Marijke Een heer van stand O Nissan Patrol GR Wagon lepelaers Opel Isuzu Amigo komt toch naar Europa pl I R A Technische gegevens: Campagne OPEL- snelheids- limieten en Lee Towers Lepelaers Opel Specialist in 4x4 'n 1 om? rcr S :S ■nei 1989-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 25 mei 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER Motorkap Schroefveren Mij rt. Afstemming joedkooj Bankje DE OPELDEALER. ZEKERHEID VOOR ALLES. Burg. Jansenstraat52?56^^ Tilburg-013-683911 Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 gs voor een >9 PTN RIO IJS NISSAN MENSEN ACHTER OPEL| EU 634355 slen sportstuur pook knop s de feest- >rraad strekt GARAGE DENISSEN BVa jens ïren t is de e- motor zijn n een It u tijdens en zeer FENTIE ikket2150,- 699,- tweede terwijl 1 minde wel eens in tegenkomt. Patrol best idering van oordeel dat iruilaanbod zeer )or personenver- afstanden wat er eenmaal in, ?en heerlijke ge- ig van een jeep 3rd met de luxe zrsonenauto. Er zit- ectrische ramen in. NISSAN PATROL va 34.248,95 (excl. BTW) je zit heerlijk hoog op dit ter- reinpaard. Instappen met een kokerrok is dus onmoge lijk, dat heb ik inmiddels wel ervaren, de instap is name lijk vrij hoog. Maar zit je dan is het et waarwordinc gecombineei van een per ten zelfs elec Deze verlengde Patrol is he lemaal gestoffeerd en biedt aan zeven personen comfor tabele zitplaatsen, allemaal voorzien van veiligheidsrie men. Doordat hij zo lang is, is ng optimaal en lang stug als je zou ver- Het lijkt er toch wel op dat de Japanse autofabrikanten het grootste deel van de terreinautomarkt in handen hebben. Vreemd eigenlijk als we zien dat de Ameri kaanse Jeep en de Engelse Land Rover trendsetters op dit vlak zijn. Uit Groot Brittanië komt bovendien een vierwielaangedreven voertuig wat voor velen nog steeds tot de verbeelding spreekt, de Range Rover. Toch lijkt aan het imperium van deze auto zo'n beetje een einde te komen. In korte tijd heeft dit model er flinke concurrentie bij gekregen. We reden met de Nissan Pa trol GR. vas kap geleverd om de auto vol ledig te sluiten. Het Amerikaanse programma bestaat uit een 2.3 li ter 4 cylinder of een sterkere 2.6 li ter injectie, ook met 4 zuigers. Daarnaast is een keuze te maken tussen een twee- of vierwielaan gedreven versie. Aanvankelijk werd geheimzinnig over deze auto gedaan. Ook werd direct verteld Isuzu Motors introduceerde in maart op de Amerikaanse markt de nieuwe Amigo, een vrije-tijds auto die aan de voorkant duidelij ke overeenkomsten vertoond met de Campo, het pick-upmodel van dit Japanse merk. De auto heeft een stalen dak boven de bestuur der, terwijl de achterzijde geheel open is. Overigens wordt een can- Merk en type: Nissan Patrol GR Wagon Aantal cylinders: 6 Cylinderinhoud: 2826 cc Boring x slag: 85 x 83 mm Vermogen: 115 pk bij 4400 tr/min Koppel: 235 Nm bij 2400 tr/min Afmetingen: lengte 4,81 meter, breedte 1,80 meter Gewicht: 1960 kg Prestaties: topsnelheid 150 km/u Verbruik: bij 90 km/u 9,4 liter/100 bij 120 km/u 14,2 liter/100 km Prijs: f.72.960.= Een ander positief punt norm rust waarmee de r zware werk doet. Dit komt natuur lijk al omdat een 6 cylinder veel soepeler loopt dan een vier pitter, maar ook op het punt van isolatie heeft Nissan goed zijn best ge daan. Buiten de vernieuwde comfortabe le vering is ook de hele uitrusting op een hoger plan gebracht. Alle deuren worden centraal met één sleutel ver- en ontgrendeld. De in stap is hoog, maar door de forse portieren ruim. De voorstoelen zijn voldoende verstelbaar. Wat blijft het overigens een fraai en mach tig gezicht, zo'n grote vierkante motorkap voor je. Het dashboard is helemaal compleet met toeren- teller, een digitaal klokje, regel bare verlichting en een grote reeks controlelampjes. Het be krachtigde stuur is uiteraard in hoogte verstelbaar. De bekrachti ging werk overigens precies zoals het moet. Onder geen enkele om standigheid is de installatie te zwak, zoals je dat nog Amerikaanse auto's Zodoende is het in de nog wel werken. dat de auto niet voor Europa be doeld was. Toch komt in die situa tie verandering. In het begin van 1991 zal de auto in de Bedford-fa- briek in Luton voor de Europese markt in produktie gaan, zodat le vering vlak daarna kan plaatsvin den. Tegen die tijd zal overigs ook een versie met vier portier worden geïntroduceerd. De campagne kan geen enkele Brabander zijn ontgaan, want al enkele weken rijden veertig stads en streekbussen met de bekende slagzin rond. Bij deze slagzin is een afbeelding van de populaire presentator Jan Douwe Kroeske te zien om de aandacht van de jeugd te trekken. Jan Douwe speelt ook mee in een voorlich- tingsfilmpje dat tijdens de cam pagne in de Brabantse biosco draait. Daarnaast houden pol korpsen in de provincie snelhe controles. De Tilburgse politie houdt vrijwel dagelijks radarcon troles, waarbij vooral de Ringba nen, de Hart van Brabantlaan, de Spoorlaan en de grote wegen in Noord de speciale aandacht heb ben. de verinc niet zo wachten. Het dashboard ziet er keurig en overzichtelijk uit en alle toeters en bellen zitten bin nen handbereik. Hij heeft een Amerikaanse look met zijn stoere grote vel gen en banden en brutale uiterlijk. Rijd je ermee dan ondervind je meteen het ge zag dat zo'n auto af- dwingt...ik moest onmiddelijk denken aan het liedje van Herman van Veen "opzij, op zij, opzij". Uiteraard is het rijden met zo'n gigantische Patrol toch wel effe wennen, zeker ge zien de afmetingen. Denk maar aan parkeren of keren op de weg, dit vergt enige oefening. Gelukkig heeft de ze Nissan stuurbekrachti ging, zodat het niet te zwaar op de hand is allemaal, jam mer vind ik wel dat de bui tenspiegels niet van binnen uit verstelbaar zijn. Rijimpressie: Afgezien van de afmetingen die in het be gin wat stuurmanservaring nodig hebben, rijdt hij werke lijk als een luxe wagen. Hij schakelt lekker licht en met de turbo in deze jumbo hoef je op de grote weg echt niet achter te blijven. Als je lekker aan het oteren bent, krijg je de neiging om je paspoort thuis op te halen en eens lek ker op vakantie te gaan. Resumé: een schitterende fa- milie-auto...een zeer prakti sche bedrijfsauto...en -vakan tie c.q. stapauto. Deze Nissan Patrol brengt echt je hoofd op hol! Dat de Patrol GR op c wil niet zeggen dat hij deze brandstof omspringt, de testweek werd een gem van 1 op 6,5 genoteerd. De ties zijn echter zeer behoor we zien dat de Patrol zonder moei te 150 km/u op de teller zet, zon der vreemde reakties in bijvoor beeld het stuur te geven. Nissan heeft met deze auto, gebruik ma kend van het bestaande Patrol concept de ideale afstemming ge vonden tussen een zware terrein- auto en de luxe van een personen auto. In ieder geval heeft Range Rover er duidelijk een concurrent bij. De campagne richt zich vooral op het overschreiden van de snel heidslimieten binnen te bebouwde kom, waar nog steeds de meeste verkeersslachtoffers vallen. De groep van 18 tot 24 jaar komt hier bij het minst gunstig uit de bus en juist op die leeftijdscategorie is de aktie met name gericht. diesel rijdt, ij zuinig met J. Tijdens middelde Je presta- oorlijk als De Patrol GR biedt de luxe en personen- Vier elek- jTtierruiten^ge Luxueuze terreinauto's zijn echter niet goedkoop. De Patrol-serie start bij f.56.575,= voor de 3 deurs ongeblazen 3.3 liter diesel in de *i-uitvoering, wagon met kost f.69.135,= om te zien dc motor, de cor de comfortabelere compleetheid van een auto met onder meer trisch bediende poi tint glas, volledige vloei king en hoofdsteunen achterin. De Wagon heeft plaats voor zeven inzittenden. De hoofdruimte op de °ng* zitrij is ruim voldoende, ’U1 rijl het helemaal achterin wat der is gesteld. Nissan heeft echter begin dit jaar zijn Patrol-gamma belangrijk uit- ebreid met de Patrol GR. We unneri nu gerust over twee series preken. De bestaande Patrol rijgt nu de toevoeging R, maar eeft zijn robuste bladvering be houden. Met de Patrol GR mikt Nissan ech ter op een heel ander publiek. Het is een feit dat vierwielaangedre ven auto's voor het grootste deel op de verharde weg te vinden zijn. Daarom is het comfort onder deze omstandigheden erg belang rijk. De nieuwe Patrol GR heeft daarom nu schroefveren rondom met zowel voor als achter een Panhardstang en stabilisator- stang. Deze belangrijke verande ring ten opzichte van de Patrol R zijn zowel on- als off-road goed te merken. De auto is bijzonder com fortabel geveerd, iets wat zelfs in het terrein erg prettig is. Daar naast is het natuurlijk zo dat de lange wielbasis van de wagon een zekere invloed heeft. Maar ook de motor werd niet zo maar uit de bestaande Patrol overgenomen. In tegenstelling tot de 3.3 liter uit de R vinden we in de GR een 2.8 liter diesel met een turbocompressor. Deze 6 cylinder krachtbron levert een vermogen van 115 pk wat al bij 4400 tr/min volledig beschikbaar is. Drie maal hoera voor deze machine. De zware Patrol Wagon weegt maar hef st 1960 kg en het is daar om een hele verdienste dat dit ge wicht door de motor nog vlot van zijn plaats komt. In het normale verkeer staat de auto zeker zijn mannetje, tot grote verbazing van de medeweggebruiker die laag langs je heen rijdt. Op 17 april werd in verschillende Brabantse steden de aktie "50 km de uiterste limiet" gestart. Het is in samenwerking tussen het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid Brabant, de politie. Veilig Verkeer Nederland en de Voergange vereniging BVB. De aktie zal o= rigens op 1 juni eindigen. De naam Patrol komt al heel lang in het Nissan-programma voor. Het stond tot voor kort voor een stoere vierwielaangedreven auto die voornamelijk bedoeld was om prestaties en kracht te leveren on der verschillende zware omstan digheden. Een zeer bruikbare auto, die echter voc voer over lange minder geschikt is. Dezelfde auto als een turbodieselmotor Verrassend is dan lat ondanks de fijnere impletere uitrusting en ibelere vering de Pa trol GR nauwelijks meer kost, na melijk f.72.960,=. De driedeurs met korte wielbasis van de Patrol GR staat voor f.64.800,= bij de dealer. Nissan heeft met de introductie van de Patrol GR zijn positie op de 4x4-markt duidelijk verstrekt. Het comfort van de auto staat op We hebben het inmiddels gehad een hoog peil. De motor is ronduit over de veranderde motor, de ver- fantastisch door zijn prestaties en anderde vering en het completere rustige loopeigenschappen. Nog een paar dagen wachten en dan is het zover. Lee Towers brengt op dinsdag 30 mei zijn hele circus naar Tilburg om in de Schouwburg een wervelende show te geven. Voor Lepelaars Opel een speciale gebeurtenis. General Motors Nederland, de im porteur van Opel, is namelijk een grote sponsor van de tournee van Lee. Je mag dan ook gerust stellen dat Lepelaars een beetje gastheer is voor zowel Lee Towers als zijn enthousiaste publiek. Lee zal ook zeker in zijn Opel Senator 3.6i voor komen rijden. Alhoewel er al veel kaarten ver kocht zijn, kunnen nog een aantal liefhebbers van deze top-entertai- ner een plaatsbewijs bemachten. Voorverkoop aan de kassa van de Schouwburg in Tilburg. Beenruimte is er in voldoende ma te, al valt direct op dat de vloer erg dicht bij de zitting zit, waar door je automatisch met wat opge trokken benen zit. Jammer is overi gens dat de instap naar het ach terste bankje wat klouterwerk vraagt. interieur. Maar ook aan de buiten kant is de Patrol GR duidelijk van de R te onderscheiden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de grille. Twee grote ronde ogen kijken je aan, terwijl de Patrol R vierkante kijkers heeft. De auto doet bijzonder fors aan wat voor namelijk te danken is aan de uit gebouwde spatborden voor en achter. Tevens werden nieuwe achterlichten gemonteerd. Zeker in de Wago n-uitvoering ge spoten in de dubbele kleurencom binatie zwart/donker grijs is de Patrol een keurige auto die in het weekend kan dienen als speeltje in de duinen en waarmee 's avond rustig in vol ornaat een ga la bezocht kan worden. Overigens werd bij het zien van de kolos vaak gedacht dat de auto in het terrein weinig zou klaarmaken. Toch moet je de lan ge Patrol niet onderschatten. De auto heeft echt een beul van een motor die zich niet gauw gewon nen geeft. De bodemvrijheid is.be- hoorlijk fors, zodat hij niet zogauw vast zal rijden. Mij is het in ieder geval niet gelukt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23