en NISSAN MAXIMA DE MOOISTE FORD VAN 1964 Specialiteit uit Japanse keuken wordt in het Autotron gekozen Marijke s T A U O T T E IBER! Een dagje Maxima met autotelefoon 1 i I I AUTOTELEFOON! Leverings achterstand Volkswagen - g3mei 1989-pagina! DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 3 mei 1989 - pagina 3 f. 2.840, I Scorpio 2.0 CL Technische gegevens: indaard. .J Vloeiend DE NISSAN MAXIMA Automaat tisch dit oor op ’t (om snel even door. Voorwielen Koplamphoogte 20 mei zuren- bom NISSAN f. 1.364,- f.1.476,- staat klaar om door II getest te worden f.23.900,- f. 10.900,- f.13.000,- Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 en achter- duizenden snde tweede jaar te kun- GARAGE DENISSEN BVj Het betrouwbare adres voor een STORNO AUTOTELEFOON Overigens zijn op 21 mei alle eige naren van Fords in de bouwjaren van 1955 tot 1966 van harte wel kom. Voor hen is een speciaal parkeerterrein gereserveerd naast de Spijkerhal. Bovendien zal de Nederlandse Classic Thunderbird Club de dag opluisteren met maar liefst vijfen twintig auto's van dit type uit de jaren vijftig en zestig. minder gasi overschakel voelen is. Over zitcomfort heeft geen enkele Maxima-passagier te klagen. Ruimte is er zowel voor- als ach- dan ook - o ^....ortabel onder ',nnr) doorghjden. hoge comfort-niveau is echter de or de lange afgestemde voornamelijk de Polo en Golf met een 1.3 liter inspuitmotor en lambda sonde. De impor teur Pon is echter vol vertrou wen de opgelopen stand van enkele di auto's in het lopen kwartaal van dit j< nen wegwerken. Uiteraard blijven alle vaste attrak- ties van het Autotron te wonderen tussen 10.00 en 17.00 uur. NlbbAIM L GARAGE k DENISSEN BVa Iemand die (meestal op kosten van de zaak) een top klasse auto kiest, komt al snel terecht bij merken als BMW en Mercedes. Dit tweetal maken in de hogere re gionen van de automarkt dan ook volledig de dienst uit. Toch is de keuze veel groter. De meeste grote Europese automobielfabrikanten bieden één of meerdere topmo dellen die zich goed met de Duitse topmerken kunnen meten. Denk maar eens aan de Lancia Thema, Renault 25, Citroen CX, Opel Senator en Rover 800. Maar ook Japan is druk bezig een partijtje mee te blazen in een autoklasse waarin per auto het meeste geld te verdie nen is. Honda durfde het als eerste aan om op de Europese markt met een topmodel te komen. Het was dan ook even wennen toen dit merk meer dan zestigduizend gulden voor zijn Legend durfde te vragen. Kort daarop kwam Mazda met zijn nieuwe 929 met 3 liter V6 motor die ook over die magische grens komt. wielbasis vering is c dergrond een genot om mee te rij den. Overhellen in bochten is hem vreemd, terwijl hobbels en bob bels probleemloos worden glad gestreken. Op de besturing ook geen enkel commentaar. De Maxima is geluk kig standaard voorzien van stuur bekrachtiging die snelheidsaf hankelijk werkt, de beste in zijn ns krijgt ia het Ford Credit lancieringsplan, vraag >r uw exacte gegevens te verkoper voor meer jrmatie. Een nieuwe auto in de topklasse is maar op één manier te verko pen: laat je klanten er in rijden. Nissan-dealer Denissen heeft dat bij de Maxima goed begrepen. Zo'n 500 bedrijven uit de regio hebben een heel bijzondere uitnodiging in de bus gekregen. Niet zomaar een uitnodiging om naar het nieuwe model te komen kij ken, maar een invitatie om kosteloos een dag lang met de Nissan Maxima te rijden. De meeste toekomstige Maxima-rijders zijn drukke baasjes die voor hun werk afhankelijk zijn van hun ver voermiddel. Daarom heeft Denissen zijn Mamixa-demonstratie- auto voorzien van een Motorola hand-free autotelefoon, zodat tij dens de proefrit gewoon doorgewerkt kan worden. Denissen is overigens ook officieel dealer van Motorola die zijn hele gamma autotelefoons aanbiedt met hand-free mogelijkheid, in prijs van af f 3.700,- exclusief montage en BTW. Maar ook als u geen uitnodiging hebt gehad, kunt u komen ken nismaken met de fantastische eigenschappen van deze topklas- se-auto. Garage Denissen is uiteraard graag bereid zijn Maxima voor een dagje aan u af te staan, en u zult na die dag versteld staan. Nissan betreedt met zijn Maxima een heel nieuwe segment waar vooral merken als BMW en Mer cedes regeren. Nissan komt echter beslagen ten eis en brengt met de Maxima een uitermate complete auto met bovengemiddelde pres taties, een hoogstaand comfort en een bijzonder laag geluidsniveau. Misschien mist de auto wat allure, maar dat moet toch met de jaren komen. Overigens is de Maxima een aan vulling van het Nissan-program- ma en komt zodoende boven de Laurel in het programma. Van die duurste Laurel heeft hij wel de motor meegekregen, een 2960 cc metende 6-pitter met de cylinders in V- vorm. Maar liefst 170 pk wor den er door deze krachtbron op de voorwielen losgelaten. Het ho ge koppel van 248 Nm is al bij 2800 tr/min volledig beschikbaar. Deze motor is ronduit een juweel. Fluisterstil doet hij zijn werk, zo stil zelfs dat ik af en toe dacht «nu wil ik toch eigenlijk wel eens horen dat ik in een 6 cyEnder rijd». Op maar rumoerig wordt de auto. Met cruise.controL De hoofdschake. «SES; T len- Door ‘e remmen of de «can cel»- knop in te drukken staakt deze handige voorziening zijn werk. Met het derde knopje kan echter de oude snelheid weer worden teruggekregen. De auto accelereert automatisch door. term te over. Van de bestuurders stoel is bovendien de zithoogte en de zithoek instelbaar en zit er een kussentje in de rug die voor extra steun kan zorgen. In deze opsom ming ben ik natuurlijk het een en ander vergeten zoals een toeren- teUer, vertraging op de binnenver- lichting, verlicht portierslot, getint glas, een uitstekende verwarming en ventilatie enz. Het kon natuuriijk niet uitbEjven of andere Japanse fabrikanten zou den volgen. De nieuwste top-Ja- panner is de onlangs geïntrodu ceerde Nissan Maxima. We moeten onszeE natuuriijk niet voor de gek houden. De grote Ja panse auto's zijn in de eerste plaats bedoeld voor de thuismarkt en in de tweede plaats voor Ame rika. Iedere auto die in Europa kan worden afgezet is meegeno men. Toch mogen we de Maxima zeker een Europees getint auto noemen. Het is een grote vierdeurs sedan met een lengte van 4.78 meter. De koets kenmerkt zich door zijn vloeiend lopende Ejnen, die zor gen voor een Cw-waarde van 0,33. Op de afwerking valt niets aan te merken. Let bijvoorbeeld maar eens op de keurig in de por tieren weggewerkt handgrepen, het Echtjes meegebogen benzi- neklepje, de fraaie bumpers en de vlak in de carrosserie Eggende ruiten. De voorzijde is onmisken baar van Nissan met de nieuwe Family-look griUe met in het mid den het embleem. Aan weerszijde vervolgens de grote koplampen geflankeerd door de richting aanwijzers die ver om het hoekje doorlopen. Achter zien we de donkere achter lichten en de koüerklep die tot vlak boven de bumper opent. Aan de zijkant van deze langgerekte automobiel vinden we verder keu- I Merk en type: Nissan Maxima I Automaat I Aantal cylinders: 6 Cylinderinhoud: 2960 cc Boring x slag: 87 x 83 mm Vermogen: 170 pk (125 kW) bij I 5600 tr/min Koppel: 248 Nm bij 2800 tr/min I Afmetingen: lengte 4,78 meter, I breedte 1,76 meter I Gewicht: 1370 kg Prestaties: I Topsnelheid: 205 km/u I Acceleratie 0-100 in 9,5 sec. I Brandstofverbruik (ECE-norm): I I bij 90 km/u 7,4 liter/100 km I bij 120 km/u 9,1 Eter/100 km I Prijs: f.68.500,- Op zondag 21 mei zal in het Auto tron in Rosmalen de mooiste Ford uit 1964 worden gekozen. Deze verkiezing is één van de activitei ten in het kader van 25 jaar Ford A-l gebruikte wagens. De Ford dealers in het hele land hebben verschiEende auto's uit 1964 gese lecteerd, die aUemaal op 21 mei naar het Autotron komen. Er blij ken nog heel wat Fords van dit bouwjaar in Nederland te zijn zo als vele AngEa's, Consul Cortina's de luxe, GT en Lotus, Taunus en nog veel meer. Uiteraard verke ren aUe deelnemende auto's in A-l conditie. Het dashboard is geheel volgens de nieuwe Nissan-lijn en lijkt daarom wat op dat van de 200 SX. Overigens is er door de hoeveel heid klokjes in het ovale dash board wat gelijkenis met een Por sche of Audi 100/200. Het gevoel van comfort en be- haaghjkheid wordt ook nog eens extra onderstreept door het inte rieur. Je noemt het maar op of het is wel in de Nissan Maxima te vin den. Er wordt echter nog onder scheid gemaakt tussen twee uit rustingsniveau. Het topmodel krijgt namelijk de toevoeging «E» van Executive als deze is voorzien van lederen bekleding, een ste reo-installatie, airconditioning en elektrische stoelverstelling. AUe UU1UU1UU1O1 vuiueu we vemer seu andere zaken zijn als vanaf de rig^inde'canosseriekl^i^geqpo- basisversie op de auto te vinden, ten stootstrips en op aUe versies W®]°P^het interieur daarom lichtmetalen velgen. We kunnen de Maxima misschien wat gebrek aan persoonEjkheid toeschrijven, maar dat kan ook aan onze «Europese» smaak Eggen. Links zien we de elektrische spie- gelversteUing en een apart knopje voor de verwarming van de spie gels. Het stuur is uiteraard in hoogte verstelbaar. In het deurpa neel van de bestuurder zitten de knopjes voor de vier elektrische ruiten en de centrale vergrende- Eng. Ook de koplamphoogte is met een klein knopje instelbaar. Een elektrische antenne behoort tevens tot de standaarduitrusting. De Nissan Maxima wordt in de standaarduitvoering geleverd met een vijfversnelEngsbak, terwijl een viertraps automaat met in- schakelbare overdrive tegen meerprijs wordt geleverd. Onze testauto was met een dergelijke voorziening uitgerust. Vlak voor dat de bak gaat schakelen wordt dit aan het Motor Management Systeem doorgegeven. Op het schakelmoment wordt er dan iets gegeven, zodat het slen nagenoeg niet te De prijs van de Maxima-modellen Ejkt in eerste instantie hoog, maar alles welbeschouwd is de auto werkeEjk iedere cent waard. Voor de standaard Maxima met vijfbak moet f.65.000,= op tafel komen, een bedrag wat je ook kwijt bent voor een Mercedes 200, BMW 520, Lancia Thema V6 en Renault 25 V6 injection. De automatische ver snellingsbak vraagt een extra uit gave van f.3.500,-. De meest aan trekkelijke Maxima, de Executive kost f.78.500,-, maar daarvoor heb je dan wel een auto die aan de hoogste eisen en diepste wensen voldoet. De Nissan Maxima presteert door zijn fors bemeten krachtbron uiterst netjes. Met een acceleratie van 0-100 in 9,5 seconden en een top van 205 km/u laat hij heel wat auto's achter zich. Bovendien moet voor het standaard ABS rem- systeem bij de meeste concurren ten fors worden bijbetaald. Wat verbruik betreft tenslotte is de Maxima geen uitscheter noch in positieve noch in negatieve bete kenis. Een gemiddelde van 1 op 8,5 mag normaal verondersteld worden. Uiteraard is de Maxima voorzien van een geregelde drie wegkatalysator met lambdason- de, zodat hij voldoet aan de US'83-norm en alleen met Eurosu- per genoegen neemt. Het geharrewar rond het al dan niet invoeren van de maximale subsidie voor auto's met een katalysator volgens US'83-norm heeft er bij Volkswagen toe geleid dat er een achterstand is ont staan in het afleveren van de ze auto's. Het betreft hier soort dus. Dit betekent dat de auto bij hoge koerssnelheden zeer di rect stuurt en keurig recht door bEjft gaan, maar met het grootste gemak ook tot een lekkere slalom te verleiden is. Kortom een auto ondanks zijn behooriijk afmetin gen gemakkeEjk te berijden is. Op een zonnige Koninginne dag rijden met een Nissan Maxima, da's maximaal ge nieten. Niet alleen vanwege het feestelijke tintje van deze dag, maar ook omdat deze Maxima een fantastische auto is om mee te flaneren. In zijn prijsklasse heeft hij ontzettend veel te bieden. Al les wat bij deze Nissan stan daard is, is bij zijn concur rentie vaak een optie. Maar de persoonlijke voorkeur speelt natuurlijk mee als je kiest voor Duitse degelijk heid, Frans comfort, Italiaan se pit, Japanse compleetheid, Engelse allure of American style. Het was voor mij de eerste kennismaking met cruise control. Voor lange afstan den kun je je snelheid vast zetten op, in Nederland dus 120 km/u en hup je voet van het gaspedaal en je hoeft al leen maar te sturen. Na het intrappen van de rem, moet je zelf weer gas geven of één keer op een knopje drukken en de auto neemt zelf de in gestelde snelheid weer aan. Ik moest even denken aan de botsautootjes op de kermis. Daar hoef je ook alleen maar mee te sturen, met het grote verschil dat je op de grote weg het botsen juist uit de weg moet gaan. Het rijden met een automaat is snel vertrouwd als je een keer met je hoofd tegen de voorruit hebt gezeten vanwe ge het remmen met de linker voet. Het beest komt los als je hem even op zijn kick-down-staart trapt. Het heerlijke 6 cylinder geluid streelt dan je oren en het ABS remsysteem zorgt er voor dat je a la minute stil staat. Uiteraard zijn de ra men elektrisch te bedienen en is het dashboard erg be- dieningsvriendelijk. Je kunt spreken van een wel zeer rui me sedan waarin minimaal vier personen breed kunnen zitten. De kofferbak is ook heel ruim. Mocht je de 6 cylindermotor willen bewonderen, dan valt direct het gemak op dat de motorkap automatisch om hoog gaat. Rijimpressie:..rnaxi- maaaaaaal. De buitenkant zou misschien wat meer per sonality mogen hebben, maar het is zonder twijfel een auto van kaliber! Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 f

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25