Marijke Corsica MITSUBISHI Pajero, America's number 1 ütelj :m.|1 enH Wouters viert vijfentwintig jaar Alfa-dealerschap tot 18 juni A S T U T O T E meer kracht voor de reuzen 'BV Technische gegevens: DE AUTOMAAT - Donderdag 18 mei 1989 - pagina 3 j 18 mei 1989-pagina! DE TILBURGSE KOERIER >m pen. CHEVROLET intie ie APK- 000 km m de voorv jehar Langsarmen .013-351035 1. leven service 1 de af- 15% zal I 1985 1984 'G 1982 1983 1983 1981 1986 1987 1986 1986 1986 1984 1986 1988 1988 1985 1984 1983 1982 1986 1985 REDD1JF KEULEN 'T TEL 04241-2247 or Udenhout systeem is zo geïntegreerd dat weghalen weinig zin heeft, het past toch alleen maar in een Cor sica. maakt en de groei die er in de na bije toekomst aan zit te komen. stabilisator stang. Deze laatste mo gelijkheid komt het comfort nog verder ten goede. ster, breedte 1,73 meter km/u antie ImSB ruil TH 4-1981 5.500,- 2.950,- 4.950,- us 2.950,- 6.500,- Op dinsdag 16 en woensdag 17 mei jl. werd bij Alfa Ro- meo-dealer Wouters aan de Petrus Loosjesstraat op feestelijke wijze het feit gevierd dat het bedrijf in 1964 officieel als dealer van het sportieve Italiaanse merk werd aangesteld. Voor Wouters overigens de reden om niet alleen gisteren en eer-gisteren feest te vieren, maar om dat een maand lang te doen. kenmerken zoals de veiligheids gordels, het kale dashboard en de vreemde centrale vergrendeling. Jt58 000 km km 3 km 6.000 km 1.000 km km erkplaats: Irabantse Hoek 2 074 NM Udenhout el. 04242-15959 Vraag de specialist om vlotte service Koppeling o.k. Prijs o.k. ■S. Versiering Zo Europees als de buitenkant moet lijken, zo typisch Ameri kaans is hij van binnen. Ik reali seer me na een week rijden met de Corsica, dat alle opmerkingen die ik kan maken over de auto ty pisch Amerikaanse zaken betreft. De auto beschikt over bovenge middeld goed zittende stoelen die bovendien beide in hoogte ver stelbaar zijn. Zijdelingse steun is er weinig, maar dat is bij een Amerikaanse rijstijl ook niet no dig. De in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank biedt voldoende hoofdruimte en redelij ke beenruimte voor twee tot drie volwassenen. Het miniatuur arm- steuntje dient alleen ter versiering. Natuurlijk is het hele meubilair in clusief de deurpanelen met ve lours bekleed. Het geheel doet erg rustig en warm aan. Iedere autokenner roept na de vraag wat in Nederland de meest verkochte auto is, meteen "de Opel Kadett". Als echter wordt gevraagd welk vervoermiddel in Ame rika de verkooplijsten aanvoert, volgt een langdurig zwijgen. Het gaat dan namelijk om de Chevrolet Corsi ca en Beretta. Opmerkelijk is dat, terwijl er in de Ver enigde Staten vele honderdduizenden exemplaren van deze auto's jaarlijks over de toonbank gaan, ze hier in Europa nauwelijks te zien zijn. We reden met de Corsica vierdeurs in de meest comple te uitvoering. Met de komst van een Mitsubishi Pajero met een 3 liter V6-motor wordt het programma van deze sterke terrein- ganger belangrijk uitgebreid. Er is duidelijk vraag naar "Range-Rover-achtige" vierwielaangedreven auto's waarbij beproefde off-road 4x4 eigenschappen worden gecombineerd met het comfort van een personenauto. De nieuwe fors bemeten krachtbron levert in de Pajero 141 pk bij 5000 tr/min. en een behoorlijk koppel van 225 Nm bij een laag toerental van 3000 tr/min. De vijfver- snellingsbak stuurt de aandrijfkrachten naar twee of vier wielen. per uur. Een betere schatting is niet moge- snelheidsmeter niet seft. is heel keu rig, zelfs wat gunstiger dan je van een Amerikaanse zescylinder zou mogen verwachten: 1 op 9,5. De prijs is echter ook regelrecht een verrassing. Er is namelijk al een Corsica vanaf f.34.500, Daarvoor krijg je de 2 liter 4 cylin der injectie met een handgescha- kelde vijfbak, getint glas en stuur- Tot en mei 18 juni viert Wouters feest met een grandioze show. Een aantrekkelijke aanbieding is de Alfa 33 Milionario die voor slechts een meerprijs van f.699, wordt voorzien van een sportstuur, korte versnellingspook, sportwielen en een spoiler. Daarnaast biedt Wou ters een garantie op iedere nieu we Alfa dat in drie jaar tijd schrijving niet meer dan 45' bedragen. Voor iedere bezoeker aan de feest-show is er bovendien een fraaie poster van de ES30, de nieuwe exclusieve Alfa sportauto die op de Salon van Genève werd voorgesteld. De Pajero V6 wordt als Metal Top of als verlengde Long Body gele verd. Naast de pittige prestaties van de motor, verhoogt ook met name het lage geluidsniveau van de krachtbron het algehele com fort. Bovendien heeft de V6 een wijzigde wielophanging gekre- n. Als basis dient een sterk lad- rchassis wat we van alle ande re Pajero's kennen. Achter wordt een starre as gemonteerd met half- elliptische bladveren, terwijl de voiorwielen onafhankelijk zijn opgehangen. Een torsiestabilisa- tor wordt standaard gemonteerd. Theo zwaait de scepter over de werkplaats. De schadewerkplaats valt onder de verantwoordelijk heid van Wim Bierings. In totaal werken er aan de Petrus Loosjes straat twaalf mensen, terwijl er in de Dongense vestiging nog vier personen werkzaam zijn. Het gaat goed met Wouters. Dat blijkt al leen al uit de groei die het bedrijf de laatste jaren heeft meege- Als we even V eerste jaar (1! er in dat jaa Super werd ter hoopt de Tilbi 235 nieuwe Alfa 1 pen. In het totaal verbouwde en gemo derniseerde pand zorgt Piet Wou ters voor de verkoop van nieuwe Alfa's en gebruikte auto's. Broer De auto zal echter pas in de loop van de maand juni leverbaar wor den. De richtprijs van de Metal Top is f.63.000,= terwijl de Long Body inclusief airconditioning op f.73.000,= komt. Deze laatste is overigens ook leverbaar met auto maat. Als basismotor kent Chevrolet de 2 liter injectie met een vermogen van 90 pk. Deze motor is te combi neren met een vijfbak of 3-traps automaat en de basis uitvoering of een iets completere uitrusting. Aan de top van het Corsica- pro gramma staat onze testauto, de meest complete uitgave met een 2.8 liter V6 motor van 130 pk. Zoals het een moderne Amerikaan be taamd, ligt deze krachtbron i voorin en drijft de voorwielei Panorama De Chevrolet Corsica is er in drie gedaantes. Nieuw voor dit jaar is de hatchback met een vijfde deur met panorama-ruit. Het tweedeurs coupe-model heet Beretta, maar is overduidelijk een auto uit de Cor- sica-familie. De derde versie is de vierdeurs sedan, of notchback zo als de Amerikanen zeggen. De Corsica is bepaald geen on aardige verschijning. Met zijn lengte van 4,65 meter is het duide- bekrachtiging. Dezelfde auto met de vijfdeurs carrosserie kost dui zend gulden meer, terwijl je voor f.36.500,= een 2-deurs Beretta hebt. Onze zwaardere jongen ech ter kost f.49.400,= en is daarmee ongetwijfeld de meest gunstig ge- prijsde 6 cylinder. Hetzelfde be drag ben je kwijt voor de Toyota Camry V6 in een eenvoudige uit voering. De enige 6 cylinder die in prijs gunstiger uitkamt is de wat bejaarde Nissan Laurel met de 2.4 liter 6 cylinder lijnmotor. Toch zullen de verkopen van de Corsica zich beperken tot een handje vol liefhebbers, die trouw blijven aan een echte Amerikaan. Toch is zeker de basisuitvoering het overwegen waard. De Chevrolet Corsica is een auto die je gaandeweg enorm leert waarderen. Vooral vanwege zijn enorme comfort en complete uit rusting. De motor is ook duidelijk van het betere soort zowel wat be treft prestaties en verbruik. De kri tiekpunten betreffen eigenlijk al leen maar typisch Amerikaanse Daarnaast is er de mogelijkheid de auto te bestellen met een ge wijzigde achterasconstructie met schroefveren, langsarmen en een Het modellenaanbod van de ver schillende Amerikaanse giganten is de laatste tien jaar duidelijk uit- gebreider geworden. Waar eerst alleen gekozen kon worden uit groot en nog groter, zijn er nu een behoorlijk aantal compacte auto's te koop. Chrysler probeert zeer driftig met zijn auto's de Europese markt te veroveren. General Mo tors lijkt wat rustiger aan te doen, maar profiteert duidelijk mee van de gunstige dollarkoers en de ver hoogde populariteit van Ameri kaanse auto's in het algemeen. terugblikken naar het ,1964) dan zien we dat aar slechts één Guillia 1 verkocht. Dit jaar ech- surgse dealer zo'n te kunnen verko- lijk een vertegenwoordiger van de compacte klasse. Meest kenmer kend is de behoorlijk spits toelo pende motorkap met smalle kop lampen. De auto is verder netjes strak en zakelijk van vormgeving. Je kunt er gerust mee voor de dag komen, het is geen ordinaire grote bak. Aan de buitenkant is de auto netjes afgewerkt met bumpers in de carrosseriekleur, twee buiten spiegels, getint glas en fraaie ro de achterlichtunits. De lichtmeta len velgen die volgens de specifi- catieslijst worden geleverd, waren niet op onze auto te vinden. Het dashboard daarentegen is duidelijk minder stemmig in el kaar gezet. Het bestaat eigenlijk uit een grote, onafgebroken vlakte met daarop een klein kokkendeel. Over de gehele breedte van de auto zitten stelbare ventilatie- ope- ningen. Het klokkendeel valt bij zonder tegen. Het bestond in onze testauto uit een kilometerteller, snelheidsmeter en een enorme brandstofmeter. Volgens de nieuwste specificaties echter wordt deze Corsica met een toe- renteller en dagteller geleverd. Rechts zit een schuifknop waar mee de ruitewissers worden be diend, inclusief de regelbare in terval. Links treffen we de bedie ning van de verlichting. Aan het verstelbare stuur zitten de hendel voor de richtingaanwijzer en de zalige cruise-control. Reset-knop De Corsica heeft een installatie in de meest complete vorm meege kregen. Een gekozen snelheid kan ring komen we worden vastgezet, maar boven dien kan met behulp van twee knopjes op het stuur gas wordei bijgegeven of teruggenomen. Wordt eenmaal het rempedaal beroert, dan moet je het zelf alle maal weer doen, of even de reset- knop indrukken en de auto acce lereert uit zichzelf weer naar de gewenste snelheid. Zalig voor lan ge trajecten, maar ook uitstekend om de geldende snelheidslimieten netjes aan te houden. Typisch Amerikaans is ook de be- diening van de automatische ver- l dwars snellingsbak aan het stuur. »n aan. Gelukkig kan ook een vloerpook worden geleverd. De bak is heel gewillig, maar laat het overscha kelen af en toe door kleine schok jes voelen, wat echter niet te hin derlijk is. Amerikanen staan bekend hoge veiligheidseisen. Dat altijd samen gaat met het gemak voor de inzittenden, bewijzen de gordels die in de voorportieren zijn opgenomen. Bij lange mensen zitten ze links in het gezichtsveld, 1-'jl de riemen bij klei- Met de Chevrolet Corsica van de Pinksterraces uit Zandvoort terug rijden, vraagt om gas op de plank als je nog steeds be dwelmd bent van de snelhe den die daar gereden worden. Dit tot ongenoegen van mijn partner, die reeds enige be keuringen achter zijn kiezen heelt...dus toen maar weer wat uitgedreven. Deze Corsica, de naam is reeds Europees gestemd, is na enige gewenning een heerlijk comfortabele koets. De Ameri kanen willen langzaam Euro pa gaan veroveren, dat is heel duidelijk te merken aan de aangepaste modellen, prijzen en namen. En niet te vergeten afmetingen, alhoewel deze Chevy nog behoorlijk ruim is. Hij heeft een hele sportieve neus terwijl de rest wat vier- kanter en robuuster is. Van binnen, dat kan haast niet missan, heeft hij knusse pluche bekleding, met een zee aan ruimte voor vier personen. De bestuurdersstoel is goed ver stelbaar (zelfs in hoogte) al leen de veiligheidsriemen zit ten op een heel vreemde plaats, nogal hoog tegen de raamstijl bevestigd. Typical american misschien voor de dikke Coca Cola en hambur ger buiken. Het dashboard is wat vierkant en de indeling ongewoon. Ongewoon is de automaat met stuurschakeling, de radio op het paneel en de central lock die van binnen uit bediend moet worden. Effe wennen dus. Standaard zijn de elektrische ramen. Naast de kilometerteller zit geen toe- renteller, maar een enorme benzinemeter. Heel grappig is dat de teller niet verder loopt dan 140 km/ u terwijl de wijzer wel gewoon doorloopt Het stuur is aan de achterkant voorgevormd, zodat je een fij ne grip hebt. De zonneklep is lichtgewicht en maar aan één kant bevestigd, dus makkelijk zijwaarts te brengen, very handy. En dan ontbreekt crui se-control ook hier niet, de handige co-piloot voor lange afstanden. Resumé: Een zeer comfortabe le auto, de vering is werkelijk optimaal. De V6 motor daagt, door de rust die de auto in z'n algemeenheid uitstraalt, niet uit tot extreem hard rijden. En de vreemde karaktertrekjes zoals genoemd geven deze "kleine" Amerikaan toch een geheel eigen persoonlijkheid. To know him, is to love him... Een verandering in het Paj programma is de toevoeging van een intercooler op de 2.5 liter tur bodieselmotor. De toevoeging van dit apparaat heeft uiteraard een kleine verhoging van het vermo gen tot gevolg. De auto is er op grijs kenteken met een canvas dak voor f.41.173 inclusief BTW, terwijl dezelfde auto met achter bank en zijruiten voor f.57.645, bij de dealer staat. Merk en type: Chevrolet Corsica Aantal cylinders: 6 Cylinderinhoud: 2835 cc Boring x slag: 89 x 76 mm Vermogen: 130 pk bij 4700 tr/min Koppel: 215 Nm bij 3600 tr/min Afmetingen: lengte 4.65 mete Prestaties: t<opsnelheid 185 k Gewicht: 1280 kg Verbruik: 1 op 9,5 Prijs: f.49.400,= Belletje In de lijst van de standaarduitvoe- ook centrale por- tiervergrendeling tegen. Bij het openen van de bestuurdersdeur echter gaat er maar één deur open. In de voordeuren zit name lijk een knopje waarmee de rest van de deuren te openen zijn. Het sluiten gaat in omgekeerde volg orde, met dit verschil dat als je de bestuurderdeur dichtgooit ook de ze vergrendeld is. Het is daarom erg belangrijk je sleutel mee te nemen. Een luid belletje herinnert je daar direct aan. In eerste aanblik kon ik de Corsi ca nog niet zo waarderen. Echter hoe meer kilometers ik met de auto reed, hoe enthousiaster ik ben geworden. Het rijcomfort staat op een eenzaam hoog peil. De Corsica veert enorm comforta bel, zonder extreem overhellen in bochten. De auto komt bijzonder 1 om hun rustig over, waardoor hij niet zo dat niet uitnodigd tot het sportieve werk. De stille 6-pitter is echter geen tra ge jongen. De auto heeft een top van rond de 180 kilometer links in het gezichtsveld, lijk, daar de sirelL^klo. terwijl de riemen bij kleinere per- meer dan 140 aangeefl sonen door de nek loopt. Gelukkig Het brandstofverbruik zitten ze comfortabel losjes, zodat het nog wel vol te houden is. Midden onder het dashboard zit een kleine console met de stan daard airconditioning en een uit stekende stereo-installatie met in gebouwde equilizer. Deze voorzie ning geeft een prima geluid op de vier boxen voor- en achterin. Het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21