Inpakken en
wegwezen
lie
ft
Sk
Marijke
Seat grootste
stijger
in top 20
Aanrijdingen
in april
rland
s
MONTEGO DL TURBO ESTATE
3EAi
oet
«der
is.
1»
T
A
U
T
O
T
E
Technische gegevens:
o
L
P
Grote
occasion-show
in Udenhout
Automobielbedrijf
ZUID-OOST
lanl
995,-
E
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 mei 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
g 11 mei 1989-pagina!
UZUKI
e snel bij ons
este
>nze gewaagd
iijkheid
t allemaal wel
delijk dat je met een diesel te ma
ken hebt, maar toch neemt dat
snel af bij het toenemen van het
toerental.
vei
sne
fdod
iten spiegel is extra.
tale ruitoj
te op de
hoorlijk s
Zabrio, de Metal
de Commercial
grijs kenteken,
maar zeldzaam,
i hebt, wil je ’m
In de maand april werden bij de politie 407
aanrijdingen gemeld. Drie mensen kwamen
daarbij om het leven, terwijl er 49 mensen
gewond raakten. Drie van hen liepen ern
stig letsel op.
dan kan ik niet anders conclude
ren dat de meeste concurrenten
wat uitgebreider in hun extra's zit
ten, maar dat de meerprijs die
daarvoor betaald moet worden
ook zeer fors is. De Montego is er
ook als sedan met dezelfde motor.
Voor f.33.995,= is deze auto zoniet
nog gunstiger geprijsd.
comt
terklep
de
Een merk van het VW-concern
Officieel sub-dealer voor Tilburg en omstreken
wijzigin-
jerkt zich
Officieel dealer voor Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405
In de rechte weg situaties vonden de meeste aanrijdingen plaats
op de:
Ringbaan-Oost: 8
Ringbaan-West: 8
Spoorlaan: 8
Korvelseweg: 7
Pieter Vreedeplein: 6
zou werkelijk wat teleur
wi Proefrit maakte om de
fct «n leasebedrag van
lontreux
Leharstraat 19, Tilburg
Tel. 013-553678
Plezierig
Uiteraard drijft de motor de voor
wielen aan via een handgescha-
kelde vijfversnellingsbak. Het is
even wennen dat de eerste over
brenging snel aangrijpt. De be
diening is plezierig. Bij manou-
vreersnelheden is de besturing
echter behoorlijk zwaar, de auto
weegt immers bijna 1200 kg. Ove
rigens komt stuurbekrachtiging
wel op de optielijst voor.
Het uitzicht rondom is haast voor
beeldig. Alle ruitstijlen zijn bijzon
der smal gehouden, zodat het to-
De laatste berichten rond Austin Rover lijken heel gun
stig. Nog vrij kort na de overname door Britisch Aeros
pace gaat het allemaal weer de goede kant op. De ze
ven magere jaren zijn waarschijnlijk voorbij. Het ge
bruik van de naam Austin ook. We spreken nu alleen
nog over een Mini. Metro. Maestro en Montego zonder
een merknaam. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de
opvolgers van deze auto's in de toekomst allemaal
Rover gaan heten. We stuurden een week met de ver
nieuwde Montego met een direct ingespoten dieselmo
tor.
De Montego is zowel als sedan,
maar zeker als Estate een zwaar
onderschatte auto op de Neder
landse markt. Zeker door het ver
schijnen van de prima turbodie-
selmotor zullen meer mensen van
de auto gecharmeerd raken. De
auto levert goede prestaties, is be
hoorlijk comfortabel, springt zui
nig met zijn brandstof om en ziet
er goed uit. Alleen de zware be
sturing moet worden ingewisseld
door stuurbekrachtiging.
oppervlak fors is. De ruim-
s achterbank is zeer be-
zowel voor de benen als
het hoofd. De verrassing kc
echter pas als we de achte
openen. Keurig netjes wordt
bagageruimte afgeschermt door
een rolhoes, die makkelijk te ver
wijderen is. In de bodem is vrijwel
onzichtbaar een extra bankje
weggewerkt wat in no-time kan
worden opgeklapt. Het biedt
plaats aan twee kinderen die
dankzij de standaard veiligheids
gordels netjes op hun plaats wor
den gehouden. Hun voeten kun
nen ze kwijt in de bak van het re
servewiel. Op deze manier kun
nen in de Montego Estate maar
liefst zeven mensen en mensjes
plaatsnemen. Uiteraard is ook de
achterbank neerklapbaar, keurig
in twee ongelijke delen. In de kof
ferruimte kwam ik nog een zakje
tegen met een aantal zwarte ijze
ren staafjes. Dit bleken de dwars
verbindingen voor de dakrailings
te zijn. Zo blijkt maar weer dan
die Engelsen oog voor detial heb
ben.
een semi-onafhankelijke construc
tie is gekozen. De auto is hiermee
opvallend comfortabel, terwijl hij
toch de nodige stugheid toont die
een stationcar zo eigen is. De
Montego is hierdoor een fijne auto
om met een flinke bepakking veel
kilometers te maken. Het comfort
staat op een hoog peil door de
prettige vering, de goede weglig-
ging, het lage geluidsniveau bij
hoge toeren en de prima stoelen.
Zoals je mag verwachten is het
brandstofverbruik van een direct
ingespoten diesel zeer gunstig. De
Montego bewees zich zelf door de
testweek met een gemiddelde van
1 op 16,5 af te sluiten.
De prijs van de auto is behoorlijk
gunstig. De Turbodiesel Estate
staat voor f.37.695,= bij je voor de
deur. Kijken we naar andere sta
tioncars met een turbodieselmotor.
Merk en type: Montego 2.0 DL Turbo Estate
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1994 cc
Boring x slag: 84,5 x 89 mm
Vermogen: 81 pk (59.5 kW) bij 4500 tr/min
Koppel: 158 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,47 meter, breedte 1,71 meter
Prestaties: topsnelheid 163 km/u
acceleratie 0-100 in 14,2 sec.
Gewicht: 1197 kg
Brandstofverbruik (ECE-norm): bij 90 km/u 3,8 liter/100 km
bij 120 km/u 5,5 liter/100 km
Prijs: f.37.695,=
meer auto's verkocht dan in
1988.
Een groot aandeel in dit suc
ces was wegggelegd voor de
vernieuwde Seat Ibiza Extra,
die zelfs een verkoopgroei
van maar liefst 68% liet zien.
De verwachtingen voor de ko
mende maanden zijn ook po
sitief. Met name de nieuwe
volgens Amerikaanse eisen
schoen Ibiza 1.5 met injectie
en geregelde 3-weg katalysa
tor mag zich in een grote be
langstelling verheugen.
Wel waren er grote onderlin
ge verschuivingen tussen de
merken. De grootste procen
tuele toename in de top 20
werd geboekt door het
Spaanse merk Seat, dat 25%
Dagelijks kan iedereen er terecht
van 10.00 tot 17.00 uur. Neem ge
rust uw kinderen mee. U zult geen
kind aan ze hebben, want ze ver
maken zich in het grote luchtkas
teel met een enorm springkussen.
Daarnaast zijn er natuurlijk de no
dige aantrekkelijke aanbiedingen
die het bezoek aan de show meer
dan waard maken.
Op zaterdag 13 mei, zondag eer
ste pinksterdag 14 mei en maan
dag tweede pinksterdag 15 mei
wordt in Udenhout op het KPJ-ter-
rein aan de Kreitenmolenstraat
een grote auto-occasion-show ge
houden. In een grote tent met een
grondoppervlak van 3000 m2 zijn
vijf dealers aanwezig met een rui
me keus aan gebruikte auto's. Ci
troen Bertens Tilburg, Auto Oister-
wijk, Bertens- van de Ven Uden
hout, Ottevanger Vught en Jan
Bertens Udenhout komen met zo'n
200 auto's naar de tent in Uden
hout.
Van de 407 aanrijdingen waren de meeste
aanrijdingen het gevolg van te hoge snel
heid. In 84 gevallen kon men niet tijdig stop
pen om een ander voorrang te verlenen en
79 keer was de afstand tussen twee auto's te
klein en de snelheid te hoog om nog op tijd
stil te komen.
Bij 34 aanrijdingen verleende men recht-
doorgaand verkeer geen vrije doorgang en
30 aanrijdingen waren te wijten aan het feit
dat men het voertuig niet onder controle
had. Maar liefst 86 schades werden veroor
zaakt door achteruitrijden en het in- en uit
rijden van parkeervakken.
In 11 gevallen was het gebruik van alcohol
door de bestuurder een bijkomende onge-
valsoorzaak.
De kruisingen waar de meeste aanrijdingen
plaatsvonden:
Burgemeester van de Mortelplein/Rene Norenburgstraat: 4
Besterdring/Leonard van Vechelstraat: 3
Darpeniersstraat/ Maasstraat: 3
Heuvelring/NS-plein: 3
Lage Witsiebaan/Taxandriebaan: 3
Schoolstraat/Schouwburgring: 3
Vergelijking
Het is bij de Montego even wen
nen aan de turbo. Op het moment
dat je op je gevoel denkt te moe
ten overschakelen, komt het appa
raat pas lekker los. Hierdoor zijn
de prestaties heel behoorlijk. De
Estate blijft hierbij iets achter in
jrgelijking met de sedan. De top-
lelheid van ruim 160 km/u kan
eenvoudig worden gehaald. Een
acceleratie van 0 tot 100 in 14,2 se
conden in eveneens reëel, maar
daarvoor moet door auto en be
stuurder hard worden gewerkt.
De keurige verzorging van het
uiterlijk zoals de nette wielplaten,
stootstrips, bumpers in de carros-
seriekleur en de fraai gevormde
spiegels, zet zich ook door in het
interieur. Direct na het plaatsne
men voel je de weldaad van de
uitstekende stoelen. Een lendes-
teunverstelling is zowel voor be
stuurder als passagier standaard.
Hoofdsteunen zijn voor- en achter
in te vinden. De bekleding is origi
neel van dessin en lijkt een lang
leven beschoren te zijn.
Het dashboard is geen hoog
standje wat ontwerp betreft, maar
is uitermate overzichtelijk. Bedie
ningsknopjes en hendels zitten on
danks de Engelse afkomst precies
waar je ze verwacht. Het enige
wat ontbreekt zijn een turbodruk-
meter en toerenteller. Heel keurig
is het rubber matje in het vak bo
ven het dashboardkastje. Iedere
auto heeft wel zo'n aflegvak, wat
echter nauwelijks te gebru iken is
omdat allerhande kleine dingen
enorm heen en weer gaan schui
ven. In de Montego wordt getoond
hoe simpel dat euvel te verhelpen
Noordzee
Aan verschillende kleinigheden is
duidelijk te merken dat de Monte
go aan de andere kant van de
Noordzee wordt gemaakt. De hen
del om de motorkap te ontgrende
len zit aan de rechter kant, alsme
de de antenne.
Voor heeft de Montego een onaf
hankelijk wielophanging met
schroefveren, terwijl achter voor
De Montego DL Turbo Estate,
na vele Duitse, Japanse,
Franse en Italiaanse auto's
nu een produkt met Engelse
allure om te beoordelen. Ik
moest weer denken aan mijn
Mini-tijd, toen ik deze
Montego stationcar
aanschouwde. Ik heb zeil
een Mini-bestel gehad, die
ook over een bagagerek
beschikte net als deze, alleen
bij een Mini is dit nog
eigenwijzer.
Het typische aan een
Engelse auto vind ik toch wel
de klasse die wordt
uitgestraald en dat had deze
Montego ook. Hij heelt echt
een eigen "look".
De associatie met de
Montego baai kan ik niet
direct vinden... maar als je
op deze Montego een
surfplank bindt, het zonnetje
schijnt hoog aan de hemel en
je rijdt richting zee.., ja dan...
Van binnen tref je een zee
van ruimte aan voor vijl
personen en zelfs achterin
een heel vernuftig
weggewerkt kinderzitje voor
twee. De achterbank is
makkelijk weg te klappen,
zodat de ruimte zo groot
wordt als bij een bestelauto.
Voor de imperiaal zijn
praktische
d warsverbindingen
bijgeleverd voor...juist ja...de
surfplank.
De stoelen zijn mooi bekleed
wat zich doorzet in de
deurpanelen, laadruimte en
kofferruimte. Ze zitten erg
prettig en geven een goede
zijdelingse steun. Alle stoelen
hebben hoofdsteunen en
voorin zitten zelfs verstelbare
lendesteunen. Het dashboard
is overzichtelijk en degelijk
afgewerkt.
Een grappig detail is het
rubberen matje op het
dashboard waar je even een
pen of zo kunt opleggen,
zonder dat het wegrolt of
schuift. Ook mooi
geintegreerd zijn de
ruitewissers die helemaal
onder de motorkap vallen.
Rij-impressie: Ik moet steeds
maar weer wennen aan dat
typische dieselgeluid dat bij
deze direct ingespoten motor
weer naar boven komt. Je
denkt af en toe dat je Tina
Trucker bent. Op de grote
weg echter ebt dit helemaal
weg en heb je het niet meer
in de gaten. Hij schakelt fijn
en ook de wegligging is zeer
tof. Je zit ook hoog op de
stoel, zodat je een zeer goed
zicht hebt.
Go Go...Montego!!!
Kort geleden maakte de Rai
de verkoopcijfers over het
eerste kwartaal van 1989 be
kend. De totale verkoopcijfers
over de eerste drie maanden
van dit jaar lagen vrijwel op
het zelfde niveau als de cij
fers in het voorafgaande jaar.
Het is al weer vijf jaar geleden dat
de Montego zijn debuut beleefde.
Eigenlijk is het de sedan-versie
van de Maestro, zonder dat de
auto's uiterlijk veel op elkaar lij
ken. In sedan-uitgave is de Mon
tego nog steeds een auto waar
aan menigeen zal moeten wen
nen, terwijl de Estate estetisch be
ter in elkaar zit. De auto oogt van
buiten bijzonder stoer en degelijk,
iets wat door de dakrailings nog
eens extra wordt benadrukt. In het
huidige stationcar- aanbod is de
Montego Estate zonder meer een
no-nonsense auto, waarmee je zo
wel zakelijk als privé uitstekend
mee voor de dag kunt komen.
Machine
Sinds het begin van dit jaar heeft
de Montego een aantal v~
gen ondergaan. Dit beper
echter tot een nieuwe grille en en
kele andere details. Meest be
langrijke nieuws is echter de tur
bodieselmotor. Het gaat om een
1994 cc metende machine die di
rect wordt ingespoten en met een
Garrett T2 turbocompressor goed
is voor 81 pk. Overigens wordt de
ze krachtbron al langer toegepast
in de Maestro Van. De Maestro
moet het echter zonder turbo
doen.
De voordelen van een direct inge
spoten diesel zijn waarschijnlijk
inmiddels bekend. Voorgloeien is
niet meer nodig, behalve bij ex
treem lage temperaturen. Door het
ontbreken van een voorwervelka-
naal in de cylinders loopt de di
rect ingespoten diesel efficiënter
dan een indirect ingespoten
exemplaar. Iets wat dan ook in het
brandstofverbruik terug te vinden
is.
Nadelen heeft een dergelijke mo
tor echter ook. Dit moet dan voor
namelijk gezocht worden in het
hogere geluidsniveau. Een direct
ingespoten diesel laat veel luider
zijn dieselklop horen. Voor de ver
stokte dieselrijder een fijn geluid,
voor de uit een benzine-auto stap
pende zakelijke rijder een vrese
lijke herrie. Toch is aan het ge
luidsniveau natuurlijk het een en
ander te doen. De Montego is
voorzien van een uitgebreid pak
ket aan extra isolatie, zodat de ge
produceerde decibels netjes ge
dempt worden. Natuurlijk blijft
vooral bij stationair toerental dui-
V.
lil
Foto: Geert van Loon