MINI RACING
GREEN
MAZDA
TOYOTA HIACE
op Military Brabant
s
626 4WS voor TNO
PPERMANS
R
I
I
M
E
S
E
J
P
R
I
ERING
BV
kTSU
Bleekemolen na paar
honderd meter uit de race
Ontwikkeling
armmengselmotor
vanuit racerij
g 3 mei 1989 - paginal
DE AUTOMAAT - Woensdag 3 mei 1989 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
m
ien.
ntie
e
\PK-
Ongebruikelijk
Toerenteller
Micro-elektronica
DAIHATSU
Innocenti
Mascagnistraat 531 (Tllburg-Noord) - Tel. 013-560000
Wegligging
i Charade
82 Jaor Japanse perfectie
vervoeren
rel
.995,-.
I mazpa
Enige officiële Mazda-dealer
voor Tilburg e.o.
even
ervice
1985
1986
1987
1986
1986
1986
1984
1986
1986
1988
1988
1986
1985
1984
1984
1986
1983
1982
1988
1986
1985
1985
Bra-
srrei-
De financiering wor
door Eureka, een Et
stuurgedrag te optimaliseren,
wordt gedaan in samenwerkii
sloten bij het Prometheus-proje
waarin de verbetering van de
keersveiligheid van voertuigei
voorop staat. Het projekt word
gedragen door een aantal Eur
pese autofabrikanten, die enei
zijds het bestuur voeren en an<
zijds auto's ter beschikking ste
ten behoeve van onderzoekspi
jekten, waarop ook research-ii
tuten kunnen inschrijven.
Het gaat ondanks zijn leeftijd bij
zonder goed met de Mini. In Ne
derland blijft de auto aardig ver
kopen, terwijl ook Amerika en Ja
pan een groot deel van de pro-
duktie voor zich opeisen. Dit ver
wondert mij niets. Het rijden met
de Mini was een complete verras
sing. De auto kan zich nog volle
dig met modernere produkten me
ten, terwijl het karakter van de
auto helemaal bewaard is geble
ven.
Dhr. Vester van Autonova overhandigt de bouwploeg van Military Bra
bant de sleutels van het bestelbusje dat de materialen zal vervoeren
voor het opbouwen van de hindernissen.
L
St 58 000 km
»l«n
5.000 km
1.000 km
ikm
te meten. Voor het echter zover is
zullen er veel werkzaamheden
moeten worden verricht. Kort voor
de aanvang van het evenement
zullen alle hindernissen worden
opgebouwd.
Dhr. Vester van
Toyota-dealer Autonova overhan
digde kort gelegen aan de bouw
ploeg van Military Brabant de
sleutels van een Toyota Hiace
stelauto die de bouwmateriale
zal gaan vervoeren.
De Mini schaart zich in
rijtje auto's die lang tot heel lang
gemaakt zijn en in veel gevallen
nog steeds gemaakt worden. Ik
denk hierbij aan de Volkswagen
Kever, Renault 4 en Citroën 2CV.
Al deze auto's waren bij hun intro
ductie zo vooruitstrevend, dat ze
zelfs nu nog een flinke aanhang
hebben.
tuigfysiologie.
Het onderzoek richt zich
ve besturingssystemen ir
tot het voertuig, de bestui
de omgeving, waarbij ook wordt
gekeken naar technische uitvoer
baarheid, betrouwbaarheid en
veiligheid.
Het TNO en de TU Delft hebben
veel kennis en ervaring op het ge
bied van voertuigdynamica, wis
kundige modellering, reacties van
de bestuurder en experimenten
met voertuigen en bestuurders.
De Mazda wordt door TNO uitslui
tend in een laboratoriumsituatie
en op afgesloten proefbanen ge
bruikt. Er vinden geen testen op
de openbare weg plaats.
Engelse merken zijn veelal met el
kaar gebeerd, zodat we ook Mini-
achtige auto's bij Riley en Wolse
ley aantreffen. Deze twee auto's
hebben echter een normale kof
ferbak, zodat de lengte 3,31 meter
bedraagt. Ook de stap naar het
vaste land werd gemaakt, waar
Innocenti vanaf november 1965
een Italiaans
Een auto die
>00 km 1'
werkplaats:
ibantse Hoek 2
’4 NM Udenhout
04242-15959
De afdeling voertuigdynamica van het Instituut voor Wegtransportmiddelen TNO
(IW-TNO) in Delft gaat gedurende twee jaar een Mazda 626 2.0i 16V GT met vier-
wielbesturing gebruiken voor een onderzoek in het kader van een samenwerkings-
projekt binnen de Europese automobielindustrie. De auto werd door Mazda-impor-
teur Auto Palace de Binckhorst en de fabrikant Mazda Motor Corporation ter be
schikking gesteld.
ngs voor een proefrit
n alle voordelen von
rijtje. Trouwens ook
puike financierings- j
Zomer 1959, bijna 30 jaar geleden zag in Engeland een
nieuwe auto het levenslicht. Hij was bedoeld als het
kleinere broertje van de Morris Minor, die in september
1948 geïntroduceerd werd. Logischer wijs werd de nieu
weling dan in zijn eerste jaren ook de Mini-Minor ge
noemd, wat later verbasterde tot alleen het woord Mini.
Tegelijkertijd werd het zelfde model ook onder de naam
Austin leverbaar. Opzich natuurlijk heel normale gege
vens, die op vele auto's van toepassing zouden kunnen
zijn, ware het niet dat diezelfde Mini dertig jaar later in
haast onveranderde vorm nog steeds nieuw te koop is
en zich zelfs in een toenemende populariteit mag ver
heugen.
land
□ruilen, hebben wij
deze aantrekkelijke
unt u namelijk de
it uitbetaald krijgen.
155,
>1/1313
leuks uit Engeland kan
- De laatste jaren wordt
i in een hele reeks aan-
speciale uitgaves aan-
e 25th Anniversary,
Advantage en sinds
:ing Green en Flame
trlijk slaan deze namen
suren waarin deze twee
Alhoewel niet écht goedkoop, is
de Mini een gelijkwaardige en
bijzonder aardige tegenhanger
van een aantal kleine Japanse
auto's. De basis Mini Magie kost
13.995,-. De veel luxueuzere
Mayfair staat voor 16.995,- in de
prijslijst. De duurste Mini is de
automaat voor 19.695,-. De twee
speciale uitgaves, de Flame en
Racing kosten 14.995,- terwijl de
Moke ook weer te koop is voor
17.290,-.
Ford heeft onlangs de laatste
hand gelegd aan haar ontwikke
ling van een 2 liter armmengsel
motor. Deze krachtbron zal in de
nieuwe Formula Forward mono-
posto-raceserie een kwaliteits-
evaluatieprogramma doorlop0"
den.
Het TNO gaat met de Mazdc
micro-elektronica in voerluie
Naast de speciale edities is de Mi
ni er ook nog in drie andere uit
voeringen de Mini Magie, 1000, de
Mayfair en de Mayfair automaat.
Onder het kleine motorkapje
bromt teverden de bekende 998 cc
metende 4-pitter die met katalysa
tor een vermogen van 41 pk levert.
Dat is natuurlijk ruimschoots vol
doende om het 620 kg wegende
cling tot behoorlijke prestaties te
brengen. De auto haalt altijd nog
een top van bijna 130 km/u en
sprint binnen 20 seconden naar
de 100 km/u.
Van 15 tot en met 19 juni zal de
derde editie van de Military T
bant van start gaan cip de tei
nen bij manege Bien Venue aan
de Bredaseweg. Ook dit jaar zal
een gerenommeerd internationaal
gezelschap deelnemen op de ver
schillende onderdelen van de mi
litary. Niet alleen de meer ervaren
ruiters zullen hun hippische vaar
digheden mogen testen, ook de
jeugdige rijders krijgen de kans
om hun krachten op het parcours
onder zware race-omstandighe-
den worden getest door de 40 cou
reurs die aan de 16 ronden tellen
de Formula Forward serie deelne
men. Alle motoren zullen op onge
lode benzine draaien.
De nieuwe
motor is uitgerust met een elektro
nisch gestuurd Ford benzine-in-
spuitsysteem en een Ford EEC IV
motorbesturingssysteem. Het
maximum vermogen van 130 pk
stelt de auto's uit de Formula For
ward in staat een topsnelheid te
behalen van ruim 225 km/u.
Wat was en is er dan zo speciaal
aan een Mini. Het autootje drijft
de voorwielen aan. Nu niets bij
zonders, maar in 1959 wel. Boven
dien was de plaatsing van de mo
tor volslagen ongebruikelijk. Bij
de Mini licht de compacte kracht
bron dwars voorin. Heel typisch is
dan ook dat de radiator aan de
zijkant zit en zijn frisse lucht krijgt
uit koelsleuven in het linker bin-
nenspatbord.
De Mini was en is krap 3 meter
lang en werd zodoende snel ge
liefd als het ideale vervoermiddel
in de stad. Geen enkel parkeer
plaatsje is voor deze auto te klein.
Desnoods zet je hem er dwars tus
sen.
Uiteraard bleef het niet bij één aan-
versie, maar kenmerkt de Mini-ge- z*)n 5
schiedenis zich door een grote zitter
reeks verschillende uitvoeringen.
Standaard vinden we in deze auto
motoren met een inhoud van 850,
1000 en 1275 cc. Naast het 'gewo
ne' model kennen we ook de sta
tioncar en bestel, waarbij vooral
de versie met een houten frame
erg geliefd is bij de vele Mini-ver-
zamelaars. De Mini Clubman ver
scheen wat later en was duidelijk
een slag groter dan het basismo
del.
een klein nog aan 1
heel lang bestellen. De laatste
het autootje i
trekkelijke sj
geboden: de
Park Lane, f
kort de Raci
Red. Natuurlijl
op de kleuren
auto's worden gespoten. De uit
voeringen komen met elkaar over
een. Kenmerkend is ook het witte
dak en de speciale witte wieldop
pen.
Naast het leuke en frisse uiterlijk
bieden deze Mini's ook een leuk
aangekleed interieur. De stoeltjes
van hoofdsteunen voorzien en
(.men vooral tijdens stadsritten
heel behoorlijk. Opmerkelijk is dat
de beenruimte achter best royaal
is, meer dan je mag verwachten
bij een lengte van 3,05 meter. Zo
wel voor- als achterpassagiers
beschikken standaard over rol-
gordels. Door het wat plat liggen
de stuurwiel heen kijk je op een
compleet dashboard met onder
meer de snelheidsmeter, toerentel
ler, benzine- en temperatuurmeter
en een reeks controlelampjes.
We reden met het groene exem
plaar uit het genoemde tweetal. Je
zit achter het stuur in een typische
Mini-houding. Met het korte pook
je bedien je de vierversnellings-
bak die makkelijk en sportief
schakelt. De motor maakt in het in
terieur precies het geluid wat je
ervan zou verwachten en is nooit
en te nimmer rumoerig. De bestu
ring is lekker licht. Je voelt je di
rect thuis in deze auto en hebt
T. meteen het gevoel dat je hem hebt
2™ Italiaanse Mim produceerde. etrokk*n. De bediening van
Een auto die op details na volle- verlichting en richtingaanwijzers
dig het evenbeeld van het Engelse zitten de gebruikelijke hendels
origineel was. Een hele eigenzin- rond h<£ De bedienin voor
mge Mmi is sinds kort weer terug verwanni en ventiiatie ziet er
van weggeweest, de Mini-Moke, WQt rimitief ui maar is helemaal
een volledig open autootje wat er com£leet Echter nebben, ^1
jeep-achhg uitziet.
Maar laten we eens kijken wat de len VinJ
Mini-liefhebber heden ten dage snelheidsmeter met meer in het
midden van de auto gemonteerd
is, terWijl voor de moderne auto
mobilist de Mini klassieke eigen
schappen met hedendaagse func
tionaliteit paart.
In de eerste wedstrijd van de Renault 21 Turbo Europa Cup
wedstrijd werd de enige Nederlandse deelnemer Michael Bleek
emolen kort na de start uitgeschakeld. De Penthouse-rijder start
te op een keurige derde positie, maar werd enkele honderden
meters verder aangetikt door de auto van Faibo Santaniello.
Voor beiden was de race afgelopen. Vijf andere deelnemers
moesten om dezelfde reden iets verderop de strijd staken.
De Belg Pierre-Alain Thibaut werd vorig jaar winnaar van de
Samson Benelux Cup Renault 5 Elf Turbo. Dit jaar debuteert hij
in een Renault 21 en niet zonder succes. Op het circuit van Imola
wist hij de vierde plaats te bemachtigen, terwijl hij uit de negen
de startpositie was vertrokken. Winnaar werd de Italiaan Massi
mo Sigala. Op 6 en 7 mei wordt in Monaca de tweede race ver
reden.
Alhoewel de gereden Mini nog
hagelnieuw was, voel je de spor
tieve inborst. Geen wonder dat
nog vele Mini's in races en rally
crosses meedraaien.
Opmerkelijk verrast was ik ook
door het algehele comfort. De
stoeltjes zitten zoals gezegd be
hoorlijk, terwijl de vering uitste
kend is. Enkele jaren terug zijn de
kleine wieltjes vervangen door
iets grotere 12 inch wielen, die
vooral de wegligging positief heb
ben beïnvloed.
De Mini is met zijn aandoenlijke,
leuke uiterlijk nog steeds een mo
derne auto, wat te merken is on
der het rijden, maar wat ook al af
te lezen is aan de specificaties:
onafhankelijke wielophanging,
rembekrachtiging, schijfremmen
voor, portierbakken, achterruitver- evaluaheprogramma doorlopen,
warming, asbak voor- en achterin, Daarnaast wordt zoals gebruike-
uitzwenkbare zijruiten en nog veel 11)k bl’ Ford e®n ber°eP ^aan
meer op een aantal geselecteerde wa-
genparkeigenaren, die de nieuwe
motoren dagelijks intensief in
Ford produktieauto's gebruiken.
In de Formula Forward zullen een
50-tal van deze nieuwe motoren
Mazda
fc-S z.-
5
Op de foto ontvangt Dhr. v.d. Koogh
(Directeur IW-TNO) de sleutels van
de Mazda 626 uit handen van
Dhr. de Ruyter (commercieel directeur
Auto Palace de Binckhorst).