V R Unieke Daihatsu bij de Witsie Jeep Wrangler Softtop Marijke Toyota Supra voor Goirlenaar B.V. Ie A U T O T S T E it F F JM KONINKLIJKE KLASSE: MICRA ORANJE j NISSAN Ml GARAGE f^DEMSSENBK ja w T T Technische gegevens: I DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 27 april 1989 - pagina 3 iril 1989-pagina 2 oirle iciering jeble- standigheden, terwijl de prijs \ARD! G MICRA 1.0 ORANJE Cadett 3-deurs. ipril md! lag) de 17.950, - 20.500,- 16.950, - 1981 1981 1982 1983 1984 1984 1987 1987 1984 1985 1987 1985 1980 1987 1982 pen ook het 90 km/u 9,6 liter/100 km 100 km een cc. Bo- 420067 15.750,- 8.750, - 9.750, - 19.250,- 14.950, - 13.950, - 13.950,- 20.500,- 18.750,- ge- asti- obby- iag sn Gezond gek Buiten het handje vol mensen wat de Wrangler voor hun werk g bruikt, moeten we deze fantas sche auto toch meer in het hol circuit zoeken. Mensen die grac in het weekend er op uit trekker en flink het terrein in gaan. Of mensen die 's zomers graag de Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, 013/683911 De Jeep auto als febr. febr. maart 1983 juli mei apr. Jan. nov. aug. jan. apr. jan. apr. jan. juni nov. de achterwielen zit is comfortabel geveerd, board bestaat klokjes en de compl kent de V sisuitvoering een stootje schoon te n Als we het over de Jeep Wrangler hebben, dan moeten we eigenlijk terug naar het begin van de Tweede We reldoorlog. Op dat moment werd in Amerika de General Purpose Vehicle ontwikkeld. De afkorting G.P. verbasterde later tot Jeep. Het merk Jeep heeft veel om zwervingen gemaakt. Uiteindelijk kwam het terecht bij American Motors Coorporation, een middel grote Ame rikaanse autoproducent. Renault nam een deel van de aandelen van AMC over en verkocht deze later weer aan Chrysler, zodat nu deze gigant een flinke vinger in de Jeep-pap heeft. We reden met de Wrangler Softtop. De prijzen van de enige echte Jeep vallen bijzonder mee. Ons testexemplaar staat al voor f.44.055,= voor deur met een geel kenteken, dus inclusief achter bank. Veel aantrekkelijker, door het karakter van de auto, zijn de versies op grijs kenteken. De ach terbank is dan niet meer aanwe zig en de uitristbare zijruitjes zijn vervangen door dichte lappen kanvas. Het prijsvoordeel be draagt in zo'n geval ongeveer tienduizend gulden. het canvas dak wordt geleverd. Aan de top van de serie staat de Laredo, de meest complete versie, standaard met hardtop. De Micra Oranje is voorzien van: - zonnedak - sportieve striping - wieidopset - beschermstrips op zijfianken - Hchtwaarschuwingszoemer - quartzkiok - 3 jaar Power Train Garantie - 6 jaar Carrosserie Garantie van 18.745- 4| XI C nu voor I E E “T v (Uw voordeel: 1.000,-) Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg -013/683911 Voor wie de Auto-Rai in februari heeft bezocht is de Daihatsu TA-X 80 Midship Coupe waarschijnlijk geen onbekende. Deze futuristische experimentele auto was namelijk op de stand van dit Japanse merk te zien. De auto is sinds die tijd in Europa gebleven, maar zal in de maand mei terug gaan naar Japan. Vanaf vandaag is er echter een unieke kans om deze speciale auto nog eens aandachtig te bekijken. Daihatsu-dealer de Witsie heeft de TA-X 80 vanaf vandaag tot en met dinsdag 2 mei in de showroom. Daihatsu ontwikkelde de TA-X 80 Midship Coupe in 1987 in het ka der van de tachtigste verjaardag van de fabriek. De auto combi neert de bewezen voordelen van de huidige 1-liter auto's van Dai hatsu met een serie van door re search verkregen technieken met het doel om een stabiel rijgedrag te verkrijgen bij snelheden van meer dan 200 km/u. Natuurlijk worden ervaringen met deze auto opgedaan verwerkt in de huidige en toekomstige modellen van het merk. Twee turbo's De auto ziet er spectaculair uit met zijn druppelvorm en een Cw- waarde van 0,25 en dat allemaal ondanks de geringe lengte van 3,90 meter. Uiteraard is de carros serie uit kunststof gemaakt. De 26-jarige, in Goirle geboren, Ma thieu Hermans rijdt sinds enige we ken in een Toyota Supra. Mathieu is de rijzende ster aan het Nederland se wielrenfirmament. Maar Heist 25 overwinningen wist hij vorig jaar op zijn naam te zetten, zodat hij de twintigste plaats op de wereldrang- lijst bezet. Hij rijdt op het ogenblik voor de Spaanse ploeg Caja Rural. Regelmatig rijdt hij tussen Neder land en Spanje op en neer en be zoekt hij in andere landen belangrij ke wedstrijden. Hierdoor is het aan tal kilometers wat hij maakt niet ge ring. Mathieu stelt echter ook dat zijn auto een sportief karakter moet hebben. Zijn goede ervaring met de eerder door hem gereden Toyota Supra deden hem besluiten weer voor dezelfde auto te kiezen. Jam mer genoeg was Mathieu's favoriete kleur kanariegeel niet leverbaar. Als aardig gebaar liet de Neder landse importeur echter de auto speciaal voor hem in deze kleur spuiten. hoefte verdeelt over de vier wie len. De motor brengt zijn kracht op de wielen over via een automati sche versnellingsbak met vier overbrengingen. Comfortabel rij den kan door het elektronisch ge regelde hydropneumatische veer- systeem dat automatisch de hoog te, veerkarakter en demping aan de omstandigheden aanpast. Deze stoere Jeep Wrangler is voor mij de King of the Road. Het is beslist geen auto om iedere dag mee op de grote weg te zitten, maar wel heerlijk om erbij te hebben om drassige bossen in te gaan en lekker ruw terrein te doorkruisen. Je moet wel zorgen dat je 'm aan de praat houdt, want anders zit je letterlijk en figuurlijk vast, want vaak zijn de boswegen 'in the middle of nowhere Ook is het een heerlijke auto voor de jacht. Je zou haast wensen in Australië te wonen, omdat je hier in Nederland zo'n Jeep lang niet zo optimaal kunt benutten. Het is een auto uit een stuk, een stevige bonk staal met een degelijke afwerking zonder poespas. Het interieur en dashboard is efficient en sober, maar bevat wel datgene wat je nodig hebt om alles te overzien. De stuurbekrachtiging is erg handig. Je kunt zelfs passagiers meenemen en ondanks de stugge vering zitten die nog redelijk comfortabel. De roll bar is veilig bekleed met stof die je er eventueel nog af kunt ritsen. Natuurlijk moet je met zo'n softtop alleen maar open rijden, maar op mijn testdag liet het weer dat helaas niet toe. Het woord 'jeepwordt vaak gebruikt voor iedere terreinauto, maar het is een op zichzelfstaand merk. Je kunt dit vergelijken met "doe mij maar een spa" als je mineraalwater bedoelt. Van buiten is het een schitterende auto om te zien, daarbij heerlijk öm mee te rijden, want je zit lekker hoog en kunt alles goed overzien. Rijimpressie: als je aan de stugge vering gewend bent, is het een toffe auto...maar als je niet in de bossen woont of regelmatig jaagt, is het echt een auto om erbij te hebben. Je ziet ze nog niet veel en daarom heb je er redelijk veel bekijks mee. Het best tot zijn recht komt hij in ruig terrein en vandaar dat we ook veel boswegen hebben genomen. Vastsjorren is dan een must want je hotst en knotst anders alle kanten op. zelfs met tweewielaandrijving zon der problemen doorheen te du wen was. Dan besef je pas wat al leen al door terreinbanden en een forse bodemvrijheid bereikt kan worden. De zalig lichte, typisch Amerikaanse stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de zware kolos van 1280 kg met een pink te van koers te veranderen is. We mogen de Jeep onder Neder landse omstandigheden dan ook beschouwen als een fantastisch stukje speelgoed. Bewust had ik bij de importeur een softtop be steld. Het rijden zonder kap is een ware belevenis. Het is zelfs niet te vergelijken met het rijden in een cabriolet. Je voelt je haast opper machtig achter het stuur van deze krachtpatser. Het verwijderen van de kap is echter geen kinderspel. Drukkers De zij- en achterruiten kunnen simpelweg losgeritst worden. Ver volgens kunnen de stijlen die de kap in vorm houden, oi worden. Met een onein drukkers word nitief onthuld, van de deurtjes vragen ook wat peuterwerk, maar eenmaal alles verwijderd mag het er MM le verschijning die bij mij iedere ^L^^F g W WW g M Hmm keer weer het bloed harder door H de aderen liet stromen. Overigens I BW BBH B B M een Jeep Wrangler lange- re tijdaan de top van mijn ver- BB^M ^^B W W BBB langlijst. Heel is de forse roll- ---1 bar die nooit zou mogen ontbre- I ken. Naast zijn veiligheidsfunctie hoort het gewoon bij het stevige imago van de auto. Het opnieuw monteren van de overkapping vergt hetzelfde werk uiteraard in omgekeerde volgor de. Wat meteen opvalt is het ont breken van sloten op de portieren. Inderdaad, een Jeep Wrangler met softtop kan niet op slot. Dat zou ook heel vreemd zijn, omdat de ramen van buiten uit met ritsen te verwijderen zijn. Als enige be scherming is het dashboardkastje van een slot voorzien. Het vreemde is ook de invloed die de Jeep heeft op je stemming. Je ziet als het ware het uitgestrekte Amerikaanse landschap al voor je. De Jeep staat zoals het hoort rond om op bladvereh. Dit is bij het rij den uiteraard duidelijk merkbaar. Bij de minste of geringste hobbel in de weg, geeft de auto dit aan zijn inzittenden door. Bij hard rij den op een klinkerweg kan de auto zelfs vreemde sprongen ma ken, waarbij zijdelingse verplaat singen van zo'n tien tot vijftien centimeter niet onmogelijk zijn. Wrangler is een perfecte gelijkheden in de recreatieve je eens wat anders zoekt, sfeer, terwijl de Wrangler ook als tweede (boodschap)auto uitste- Het imago van het model is na al kend inzetbaar is. De motor is die jaren van produktie nog goed voor de Nederlandse om- steeds kaarsrecht overeind geble- standigheden, terwijl de prijs ven. De auto biedt vooral veel mo- ronduit verrassend is. blits willen maken langs terrassen en boulevards. Iedereen die een Jeep koopt, is een beetje gek, maar dan op en gezonde manier. Het brandstofverbruik doet er bij dit soort auto's niet zoveel toe en dat is maar goed ook. Gemiddeld vroeg onze auto iedere 6,5 kilome ter om een verse liter benzine. Hierbij werden zowel stadsritten, terrein en snelweg afgewisseld. Overigens zorgt de brandstoftank met 76 liter inhoud voor een alles zins redelijkse actieradius. Overigens nodigt de Jeep niet uit tot hard rijden. De prestaties die de motor levert zijn heel behoor lijk, maar het geklapper wat de kap maakt, maakt de rechter voet wat milder. De auto heeft een aardig en voor al functioneel interieur. De stoelen zit goed, maar niet meer dan dat. Het achterbankje wat recht boven Navigatie Heel apart is ook het interieur met speciale stoelen met onder andere verstelbare schouderondersteu- ning en een makkelijke in- en uit- stapmogelijkheid. Het dashboard geeft een overvloed aan nuttige informatie op duidelijk wijze weer. Het zou te ver voeren om alle de tails van deze Midship Coupe te noemen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het complete navigatie- en telecommunicatiesysteem die de bestuurder te allen tijde met raad en daad bij staat. Ga zelf eens kijken naar dit brokje, slim me vooruitstrevende techniek uit Japan, na dinsdag 2 mei gaat de auto voorgoed naar zijn thuisha ven terug. ontspannen indige reeks >rdt de auto dan defi- u. De plastic ramen is opmerkelijk d. Het dash- uit een enorme rij metertjes en is zodoen- pleet. Overbodige luxe Wrangler zeker in zijn ba- niet. Als kan tegen en is weer makkelijk maken. Wat de techniek betreft valt er geen enkele keuze te maken. Hoog onder de motorkap ligt een 2.5 liter 4 cylinder motor met kata lysator en een vermogen van 106 pk. Als we naar de geproduceer de peekaa's kijken, dan is er eigenlijk weinig verschil met de veel grotere 6 cylinder krachtbron die door de vorige importeur werd geleverd. Alleen bij het koppel moet de 4-pitter in zijn grotere broer 'n meerdere erkennen. Van de ene kant moet een stoere Ame rikaan een blazend, zwaar geluid maken. Maar eigenlijk klinkt die 2.5 liter heel aardig. De originele Jeep beschikte immers over het zelfde aantal cylinders. Het is in ieder geval een typisch Ameri- Uniek is ook de krachtbron, V6 met een inhoud van 996 c vendien heeft de motor vier klep pen per cylinder en twee turbo compressoren. Hierdoor kan een hoog vermogen van 130 pk bij 9000 tr/min worden behaald en een koppel van 150 Nm bij 4000 toeren. De TA-X 80 is vooorzien van per manente vierwielaandrijving die het beschikbare koppel naar be- kaanse motor. Er hoeft weinig ge- schakelt te worden en dat is al leen maar makkelijk. Uit lage toe ren trekt de auto vlot op, een kwa liteit die ook in het terrein erg van pas komt. Aan de motor is een vijfversnel- lingsbak gekoppeld die met zijn erg lange pook makkelijk en licht te bedienen is. Er moeten echter wel flinke schakelbewegingen worden gemaakt. Natuurlijk heeft de auto ook een tweede, veel klei ner pookje voor de bediening van de tussenbak. Diepe sporen Deze voorziening kent de gebrui kelijke standen 2 hoog, 4 hoog, neutraal en 4 laag. In deze laatste stand wordt een veel directere overbrenging ingeschakeld, waardoor de auto in de meest zware omstandigheden nog tegen een helling op of door een diepe modderpoel heen te krijgen is. De Wrangler doet zijn naam in ieder geval eer aan. Velen beschouwen hem als de enige echte Jeep als zodanig moet het merk oc een en ander waar maken. Jammer alleen dat we in Neder land nauwelijks de mogelijkheid hebben om de uitstekende kwali teiten van deze auto aan de tand te voelen. Een drassig pad in de bossen met diepe sporen leek aanvankelijk in de lage gearing een moeilijk te overwinnen hin dernis. Later bleek dat de auto er Er is een beetje ten onrechte de in druk gewekt dat Jeep nu van Chrysler is. Dat klopt niet hele maal. Chrysler is een grote aan deelhouder en heeft het voor el kaar gekregen dat de eigen auto's samen met de produkten van Jeep naar Europa worden verscheept en door een dealernet aan de man worden gebracht. In de Verenigde Staten zelf echter verkoopt een Chrysler-dealer geen Jeep en een Jeep-dealer geen Chrysler. Sahara In Nederland kunnen we voortaan kiezen uit acht verschillende ver sies inclusief de grijs-kenteken- auto's. Het basismodel is de soft top. Dezelfde auto kan ook met een kunststof hardtop worden ge leverd. Het middelste model is de Sahara die in zijn extra aangekle de verschijning alleen maar met Merk en type: Jeep Wrangler Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 2459 cc Boring x slag: 98,4 x 81 Vermogen: 106 pk (79 kW) bij 5600 tr/min Koppel: 180 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 3,88 meter, breedte 1,68 meter Prestaties: topsnelheid 145 km/u Gewicht: 1280 kg Brandstofverbruik: bij 9 bij 120 km/u 14,5 liter/] Prijs: f.44.055,= ^*02

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31