ook dit jaar
in de autosport
I
Oldtimerbeurs
in Stadssporthal
ROTONDE
S
ha
o
weer aktief
Wat verdienen
Luchtgeleiding
bij moderne auto's
bedrijven in
de autobranche
Vijf racen met
IONS
historische Alfa's
jB.V.
ZUID-OOST
op kruising Taxandriëbaan-Lage Witsiebaan
Uw SAAB-dealer
II
i
jril 1989-pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1989 - pagina 9
3,13)
2-1986
5-1986
5-1985
5-1986
2-1987
Eerst wil hij nog eens
Alpine
al
energie en is niet van plan
JZEN
3.000 km
950,-
SXL
.950,-
DX
950,-
chback
3 L
>iler
ision
le
>n 013-321405
®6
.950,-
irs.
88
I.750,-
11-1985
9-1983
4-1986
2-1984
zo optimaal
construeren.
in 1984 furore maakte bij het kor
ten en Christophe Vermeersch uit
het Belgische leper die uit een
grondige Belgische selectieronde
naar voren kwam.
i Pony 1.5 XP
tuks
7, 69.000 km
relgen. 1985
>.450,-
:ht in
jaar
Ier
2.5 V6
agen
3
1987
1.450,-
1.5 L
1986
).5og,-
Tel. O13-43OOO5
gulden.
.ate deel
jmgezet door
■m: 32.041,8
Begin deze week werd door Renault Nederland een
presentatie gehouden van de autosport-aktiviteiten van
het merk in ons land. Het Franse merk belooft ons in het
komende seizoen weer het nodige spektakel. Op inter
nationaal vlak is het voor Renault belangrijk weer terug
te zijn in de Grand Prix Formule 1 met een nieuwe mo
tor voor het Williams-Renault team.
De beste coureur van dit jaai
gen we volgend jaar wellicht
het Samsam Renault-team ver
wachten.
met
jarantiebewijs
lOO km-beurt
XPK-keuring
bowroom
3,02)
i, 36.000 km
m.
I op de bestaan-
Zitsiebaan-
De 39-jarige Bleekemolen bruist
van de energie en is niet van plar
t f.10, en
rar mogen
Jtadsspor-
>t 18.00
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405
geleidingsvoorzieningen
moeten daarom door de
constructeurs met grote
aandacht ontworpen worden.
In het beginstadium van de
ontwikkeling wordt de totale
behoefte aan koellucht
bepaald om de toevoer-
openingen
mogelijk te
Kijken we bijvoorbeeld eens
naarde VW Golf. Bij de
16-klepper wordt de lucht die
langs de rechter koplamp
De geluidsontwikkeling bij
hoge snelheden, het
brandstofverbruik en tal van
andere factoren zijn onder
andere afhankelijk van de
luchtweerstand van de auto.
De Cw-waarde, de lucht-
weerstandscoefficient, hangt
mede af van de vormgeving
van de frontsectie, want hoe
sneller de lucht voor koeling
van verschillende
aggregaten door kan
stromen, hoe lager de
Cw-waarde is. Lucht- -
Europese FIA evenementen.
Er hebben zich weer een
aantal deelnemers
aangemeld: Rob Slop met de
Giuliette Sprint, Eiso
Bergsma, Pieter Boel en
Michel Oprey op Giulia TZ1,
Peter Akkerman op Giulia
Super Tl, Nico Boel en David
Hart op Giulia GTA, Roelandt
van de Spek en Theo
Chrispijn op Giulia Spider/
Sprint, alsmede Henk Corsten
en Pim van de Werd met een
Giulietta Sprint Veloce.
Het seizoen start op 7 mei op
Zandvoort, terwijl er ook op
27 augustus en 10 september
wordt gereden.
De schitterende auto's zullen
echter ook buiten de grenzen
hun kunnen tonen.
Die selectieronde werd vorig j<
in Vlaanderen gehouden onde
de naam Samsom Turbo Test. Uit
zo'n 1500 inzendingen werden 150
kandidaten geselecteerd, waaruit
er weer vier overbleven. Na inten
sieve trainingen bleef uiteindelijk
Vermeersch over. Door het succes
van deze Turbo Test heeft Sam
som besloten een dergelijke selec
tie dit jaar weer te herhalen onder
de naam Samsom Competition '89.
Het komende weekend van zater
dag 22 en zondag 23 april wordt
er in de Stadssporthal een oldti
merbeurs gehouden. De organisa
tie wijst er nadrukkelijk op dat het
hier om een beurs gaat en geen
show. Er zullen dan ook niet al
leen fraai opgepoetste auto's te
zien zijn, maar ook stands met on
derdelen, folders, boeken etc. We
moeten hierbij het begrip oldtimer
heel ruim nemen, omdat er ook
bromfietsen en motoren te zien en
te koop zullen zijn.
Speciale attraktie vormt een de
monstratie door Tony Lockx, die
auto's en motorfietsen voorziet van
fraaie gespoten afbeeldingen.
Verder zal de DKW-club zich op
het evenement presenteren met
zowel de auto's als de motorfiet
sen van dit Duitse merk. Zo doen
de is er voor elk wat wils.
De entreeprijs bedraagt f
kinderen tot en met 12 jac
gratis naar binnen. De St
thal is geopend van 10.00 tot
uur.
Foto Geert van Loon
te stoppen. Eerst wil hij nog eens
alles uit de kast halen om te laten
zien wat er met een Renault 21
Turbo mogelijk is. Bleekemolen
was voorheen voornamelijk achter
het stuur van een Renault Alpine
te vinden. De overgang van een
achterwielaangedreven auto naar
een voorwielaandrijver is voor
hem een uitdaging.
Ook het Renault 5 Turbo-circus
met als hoofdsponsor Samsom zal
weer in volle hevigheid losbar
sten. Het Benelux-team bestaat uit
vijf jonge coureurs: Frank Caron
die zich tot een van de beste Ne
derlandse coureurs heeft opge
werkt, de belg Paul Simons ook in
racekringen geen onbekende,
Tom Meylink die de naam en
faam van zijn vader voortzet, de
19-jarige Oscar Middeldorp die
Op maandag 17 april is de ge
meente begonnen met de aanleg
van een rotonde op de kruising
-Taxandriëbaan-Lage Witsiebaan.
Deze kruising wordt voor een pe
riode van ongeveer 6 weken afge
sloten voor al het gemotoriseerd
verkeer. Door het treffen van tijde
lijke voorzieningen wordt gepro
beerd het fietsverkeer steeds toe
te laten gaan. De rotonde wordt
aangelegd om de ongevallen op
die plaats te verminderen.
Het verkeer wordt als volgt omge
leid. Het oost-west verkeer over de
Lage Witsiebaan wordt in twee
richtingen omgeleid via de Baden
Powell-laan. Het noord-zuid ver
keer tussen de Wandelboslaan en
de Rueckertbaan wordt verwezen
via de Statenlaan-Lage Witsie
baan en Beneluxlaan. Het verkeer
op de nieuwe rotonde Taxandrië
baan-Lage Witsiebaan krijgt
voorrang op het verkeer van d«
aansluitende weger
Dit is ook het geval i
de rotonde Lage Wit
Postelse Hoeflaan. Op de achter
kant van deze brief is de nieuwe
situatie aangegeven.
Michael Bleekemolen is al jaren
de huis-rijder van de Nederlandse
Renault- importeur. Ook dit jaar
zal het zijn merk weer verdedigen
en hij doet dit met steun van spon
sor Penthouse met zijn zwarte Re
nault 21 Turbo. Hij zal met deze
auto aan dertien internationale
wedstrijden deelnemen. De sa
menwerking met de sponsor da
teert van vorig jaar. Voor de uit
gever is sponsoring pas interes
sant als er van continuïteit sprake
is. En de prettige samenwerking
in het vorige seizoen is zo plezie
rig geweest dat er voor die conti
nuering gekozen is.
opgesrioept door inkoop, met
name van auto's. Dan volgt
de detailhandel met een
inkoopwaarde van 68,3
procent van de omzet, terwijl
door een schadeherstelbedrijf
het minst wordt ingekocht:
37 procent.
Als we kijken naar de
personeelskosten, dan zien
we een totaal ander beeld.
Dan steken de autobedrijven
gunstig af met 7,3 procent
tegen 14,9 procent voor de
detailhandel en maar liefst
30,6 procent voor het
herstelbedrijf. De overige
exploitatiekosten vertonen
dezelfde lijn: 4,5 procent voor
de autobedrijven, 9,2 voor de
detailhandel en 13,7 voor het
herstelbedrijf.
Kijken we dan uiteindelijk
naar het resultaat voor
belastingen dan zien we dat
bij een autobedrijf gemiddeld
2,3 procent van de omzet
overblijft, bij de detail-
handelsbedrijven 4,5 procent
en bij de schadeherstel-
bedrijven 13,3 procent.
stroomt naar het luchtfilter
geleid.
Remmen moeten ook goed
gekoeld worden. Proeven
hebben aangetoond dat
openingen in de frontspoiler
voor de juiste hoeveelheid
lucht kunnen zorgen, terwijl
dit echter gepaard gaat met
een kleine daling van de
Cw-waarde.
Tot slot wordt de geleiding
van de lucht tussen de grille
en radiator door kunststof
platen geleid.
Veel liefhebbers van
klassieke auto's vertroetelen
hun lievelingen met veel
toewijding en rijden er heel af
en toe voorzichtig een rondje
mee als de zon aan de hemel
staat. Zij zullen het niet
begrijpen dat anderen met
hun historische exemplaren
aan races mee doen. Zeer
fanatiek is de Alfa Romeo
Historisch racing team
Nederland wat dit jaar voor
de vijfde achtereenvolgende
keer in samenwerking met
Alfa Romeo Nederland een
competitie heeft
uitgeschreven. Er kunnen
alleen Alfa's van voor 1965
meedoen. Er wordt zowel
gereden in Benelux verband,
als bij enkele belangrijke
De Rai heeft zojuist de cijfers
bekend gemaakt van de
omzetten in de personen
autobranche in 1987 en deze
vergeleken met 1986. De
veranderingen tussen deze
twee jaren zijn niet
opzienbarend, zodat
genoemde cijfers alleen 1987
betreffen. In dat jaar bedroeg
de totale omzet in de
personenautobranche
33.768,4 miljoen gu
Veruit het grootste
hiervan wordt oi
de autobedrijver
miljoen.
Veel minder zijn de bedragen
die door carrosserie-
herstelbedrijven en
detailhandelbedrijven
(accessoire- en
onderdelenshops) worden
bijgedragen, resprectievelijk
683 en 763 miljoen. Een heel
ander beeld krijgen we als
we gaan kijken naar de
inkoopwaarde van de
genoemde takken. Bij
autobedrijven wordt 83,9
procent van de omzet
I
lllllll
W