MITSUBIS Galant “Ji GUAR Imago E-type dynamische topper nummer 1 MERCEDES SUBARU wïi met weinig pechgevallen Lepelaars nu als bouw pakket ■F -X I Oplage: 90.710 ex. Gastrubriek o.a. Bijlage: DeïilburgseKoerier Deze week in de Automaat I mei 1989 - pagina 22 Ite^luto 1 Woensdag 3 mei 1989 4 niet Tony Vós ilen Classic Metro 6R4 techniek: de ontsteking pag. 3 pag. 9 pag. 7 Autotest: Nissan Maxima Jaargang 1 Nummer 18 Wie denkt dat na de introductie van de Mitsubishi Galant 2 liter 16-klepper met ABS en elektronisch veer- systeem de kous voor deze serie voorlopig af is. heeft het mis. Vlak na de zomer zal de gamma van de Galant nog worden uitgebreid met een versie waarin vrijwel alle moderne techniek is verenigd. Het is eigenlijk de burger-versie waarmee fabrieksteams van Mitsubishi aan verschillende rally's meedoen, de Mitsubishi Galant Dynamic 4. G.R.H. Goethart Directeur Lepelaars Opel De imj Jaguar die is imn; Yv^.dt ges 1 jer E-t dan op een stroef wegdek. De Dynamic 4 heeft een combina tie van vier technieken. De tweede is de per ving. Eei breide handleiding voorzien en een normale gereedschapset is al voldoende. redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Rij-impressie: Mini Racing Green ïirnanente vierwielaandrij- sn viscokoppeling zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de aandrijfkrachten over de vier wielen. Overigens is het waarschijnlijk dat er ook een zal komen met alleen vierwielaan- drijving, dus zonder vierwielbe- sturing. De twee andere kenmerken die het getal «4» compleet maken kennen we al uit de bestaande GTi in meest complete uitvoering. vraac Het gaat hier om 4w-ALB oftewel land een Anti Blokkeer Remsysteem op alle vier de wielen en het ECS, het elektronisch geregelde veersys- sn motor. Nieuw vierwielbestu- subishi het der- deze techniek na Honda en riant echter koopt een t._: -omplete pak- zijn eigen E-type. basispakket kost gulden en samen XJ6 kun je aan de dijk is in een uitge- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en teem, een vinding waarmee Mit subishi onlangs als eerste fabri kant mee op de markt kwam. De Galant serie wordt door de komst van deze auto naar boven uitgebreid. Uiterlijk onderscheid de Dynamic 4 zich door zijn iets z~T„. gewijzigde grille in de kleur van 1 de carrosserie. De huidige Galant GTi draagt op zijn prijskaartje een bedrag van bijna f.59.000, Het is natuurlijk te verwachten dat de Dynamic 4 flink duurder zal worden en dan is het maar de ig of er in ons vlakke Neder- 1 vraag naar zal zijn. Het staat echter vast dat deze auto het high tech imago van Mitsubishi zal ver stevigen. Als basis kent de Dynamic 4 de bekende 2 liter GTi met zijn uiterst potente 16-klepper voor ons land is de v ring, waardoor Mitsu de merk is wat met de op de markt komt, Mazda. Bij de Gali draaien de vier wielen altijd in dezelfde richting. Bij snelheden lager dan 50 km/u blijft het sys teem buiten werking, ook als ach teruit wordt gereden. De uitslag van de achterwielen is ondermeer afhankelijk van de kracht waar mee aan het stuur wordt ge draaid, een systeem wat nog niet eerder werd toegepast. Zo is de verdraaiing van de achterwielen op gladde ondergrond anders iporteur mag de merknaam ar niet op de auto plakken, is immers beschermd. Daarom wordt gesproken van een Chal lenger E-type. De eerste in Neder land afgebouwde auto's hebben inmiddels de typegoedkeuring doorstaan en rijden inmiddels over onze wegen. De auto is wat lichter dan zijn origineel en loopt volgens fabrieksopgave 241 km/u. Er moet echter wel op een gemid deld verbruik van 1 op 6 gerekend worden. Informatie: Vermeulen Classic Cars, telefoon 01194-539. Het maken van reclame voor auto's is iets wat gelijktijdig met de geboorte van de eerste auto ter wereld kwam. Vroeger ging het om stijlvolle lotos of tekeningen op grote affiches en dito afbeeldingen in kranten en tijdschriften. De laatste jaren lijken echter de verschillende reclamebureau's elkaar te moeten overtroeven op het gebied van originaliteit. Niet zelden wordt een advertentiecampagne gekoppeld aan een commercial op de televisie. Iedereen zal zich de Citroën AX herinneren die met een noodgang over de Chineese muur of over het dak van een trein jaagt. Naar mijn idee een geslaagd filmpje, ook al reageren een aantal mensen met «doe mij maar een hele emmel». Ook Fiat heeft een reeks succesvolle reclame-uitingen gebracht zoals de sardineblikjes en de bekende Panda-film met de politie-agent. Hierbij speelt vooral de naamsbekendheid een belangrijke rol. Een ander type reclame speelt meer in op de intelligentie van de mensen. Zo kan de leus van de Nissan 200 SX, Voor wie meer wil dan een dikke 190» tweeledig worden uitgelegd. Het getal 190 kan worden gelezen als een snelheid of als het naar dezelfde naam luisterende type van Mercedes. Zou je namelijk dit type auto in de commercial van de Giant Suzuki plaatsen, dan ga je helemaal aan je doel voorbij. Ook Renault en Peugeot weten over het algemeen aardig uit de hoek te komen. Misschien kun je jé nog de 18 diesel herinneren die zich na een aantal pogingen uit zijn keten met zware kettingen weet te bevrijden. Of het 205- je GTI die zijn achtervolgers voor weet te blijven en uiteindelijk aan een parachute weet te ontsnappen. Al die filmpjes hebben één ding gemeen, ze willen een bepaald imago kweken of bevestigen, of willen ze alleen maar een reclame prijs winnen... In het Zeelandse Kwadendamme heeft een klein bedrijfje «Vermeu len Classic Cars» het alleenrecht verkregen voor de verkoop van Triple-C kitcars. Het zelf bouwen van een auto uit een soort bouw pakket is iets was in Nederland alleen bekend is vanuit de Buggy- tijd. Vermeulen brengt nu uit En geland de Challenger, een kopie van de vermaarde Jaguar E-type, een auto waarvan de produktie in 1973 is gestopt. De auto's kwamen al snel in verzamelaarshanden die voor hun geliefde model top- prijzen betalen. Je zult dan ook nooit een E-type op een sloperij tegenkomen. Wat je wel ziet is een oude Jaguar XJ6. Veel onderdelen van deze auto worden gebruikt bij het maken van de E-type van Triple-C. Dit fa briekje levert de auto compleet af echter zonder wielen en toebeho ren. Zo kan men zelf een fantasie- wagen bouwen of een auto die als twee druppels water lijkt op het originele type. Triple-C maakt een verzinkt chassis, terwijl de carros serie volledig uit kunststof is ver vaardigd. De klant kan kiezen uit verschillende wielen en lederen of kunstleren bekleding. Wie echter handig is k sloopwagen en het cor ket en bouwt zo Het uitgebreide vijftienduizend met een oude gang. Natuurlijk is in een uitge- der dan 68 gevallen over een boven-gemiddeld goed resul taat. In volgorde hoorden hiertoe naast Mercedes en Subaru de volgende merken: Daihatsu, Suzuki, Toyota, Opel, Volvo, Audi en VW. Tot 89 gevallen wordt door TCS gemiddeld genoemd. Tot min der dan dit aantal kwamen Porsche, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Honda, Saab, BMW, Ford, Seat en Renault. De overige merken kwamen van 97 tot 128 pechgevallen. Op vallend is dat alle Japanse merken in de hoogste regio nen voorkomen. Meest voorkomende ellende betrof in 1987 het elektrische systeem, met name de accu. De Touring Clubs der Schweiz (TCS) heeft onlangs een kwaliteitsonderzoek ge houden, waarbij met name gekeken werd naar het aan tal pechgevallen bij diverse automerken in Zwitserland in het jaar 1987. Mercedes scoorde hierbij het hoogst met slechts 52 pechgevallen per duizend binnengekomen mel- digen. De nummer 2, Subaru deed hier nauwelijks voor on der met slechts 1 probleemge val meer. In het onderzoek werd naar vijfentwintig verschillende merken gekeken, die voor een gemiddelde zorgde van 79 probleemgevallen per dui zend. De TCS spreekt bij min- In 1931 startte Lepelaars als garagebedrijf in Tilburg, terwijl drie jaar later het Opel-dealerschap werd verkregen. Dat betekent dat we in 55 jaar een enorme ervaring met ons merk hebben opgebouwd. Een ervaring die in vele details van ons bedrijf naar voren komt. Naast Opel verkopen we ook auto's van het merk Isuzu. Dit Japanse merk biedteen uitge' reid gamma aan terreinautc bestelwagens e.. een reeks vernieuwde pick- upmodellen. Per jaar verkopen we zo'n 1200 nieuwe Opeis en Isuzu's en circa 2000 gebruikte auto's van natuurlijk Opel, maar ook alle andere gerenomeerde merken. Bovendien zijn we leverancier van gemeente, provincie en verschillende lease- maatschappijen. Met uitzondering van de Vectra kunnen we iedere Opel binnen twee maanden leveren in alle mogelijke kleuren en uitvoeringen, kortom geheel af-fabriek volgens de persoonlijke wensen van de klant. Helaas hebben we bij de enorm populair Vectra met langere levertijden te maken. Dat Opel met zijn tijd meegaat, bewijst het merk doordat al zijn modellen «milieuvriendelijk» worden geleverd, waarvan de meeste zelfs met een katalysator volgens US'83- norm. Wij als door General Motors gekwalificeerde 6- sterren-dealer hebben voor deze schone motoren de hoogwaardige afstelapparatuur in huis die door de fabrikant wordt voorgeschreven. Natuurlijk zijn onze monteurs ook op alle technische ontwikkelingen voorbereid en gaan ze regelmatig terug naar de schoolbanken om volledig vernieuwde technieken in de vingers te krijgen. Een extra service van Lepelaars Opel is onze bedrijfstaxi. Als de klant zijn auto brengt voor een reparatie wordt hij gratis naar huis of naar zijn werk gebracht. Velen kennen Lepelaars ook van het tankstation op de Ringbaan Oost, tegenover ons garagebedrijf. Ook hiermee voldoen we aan de laatste milieu-eisen, door de LPG-tank ondergronds te maken. U ziet het, Lepelaars Opel is een bedrijf met een schat aan ervaring in het verleden opgedaan, dat volledig met zijn tijd is meegegaan. i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23