MITSUBIS
Galant
“Ji GUAR
Imago
E-type
dynamische topper
nummer 1
MERCEDES
SUBARU
wïi
met weinig
pechgevallen
Lepelaars
nu als
bouw
pakket
■F
-X I
Oplage: 90.710 ex.
Gastrubriek
o.a.
Bijlage: DeïilburgseKoerier
Deze week
in de
Automaat
I mei 1989 - pagina 22
Ite^luto
1
Woensdag 3 mei 1989
4
niet
Tony Vós
ilen Classic
Metro 6R4
techniek: de ontsteking
pag. 3
pag. 9
pag. 7
Autotest:
Nissan Maxima
Jaargang 1
Nummer 18
Wie denkt dat na de introductie van de Mitsubishi
Galant 2 liter 16-klepper met ABS en elektronisch veer-
systeem de kous voor deze serie voorlopig af is. heeft
het mis. Vlak na de zomer zal de gamma van de Galant
nog worden uitgebreid met een versie waarin vrijwel
alle moderne techniek is verenigd. Het is eigenlijk de
burger-versie waarmee fabrieksteams van Mitsubishi
aan verschillende rally's meedoen, de Mitsubishi
Galant Dynamic 4.
G.R.H. Goethart
Directeur Lepelaars Opel
De imj
Jaguar
die is imn;
Yv^.dt ges
1 jer E-t
dan op een stroef wegdek.
De Dynamic 4 heeft een combina
tie van vier technieken. De tweede
is de per
ving. Eei
breide handleiding voorzien en
een normale gereedschapset is al
voldoende.
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Rij-impressie:
Mini Racing Green
ïirnanente vierwielaandrij-
sn viscokoppeling zorgt
voor een gelijkmatige verdeling
van de aandrijfkrachten over de
vier wielen. Overigens is het
waarschijnlijk dat er ook een
zal komen met alleen vierwielaan-
drijving, dus zonder vierwielbe-
sturing.
De twee andere kenmerken die
het getal «4» compleet maken
kennen we al uit de bestaande
GTi in meest complete uitvoering. vraac
Het gaat hier om 4w-ALB oftewel land
een Anti Blokkeer Remsysteem op
alle vier de wielen en het ECS, het
elektronisch geregelde veersys-
sn motor. Nieuw
vierwielbestu-
subishi het der-
deze techniek
na Honda en
riant echter
koopt een
t._: -omplete pak-
zijn eigen E-type.
basispakket kost
gulden en samen
XJ6 kun je aan de
dijk is in een uitge-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en
teem, een vinding waarmee Mit
subishi onlangs als eerste fabri
kant mee op de markt kwam.
De Galant serie wordt door de
komst van deze auto naar boven
uitgebreid. Uiterlijk onderscheid
de Dynamic 4 zich door zijn iets
z~T„. gewijzigde grille in de kleur van
1 de carrosserie. De huidige Galant
GTi draagt op zijn prijskaartje
een bedrag van bijna f.59.000,
Het is natuurlijk te verwachten dat
de Dynamic 4 flink duurder zal
worden en dan is het maar de
ig of er in ons vlakke Neder-
1 vraag naar zal zijn. Het staat
echter vast dat deze auto het high
tech imago van Mitsubishi zal ver
stevigen.
Als basis kent de Dynamic 4 de
bekende 2 liter GTi met zijn uiterst
potente 16-klepper
voor ons land is de v
ring, waardoor Mitsu
de merk is wat met de
op de markt komt,
Mazda. Bij de Gali
draaien de vier wielen altijd in
dezelfde richting. Bij snelheden
lager dan 50 km/u blijft het sys
teem buiten werking, ook als ach
teruit wordt gereden. De uitslag
van de achterwielen is ondermeer
afhankelijk van de kracht waar
mee aan het stuur wordt ge
draaid, een systeem wat nog niet
eerder werd toegepast. Zo is de
verdraaiing van de achterwielen
op gladde ondergrond anders
iporteur mag de merknaam
ar niet op de auto plakken,
is immers beschermd. Daarom
wordt gesproken van een Chal
lenger E-type. De eerste in Neder
land afgebouwde auto's hebben
inmiddels de typegoedkeuring
doorstaan en rijden inmiddels
over onze wegen. De auto is wat
lichter dan zijn origineel en loopt
volgens fabrieksopgave 241 km/u.
Er moet echter wel op een gemid
deld verbruik van 1 op 6 gerekend
worden.
Informatie: Vermeulen Classic
Cars, telefoon 01194-539.
Het maken van reclame voor
auto's is iets wat gelijktijdig
met de geboorte van de
eerste auto ter wereld kwam.
Vroeger ging het om stijlvolle
lotos of tekeningen op grote
affiches en dito afbeeldingen
in kranten en tijdschriften. De
laatste jaren lijken echter de
verschillende
reclamebureau's elkaar te
moeten overtroeven op het
gebied van originaliteit. Niet
zelden wordt een
advertentiecampagne
gekoppeld aan een
commercial op de televisie.
Iedereen zal zich de Citroën
AX herinneren die met een
noodgang over de Chineese
muur of over het dak van een
trein jaagt. Naar mijn idee
een geslaagd filmpje, ook al
reageren een aantal mensen
met «doe mij maar een hele
emmel».
Ook Fiat heeft een reeks
succesvolle reclame-uitingen
gebracht zoals de
sardineblikjes en de
bekende Panda-film met de
politie-agent. Hierbij speelt
vooral de naamsbekendheid
een belangrijke rol.
Een ander type reclame
speelt meer in op de
intelligentie van de mensen.
Zo kan de leus van de Nissan
200 SX, Voor wie meer wil
dan een dikke 190»
tweeledig worden uitgelegd.
Het getal 190 kan worden
gelezen als een snelheid of
als het naar dezelfde naam
luisterende type van
Mercedes. Zou je namelijk dit
type auto in de commercial
van de Giant Suzuki
plaatsen, dan ga je helemaal
aan je doel voorbij.
Ook Renault en Peugeot
weten over het algemeen
aardig uit de hoek te komen.
Misschien kun je jé nog de 18
diesel herinneren die zich na
een aantal pogingen uit zijn
keten met zware kettingen
weet te bevrijden. Of het 205-
je GTI die zijn achtervolgers
voor weet te blijven en
uiteindelijk aan een
parachute weet te
ontsnappen.
Al die filmpjes hebben één
ding gemeen, ze willen een
bepaald imago kweken of
bevestigen, of willen ze
alleen maar een reclame
prijs winnen...
In het Zeelandse Kwadendamme
heeft een klein bedrijfje «Vermeu
len Classic Cars» het alleenrecht
verkregen voor de verkoop van
Triple-C kitcars. Het zelf bouwen
van een auto uit een soort bouw
pakket is iets was in Nederland
alleen bekend is vanuit de Buggy-
tijd. Vermeulen brengt nu uit En
geland de Challenger, een kopie
van de vermaarde Jaguar E-type,
een auto waarvan de produktie in
1973 is gestopt. De auto's kwamen
al snel in verzamelaarshanden
die voor hun geliefde model top-
prijzen betalen.
Je zult dan ook nooit een E-type op
een sloperij tegenkomen. Wat je
wel ziet is een oude Jaguar XJ6.
Veel onderdelen van deze auto
worden gebruikt bij het maken
van de E-type van Triple-C. Dit fa
briekje levert de auto compleet af
echter zonder wielen en toebeho
ren. Zo kan men zelf een fantasie-
wagen bouwen of een auto die als
twee druppels water lijkt op het
originele type. Triple-C maakt een
verzinkt chassis, terwijl de carros
serie volledig uit kunststof is ver
vaardigd. De klant kan kiezen uit
verschillende wielen en lederen of
kunstleren bekleding.
Wie echter handig is k
sloopwagen en het cor
ket en bouwt zo
Het uitgebreide
vijftienduizend
met een oude
gang. Natuurlijk is in een uitge-
der dan 68 gevallen over een
boven-gemiddeld goed resul
taat. In volgorde hoorden
hiertoe naast Mercedes en
Subaru de volgende merken:
Daihatsu, Suzuki, Toyota,
Opel, Volvo, Audi en VW. Tot
89 gevallen wordt door TCS
gemiddeld genoemd. Tot min
der dan dit aantal kwamen
Porsche, Mazda, Mitsubishi,
Nissan, Honda, Saab, BMW,
Ford, Seat en Renault. De
overige merken kwamen van
97 tot 128 pechgevallen. Op
vallend is dat alle Japanse
merken in de hoogste regio
nen voorkomen.
Meest voorkomende ellende
betrof in 1987 het elektrische
systeem, met name de accu.
De Touring Clubs der
Schweiz (TCS) heeft onlangs
een kwaliteitsonderzoek ge
houden, waarbij met name
gekeken werd naar het aan
tal pechgevallen bij diverse
automerken in Zwitserland in
het jaar 1987. Mercedes
scoorde hierbij het hoogst met
slechts 52 pechgevallen per
duizend binnengekomen mel-
digen. De nummer 2, Subaru
deed hier nauwelijks voor on
der met slechts 1 probleemge
val meer.
In het onderzoek werd naar
vijfentwintig verschillende
merken gekeken, die voor
een gemiddelde zorgde van
79 probleemgevallen per dui
zend. De TCS spreekt bij min-
In 1931 startte Lepelaars als
garagebedrijf in Tilburg,
terwijl drie jaar later het
Opel-dealerschap werd
verkregen. Dat betekent dat
we in 55 jaar een enorme
ervaring met ons merk
hebben opgebouwd. Een
ervaring die in vele details
van ons bedrijf naar voren
komt.
Naast Opel verkopen we
ook auto's van het merk
Isuzu. Dit Japanse merk
biedteen uitge' reid gamma
aan terreinautc
bestelwagens e.. een reeks
vernieuwde pick-
upmodellen.
Per jaar verkopen we zo'n
1200 nieuwe Opeis en
Isuzu's en circa 2000
gebruikte auto's van
natuurlijk Opel, maar ook
alle andere gerenomeerde
merken. Bovendien zijn we
leverancier van gemeente,
provincie en verschillende
lease- maatschappijen.
Met uitzondering van de
Vectra kunnen we iedere
Opel binnen twee maanden
leveren in alle mogelijke
kleuren en uitvoeringen,
kortom geheel af-fabriek
volgens de persoonlijke
wensen van de klant.
Helaas hebben we bij de
enorm populair Vectra met
langere levertijden te
maken.
Dat Opel met zijn tijd
meegaat, bewijst het merk
doordat al zijn modellen
«milieuvriendelijk» worden
geleverd, waarvan de
meeste zelfs met een
katalysator volgens US'83-
norm. Wij als door General
Motors gekwalificeerde 6-
sterren-dealer hebben voor
deze schone motoren de
hoogwaardige
afstelapparatuur in huis die
door de fabrikant wordt
voorgeschreven. Natuurlijk
zijn onze monteurs ook op
alle technische
ontwikkelingen voorbereid
en gaan ze regelmatig terug
naar de schoolbanken om
volledig vernieuwde
technieken in de vingers te
krijgen.
Een extra service van
Lepelaars Opel is onze
bedrijfstaxi. Als de klant zijn
auto brengt voor een
reparatie wordt hij gratis
naar huis of naar zijn werk
gebracht.
Velen kennen Lepelaars ook
van het tankstation op de
Ringbaan Oost, tegenover
ons garagebedrijf. Ook
hiermee voldoen we aan de
laatste milieu-eisen, door de
LPG-tank ondergronds te
maken.
U ziet het, Lepelaars Opel is
een bedrijf met een schat
aan ervaring in het verleden
opgedaan, dat volledig met
zijn tijd is meegegaan.
i