V
R Unieke Daihatsu
bij de Witsie
Jeep Wrangler Softtop
Marijke
Toyota Supra voor Goirlenaar
B.V.
Ie
A
U
T
O
T
S
T
E
it
F
F
JM
KONINKLIJKE KLASSE: MICRA ORANJE
j NISSAN
Ml GARAGE
f^DEMSSENBK
ja w T T
Technische gegevens:
I
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 april 1989 - pagina 3
iril 1989-pagina 2
oirle
iciering
jeble- standigheden, terwijl de prijs
\ARD!
G
MICRA 1.0 ORANJE
Cadett 3-deurs.
ipril
md!
lag)
de
17.950, -
20.500,-
16.950, -
1981
1981
1982
1983
1984
1984
1987
1987
1984
1985
1987
1985
1980
1987
1982
pen
ook het
90 km/u 9,6 liter/100 km
100 km
een
cc. Bo-
420067
15.750,-
8.750, -
9.750, -
19.250,-
14.950, -
13.950, -
13.950,-
20.500,-
18.750,-
ge-
asti-
obby-
iag
sn
Gezond gek
Buiten het handje vol mensen wat
de Wrangler voor hun werk g
bruikt, moeten we deze fantas
sche auto toch meer in het hol
circuit zoeken. Mensen die grac
in het weekend er op uit trekker
en flink het terrein in gaan. Of
mensen die 's zomers graag de
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, 013/683911
De Jeep
auto als
febr.
febr.
maart 1983
juli
mei
apr.
Jan.
nov.
aug.
jan.
apr.
jan.
apr.
jan.
juni
nov.
de achterwielen zit is
comfortabel geveerd,
board bestaat
klokjes en
de compl
kent de V
sisuitvoering
een stootje
schoon te n
Als we het over de Jeep Wrangler hebben, dan moeten
we eigenlijk terug naar het begin van de Tweede We
reldoorlog. Op dat moment werd in Amerika de
General Purpose Vehicle ontwikkeld. De afkorting G.P.
verbasterde later tot Jeep. Het merk Jeep heeft veel om
zwervingen gemaakt. Uiteindelijk kwam het terecht bij
American Motors Coorporation, een middel grote Ame
rikaanse autoproducent. Renault nam een deel van de
aandelen van AMC over en verkocht deze later weer
aan Chrysler, zodat nu deze gigant een flinke vinger in
de Jeep-pap heeft. We reden met de Wrangler Softtop.
De prijzen van de enige echte
Jeep vallen bijzonder mee. Ons
testexemplaar staat al voor
f.44.055,= voor deur met een geel
kenteken, dus inclusief achter
bank. Veel aantrekkelijker, door
het karakter van de auto, zijn de
versies op grijs kenteken. De ach
terbank is dan niet meer aanwe
zig en de uitristbare zijruitjes zijn
vervangen door dichte lappen
kanvas. Het prijsvoordeel be
draagt in zo'n geval ongeveer
tienduizend gulden.
het canvas dak wordt geleverd.
Aan de top van de serie staat de
Laredo, de meest complete versie,
standaard met hardtop.
De Micra Oranje is voorzien van:
- zonnedak
- sportieve striping
- wieidopset
- beschermstrips op zijfianken
- Hchtwaarschuwingszoemer
- quartzkiok
- 3 jaar Power Train Garantie
- 6 jaar Carrosserie Garantie
van 18.745- 4| XI C
nu voor I E E “T v
(Uw voordeel: 1.000,-)
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg -013/683911
Voor wie de Auto-Rai in februari heeft bezocht is de
Daihatsu TA-X 80 Midship Coupe waarschijnlijk geen
onbekende. Deze futuristische experimentele auto was
namelijk op de stand van dit Japanse merk te zien. De
auto is sinds die tijd in Europa gebleven, maar zal in de
maand mei terug gaan naar Japan. Vanaf vandaag is
er echter een unieke kans om deze speciale auto nog
eens aandachtig te bekijken. Daihatsu-dealer de Witsie
heeft de TA-X 80 vanaf vandaag tot en met dinsdag 2
mei in de showroom.
Daihatsu ontwikkelde de TA-X 80
Midship Coupe in 1987 in het ka
der van de tachtigste verjaardag
van de fabriek. De auto combi
neert de bewezen voordelen van
de huidige 1-liter auto's van Dai
hatsu met een serie van door re
search verkregen technieken met
het doel om een stabiel rijgedrag
te verkrijgen bij snelheden van
meer dan 200 km/u. Natuurlijk
worden ervaringen met deze auto
opgedaan verwerkt in de huidige
en toekomstige modellen van het
merk.
Twee turbo's
De auto ziet er spectaculair uit met
zijn druppelvorm en een Cw-
waarde van 0,25 en dat allemaal
ondanks de geringe lengte van
3,90 meter. Uiteraard is de carros
serie uit kunststof gemaakt.
De 26-jarige, in Goirle geboren, Ma
thieu Hermans rijdt sinds enige we
ken in een Toyota Supra. Mathieu is
de rijzende ster aan het Nederland
se wielrenfirmament. Maar Heist 25
overwinningen wist hij vorig jaar op
zijn naam te zetten, zodat hij de
twintigste plaats op de wereldrang-
lijst bezet. Hij rijdt op het ogenblik
voor de Spaanse ploeg Caja Rural.
Regelmatig rijdt hij tussen Neder
land en Spanje op en neer en be
zoekt hij in andere landen belangrij
ke wedstrijden. Hierdoor is het aan
tal kilometers wat hij maakt niet ge
ring. Mathieu stelt echter ook dat
zijn auto een sportief karakter moet
hebben. Zijn goede ervaring met de
eerder door hem gereden Toyota
Supra deden hem besluiten weer
voor dezelfde auto te kiezen. Jam
mer genoeg was Mathieu's favoriete
kleur kanariegeel niet leverbaar.
Als aardig gebaar liet de Neder
landse importeur echter de auto
speciaal voor hem in deze kleur
spuiten.
hoefte verdeelt over de vier wie
len. De motor brengt zijn kracht op
de wielen over via een automati
sche versnellingsbak met vier
overbrengingen. Comfortabel rij
den kan door het elektronisch ge
regelde hydropneumatische veer-
systeem dat automatisch de hoog
te, veerkarakter en demping aan
de omstandigheden aanpast.
Deze stoere Jeep Wrangler is
voor mij de King of the Road.
Het is beslist geen auto om
iedere dag mee op de grote
weg te zitten, maar wel
heerlijk om erbij te hebben
om drassige bossen in te
gaan en lekker ruw terrein te
doorkruisen. Je moet wel
zorgen dat je 'm aan de
praat houdt, want anders zit
je letterlijk en figuurlijk vast,
want vaak zijn de boswegen
'in the middle of nowhere
Ook is het een heerlijke auto
voor de jacht. Je zou haast
wensen in Australië te
wonen, omdat je hier in
Nederland zo'n Jeep lang
niet zo optimaal kunt
benutten.
Het is een auto uit een stuk,
een stevige bonk staal met
een degelijke afwerking
zonder poespas. Het interieur
en dashboard is efficient en
sober, maar bevat wel
datgene wat je nodig hebt
om alles te overzien. De
stuurbekrachtiging is erg
handig.
Je kunt zelfs passagiers
meenemen en ondanks de
stugge vering zitten die nog
redelijk comfortabel. De roll
bar is veilig bekleed met stof
die je er eventueel nog af
kunt ritsen. Natuurlijk moet je
met zo'n softtop alleen maar
open rijden, maar op mijn
testdag liet het weer dat
helaas niet toe.
Het woord 'jeepwordt vaak
gebruikt voor iedere
terreinauto, maar het is een
op zichzelfstaand merk. Je
kunt dit vergelijken met "doe
mij maar een spa" als je
mineraalwater bedoelt.
Van buiten is het een
schitterende auto om te zien,
daarbij heerlijk öm mee te
rijden, want je zit lekker hoog
en kunt alles goed overzien.
Rijimpressie: als je aan de
stugge vering gewend bent,
is het een toffe auto...maar
als je niet in de bossen woont
of regelmatig jaagt, is het
echt een auto om erbij te
hebben. Je ziet ze nog niet
veel en daarom heb je er
redelijk veel bekijks mee. Het
best tot zijn recht komt hij in
ruig terrein en vandaar dat
we ook veel boswegen
hebben genomen.
Vastsjorren is dan een must
want je hotst en knotst anders
alle kanten op.
zelfs met tweewielaandrijving zon
der problemen doorheen te du
wen was. Dan besef je pas wat al
leen al door terreinbanden en een
forse bodemvrijheid bereikt kan
worden. De zalig lichte, typisch
Amerikaanse stuurbekrachtiging
zorgt ervoor dat de zware kolos
van 1280 kg met een pink te van
koers te veranderen is.
We mogen de Jeep onder Neder
landse omstandigheden dan ook
beschouwen als een fantastisch
stukje speelgoed. Bewust had ik
bij de importeur een softtop be
steld. Het rijden zonder kap is een
ware belevenis. Het is zelfs niet te
vergelijken met het rijden in een
cabriolet. Je voelt je haast opper
machtig achter het stuur van deze
krachtpatser. Het verwijderen van
de kap is echter geen kinderspel.
Drukkers
De zij- en achterruiten kunnen
simpelweg losgeritst worden. Ver
volgens kunnen de stijlen die de
kap in vorm houden, oi
worden. Met een onein
drukkers word
nitief onthuld,
van de deurtjes vragen ook wat
peuterwerk, maar eenmaal alles
verwijderd mag het er
MM le verschijning die bij mij iedere
^L^^F g W WW g M Hmm keer weer het bloed harder door
H de aderen liet stromen. Overigens
I BW BBH B B M een Jeep Wrangler lange-
re tijdaan de top van mijn ver-
BB^M ^^B W W BBB langlijst. Heel is de forse roll-
---1 bar die nooit zou mogen ontbre-
I ken. Naast zijn veiligheidsfunctie
hoort het gewoon bij het stevige
imago van de auto.
Het opnieuw monteren van de
overkapping vergt hetzelfde werk
uiteraard in omgekeerde volgor
de. Wat meteen opvalt is het ont
breken van sloten op de portieren.
Inderdaad, een Jeep Wrangler
met softtop kan niet op slot. Dat
zou ook heel vreemd zijn, omdat
de ramen van buiten uit met ritsen
te verwijderen zijn. Als enige be
scherming is het dashboardkastje
van een slot voorzien.
Het vreemde is ook de invloed die
de Jeep heeft op je stemming. Je
ziet als het ware het uitgestrekte
Amerikaanse landschap al voor
je.
De Jeep staat zoals het hoort rond
om op bladvereh. Dit is bij het rij
den uiteraard duidelijk merkbaar.
Bij de minste of geringste hobbel
in de weg, geeft de auto dit aan
zijn inzittenden door. Bij hard rij
den op een klinkerweg kan de
auto zelfs vreemde sprongen ma
ken, waarbij zijdelingse verplaat
singen van zo'n tien tot vijftien
centimeter niet onmogelijk zijn.
Wrangler is een perfecte gelijkheden in de recreatieve
je eens wat anders zoekt, sfeer, terwijl de Wrangler ook als
tweede (boodschap)auto uitste-
Het imago van het model is na al kend inzetbaar is. De motor is
die jaren van produktie nog goed voor de Nederlandse om-
steeds kaarsrecht overeind geble- standigheden, terwijl de prijs
ven. De auto biedt vooral veel mo- ronduit verrassend is.
blits willen maken langs terrassen
en boulevards. Iedereen die een
Jeep koopt, is een beetje gek,
maar dan op en gezonde manier.
Het brandstofverbruik doet er bij
dit soort auto's niet zoveel toe en
dat is maar goed ook. Gemiddeld
vroeg onze auto iedere 6,5 kilome
ter om een verse liter benzine.
Hierbij werden zowel stadsritten,
terrein en snelweg afgewisseld.
Overigens zorgt de brandstoftank
met 76 liter inhoud voor een alles
zins redelijkse actieradius.
Overigens nodigt de Jeep niet uit
tot hard rijden. De prestaties die
de motor levert zijn heel behoor
lijk, maar het geklapper wat de
kap maakt, maakt de rechter voet
wat milder.
De auto heeft een aardig en voor
al functioneel interieur. De stoelen
zit goed, maar niet meer dan dat.
Het achterbankje wat recht boven
Navigatie
Heel apart is ook het interieur met
speciale stoelen met onder andere
verstelbare schouderondersteu-
ning en een makkelijke in- en uit-
stapmogelijkheid. Het dashboard
geeft een overvloed aan nuttige
informatie op duidelijk wijze weer.
Het zou te ver voeren om alle de
tails van deze Midship Coupe te
noemen. Denk bijvoorbeeld maar
eens aan het complete navigatie-
en telecommunicatiesysteem die
de bestuurder te allen tijde met
raad en daad bij staat. Ga zelf
eens kijken naar dit brokje, slim
me vooruitstrevende techniek uit
Japan, na dinsdag 2 mei gaat de
auto voorgoed naar zijn thuisha
ven terug.
ontspannen
indige reeks
>rdt de auto dan defi-
u. De plastic ramen
is opmerkelijk
d. Het dash-
uit een enorme rij
metertjes en is zodoen-
pleet. Overbodige luxe
Wrangler zeker in zijn ba-
niet. Als kan tegen
en is weer makkelijk
maken.
Wat de techniek betreft valt er
geen enkele keuze te maken.
Hoog onder de motorkap ligt een
2.5 liter 4 cylinder motor met kata
lysator en een vermogen van 106
pk. Als we naar de geproduceer
de peekaa's kijken, dan is er
eigenlijk weinig verschil met de
veel grotere 6 cylinder krachtbron
die door de vorige importeur werd
geleverd. Alleen bij het koppel
moet de 4-pitter in zijn grotere
broer 'n meerdere erkennen. Van
de ene kant moet een stoere Ame
rikaan een blazend, zwaar geluid
maken. Maar eigenlijk klinkt die
2.5 liter heel aardig. De originele
Jeep beschikte immers over het
zelfde aantal cylinders. Het is in
ieder geval een typisch Ameri-
Uniek is ook de krachtbron,
V6 met een inhoud van 996 c
vendien heeft de motor vier klep
pen per cylinder en twee turbo
compressoren. Hierdoor kan een
hoog vermogen van 130 pk bij
9000 tr/min worden behaald en
een koppel van 150 Nm bij 4000
toeren.
De TA-X 80 is vooorzien van per
manente vierwielaandrijving die
het beschikbare koppel naar be-
kaanse motor. Er hoeft weinig ge-
schakelt te worden en dat is al
leen maar makkelijk. Uit lage toe
ren trekt de auto vlot op, een kwa
liteit die ook in het terrein erg van
pas komt.
Aan de motor is een vijfversnel-
lingsbak gekoppeld die met zijn
erg lange pook makkelijk en licht
te bedienen is. Er moeten echter
wel flinke schakelbewegingen
worden gemaakt. Natuurlijk heeft
de auto ook een tweede, veel klei
ner pookje voor de bediening van
de tussenbak.
Diepe sporen
Deze voorziening kent de gebrui
kelijke standen 2 hoog, 4 hoog,
neutraal en 4 laag. In deze laatste
stand wordt een veel directere
overbrenging ingeschakeld,
waardoor de auto in de meest
zware omstandigheden nog tegen
een helling op of door een diepe
modderpoel heen te krijgen is. De
Wrangler doet zijn naam in ieder
geval eer aan. Velen beschouwen
hem als de enige echte Jeep
als zodanig moet het merk oc
een en ander waar maken.
Jammer alleen dat we in Neder
land nauwelijks de mogelijkheid
hebben om de uitstekende kwali
teiten van deze auto aan de tand
te voelen. Een drassig pad in de
bossen met diepe sporen leek
aanvankelijk in de lage gearing
een moeilijk te overwinnen hin
dernis. Later bleek dat de auto er
Er is een beetje ten onrechte de in
druk gewekt dat Jeep nu van
Chrysler is. Dat klopt niet hele
maal. Chrysler is een grote aan
deelhouder en heeft het voor el
kaar gekregen dat de eigen
auto's samen met de produkten
van Jeep naar Europa worden
verscheept en door een dealernet
aan de man worden gebracht. In
de Verenigde Staten zelf echter
verkoopt een Chrysler-dealer
geen Jeep en een Jeep-dealer
geen Chrysler.
Sahara
In Nederland kunnen we voortaan
kiezen uit acht verschillende ver
sies inclusief de grijs-kenteken-
auto's. Het basismodel is de soft
top. Dezelfde auto kan ook met
een kunststof hardtop worden ge
leverd. Het middelste model is de
Sahara die in zijn extra aangekle
de verschijning alleen maar met
Merk en type: Jeep Wrangler
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 2459 cc
Boring x slag: 98,4 x 81
Vermogen: 106 pk (79 kW) bij 5600 tr/min
Koppel: 180 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,88 meter, breedte 1,68 meter
Prestaties: topsnelheid 145 km/u
Gewicht: 1280 kg
Brandstofverbruik: bij 9
bij 120 km/u 14,5 liter/]
Prijs: f.44.055,=
^*02