MINI RACING GREEN MAZDA TOYOTA HIACE op Military Brabant s 626 4WS voor TNO PPERMANS R I I M E S E J P R I ERING BV kTSU Bleekemolen na paar honderd meter uit de race Ontwikkeling armmengselmotor vanuit racerij g 3 mei 1989 - paginal DE AUTOMAAT - Woensdag 3 mei 1989 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER m ien. ntie e \PK- Ongebruikelijk Toerenteller Micro-elektronica DAIHATSU Innocenti Mascagnistraat 531 (Tllburg-Noord) - Tel. 013-560000 Wegligging i Charade 82 Jaor Japanse perfectie vervoeren rel .995,-. I mazpa Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. even ervice 1985 1986 1987 1986 1986 1986 1984 1986 1986 1988 1988 1986 1985 1984 1984 1986 1983 1982 1988 1986 1985 1985 Bra- srrei- De financiering wor door Eureka, een Et stuurgedrag te optimaliseren, wordt gedaan in samenwerkii sloten bij het Prometheus-proje waarin de verbetering van de keersveiligheid van voertuigei voorop staat. Het projekt word gedragen door een aantal Eur pese autofabrikanten, die enei zijds het bestuur voeren en an< zijds auto's ter beschikking ste ten behoeve van onderzoekspi jekten, waarop ook research-ii tuten kunnen inschrijven. Het gaat ondanks zijn leeftijd bij zonder goed met de Mini. In Ne derland blijft de auto aardig ver kopen, terwijl ook Amerika en Ja pan een groot deel van de pro- duktie voor zich opeisen. Dit ver wondert mij niets. Het rijden met de Mini was een complete verras sing. De auto kan zich nog volle dig met modernere produkten me ten, terwijl het karakter van de auto helemaal bewaard is geble ven. Dhr. Vester van Autonova overhandigt de bouwploeg van Military Bra bant de sleutels van het bestelbusje dat de materialen zal vervoeren voor het opbouwen van de hindernissen. L St 58 000 km »l«n 5.000 km 1.000 km ikm te meten. Voor het echter zover is zullen er veel werkzaamheden moeten worden verricht. Kort voor de aanvang van het evenement zullen alle hindernissen worden opgebouwd. Dhr. Vester van Toyota-dealer Autonova overhan digde kort gelegen aan de bouw ploeg van Military Brabant de sleutels van een Toyota Hiace stelauto die de bouwmateriale zal gaan vervoeren. De Mini schaart zich in rijtje auto's die lang tot heel lang gemaakt zijn en in veel gevallen nog steeds gemaakt worden. Ik denk hierbij aan de Volkswagen Kever, Renault 4 en Citroën 2CV. Al deze auto's waren bij hun intro ductie zo vooruitstrevend, dat ze zelfs nu nog een flinke aanhang hebben. tuigfysiologie. Het onderzoek richt zich ve besturingssystemen ir tot het voertuig, de bestui de omgeving, waarbij ook wordt gekeken naar technische uitvoer baarheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Het TNO en de TU Delft hebben veel kennis en ervaring op het ge bied van voertuigdynamica, wis kundige modellering, reacties van de bestuurder en experimenten met voertuigen en bestuurders. De Mazda wordt door TNO uitslui tend in een laboratoriumsituatie en op afgesloten proefbanen ge bruikt. Er vinden geen testen op de openbare weg plaats. Engelse merken zijn veelal met el kaar gebeerd, zodat we ook Mini- achtige auto's bij Riley en Wolse ley aantreffen. Deze twee auto's hebben echter een normale kof ferbak, zodat de lengte 3,31 meter bedraagt. Ook de stap naar het vaste land werd gemaakt, waar Innocenti vanaf november 1965 een Italiaans Een auto die >00 km 1' werkplaats: ibantse Hoek 2 ’4 NM Udenhout 04242-15959 De afdeling voertuigdynamica van het Instituut voor Wegtransportmiddelen TNO (IW-TNO) in Delft gaat gedurende twee jaar een Mazda 626 2.0i 16V GT met vier- wielbesturing gebruiken voor een onderzoek in het kader van een samenwerkings- projekt binnen de Europese automobielindustrie. De auto werd door Mazda-impor- teur Auto Palace de Binckhorst en de fabrikant Mazda Motor Corporation ter be schikking gesteld. ngs voor een proefrit n alle voordelen von rijtje. Trouwens ook puike financierings- j Zomer 1959, bijna 30 jaar geleden zag in Engeland een nieuwe auto het levenslicht. Hij was bedoeld als het kleinere broertje van de Morris Minor, die in september 1948 geïntroduceerd werd. Logischer wijs werd de nieu weling dan in zijn eerste jaren ook de Mini-Minor ge noemd, wat later verbasterde tot alleen het woord Mini. Tegelijkertijd werd het zelfde model ook onder de naam Austin leverbaar. Opzich natuurlijk heel normale gege vens, die op vele auto's van toepassing zouden kunnen zijn, ware het niet dat diezelfde Mini dertig jaar later in haast onveranderde vorm nog steeds nieuw te koop is en zich zelfs in een toenemende populariteit mag ver heugen. land □ruilen, hebben wij deze aantrekkelijke unt u namelijk de it uitbetaald krijgen. 155, >1/1313 leuks uit Engeland kan - De laatste jaren wordt i in een hele reeks aan- speciale uitgaves aan- e 25th Anniversary, Advantage en sinds :ing Green en Flame trlijk slaan deze namen suren waarin deze twee Alhoewel niet écht goedkoop, is de Mini een gelijkwaardige en bijzonder aardige tegenhanger van een aantal kleine Japanse auto's. De basis Mini Magie kost 13.995,-. De veel luxueuzere Mayfair staat voor 16.995,- in de prijslijst. De duurste Mini is de automaat voor 19.695,-. De twee speciale uitgaves, de Flame en Racing kosten 14.995,- terwijl de Moke ook weer te koop is voor 17.290,-. Ford heeft onlangs de laatste hand gelegd aan haar ontwikke ling van een 2 liter armmengsel motor. Deze krachtbron zal in de nieuwe Formula Forward mono- posto-raceserie een kwaliteits- evaluatieprogramma doorlop0" den. Het TNO gaat met de Mazdc micro-elektronica in voerluie Naast de speciale edities is de Mi ni er ook nog in drie andere uit voeringen de Mini Magie, 1000, de Mayfair en de Mayfair automaat. Onder het kleine motorkapje bromt teverden de bekende 998 cc metende 4-pitter die met katalysa tor een vermogen van 41 pk levert. Dat is natuurlijk ruimschoots vol doende om het 620 kg wegende cling tot behoorlijke prestaties te brengen. De auto haalt altijd nog een top van bijna 130 km/u en sprint binnen 20 seconden naar de 100 km/u. Van 15 tot en met 19 juni zal de derde editie van de Military T bant van start gaan cip de tei nen bij manege Bien Venue aan de Bredaseweg. Ook dit jaar zal een gerenommeerd internationaal gezelschap deelnemen op de ver schillende onderdelen van de mi litary. Niet alleen de meer ervaren ruiters zullen hun hippische vaar digheden mogen testen, ook de jeugdige rijders krijgen de kans om hun krachten op het parcours onder zware race-omstandighe- den worden getest door de 40 cou reurs die aan de 16 ronden tellen de Formula Forward serie deelne men. Alle motoren zullen op onge lode benzine draaien. De nieuwe motor is uitgerust met een elektro nisch gestuurd Ford benzine-in- spuitsysteem en een Ford EEC IV motorbesturingssysteem. Het maximum vermogen van 130 pk stelt de auto's uit de Formula For ward in staat een topsnelheid te behalen van ruim 225 km/u. Wat was en is er dan zo speciaal aan een Mini. Het autootje drijft de voorwielen aan. Nu niets bij zonders, maar in 1959 wel. Boven dien was de plaatsing van de mo tor volslagen ongebruikelijk. Bij de Mini licht de compacte kracht bron dwars voorin. Heel typisch is dan ook dat de radiator aan de zijkant zit en zijn frisse lucht krijgt uit koelsleuven in het linker bin- nenspatbord. De Mini was en is krap 3 meter lang en werd zodoende snel ge liefd als het ideale vervoermiddel in de stad. Geen enkel parkeer plaatsje is voor deze auto te klein. Desnoods zet je hem er dwars tus sen. Uiteraard bleef het niet bij één aan- versie, maar kenmerkt de Mini-ge- z*)n 5 schiedenis zich door een grote zitter reeks verschillende uitvoeringen. Standaard vinden we in deze auto motoren met een inhoud van 850, 1000 en 1275 cc. Naast het 'gewo ne' model kennen we ook de sta tioncar en bestel, waarbij vooral de versie met een houten frame erg geliefd is bij de vele Mini-ver- zamelaars. De Mini Clubman ver scheen wat later en was duidelijk een slag groter dan het basismo del. een klein nog aan 1 heel lang bestellen. De laatste het autootje i trekkelijke sj geboden: de Park Lane, f kort de Raci Red. Natuurlijl op de kleuren auto's worden gespoten. De uit voeringen komen met elkaar over een. Kenmerkend is ook het witte dak en de speciale witte wieldop pen. Naast het leuke en frisse uiterlijk bieden deze Mini's ook een leuk aangekleed interieur. De stoeltjes van hoofdsteunen voorzien en (.men vooral tijdens stadsritten heel behoorlijk. Opmerkelijk is dat de beenruimte achter best royaal is, meer dan je mag verwachten bij een lengte van 3,05 meter. Zo wel voor- als achterpassagiers beschikken standaard over rol- gordels. Door het wat plat liggen de stuurwiel heen kijk je op een compleet dashboard met onder meer de snelheidsmeter, toerentel ler, benzine- en temperatuurmeter en een reeks controlelampjes. We reden met het groene exem plaar uit het genoemde tweetal. Je zit achter het stuur in een typische Mini-houding. Met het korte pook je bedien je de vierversnellings- bak die makkelijk en sportief schakelt. De motor maakt in het in terieur precies het geluid wat je ervan zou verwachten en is nooit en te nimmer rumoerig. De bestu ring is lekker licht. Je voelt je di rect thuis in deze auto en hebt T. meteen het gevoel dat je hem hebt 2™ Italiaanse Mim produceerde. etrokk*n. De bediening van Een auto die op details na volle- verlichting en richtingaanwijzers dig het evenbeeld van het Engelse zitten de gebruikelijke hendels origineel was. Een hele eigenzin- rond h<£ De bedienin voor mge Mmi is sinds kort weer terug verwanni en ventiiatie ziet er van weggeweest, de Mini-Moke, WQt rimitief ui maar is helemaal een volledig open autootje wat er com£leet Echter nebben, ^1 jeep-achhg uitziet. Maar laten we eens kijken wat de len VinJ Mini-liefhebber heden ten dage snelheidsmeter met meer in het midden van de auto gemonteerd is, terWijl voor de moderne auto mobilist de Mini klassieke eigen schappen met hedendaagse func tionaliteit paart. In de eerste wedstrijd van de Renault 21 Turbo Europa Cup wedstrijd werd de enige Nederlandse deelnemer Michael Bleek emolen kort na de start uitgeschakeld. De Penthouse-rijder start te op een keurige derde positie, maar werd enkele honderden meters verder aangetikt door de auto van Faibo Santaniello. Voor beiden was de race afgelopen. Vijf andere deelnemers moesten om dezelfde reden iets verderop de strijd staken. De Belg Pierre-Alain Thibaut werd vorig jaar winnaar van de Samson Benelux Cup Renault 5 Elf Turbo. Dit jaar debuteert hij in een Renault 21 en niet zonder succes. Op het circuit van Imola wist hij de vierde plaats te bemachtigen, terwijl hij uit de negen de startpositie was vertrokken. Winnaar werd de Italiaan Massi mo Sigala. Op 6 en 7 mei wordt in Monaca de tweede race ver reden. Alhoewel de gereden Mini nog hagelnieuw was, voel je de spor tieve inborst. Geen wonder dat nog vele Mini's in races en rally crosses meedraaien. Opmerkelijk verrast was ik ook door het algehele comfort. De stoeltjes zitten zoals gezegd be hoorlijk, terwijl de vering uitste kend is. Enkele jaren terug zijn de kleine wieltjes vervangen door iets grotere 12 inch wielen, die vooral de wegligging positief heb ben beïnvloed. De Mini is met zijn aandoenlijke, leuke uiterlijk nog steeds een mo derne auto, wat te merken is on der het rijden, maar wat ook al af te lezen is aan de specificaties: onafhankelijke wielophanging, rembekrachtiging, schijfremmen voor, portierbakken, achterruitver- evaluaheprogramma doorlopen, warming, asbak voor- en achterin, Daarnaast wordt zoals gebruike- uitzwenkbare zijruiten en nog veel 11)k bl’ Ford e®n ber°eP ^aan meer op een aantal geselecteerde wa- genparkeigenaren, die de nieuwe motoren dagelijks intensief in Ford produktieauto's gebruiken. In de Formula Forward zullen een 50-tal van deze nieuwe motoren Mazda fc-S z.- 5 Op de foto ontvangt Dhr. v.d. Koogh (Directeur IW-TNO) de sleutels van de Mazda 626 uit handen van Dhr. de Ruyter (commercieel directeur Auto Palace de Binckhorst).

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31