Kadett op het circuit
niet alleen
Vernieuwde
Citroen BX
16-klepper
AUTOVERKOPEN
eerste kwartaal 1989
vooruitgang
in styling
3/®
5 BV
423030
Leden
vergadering
ANWB
autofeaglas
Khejparerena
Sterke Alto-troef:
de Fortissimo
april 1989-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 april 1989 - pagina 5
s
CITROEN
XM
9.950,-
(vervolg van blz. 1)
XX) km.
Robots
economie, vei-
onveranderlijk
:s-Benz. Of het
n nieuwe auto,
groot maakten
(vervolg van blz. 1)
:asion herkent
lieuw te onder-
ller en de prijs.
:n middenklas-
INIEUWEN
ge-
AUTORUITEN
14.950,-
lichtmetalen velgen in twee
kleuren worden uitgevoerd.
snedei
sche L
ven.
15.622
14.753
10.203
i op Zand.
53.
produktie
rand geb
Reparatie gratis vanaf WA-extra 1
Zonnedakinbouw: va t 498,- 5 jaar garantie
jroep
sma-
9.643
9.351
8.903
7.889
7.838
m.
:m.
15.750,-
In het vooronder vinden we
de inmiddels vertrouwde 3
cylinder motor van 796 cc en
6. (8 Renault
7. (5 )Fiat
8. (11) Volvo
9. (6 Citroen
10. (7 Mazda
lat in 5,2 seconden
>/u te trekken en
j km/u te bereiken.
Bit Mé
Hart van Brabantlaan 96
L_ Telefoon 013-433000 I
om zowel de auto als de vernieuwde produktie-methoden aan de buitenwereld te
tonen. Net als iedere autofabriek is ook Citroën natuurlijk uitermate trots op de
nieuwe auto en de manier waarop hij wordt gemaakt.
1. (1 General Motors
2. (2 Ford
3. (3 Volkswagen/
Audi
4. (4 Peugeot
5. (9 Nissan
irbo 2 ABS
0 km.
57.500,-
Rennes-la-janais - In de hoofdstad van Bretagne staat een grote fabriek van Citroën.
Hier is begin april van dit jaar de opstartfase van de produktie van de nieuwe XM
ingeluid. De produktie is nog niet in volle gang, maar toch vond Citroën de tijd rijp
In de voorbumper zijn
twee ronde halogeen-stralers
aangebracht om de auto nog
wat extra sportiviteit te geven.
Natuurlijk is ook de prachtige
naam "Fortissimo" op de ach
terzijde te vinden en tevens
wordt het nummerplaatje met
typevermelding meegeleverd.
Felle kleuren
De bedompte ruimtes zijn voort
aan uitgestrekte hallen met veel
glas en vrolijke, felle kleuren.
Grote robots doen er het werk wat
vroeger door veel mensen werd
gedaan. Het weinic
wat er nog te zien i
alleen ter controle i
ring aantal kleine produktiepro-
cesjes die met de hand gebeuren.
Erg trots zijn ze in Rennes op de
«Salie Blanche», de witte zaal.
Dat is de ruimte van waaruit de
spuiterij wordt bediend en gecon
troleerd. Stof is daar de grote
vijand. Gekleed als ware chirur
gen lopen er de werknemers met
speciale schoenen, stofvrije pak
ken en vreemdsoortige petjes. Alle
maatregelen om roest tegen te
gaan hebben de laatste jaren ook
bij de Franse fabrikanten grote
aandacht gekregen. Een groot
deel van het plaatswerk van de
XM is gegalvaniseerd op tweezij
dig verzinkt. Ook wordt een spe
ciale anti- steenslaglaag toege
past om onnodige beschadigin
gen te voorkomen. Maar ook de
lak zeil wordt nauwlettend op
kwaliteit gecontroleerd. Want ook
na vele jaren intensief gebruik
moet de XM fraai en toonbaar
blijven.
Een ander aardigheidje is de
spoiler op de achterklep die
voortaan doorloopt in de
roostertjes achter de achter
deuren. Tot slot zien we aan
de buitenkant nieuwe gerib
belde achterlichtunits, waar
van een deel in rookglas is
uitgevoerd. Maar ook heeft
de auto andere banden ge
kregen en werd achter een
dikkere stabilisatorstang
monteerd. De auto is in
Frankrijk in drie kleuren le
verbaar: rood, zwart en grijs
metallic. We mogen deze spe
ciale BX 16-klepper, wat soort
auto betreft, vergelijken met
de BX Sport van enige jaren
terug.
Het gaat om een ver
nieuwde uitgave van de Ci
troen BX 16-klepper, een auto
die volgens een woordvoer
der van de Nederlandse im
porteur in juni/juli hier te ver
wachten is. Wat het meest op
valt zijn de uiterlijke retou
ches. De nieuwe voorbumper
heeft naast de extra mistlam
pen twee extra luchttoevoer-
gaten gekregen, die het totale
front een wat aggressievere
aanblik geven. De skirts on
der de deuren lopen naar
achteren toe wat verder naar
buiten om vloeiend over te
gaan in de nieuwe verbrede
spatborden. Ook de achter
bumper is hieraan aange
past. De beschermstrips op
de flanken zijn in de carrosse-
riekleur gespoten, terwijl de
een vermogen van 40 pk.
Hiermee bereikt de Altö een
top van 140 km/ u. Onlangs
wees een onderzoek van d^
Consumentenbond de Alto
van Suzuki apn als meest
voordelige auto. Ook de nieu
we Fortissimo mag zich in het
rijtje scharen. Aan de aan
schafprijs zal het in ieder ge
val niet liggen. De auto is te
koop voor f,14.995,= in de
kleuren blauw of wit.
Dit jaar start Opel met drie gr
A Kadetts GSI 16V in het Inte i
tionale Duitse Racekampioen-
schap. Dit naast alle bestaande
rally-deelnames met de Kadett en
de formule Opel Lotus. Als basis
dient in alle gevallen de 2 liter
Opel-motor die in de Groep N 150
pk levert, 155 pk in de Opel Lotus,
220 in de Groep A Rally Kadett en
maar liefst 267 in de Groep A Ra
ce Kadett.
Twee race Kadetts worden door
frmscher Tuning gecoördineerd,
terwijl voor de derde zorggedra
gen wordt door Kissling Motor
sport. De eerste testsessies op
Monza en Zolder bleken veelbelo
vend.
De auto beschikt naast zijn krach
tige 267 pk 16-kleppenmotor over
een 6 versnellingsbak. Hierdoor is
de Kadett in staa
naarde 100 km/i
een top van 285 k
bewoordingen uitleg over defec
ten of bijvoorbeeld het slecht ge
sloten zijn van de portieren.
Op verschillende punten heeft Ci
troen ook weer volledig innovatie
ve oplossingen toegepast. Bij het
openen van de vijfde deur blijft
een apart ruitje boven de hoeden-
plank zitten, om de achterpassa-
giers een koude wind in de haren
te besparen.
Een blik onder de motorkap bij de
V6 laat zien dat er echt niets meer
bij kan. De motorruimte is hele
maal gevuld. Uniek voor de nieu
we XM is ook de hydractieve ve
ring, waarbij de bekende hydro-
pneumatische Citroën-vering sa
men met een computer zorgt voor
de meest ideale veer- en dem-
pingskarakteristiek aangepast op
de gereden snelheid en de weg-
gesteldheid. Nog precies een
maand en dan kan ik vertellen
hoe deze nieuweling uit het «hau
te de gamme» van Citroën zich op
de weg gedraagt.
De robotisering heeft in de fabriek
in Rennes flink om zich heen ge
grepen. Meer dan honderd robots
doen er uiterst precies hun werk.
Zo plaatsen ze stoelen en banken,
schroeven ze het dashboard en de
stuurinrichting precies op hun
plaats, bevestigen ze de wielop
hanging onder de auto, worden
de vier wielen en het reservewiel
zorgzaam op de auto gezet en
voorzien ze de XM van de hemel-
bekleding en natuurlijk nog veel
meer.
De term Just in Time (in het Frans
flux tendue) is ook een toverwoord
bij de XM. Het betekent dat voor
raden zo klein mogelijk gehouden
worden, zowel voor de fabriek als
voor de vele toeleveranciers.
Complete interieurs arriveren pre
cies op het juiste moment, om in
de juiste volgorde te worden ge
monteerd. Op het moment dat een
XM op de lopende band gaat,
wordt de bestelling bij het toeleve
rende bedrijf geplaatst: leer, stof
en de gewenste kleur. Precies op
het moment dat stoelen en achter
bank moeten worden gemonteerd,
staan deze aan de rand van de
produktielijn klaar. En een soort
gelijk verhaal kan voor vele com
ponenten worden opgehangen.
Zaken als het complete dash
board en de frontsektie worden op
aparte afdelingen buiten de lo
pende band gemaakt ook volgens
het just-in-time principe.
De voorraden zijn de afgelopen
jaren enorm afgenomen. In 1979
was er nog voor de produktie van
ruim 23 dagen voldoende onder
delen aanwezig. In 1988 was dit
Op 14 april jl. werd in Mierlo
de provinciale ledenvergade
ring van de ANWB gehou
den. De verkeersveiligheid
was hierbij een belangrijk
discussiepunt. In de loop van
het jaar zal de ANWB een
voorlichtingsactie starten ten
aanzien van het invoegen bij
wegversmallingen, het zoge
naamde «ritsen».
Verder blijft de ANWB van
mening dat bij het gebruik
van autotelefoons vooral het
gebruik van de hand-free te
lefoon uit het oogpunt van
verkeersveiligheid moet wor
den gestimuleerd.
De ANWB maakte verder be
kend dat ze in de komende
jaren vele miljoenen guldens
gaan investeren in moderne
data-communicatiesystemen
bij zowel de Wegenwacht, de
Alarmcentrale als de buiten
landse steunpunten, ANWB
kantoren en buitenlandse zus-
terclubs. Voor de Wegen
wacht en Alarmcentrale bete
kent dat een kortere wachttijd
en snellere afwikkeling van
de hulpverlening.
Op de ANWB kantoren kan
met het toekomstige systeem
meer op het individu toege
len toeristische en techni-
informatie worden gege-
De Rai heeft eind vorige week de cijfers bekend gemaakt van
de autoverkopen over het eerste kwartaal van dit jaar. Ten
opzichte van 1988 zijn een aantal interessante verschuivingen
te zien. Veertien merken wisten een lichte tot zeer goede ver
betering te boeken. Chrysler en FSO waren vorig jaar in het
eerste kwartaal nog nauwelijks op de markt, vandaar dat de
stijging hier heel gewoon is. Chry sier verkocht 516 auto's te
gen 355 van het merk FSO. Grootste stijger in absolute zin is
Nissan die met 10.203 eenheden, bijna 23 meer auto's ver
kocht. Dit is natuurlijk toe te schrijven aan de enorme veran
deringen in het programma van de laatste maanden. Een top
per in relatieve zin is Seat die maar liefst bijna 25% meer
auto's wist te verkopen. De 2055 exemplaren in 1988 werden
er nu 2562. Bij Seat is de winst voornamelijk te danken aan de
vernieuwde Ibiza en enkele aantrekkelijke uitvoeringen op
basis van de Marbella en oude Ibiza. Volvo deed het ook uit
zonderlijk goed en verkocht met 8903 auto's 18% meer dan vo
rig jaar. Natuurlijk is dit succes volledig aan de 440 te dan
ken. Het herstel bij Renault is voor goed ingezet. Van 8583
naar 9643 auto's betekent een stijging met 12,3%. De nieuwe
19 is voor Renault een ware topper, terwijl ook de gefacelifte
25 in de lift zat. De andere merken die meer auto's wisten te
verkopen waren: Alfa Romeo, Austin Rover, Daihatsu, Ford,
Lada, Peugeot, Toyota en Yugo. De overige merken deden het
wat minder goed, waarbij met name General Motors (Opel),
Honda, Mazda, Mitsubishi, Citroen, Suzuki en Volkswagen/
Audi moesten inleveren. De totale markt daalde
met 1,6 naar 173.643 auto's.
De top 10 ziet er dus voor 1989 tot nu toe als volgt uit (cijfers
tussen haakjes zijn de standplaatsen in 1988):
25.195
19.371
reet ik niet, maar bij een gedaald tot 5,8 dagen terwijl men
k denk ik direct aan hoopt aan het einde van 1990 op
een donkere bedompte ruimte met 4,5 dag te zitten.
Aparte auto
We hebben natuurlijk ook voor het
eerst de XM in levende lijve mo
gen aanschouwen. Het is echt een
heel aparte auto, een echte Ci
troën. Naast de 2 liter injectiemo-
toren en de tot 3 liter vergrote V6
PRV-motor mogen we de 12-klep-
pen diesel een primeur noemen.
De auto is erg groot en biedt dan
ook voldoende binnenruimte, al
zou de hoofdruimte wat royaler
mogen. Voorlopig zullen de auto's
worden voorzien van een handge- pneumatis
jge’p'ersönëeï schakelde vijfversnellingsbak.
is, is er eigenlijk Vol9end jaar echter zal er ook een
en voor een ge- ^ertraps ZF-automaat geleverd
nrorlulrtienrn- worden in de 2 liter injectie, V6 en
turbodiesel.
Het fraaie dashboard zit vol met
knopjes, wat toch behoorlijk wen
nen is. Een complete boordcom
puter geeft in duidelijke zinnen en
Waarom we
autofabriek denk ik direct aan
een donkere bedompte ruimte met
een aantal wereldvreemde arbei
ders die met overalls en handen
vol olie en vet aan de auto in wor
ding sleutelen. Waarschijnlijk
moet ik voor dit beeld vele tiental
len jaren terug gaan. Een moder
ne autofabriek ziet er heel anders
uit.
451 M 35 I