Marijke
Corsica
MITSUBISHI Pajero,
America's number 1
ütelj
:m.|1
enH
Wouters viert vijfentwintig jaar
Alfa-dealerschap tot 18 juni
A
S
T
U
T
O
T
E
meer kracht voor de reuzen
'BV
Technische gegevens:
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 mei 1989 - pagina 3
j 18 mei 1989-pagina!
DE TILBURGSE KOERIER
>m
pen.
CHEVROLET
intie
ie
APK-
000 km
m
de
voorv
jehar
Langsarmen
.013-351035
1.
leven
service
1 de af-
15% zal
I 1985
1984
'G 1982
1983
1983
1981
1986
1987
1986
1986
1986
1984
1986
1988
1988
1985
1984
1983
1982
1986
1985
REDD1JF
KEULEN
'T TEL 04241-2247
or Udenhout
systeem is zo geïntegreerd dat
weghalen weinig zin heeft, het
past toch alleen maar in een Cor
sica.
maakt en de groei die er in de na
bije toekomst aan zit te komen.
stabilisator stang. Deze laatste mo
gelijkheid komt het comfort nog
verder ten goede.
ster, breedte 1,73 meter
km/u
antie ImSB
ruil TH
4-1981 5.500,-
2.950,-
4.950,-
us
2.950,-
6.500,-
Op dinsdag 16 en woensdag 17 mei jl. werd bij Alfa Ro-
meo-dealer Wouters aan de Petrus Loosjesstraat op
feestelijke wijze het feit gevierd dat het bedrijf in 1964
officieel als dealer van het sportieve Italiaanse merk
werd aangesteld. Voor Wouters overigens de reden om
niet alleen gisteren en eer-gisteren feest te vieren, maar
om dat een maand lang te doen.
kenmerken zoals de veiligheids
gordels, het kale dashboard en de
vreemde centrale vergrendeling.
Jt58 000 km
km
3 km
6.000 km
1.000 km
km
erkplaats:
Irabantse Hoek 2
074 NM Udenhout
el. 04242-15959
Vraag de
specialist om
vlotte service
Koppeling o.k.
Prijs o.k.
■S.
Versiering
Zo Europees als de buitenkant
moet lijken, zo typisch Ameri
kaans is hij van binnen. Ik reali
seer me na een week rijden met
de Corsica, dat alle opmerkingen
die ik kan maken over de auto ty
pisch Amerikaanse zaken betreft.
De auto beschikt over bovenge
middeld goed zittende stoelen die
bovendien beide in hoogte ver
stelbaar zijn. Zijdelingse steun is
er weinig, maar dat is bij een
Amerikaanse rijstijl ook niet no
dig. De in twee ongelijke delen
neerklapbare achterbank biedt
voldoende hoofdruimte en redelij
ke beenruimte voor twee tot drie
volwassenen. Het miniatuur arm-
steuntje dient alleen ter versiering.
Natuurlijk is het hele meubilair in
clusief de deurpanelen met ve
lours bekleed. Het geheel doet erg
rustig en warm aan.
Iedere autokenner roept na de vraag wat in Nederland
de meest verkochte auto is, meteen "de Opel Kadett".
Als echter wordt gevraagd welk vervoermiddel in Ame
rika de verkooplijsten aanvoert, volgt een langdurig
zwijgen. Het gaat dan namelijk om de Chevrolet Corsi
ca en Beretta. Opmerkelijk is dat, terwijl er in de Ver
enigde Staten vele honderdduizenden exemplaren van
deze auto's jaarlijks over de toonbank gaan, ze hier in
Europa nauwelijks te zien zijn.
We reden met de Corsica vierdeurs in de meest comple
te uitvoering.
Met de komst van een Mitsubishi Pajero met een 3 liter
V6-motor wordt het programma van deze sterke terrein-
ganger belangrijk uitgebreid. Er is duidelijk vraag naar
"Range-Rover-achtige" vierwielaangedreven auto's
waarbij beproefde off-road 4x4 eigenschappen worden
gecombineerd met het comfort van een personenauto.
De nieuwe fors bemeten krachtbron levert in de Pajero
141 pk bij 5000 tr/min. en een behoorlijk koppel van 225
Nm bij een laag toerental van 3000 tr/min. De vijfver-
snellingsbak stuurt de aandrijfkrachten naar twee of
vier wielen.
per uur.
Een betere schatting is niet moge-
snelheidsmeter niet
seft.
is heel keu
rig, zelfs wat gunstiger dan je van
een Amerikaanse zescylinder zou
mogen verwachten: 1 op 9,5.
De prijs is echter ook regelrecht
een verrassing. Er is namelijk al
een Corsica vanaf f.34.500,
Daarvoor krijg je de 2 liter 4 cylin
der injectie met een handgescha-
kelde vijfbak, getint glas en stuur-
Tot en mei 18 juni viert Wouters
feest met een grandioze show. Een
aantrekkelijke aanbieding is de
Alfa 33 Milionario die voor slechts
een meerprijs van f.699, wordt
voorzien van een sportstuur, korte
versnellingspook, sportwielen en
een spoiler. Daarnaast biedt Wou
ters een garantie op iedere nieu
we Alfa dat in drie jaar tijd
schrijving niet meer dan 45'
bedragen. Voor iedere bezoeker
aan de feest-show is er bovendien
een fraaie poster van de ES30, de
nieuwe exclusieve Alfa sportauto
die op de Salon van Genève werd
voorgesteld.
De Pajero V6 wordt als Metal Top
of als verlengde Long Body gele
verd. Naast de pittige prestaties
van de motor, verhoogt ook met
name het lage geluidsniveau van
de krachtbron het algehele com
fort. Bovendien heeft de V6 een
wijzigde wielophanging gekre-
n. Als basis dient een sterk lad-
rchassis wat we van alle ande
re Pajero's kennen. Achter wordt
een starre as gemonteerd met
half- elliptische bladveren, terwijl
de voiorwielen onafhankelijk zijn
opgehangen. Een torsiestabilisa-
tor wordt standaard gemonteerd.
Theo zwaait de scepter over de
werkplaats. De schadewerkplaats
valt onder de verantwoordelijk
heid van Wim Bierings. In totaal
werken er aan de Petrus Loosjes
straat twaalf mensen, terwijl er in
de Dongense vestiging nog vier
personen werkzaam zijn. Het gaat
goed met Wouters. Dat blijkt al
leen al uit de groei die het bedrijf
de laatste jaren heeft meege-
Als we even V
eerste jaar (1!
er in dat jaa
Super werd
ter hoopt de Tilbi
235 nieuwe Alfa 1
pen.
In het totaal verbouwde en gemo
derniseerde pand zorgt Piet Wou
ters voor de verkoop van nieuwe
Alfa's en gebruikte auto's. Broer
De auto zal echter pas in de loop
van de maand juni leverbaar wor
den. De richtprijs van de Metal
Top is f.63.000,= terwijl de Long
Body inclusief airconditioning op
f.73.000,= komt. Deze laatste is
overigens ook leverbaar met auto
maat.
Als basismotor kent Chevrolet de
2 liter injectie met een vermogen
van 90 pk. Deze motor is te combi
neren met een vijfbak of 3-traps
automaat en de basis uitvoering
of een iets completere uitrusting.
Aan de top van het Corsica- pro
gramma staat onze testauto, de
meest complete uitgave met een
2.8 liter V6 motor van 130 pk. Zoals
het een moderne Amerikaan be
taamd, ligt deze krachtbron i
voorin en drijft de voorwielei
Panorama
De Chevrolet Corsica is er in drie
gedaantes. Nieuw voor dit jaar is
de hatchback met een vijfde deur
met panorama-ruit. Het tweedeurs
coupe-model heet Beretta, maar is
overduidelijk een auto uit de Cor-
sica-familie. De derde versie is de
vierdeurs sedan, of notchback zo
als de Amerikanen zeggen.
De Corsica is bepaald geen on
aardige verschijning. Met zijn
lengte van 4,65 meter is het duide-
bekrachtiging. Dezelfde auto met
de vijfdeurs carrosserie kost dui
zend gulden meer, terwijl je voor
f.36.500,= een 2-deurs Beretta
hebt. Onze zwaardere jongen ech
ter kost f.49.400,= en is daarmee
ongetwijfeld de meest gunstig ge-
prijsde 6 cylinder. Hetzelfde be
drag ben je kwijt voor de Toyota
Camry V6 in een eenvoudige uit
voering. De enige 6 cylinder die in
prijs gunstiger uitkamt is de wat
bejaarde Nissan Laurel met de 2.4
liter 6 cylinder lijnmotor.
Toch zullen de verkopen van de
Corsica zich beperken tot een
handje vol liefhebbers, die trouw
blijven aan een echte Amerikaan.
Toch is zeker de basisuitvoering
het overwegen waard.
De Chevrolet Corsica is een auto
die je gaandeweg enorm leert
waarderen. Vooral vanwege zijn
enorme comfort en complete uit
rusting. De motor is ook duidelijk
van het betere soort zowel wat be
treft prestaties en verbruik. De kri
tiekpunten betreffen eigenlijk al
leen maar typisch Amerikaanse
Daarnaast is er de mogelijkheid
de auto te bestellen met een ge
wijzigde achterasconstructie met
schroefveren, langsarmen en een
Het modellenaanbod van de ver
schillende Amerikaanse giganten
is de laatste tien jaar duidelijk uit-
gebreider geworden. Waar eerst
alleen gekozen kon worden uit
groot en nog groter, zijn er nu een
behoorlijk aantal compacte auto's
te koop. Chrysler probeert zeer
driftig met zijn auto's de Europese
markt te veroveren. General Mo
tors lijkt wat rustiger aan te doen,
maar profiteert duidelijk mee van
de gunstige dollarkoers en de ver
hoogde populariteit van Ameri
kaanse auto's in het algemeen.
terugblikken naar het
,1964) dan zien we dat
aar slechts één Guillia
1 verkocht. Dit jaar ech-
surgse dealer zo'n
te kunnen verko-
lijk een vertegenwoordiger van de
compacte klasse. Meest kenmer
kend is de behoorlijk spits toelo
pende motorkap met smalle kop
lampen. De auto is verder netjes
strak en zakelijk van vormgeving.
Je kunt er gerust mee voor de dag
komen, het is geen ordinaire grote
bak. Aan de buitenkant is de auto
netjes afgewerkt met bumpers in
de carrosseriekleur, twee buiten
spiegels, getint glas en fraaie ro
de achterlichtunits. De lichtmeta
len velgen die volgens de specifi-
catieslijst worden geleverd, waren
niet op onze auto te vinden.
Het dashboard daarentegen is
duidelijk minder stemmig in el
kaar gezet. Het bestaat eigenlijk
uit een grote, onafgebroken vlakte
met daarop een klein kokkendeel.
Over de gehele breedte van de
auto zitten stelbare ventilatie- ope-
ningen. Het klokkendeel valt bij
zonder tegen. Het bestond in onze
testauto uit een kilometerteller,
snelheidsmeter en een enorme
brandstofmeter. Volgens de
nieuwste specificaties echter
wordt deze Corsica met een toe-
renteller en dagteller geleverd.
Rechts zit een schuifknop waar
mee de ruitewissers worden be
diend, inclusief de regelbare in
terval. Links treffen we de bedie
ning van de verlichting. Aan het
verstelbare stuur zitten de hendel
voor de richtingaanwijzer en de
zalige cruise-control.
Reset-knop
De Corsica heeft een installatie in
de meest complete vorm meege
kregen. Een gekozen snelheid kan ring komen we
worden vastgezet, maar boven
dien kan met behulp van twee
knopjes op het stuur gas wordei
bijgegeven of teruggenomen.
Wordt eenmaal het rempedaal
beroert, dan moet je het zelf alle
maal weer doen, of even de reset-
knop indrukken en de auto acce
lereert uit zichzelf weer naar de
gewenste snelheid. Zalig voor lan
ge trajecten, maar ook uitstekend
om de geldende snelheidslimieten
netjes aan te houden.
Typisch Amerikaans is ook de be-
diening van de automatische ver-
l dwars snellingsbak aan het stuur.
»n aan. Gelukkig kan ook een vloerpook
worden geleverd. De bak is heel
gewillig, maar laat het overscha
kelen af en toe door kleine schok
jes voelen, wat echter niet te hin
derlijk is.
Amerikanen staan bekend
hoge veiligheidseisen. Dat
altijd samen gaat met het gemak
voor de inzittenden, bewijzen de
gordels die in de voorportieren
zijn opgenomen. Bij lange mensen
zitten ze links in het gezichtsveld,
1-'jl de riemen bij klei-
Met de Chevrolet Corsica van
de Pinksterraces uit Zandvoort
terug rijden, vraagt om gas op
de plank als je nog steeds be
dwelmd bent van de snelhe
den die daar gereden worden.
Dit tot ongenoegen van mijn
partner, die reeds enige be
keuringen achter zijn kiezen
heelt...dus toen maar weer wat
uitgedreven.
Deze Corsica, de naam is
reeds Europees gestemd, is na
enige gewenning een heerlijk
comfortabele koets. De Ameri
kanen willen langzaam Euro
pa gaan veroveren, dat is heel
duidelijk te merken aan de
aangepaste modellen, prijzen
en namen. En niet te vergeten
afmetingen, alhoewel deze
Chevy nog behoorlijk ruim is.
Hij heeft een hele sportieve
neus terwijl de rest wat vier-
kanter en robuuster is.
Van binnen, dat kan haast niet
missan, heeft hij knusse pluche
bekleding, met een zee aan
ruimte voor vier personen. De
bestuurdersstoel is goed ver
stelbaar (zelfs in hoogte) al
leen de veiligheidsriemen zit
ten op een heel vreemde
plaats, nogal hoog tegen de
raamstijl bevestigd. Typical
american misschien voor de
dikke Coca Cola en hambur
ger buiken. Het dashboard is
wat vierkant en de indeling
ongewoon. Ongewoon is de
automaat met stuurschakeling,
de radio op het paneel en de
central lock die van binnen uit
bediend moet worden. Effe
wennen dus. Standaard zijn
de elektrische ramen. Naast
de kilometerteller zit geen toe-
renteller, maar een enorme
benzinemeter.
Heel grappig is dat de teller
niet verder loopt dan 140 km/
u terwijl de wijzer wel gewoon
doorloopt
Het stuur is aan de achterkant
voorgevormd, zodat je een fij
ne grip hebt. De zonneklep is
lichtgewicht en maar aan één
kant bevestigd, dus makkelijk
zijwaarts te brengen, very
handy. En dan ontbreekt crui
se-control ook hier niet, de
handige co-piloot voor lange
afstanden.
Resumé: Een zeer comfortabe
le auto, de vering is werkelijk
optimaal. De V6 motor daagt,
door de rust die de auto in z'n
algemeenheid uitstraalt, niet
uit tot extreem hard rijden. En
de vreemde karaktertrekjes
zoals genoemd geven deze
"kleine" Amerikaan toch een
geheel eigen persoonlijkheid.
To know him, is to love him...
Een verandering in het Paj
programma is de toevoeging van
een intercooler op de 2.5 liter tur
bodieselmotor. De toevoeging van
dit apparaat heeft uiteraard een
kleine verhoging van het vermo
gen tot gevolg. De auto is er op
grijs kenteken met een canvas
dak voor f.41.173 inclusief BTW,
terwijl dezelfde auto met achter
bank en zijruiten voor f.57.645,
bij de dealer staat.
Merk en type: Chevrolet Corsica
Aantal cylinders: 6
Cylinderinhoud: 2835 cc
Boring x slag: 89 x 76 mm
Vermogen: 130 pk bij 4700 tr/min
Koppel: 215 Nm bij 3600 tr/min
Afmetingen: lengte 4.65 mete
Prestaties: t<opsnelheid 185 k
Gewicht: 1280 kg
Verbruik: 1 op 9,5
Prijs: f.49.400,=
Belletje
In de lijst van de standaarduitvoe-
ook centrale por-
tiervergrendeling tegen. Bij het
openen van de bestuurdersdeur
echter gaat er maar één deur
open. In de voordeuren zit name
lijk een knopje waarmee de rest
van de deuren te openen zijn. Het
sluiten gaat in omgekeerde volg
orde, met dit verschil dat als je de
bestuurderdeur dichtgooit ook de
ze vergrendeld is. Het is daarom
erg belangrijk je sleutel mee te
nemen. Een luid belletje herinnert
je daar direct aan.
In eerste aanblik kon ik de Corsi
ca nog niet zo waarderen. Echter
hoe meer kilometers ik met de
auto reed, hoe enthousiaster ik
ben geworden. Het rijcomfort
staat op een eenzaam hoog peil.
De Corsica veert enorm comforta
bel, zonder extreem overhellen in
bochten. De auto komt bijzonder
1 om hun rustig over, waardoor hij niet zo
dat niet uitnodigd tot het sportieve werk.
De stille 6-pitter is echter geen tra
ge jongen. De auto heeft een top
van rond de 180 kilometer
links in het gezichtsveld, lijk, daar de sirelL^klo.
terwijl de riemen bij kleinere per- meer dan 140 aangeefl
sonen door de nek loopt. Gelukkig Het brandstofverbruik
zitten ze comfortabel losjes, zodat
het nog wel vol te houden is.
Midden onder het dashboard zit
een kleine console met de stan
daard airconditioning en een uit
stekende stereo-installatie met in
gebouwde equilizer. Deze voorzie
ning geeft een prima geluid op de
vier boxen voor- en achterin. Het