VOOR
LEE TOWERS
vernieuwer
DAF
4
Vliegende
non
51
2195*
Oplage: 90.710 ex.
Gastrubriek
v. Roosmalen
in
o.a.:
Bijlage: DeTilburgseKoerier
VJ DE WEEK
f
Tilburgse
Schouwburg
Deze week
in de
Automaat
1845
18?5
18?5
2495*
26?5*
2895*
2895*
3495*
ren 1 ^95*
16?5*
bon 16^5*
1995*
1995*
1
11 mei 1989-pagina 2{
en
li
s likeurglas.
32503-605 55.
sen
sle administra-
(Lees verder pag. 5)
TONY VOS
De zomer in je hoofd.
Pag.7
NISSAN
Jaargang 1
Nummer 19
Nederlands entertainer "Number One", Lee To
wers, geeft zijn fameuze "Gala of the Year" con
cert in Ahoy een flonkerend vervolg tijdens een
concerttour door heel Nederland. Met ondersteu
ning van de Bob East Showband, de Jody's Sin
gers en de Barrie Stevens Dancers geeft Lee To
wers een avondvullend concert in de Tilburgse
Showburg op dinsdagavond 30 mei aanstaande.
LENTE
OCCASIONS
GARAGE
DENISSEN BVa
dooi
van
Jan van Roosmalen
Direkteur van Roosmalen
Tilburg B.V.
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
12 maanden garantie
suze uit 50 stuks
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg - 013-683911
Lee Towers is overigens de
eerste artiest die sponsoring
professioneel aanpakt. Hij
heeft een aantal sponsorpak-
Ji
De ministerraad is vlak voor de val van het kabinet ak
koord gegaan met het wetsvoorstel Houderschapsbe-
lasting van staatssecretaris Koning van Financiën. On-
derhandeling door de Federatie Historische automobiel
en motorfietsenclub (FEHAC) hebben tot resultaat ge
had dat voertuigen ouder dan 20 jaar geen motorrijtui
genbelasting meer hoeven te betalen. De houder-
schapsbelasting is hiermee voor de bezitters van histo
rische voertuigen geen bedreiging meer.
In 1986 kwam Daf voor het eerst op de bestelwagen-
markt met de introductie van de 400. Daf heeft de erva
ringen, opgedaan in de afgelopen jaren, verwerkt in
een sterk verbeterde 400, die zojuist is geintroduceerd.
De serie is ingedeeld in drie laadvermogens van 1000,
1400 of 1800 kg. Zo is er de 428, 431 en 435 waarbij de 4
staat voor de 400-serie en de twee laatste cijfers voor
het totaal gewicht.
Autotest:
Montego DL
Turbo Estate
Pag.3
Uiteraard is er in de 400-reeks een
ruime keus uit verschillende car-
rosserien. Dit betekent een geslo
ten bestelwagen met normaal dak
en verhoogd dak en voor de eigen
opbouw een chassis-cabine of een
dubbele cabine. Alle modellen
zijn leverbaar met de 72 pk leve
rende 2.5 liter 4 cylinder dieselmo
tor die uitblinkt door zijn bedrijfs
zekerheid, hoge trekkracht bij lo
ketten samengesteld in ruil
voor publiciteit en een aantal
toegangsbiljetten.
Tilburg is in de totale concer
teer een van de laatste plaat
sen waar Lee zal komen. Al
leen Venlo, Heerlen, Almere
en Breda zullen nog worden
aangedaan. Voor de echte
fans is het dan ook een 'must'
om op 30 mei naar de
Schouwburg te komen om
hun idool van nabij te zien en
horen. Kaarten zijn te koop
aan de kassa van de
Schouwburg.
Lee zou overigens niet in staat
zijn zijn wervelende show in
het land te brengen zonder
een aantal belangrijke spon
sors. Dit jaar werkt de zanger
nauw samen met Opel-impor-
teur General Motors. Lee To
wers rijdt daarom zelf in een
door Irmscher getunede Se
nator CD met een 3.6 liter zes-
cylindermotor met injectie.
tie van het Centraal Bureau Mo
torrijtuigenbelasting en de Rijks-
dienst voor het Wegverkeer te ver
vallen.
Bedreiging
Voor klassiek rijdend Nederland
is de houderschapsbelasting e<
grote bedreiging geweest. De
meeste klassiekers worden im
mers niet dagelijks gebruikt en
niet zelden groeit de liefde voor
één merk uit tot een hele verzame
ling.
met 12
Kei
«Degelijkheid, eerlijkheid
en goede service, zijn de
gereedschappen waarmee
je een bedrijf grootmaakt».
Met deze stelling hebben
mijn ouders mij grootge
bracht.
Het is nu alweer 22 jaar ge
leden dat wij het Volvo-dea-
lerschap verwierven. Toen
nog een automerk, met in
ons land een betrekkelijk
geringe bekendheid.
Op een avond bezocht mijn
vader een echtpaar, waar
van hij had vernomen dat zij
de aanschaf van een nieu
we auto overwogen. Nu
hadden deze mensen een
levensmiddelen winkel,
waarbij hij bij het noemen
van de naam Volvo de reak-
tie kreeg: «ach, meneer van
Roosmalen, we hebben al
10 soorten zeeppoeder op
de plank staan».
Gelukkig zijn deze tijden
voorbij. Nu ruim 22 jaar la
ter mogen we zeggen dat de
namen Volvo en Van Roos
malen een solide reputatie
hebben opgebouwd. Met
enige trots kan ik dan ook
wel zeggen dat ons bedrijf
met een omzet van ca. 800
nieuwe.auto's per jaar is
^^orgedrongen in de top 5
1 de Nederlandse Volvo-
dealers.
Maar natuurlijk heeft die
groei ook consequenties ge
had voor de om vang van
ons bedrijf. Diverse verbou
wingen hebben niet kunnen
verhinderen dat wij anno
1987 een nieuwe vestiging
hebben opgestart hier in Til
burg. Een splinternieuw en
modem gebouw, makkelijk
bereikbaar, aan goede uit
valswegen en met veel
ruimte er omheen.
Uiteraard, zonder gemoti
veerde medewerkers (het
zijn er inmiddels 45) waren
we niet zo gegroeid. Wij al
len werken met de instelling
«wij zijn pas tevreden als
onze klanten dat ook zijn»
en op deze wijze beant
woorden wij aan de wensen
van de hedendaagse auto
bezitter.
Vanzelfsprekend zijn wij als
Volvo-dealer in staat behal
ve in- en verkoop, alle voor
komende werkzaamheden
uit te voeren in het kader
van onderhoud en repara
tie, maar ook zaken als
schadeafwikkeling, gasin-
bouw, inbouw en levering
van autotelefoon- en alarm
installaties, etc. horen erbij.
Ik nodig u hierbij uit per
soonlijk kennis te komen
maken in een vgn.onze ves
tigingen. U bent meer dan
welkom!
De Wet op de Motorrijtuigenbe
lasting 1990 gaat het huidige be-
lastingssysteem vervangen. Voort
aan zal niet meer het rijden met
een auto worden belast, maar het
bezit ervan. De nieuwe belasting
zal worden gekoppeld aan de
kentekenregistratie en is alleen
van toepassing op auto's en mo
torfietsen. Voor bussen en vracht
wagens blijft het huidige systeem
gelden. De overheid hoopt hier
mee de betalingsmoraal, die in
Nederland slecht is, te verhogen.
Ook komt de dubbele administra-
ge toeren en een lange levens
duur. Vrijwel alle types zijn bo
vendien te bestellen met een ge
blazen versie van deze krachtbron
die 97 pk levert. Een volledig ge
synchroniseerde vijfversnellings-
bak behoort eveneens tot de stan
daard specificaties en beinvloedt
zowel het brandstofverbruik als
het geluidsniveau op positieve
wijze.
FSO:
Samenwerking tussen
Nederland en Polen
Pag.9
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie er
Ze zijn zo onderhand wel be
kend, de cliché-verhalen
over wie wel of niet kunnen
rijden. Zo gauw de zichzelf
geoefend noemende automo
bilist een wat trager voortbe
wegende medeweggebrui
ker voor zich heeft rijden,
worden al snel een arsenaal
krachttermen tussen de lip
pen door naar buiten ge
perst. Maar al te vaak wordt
aangenomen dat een sukke
laar in het verkeer automa
tisch een vrouwspersoon of
t een oudere man is. Maar ook
onze zuiderburen en in ons
land wonende buitenlanders
moeten het vaak ontgelden.
Als ik heel eerlijk ben, moet
ik bekennen dat ik zelf ook
wel eens deze eigenschap
vertoon, foei!
Vorige week reed ik op een
dubbelbaans weg met een
grote middenberm. Van de
andere kant kwam een auto
aangereden die blijkbaar de
verkeerde weg had gekozen.
Het ruime opstelvak tussen
de wegen in gaf dan ook de
mogelijkheid te draaien. De
verkeersstroom waarin ik me
bevond, was erg lang. De be
treffende automobilist moest
dus heel snel optrekken of
wachten tot de hele stoet
voorbij zou zijn. Er werd
zichtbaar getwijfeld, wat na
tuurlijk fout is in het verkeer.
Op het laatste nippertje, en
voor de gemiddelde automo
bilist al net te laat trok de
auto toch op. De bestuurder
wist echter het gaspedaal
goed te gebruiken. Het felle
wegrijden had zelfs licht ro
kende banden tot gevolg ver
gezeld van het gebruikelijke
piepen. Een paar honderd
meter verder passeerde ik de
auto waarin drie personen
bleken te zitten. Een blik naar
binnen leerde dat het om een
drietal nonnen ging in vol or
naat. Werden ze van hoger
hand aangespoort afhadden
ze gewoon een goede rij-op-
leiding gehad. In ieder geval
moest ik glimlachend denken
aan de televisieserie 'The
Flying Nun'...
Ook in de cabine zijn een aantal
belangrijke wijzigingen doorge
voerd. De bestuurdersstoel is vol
ledig instelbaar en het uitzicht is
uitstekend. Een brede zijdeur en
achterdeuropening maken het be
laden tot kinderspel. Met de Daf
400 brengt je de lading weer vei
lig tot stilstand door de hydrauli
sche bekrachtigde remmen, voor
met schijven en achter met trom
mels. Daf gebruikt overigens hier
bij milieuvriendelijke asbestvrije
voeringen.
Ook de ’kleine' Daf 400 mag reke
nen op de volledig truck-service
van het merk, wat betekent dat je
vaak 's avonds en op zaterdag
morgens terecht kunt bij de dea
ler. Maar ook in het buitenland
bekommert de Daf-dealer zich
evenzeer om het belang van de
eigenaar van een enkele bestel
wagen als het belang van een
groot transportbedrijf.
k 'Mm