en
NISSAN MAXIMA
DE MOOISTE
FORD VAN 1964
Specialiteit
uit Japanse
keuken
wordt in het Autotron
gekozen
Marijke
s
T
A
U
O
T
T
E
IBER!
Een dagje Maxima
met autotelefoon
1
i
I
I
AUTOTELEFOON!
Leverings achterstand
Volkswagen
-
g3mei 1989-pagina!
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 3 mei 1989 - pagina 3
f. 2.840,
I Scorpio 2.0 CL
Technische gegevens:
indaard.
.J
Vloeiend
DE NISSAN MAXIMA
Automaat
tisch dit
oor op ’t
(om snel
even door.
Voorwielen
Koplamphoogte
20 mei
zuren-
bom
NISSAN
f. 1.364,-
f.1.476,-
staat klaar om door II
getest te worden
f.23.900,-
f. 10.900,-
f.13.000,-
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
en achter-
duizenden
snde tweede
jaar te kun-
GARAGE
DENISSEN BVj
Het betrouwbare adres
voor een
STORNO AUTOTELEFOON
Overigens zijn op 21 mei alle eige
naren van Fords in de bouwjaren
van 1955 tot 1966 van harte wel
kom. Voor hen is een speciaal
parkeerterrein gereserveerd
naast de Spijkerhal.
Bovendien zal de Nederlandse
Classic Thunderbird Club de dag
opluisteren met maar liefst vijfen
twintig auto's van dit type uit de
jaren vijftig en zestig.
minder gasi
overschakel
voelen is.
Over zitcomfort heeft geen enkele
Maxima-passagier te klagen.
Ruimte is er zowel voor- als ach-
dan ook
- o ^....ortabel onder
',nnr) doorghjden.
hoge comfort-niveau is echter
de
or de lange
afgestemde
voornamelijk de Polo en Golf
met een 1.3 liter inspuitmotor
en lambda sonde. De impor
teur Pon is echter vol vertrou
wen de opgelopen
stand van enkele di
auto's in het lopen
kwartaal van dit j<
nen wegwerken.
Uiteraard blijven alle vaste attrak-
ties van het Autotron te wonderen
tussen 10.00 en 17.00 uur.
NlbbAIM
L GARAGE
k DENISSEN BVa
Iemand die (meestal op kosten van de zaak) een top
klasse auto kiest, komt al snel terecht bij merken als
BMW en Mercedes. Dit tweetal maken in de hogere re
gionen van de automarkt dan ook volledig de dienst uit.
Toch is de keuze veel groter. De meeste grote Europese
automobielfabrikanten bieden één of meerdere topmo
dellen die zich goed met de Duitse topmerken kunnen
meten. Denk maar eens aan de Lancia Thema, Renault
25, Citroen CX, Opel Senator en Rover 800. Maar ook
Japan is druk bezig een partijtje mee te blazen in een
autoklasse waarin per auto het meeste geld te verdie
nen is.
Honda durfde het als eerste aan om op de Europese
markt met een topmodel te komen. Het was dan ook
even wennen toen dit merk meer dan zestigduizend
gulden voor zijn Legend durfde te vragen. Kort daarop
kwam Mazda met zijn nieuwe 929 met 3 liter V6 motor
die ook over die magische grens komt.
wielbasis
vering is c
dergrond een genot om mee te rij
den. Overhellen in bochten is hem
vreemd, terwijl hobbels en bob
bels probleemloos worden glad
gestreken.
Op de besturing ook geen enkel
commentaar. De Maxima is geluk
kig standaard voorzien van stuur
bekrachtiging die snelheidsaf
hankelijk werkt, de beste in zijn
ns krijgt
ia het Ford Credit
lancieringsplan, vraag
>r uw exacte gegevens
te verkoper voor meer
jrmatie.
Een nieuwe auto in de topklasse is maar op één manier te verko
pen: laat je klanten er in rijden. Nissan-dealer Denissen heeft dat
bij de Maxima goed begrepen. Zo'n 500 bedrijven uit de regio
hebben een heel bijzondere uitnodiging in de bus gekregen. Niet
zomaar een uitnodiging om naar het nieuwe model te komen kij
ken, maar een invitatie om kosteloos een dag lang met de Nissan
Maxima te rijden. De meeste toekomstige Maxima-rijders zijn
drukke baasjes die voor hun werk afhankelijk zijn van hun ver
voermiddel. Daarom heeft Denissen zijn Mamixa-demonstratie-
auto voorzien van een Motorola hand-free autotelefoon, zodat tij
dens de proefrit gewoon doorgewerkt kan worden. Denissen is
overigens ook officieel dealer van Motorola die zijn hele gamma
autotelefoons aanbiedt met hand-free mogelijkheid, in prijs van
af f 3.700,- exclusief montage en BTW.
Maar ook als u geen uitnodiging hebt gehad, kunt u komen ken
nismaken met de fantastische eigenschappen van deze topklas-
se-auto. Garage Denissen is uiteraard graag bereid zijn Maxima
voor een dagje aan u af te staan, en u zult na die dag versteld
staan.
Nissan betreedt met zijn Maxima
een heel nieuwe segment waar
vooral merken als BMW en Mer
cedes regeren. Nissan komt echter
beslagen ten eis en brengt met de
Maxima een uitermate complete
auto met bovengemiddelde pres
taties, een hoogstaand comfort en
een bijzonder laag geluidsniveau.
Misschien mist de auto wat allure,
maar dat moet toch met de jaren
komen.
Overigens is de Maxima een aan
vulling van het Nissan-program-
ma en komt zodoende boven de
Laurel in het programma. Van die
duurste Laurel heeft hij wel de
motor meegekregen, een 2960 cc
metende 6-pitter met de cylinders
in V- vorm. Maar liefst 170 pk wor
den er door deze krachtbron op
de voorwielen losgelaten. Het ho
ge koppel van 248 Nm is al bij
2800 tr/min volledig beschikbaar.
Deze motor is ronduit een juweel.
Fluisterstil doet hij zijn werk, zo stil
zelfs dat ik af en toe dacht «nu wil
ik toch eigenlijk wel eens horen
dat ik in een 6 cyEnder rijd». Op
maar rumoerig wordt de auto. Met cruise.controL De hoofdschake.
«SES;
T len- Door ‘e remmen of de «can
cel»- knop in te drukken staakt
deze handige voorziening zijn
werk. Met het derde knopje kan
echter de oude snelheid weer
worden teruggekregen. De auto
accelereert automatisch door.
term te over. Van de bestuurders
stoel is bovendien de zithoogte en
de zithoek instelbaar en zit er een
kussentje in de rug die voor extra
steun kan zorgen. In deze opsom
ming ben ik natuurlijk het een en
ander vergeten zoals een toeren-
teUer, vertraging op de binnenver-
lichting, verlicht portierslot, getint
glas, een uitstekende verwarming
en ventilatie enz.
Het kon natuuriijk niet uitbEjven of
andere Japanse fabrikanten zou
den volgen. De nieuwste top-Ja-
panner is de onlangs geïntrodu
ceerde Nissan Maxima.
We moeten onszeE natuuriijk niet
voor de gek houden. De grote Ja
panse auto's zijn in de eerste
plaats bedoeld voor de thuismarkt
en in de tweede plaats voor Ame
rika. Iedere auto die in Europa
kan worden afgezet is meegeno
men.
Toch mogen we de Maxima zeker
een Europees getint auto noemen.
Het is een grote vierdeurs sedan
met een lengte van 4.78 meter. De
koets kenmerkt zich door zijn
vloeiend lopende Ejnen, die zor
gen voor een Cw-waarde van
0,33. Op de afwerking valt niets
aan te merken. Let bijvoorbeeld
maar eens op de keurig in de por
tieren weggewerkt handgrepen,
het Echtjes meegebogen benzi-
neklepje, de fraaie bumpers en de
vlak in de carrosserie Eggende
ruiten. De voorzijde is onmisken
baar van Nissan met de nieuwe
Family-look griUe met in het mid
den het embleem. Aan weerszijde
vervolgens de grote koplampen
geflankeerd door de richting
aanwijzers die ver om het hoekje
doorlopen.
Achter zien we de donkere achter
lichten en de koüerklep die tot
vlak boven de bumper opent. Aan
de zijkant van deze langgerekte
automobiel vinden we verder keu-
I Merk en type: Nissan Maxima
I Automaat
I Aantal cylinders: 6
Cylinderinhoud: 2960 cc
Boring x slag: 87 x 83 mm
Vermogen: 170 pk (125 kW) bij
I 5600 tr/min
Koppel: 248 Nm bij 2800 tr/min
I Afmetingen: lengte 4,78 meter,
I breedte 1,76 meter
I Gewicht: 1370 kg
Prestaties:
I Topsnelheid: 205 km/u
I Acceleratie 0-100 in 9,5 sec.
I Brandstofverbruik (ECE-norm): I
I bij 90 km/u 7,4 liter/100 km I
bij 120 km/u 9,1 Eter/100 km
I Prijs: f.68.500,-
Op zondag 21 mei zal in het Auto
tron in Rosmalen de mooiste Ford
uit 1964 worden gekozen. Deze
verkiezing is één van de activitei
ten in het kader van 25 jaar Ford
A-l gebruikte wagens. De Ford
dealers in het hele land hebben
verschiEende auto's uit 1964 gese
lecteerd, die aUemaal op 21 mei
naar het Autotron komen. Er blij
ken nog heel wat Fords van dit
bouwjaar in Nederland te zijn zo
als vele AngEa's, Consul Cortina's
de luxe, GT en Lotus, Taunus en
nog veel meer. Uiteraard verke
ren aUe deelnemende auto's in
A-l conditie.
Het dashboard is geheel volgens
de nieuwe Nissan-lijn en lijkt
daarom wat op dat van de 200 SX.
Overigens is er door de hoeveel
heid klokjes in het ovale dash
board wat gelijkenis met een Por
sche of Audi 100/200.
Het gevoel van comfort en be-
haaghjkheid wordt ook nog eens
extra onderstreept door het inte
rieur. Je noemt het maar op of het
is wel in de Nissan Maxima te vin
den. Er wordt echter nog onder
scheid gemaakt tussen twee uit
rustingsniveau. Het topmodel
krijgt namelijk de toevoeging «E»
van Executive als deze is voorzien
van lederen bekleding, een ste
reo-installatie, airconditioning en
elektrische stoelverstelling. AUe
UU1UU1UU1O1 vuiueu we vemer seu andere zaken zijn als vanaf de
rig^inde'canosseriekl^i^geqpo- basisversie op de auto te vinden,
ten stootstrips en op aUe versies W®]°P^het interieur daarom
lichtmetalen velgen. We kunnen
de Maxima misschien wat gebrek
aan persoonEjkheid toeschrijven,
maar dat kan ook aan onze
«Europese» smaak Eggen.
Links zien we de elektrische spie-
gelversteUing en een apart knopje
voor de verwarming van de spie
gels. Het stuur is uiteraard in
hoogte verstelbaar. In het deurpa
neel van de bestuurder zitten de
knopjes voor de vier elektrische
ruiten en de centrale vergrende-
Eng. Ook de koplamphoogte is
met een klein knopje instelbaar.
Een elektrische antenne behoort
tevens tot de standaarduitrusting.
De Nissan Maxima wordt in de
standaarduitvoering geleverd met
een vijfversnelEngsbak, terwijl
een viertraps automaat met in-
schakelbare overdrive tegen
meerprijs wordt geleverd. Onze
testauto was met een dergelijke
voorziening uitgerust. Vlak voor
dat de bak gaat schakelen wordt
dit aan het Motor Management
Systeem doorgegeven. Op het
schakelmoment wordt er dan iets
gegeven, zodat het
slen nagenoeg niet te
De prijs van de Maxima-modellen
Ejkt in eerste instantie hoog, maar
alles welbeschouwd is de auto
werkeEjk iedere cent waard. Voor
de standaard Maxima met vijfbak
moet f.65.000,= op tafel komen,
een bedrag wat je ook kwijt bent
voor een Mercedes 200, BMW 520,
Lancia Thema V6 en Renault 25
V6 injection. De automatische ver
snellingsbak vraagt een extra uit
gave van f.3.500,-. De meest aan
trekkelijke Maxima, de Executive
kost f.78.500,-, maar daarvoor heb
je dan wel een auto die aan de
hoogste eisen en diepste wensen
voldoet.
De Nissan Maxima presteert door
zijn fors bemeten krachtbron
uiterst netjes. Met een acceleratie
van 0-100 in 9,5 seconden en een
top van 205 km/u laat hij heel wat
auto's achter zich. Bovendien
moet voor het standaard ABS rem-
systeem bij de meeste concurren
ten fors worden bijbetaald.
Wat verbruik betreft tenslotte is de
Maxima geen uitscheter noch in
positieve noch in negatieve bete
kenis. Een gemiddelde van 1 op
8,5 mag normaal verondersteld
worden. Uiteraard is de Maxima
voorzien van een geregelde drie
wegkatalysator met lambdason-
de, zodat hij voldoet aan de
US'83-norm en alleen met Eurosu-
per genoegen neemt.
Het geharrewar rond het al
dan niet invoeren van de
maximale subsidie voor
auto's met een katalysator
volgens US'83-norm heeft er
bij Volkswagen toe geleid dat
er een achterstand is ont
staan in het afleveren van de
ze auto's. Het betreft hier
soort dus. Dit betekent dat de auto
bij hoge koerssnelheden zeer di
rect stuurt en keurig recht door
bEjft gaan, maar met het grootste
gemak ook tot een lekkere slalom
te verleiden is. Kortom een auto
ondanks zijn behooriijk afmetin
gen gemakkeEjk te berijden is.
Op een zonnige Koninginne
dag rijden met een Nissan
Maxima, da's maximaal ge
nieten. Niet alleen vanwege
het feestelijke tintje van deze
dag, maar ook omdat deze
Maxima een fantastische
auto is om mee te flaneren.
In zijn prijsklasse heeft hij
ontzettend veel te bieden. Al
les wat bij deze Nissan stan
daard is, is bij zijn concur
rentie vaak een optie. Maar
de persoonlijke voorkeur
speelt natuurlijk mee als je
kiest voor Duitse degelijk
heid, Frans comfort, Italiaan
se pit, Japanse compleetheid,
Engelse allure of American
style.
Het was voor mij de eerste
kennismaking met cruise
control. Voor lange afstan
den kun je je snelheid vast
zetten op, in Nederland dus
120 km/u en hup je voet van
het gaspedaal en je hoeft al
leen maar te sturen. Na het
intrappen van de rem, moet
je zelf weer gas geven of één
keer op een knopje drukken
en de auto neemt zelf de in
gestelde snelheid weer aan.
Ik moest even denken aan de
botsautootjes op de kermis.
Daar hoef je ook alleen maar
mee te sturen, met het grote
verschil dat je op de grote
weg het botsen juist uit de
weg moet gaan.
Het rijden met een automaat
is snel vertrouwd als je een
keer met je hoofd tegen de
voorruit hebt gezeten vanwe
ge het remmen met de linker
voet.
Het beest komt los als je hem
even op zijn kick-down-staart
trapt. Het heerlijke 6 cylinder
geluid streelt dan je oren en
het ABS remsysteem zorgt er
voor dat je a la minute stil
staat. Uiteraard zijn de ra
men elektrisch te bedienen
en is het dashboard erg be-
dieningsvriendelijk. Je kunt
spreken van een wel zeer rui
me sedan waarin minimaal
vier personen breed kunnen
zitten. De kofferbak is ook
heel ruim.
Mocht je de 6 cylindermotor
willen bewonderen, dan valt
direct het gemak op dat de
motorkap automatisch om
hoog gaat.
Rijimpressie:..rnaxi-
maaaaaaal. De buitenkant
zou misschien wat meer per
sonality mogen hebben,
maar het is zonder twijfel een
auto van kaliber!
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
f