Ford
Fiesta
1.4
CLX
De viertaktmotor
Walther
den Exter
City
Hopp
rop
c
Marijke
ION
ZIEN:
ENU
'DEN
TIE
E
H
N
I
K
29e plaats in Tulpenrally
BOOM
onSjHB
I
kNJER
MET
RANTIE
'.E MERKEN
iARANTIE:
De nieuwe
Hyundai Sonata:
Het zakelijke verschil.
De moderne, representatieve sedan
met een standaard uitrusting die
elke zakenman zal aanspreken.
Ruimte, komfort, technische perfek-
tie, kompleetheid, luxe en veiligheid.
Op een niveau dat de konkurrentie
alleen kent bij de (dure) top
modellen. Zondermeer een verant
woorde investering: hoge inruil-
waarde, lage kilometerprijs en een
aanschafprijs die ongekend is. Er is
namelijk al een
Sonata vanaf
29.950,-.
c
j o
-A w*-?»-.. BH
april 1989-pagina2 I
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
KEN
Technische
gegevens:
Brandstofverbruik (ECE-norm):
Prijs:
Evenwichtig
V oorruit ver warming
Speels
g. Tel. 013-364011
WEEK
WAT WE IXDEN, DOEN WE GOED
als traditie.
m, zwart metallic,
69.750,-
IEVWE
.FIESTA
j ONS IN
3WROOM
j voor
tierrui-
g beschikt
litenspiegel die
iar is.
De wegligging is ten opzichte van
de voorganger enorm verbeterd.
van 162
ige waar-
Gewicht:
Prestaties:
jer be-
de
“Deels
zo za-
tse auto
t een
7.950, -
6.900,-
8.950, -
9.950, -
8.950, -
'"950,-
AUTO KENNIS b.v.
Leharstraat 82, Tilburg
telefoon 013-554784
15.950,-
cylinder
>dat een
De vier por
traal. Duid«
uit of in 1
en start het technische rubriekje dan ook met de globa
le werking van onze motor.
t mij betreft een auto
te bevelen in zijn
klasse. Ik hoop dat deze klei
ne snel populair zal worden.
De Fiesta van Ford, jaagt al
zijn concurrenten op de hort!
installatie, 1-'88,
43.950, -
ntraciet metallic,
29.750,-
m, antraciet
18.950, -
netallic, 10-'87,
34.950, -
ll, 87.000 km, 1ste
7.950,-
1986
1987
1984
1986 11.9f
1987
1985
1987
1986 13.
1986 1
De wielbasis is groter, de wielen
zijn zoveel mogelijk op de hoeken
van de auto geplaatst. Ook de
staan er bij j
geen gevaar
achterklep gaat ne
bumper open en gee
aan een zeer behoor
ruimte, die in het gei
CLX uit te breiden is
delen neerklappen van
bank.
Tijdens de afgelopen Tulpenrally
keken de 120.000 toeschouwers
naar 127 equipes, waarvan er 99
ook daadwerkelijk over de finish
kwamen.
spoorbreedtes zijn vergroot. Hier
door is de auto comfortabeler ge
worden, mede ook door het ver
vangen van de ouderwetse starre
achteras, door een semi-onafhan-
kelijk exemplaar. Helaas klapper
de deze voorziening wat in onze
testauto.
"Hier spreekt uw gezagvoerder. Hartelijk welkom aan boord van deze City- Hopper,
die u zal brengen naar waar u maar wilt. Ik wens u namens de rest van de beman
ning een prettige reis." De City-Hopper is in dit geval geen klein toestel van de NLM,
maar de nieuwe Ford Fiesta hier met een vijfdeurs carrosserie, 1.4 liter motor in de
meest complete CLX-uitvoering. Een auto die zich, zo bleek, zowel in de stad als
daarbuiten goed thuis voelt.
Als we het huidige aanbod aan auto's bekijken zien we
dat de meeste motoren 4 en 6 cylinders hebben, terwijl
'ook 2, 3, 5, 8, 12 en zelfs 16 mogelijk zijn. Onafhankelijk
van het aantal zuigers is in grote lijnen de werking van
een motor. We hebben in onze auto's te maken met de
zogenaamde viertakt- of vierslagmotor. Dit betekent dat In de beginstand staat de zuiger
iedere zuiger in vier bewegingen weer op z'n nul-punt bovenin. De inlaatklep staat open.
„7 1 J J De zuiger gaat naar beneden en
terug is. We lopen de vier bewegingen even door, maar
kijken eerst hoe een cylinder eruit ziet.
In 1976 introduceerde Ford zijn eerste Fiesta. Een kleine 3-deurs auto in het segment
van de Volkswagen Polo, Renault 5 en Peugeot 104. Een nieuw segment voor het
merk, de Escort was immers op dat moment het instapmodel. De Fiesta heeft Ford
échter geen windeieren gelegd, de auto heeft over de hele wereld vele miljoenen te
vreden eigenaren. In de afgelopen 13 jaar werd het uiterlijk een keer verfrist en wer
den natuurlijk tal van verbeteringen aangebracht, maar de basisvorm bleef.
Tijdens de kort geleden verreden
Tulpenrally verscheen ook een
Tilburger in het deelnemersveld.
Walther den Exter liet samen met
zijn co-equipier Goris van Lit be
kende namen als Kees en Mieke
Tijsterman en Frank Caron achter
zich. Het was voor het tweetal de
eerste rally die dit jaar met de
Peugeot 1.9 205 GTI Groep A
werd uitgereden, nadat zij bij de
BP Holland-rally in maart jl. we
gens brand waren uitgeschakeld.
Afgelopen jaar waren de resulta
ten zeer bevredigend met een 12e
plaats in het Open Internationaal
Nederlands rallykampioenschap
in de standaardklasse.
Koppel:
Afmetingen:
11.950, -
14.950, -
16.950, -
J J 950,-
13.950, -
18.950, -
9.950,-
12.950, -
13.950, -
1.4.950, -
Een aardigheidje in de CLX is de
voorruitverwarming. Als je goed
naar het glas kijkt, zie je daar mi
niscule draadjes doorheen lopen.
Het interieur als geheel geeft een
degelijke en verzorgde indruk.
ijwel alle om-
i op de weg te
stevig bochten
ge karakter
l. kortom, het is
'ijden en goed
louden auto. Join
ing bij
rat aan de
gang
it voor
De CLX-versie is aan de buiten
kant buiten de typevermelding al
leen te herkennen aan de stijlvolle
wielplaten, de brede bescherm-
strips op de flanken en het glazen
klap-dak.
casions bent u ge-
a maar na: meer
meer zekerheid,
uit Top Occasion-
i vanaf 1984*. En
en 14 dagen. Een
jeldig is. Wij infor-
jke voorwaarden.
Ifc/n
irtieren openen zich een
delijk hoorbaar schieten
ze uit of in het slot. De vijfde deur
is ook met de sleutel te openen of
van binnenuit middels een knopje
op de console. Heel slim, werkt
deze schakelaar alleen als de mo
tor uit staat. Onder het rijden, on-
per ongeluk aanraken
irlijke situaties. De
letjes tot aan de
geeft toegang
uorlijke koffer-
'■’eval van de
is door het in
de achter-
1983
1983
1984
1983 12.950,-
1985 13.950,-
1985 8.950,-
Het dashboard is leuk en spt
van vormgeving, lang niet zc
kelijk als we van een Duitse
gewend zijn. De CLX heeft
toerenteller op het centrale klok
kendeel, terwijl de bediening
de twee elektrische voorportie
ten op de console te vinden is. Alle
knopjes en hendels zijn zo ge
plaatst dat ze zonder met de rug
uit te stoel te hoeven komen be
roerd kunnen worden. De bedie
ning van de stengels rond het
stuur vraagt enige gewenning,
omdat er nogal veel functies in
verenigd zijn.
Het stuur is prettig klein van for
maat en stond naar mijn smaak
net iets te hoog.
De stoelen zijn voor het eerst vol
gens een speciaal procédé bij
Ford gemaakt. De bekleding
wordt in een mal voorgevormd en
vervolgens met schuim volgespo
ten. Daarna worden de kussens
van zitting en rugleuning in een
kunststof bak geplaatst en de stoel
is helemaal klaar. De voorstoelen
zijn niet vreselijk groot, maar bie
den toch voldoende steun en leve
ren na langere tijd achter het
stuur geen overmatige vermoeid-
heidverschijnselen op. Achterin is
opmerkelijk veel plaats. De hoofd
ruimte is behoorlijk, terwijl vier
volwassenen van normaal postuur
makkelijk in de Fiesta kunnen
plaatsnemen en er ook langere
tijd comfortabel vertoeven.
De meeste mensen die het hebben over de techniek van Zuiger
Zoals gezegd hebben we in een
cylinder te maken met een zuiger,
die op en neer beweegt in een cy-
linderwand. Boven de zuige
vinden zich de kleppen. In
wacht. Daarentegen mag bij rus
tig rijden toch op zo'n 1 op 13 tot
14 gerekend worden.
De prijzen van de nieuwe serie
zijn nauwelijks hoger dan van het
oude model en dat is heel netjes
van Ford. De modellenreeks be
gint bij de 1.1 i C driedeurs die
voor f.18.990,= te koop is. De ba
sisversie met de krachtigere 1.4
motor is de CL 5-deurs voor
f.23.930,=. Vervolgens is er de
sportieve S, die voorzien is van
een extra en dikkere stabilisator-
stang en een aantal sportieve de
tails. Deze auto kost. f.24.630,=.
Tot slot dan onze testauto, de 1.4 i
CLX met zijn luxe uitvoering voor
een prijs van f.26.430,=. De lijst
opties voor de Fiesta is kort. Uniek
is echter de verkrijgbaarheid van
een machanisch werkend ABS
systeem, vergelijkbaar aan dat
van de Escort.
De nieuwe Fiesta van Ford is een
prettig en moderne auto met een
leuk uiterlijk. Handig is voortaan
de keuze uit een 3- of 5-deurscar-
rosserie. De auto is makkelijk te
besturen en door zijn bescheiden
buitenmaten zeer handelbaar in
het stadsverkeer. De kleine
puntjes van kritiek beinvloeden
het totale zeer positieve beeld van
de Fiesta nauwelijks.
de auto, denken alleen maar aan hun motor. Maar al
leen met een krachtbron en een carrosserie zijn we er
natuurlijk niet. Zonder een versnellingsbak, remmen,
verlichting en het verdere elektrische systeem is de
3 vmuwiauuueKiepptm.uiae
auto niet compleet. 1 oen moet je Dl] net oegin oeginnen, meest conventionele motoren een
klep voor het binnenlaten van de
brandstof (inlaatklep) en een klep
voor het verwijderen van de ver
brandingsgassen (uitlaatklep). En
als we het even alleen op benzine
motoren houden, dan zit er boven
de cylinder, in de zogenaamde
cylinderkop ook nog een bougie,
die een vonk afgeeft om de benzi
ne te verbranden.
Compliment
Het autootje is in vrijwe
standigheden goed er'
houden. Slalom en
werk doen zijn speelse
naar boven komen. Koi
een makkelijk te be rij o,
in de hand te houden u
mer alleen dat de besturin'
rtianouvreersnelheden wat
zware kant is, eenmaal op
juist een enorm compliment voor
de exacte bediening van het
stuurwiel.
Door dit alles is de nieuwe Fiesta
de goedmoedigheid zelve en zal
daardoor weer veel tevreden
klanten in de toekomst krijgen.
Het verbruik van ons testexem-
plaar viel helaas wat tegen.
Gemiddeld behaalden we met
moeite 1 op 11. Voor een deel is dit
te danken aan de invloed van de
katalysator en het lage aantal ki
lometers. Maar ondanks een stevi
ge rijstijl had ik hiervan beter ver-
1987 14.950,-
1987 15.950,-
1986 17.950,-
1987 16.950,-
...1985 12.950,-
1985 13.950,-
...1984 12.950,-
...1987 16.950,-
I1S
1986 14.950,-
1986 16.950-
...1984 12.950,-
...1985 12.950,-
...1986 19.950,-
...1987 26.950,-
...1985 13.950,-
1985 19.500,-
1985 22.500,-
...1985 18.950,-
Ford Fiesta 1.4i CLX
4
1392 cc
77,2 x 74,3 mm
71 pk (52 kW) bij 5500 tr/
min
103 Nm bij 4000 tr/min
lengte 3,74 meter,
breedte 1,61 meter
864 kg
topsnelheid 162 km/u
acceleratie 0-100 in 13 sec.
bij 90 km/u 5,6 liter/100 km
bij 120 km/u 7,3 liter/100 km
f.26.430,-
Sinds 13 april hebben we met de
tweede generatie Fiesta te maken,
een volledig nieuwe auto. Naast
de driedeurs koets, een variant
die al bestond, is er nu ook de
keuze uit een reeks vijfdeurs-ver-
sies. De auto ziet er met de twee
extra deuren wat evenwichtiger
uit, alhoewel hij direct flinke gelij
kenis met de Peugeot 205 oproept.
Het is alleen jammer dat de stijlen
tussen de portieren en de achter
stijlen niet bekleed zijn. Zeker in
een dure uitvoering als de CLX
mag je dat toch wel verwachten.
Een leuk origineel model, de
ze 'new-look' Ford Fiesta. De
kleine Fiesta is bovendien
een heerlijke auto om mee te
rijden. Hij is compact waar
door hij erg handelbaar is. Je
kunt er strak mee sturen, ligt
lekker op de weg en is erg
overzichtelijk. En...je kunt al
tijd wel een gaatje vinden om
te parkeren.
Hij is groot genoeg voor vier
personen en wat je niet zo
verwacht is dat de kofferbak
ook nog eens opmerkelijk
ruim is.
Onze uitvoering was vrij
luxueus met een sunroof, leu
ke wieldoppen, elektrische
ramen, van binnen mooi ge
stoffeerd en met een handig
ingedeeld dashboard. Het
dashboardkastje is ruim, ik
kon er makkelijk mijn hand
tas in kwijt.
Heel bijzonder is de voorruit
verwarming, die bestaat uit
haast onzichtbare honin-
graat-draadjes. Lekker dus
nooit meer krabben!
Rij-impressie: na al de spor
tieve bolides van de laatste
tijd is dit eindelijk weer eens
rijden met normale snelhe
den. Met 140 km/u rijd je
heerlijk comfortabel. Voorts
trekt hij lekker pittig op en
geeft bij 'n hoge snelheid
geen overdreven geluidshin
der.
Dus wat
om aan t
Merk en type:
Aantal cylinders:
Cylinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
kelt. In de CLX is deze gekoppeld
aan een 71 pk leverende 1.4 liter
motor met injectie en geregelde
drieweg katalysator met lambda-
sonde. De Fiesta voldoet daarom
volledig aan de US'83 norm. Het
motortje levert voldoende presta
ties, waardoor de auto goed met
het verkeer in stad en op de snel
weg mee kan komen. Verwacht
echter geen supersportief rijge
drag. Om de gang er flink in te
houden moet er veel geschakeld
worden. De Fiesta 1.4 heeft 13 se
conden nodig om de 100 km/u te
behalen en zet een top v
km/u op de teller, keuric
den.
Normaal achter het stuur zijn ze
nauwlijks te zien, terwijl ze bij een
dichtgevroren ruit het nodige
krapwerk en daarbij gepaard
gaande koude handen voorko
men. Deze uitvoering
over een tweede buite
van binnenuit verstelbac
bovenin. De inlaatklep s
De zuiger gaat naar bei
zuigt zo de brandstof naar binnen.
Overigens wordt in de cylinder
een brandstofmengsel naar bin
nen gezogen. Het is een hoeveel
heid lucht waarin de benzine ver
stoven is.
Op het moment dat de zuiger he
lemaal onderin staat, sluit de in
laatklep. Deze neergaande bewe
ging met het naar binnen zuigen
van het brandstofmengsel heet de
inlaatslag.
Vervolgens krijgen we de com-
pressieslag. Beide kleppen zijn
dicht en de zuiger gaat naar bo
ven. Het brandstofmengsel wordt
zodoende samengedrukt. De druk
in de cylinder neemt zo toe tot een
7 a 10 bar. Door deze hoge druk
stijgt ook de temperatuur boven
de 400 graden. Als het mengsel
helemaal is samengedrukt begint
de derde slag.
Werkslag
De bougie bovenin de cj
geeft nu een vonk af, zoc
verbranding optreedt. Door deze
verbranding drukt het samenge
perste brandstofmengsel met
kracht de zuiger omlaag en we
noemen dit dan ook de verbran-
dingsslag of de werkslag. Als de
zuiger dan weer helemaal onder
in staat, wordt hij weer omhoog
bewogen en gaat de uitlaatklep
open, zodat de uitlaatgassen naar
buiten worden gestuurd. Is de zui
ger dan weer helemaal bovenin
dan zijn de vier slagen afgewerkt
en begint de cyclus weer van voor
af aan.
Natuurlijk is dit alleen maar het
principe van een verbrandings
motor. Er zijn natuurlijk wat ver
schillen als we met een injectie-
motor, dieselmotor of met een 16-
klepper te maken hebben, maar
het hierboven uiteengezette prin
cipe vinden we op de meeste mo
toren in auto's terug.
Volgende keer kijken we naar het
motorblok, het carter, de krukas,
nokkenas en het vliegwiel.
Toch is zijn snuitwerk onmisken
baar van de Ford tekentafel en
door zijn markante achterlichten
heeft de Fiesta een fris en origi
neel uiterlijk.
De Fiesta is in alle uitvoeringen
voorzien van een vijfversnellings-
bak die makkelijk en licht scha-