Hoe en waarom klassieke auto's Face-lift Citroen Cl5 f bij invoer ;bv Droommotor JM B.V. s L A S I E K E R Mitsubishi Eclipse Samenwerking tussen BMW en PTT Cilinderinhoud groter dan Lancia via Mazda 2000 cm3 Nissan Micra v.a. 17.195,- in de verkoop 195- *p/mnd met Nissan profijtplan DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1989 - pagina 5 II1989-pagina 4 ;br. nciering Vervolg van blz. 1 s Vervólg van blz. 1 het 14.950,- laag 15.750, SCHOON NIEUWS 00 km. ?g0T3e?X,i52-56 ov. ug 120067 1982 1984 sort in De Federatie Historische automobiel en motorfietsen club heeft het een en ander eens duidelijk op een rijtje gezet. GARAGE DENISSEN BV a j van van lli iei pr. in. ov. ov. in. pr. in. pr. in. mi 423030 Aankoopwaarde Over de eerste f.10.000,= wordt thans 18,3 BVB betaald, daar boven 27,5%. Naarmate de auto ouder is, kan een korting gegeven Rond het invoeren van klassieke auto's bestaan veel in dianenverhalen, zeker als het gaat om het betalen van invoerrechten, BVB en BTW en het berekenen daarvan. NISSAN^ ■T GARAGE^ ^^DENISSEN BVs en 30 a™ geopen^ op zate... en op zoi uur. anderde voorbumper met inge bouwde richtingaanwijzers en nieuwe buitenspiegels. Ze geven de auto weer een wat frissere, nieuwe aanblik. De prijzen zijn hetzelfde geblex gen f.l3.( f.l5.f zen 5 Nissan Sunny Burg. Tilbur zulke auto's dan ook een elektronisch geregelde katalysator nodig hebben. >mpacte ver- jjaren oede espeeld. BV heeft vanaf nu dan logelijkheid BMW te lea- isief autotelefoon. va.: 20.395,- Jansenstraat 52-56 - irg-013/683911 sven, dat wil zeg- if.13.310,-voor deC15E, .840,= voor de E-14 en .870,= voor de diesel. De prij- zijn uiteraard zonder BTW. 1981 1982 ept. 1983 taart 1983 1982 1983 1984 1984 1987 1984 1984 1985 1987 1985 1980 1986 Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911 rbo 2 ABS km. 57.500,- Alle auto's met meer dan 2.000 cm3 cilinderinhoud die voldoen aan de E.G.-eisen krijgen een vermindering van 1.700. De eisen die de E.G. vanaf 1 oktober aan deze grotere auto's stelt, zijn ongeveer even streng als de Amerikaanse eisen. In de meeste gevallen zullen verkoopaandeel op de enorm groeiende Japanse importmarkt wil vergroten. De huidige Lancia-importeur Garage Italiya Co. Ltd. onderhandelt nog met Mazda over de tot stand te brengen samenwerking. Fiat hoopt met deze overeenkomst een positieve bijdrage te leveren aan het streven naar een handelsevenwicht tussen Europa en Japan. Met ingang van januari volgend jaar zal Mazda Motor Corporation de impc en distributie van Lancia ir Japan voor zijn rekening gaan nemen. Hiertoe is een overeenkomst gesloten met Fiat Auto S.p.A. waarvan Lancia een dochter onderneming is. Mazda wil hiermee zijn produkten-range vergroten, terwijl Fiat haar 12 kleppen technologie Zuiniger; krachtiger Schoner 1.4-75 DIN-PK 1.6 inj. 90 DIN-PK De Citroen Visa is na het verschij nen van de dieselversies van de AX volledig van het leveringspro gramma verdwenen. Dit geldt echter niet voor de besteluitvoe- ring, de C15. Deze auto blijft on veranderd leverbaar, echter van af nu met een licht gewijzigd uiter lijk. Vooral de neus werd hierbij onder handen genomen. De C15 kreeg een nieuwe grille, een ver- Vandaar dat de BVB- vermindering in dit geval ook f 1.700 bedraagt. Als de auto aan deze E.G.-eisen voldoet, ziet u een U in de code op het kentekenbewij s. Zuinig: 1 op 22,3 bij 90 km/u. Vraag meer informatie over Nissan profijtplan onze showroom De toegangsprijs bedraagt f 12,50 en f 7,50 voor kinderen en 65 plussers. mingen de mogelijkheid hun posi tie op de expansief groeiende autotelefoonmarkt te verstevigen. Door de kennis van BMW op het gebied van automobielen en die van de PTT op het gebied van de telecommunicatie zorgen ervoor dat er snel op marktsituaties kan worden inges BMW lease E ook de moe 1 sen inclus Er zijn in Nederland slechts een beperkt aantal douanekantoren die zijn aangewezen om auto's in te voeren: Amsterdam (sectie 5), Eisden, Glanerbrug, Goirle, Den Haag, Ittervoort, Nieuwer schans, Nispen, Roosendaal, Rotterdams Havengebied sectie 5, Sas van Gent en Venlo (Keulse Barrière). In de praktijk worden echter ook wel auto's ingevoerd via andere posten, doch dan alleen krachtens bijzondere beschikkingen van de Inspecteur der Invoerrechten, Ac cijnzen en Omzetbelasting, waar het betrellende douanekantoor onder ressorteert. Of dit in het specifieke geval mogelijk is, wordt bij het desbetreffende kantoor meegedeeld. Eventueel wordt doorverwezen naar een ander kantoor. van DENISSEN Door het verzelfstandigen van de PTT, heeft het bedrijf nu veel meer mogelijkheden-om-zichzelf com mercieel te ontplooien. Zo werd op 23 maart jl. door drs. W.J. Smit di recteur Business Unit Zakelijke Markt PTT Telecom BV Den Haag en de heer P.J. Gierse, algemeen directeur BMW Nederland een sa menwerkingsovereenkomst gete- kent op het gebied van autotele foons. Het biedt beide onderne- Vorig jaar werd een Ferrari 250 GTO ingevoerd. Er werd BTW be rekend over de aantoonbare aan- schafwaarde. De berkening van BVB liet echter wat meer ruimte voor discussie over omdat deze immers, door het ontbreken van een recente catalogusprijs, moet worden berekend over de waarde van een vergelijkbare auto. Uniek als hij is, is een 250 GTO moeilijk te vergelijken, en de oplossing was opvallend. De 250 GTO was destijd het topmodel van Ferrari. Het huidige topmodel is de F40, zodat het ministerie van Financiën ermeer accoord ging, dat de waarde van de hedendaagse F40 kon worden gehanteerd als grondslag voor de BVB bereke ning voor een 250 GTO, hetgeen toch een gulle geste is voor de liefhebber, die deze auto naar Nederland heeft gehaald. Ter illustratie, een F40 kost zo'n acht ton, terwijl een goe de 250 GTO al zo'n 2 tot 3 miljoen opbrengt. Culturen De Eclipse moest een com" sportauto worden met hoge x koopverwachtingen voor de negentig. Hierbij moesten goede rijeigenschappen, een fraai uiter lijk en value for money in harmo nie met elkaar zijn. In maart 1985 werden zowel het ontwerp uit Cypress als van Chrysler onthuld. Beide modellen waren zo aardig dat ook met bei de projekten afzonderlijk werd doorgegaan. Uiteindelijk werden toch twee culturen samenge voegd. Het carrosserie-ontwerp van Chrysler werd geplaatst op het onderstel van de nieuwe Galant. Uiteraard werden de krachtbron, de transmissie en de vering op de nieuwe auto aange past. Het interieurontwerp kwam vervolgens weer uit Cypress. Daarna volgde de goedkeuring door beide moederbedrijven en zo kwam het Eclipse-projekt tot een definitief stadium. De Eclipse en de Laser bevinden i zich in de sportcoupe-klasse waarvan in Amerika enorme aan tallen worden verkocht. Er zijn op dit moment vier modellen, de stan daard, de GS, GS DOHC en GS Turbo. Vooral de Amerikaanse dames schijnen veel belangstel ling te hebben voor de basisversie en de GS, terwijl het mannelijk deel meer voelt voor de snellere versies. Fun-to-drive Het programma begint met de 1.8 liter van 92 pk met benzine-inspui- ting. De dwarsvoorin geplaatse motor drijft de voorwielen aan. Al in deze basisversie behaalt de auto een top van 175 km/u. Daar naast is er een 2 liter met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) van 135 pk en de turbo van 190 pk Deze laatste krachtbron zorgt er voor dat de relatief kleine auto (slechts 4,33 meter lang) een top van 230 km/ u behaalt. Uiteraard heeft de Eclipse dezelf de goede eigenschappen op het gebied van besturing, remmen en prestaties als de huidige Mitsubi shi Galant. "The new Eclipse is fun-to-drive" zo zeggen de Ameri kanen. De auto is in zijn produk- tieland uiterst betaalbaar. Over export naar Europa wordt nog niet gerept, de auto is immers spe ciaal voor Amerika gemaakt. Droommotor wordt gehouden in Vrijstelling de Expohal in Hilversum op 28, 29 Invoerrechten worden slechts ge- ar> -in Da kanro Tn4iz4<a>* heven in geval van import van buiten de EEG of van auto's zon der geldig EEG-kenteken en zoge naamde vrijstellingskentekens. Als berekeningsgrondslag wordt genomen de waarde van de in te voeren auto, vermeerderd met de kosten van transport van plaats van aankoop naar de EEG- haven alsmede eventuele verzekerings kosten. Als de importeur wel erg lage kosten opgeeft, lager dan f.1000,= transportkosten bijvoor beeld, dan gaat de douane bij de vaststelling van de berekenings grondslag uit van minimale trans portkosten van f.1000,=. Dit geldt bijvoorbeeld bij invoer vanuit de USA, bij invoer uit Zwitserland zijn lagere kosten wel verdedigbaar. Over de aldus vastgestelde waarde wordt 10% invoerrecht geheven. Het begrip 'waarde' speelt ook een belangrijke rol bij de bereke ning van de BVB. Bij 'normale' auto's is dat geen punt, daarbij wordt van de laatst bekende cata logusprijs uitgegaan. Catalogusprijs Ook bij nog enigszins als recent aan te merken auto's kan de cata logusprijs nog als maatstaf wor den gehanteerd. Anders wordt het echter bij auto's waarvan de waarde zich in de loop der jaren zodanig heeft ontwikkeld, dat de laatst bekende catalogusprijs in geen verhouding meer staat tot wat de auto heden ten dage voor prijs kan opbrengen. In dergelijke gevallen wordt als berekeningsgrondslag genomen de waarde van een 'vergelijkbare' auto. Vergeleken wordt dan met de prijzen die onder andere in de Interclassics-koerslijst voor het in te voeren type auto wordt opgege ven, meestal in conditie 2; conditie 1 (concoursconditie) wordt zelden waargenomen. Wanneer een auto dus in conditie 2 een waarde wordt toegedicht van bijvoorbeeld f.30.000,= wordt BVB geheven over dit bedrag, on geacht de staat waarin de auto zich op dat moment bevindt (dus ook een restauratieprojekt wordt gewaardeerd op de waarde die hij na restauratie zal hebben). Overigens bestaat er een aparte regeling voor invoer 'ter restaura tie', hetgeen wil zeggen dat de auto na restauratie weer uitge voerd zal worden. In dergelijke gevallen kunnen potentieel kost bare auto's tegen gunstige voor waarden worden ingevoerd, on der de verplichting borg te stellen voor het aan BVB en BTW ver schuldigde, voor het geval dat uiteindelijjk niet uitgevoerd wordt. april. De beurs is op vrijdag end van 19.00 tot 22.00 uur, terdag vqn 10.00 tot 22.00 uur >ndag van 10.00 tot 18.00 Als grote publiekstrekker is op Droommotor '89 de BMW KI te zien, alsmede talloze klassieke motoren die door diverse merken- clubs worden ingebracht. Het publiek wordt verder bezigge houden door twee bekende Ne derlandse kunstenaars op gebied van 'special painting' die een aantal demonstraties zullen ge ven. Bovendien is het mogelijk bij in voer van een auto uit een ander EEG-land de aldaar betaalde BTW in mindering te brengen op de in Nederland te betalen BTW. Tot voor enige tijd diende men de in het buitenland betaalde BTW aldaar terug te vragen onder overlegging van het bewijs van invoer in Ne derland. Deze mogelijkheid be staat nog steeds, doch er dient wel binnen 30 dagen na aankoop ge bruik van te worden gemaakt. Het is nu echter mogelijk ook na het verstrijken van deze termijn nog BTW te verrekenen bij invoer. Bij het kopen van een particulier moet de originele buitenlandse aankoopfactuur met vermelding van het BTW-percentage en -be drag worden overlegd. Koop je de auto van een BTW-plichtig onder nemer, dan moet deze onderne mer een faktuur uitschrijven met ook weer vermelding van BTW- percentage en -bedrag. worden tot slechts 10% van het aanvankelijk te betalen BVB-be- drag. Het aan BTW te betalen bedrag wordt berekend over de aankoop waarde van de auto (faktuurprijs), aangepast met de eventuele transportkosten tot aan de EEG, vermeerderd met alle heffingen (zoals bijvoorbeeld invoerrechten en BVB). Over deze som wordt 18,5% geheven. Anders dan bij de berekening de BVB is voor de berekening i de BTW de actuele waarde (en dus niet die na een eventuele res tauratie) bepalend. Dat kan dus de aankoopprijs zijn, maar even zo goed de waarde die de auto volgens de douane op dat moment vertegenwoordigt. Deze zelfstandige waardebepa ling vindt plaats wanneer de over legde faktuur een aankoopprijs vermeldt, die zo laag is, dat daar in redelijkheid aan getwijfeld kan worden (zoals bijvoorbeeld een Ferrari 250 GTO die slechts f.15.000,= gekost zou hebben). In dat geval komt de Interclassics- lijst weer tevoorschijn, met in een groot aantal gevallen veel te hoge richtprijzen. Gefingeerd Dit betekent dat iemand die de douane bij de neus probeert te ne men met een gefingeerde faktuur wellicht nog meer moet betalen, dan bij waarheidsgetrouwe opga- 25 ve het geval was geweest. Personen die met enige regelmaat auto's importeren, worden daarbij nog kritischer bekeken, dan iemand die voor het eerst aan de grens verschijnt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33