voor
optimale
gnp
VOLKSWAGEN LT
I
Welke benzine het
beste voor uw auto?
IV
Meer volume voor
Maestro Van
AUTOMATISCHE
STABILITEITS CONTROLE
=PI
BV
NS
Mitsubishi Minica
3X
den.
met kleiner
laadvermogen
Nieuw theorie en praktijk
boek voor vrachtauto
Jf.
SL
cS
ten
12.000 km
en ZN.
itr. 42
jseweg)
E
BOVAG
auto’s
WEST
2.450..
1.750..
1.250,
L950,.
.750,.
.950,.
.950,.
0
U moet NOOIT zómaar
een occasion kopen.
Daarom bent u bij uw
V.A.G.-dealer aan
’t juiste adres.
1988
1987
1987
1985-1987
1984-1987
1985-1987
1985-1986
1984-1987
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
I mei 1989-pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 mei 1989 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
Van
De werking van ASC
2
-3-
•ele fauteuils.
diocassette
sen gemaakt.
Vervolg van pag. 1
Vijf kleppen
RINGBAAN-NOORD 65
5046 AA TILBURG
TELEFOON 013-321411
HOGE INRUILPRIJZEN
ivond
sen proefrit
veersysteem,
den horizon-
22.990,'-
m snel. Want
ïcht maar
4
5
Snapt u het ook allemaal niet meer. Als u vroeger
bij uw benzinestation kwam kon u kiezen uit nor-
A
B
C
D
E
F
G
systeem
rg e.o.
1)
00 km-beurt
MARKT
Onderdelen
Sensor wieltoerental
Gaspedaal met positiesensor
Gasklep met elektrische
stelmotor
Ontstekingssj
Inspuitventiel
systeem heeft twee voordelen,
biedt een optimale trekkracht
uitgerust met brede MXL
ze zijn als extra leverbaar
wagens
1985-1987
1986
1984-1S
198'
1988
1987
1986
1985
1985
1987
1988
1984
1986
1985
1984
1984
1986
1984
1985
1984
1986
1984
Na ABS is het door BMW ontwikkelde ASC een vol
gende stap vooruit bij de verhoging van de actieve vei
ligheid van auto's. ASC staat voor Automatische Stabi-
liteits Controle. ABS en ASC vertonen veel overeenkom
sten. Beide systemen gaan uit van de adhesie tussen
band en wegdek. Een antiblokkeersysteem regelt de
remkracht per wiel afhankelijk van die adhesie, terwijl
de ASC hetzelfde doet door aanpassing van het motor-
koppel.
Polo Fox rood
Golf GL 1,6, met. groen
Golf 1,8, grijs-met
Golf GTI, wit grijs met
Golf 1.3 C, wit, rood, beige met., automaat
Golf 1,6, antr. met., wit
Jetta 1,3,
Jetta CL, diesel, 4-deurs, grijs-met
Jetta C diesel
Passat 1,6 CL, 5-deurs, groen-met
Audi 80 1,8, wit
Audi 80, diesel, zwart-met
Audi 100CC Wrbo diesel automaat
Mercedes 190 D
Opel Kadett 1.2 S
Opel Kadett GT, wit
BMW 316, wit
Ford Escort 1.6 CL, wit
Nissan Micra DX, grijs-met
Mitsubishi Galant Royal, wit
Ford Sierra diesel, 5-drs., blauw-wit
zelf.
ASC is in- en uitschakelbaar met
een drukknop op het dashboard.
Treedt ASC in werking, dan gaat
er op het dashboard een controle-
lampje branden en verschijnt er
een tekst op de boordcomputer.
Mocht het systeem kapot gaan,
dan rijdt de auto alsof hij niet met
ASC is uitgerust. ASC wordt altijd
gecombineerd met MSR (Motor
Schleppmoment Regelung) die het
blokkeren van de aangedreven
wielen voorkomt bij het afremmen
op de motor.
Beheersbaarheid
Met de integratie van ABS, ASC,
MSR, EML en Motronic biedt
BMW nu als eerste een volledig
geregelde krachtoverbrenging
aan. Een overbrenging die wordt
gekenmerkt door een goede trek
kracht onder winterse omstandig
heden, een grote rij stabiliteit ook
bij fel accelereren, weinig last van
wegdek- en weersinvloeden, cor
rectie van vergissingen van de
bestuurder en een goede beheers
baarheid van de auto, zelfs in ex
treme situaties.
De ASC/MSR is als extra verkrijg
baar op de BMW 535i, 730i en 735i
voor een meerprijs van f.4.263,=
De 750i-modellen kunnen ook van
deze combinatie worden voorzien
voor f.2.933,=.
milieu, u
al zegt
Lood zit
wege 2
schappen. Loodvrije benzine mist
zodoende deze gunstige eigen- Veel moeilijker wordt het bij auto's
schap van het lood. Bij oudere zonder katalysator. De meeste mo-
auto's kan het gebruik van lood- deme auto's zijn voorbereid op
vrije benzine problemen met de het gebruik van loodvrije benzine,
kleppen tot gevolg hebben. Het is zeker de auto's die als zoge-
daarom belangrijk goed uit te kij- naamd "schoon"
ken met welke brandstof het beste verd.
Het systeem heeft twee voordelen. toevoer plaats kan vinden. Hier-
Het biedt een optimale trekkracht door wordt niet alleen de stand
bij acceleratie met behoud van de van de gasklep geregeld, maar
rij stabiliteit. Denk maar eens aan ook de verbranding in de motor
het wegrijden op zand of grind of
op sneeuw en ijzel. Tevens kan
ASC binnen een fractie van een
seconde voorkomen dat rijfouten
of een verkeerde inschatting van
de toestand van het wegdek lei
den tot ongelukken, bijvoorbeeld
wegslippen in bochten bij nat of
glad wegdek.
Tractie verlies
Met de ABS-sensoren bepaalt
ASC de slip van het aangedreven
wiel. Het verschil in omwentelin
gen tussen de voorwielen en de
aangedreven achterwielen be
paalt de mate van tractieverlies.
Aan de hand van deze meetwaar
den wordt het motorkoppel aan
gepast, zodat de achterwielen
weer grip krijgen.
Doordat BMW elektronische ver-
mogensregeling (EML) toepast op
zijn motoren kan het motorkoppel
elektronisch worden aangepast.
De verbinding tussen gaspedaal
en gasklep wordt niet gevormd
door een kabel, maar door een
sensor die een servomotor van de
gasklep bedient. Via het zelfde
systeem kan ASC nu ook die
gasklep beïnvloeden, zonder dat
dit in het gaspedaal te merken is.
Om ook bij plotselinge grip-veran-
deringen te kunnen ingrijpen, is
de ASC ook verbonden met de
Motronic, waardoor een ingreep
in de ontsteking en de brandstof-
klasse onder de 550 cc.
Hoe aardig en hoe leuk de Minica
ook is, we zullen hem nooit op de
Nederlandse wegen zien. Mitsubi-
shi-importeur Hart Nibbrig
Greeve heeft al in 1985 bekeken of
de Minica levensvatbaar zou zijn
op onze markt. De belangstelling
bleek zeer wel aanwezig, echter
door de enorme populariteit van
de auto in Japan is het tot beschik
baarheid voor de Europese markt
nooit gekomen.
Den Boer Verkeersleermiddelen heeft zojuist het boek 'Zware
Voertuigen' uitgebracht, het theorie- en praktijkboek voor
vrachtauto's en autobussen. Het boek dient ter ondersteuning bij
het halen van rijbewijzen C, D en E en is een onmisbare steun
voor het CCV-beroepsdiploma. Ook bij de zogenaamde zware
voertuigen moet voor het aanvragen van het examen eerst het
theoriecertificaat behaald worden. Het nieuwe boek is helder
geschreven en overzichtelijk ingedeeld. Zowel de theorie als
praktijkgevallen worden uitgebreid toegelicht aan de hand van
ruim tweehonderd kleurenfoto's en in duidelijk taal. Het boek is
voor slechts f.32,50 te koop bij de rijscholen.
Het leveringsprogramma van de
Maestro Diesel Van is uitgebreid
met een versie met verhoogd dak.
Hierbij is er de keuze uit een laad
vermogen van 500 of 700 kg. De
hoogte binnenin is van 1.05 meter
verhoogd naar 1.23 meter, terwijl
ook de achterdeuren hoger uitge
sneden zijn. Het laadvolume is zo
doende toegenomen van 2,4 tot 2,9
m3.
De Maestro Van is hierdoor nog
meer geschikt voor kledingbedrij
ven, stomerijen en rijdende werk
plaatsen.
In de auto vinden we een onge
blazen versie van de direct inge
spoten dieselmotor die we sinds
kort ook in de Montego kennen.
Een van de opvallendste kenmer
ken is het gunstige brandstofver
bruik (4,53 liter/100 km bij 90 km/
h). De prijs van de auto met ver
hoogd dak is vastgesteld op
f. 19.564 exclusief BTW.
uper
ne nog verder uit e]
liggen, aantrekkelijk worden om
Eurosuper te gaan tanken. Zowel
Shell als Esso geven hun klanten
nu een antwoord. Bij de Shell- sta
tion ligt het boekje "Welke benzi
ne in welke auto?" waarin bijna
alle auto's staan vermeldt die on
gestraft op loodvrije normaal of
Eurosuper kunnen of zelfs moeten
2sso gaat nog een stapje
verder. Als u als de gegevens van
uw auto op een speciaal formulier
invult, zoekt Esso uit of u auto ge
schikt is voor het gebruik van
loodvrij. Is dat het geval dan geeft
het benzinemerk u een schriftelij-
worden gele- ke garantie, dat er niets mis kan
gaan.
Wat betreft de 'andere' auto's
wordt vaak geroepen dat zolang
er nog loodhoudende benzine is,
male benzme en super bezme. Normale benzme is het beste ook deze benzine ge.
echter helemaal verdwenen en vervangen door tankt kan worden. Opzich niet on-
loodvrije normale benzine. Toch is ook dit soort logisch. Toch kan het als de prij-
brandstof lang niet overal meer verkrijgbaar. Nog -
relatief nieuw is de Eurosuper. Dat wil zeggen dne liggen aantrekkelijk worden
tot vier soorten benzine. Ik kan me voorstellen dat
sommigen de bomen door het bos niet meer zien.
van 2,97 meter, een breedte van
1,81 meter en een laadhoogte van
1,46 meter.
Technisch is de LT 28 AD gelijk
gebleven, op de gewijzigde ach
teras na. De auto wordt geleverd
met de inmiddels bekende 6 cylin
der dieselmotor van 75 pk.
De uitvoering van het interieur is
iets vereenvoudigd met slechts
twee zitplaatsen voorin, terwijl de
tussenwand en de vijfversnellings-
bak op de optielijst staan. De
Volkswagen LT 28 AD wordt gele
verd vanaf f.32.725,=
Het Duitse merk Volkswagen heeft
met de Caddy, de Transporter en
de LT een uitgebreid pakket
auto's voor de zakelijke rijder. Om
echter het aanbod nog wat com
pleter te maken introduceert het
merk nu de LT 28 AD, met het be
staande laadvolume van de LT,
maar met een lager laadvermo
gen. Met een laadvermogen van
1358 kg zit deze auto tussen de
Transporter van 1000 kg en de ge
wone LT 28 met 1500 kg laadver
mogen in. Het laadvolume be
draagt 7,9 m3 bij een laadlengte
De Minica heeft een 3 cylinder
SOHC benzinemotor van 32 pk bij
6500 tr/min. Heel speciaal is de
Minica Dangan ZZ met een DOHC
benzinemotor met vijf kleppen per
cylinder en een turbo-intercooler
met een vermogen van 65 pk.
Daarnaast is er nog de HCU met
vierwielaandrijving, als produk-
tie-auto een wereldprimeur in de
Loodvrije benzine is goed voor het is voor uw auto. Heeft uw auto een
milieu, omdat zoals de naam het katalysator dan moet hij altijd
er geen lood meer in zit. loodvrije benzine hebben, maar
t alleen in de benzine van- dat zal u waarschijnlijk door uw Eurosupei
zijn goede smeereigen- dealer al zijn duidelijk gemaakt, rijden. Esi
Input/Output-signalen
Stand gaspedaal
Aansturen stelmotor(en)
gasklep(pen)
Herkenning wieltoerentallen
Stand van de gasklep(pen)
Gasklep(pen) sluiten
Gasklep(pen) openen
Via Motronic: verstelling
ontstekingstijdstip
H/GUitschakeling ontsteking
en benzine-inspuiting
L I
2x 1986 I
1987
1986
GENS m
1984
1986