Ford Fiesta 1.4 CLX De viertaktmotor Walther den Exter City Hopp rop c Marijke ION ZIEN: ENU 'DEN TIE E H N I K 29e plaats in Tulpenrally BOOM onSjHB I kNJER MET RANTIE '.E MERKEN iARANTIE: De nieuwe Hyundai Sonata: Het zakelijke verschil. De moderne, representatieve sedan met een standaard uitrusting die elke zakenman zal aanspreken. Ruimte, komfort, technische perfek- tie, kompleetheid, luxe en veiligheid. Op een niveau dat de konkurrentie alleen kent bij de (dure) top modellen. Zondermeer een verant woorde investering: hoge inruil- waarde, lage kilometerprijs en een aanschafprijs die ongekend is. Er is namelijk al een Sonata vanaf 29.950,-. c j o -A w*-?»-.. BH april 1989-pagina2 I DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER KEN Technische gegevens: Brandstofverbruik (ECE-norm): Prijs: Evenwichtig V oorruit ver warming Speels g. Tel. 013-364011 WEEK WAT WE IXDEN, DOEN WE GOED als traditie. m, zwart metallic, 69.750,- IEVWE .FIESTA j ONS IN 3WROOM j voor tierrui- g beschikt litenspiegel die iar is. De wegligging is ten opzichte van de voorganger enorm verbeterd. van 162 ige waar- Gewicht: Prestaties: jer be- de “Deels zo za- tse auto t een 7.950, - 6.900,- 8.950, - 9.950, - 8.950, - '"950,- AUTO KENNIS b.v. Leharstraat 82, Tilburg telefoon 013-554784 15.950,- cylinder >dat een De vier por traal. Duid« uit of in 1 en start het technische rubriekje dan ook met de globa le werking van onze motor. t mij betreft een auto te bevelen in zijn klasse. Ik hoop dat deze klei ne snel populair zal worden. De Fiesta van Ford, jaagt al zijn concurrenten op de hort! installatie, 1-'88, 43.950, - ntraciet metallic, 29.750,- m, antraciet 18.950, - netallic, 10-'87, 34.950, - ll, 87.000 km, 1ste 7.950,- 1986 1987 1984 1986 11.9f 1987 1985 1987 1986 13. 1986 1 De wielbasis is groter, de wielen zijn zoveel mogelijk op de hoeken van de auto geplaatst. Ook de staan er bij j geen gevaar achterklep gaat ne bumper open en gee aan een zeer behoor ruimte, die in het gei CLX uit te breiden is delen neerklappen van bank. Tijdens de afgelopen Tulpenrally keken de 120.000 toeschouwers naar 127 equipes, waarvan er 99 ook daadwerkelijk over de finish kwamen. spoorbreedtes zijn vergroot. Hier door is de auto comfortabeler ge worden, mede ook door het ver vangen van de ouderwetse starre achteras, door een semi-onafhan- kelijk exemplaar. Helaas klapper de deze voorziening wat in onze testauto. "Hier spreekt uw gezagvoerder. Hartelijk welkom aan boord van deze City- Hopper, die u zal brengen naar waar u maar wilt. Ik wens u namens de rest van de beman ning een prettige reis." De City-Hopper is in dit geval geen klein toestel van de NLM, maar de nieuwe Ford Fiesta hier met een vijfdeurs carrosserie, 1.4 liter motor in de meest complete CLX-uitvoering. Een auto die zich, zo bleek, zowel in de stad als daarbuiten goed thuis voelt. Als we het huidige aanbod aan auto's bekijken zien we dat de meeste motoren 4 en 6 cylinders hebben, terwijl 'ook 2, 3, 5, 8, 12 en zelfs 16 mogelijk zijn. Onafhankelijk van het aantal zuigers is in grote lijnen de werking van een motor. We hebben in onze auto's te maken met de zogenaamde viertakt- of vierslagmotor. Dit betekent dat In de beginstand staat de zuiger iedere zuiger in vier bewegingen weer op z'n nul-punt bovenin. De inlaatklep staat open. „7 1 J J De zuiger gaat naar beneden en terug is. We lopen de vier bewegingen even door, maar kijken eerst hoe een cylinder eruit ziet. In 1976 introduceerde Ford zijn eerste Fiesta. Een kleine 3-deurs auto in het segment van de Volkswagen Polo, Renault 5 en Peugeot 104. Een nieuw segment voor het merk, de Escort was immers op dat moment het instapmodel. De Fiesta heeft Ford échter geen windeieren gelegd, de auto heeft over de hele wereld vele miljoenen te vreden eigenaren. In de afgelopen 13 jaar werd het uiterlijk een keer verfrist en wer den natuurlijk tal van verbeteringen aangebracht, maar de basisvorm bleef. Tijdens de kort geleden verreden Tulpenrally verscheen ook een Tilburger in het deelnemersveld. Walther den Exter liet samen met zijn co-equipier Goris van Lit be kende namen als Kees en Mieke Tijsterman en Frank Caron achter zich. Het was voor het tweetal de eerste rally die dit jaar met de Peugeot 1.9 205 GTI Groep A werd uitgereden, nadat zij bij de BP Holland-rally in maart jl. we gens brand waren uitgeschakeld. Afgelopen jaar waren de resulta ten zeer bevredigend met een 12e plaats in het Open Internationaal Nederlands rallykampioenschap in de standaardklasse. Koppel: Afmetingen: 11.950, - 14.950, - 16.950, - J J 950,- 13.950, - 18.950, - 9.950,- 12.950, - 13.950, - 1.4.950, - Een aardigheidje in de CLX is de voorruitverwarming. Als je goed naar het glas kijkt, zie je daar mi niscule draadjes doorheen lopen. Het interieur als geheel geeft een degelijke en verzorgde indruk. ijwel alle om- i op de weg te stevig bochten ge karakter l. kortom, het is 'ijden en goed louden auto. Join ing bij rat aan de gang it voor De CLX-versie is aan de buiten kant buiten de typevermelding al leen te herkennen aan de stijlvolle wielplaten, de brede bescherm- strips op de flanken en het glazen klap-dak. casions bent u ge- a maar na: meer meer zekerheid, uit Top Occasion- i vanaf 1984*. En en 14 dagen. Een jeldig is. Wij infor- jke voorwaarden. Ifc/n irtieren openen zich een delijk hoorbaar schieten ze uit of in het slot. De vijfde deur is ook met de sleutel te openen of van binnenuit middels een knopje op de console. Heel slim, werkt deze schakelaar alleen als de mo tor uit staat. Onder het rijden, on- per ongeluk aanraken irlijke situaties. De letjes tot aan de geeft toegang uorlijke koffer- '■’eval van de is door het in de achter- 1983 1983 1984 1983 12.950,- 1985 13.950,- 1985 8.950,- Het dashboard is leuk en spt van vormgeving, lang niet zc kelijk als we van een Duitse gewend zijn. De CLX heeft toerenteller op het centrale klok kendeel, terwijl de bediening de twee elektrische voorportie ten op de console te vinden is. Alle knopjes en hendels zijn zo ge plaatst dat ze zonder met de rug uit te stoel te hoeven komen be roerd kunnen worden. De bedie ning van de stengels rond het stuur vraagt enige gewenning, omdat er nogal veel functies in verenigd zijn. Het stuur is prettig klein van for maat en stond naar mijn smaak net iets te hoog. De stoelen zijn voor het eerst vol gens een speciaal procédé bij Ford gemaakt. De bekleding wordt in een mal voorgevormd en vervolgens met schuim volgespo ten. Daarna worden de kussens van zitting en rugleuning in een kunststof bak geplaatst en de stoel is helemaal klaar. De voorstoelen zijn niet vreselijk groot, maar bie den toch voldoende steun en leve ren na langere tijd achter het stuur geen overmatige vermoeid- heidverschijnselen op. Achterin is opmerkelijk veel plaats. De hoofd ruimte is behoorlijk, terwijl vier volwassenen van normaal postuur makkelijk in de Fiesta kunnen plaatsnemen en er ook langere tijd comfortabel vertoeven. De meeste mensen die het hebben over de techniek van Zuiger Zoals gezegd hebben we in een cylinder te maken met een zuiger, die op en neer beweegt in een cy- linderwand. Boven de zuige vinden zich de kleppen. In wacht. Daarentegen mag bij rus tig rijden toch op zo'n 1 op 13 tot 14 gerekend worden. De prijzen van de nieuwe serie zijn nauwelijks hoger dan van het oude model en dat is heel netjes van Ford. De modellenreeks be gint bij de 1.1 i C driedeurs die voor f.18.990,= te koop is. De ba sisversie met de krachtigere 1.4 motor is de CL 5-deurs voor f.23.930,=. Vervolgens is er de sportieve S, die voorzien is van een extra en dikkere stabilisator- stang en een aantal sportieve de tails. Deze auto kost. f.24.630,=. Tot slot dan onze testauto, de 1.4 i CLX met zijn luxe uitvoering voor een prijs van f.26.430,=. De lijst opties voor de Fiesta is kort. Uniek is echter de verkrijgbaarheid van een machanisch werkend ABS systeem, vergelijkbaar aan dat van de Escort. De nieuwe Fiesta van Ford is een prettig en moderne auto met een leuk uiterlijk. Handig is voortaan de keuze uit een 3- of 5-deurscar- rosserie. De auto is makkelijk te besturen en door zijn bescheiden buitenmaten zeer handelbaar in het stadsverkeer. De kleine puntjes van kritiek beinvloeden het totale zeer positieve beeld van de Fiesta nauwelijks. de auto, denken alleen maar aan hun motor. Maar al leen met een krachtbron en een carrosserie zijn we er natuurlijk niet. Zonder een versnellingsbak, remmen, verlichting en het verdere elektrische systeem is de 3 vmuwiauuueKiepptm.uiae auto niet compleet. 1 oen moet je Dl] net oegin oeginnen, meest conventionele motoren een klep voor het binnenlaten van de brandstof (inlaatklep) en een klep voor het verwijderen van de ver brandingsgassen (uitlaatklep). En als we het even alleen op benzine motoren houden, dan zit er boven de cylinder, in de zogenaamde cylinderkop ook nog een bougie, die een vonk afgeeft om de benzi ne te verbranden. Compliment Het autootje is in vrijwe standigheden goed er' houden. Slalom en werk doen zijn speelse naar boven komen. Koi een makkelijk te be rij o, in de hand te houden u mer alleen dat de besturin' rtianouvreersnelheden wat zware kant is, eenmaal op juist een enorm compliment voor de exacte bediening van het stuurwiel. Door dit alles is de nieuwe Fiesta de goedmoedigheid zelve en zal daardoor weer veel tevreden klanten in de toekomst krijgen. Het verbruik van ons testexem- plaar viel helaas wat tegen. Gemiddeld behaalden we met moeite 1 op 11. Voor een deel is dit te danken aan de invloed van de katalysator en het lage aantal ki lometers. Maar ondanks een stevi ge rijstijl had ik hiervan beter ver- 1987 14.950,- 1987 15.950,- 1986 17.950,- 1987 16.950,- ...1985 12.950,- 1985 13.950,- ...1984 12.950,- ...1987 16.950,- I1S 1986 14.950,- 1986 16.950- ...1984 12.950,- ...1985 12.950,- ...1986 19.950,- ...1987 26.950,- ...1985 13.950,- 1985 19.500,- 1985 22.500,- ...1985 18.950,- Ford Fiesta 1.4i CLX 4 1392 cc 77,2 x 74,3 mm 71 pk (52 kW) bij 5500 tr/ min 103 Nm bij 4000 tr/min lengte 3,74 meter, breedte 1,61 meter 864 kg topsnelheid 162 km/u acceleratie 0-100 in 13 sec. bij 90 km/u 5,6 liter/100 km bij 120 km/u 7,3 liter/100 km f.26.430,- Sinds 13 april hebben we met de tweede generatie Fiesta te maken, een volledig nieuwe auto. Naast de driedeurs koets, een variant die al bestond, is er nu ook de keuze uit een reeks vijfdeurs-ver- sies. De auto ziet er met de twee extra deuren wat evenwichtiger uit, alhoewel hij direct flinke gelij kenis met de Peugeot 205 oproept. Het is alleen jammer dat de stijlen tussen de portieren en de achter stijlen niet bekleed zijn. Zeker in een dure uitvoering als de CLX mag je dat toch wel verwachten. Een leuk origineel model, de ze 'new-look' Ford Fiesta. De kleine Fiesta is bovendien een heerlijke auto om mee te rijden. Hij is compact waar door hij erg handelbaar is. Je kunt er strak mee sturen, ligt lekker op de weg en is erg overzichtelijk. En...je kunt al tijd wel een gaatje vinden om te parkeren. Hij is groot genoeg voor vier personen en wat je niet zo verwacht is dat de kofferbak ook nog eens opmerkelijk ruim is. Onze uitvoering was vrij luxueus met een sunroof, leu ke wieldoppen, elektrische ramen, van binnen mooi ge stoffeerd en met een handig ingedeeld dashboard. Het dashboardkastje is ruim, ik kon er makkelijk mijn hand tas in kwijt. Heel bijzonder is de voorruit verwarming, die bestaat uit haast onzichtbare honin- graat-draadjes. Lekker dus nooit meer krabben! Rij-impressie: na al de spor tieve bolides van de laatste tijd is dit eindelijk weer eens rijden met normale snelhe den. Met 140 km/u rijd je heerlijk comfortabel. Voorts trekt hij lekker pittig op en geeft bij 'n hoge snelheid geen overdreven geluidshin der. Dus wat om aan t Merk en type: Aantal cylinders: Cylinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: kelt. In de CLX is deze gekoppeld aan een 71 pk leverende 1.4 liter motor met injectie en geregelde drieweg katalysator met lambda- sonde. De Fiesta voldoet daarom volledig aan de US'83 norm. Het motortje levert voldoende presta ties, waardoor de auto goed met het verkeer in stad en op de snel weg mee kan komen. Verwacht echter geen supersportief rijge drag. Om de gang er flink in te houden moet er veel geschakeld worden. De Fiesta 1.4 heeft 13 se conden nodig om de 100 km/u te behalen en zet een top v km/u op de teller, keuric den. Normaal achter het stuur zijn ze nauwlijks te zien, terwijl ze bij een dichtgevroren ruit het nodige krapwerk en daarbij gepaard gaande koude handen voorko men. Deze uitvoering over een tweede buite van binnenuit verstelbac bovenin. De inlaatklep s De zuiger gaat naar bei zuigt zo de brandstof naar binnen. Overigens wordt in de cylinder een brandstofmengsel naar bin nen gezogen. Het is een hoeveel heid lucht waarin de benzine ver stoven is. Op het moment dat de zuiger he lemaal onderin staat, sluit de in laatklep. Deze neergaande bewe ging met het naar binnen zuigen van het brandstofmengsel heet de inlaatslag. Vervolgens krijgen we de com- pressieslag. Beide kleppen zijn dicht en de zuiger gaat naar bo ven. Het brandstofmengsel wordt zodoende samengedrukt. De druk in de cylinder neemt zo toe tot een 7 a 10 bar. Door deze hoge druk stijgt ook de temperatuur boven de 400 graden. Als het mengsel helemaal is samengedrukt begint de derde slag. Werkslag De bougie bovenin de cj geeft nu een vonk af, zoc verbranding optreedt. Door deze verbranding drukt het samenge perste brandstofmengsel met kracht de zuiger omlaag en we noemen dit dan ook de verbran- dingsslag of de werkslag. Als de zuiger dan weer helemaal onder in staat, wordt hij weer omhoog bewogen en gaat de uitlaatklep open, zodat de uitlaatgassen naar buiten worden gestuurd. Is de zui ger dan weer helemaal bovenin dan zijn de vier slagen afgewerkt en begint de cyclus weer van voor af aan. Natuurlijk is dit alleen maar het principe van een verbrandings motor. Er zijn natuurlijk wat ver schillen als we met een injectie- motor, dieselmotor of met een 16- klepper te maken hebben, maar het hierboven uiteengezette prin cipe vinden we op de meeste mo toren in auto's terug. Volgende keer kijken we naar het motorblok, het carter, de krukas, nokkenas en het vliegwiel. Toch is zijn snuitwerk onmisken baar van de Ford tekentafel en door zijn markante achterlichten heeft de Fiesta een fris en origi neel uiterlijk. De Fiesta is in alle uitvoeringen voorzien van een vijfversnellings- bak die makkelijk en licht scha-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31