Kadett op het circuit niet alleen Vernieuwde Citroen BX 16-klepper AUTOVERKOPEN eerste kwartaal 1989 vooruitgang in styling 3/® 5 BV 423030 Leden vergadering ANWB autofeaglas Khejparerena Sterke Alto-troef: de Fortissimo april 1989-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 27 april 1989 - pagina 5 s CITROEN XM 9.950,- (vervolg van blz. 1) XX) km. Robots economie, vei- onveranderlijk :s-Benz. Of het n nieuwe auto, groot maakten (vervolg van blz. 1) :asion herkent lieuw te onder- ller en de prijs. :n middenklas- INIEUWEN ge- AUTORUITEN 14.950,- lichtmetalen velgen in twee kleuren worden uitgevoerd. snedei sche L ven. 15.622 14.753 10.203 i op Zand. 53. produktie rand geb Reparatie gratis vanaf WA-extra 1 Zonnedakinbouw: va t 498,- 5 jaar garantie jroep sma- 9.643 9.351 8.903 7.889 7.838 m. :m. 15.750,- In het vooronder vinden we de inmiddels vertrouwde 3 cylinder motor van 796 cc en 6. (8 Renault 7. (5 )Fiat 8. (11) Volvo 9. (6 Citroen 10. (7 Mazda lat in 5,2 seconden >/u te trekken en j km/u te bereiken. Bit Mé Hart van Brabantlaan 96 L_ Telefoon 013-433000 I om zowel de auto als de vernieuwde produktie-methoden aan de buitenwereld te tonen. Net als iedere autofabriek is ook Citroën natuurlijk uitermate trots op de nieuwe auto en de manier waarop hij wordt gemaakt. 1. (1 General Motors 2. (2 Ford 3. (3 Volkswagen/ Audi 4. (4 Peugeot 5. (9 Nissan irbo 2 ABS 0 km. 57.500,- Rennes-la-janais - In de hoofdstad van Bretagne staat een grote fabriek van Citroën. Hier is begin april van dit jaar de opstartfase van de produktie van de nieuwe XM ingeluid. De produktie is nog niet in volle gang, maar toch vond Citroën de tijd rijp In de voorbumper zijn twee ronde halogeen-stralers aangebracht om de auto nog wat extra sportiviteit te geven. Natuurlijk is ook de prachtige naam "Fortissimo" op de ach terzijde te vinden en tevens wordt het nummerplaatje met typevermelding meegeleverd. Felle kleuren De bedompte ruimtes zijn voort aan uitgestrekte hallen met veel glas en vrolijke, felle kleuren. Grote robots doen er het werk wat vroeger door veel mensen werd gedaan. Het weinic wat er nog te zien i alleen ter controle i ring aantal kleine produktiepro- cesjes die met de hand gebeuren. Erg trots zijn ze in Rennes op de «Salie Blanche», de witte zaal. Dat is de ruimte van waaruit de spuiterij wordt bediend en gecon troleerd. Stof is daar de grote vijand. Gekleed als ware chirur gen lopen er de werknemers met speciale schoenen, stofvrije pak ken en vreemdsoortige petjes. Alle maatregelen om roest tegen te gaan hebben de laatste jaren ook bij de Franse fabrikanten grote aandacht gekregen. Een groot deel van het plaatswerk van de XM is gegalvaniseerd op tweezij dig verzinkt. Ook wordt een spe ciale anti- steenslaglaag toege past om onnodige beschadigin gen te voorkomen. Maar ook de lak zeil wordt nauwlettend op kwaliteit gecontroleerd. Want ook na vele jaren intensief gebruik moet de XM fraai en toonbaar blijven. Een ander aardigheidje is de spoiler op de achterklep die voortaan doorloopt in de roostertjes achter de achter deuren. Tot slot zien we aan de buitenkant nieuwe gerib belde achterlichtunits, waar van een deel in rookglas is uitgevoerd. Maar ook heeft de auto andere banden ge kregen en werd achter een dikkere stabilisatorstang monteerd. De auto is in Frankrijk in drie kleuren le verbaar: rood, zwart en grijs metallic. We mogen deze spe ciale BX 16-klepper, wat soort auto betreft, vergelijken met de BX Sport van enige jaren terug. Het gaat om een ver nieuwde uitgave van de Ci troen BX 16-klepper, een auto die volgens een woordvoer der van de Nederlandse im porteur in juni/juli hier te ver wachten is. Wat het meest op valt zijn de uiterlijke retou ches. De nieuwe voorbumper heeft naast de extra mistlam pen twee extra luchttoevoer- gaten gekregen, die het totale front een wat aggressievere aanblik geven. De skirts on der de deuren lopen naar achteren toe wat verder naar buiten om vloeiend over te gaan in de nieuwe verbrede spatborden. Ook de achter bumper is hieraan aange past. De beschermstrips op de flanken zijn in de carrosse- riekleur gespoten, terwijl de een vermogen van 40 pk. Hiermee bereikt de Altö een top van 140 km/ u. Onlangs wees een onderzoek van d^ Consumentenbond de Alto van Suzuki apn als meest voordelige auto. Ook de nieu we Fortissimo mag zich in het rijtje scharen. Aan de aan schafprijs zal het in ieder ge val niet liggen. De auto is te koop voor f,14.995,= in de kleuren blauw of wit. Dit jaar start Opel met drie gr A Kadetts GSI 16V in het Inte i tionale Duitse Racekampioen- schap. Dit naast alle bestaande rally-deelnames met de Kadett en de formule Opel Lotus. Als basis dient in alle gevallen de 2 liter Opel-motor die in de Groep N 150 pk levert, 155 pk in de Opel Lotus, 220 in de Groep A Rally Kadett en maar liefst 267 in de Groep A Ra ce Kadett. Twee race Kadetts worden door frmscher Tuning gecoördineerd, terwijl voor de derde zorggedra gen wordt door Kissling Motor sport. De eerste testsessies op Monza en Zolder bleken veelbelo vend. De auto beschikt naast zijn krach tige 267 pk 16-kleppenmotor over een 6 versnellingsbak. Hierdoor is de Kadett in staa naarde 100 km/i een top van 285 k bewoordingen uitleg over defec ten of bijvoorbeeld het slecht ge sloten zijn van de portieren. Op verschillende punten heeft Ci troen ook weer volledig innovatie ve oplossingen toegepast. Bij het openen van de vijfde deur blijft een apart ruitje boven de hoeden- plank zitten, om de achterpassa- giers een koude wind in de haren te besparen. Een blik onder de motorkap bij de V6 laat zien dat er echt niets meer bij kan. De motorruimte is hele maal gevuld. Uniek voor de nieu we XM is ook de hydractieve ve ring, waarbij de bekende hydro- pneumatische Citroën-vering sa men met een computer zorgt voor de meest ideale veer- en dem- pingskarakteristiek aangepast op de gereden snelheid en de weg- gesteldheid. Nog precies een maand en dan kan ik vertellen hoe deze nieuweling uit het «hau te de gamme» van Citroën zich op de weg gedraagt. De robotisering heeft in de fabriek in Rennes flink om zich heen ge grepen. Meer dan honderd robots doen er uiterst precies hun werk. Zo plaatsen ze stoelen en banken, schroeven ze het dashboard en de stuurinrichting precies op hun plaats, bevestigen ze de wielop hanging onder de auto, worden de vier wielen en het reservewiel zorgzaam op de auto gezet en voorzien ze de XM van de hemel- bekleding en natuurlijk nog veel meer. De term Just in Time (in het Frans flux tendue) is ook een toverwoord bij de XM. Het betekent dat voor raden zo klein mogelijk gehouden worden, zowel voor de fabriek als voor de vele toeleveranciers. Complete interieurs arriveren pre cies op het juiste moment, om in de juiste volgorde te worden ge monteerd. Op het moment dat een XM op de lopende band gaat, wordt de bestelling bij het toeleve rende bedrijf geplaatst: leer, stof en de gewenste kleur. Precies op het moment dat stoelen en achter bank moeten worden gemonteerd, staan deze aan de rand van de produktielijn klaar. En een soort gelijk verhaal kan voor vele com ponenten worden opgehangen. Zaken als het complete dash board en de frontsektie worden op aparte afdelingen buiten de lo pende band gemaakt ook volgens het just-in-time principe. De voorraden zijn de afgelopen jaren enorm afgenomen. In 1979 was er nog voor de produktie van ruim 23 dagen voldoende onder delen aanwezig. In 1988 was dit Op 14 april jl. werd in Mierlo de provinciale ledenvergade ring van de ANWB gehou den. De verkeersveiligheid was hierbij een belangrijk discussiepunt. In de loop van het jaar zal de ANWB een voorlichtingsactie starten ten aanzien van het invoegen bij wegversmallingen, het zoge naamde «ritsen». Verder blijft de ANWB van mening dat bij het gebruik van autotelefoons vooral het gebruik van de hand-free te lefoon uit het oogpunt van verkeersveiligheid moet wor den gestimuleerd. De ANWB maakte verder be kend dat ze in de komende jaren vele miljoenen guldens gaan investeren in moderne data-communicatiesystemen bij zowel de Wegenwacht, de Alarmcentrale als de buiten landse steunpunten, ANWB kantoren en buitenlandse zus- terclubs. Voor de Wegen wacht en Alarmcentrale bete kent dat een kortere wachttijd en snellere afwikkeling van de hulpverlening. Op de ANWB kantoren kan met het toekomstige systeem meer op het individu toege len toeristische en techni- informatie worden gege- De Rai heeft eind vorige week de cijfers bekend gemaakt van de autoverkopen over het eerste kwartaal van dit jaar. Ten opzichte van 1988 zijn een aantal interessante verschuivingen te zien. Veertien merken wisten een lichte tot zeer goede ver betering te boeken. Chrysler en FSO waren vorig jaar in het eerste kwartaal nog nauwelijks op de markt, vandaar dat de stijging hier heel gewoon is. Chry sier verkocht 516 auto's te gen 355 van het merk FSO. Grootste stijger in absolute zin is Nissan die met 10.203 eenheden, bijna 23 meer auto's ver kocht. Dit is natuurlijk toe te schrijven aan de enorme veran deringen in het programma van de laatste maanden. Een top per in relatieve zin is Seat die maar liefst bijna 25% meer auto's wist te verkopen. De 2055 exemplaren in 1988 werden er nu 2562. Bij Seat is de winst voornamelijk te danken aan de vernieuwde Ibiza en enkele aantrekkelijke uitvoeringen op basis van de Marbella en oude Ibiza. Volvo deed het ook uit zonderlijk goed en verkocht met 8903 auto's 18% meer dan vo rig jaar. Natuurlijk is dit succes volledig aan de 440 te dan ken. Het herstel bij Renault is voor goed ingezet. Van 8583 naar 9643 auto's betekent een stijging met 12,3%. De nieuwe 19 is voor Renault een ware topper, terwijl ook de gefacelifte 25 in de lift zat. De andere merken die meer auto's wisten te verkopen waren: Alfa Romeo, Austin Rover, Daihatsu, Ford, Lada, Peugeot, Toyota en Yugo. De overige merken deden het wat minder goed, waarbij met name General Motors (Opel), Honda, Mazda, Mitsubishi, Citroen, Suzuki en Volkswagen/ Audi moesten inleveren. De totale markt daalde met 1,6 naar 173.643 auto's. De top 10 ziet er dus voor 1989 tot nu toe als volgt uit (cijfers tussen haakjes zijn de standplaatsen in 1988): 25.195 19.371 reet ik niet, maar bij een gedaald tot 5,8 dagen terwijl men k denk ik direct aan hoopt aan het einde van 1990 op een donkere bedompte ruimte met 4,5 dag te zitten. Aparte auto We hebben natuurlijk ook voor het eerst de XM in levende lijve mo gen aanschouwen. Het is echt een heel aparte auto, een echte Ci troën. Naast de 2 liter injectiemo- toren en de tot 3 liter vergrote V6 PRV-motor mogen we de 12-klep- pen diesel een primeur noemen. De auto is erg groot en biedt dan ook voldoende binnenruimte, al zou de hoofdruimte wat royaler mogen. Voorlopig zullen de auto's worden voorzien van een handge- pneumatis jge’p'ersönëeï schakelde vijfversnellingsbak. is, is er eigenlijk Vol9end jaar echter zal er ook een en voor een ge- ^ertraps ZF-automaat geleverd nrorlulrtienrn- worden in de 2 liter injectie, V6 en turbodiesel. Het fraaie dashboard zit vol met knopjes, wat toch behoorlijk wen nen is. Een complete boordcom puter geeft in duidelijke zinnen en Waarom we autofabriek denk ik direct aan een donkere bedompte ruimte met een aantal wereldvreemde arbei ders die met overalls en handen vol olie en vet aan de auto in wor ding sleutelen. Waarschijnlijk moet ik voor dit beeld vele tiental len jaren terug gaan. Een moder ne autofabriek ziet er heel anders uit. 451 M 35 I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33