
DENISSEN BVa
jens
ïren
t is de e-
motor zijn
n een
It u tijdens
en zeer
FENTIE
ikket2150,-
699,-
tweede
terwijl 1
minde
wel eens in
tegenkomt.
Patrol best
idering van
oordeel dat
iruilaanbod
zeer
)or personenver-
afstanden wat
er eenmaal in,
?en heerlijke ge-
ig van een jeep
3rd met de luxe
zrsonenauto. Er zit-
ectrische ramen in.
NISSAN PATROL
va 34.248,95 (excl. BTW)
je zit heerlijk hoog op dit ter-
reinpaard. Instappen met
een kokerrok is dus onmoge
lijk, dat heb ik inmiddels wel
ervaren, de instap is name
lijk vrij hoog.
Maar zit je
dan is het et
waarwordinc
gecombineei
van een per
ten zelfs elec
Deze verlengde Patrol is he
lemaal gestoffeerd en biedt
aan zeven personen comfor
tabele zitplaatsen, allemaal
voorzien van veiligheidsrie
men. Doordat hij zo lang is, is
ng optimaal en lang
stug als je zou ver-
Het lijkt er toch wel op dat de Japanse autofabrikanten
het grootste deel van de terreinautomarkt in handen
hebben. Vreemd eigenlijk als we zien dat de Ameri
kaanse Jeep en de Engelse Land Rover trendsetters op
dit vlak zijn. Uit Groot Brittanië komt bovendien een
vierwielaangedreven voertuig wat voor velen nog
steeds tot de verbeelding spreekt, de Range Rover. Toch
lijkt aan het imperium van deze auto zo'n beetje een
einde te komen. In korte tijd heeft dit model er flinke
concurrentie bij gekregen. We reden met de Nissan Pa
trol GR.
vas kap geleverd om de auto vol
ledig te sluiten. Het Amerikaanse
programma bestaat uit een 2.3 li
ter 4 cylinder of een sterkere 2.6 li
ter injectie, ook met 4 zuigers.
Daarnaast is een keuze te maken
tussen een twee- of vierwielaan
gedreven versie. Aanvankelijk
werd geheimzinnig over deze auto
gedaan. Ook werd direct verteld
Isuzu Motors introduceerde in
maart op de Amerikaanse markt
de nieuwe Amigo, een vrije-tijds
auto die aan de voorkant duidelij
ke overeenkomsten vertoond met
de Campo, het pick-upmodel van
dit Japanse merk. De auto heeft
een stalen dak boven de bestuur
der, terwijl de achterzijde geheel
open is. Overigens wordt een can-
Merk en type: Nissan Patrol GR Wagon
Aantal cylinders: 6
Cylinderinhoud: 2826 cc
Boring x slag: 85 x 83 mm
Vermogen: 115 pk bij 4400 tr/min
Koppel: 235 Nm bij 2400 tr/min
Afmetingen: lengte 4,81 meter, breedte 1,80 meter
Gewicht: 1960 kg
Prestaties: topsnelheid 150 km/u
Verbruik: bij 90 km/u 9,4 liter/100
bij 120 km/u 14,2 liter/100 km
Prijs: f.72.960.=
Een ander positief punt
norm rust waarmee de r
zware werk doet. Dit komt natuur
lijk al omdat een 6 cylinder veel
soepeler loopt dan een vier pitter,
maar ook op het punt van isolatie
heeft Nissan goed zijn best ge
daan.
Buiten de vernieuwde comfortabe
le vering is ook de hele uitrusting
op een hoger plan gebracht. Alle
deuren worden centraal met één
sleutel ver- en ontgrendeld. De in
stap is hoog, maar door de forse
portieren ruim. De voorstoelen zijn
voldoende verstelbaar. Wat blijft
het overigens een fraai en mach
tig gezicht, zo'n grote vierkante
motorkap voor je. Het dashboard
is helemaal compleet met toeren-
teller, een digitaal klokje, regel
bare verlichting en een grote
reeks controlelampjes. Het be
krachtigde stuur is uiteraard in
hoogte verstelbaar. De bekrachti
ging werk overigens precies zoals
het moet. Onder geen enkele om
standigheid is de installatie te
zwak, zoals je dat nog
Amerikaanse auto's
Zodoende is het in de
nog wel werken.
dat de auto niet voor Europa be
doeld was. Toch komt in die situa
tie verandering. In het begin van
1991 zal de auto in de Bedford-fa-
briek in Luton voor de Europese
markt in produktie gaan, zodat le
vering vlak daarna kan plaatsvin
den. Tegen die tijd zal overigs
ook een versie met vier portier
worden geïntroduceerd.
De campagne kan geen enkele
Brabander zijn ontgaan, want al
enkele weken rijden veertig stads
en streekbussen met de bekende
slagzin rond. Bij deze slagzin is
een afbeelding van de populaire
presentator Jan Douwe Kroeske te
zien om de aandacht van de
jeugd te trekken. Jan Douwe
speelt ook mee in een voorlich-
tingsfilmpje dat tijdens de cam
pagne in de Brabantse biosco
draait. Daarnaast houden pol
korpsen in de provincie snelhe
controles. De Tilburgse politie
houdt vrijwel dagelijks radarcon
troles, waarbij vooral de Ringba
nen, de Hart van Brabantlaan, de
Spoorlaan en de grote wegen in
Noord de speciale aandacht heb
ben.
de verinc
niet zo
wachten.
Het dashboard ziet er keurig
en overzichtelijk uit en alle
toeters en bellen zitten bin
nen handbereik.
Hij heeft een Amerikaanse
look met zijn stoere grote vel
gen en banden en brutale
uiterlijk. Rijd je ermee dan
ondervind je meteen het ge
zag dat zo'n auto af-
dwingt...ik moest onmiddelijk
denken aan het liedje van
Herman van Veen "opzij, op
zij, opzij".
Uiteraard is het rijden met
zo'n gigantische Patrol toch
wel effe wennen, zeker ge
zien de afmetingen. Denk
maar aan parkeren of keren
op de weg, dit vergt enige
oefening. Gelukkig heeft de
ze Nissan stuurbekrachti
ging, zodat het niet te zwaar
op de hand is allemaal, jam
mer vind ik wel dat de bui
tenspiegels niet van binnen
uit verstelbaar zijn.
Rijimpressie: Afgezien van
de afmetingen die in het be
gin wat stuurmanservaring
nodig hebben, rijdt hij werke
lijk als een luxe wagen. Hij
schakelt lekker licht en met
de turbo in deze jumbo hoef
je op de grote weg echt niet
achter te blijven. Als je lekker
aan het oteren bent, krijg je
de neiging om je paspoort
thuis op te halen en eens lek
ker op vakantie te gaan.
Resumé: een schitterende fa-
milie-auto...een zeer prakti
sche bedrijfsauto...en -vakan
tie c.q. stapauto. Deze Nissan
Patrol brengt echt je hoofd op
hol!
Dat de Patrol GR op c
wil niet zeggen dat hij
deze brandstof omspringt,
de testweek werd een gem
van 1 op 6,5 genoteerd. De
ties zijn echter zeer behoor
we zien dat de Patrol zonder moei
te 150 km/u op de teller zet, zon
der vreemde reakties in bijvoor
beeld het stuur te geven. Nissan
heeft met deze auto, gebruik ma
kend van het bestaande Patrol
concept de ideale afstemming ge
vonden tussen een zware terrein-
auto en de luxe van een personen
auto. In ieder geval heeft Range
Rover er duidelijk een concurrent
bij.
De campagne richt zich vooral op
het overschreiden van de snel
heidslimieten binnen te bebouwde
kom, waar nog steeds de meeste
verkeersslachtoffers vallen. De
groep van 18 tot 24 jaar komt hier
bij het minst gunstig uit de bus en
juist op die leeftijdscategorie is de
aktie met name gericht.
diesel rijdt,
ij zuinig met
J. Tijdens
middelde
Je presta-
oorlijk als
De Patrol GR biedt de luxe en
personen-
Vier elek-
jTtierruiten^ge Luxueuze terreinauto's zijn echter
niet goedkoop. De Patrol-serie
start bij f.56.575,= voor de 3 deurs
ongeblazen 3.3 liter diesel in de
*i-uitvoering,
wagon met
kost f.69.135,=
om te zien dc
motor, de cor
de comfortabelere
compleetheid van een
auto met onder meer
trisch bediende poi
tint glas, volledige vloei
king en hoofdsteunen achterin.
De Wagon heeft plaats voor zeven
inzittenden. De hoofdruimte op de °ng*
zitrij is ruim voldoende, ’U1
rijl het helemaal achterin wat
der is gesteld.
Nissan heeft echter begin dit jaar
zijn Patrol-gamma belangrijk uit-
ebreid met de Patrol GR. We
unneri nu gerust over twee series
preken. De bestaande Patrol
rijgt nu de toevoeging R, maar
eeft zijn robuste bladvering be
houden.
Met de Patrol GR mikt Nissan ech
ter op een heel ander publiek. Het
is een feit dat vierwielaangedre
ven auto's voor het grootste deel
op de verharde weg te vinden
zijn. Daarom is het comfort onder
deze omstandigheden erg belang
rijk. De nieuwe Patrol GR heeft
daarom nu schroefveren rondom
met zowel voor als achter een
Panhardstang en stabilisator-
stang. Deze belangrijke verande
ring ten opzichte van de Patrol R
zijn zowel on- als off-road goed te
merken. De auto is bijzonder com
fortabel geveerd, iets wat zelfs in
het terrein erg prettig is. Daar
naast is het natuurlijk zo dat de
lange wielbasis van de wagon
een zekere invloed heeft.
Maar ook de motor werd niet zo
maar uit de bestaande Patrol
overgenomen. In tegenstelling tot
de 3.3 liter uit de R vinden we in
de GR een 2.8 liter diesel met een
turbocompressor. Deze 6 cylinder
krachtbron levert een vermogen
van 115 pk wat al bij 4400 tr/min
volledig beschikbaar is. Drie
maal hoera voor deze machine.
De zware Patrol Wagon weegt
maar hef st 1960 kg en het is daar
om een hele verdienste dat dit ge
wicht door de motor nog vlot van
zijn plaats komt. In het normale
verkeer staat de auto zeker zijn
mannetje, tot grote verbazing van
de medeweggebruiker die laag
langs je heen rijdt.
Op 17 april werd in verschillende
Brabantse steden de aktie "50 km
de uiterste limiet" gestart. Het is in
samenwerking tussen het Regio
naal Orgaan Verkeersveiligheid
Brabant, de politie. Veilig Verkeer
Nederland en de Voergange
vereniging BVB. De aktie zal o=
rigens op 1 juni eindigen.
De naam Patrol komt al heel lang
in het Nissan-programma voor.
Het stond tot voor kort voor een
stoere vierwielaangedreven auto
die voornamelijk bedoeld was om
prestaties en kracht te leveren on
der verschillende zware omstan
digheden. Een zeer bruikbare
auto, die echter voc
voer over lange
minder geschikt is.
Dezelfde auto als
een turbodieselmotor
Verrassend is dan
lat ondanks de fijnere
impletere uitrusting en
ibelere vering de Pa
trol GR nauwelijks meer kost, na
melijk f.72.960,=.
De driedeurs met korte wielbasis
van de Patrol GR staat voor
f.64.800,= bij de dealer.
Nissan heeft met de introductie
van de Patrol GR zijn positie op
de 4x4-markt duidelijk verstrekt.
Het comfort van de auto staat op
We hebben het inmiddels gehad een hoog peil. De motor is ronduit
over de veranderde motor, de ver- fantastisch door zijn prestaties en
anderde vering en het completere rustige loopeigenschappen.
Nog een paar dagen wachten en
dan is het zover. Lee Towers
brengt op dinsdag 30 mei zijn hele
circus naar Tilburg om in de
Schouwburg een wervelende
show te geven. Voor Lepelaars
Opel een speciale gebeurtenis.
General Motors Nederland, de im
porteur van Opel, is namelijk een
grote sponsor van de tournee van
Lee. Je mag dan ook gerust stellen
dat Lepelaars een beetje gastheer
is voor zowel Lee Towers als zijn
enthousiaste publiek. Lee zal ook
zeker in zijn Opel Senator 3.6i
voor komen rijden.
Alhoewel er al veel kaarten ver
kocht zijn, kunnen nog een aantal
liefhebbers van deze top-entertai-
ner een plaatsbewijs bemachten.
Voorverkoop aan de kassa van de
Schouwburg in Tilburg.
Beenruimte is er in voldoende ma
te, al valt direct op dat de vloer
erg dicht bij de zitting zit, waar
door je automatisch met wat opge
trokken benen zit. Jammer is overi
gens dat de instap naar het ach
terste bankje wat klouterwerk
vraagt.
interieur. Maar ook aan de buiten
kant is de Patrol GR duidelijk van
de R te onderscheiden.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar
de grille. Twee grote ronde ogen
kijken je aan, terwijl de Patrol R
vierkante kijkers heeft. De auto
doet bijzonder fors aan wat voor
namelijk te danken is aan de uit
gebouwde spatborden voor en
achter. Tevens werden nieuwe
achterlichten gemonteerd.
Zeker in de Wago n-uitvoering ge
spoten in de dubbele kleurencom
binatie zwart/donker grijs is de
Patrol een keurige auto die in het
weekend kan dienen als speeltje
in de duinen en waarmee 's
avond rustig in vol ornaat een ga
la bezocht kan worden.
Overigens werd bij het zien van
de kolos vaak gedacht dat de
auto in het terrein weinig zou
klaarmaken. Toch moet je de lan
ge Patrol niet onderschatten. De
auto heeft echt een beul van een
motor die zich niet gauw gewon
nen geeft. De bodemvrijheid is.be-
hoorlijk fors, zodat hij niet zogauw
vast zal rijden. Mij is het in ieder
geval niet gelukt.