Inpakken en wegwezen lie ft Sk Marijke Seat grootste stijger in top 20 Aanrijdingen in april rland s MONTEGO DL TURBO ESTATE 3EAi oet «der is. 1» T A U T O T E Technische gegevens: o L P Grote occasion-show in Udenhout Automobielbedrijf ZUID-OOST lanl 995,- E DE AUTOMAAT - Donderdag 11 mei 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER g 11 mei 1989-pagina! UZUKI e snel bij ons este >nze gewaagd iijkheid t allemaal wel delijk dat je met een diesel te ma ken hebt, maar toch neemt dat snel af bij het toenemen van het toerental. vei sne fdod iten spiegel is extra. tale ruitoj te op de hoorlijk s Zabrio, de Metal de Commercial grijs kenteken, maar zeldzaam, i hebt, wil je ’m In de maand april werden bij de politie 407 aanrijdingen gemeld. Drie mensen kwamen daarbij om het leven, terwijl er 49 mensen gewond raakten. Drie van hen liepen ern stig letsel op. dan kan ik niet anders conclude ren dat de meeste concurrenten wat uitgebreider in hun extra's zit ten, maar dat de meerprijs die daarvoor betaald moet worden ook zeer fors is. De Montego is er ook als sedan met dezelfde motor. Voor f.33.995,= is deze auto zoniet nog gunstiger geprijsd. comt terklep de Een merk van het VW-concern Officieel sub-dealer voor Tilburg en omstreken wijzigin- jerkt zich Officieel dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405 In de rechte weg situaties vonden de meeste aanrijdingen plaats op de: Ringbaan-Oost: 8 Ringbaan-West: 8 Spoorlaan: 8 Korvelseweg: 7 Pieter Vreedeplein: 6 zou werkelijk wat teleur wi Proefrit maakte om de fct «n leasebedrag van lontreux Leharstraat 19, Tilburg Tel. 013-553678 Plezierig Uiteraard drijft de motor de voor wielen aan via een handgescha- kelde vijfversnellingsbak. Het is even wennen dat de eerste over brenging snel aangrijpt. De be diening is plezierig. Bij manou- vreersnelheden is de besturing echter behoorlijk zwaar, de auto weegt immers bijna 1200 kg. Ove rigens komt stuurbekrachtiging wel op de optielijst voor. Het uitzicht rondom is haast voor beeldig. Alle ruitstijlen zijn bijzon der smal gehouden, zodat het to- De laatste berichten rond Austin Rover lijken heel gun stig. Nog vrij kort na de overname door Britisch Aeros pace gaat het allemaal weer de goede kant op. De ze ven magere jaren zijn waarschijnlijk voorbij. Het ge bruik van de naam Austin ook. We spreken nu alleen nog over een Mini. Metro. Maestro en Montego zonder een merknaam. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de opvolgers van deze auto's in de toekomst allemaal Rover gaan heten. We stuurden een week met de ver nieuwde Montego met een direct ingespoten dieselmo tor. De Montego is zowel als sedan, maar zeker als Estate een zwaar onderschatte auto op de Neder landse markt. Zeker door het ver schijnen van de prima turbodie- selmotor zullen meer mensen van de auto gecharmeerd raken. De auto levert goede prestaties, is be hoorlijk comfortabel, springt zui nig met zijn brandstof om en ziet er goed uit. Alleen de zware be sturing moet worden ingewisseld door stuurbekrachtiging. oppervlak fors is. De ruim- s achterbank is zeer be- zowel voor de benen als het hoofd. De verrassing kc echter pas als we de achte openen. Keurig netjes wordt bagageruimte afgeschermt door een rolhoes, die makkelijk te ver wijderen is. In de bodem is vrijwel onzichtbaar een extra bankje weggewerkt wat in no-time kan worden opgeklapt. Het biedt plaats aan twee kinderen die dankzij de standaard veiligheids gordels netjes op hun plaats wor den gehouden. Hun voeten kun nen ze kwijt in de bak van het re servewiel. Op deze manier kun nen in de Montego Estate maar liefst zeven mensen en mensjes plaatsnemen. Uiteraard is ook de achterbank neerklapbaar, keurig in twee ongelijke delen. In de kof ferruimte kwam ik nog een zakje tegen met een aantal zwarte ijze ren staafjes. Dit bleken de dwars verbindingen voor de dakrailings te zijn. Zo blijkt maar weer dan die Engelsen oog voor detial heb ben. een semi-onafhankelijke construc tie is gekozen. De auto is hiermee opvallend comfortabel, terwijl hij toch de nodige stugheid toont die een stationcar zo eigen is. De Montego is hierdoor een fijne auto om met een flinke bepakking veel kilometers te maken. Het comfort staat op een hoog peil door de prettige vering, de goede weglig- ging, het lage geluidsniveau bij hoge toeren en de prima stoelen. Zoals je mag verwachten is het brandstofverbruik van een direct ingespoten diesel zeer gunstig. De Montego bewees zich zelf door de testweek met een gemiddelde van 1 op 16,5 af te sluiten. De prijs van de auto is behoorlijk gunstig. De Turbodiesel Estate staat voor f.37.695,= bij je voor de deur. Kijken we naar andere sta tioncars met een turbodieselmotor. Merk en type: Montego 2.0 DL Turbo Estate Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1994 cc Boring x slag: 84,5 x 89 mm Vermogen: 81 pk (59.5 kW) bij 4500 tr/min Koppel: 158 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 4,47 meter, breedte 1,71 meter Prestaties: topsnelheid 163 km/u acceleratie 0-100 in 14,2 sec. Gewicht: 1197 kg Brandstofverbruik (ECE-norm): bij 90 km/u 3,8 liter/100 km bij 120 km/u 5,5 liter/100 km Prijs: f.37.695,= meer auto's verkocht dan in 1988. Een groot aandeel in dit suc ces was wegggelegd voor de vernieuwde Seat Ibiza Extra, die zelfs een verkoopgroei van maar liefst 68% liet zien. De verwachtingen voor de ko mende maanden zijn ook po sitief. Met name de nieuwe volgens Amerikaanse eisen schoen Ibiza 1.5 met injectie en geregelde 3-weg katalysa tor mag zich in een grote be langstelling verheugen. Wel waren er grote onderlin ge verschuivingen tussen de merken. De grootste procen tuele toename in de top 20 werd geboekt door het Spaanse merk Seat, dat 25% Dagelijks kan iedereen er terecht van 10.00 tot 17.00 uur. Neem ge rust uw kinderen mee. U zult geen kind aan ze hebben, want ze ver maken zich in het grote luchtkas teel met een enorm springkussen. Daarnaast zijn er natuurlijk de no dige aantrekkelijke aanbiedingen die het bezoek aan de show meer dan waard maken. Op zaterdag 13 mei, zondag eer ste pinksterdag 14 mei en maan dag tweede pinksterdag 15 mei wordt in Udenhout op het KPJ-ter- rein aan de Kreitenmolenstraat een grote auto-occasion-show ge houden. In een grote tent met een grondoppervlak van 3000 m2 zijn vijf dealers aanwezig met een rui me keus aan gebruikte auto's. Ci troen Bertens Tilburg, Auto Oister- wijk, Bertens- van de Ven Uden hout, Ottevanger Vught en Jan Bertens Udenhout komen met zo'n 200 auto's naar de tent in Uden hout. Van de 407 aanrijdingen waren de meeste aanrijdingen het gevolg van te hoge snel heid. In 84 gevallen kon men niet tijdig stop pen om een ander voorrang te verlenen en 79 keer was de afstand tussen twee auto's te klein en de snelheid te hoog om nog op tijd stil te komen. Bij 34 aanrijdingen verleende men recht- doorgaand verkeer geen vrije doorgang en 30 aanrijdingen waren te wijten aan het feit dat men het voertuig niet onder controle had. Maar liefst 86 schades werden veroor zaakt door achteruitrijden en het in- en uit rijden van parkeervakken. In 11 gevallen was het gebruik van alcohol door de bestuurder een bijkomende onge- valsoorzaak. De kruisingen waar de meeste aanrijdingen plaatsvonden: Burgemeester van de Mortelplein/Rene Norenburgstraat: 4 Besterdring/Leonard van Vechelstraat: 3 Darpeniersstraat/ Maasstraat: 3 Heuvelring/NS-plein: 3 Lage Witsiebaan/Taxandriebaan: 3 Schoolstraat/Schouwburgring: 3 Vergelijking Het is bij de Montego even wen nen aan de turbo. Op het moment dat je op je gevoel denkt te moe ten overschakelen, komt het appa raat pas lekker los. Hierdoor zijn de prestaties heel behoorlijk. De Estate blijft hierbij iets achter in jrgelijking met de sedan. De top- lelheid van ruim 160 km/u kan eenvoudig worden gehaald. Een acceleratie van 0 tot 100 in 14,2 se conden in eveneens reëel, maar daarvoor moet door auto en be stuurder hard worden gewerkt. De keurige verzorging van het uiterlijk zoals de nette wielplaten, stootstrips, bumpers in de carros- seriekleur en de fraai gevormde spiegels, zet zich ook door in het interieur. Direct na het plaatsne men voel je de weldaad van de uitstekende stoelen. Een lendes- teunverstelling is zowel voor be stuurder als passagier standaard. Hoofdsteunen zijn voor- en achter in te vinden. De bekleding is origi neel van dessin en lijkt een lang leven beschoren te zijn. Het dashboard is geen hoog standje wat ontwerp betreft, maar is uitermate overzichtelijk. Bedie ningsknopjes en hendels zitten on danks de Engelse afkomst precies waar je ze verwacht. Het enige wat ontbreekt zijn een turbodruk- meter en toerenteller. Heel keurig is het rubber matje in het vak bo ven het dashboardkastje. Iedere auto heeft wel zo'n aflegvak, wat echter nauwelijks te gebru iken is omdat allerhande kleine dingen enorm heen en weer gaan schui ven. In de Montego wordt getoond hoe simpel dat euvel te verhelpen Noordzee Aan verschillende kleinigheden is duidelijk te merken dat de Monte go aan de andere kant van de Noordzee wordt gemaakt. De hen del om de motorkap te ontgrende len zit aan de rechter kant, alsme de de antenne. Voor heeft de Montego een onaf hankelijk wielophanging met schroefveren, terwijl achter voor De Montego DL Turbo Estate, na vele Duitse, Japanse, Franse en Italiaanse auto's nu een produkt met Engelse allure om te beoordelen. Ik moest weer denken aan mijn Mini-tijd, toen ik deze Montego stationcar aanschouwde. Ik heb zeil een Mini-bestel gehad, die ook over een bagagerek beschikte net als deze, alleen bij een Mini is dit nog eigenwijzer. Het typische aan een Engelse auto vind ik toch wel de klasse die wordt uitgestraald en dat had deze Montego ook. Hij heelt echt een eigen "look". De associatie met de Montego baai kan ik niet direct vinden... maar als je op deze Montego een surfplank bindt, het zonnetje schijnt hoog aan de hemel en je rijdt richting zee.., ja dan... Van binnen tref je een zee van ruimte aan voor vijl personen en zelfs achterin een heel vernuftig weggewerkt kinderzitje voor twee. De achterbank is makkelijk weg te klappen, zodat de ruimte zo groot wordt als bij een bestelauto. Voor de imperiaal zijn praktische d warsverbindingen bijgeleverd voor...juist ja...de surfplank. De stoelen zijn mooi bekleed wat zich doorzet in de deurpanelen, laadruimte en kofferruimte. Ze zitten erg prettig en geven een goede zijdelingse steun. Alle stoelen hebben hoofdsteunen en voorin zitten zelfs verstelbare lendesteunen. Het dashboard is overzichtelijk en degelijk afgewerkt. Een grappig detail is het rubberen matje op het dashboard waar je even een pen of zo kunt opleggen, zonder dat het wegrolt of schuift. Ook mooi geintegreerd zijn de ruitewissers die helemaal onder de motorkap vallen. Rij-impressie: Ik moet steeds maar weer wennen aan dat typische dieselgeluid dat bij deze direct ingespoten motor weer naar boven komt. Je denkt af en toe dat je Tina Trucker bent. Op de grote weg echter ebt dit helemaal weg en heb je het niet meer in de gaten. Hij schakelt fijn en ook de wegligging is zeer tof. Je zit ook hoog op de stoel, zodat je een zeer goed zicht hebt. Go Go...Montego!!! Kort geleden maakte de Rai de verkoopcijfers over het eerste kwartaal van 1989 be kend. De totale verkoopcijfers over de eerste drie maanden van dit jaar lagen vrijwel op het zelfde niveau als de cij fers in het voorafgaande jaar. Het is al weer vijf jaar geleden dat de Montego zijn debuut beleefde. Eigenlijk is het de sedan-versie van de Maestro, zonder dat de auto's uiterlijk veel op elkaar lij ken. In sedan-uitgave is de Mon tego nog steeds een auto waar aan menigeen zal moeten wen nen, terwijl de Estate estetisch be ter in elkaar zit. De auto oogt van buiten bijzonder stoer en degelijk, iets wat door de dakrailings nog eens extra wordt benadrukt. In het huidige stationcar- aanbod is de Montego Estate zonder meer een no-nonsense auto, waarmee je zo wel zakelijk als privé uitstekend mee voor de dag kunt komen. Machine Sinds het begin van dit jaar heeft de Montego een aantal v~ gen ondergaan. Dit beper echter tot een nieuwe grille en en kele andere details. Meest be langrijke nieuws is echter de tur bodieselmotor. Het gaat om een 1994 cc metende machine die di rect wordt ingespoten en met een Garrett T2 turbocompressor goed is voor 81 pk. Overigens wordt de ze krachtbron al langer toegepast in de Maestro Van. De Maestro moet het echter zonder turbo doen. De voordelen van een direct inge spoten diesel zijn waarschijnlijk inmiddels bekend. Voorgloeien is niet meer nodig, behalve bij ex treem lage temperaturen. Door het ontbreken van een voorwervelka- naal in de cylinders loopt de di rect ingespoten diesel efficiënter dan een indirect ingespoten exemplaar. Iets wat dan ook in het brandstofverbruik terug te vinden is. Nadelen heeft een dergelijke mo tor echter ook. Dit moet dan voor namelijk gezocht worden in het hogere geluidsniveau. Een direct ingespoten diesel laat veel luider zijn dieselklop horen. Voor de ver stokte dieselrijder een fijn geluid, voor de uit een benzine-auto stap pende zakelijke rijder een vrese lijke herrie. Toch is aan het ge luidsniveau natuurlijk het een en ander te doen. De Montego is voorzien van een uitgebreid pak ket aan extra isolatie, zodat de ge produceerde decibels netjes ge dempt worden. Natuurlijk blijft vooral bij stationair toerental dui- V. lil Foto: Geert van Loon

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29