unieke samenwerking tussen Nederland en Polen van Gils Auto’s METRO VANAGON, Accessoire-lijn Fiesta TOYOTA CARINA fso Iburg IONS Speciale uitgaves Uitbreidings leveringsprogramma nieuwe combi basis op vertrouwde ra? ZUID-OOST ilair aler 500,- .V. Uw SAAB-dealer Textielplein 78, Tilburg Tel. 013-432343 5^0 11 mei 1989- pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 11 mei 1989 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER 00 jrken G. van Marsbergen. ek 04255/2951 xir Tilburg e.o. •ten. excl. afleverings- en Mu s±renui'voci \ishi-team >n 013-321405 /20£ bruin met. blauw met. rood zilver met. wit Honderek Onder het hoofdstukje 'bagage- tel. 04167 -74040. tel. 013-363924. wit groen met. blauw met. grijs met. groen met. rood blauw grijs met. rood met. blauw met. rood met. blauw met. beige met. wit blauw 1984 1985 1987 1987 1987 1971 nu te Mini, een 3- en spea- irtieren. De prijs dop 118.995,= 130 LLgïïn* Officieel FSO-dealer voor Tilburg, Breda e.o. 113 CD Tilburg Crogtdijk 79 - Breda de benzine- etzelfde ge il Kadett 1,6i. SUZUKI gemene specia- bij de rar zijn. Al deze accessoires staan uitge breid beschreven in de algemen accessoirebrochure en de le RS-folder die uiteraard 1 Pord-dealer verkrijgbaar Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor Waarschijnlijk is de Volkswagen Bus wel de meest bekende be stelauto die er op dit moment te koop is. Iets wat zeker niet in de laatste plaats te danken is aan het imago wat deze auto sinds zijn introductie heelt opgebouwd. Al vele decennia maken meer dere miljoenen eigenaren dankbaar van dit lastdier gebruik. Maar ook op het gebied van ver lichting en beveiliging kun je bij de Ford- dealer terecht. Tot slot is er nog een speciale groep acces soires voor bijzondere weersom standigheden zoals sneeuwkettin gen, zonneschermen, verschillen de vloertmatten en stoelhoezen. bare achteruiten. In het interieur is de bekle ding van de stoelen voorizen van een rood rand met res pectievelijk het "Red Hot" en het "Black Iet" logo. Verder De Nederlandse Toyota-importeur heeft de Carina-serie uitgebreid met de sedan 1.6 GL. Uit een marktstudie is naar voren geko men dat de zakelijke rijder be hoefte heeft aan een luxe uitvoe ring met de 1.6 liter motor. Bij de GL is dan ook voornamelijk aan dacht besteed aan het comfort van de inzittenden. De GL-versie heeft dan ook een uitgebreide Voor de zojuist geïntrodu ceerde nieuwe Ford Fiesta heeft het merk een behoor lijk reeks accessoires op de markt gebracht. De klant heeft hierbij de keuze uit zo'n 60 artikelen die spe ciaal voor de Fiesta werden gemaakt. Hiertoe behoren ook RS-onderdelen om het sportieve uiterlijk van de succesvolle kleine Ford nog meer te accentueren. "In oktober 1987 sprak ik u toe vanuit een manege", zo begon dhr. G. van Marsbergen directeur van Abimex afgelopen dinsdag zijn voordracht voor de vaderlandse pers. Abimex is de importeur van FSO en behoort tot de Abemy- groep, waarin ook de merken Mitsubishi en Hyundai te vinden zijn. Via een noodgebouw in Ridder kerk, werd op 10 mei officieel het nieuwe complex in gebruik genomen in dezelfde plaats. Een gebouw waarvan de eerste paal werd geslagen op de dag van herintroductie van FSO op de Nederlandse markt. 103 s fi02( Maar voor mensen die 'al dat sportieve gedoe' maar zozo vin den is er ook een serie geluidsap paratuur. Hierin zijn diverse soor ten radio's, opbergsystemen, ge luidscassettes en eindversterkers te vinden voor alle Fiesta-model- len inclusief de bijbehorende mid denconsoles. hebben de auto's gesloten hoofdsteunen, een verlicht dashboardkastje, spaaks sportstuur kers in de port is vastgesteld De RS-serie omvat een voorspoi- lerset, achterspoilerset (boven en onder), zijskirts, een speciale ach- terbumperset, zevenspaaks licht metalen velgen en sportief gesti leerde wielen in "snowflake" design. Al deze accessoires zijn voorzien van het RS-logo en pas sen precies op de Fiesta. Ier handen genomen, waarbij de lawaaiierige Russi sche lagers werden vervangen door stille SKF exemplaren. De motor wordt nu onder handen genomen. De krachtbron moet zor gen voor een goed comfort, een goed vermogen en een laag ver bruik. De huidige motor met zijn eenvoudige 2-traps carburateur en elektronische ontsteking is ac ceptabel. Voor verbetering van dit oude vertrouwde concept is de im porteur hard bezig om een injec- tie-versie te ontwikkelen. Door TNO werd een vooronderzoek ge daan om te kijken of zaken als comfort, vermogen en verbruik te verbeteren waren uitgaande van het huidige blok met kop en zui gers. De mogelijkheden voor toe passing van elektronica en injec tie waren aanwezig. Er moest een keuze worden gemaakt uit een Het is even wennen om j moeten spreken van de Metro, Maestro en Montego. De merknaam Austin wordt nog wel gevoerd als het om de bedrijfsnaam Austin Rover gaat, maar op de auto's ontbreekt hij voortaan volledig. Het tweede model van Austin Rover, de Metro is er op dit moment in twee speciale, sportieve uitvoeringen die luisteren naar de namen "Red Hot" en "Jet Black". Beide auto 's zijn gebaseerd op de Metro 1300 L driedeurs met katalysator. De kleuren waarin de carros serie van het tweetal wordt gespoten, zijn natuurlijk van de namen af te leiden. De bumpers worden ook in de carrosseriekleur meegespo ten. De aërodynamische wieldoppen zijn zilverkleurig. Standaard zijn de uitzwenk- vervoer' vallen een afsluitbare im periaal, trekhaak, stabilisator- stang, skidrager, een bagagenet, vloermat voor de bagageruimte, een set om de achterklep van bin nenuit te openen en zelfs een hon derek voor het vervoer van huis dieren. volledig elektronisch geregelde carburateur of een volledig elek tronisch geregelde injectie. Mede vanuit commerciële oogpunten werd voor het laatste gekozen, waardoor de FSO uniek in zijn klasse zal worden. Buitenwegcyclus Abimex loopt zelfs al een beetje vooruit. De 1.5 injectiemotor vol doet met geregelde katalysator en lambdasonde aan de EEG-norm waarbij gekeken wordt tot snelhe den van 50 km/u maar ook aan de strengere US'83-norm waarbij tot 80 km/u wordt gemeten. In de toekomst zal echter ook uuwx ue zogenaamde buitenweg cyclus worden gekeken met snel heden tot 120 km/u. Ook aan deze norm kan de FSO motor gaan vol doen. Voor de verschillende onderdelen kon Abimex terugvallen op Gene ral Motors. Voor de injectie inclu sief de processor en de benzine pomp wordt exact hetzelfde ge bruikt als bij de Opel Kadett 1,6i. Bovendien wordt de elektronische ontsteking van een Pontiac 2.8 ge bruikt. Alleen de software wordt specifiek voor de FSO aangepast. In het hele projekt van de injectie motor zorgt zodoende GM voor de componenten, TNO voor de soft ware en homologatie, Abimex voor de hardware (zoals bijvoor beeld een nieuw spruitstuk) en FSO in Polen uiteraard voor de serieproductie. In het derde kwartaal van dit jaar zal de nieuwe FSO Prima 1.5 in jectie een feit zijn. Tegelijkertijd zal het uiterlijk van de auto iets worden aangepast. Dhr. H. Oleniak, Algemeen direc teur van FSO sprak tijdens de bij eenkomst de hoop uit dat de uit stekende samenwerking tussen FSO en Abimex zich niet alleen tot Nederland zou blijven beperken. specificatielijst met onder meer stuurbekrachtiging, in hoogte ver stelbaar stuur, elektrisch bedien de spiegels en zijruiten, centrale vergrendeling, velours bekleding, neerklapbare achterbank, toeren- teller, verstelbare hoofdsteunen en opbergvakken aan de achter zijde van de voorstoelen. De auto wordt aangeboden voor een prijs van f.33.995,= Nieuw in het programma is de Vanagon. Deze auto ij een perso- nenbus op basis van de T800, de bus met een laadvermogen van 800 kg. Er is ruimte voor acht passagiers, twee voorin en zes ach terin. De Vanagon onderscheidt zich van de bestel-versie door de hemel- en zijwandbekléding van de Caravelle C. Als extra's kunnen een half hoge tussenwand en een vijfversnellingsbak worden geleverd. De Vanagon is er in de normale lakkleuren en naar keuze met 60, 78 of 112pk benzinemotoren of de 57pk diesel en 70 pk turbo diesel. De prijs voor deze modellen loopt uiteen van f.33.-300,= tot en met f.38.675,— exclusief BTW. Het afgelopen jaar (april '88 tot april '89) is voor FSO een gezonde start geweest. Het aanvankelijk geschatte verkoopaantal van 1000 auto's werd met een uiteindelijke hoeveelheid van maar liefst 1422 exemplaren ruim overschreden. Op dit moment zijn er zo'n 50 ver kooppunten door het hele land. Kwaliteit Belangrijk bij het opnieuw intro duceren van FSO in Nederland was het verbeteren van de kwali teit. Een nieuw imago geven aan het merk was zo belangrijk dat Van Marsbergen zelf zo'n twintig weken in Polen heeft doorge bracht. In de voorbereidingspe riode en het afgelopen jaar is hard gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit. Maar ook op het gebied van management is'er in de fabriek het een en ander ver beterd. Daarnaast is er het posi- zodat er nu isrust gesproken kan de afgelopen tijd zijn ingen overleefd. En bij ebben ze nu eenmaal het principe dat bij problemen di- naar Polen won’ snel mogelijk an de oplossin De medewerkers van Abimex zijn zeer in hun nopjes met het nieuwe gebouw op het bedrijventerrein Donkersloot in Ridderkerk. Het werd ontworpen door architekt Jan Brouwer, onder meer bekend van de Ikea-vestiging in Amster dam. Opmerkelijk aan de buiten kant zijn de rode stalen staanders met in dezelfde kleur gespoten spankabels. Binnenin valt de enorme hoeveelheid natuurlijk licht op. Door een aantal koepels kan zelfs met gesloten zonwering zonder kunstlicht worden gewerkt. Het gebouw lijkt in eerste instantie wat groot voor een importeur die in een jaar 1500 auto's heeft ver kocht. Toch toont het het vertrou wen in FSO voor de toekomst. Bin nen twee jaar worden belangrijke veranderingen vanuit Polen ver wacht. Injectie Maar op dit moment moeten we het met de Classic en Prima doen. Vooral bij de produktie van die Prima hebben de Nederlanders een flinke vinger in de pap. Er werd gestart met een aantal ver beteringen op lak- en body-gè- bied, zodat de Prima nu aan de eisen kan voldoen die in zijn klas se worden gesteld. Overigens zijn er weinig andere auto's te vinden met een plaatdikte van 1,2 milime- ter. iui ou Vervolgens werd de versnellings- nabije to tieve effect van de politieke veran-. bak onder handen genomen, naar je deringen in Polen, J-*- --D 5 over arbeid?-■ worden. In de afgelopen tijd zijn twee stakingen overleefd. En bij Abimex hebben ze nu eenmaal ..et principe dat bij pre- reet naar Polen wordt gevlogen om zo snel mogelijk mee te wer ken aan de oplossing.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 35