Hoe en waarom
klassieke auto's
Face-lift
Citroen Cl5
f
bij invoer
;bv
Droommotor
JM
B.V.
s
L
A
S
I
E
K
E
R
Mitsubishi Eclipse
Samenwerking tussen BMW en PTT
Cilinderinhoud groter dan
Lancia via Mazda
2000 cm3
Nissan Micra
v.a. 17.195,-
in de verkoop
195-
*p/mnd met Nissan profijtplan
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1989 - pagina 5
II1989-pagina 4
;br.
nciering
Vervolg van blz. 1
s
Vervólg van blz. 1
het
14.950,-
laag
15.750,
SCHOON NIEUWS
00 km.
?g0T3e?X,i52-56
ov.
ug
120067
1982
1984
sort
in
De Federatie Historische automobiel en motorfietsen
club heeft het een en ander eens duidelijk op een rijtje
gezet.
GARAGE
DENISSEN BV a
j van
van
lli
iei
pr.
in.
ov.
ov.
in.
pr.
in.
pr.
in.
mi
423030
Aankoopwaarde
Over de eerste f.10.000,= wordt
thans 18,3 BVB betaald, daar
boven 27,5%. Naarmate de auto
ouder is, kan een korting gegeven
Rond het invoeren van klassieke auto's bestaan veel in
dianenverhalen, zeker als het gaat om het betalen van
invoerrechten, BVB en BTW en het berekenen daarvan.
NISSAN^
■T GARAGE^
^^DENISSEN BVs
en 30 a™
geopen^
op zate...
en op zoi
uur.
anderde voorbumper met inge
bouwde richtingaanwijzers en
nieuwe buitenspiegels. Ze geven
de auto weer een wat frissere,
nieuwe aanblik.
De prijzen zijn hetzelfde
geblex
gen
f.l3.(
f.l5.f
zen 5
Nissan Sunny
Burg.
Tilbur
zulke auto's dan ook een
elektronisch geregelde
katalysator nodig hebben.
>mpacte
ver-
jjaren
oede
espeeld.
BV heeft vanaf nu dan
logelijkheid BMW te lea-
isief autotelefoon.
va.: 20.395,-
Jansenstraat 52-56 -
irg-013/683911
sven, dat wil zeg-
if.13.310,-voor deC15E,
.840,= voor de E-14 en
.870,= voor de diesel. De prij-
zijn uiteraard zonder BTW.
1981
1982
ept. 1983
taart 1983
1982
1983
1984
1984
1987
1984
1984
1985
1987
1985
1980
1986
Burg. Jansenstraat 52-56 - Tilburg - 013/683911
rbo 2 ABS
km.
57.500,-
Alle auto's met meer dan
2.000 cm3 cilinderinhoud die
voldoen aan de E.G.-eisen
krijgen een vermindering van
1.700. De eisen die de E.G.
vanaf 1 oktober aan deze
grotere auto's stelt, zijn
ongeveer even streng als de
Amerikaanse eisen.
In de meeste gevallen zullen
verkoopaandeel op de enorm
groeiende Japanse
importmarkt wil vergroten. De
huidige Lancia-importeur
Garage Italiya Co. Ltd.
onderhandelt nog met Mazda
over de tot stand te brengen
samenwerking. Fiat hoopt
met deze overeenkomst een
positieve bijdrage te leveren
aan het streven naar een
handelsevenwicht tussen
Europa en Japan.
Met ingang van januari
volgend jaar zal Mazda
Motor Corporation de impc
en distributie van Lancia ir
Japan voor zijn rekening
gaan nemen. Hiertoe is een
overeenkomst gesloten met
Fiat Auto S.p.A. waarvan
Lancia een dochter
onderneming is.
Mazda wil hiermee zijn
produkten-range vergroten,
terwijl Fiat haar
12 kleppen technologie
Zuiniger; krachtiger
Schoner
1.4-75 DIN-PK 1.6 inj. 90 DIN-PK
De Citroen Visa is na het verschij
nen van de dieselversies van de
AX volledig van het leveringspro
gramma verdwenen. Dit geldt
echter niet voor de besteluitvoe-
ring, de C15. Deze auto blijft on
veranderd leverbaar, echter van
af nu met een licht gewijzigd uiter
lijk. Vooral de neus werd hierbij
onder handen genomen. De C15
kreeg een nieuwe grille, een ver-
Vandaar dat de BVB-
vermindering in dit geval ook
f 1.700 bedraagt. Als de auto
aan deze E.G.-eisen voldoet,
ziet u een U in de code op het
kentekenbewij s.
Zuinig: 1 op 22,3
bij 90 km/u.
Vraag meer informatie
over Nissan profijtplan
onze showroom
De toegangsprijs bedraagt f
12,50 en f 7,50 voor kinderen en 65
plussers.
mingen de mogelijkheid hun posi
tie op de expansief groeiende
autotelefoonmarkt te verstevigen.
Door de kennis van BMW op het
gebied van automobielen en die
van de PTT op het gebied van de
telecommunicatie zorgen ervoor
dat er snel op marktsituaties kan
worden inges
BMW lease E
ook de moe 1
sen inclus
Er zijn in Nederland slechts een
beperkt aantal douanekantoren
die zijn aangewezen om auto's in
te voeren: Amsterdam (sectie 5),
Eisden, Glanerbrug, Goirle, Den
Haag, Ittervoort, Nieuwer schans,
Nispen, Roosendaal, Rotterdams
Havengebied sectie 5, Sas van
Gent en Venlo (Keulse Barrière).
In de praktijk worden echter ook
wel auto's ingevoerd via andere
posten, doch dan alleen krachtens
bijzondere beschikkingen van de
Inspecteur der Invoerrechten, Ac
cijnzen en Omzetbelasting, waar
het betrellende douanekantoor
onder ressorteert. Of dit in het
specifieke geval mogelijk is, wordt
bij het desbetreffende kantoor
meegedeeld. Eventueel wordt
doorverwezen naar een ander
kantoor.
van DENISSEN
Door het verzelfstandigen van de
PTT, heeft het bedrijf nu veel meer
mogelijkheden-om-zichzelf com
mercieel te ontplooien. Zo werd op
23 maart jl. door drs. W.J. Smit di
recteur Business Unit Zakelijke
Markt PTT Telecom BV Den Haag
en de heer P.J. Gierse, algemeen
directeur BMW Nederland een sa
menwerkingsovereenkomst gete-
kent op het gebied van autotele
foons. Het biedt beide onderne-
Vorig jaar werd een Ferrari 250
GTO ingevoerd. Er werd BTW be
rekend over de aantoonbare aan-
schafwaarde. De berkening van
BVB liet echter wat meer ruimte
voor discussie over omdat deze
immers, door het ontbreken van
een recente catalogusprijs, moet
worden berekend over de waarde
van een vergelijkbare auto. Uniek
als hij is, is een 250 GTO moeilijk
te vergelijken, en de oplossing
was opvallend. De 250 GTO was
destijd het topmodel van Ferrari.
Het huidige topmodel is de F40,
zodat het ministerie van Financiën
ermeer accoord ging, dat de
waarde van de hedendaagse F40
kon worden gehanteerd als
grondslag voor de BVB bereke
ning voor een
250 GTO, hetgeen toch een gulle
geste is voor de liefhebber, die
deze auto naar Nederland heeft
gehaald. Ter illustratie, een F40
kost zo'n acht ton, terwijl een goe
de 250 GTO al zo'n 2 tot 3 miljoen
opbrengt.
Culturen
De Eclipse moest een com"
sportauto worden met hoge x
koopverwachtingen voor de
negentig. Hierbij moesten goede
rijeigenschappen, een fraai uiter
lijk en value for money in harmo
nie met elkaar zijn.
In maart 1985 werden zowel het
ontwerp uit Cypress als van
Chrysler onthuld. Beide modellen
waren zo aardig dat ook met bei
de projekten afzonderlijk werd
doorgegaan. Uiteindelijk werden
toch twee culturen samenge
voegd. Het carrosserie-ontwerp
van Chrysler werd geplaatst op
het onderstel van de nieuwe
Galant. Uiteraard werden de
krachtbron, de transmissie en de
vering op de nieuwe auto aange
past. Het interieurontwerp kwam
vervolgens weer uit Cypress.
Daarna volgde de goedkeuring
door beide moederbedrijven en zo
kwam het Eclipse-projekt tot een
definitief stadium.
De Eclipse en de Laser bevinden
i zich in de sportcoupe-klasse
waarvan in Amerika enorme aan
tallen worden verkocht. Er zijn op
dit moment vier modellen, de stan
daard, de GS, GS DOHC en GS
Turbo. Vooral de Amerikaanse
dames schijnen veel belangstel
ling te hebben voor de basisversie
en de GS, terwijl het mannelijk
deel meer voelt voor de snellere
versies.
Fun-to-drive
Het programma begint met de 1.8
liter van 92 pk met benzine-inspui-
ting. De dwarsvoorin geplaatse
motor drijft de voorwielen aan. Al
in deze basisversie behaalt de
auto een top van 175 km/u. Daar
naast is er een 2 liter met dubbele
bovenliggende nokkenas (DOHC)
van 135 pk en de turbo van 190 pk
Deze laatste krachtbron zorgt er
voor dat de relatief kleine auto
(slechts 4,33 meter lang) een top
van 230 km/ u behaalt.
Uiteraard heeft de Eclipse dezelf
de goede eigenschappen op het
gebied van besturing, remmen en
prestaties als de huidige Mitsubi
shi Galant. "The new Eclipse is
fun-to-drive" zo zeggen de Ameri
kanen. De auto is in zijn produk-
tieland uiterst betaalbaar. Over
export naar Europa wordt nog
niet gerept, de auto is immers spe
ciaal voor Amerika gemaakt.
Droommotor wordt gehouden in Vrijstelling
de Expohal in Hilversum op 28, 29 Invoerrechten worden slechts ge-
ar> -in Da kanro Tn4iz4<a>* heven in geval van import van
buiten de EEG of van auto's zon
der geldig EEG-kenteken en zoge
naamde vrijstellingskentekens.
Als berekeningsgrondslag wordt
genomen de waarde van de in te
voeren auto, vermeerderd met de
kosten van transport van plaats
van aankoop naar de EEG- haven
alsmede eventuele verzekerings
kosten. Als de importeur wel erg
lage kosten opgeeft, lager dan
f.1000,= transportkosten bijvoor
beeld, dan gaat de douane bij de
vaststelling van de berekenings
grondslag uit van minimale trans
portkosten van f.1000,=.
Dit geldt bijvoorbeeld bij invoer
vanuit de USA, bij invoer uit
Zwitserland zijn lagere kosten wel
verdedigbaar. Over de aldus
vastgestelde waarde wordt 10%
invoerrecht geheven.
Het begrip 'waarde' speelt ook
een belangrijke rol bij de bereke
ning van de BVB. Bij 'normale'
auto's is dat geen punt, daarbij
wordt van de laatst bekende cata
logusprijs uitgegaan.
Catalogusprijs
Ook bij nog enigszins als recent
aan te merken auto's kan de cata
logusprijs nog als maatstaf wor
den gehanteerd. Anders wordt het
echter bij auto's waarvan de
waarde zich in de loop der jaren
zodanig heeft ontwikkeld, dat de
laatst bekende catalogusprijs in
geen verhouding meer staat tot
wat de auto heden ten dage voor
prijs kan opbrengen.
In dergelijke gevallen wordt als
berekeningsgrondslag genomen
de
waarde van een 'vergelijkbare'
auto. Vergeleken wordt dan met
de prijzen die onder andere in de
Interclassics-koerslijst voor het in
te voeren type auto wordt opgege
ven, meestal in conditie 2; conditie
1 (concoursconditie) wordt zelden
waargenomen.
Wanneer een auto dus in conditie
2 een waarde wordt toegedicht
van bijvoorbeeld f.30.000,= wordt
BVB geheven over dit bedrag, on
geacht de staat waarin de auto
zich op dat moment bevindt (dus
ook een restauratieprojekt wordt
gewaardeerd op de waarde die
hij na restauratie zal hebben).
Overigens bestaat er een aparte
regeling voor invoer 'ter restaura
tie', hetgeen wil zeggen dat de
auto na restauratie weer uitge
voerd zal worden. In dergelijke
gevallen kunnen potentieel kost
bare auto's tegen gunstige voor
waarden worden ingevoerd, on
der de verplichting borg te stellen
voor het aan BVB en BTW ver
schuldigde, voor het geval dat
uiteindelijjk niet uitgevoerd wordt.
april. De beurs is op vrijdag
end van 19.00 tot 22.00 uur,
terdag vqn 10.00 tot 22.00 uur
>ndag van 10.00 tot 18.00
Als grote publiekstrekker is op
Droommotor '89 de BMW KI te
zien, alsmede talloze klassieke
motoren die door diverse merken-
clubs worden ingebracht.
Het publiek wordt verder bezigge
houden door twee bekende Ne
derlandse kunstenaars op gebied
van 'special painting' die een
aantal demonstraties zullen ge
ven.
Bovendien is het mogelijk bij in
voer van een auto uit een ander
EEG-land de aldaar betaalde
BTW in mindering te brengen op
de in Nederland te betalen BTW.
Tot voor enige tijd diende men de
in het
buitenland betaalde BTW aldaar
terug te vragen onder overlegging
van het bewijs van invoer in Ne
derland. Deze mogelijkheid be
staat nog steeds, doch er dient wel
binnen 30 dagen na aankoop ge
bruik van te worden gemaakt. Het
is nu echter mogelijk ook na het
verstrijken van deze termijn nog
BTW te verrekenen bij invoer. Bij
het kopen van een particulier
moet de originele buitenlandse
aankoopfactuur met vermelding
van het BTW-percentage en -be
drag worden overlegd. Koop je de
auto van een BTW-plichtig onder
nemer, dan moet deze onderne
mer een faktuur uitschrijven met
ook weer vermelding van BTW-
percentage en -bedrag.
worden tot slechts 10% van het
aanvankelijk te betalen BVB-be-
drag.
Het aan BTW te betalen bedrag
wordt berekend over de aankoop
waarde van de auto (faktuurprijs),
aangepast met de eventuele
transportkosten tot aan de EEG,
vermeerderd met alle heffingen
(zoals bijvoorbeeld invoerrechten
en BVB). Over deze som wordt
18,5%
geheven.
Anders dan bij de berekening
de BVB is voor de berekening i
de BTW de actuele waarde (en
dus niet die na een eventuele res
tauratie) bepalend. Dat kan dus
de aankoopprijs zijn, maar even
zo goed de waarde die de auto
volgens de douane op dat moment
vertegenwoordigt.
Deze zelfstandige waardebepa
ling vindt plaats wanneer de over
legde faktuur een aankoopprijs
vermeldt, die zo laag is, dat daar
in redelijkheid aan getwijfeld kan
worden (zoals bijvoorbeeld een
Ferrari 250 GTO die slechts
f.15.000,= gekost zou hebben). In
dat geval komt de Interclassics-
lijst weer tevoorschijn, met in een
groot aantal gevallen veel te hoge
richtprijzen.
Gefingeerd
Dit betekent dat iemand die de
douane bij de neus probeert te ne
men met een gefingeerde faktuur
wellicht nog meer moet betalen,
dan bij waarheidsgetrouwe opga- 25
ve het geval was geweest.
Personen die met enige regelmaat
auto's importeren, worden daarbij
nog kritischer bekeken, dan
iemand die voor het eerst aan de
grens verschijnt.