ook dit jaar in de autosport I Oldtimerbeurs in Stadssporthal ROTONDE S ha o weer aktief Wat verdienen Luchtgeleiding bij moderne auto's bedrijven in de autobranche Vijf racen met IONS historische Alfa's jB.V. ZUID-OOST op kruising Taxandriëbaan-Lage Witsiebaan Uw SAAB-dealer II i jril 1989-pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1989 - pagina 9 3,13) 2-1986 5-1986 5-1985 5-1986 2-1987 Eerst wil hij nog eens Alpine al energie en is niet van plan JZEN 3.000 km 950,- SXL .950,- DX 950,- chback 3 L >iler ision le >n 013-321405 ®6 .950,- irs. 88 I.750,- 11-1985 9-1983 4-1986 2-1984 zo optimaal construeren. in 1984 furore maakte bij het kor ten en Christophe Vermeersch uit het Belgische leper die uit een grondige Belgische selectieronde naar voren kwam. i Pony 1.5 XP tuks 7, 69.000 km relgen. 1985 >.450,- :ht in jaar Ier 2.5 V6 agen 3 1987 1.450,- 1.5 L 1986 ).5og,- Tel. O13-43OOO5 gulden. .ate deel jmgezet door ■m: 32.041,8 Begin deze week werd door Renault Nederland een presentatie gehouden van de autosport-aktiviteiten van het merk in ons land. Het Franse merk belooft ons in het komende seizoen weer het nodige spektakel. Op inter nationaal vlak is het voor Renault belangrijk weer terug te zijn in de Grand Prix Formule 1 met een nieuwe mo tor voor het Williams-Renault team. De beste coureur van dit jaai gen we volgend jaar wellicht het Samsam Renault-team ver wachten. met jarantiebewijs lOO km-beurt XPK-keuring bowroom 3,02) i, 36.000 km m. I op de bestaan- Zitsiebaan- De 39-jarige Bleekemolen bruist van de energie en is niet van plar t f.10, en rar mogen Jtadsspor- >t 18.00 Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405 geleidingsvoorzieningen moeten daarom door de constructeurs met grote aandacht ontworpen worden. In het beginstadium van de ontwikkeling wordt de totale behoefte aan koellucht bepaald om de toevoer- openingen mogelijk te Kijken we bijvoorbeeld eens naarde VW Golf. Bij de 16-klepper wordt de lucht die langs de rechter koplamp De geluidsontwikkeling bij hoge snelheden, het brandstofverbruik en tal van andere factoren zijn onder andere afhankelijk van de luchtweerstand van de auto. De Cw-waarde, de lucht- weerstandscoefficient, hangt mede af van de vormgeving van de frontsectie, want hoe sneller de lucht voor koeling van verschillende aggregaten door kan stromen, hoe lager de Cw-waarde is. Lucht- - Europese FIA evenementen. Er hebben zich weer een aantal deelnemers aangemeld: Rob Slop met de Giuliette Sprint, Eiso Bergsma, Pieter Boel en Michel Oprey op Giulia TZ1, Peter Akkerman op Giulia Super Tl, Nico Boel en David Hart op Giulia GTA, Roelandt van de Spek en Theo Chrispijn op Giulia Spider/ Sprint, alsmede Henk Corsten en Pim van de Werd met een Giulietta Sprint Veloce. Het seizoen start op 7 mei op Zandvoort, terwijl er ook op 27 augustus en 10 september wordt gereden. De schitterende auto's zullen echter ook buiten de grenzen hun kunnen tonen. Die selectieronde werd vorig j< in Vlaanderen gehouden onde de naam Samsom Turbo Test. Uit zo'n 1500 inzendingen werden 150 kandidaten geselecteerd, waaruit er weer vier overbleven. Na inten sieve trainingen bleef uiteindelijk Vermeersch over. Door het succes van deze Turbo Test heeft Sam som besloten een dergelijke selec tie dit jaar weer te herhalen onder de naam Samsom Competition '89. Het komende weekend van zater dag 22 en zondag 23 april wordt er in de Stadssporthal een oldti merbeurs gehouden. De organisa tie wijst er nadrukkelijk op dat het hier om een beurs gaat en geen show. Er zullen dan ook niet al leen fraai opgepoetste auto's te zien zijn, maar ook stands met on derdelen, folders, boeken etc. We moeten hierbij het begrip oldtimer heel ruim nemen, omdat er ook bromfietsen en motoren te zien en te koop zullen zijn. Speciale attraktie vormt een de monstratie door Tony Lockx, die auto's en motorfietsen voorziet van fraaie gespoten afbeeldingen. Verder zal de DKW-club zich op het evenement presenteren met zowel de auto's als de motorfiet sen van dit Duitse merk. Zo doen de is er voor elk wat wils. De entreeprijs bedraagt f kinderen tot en met 12 jac gratis naar binnen. De St thal is geopend van 10.00 tot uur. Foto Geert van Loon te stoppen. Eerst wil hij nog eens alles uit de kast halen om te laten zien wat er met een Renault 21 Turbo mogelijk is. Bleekemolen was voorheen voornamelijk achter het stuur van een Renault Alpine te vinden. De overgang van een achterwielaangedreven auto naar een voorwielaandrijver is voor hem een uitdaging. Ook het Renault 5 Turbo-circus met als hoofdsponsor Samsom zal weer in volle hevigheid losbar sten. Het Benelux-team bestaat uit vijf jonge coureurs: Frank Caron die zich tot een van de beste Ne derlandse coureurs heeft opge werkt, de belg Paul Simons ook in racekringen geen onbekende, Tom Meylink die de naam en faam van zijn vader voortzet, de 19-jarige Oscar Middeldorp die Op maandag 17 april is de ge meente begonnen met de aanleg van een rotonde op de kruising -Taxandriëbaan-Lage Witsiebaan. Deze kruising wordt voor een pe riode van ongeveer 6 weken afge sloten voor al het gemotoriseerd verkeer. Door het treffen van tijde lijke voorzieningen wordt gepro beerd het fietsverkeer steeds toe te laten gaan. De rotonde wordt aangelegd om de ongevallen op die plaats te verminderen. Het verkeer wordt als volgt omge leid. Het oost-west verkeer over de Lage Witsiebaan wordt in twee richtingen omgeleid via de Baden Powell-laan. Het noord-zuid ver keer tussen de Wandelboslaan en de Rueckertbaan wordt verwezen via de Statenlaan-Lage Witsie baan en Beneluxlaan. Het verkeer op de nieuwe rotonde Taxandrië baan-Lage Witsiebaan krijgt voorrang op het verkeer van d« aansluitende weger Dit is ook het geval i de rotonde Lage Wit Postelse Hoeflaan. Op de achter kant van deze brief is de nieuwe situatie aangegeven. Michael Bleekemolen is al jaren de huis-rijder van de Nederlandse Renault- importeur. Ook dit jaar zal het zijn merk weer verdedigen en hij doet dit met steun van spon sor Penthouse met zijn zwarte Re nault 21 Turbo. Hij zal met deze auto aan dertien internationale wedstrijden deelnemen. De sa menwerking met de sponsor da teert van vorig jaar. Voor de uit gever is sponsoring pas interes sant als er van continuïteit sprake is. En de prettige samenwerking in het vorige seizoen is zo plezie rig geweest dat er voor die conti nuering gekozen is. opgesrioept door inkoop, met name van auto's. Dan volgt de detailhandel met een inkoopwaarde van 68,3 procent van de omzet, terwijl door een schadeherstelbedrijf het minst wordt ingekocht: 37 procent. Als we kijken naar de personeelskosten, dan zien we een totaal ander beeld. Dan steken de autobedrijven gunstig af met 7,3 procent tegen 14,9 procent voor de detailhandel en maar liefst 30,6 procent voor het herstelbedrijf. De overige exploitatiekosten vertonen dezelfde lijn: 4,5 procent voor de autobedrijven, 9,2 voor de detailhandel en 13,7 voor het herstelbedrijf. Kijken we dan uiteindelijk naar het resultaat voor belastingen dan zien we dat bij een autobedrijf gemiddeld 2,3 procent van de omzet overblijft, bij de detail- handelsbedrijven 4,5 procent en bij de schadeherstel- bedrijven 13,3 procent. stroomt naar het luchtfilter geleid. Remmen moeten ook goed gekoeld worden. Proeven hebben aangetoond dat openingen in de frontspoiler voor de juiste hoeveelheid lucht kunnen zorgen, terwijl dit echter gepaard gaat met een kleine daling van de Cw-waarde. Tot slot wordt de geleiding van de lucht tussen de grille en radiator door kunststof platen geleid. Veel liefhebbers van klassieke auto's vertroetelen hun lievelingen met veel toewijding en rijden er heel af en toe voorzichtig een rondje mee als de zon aan de hemel staat. Zij zullen het niet begrijpen dat anderen met hun historische exemplaren aan races mee doen. Zeer fanatiek is de Alfa Romeo Historisch racing team Nederland wat dit jaar voor de vijfde achtereenvolgende keer in samenwerking met Alfa Romeo Nederland een competitie heeft uitgeschreven. Er kunnen alleen Alfa's van voor 1965 meedoen. Er wordt zowel gereden in Benelux verband, als bij enkele belangrijke De Rai heeft zojuist de cijfers bekend gemaakt van de omzetten in de personen autobranche in 1987 en deze vergeleken met 1986. De veranderingen tussen deze twee jaren zijn niet opzienbarend, zodat genoemde cijfers alleen 1987 betreffen. In dat jaar bedroeg de totale omzet in de personenautobranche 33.768,4 miljoen gu Veruit het grootste hiervan wordt oi de autobedrijver miljoen. Veel minder zijn de bedragen die door carrosserie- herstelbedrijven en detailhandelbedrijven (accessoire- en onderdelenshops) worden bijgedragen, resprectievelijk 683 en 763 miljoen. Een heel ander beeld krijgen we als we gaan kijken naar de inkoopwaarde van de genoemde takken. Bij autobedrijven wordt 83,9 procent van de omzet I lllllll W

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 37